Spring naar bijdragen

Komt er een opwekking in NL?


Komt er een opwekking in Nederland?  

  1. 1. Komt er een opwekking in Nederland?

    • Ja, dat merk ik.
      30
    • Ja, maar voorlopig niet.
      2
    • Ik weet het niet, maar het zou kunnen.
      24
    • Ik denk het niet.
      23


Aanbevolen berichten

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 22:46:51 schreef Michie23 het volgende:

[...]

De katholieke liturgie? Sorry je moet me even uitleggen wat dat is. Ik denk bij liturgie aan een programmaboekje van de kerk. Maar de reden is waarom ik denk dat in de katholieke hoek weinig tot niets bekend is is omdat men een nogal 'eigen kerkgeschiedenis' lijkt te hebben. Als je nl. zoekt naar verhalen over opwekkingen zijn die gemakkelijk te vinden. En als kerk kan je er voor kiezen dat wel of niet op te nemen. Kijk bijv. naar de reformatie: Calvijn was echt wel iemand die ook de Heilige Geest benadrukte maar toch zie je er in de HC weinig tot niets van terug. Je kan dus gewoon zelf bepalen wat je opneemt en wat niet. Zo is alles dus subjectief en daarom moet je blijven onderzoeken naar wat er nou wel of niet klopt.

Ja ik heb de verkeerde term gebruikt, is inmiddels (al voor je post) verbeterd.

De katholieke kerkgeschiedenis is die van omstreeks het jaar 30 tot en met nu. Ook is er een katholieke charismatische beweging. Ook daar heb ik de term niet op het forum gevonden.

Alles is subjectief maar als alleen charismatische bronnen melding maken van iets dan is dat toch wel vreemd. Dan vraag ik me af of het ooit wel heeft plaatsgevonden.

Ik weet nou trouwens nog steeds niet wat de richtlijnen zijn waaraan een opwekking moet voldoen wil het een opwekking zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 510
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 23:00:44 schreef Tom het volgende:

Als je meer wilt weten over wat die opwekkingen nu eigenlijk waren dan raad ik je aan om eens wat te lezen over de ontwikkeling van het christendom in Noord-Amerika. Het is een interessant studieobject en je komt de opwekking vanzelf tegen.

Prima, als je een linkje geeft naar een nederlandse site waar dat een beetje objectief op beschreven staat. Dan wil ik dat best wel eens lezen in de vakantie (mits het niet al te veel tijd in beslag neemt).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik weet nou trouwens nog steeds niet wat de richtlijnen zijn waaraan een opwekking moet voldoen wil het een opwekking zijn.

Sjaloom Thorgrem,

Even tussendoor: bij een opwekking moet je dus een beetje aan het Handelingen-effect denken: in zeer korte tijd komen zeer veel mensen tot geloof en laten zich dopen. Het is inderdaad een meer evangelische term, maar het idee erachter is zo vreemd niet. De Kerk is ook door zulke manifestaties rap gegroeid: overal waar de apostelen en later de bisschoppen en de heiligen predikten, lieten vele mensen zich dopen en ontstonden er bloeiende gemeenschappen, die vooral in tijden van vervolging bleven groeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 23:15:06 schreef RobertF het volgende:

[...]Sjaloom Thorgrem,

Even tussendoor: bij een opwekking moet je dus een beetje aan het Handelingen-effect denken: in zeer korte tijd komen zeer veel mensen tot geloof en laten zich dopen. Het is inderdaad een meer evangelische term, maar het idee erachter is zo vreemd niet. De Kerk is ook door zulke manifestaties rap gegroeid: overal waar de apostelen en later de bisschoppen en de heiligen predikten, lieten vele mensen zich dopen en ontstonden er bloeiende gemeenschappen, die vooral in tijden van vervolging bleven groeien.

En hoe heet het dan? Of is er geen speciefieke naam voor? Heb je hier misschien linkjes van?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 17:09:57 schreef huizena het volgende:

Een antwoord op de vraag naar een vb.:

er zijn al twee goeie vb gegeven en ik weet er nog wel meer, maar degene die ik nu zal geven is de enige waarvan ik zo uit mn hoofd het jaartal weet.

In 1906 is er een opwekking in Los Angeles, Azusa street. Deze breid zich zeer snel uit tot wereldwijde schaal: van Amerika naar Engeland, naar de Scandinavische landen, naar Duitsland en omstreken, naar Nederland. Vanuit deze landen ontstaat er ook zendingswerk vanuit de opwekking, naar landen als China, Indonesie, Tibet, India, en Afrikaanse landen.

Een bijzonder aspect aan deze opwekking is het volgende: In de cultuur waarin de opwekking ontstond, was er sprake van diepgeworteld rascisme. Toen echter de opwekking uitbrak, waren er diensten waarin blank en zwart door elkaar zaten! Mensen zagen elkaar helemaal als gelijkwaardig en konden blij met elkaar omgaan.

Een bron (vooral over deze opwekking): Dr.C.vd.Laan", "De spade regen", (ergens in 1960/70 geschreven). Helaas is die niet meer verkrijgbaar, maar je kunt deze opwekking geloof ik ook wel vinden op de transformations site. Of op

AL met al is de uitspraak over omstandigheden van iedere opwekking in de geschiedenis, dus ietwat zwaar aangezet? Die geschiedenis betreft alleen de laatste eeuw?

Samengevoegde post 23-12-2006 0:17:20:

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 17:23:15 schreef huizena het volgende:

[...]

Ja dat zijn wel interessante vragen. De gevolgen zijn over het algemeen, denk ik, massale bekeringen,

De genoemde voorbeelden kunnen toch erg moeilijk de kwalificatie "massaal" verdragen, maar wellicht vergis ik me?

Quote:
Echter, wezen veel kerken het af als 'hystisch falcificatie van de Geest' of zelfs als van de satan. God wil nergens werken waar de mensen het er niet mee in stemmen.

Ik neem aan dat je met me eens bent dat hier twee verklaringen (minimaal) mogelijk zijn?

1. God wil nergens werken waar de mensen het er niet mee in stemmen.

2. Het was falcificatie van de Geest' of zelfs als van de satan

Samengevoegde post 23-12-2006 0:20:10:

Quote:

Op vrijdag 22 december 2006 22:46:51 schreef Michie23 het volgende:

[...]

Als je nl. zoekt naar verhalen over opwekkingen zijn die gemakkelijk te vinden.

Maar op herhaald vragen, krijgen we wat lokale eskimo's en Oegandesen, en allemaal van na 1900. verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 00:40:00 schreef Mr. Emilio het volgende:

Je hoort altijd verhalen over grote opwekkingen in Argentinië, Korea, Canada, de VS, maar waarom moeten we terug gaan tot de dagen van Osborne en Maasbach op het Nalieveld om over een opwekking in Nederland te kunnen spreken?

Dat klinkt alsof dat héél lang geleden is. Zou dat misschien iets verklaren van wat in deze (en een verwante) draad gebeurt? Protestanten hebben een perspectief van eeuwen, katholieken van millennia. Als mensen die zich met "opwekkingen" bezighouden, decennia al een enorme tijdsspanne vinden, dan kan ik me iets van het verschil in beleving wel voorstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 00:54:52 schreef Mr. Emilio het volgende:

Ik weet niet in hoeverre je bekend bent met de geschiedenis van opwekkingen in het algemeen en west-Europa in het bijzonder, maar als je de boekjes er op na slaat, dan valt mij op dat het idd wel erg lang geleden is.

Ik weet niet of je me begreep, maar tien jaar is imho niet lang. 100 jaar ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 22 december 2006 22:38:33 schreef Michie23 het volgende:

De eerste opwekkingen kwamen nl. vanuit de traditionele kerken waar ook manifestaties waren van de Heilige Geest.

Vanuit de traditionele kerken? Welke bedoel je?

Wat was het gevolg voor die kerken? Dat mensen zich bijv. massaal lieten overdopen of anders? Weggingen uit de 'hun kerk' (naar een andere kerk of huisgemeentes starten) of juist bleven? Kan je me daar iets meer van vertellen misschien.

Samengevoegde post 23-12-2006 10:11:08:

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 00:49:59 schreef diakio het volgende:

Dat klinkt alsof dat héél lang geleden is. Zou dat misschien iets verklaren van wat in deze (en een verwante) draad gebeurt? Protestanten hebben een perspectief van eeuwen, katholieken van millennia. Als mensen die zich met "opwekkingen" bezighouden, decennia al een enorme tijdsspanne vinden, dan kan ik me iets van het verschil in beleving wel voorstellen.

yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Opmerking: Azusa street revival is 100 jaar geleden... Ik bedoel maar...

Wanneer maken wij een opwekking mee zoals bij de Inuit, in Uganda, Pensecola, Toronto, Bogota - Colombia, Argentinië?

Er word al decennia lang over geprofeteerd en God vergeve me als ik ondertussen wat sceptisch geworden ben, ik zie er met mijn nuchtere boerenverstand en geestelijk inzicht nog helemaal NIETS van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien omdat er teveel blindgestaard wordt op grootse manifestaties, terwijl God het wellicht in meer persoonlijke ontmoeting zoekt?! Want er komen nog steeds mensen tot inkeer en er zijn nog steeds vele christenen actief in de samenleving vanuit hun roeping de medemens praktisch te ondersteunen.

God vraagt niet om een wondergeloof, maar om een persoonlijke relatie!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 11:49:43 schreef HenkG het volgende:

God vraagt niet om een wondergeloof, maar om een persoonlijke relatie!

"God vraagt niet om een hotdog, Hij vraagt om een broodje worst!"

In de praktijk komt dat vaak op hetzelfde neer. Mensen die op wonderbaarlijke wijze elke ochtend van God "horen" dat ze hun tandjes moeten poetsen en de rest van de dag "verteld" God ook alles wat ze moeten doen. En alle belangrijke beslissingen en besluiten.

Dat vind ik toch vrij wonderbaarlijk, Wondergeloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 11:49:43 schreef HenkG het volgende:

Misschien omdat er teveel blindgestaard wordt op grootse manifestaties, terwijl God het wellicht in meer persoonlijke ontmoeting zoekt?! Want er komen nog steeds mensen tot inkeer en er zijn nog steeds vele christenen actief in de samenleving vanuit hun roeping de medemens praktisch te ondersteunen.

God vraagt niet om een wondergeloof, maar om een persoonlijke relatie!

Wat is/was er dan anders in de landen/plaatsen die veelvuldig als voorbeeld genoemd worden? Niet dat God zich laat manipuleren als wij hezelfde gedrag gaan kopiëren...

Of misschien moeten we juist wel kijken naar wat er daar aan de opwekkingen vooraf ging?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lucas 15

8 Of welke vrouw, die tien schellingen heeft, en er een verliest, steekt niet een lamp aan en veegt het huis en zoekt zorgvuldig, totdat zij hem vindt?

9 En als zij hem gevonden heeft, roept zij haar vriendinnen en buren bijeen en zegt: Verblijdt u met mij, want ik heb de schelling gevonden, die ik verloren had.

10 Alzo is er, zeg Ik u, blijdschap bij de engelen Gods over een zondaar, die zich bekeert.

Dat is nog eens opwekking: blij zijn in het 'kleine'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 23 december 2006 11:40:51 schreef Mr. Emilio het volgende:

Opmerking: Azusa street revival is 100 jaar geleden... Ik bedoel maar...

Wat is nu 100 jaar..?

Quote:
Wanneer maken wij een opwekking mee zoals bij de Inuit, in Uganda, Pensecola, Toronto, Bogota - Colombia, Argentinië?

Wat versta jij eigenlijk onder opwekking..?

Quote:
Er word al decennia lang over geprofeteerd en God vergeve me als ik ondertussen wat sceptisch geworden ben, ik zie er met mijn nuchtere boerenverstand en geestelijk inzicht nog helemaal NIETS van.

Waar wordt over geprofeteerd en door wie wordt er geprofeteerd..?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat er zoveel reacties alweer zijn, kan ik niet op alles in gaan, maar wel ff het belangrijkste:

ten eerste wil ik wel even kwijt dat ik het vreemd vind dat sommige mensen zo kritisch zijn. Niet dat ik kritiek of moeilijk vragen niet op prijs stel, ik vind het juist wel leuk. Maar wat ik zo vreemd vind is dat die mensen die er kritisch tegenover staan, soms degenen zijn die er nog nooit eerder van gehoord hebben! Hoe kan je uberhaupt een bepaalde houding, in dit geval een kritische, aannemen tegenover iets waar je nog nooit van hebt gehoord? Maar goed, dat even ter zijde...

Voor mensen met nog meer vragen en mensen die concrete gegevens willen, wil ik bij deze ook even verwijzen naar de volgende bronnen:

1. Theo Veldhuis, "Opwekkingen in de geschiedenis"

2. "Baanbrekers" (ik geloof van stichting Soulsurvivor, christelijke jongerenorganisatie)

3. Dr.C.vdLaan, "De spade regen"

4. www.joelnews.nl

5.www.transformations.nl

In het Nederlands is eigenlijk nog best weinig over opwekkingen te lezen/ vinden. Er is ook eigenlijk nog weinig onderzoek naar gedaan. In het Engels is er wel een supergoeie bron op internet:

link -> "revival-library.org" !!!!

Das echt een supergoeie bron met complete boeken aan verhalen en historische gegevens over opwekking. Dus iedereen met interesse en die engels kan verwijs ik daarnaartoe.

Verder de vraag: "Waarom zie ik niks terug van 'opwekking' in de Katholieke literatuur?" Omdat de term 'opwekking' inderdaad een evangelische / pinkster-achtige term is. Ik de RK komt meer het woord 'reveil' voor denk ik (als ik het duidelijk mis heb, moet je het zeggen, maar dat woord ben ik vaak tegengekomen op een roomskatholieke site), hoewel de betekenis geloof ik 'opwekking' lichtelijk overlapt, maar toch net even een andere lading heeft...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 15:15:40 schreef huizena het volgende:

ten eerste wil ik wel even kwijt dat ik het vreemd vind dat sommige mensen zo kritisch zijn.

Eh, ik ben niet kritisch, ik stel gewoon een paar vragen, waar geen antwoord op komt. En dat wat ik wel hoor, en inmiddels gelezen heb (ook op jouw site), dáár reageer ik op. Ik zie het probleem niet.

Quote:
Hoe kan je uberhaupt een bepaalde houding, in dit geval een kritische, aannemen tegenover iets waar je nog nooit van hebt gehoord? Maar goed, dat even ter zijde...

Je onderschat blijkbaar de bereidheid van mensen zich in een onderwerp te verdiepen?

Quote:
Voor mensen met nog meer vragen en mensen die concrete gegevens willen, wil ik bij deze ook even verwijzen naar de volgende bronnen:

1. Theo Veldhuis, "Opwekkingen in de geschiedenis"

2. "Baanbrekers" (ik geloof van stichting Soulsurvivor, christelijke jongerenorganisatie)

3. Dr.C.vdLaan, "De spade regen"

Sorry, maar ik ga geen boeken kopen, om simpele antwoorden op al even simpele vragen te krijgen.

Quote:
4.

5.www.transformations.nl

En daar vind ik geen antwoorden.

Quote:
In het Nederlands is eigenlijk nog best weinig over opwekkingen te lezen/ vinden. Er is ook eigenlijk nog weinig onderzoek naar gedaan.

Geen enkel probleem.

Quote:
In het Engels is er wel een supergoeie bron op internet:

-> "revival-library.org" !!!!

Das echt een supergoeie bron met complete boeken aan verhalen en historische gegevens over opwekking. Dus iedereen met interesse en die engels kan verwijs ik daarnaartoe.

Mooi zo. Een bron.

Quote:
Verder de vraag: "Waarom zie ik niks terug van 'opwekking' in de Katholieke literatuur?" Omdat de term 'opwekking' inderdaad een evangelische / pinkster-achtige term is. Ik de RK komt meer het woord 'reveil' voor denk ik (als ik het duidelijk mis heb, moet je het zeggen, maar dat woord ben ik vaak tegengekomen op een roomskatholieke site), hoewel de betekenis geloof ik 'opwekking' lichtelijk overlapt, maar toch net even een andere lading heeft...

Ja, dat lijkt me wel. Maar goed, je praat over overeenkomsten tussen alle opwekkingen in de geschiedenis. Die geschiedenis is voor het overgrote deel van het christendom katholiek, dus die opwekkingen moeten ook in de katholieke geschiedenis zijn terug te vinden. Zo niet, dan is je uitspraak wat vreemd, en hebben we het gewoon over een uitermate recent, lokaal, en tot een klein stukje van het christendom beperkt verschijnsel. Niet dat dat uit maakt, maar het maakt de zaak wat helderder.

Samengevoegde post 23-12-2006 18:20:26:

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 15:15:40 schreef huizena het volgende:

In het Engels is er wel een supergoeie bron op internet:

Grappig. Als dat een "supergoeie bron" is, dan is de vraag van Thorgrem, en van mij, hiermee wel beantwoord. ALs zelfs een supergoeie bron niet méér in huis heeft dan

Quote:
Pre-Reformation Revivals Catalogue

Home » Pre-Reformation Revivals Catalogue »

Bede, Adam Bede's Ecclesiastical History of England

Not specifically revival material, this scholarly work records the infancy of the Christian Church in Great Britain. It unashamedly includes many references to supernatural happenings, healings, visions and divine encounters - characteristics of many true revivals.

(samenvatting voor non-english readers: deze supergoeie bron bevat nul bronnen over het verschijnsel "opwekking" van voor de reformatie. Wat ze wel hebben is één, (1), bron, met de volgende preface:

Quote:
Readers may wonder what this book is doing in the Revival Library, as it doesn't have too much to do with Revival as we understand it.

This scholarly work records the arrival and infancy of the Christian Church in Great Britain. It unashamedly includes so many references to supernatural happenings, healings, visions and divine encounters that we thought our English readers ought to be more aware of the faith and experience of their forefathers.

It gives clear evidence that God has always acted in supernatural ways to advance the cause of His Kingdom on the earth.

En dat dan weer samengevat: dit werk gaat helemaal niet over "Opwekking", maar het laat zien dat God bovennatuurlijke dingen doet. Nou, daarvoor kan ik nog wel een bron of ontelbaar vinden.)

Kortom, het antwoord is, op grond van deze supergoeie bron: het hele verschijnsel "Opwekking" is bijzonder recent, lokaal, en puur te koppelen aan de kleine stromingen binnen het christendom van na de reformatie. Ik heb niet verder gezocht of er dan tenminste nog serieuze bronnen zijn op die site van na de reformatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan opnieuw -opdit moment- even niet op alle vragen antwoord geven, maar diakio, ik bedoelde niet specifiek jou hoor, dus voel je alsjeblieft niet aangevallen.

Een RK opwekking kan ik zo even niet uit mn hoofd opnoemen. Misschien kan iemand anders me hierin bijstaan die wel daar iets van weet?? Overigens, de opwekking in Handelingen tijdens pinksteren zou je 'Katholiek' kunnen noemen, omdat immers uit die eerste gemeente de katholieke kerk ontstaat en bovendien betekent 'katholiek'-> 'algemeen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 18:25:33 schreef huizena het volgende:

Ik kan opnieuw -opdit moment- even niet op alle vragen antwoord geven, maar diakio, ik bedoelde niet specifiek jou hoor, dus voel je alsjeblieft niet aangevallen.

Een RK opwekking kan ik zo even niet uit mn hoofd opnoemen. Misschien kan iemand anders me hierin bijstaan die wel daar iets van weet?? Overigens, de opwekking in Handelingen tijdens pinksteren zou je 'Katholiek' kunnen noemen, omdat immers uit die eerste gemeente de katholieke kerk ontstaat en bovendien betekent 'katholiek'-> 'algemeen'.

Ik denk dat katholieken toch heel anders tegen het woord katholiek aankijken. katholiek betekend namelijk hetzelfde als in rooms katholiek. En ik denk dat wij als katholieken wel mogen bepalen wat wij voor betekenis geven aan onze woorden.

Misschien kunnen Tom en RobertF je bijstaan, die schijnen er wat meer van te weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 18:25:33 schreef huizena het volgende:

Ik kan opnieuw -opdit moment- even niet op alle vragen antwoord geven, maar diakio, ik bedoelde niet specifiek jou hoor, dus voel je alsjeblieft niet aangevallen.

Ik voelde me niet aangevallen. Ik reageer op wat je zegt. Dat is imho iets anders.

Quote:
Een RK opwekking kan ik zo even niet uit mn hoofd opnoemen. Misschien kan iemand anders me hierin bijstaan die wel daar iets van weet?? Overigens, de opwekking in Handelingen tijdens pinksteren zou je 'Katholiek' kunnen noemen, omdat immers uit die eerste gemeente de katholieke kerk ontstaat en bovendien betekent 'katholiek'-> 'algemeen'.

Je zou het ook géén opwekking kunnen noemen knipoog_dicht.gif

Samengevoegde post 23-12-2006 18:34:40:

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 18:25:33 schreef huizena het volgende:

bovendien betekent 'katholiek'-> 'algemeen'.

Oh heerlijk, krijgen we dat weer...

ka·tho·liek1 (de ~ (m.), ~en)

1 aanhanger van de rooms-katholieke godsdienst => paap, papist, rooms-katholiek

ka·tho·liek2 (bn.)

1 de leer van de rooms-katholieke kerk aanhangend, in overeenstemming met het rooms-katholieke geloof

2 [belg., inf.] zoals het hoort [meestal met ontkenning] => deugdelijk

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Je zou het ook géén opwekking kunnen noemen."

Kijk, nu heb je de kern van de discussie denk ik te pakken! Je zou inderdaad ook alle andere zogenaamde 'opwekkingen' in de geschiedenis geen opwekking kunnen noemen! En dan zit de kern van de discussie eigenlijk in de benaming van een bepaald verschijnsel. Evangelischen / pinkstermensen noemen dat verschijnsel waar we het de hele tijd over hebben 'opwekking'. Anderen hebben nog nooit van deze term gehoord. Maar dat wil niet zeggen dat zo'n periodiek verschijnsel die ik dan 'opwekking' noem, nooit heeft voorgekomen. Kijk, als je kan zeggen dat er in de geschiedenis wel degelijk perioden zijn geweest waarin er bijzondere oplevingen van het christelijk geloof zijn geweest, dan zijn we het op dat punt al eigenlijk met elkaar eens. Het is namelijk een feit dat zulke perioden zijn geweest. Of je dat dan 'opwekking' moet noemen; ja zo noem ik het wel omdat ik het een appart verschijnsel vind die ik voor het gemak 'opwekking' noem. Maar niemand hoeft deze term echter over te nemen van mij. Het gaat om de inhoud...

Dus eigenlijk zou ik de vragen die in dit topic oa worden gesteld kunnen herformuleren in:

Komt er een bijzondere geestelijk opleving in Nederland? En; wanneer is iets nou echt een 'bijzondere geestelijk opleving'? En; 'Hebben er wel geestelijke oplevingen in de geschiedenis plaatsgehad?' Om maar een paar voorbeelden te noemen...

Ik denk dat niemand, die de geschiedenis vd kerk heeft gelezen (en niet alleen de rkkerk) kan ontkennen dat er 'opwekkingen' zijn geweest, of in andere woorden 'bijzondere geestelijk oplevingen', of in andere woorden 'vul-zelf-in'? En pinksteren in Handelingen is wel duidelijk een voorbeeld van zon geestelijk opleving... tenzij je het idee hebt dat Petrus gewoon een goede evangelisatiedienst kon houden en meer niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga gewoon even een citaatje plaatsen uit het Reformatorisch Dagblad, was een artikel over een evangelisatiepost van de Christelijk-Gereformeerde Kerk in Antwerpen.

link

[...]Hoe ziet hij de toekomst van de stadsgemeente? „We bidden voor een opwekking in de gemeente, de stad en voor onszelf. Hoe dat eruit moet zien, kunnen we het beste aan de Heilige Geest overlaten. Ik ben er wel van overtuigd dat een opwekking een gestalte van diepe verootmoediging geeft. Van daaruit wordt het verlangen geboren naar verzoening met God. Bij een opwekking gaan we niet uit de bol, maar op onze knie?â€

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 18:56:10 schreef huizena het volgende:

Ik denk dat niemand, die de geschiedenis vd kerk heeft gelezen (en niet alleen de rkkerk) kan ontkennen dat er 'opwekkingen' zijn geweest, of in andere woorden 'bijzondere geestelijk oplevingen', of in andere woorden 'vul-zelf-in'? En pinksteren in Handelingen is wel duidelijk een voorbeeld van zon geestelijk opleving... tenzij je het idee hebt dat Petrus gewoon een goede evangelisatiedienst kon houden en meer niet?

rofl.gif oh, iemand die de geschiedenis van de kerk heeft gelezen...

Maar goed, ik ontken niks, ik stel vragen. En het antwoord is tot op heden wat teleurstellend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid