Spring naar bijdragen

Komt er een opwekking in NL?


Komt er een opwekking in Nederland?  

  1. 1. Komt er een opwekking in Nederland?

    • Ja, dat merk ik.
      30
    • Ja, maar voorlopig niet.
      2
    • Ik weet het niet, maar het zou kunnen.
      24
    • Ik denk het niet.
      23


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 510
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Zelfs al zou het de helft zijn, dan nog zouden het bizarre aantallen zijn. Ook in China zou het om miljoenen gaan en ook in Zuid-India kwamen wel eens 2 tot 3 miljoen bezoekers op een dag.

ik dacht niet dat de Chinese regering christelijke massameetings tollereert die niet door de Staatspartij zelf zijng georganiseerd. Er zullen best wel miljoenen christenen in China zijn, dat geloof ik wel, maar massameetings in China??????

Link naar bericht
Deel via andere websites

@barbapapa, had je nou echt niet door waarom ik begin over Jonathan Edwards? Ik begin juist over zo'n zeventiende eeuwse puritein omdat hij en een centraal figuur was bij een opwekking uit de 18e eeuw in de VS en hij was zo gereformeerd als het maar zijn kan. Door zo'n schrijver in de discussie te gooien wordt de discussie over opwekking in Nederland misschien iets droger minder charismatisch, maar dat betekent wel dat de discussie toegankelijker is voor iedereen op dit forum.

* marliesje zit nog steeds te broeden op een tekstje over Edwards

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, ik vind het allemaal prima. Ik denk niet zo in hokjes. Alles wat maar op dit forum komt over opwekking, vernieuwing, heilige geest en heiliging vind ik allemaal prima, of het nu uit de katholieke, protestantse of evangelische hoek komt. Alles vult elkaar denk ik goed aan. De mensen in vroegere eeuwen waarbij een opwekking begon waren ook geen droge, dorre mensen maar waren vurig. Ze waren denk ik allemaal serieus in het geloof, radicaal, zonder compomissen en los van de wereld. Dus ik ben benieuwd wat er nog allemaal op dit forum komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Quote:

Het is inmiddels zo'n anderhalf jaar geleden dat de openingspost geschreven werd. We hebben daar allemaal in gestemd, zijn er nog mensen die van mening veranderd zijn?

Ik zal je zeggen, ik heb net gestemd en ik denk inderdaad dat er opwekking aan de gang is! De kerk waar ik kom loopt vol, er komen steeds meer Christelijke evenementen naar Nederland. Er komen steeds meer programma's op tv die juist de duistere kant promoten (Char, Derrik Ogilvy, Astrotv, 6e zintuig...)wat erop duidt dat de duistere kant angstvallig de opwekking probeert tegen te gaan. Ik zeg je, als we allemaal de schouders eronder zetten en doen waar God ons toe geroepen heeft kan dit voor gigantische doorbraak zorgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ga je gang. Ik nodig je van harte uit om op straat blinden, kreupelen en allerlei andere zieken te genezen.

Of is dat niet wat je bedoelde?

[...]

Het probleem met een opwekking, zoals daar onder andere in dit topic over gesproken wordt, is volgens mij dat wij dingen verwachten die niet zullen gebeuren op de manier waarop wij het verwachten.

Ik zie al een aantal keer in dit topic naar voren komen dat de verwachting is dat de Eeuwige 'iets groots' zal gaan doen, maar het leuke is dat de meest grote en ingrijpende gebeurtenissen van het koninkrijk van G*d maar klein en nietig waren in de ogen van mensen.

Dé komst van Jezus, waar iedereen in Israel op hoopte en waarover al sinds Adam en Eva over geprofeteerd is, vond plaats op een compleet andere manier dan waarop de Israelieten het verwachtten. Niets groots en spectaculairs. Sterker nog: de bijbel verhaalt dat slechts vier mensen op de hoogte zijn van de komst van Jezus. En na Zijn geboorte komen er wat herders en wijzen om 'het wonder' te zien.

De bijbel staat vol met voorbeelden waarin de Eeuwige op een andere manier werkt dan mensen menen. Dát er wat staat te gebeuren op geestelijk gebied staat voor mij vast, maar hóe het zal gebeuren laat ik liever in het midden.

Ik blijf bij deze woorden. Ook nu, zo'n anderhalf jaar na dato.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Levi: volgens mij was oktober 2007 maar een half jaar geleden. Never mind, ik vind het wel een goede post

Ik geloof best dat er een opwekking kan komen in Nederland. Maar het punt is dat veel christenen een verkeerd beeld hebben van een opwekking. Ze lijken te denken dat het een soort extatische toestand is waarin mensen bij bosjes door God worden overtuigd dat ze Hem moeten dienen, mensen alleen nog maar God willen zoeken en niets anders nastreven. Soms zie ik het onbewust ook zo een beetje.

Terwijl opwekking begint in je eigen hart. God wil door ons heen werken, door ons heen de mensen om ons heen aanraken en naar Hem toe trekken. Dat gaat niet om een geweldig gevoel of een extatische toestand, het gaat om totale onderwerping aan Hem. De houding naar God van "breek mijn hart voor wat Uw hart breekt". De bereidheid om jezelf te laten afbreken, om aan jezelf te sterven. Dat je zelf minder wordt en Hij meer.

Als de christenen in Nederland echt vurig (wederom heb ik het niet over een adrenalinekick oid, maar over een zuivere, op God gerichte hartsgesteldheid) voor God worden en Hem boven al het andere zetten, als de christenen in Nederland stoppen met elkaar te veroordelen en in Christus Jezus als eenheid gaan functioneren, dan geloof ik dat er opwekking is.

Maar het begint bij jou in je hart, bij mij in mijn hart. Je moet niet wachten tot opwekking komt, zeker niet als extatische toestand. Ga in plaats daarvan leven alsof er opwekking is, zoek God met je hele hart. En wees bereid jezelf over te geven aan Zijn volmaakte wil en je te laten vormen door zijn tedere, maar sterke handen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een open hemel boven Nederland?

Heaven on Earth, Soul Survivor, EuroSpirit, Come Together, Square, Opwekking 2008

Nog nooit eerder vonden in een tijdsbestek van drie weken zoveel grote conferenties plaats in Nederland. En geen van allen lijkt zich zorgen te hoeven maken over te weinig opkomst. De teller van Heaven on Earth stond een week voor datum op bijna 5.000 deelnemers. Ook Soul Survivor liep niet belangrijk achter op vorig jaar, en hetzelfde gold voor Opwekking, bij wie zich half april zo'n 12.000 kampeerders hadden aangemeld. Last but not least, onze eigen Herstelweek mag zich sinds januari al verheugen in het dubbele aantal inschrijvingen ten opzichte van vorig jaar, en ook de New Wine Conferentie ligt op schema.

En waren dit nu de enige plekken waar geestelijk hongerige zoekers terecht konden voor geestelijke verfrissing en voedsel, maar nee, er is ook nog een ware explosie aan kleinere, lokale conferenties door heel het land waar te nemen. Wilkin van de Kamp onderwijst door heel Nederland bomvolle zalen over bevrijding; Herman Boon had onlangs in Nieuwegein tijdens zijn derde 10-daagse dit seizoen niet minder dan 230 vastende deelnemers; Jan Zijlstra met voortdurend grote genezings- en evangelisatiecampagnes; her en der Heilige Geest-weekenden met Gerard de Groot, Johan Selier, Martin Koornstra; gebedstraining met Suzette Hattingh; allerlei mannenconferenties; Genezings- en Evangelisatiescholen in gemeenten; allerlei jongerenevents; Willem Ouweneel die komend half jaar drie Koninkrijksconferenties in het land, waar zo'n 50% van de bezoekers traditioneel kerkelijk is En bij al die conferenties en activiteiten worden mensen aangeraakt, genezen, vernieuwd en vooral bekeerd!

En dan hebben we het nog niet eens over de tientallen gemeenten die uitreiken naar hun omgeving via voedselbanken, hulpprojecten, evangelisatie-acties en jongerenwerk! In Waddinxveen, Katwijk en Barendrecht zijn afgelopen jaar tientallen mensen tot de Heer gekomen, waaronder veel jonge mensen! In Waddinxveen liep een Youth Alpha volkomen uit de hand en zijn afgelopen jaar 63 jongeren tot de Heer gekomen. Ook vele andere gemeenten zien geregeld mensen uit de wereld tot Jezus komen.

Het beeld is duidelijk: Nederland lijkt momenteel inderdaad te leven onder een open hemel; een geestelijk klimaat dat recent in profetieën ook door buitenlandse sprekers was voorspeld. Denk bijvoorbeeld aan de sluiting van de Wallen, die vorige zomer profetisch werd voorzegd door onder anderen de buitenlandse profetessen Angela Greenich en Stacey Campbell (TRIN), die niets wisten van het strengere beleid dat in de pen zat bij de Gemeente Amsterdam, en wat afgelopen herfst inderdaad leidde tot sluiting van vele panden op de Wallen. Ook de gebedsgroep rond Heidi Baker in Mozambique verstond al vroeg in 2007 van God dat er een tijd van geestelijke doorbraak zit aan te komen in Nederland.

Naar aanleiding van al deze beroering maakten we een rondje langs enkele leiders en betrokkenen bij deze conferenties en bewegingen

Siebren Verburgh, die op conferenties, in gemeenten en via internet veel doet met christelijke boeken, bevestigt de honger naar geestelijk voedsel: ,,Niet alleen de goede verkoop van christelijke boeken is merkbaar, maar het is echt opvallend dat juist ook predikingen op cd en via mp3 veelvuldig worden besteld. Er is duidelijk honger naar openbaring. De andere kant is dat heel veel christenen lijken te gaan zwerven en de toewijding aan een lokale gemeente (of dat nu in een huiskamer is of in een kerk) lijkt wat minder vanzelfsprekend dat zal wel weer in evenwicht trekken, maar het zegt iets van het veranderingsproces waar de Kerk in zit.

Joop Gankema (directeur Opwekking): ,,Inderdaad, wij zien ook dat er in de volle breedte van de Kerk heel veel honger is naar God, en vooral thema's die te maken hebben met mensen hun persoonlijke relatie met God, staan op het menu: bevrijding, Gods stem verstaan, relatie met Hem. Het mooie is dat die beweging zich helemaal niet stoort aan kerkmuren. Ik hoorde net nog van een Gereformeerde Kerk, waar afgelopen weekend, tijdens een Youth Alpha, gewoon ineens de Geest van God viel en verschillende jonge mensen zich bekeerden. Wat je nu ziet gebeuren, is dat God zelf aan het ingrijpen is in ons land, en met name onder jongeren. Ze willen niet meer de grote verhalen van wat God vroeger allemaal deed, ze willen zien wat Hij nú kan doen!

Een prachtige illustratie van Gods soevereine rol hierin, is het verhaal van Gert-Jan van Ravenzwaaij (27) uit Sliedrecht. ,,In februari was ik op een mannenconferentie, waar ik enorm werd aangeraakt door Gods Geest. Hij zei tegen me: ,,Iedere keer opnieuw maak je schoon schip met me en dat vind Ik fijn, maar ik wil niet alleen iedere keer je zonden wegwassen, ik wil je hele wezen, ik wil je doordrenken met mijn bloed en met mijn leven.

Dit bracht een enorme vernieuwing in me teweeg. Twee weken later, toen ik weer thuis was, droomde ik s'nachts en zei God tegen me: ,,Huur de Lokhorst-hal af en ga de mensen hier in de Alblasserwaard maar vertellen dat Ik leef! Maak je over geld niet druk, gehoorzaam gewoon. Maar het moet wel snel. Die ochtend vroeg ik God om te bevestigen wat ik had gedroomd en diezelfde dag ontmoette ik twee straatevangelisten die ik ken. Ik straalde en zei: ,,Jongens, ik moet jullie wat vertellen, maar zij zeiden: ,,Ho, stop, we weten het al: we gaan de Lokhorst-hal huren! In twee dagen tijd zagen we wonder op wonder, inclusief de benodigde ? 10.000 die alleen al voor de zaalhuur en licht en geluid nodig was. En dan het feit dat de Lokhorsthal waar 1200 mensen in kunnen dit jaar helemaal niet gehuurd kon worden op onze datum. Maar ik zei tegen die mevrouw: ,,Belt u die sportvereniging maar op, want wij krijgen die hal. Vijf minuten later belde ze terug: ,,Nou, het is heel toevallig, maar die vereniging wil u er inderdaad in laten." We hebben haar uitgelegd dat dit geen toeval is. En zo gaan we dus samen met Willem Ouweneel, Bert de Haan en ook Elly en Rikkert aan de mensen en kinderen hier in de regio vertellen dat Jezus leeft! Inmiddels is er een heel team bij betrokken en zijn we enorm gezegend met heel veel gebed voor deze actie en voor onze regio!â„¢ (zie: vvm.nu)

Willem Ouweneel is vanzelfsprekend ook enthousiast over deze actie en ook over de vele andere spreekbeurten en conferenties waar hij komend half jaar bij betrokken mag zijn (waaronder de Herstelweek). ,,Ik zou nog niet willen spreken van een open hemel, want daarbij denk ik ook aan een grootschalige bekeringsbeweging, want dat is natuurlijk pas echte opwekking. Deze tijd kenmerkt zich doordat slapende christenen wakker worden. Er is kerkbreed grote honger naar meer van God en om dan in de vergelijking te blijven; we hebben jarenlang onder een dik wolkendek gereden, en nu zie je van die mooie blauwe stukken lucht door de wolken heenkomen. Het is juist nu tijd voor diepere toewijding in gebed, praktisch uitreiken naar de wereld om ons heen, en vooral: het Woord blijven prediken! Vertel de mensen dat Jezus leeft. We zien bij christenen een groeiend verlangen om te zien en ervaren dat Jezus inderdaad leeft. Daarom leg ik in de conferenties waar ik aan mee mag werken veel nadruk op het Koninkrijk van God; dat is vaak een wat verwaarloosd begrip, maar het Koninkrijk van God, de heerschappij van Jezus, is zo bijzonder. Het Koninkrijk is de werkingssfeer van de Heilige Geest, waar mensen door zijn kracht worden aangeraakt tot bekering, genezing en bevrijding! Daarbij is wel belangrijk dat we de kloof tussen de charismatische wereld en de traditioneel kerkelijke wereld met wijsheid en liefde benaderen, we moeten oppassen voor tweespalt. Sommige charismatische uitingen zijn gewoon te wild of te heftig voor traditionelen, maar dat maakt de diepte van hun toewijding niet minder. Al vele jaren roep ik: de zonde van sektarisme ligt altijd op de loer (sektarisme is die subtiele, nauwelijks merkbare gedachte dat mijn manier van geloven net iets beter is dan die van de ander). Laten we daarvoor waken. Ons gezamenlijke verlangen naar meer van God bindt ons in deze tijd meer dan ooit samen.

Mattheüs van der Steen (TRIN / Heaven on Earth / Wake Up Call): ,,Sorry hoor, ik moet even landen, want ik kom net terug van massale meetings in India, waar we op een pastors meeting waar zo'n 6.000 voorgangers en leiders hadden verwacht, maar liefst 28.000 deelnemers zagen verschijnen. Maar ook in Nederland leven we in een unieke tijd. Dit wordt internationaal ook steeds bevestigd. Stacey Campbell (die in de profetische raad van oudsten zit van C. Peter Wagner) ontving vorig jaar al profetieën over doorbraak in ons land. En er is bestaat een samenwerkingsverband van een aantal grote internationale bedieningen, die heet Revival Alliance. Daarin zitten onder anderen John & Carrol Arnott, Georgian Banov (die vroeger de groep Silverwind leidde), Randy Clark, Heidi Baker, Ché Ahn en Bill Johnson. Deze groep heeft nu van God verstaan dat ze de komende jaren, tussen 2008 en 2010, moeten gaan investeren in Nederland. De tekst die internationaal steeds terugkomt als mensen bidden voor Nederland, is Jesaja 60: ,,Stap op, wordt verlicht, want uw heerlijkheid komt! En ook Heidi Baker kreeg steeds het woord: Visitation, visitationmals ze bad voor ons land. Het is de tijd voor Nederland. Uit andere profetische hoeken wordt dit bevestigd. Wendy en Rory Alec (mede-oprichters van God Channel), schreven onlangs in een lange, bemoedigende profetie aan Todd Bentley, de leider van de inmiddels weer opgelaaide opwekking in Pensacola: ,,Want Ik doe iets nieuws, zegt de Heer. Een verse uitstorting van mijn Geest. Ik giet mijn Geest uit in een nieuwe generatie. En mijn zoon, ja, dit zal gaan naar eilanden ver over zee. Ierland zal worden geraakt door deze vlam en Nederland en Zweden en Europa. (17 april 2008, www.freshfire.ca). Hierin klinkt Nederland door als poort naar Europa, waar het gaat om vernieuwing.

Wie op lokaal niveau kan meepraten van een visitation is Hugo Hogendoorn, naar eigen zeggen goudvissenverkoper (eigenaar dierenwinkel) en jeugdleider in Waddinxveen. Sinds een jaar is Waddinxveen beslist één van die plekken waar het wolkendek gebroken is en de zon van Gods liefde mensenharten binnenschijnt. ,,Vorig voorjaar, in 2007, organiseerden we een Youth Alpha, waar opeens onwaarschijnlijk veel belangstelling voor was. Maar liefst 70 jongeren meldden zich aan, zodat de avonden gehouden moesten worden in een sportzaaltje. Na een inleiding gingen de jongeren uit elkaar in groepjes en uiteindelijk kwamen tientallen jongeren tot de Heer. Inmiddels zijn daar alweer twee Youth Alpha's aan toegevoegd en in totaal hebben zeker 63 jongeren hun leven aan de Heer gegeven. We hebben doopdiensten gehouden in de rivier de Gouwe en er is een hele gebedsbeweging op gang gekomen. Ook zijn er maandelijks, soms zelfs iedere twee weken, grote interkerkelijke Jongeren Events uit voortgekomen, waarbij zo'n 450 jongeren uit alle kerken maar ook buitenkerkelijken - naar de Sporthal komen voor lofprijs, aanbidding, verdieping door Gods Woord. Onze gemeente groeide in het afgelopen jaar van zo'n 40 naar 130 mensen, waaronder uiteraard veel jongeren. Het mooiste van alles vind ik dat de jongeren zelf organiseren, zelf initiatieven nemen en vooral zelf bidden. Momenteel komen elke dag groepjes jongeren bij elkaar om te bidden voor de regio.

Nog twee mensen die veel op hebben met jongeren, zijn Lambert Dekkers, directeur van Soul Survivor en Theo Aerts, "founding father" van de SoSu-beweging in Nederland. Theo: ,,We leven natuurlijk in een ervaringstijd, dus wat je ziet is dat jongeren op zoek zijn naar echtheid, authenticiteit. Hoe kan het geloof relevant zijn voor mijn dagelijkse leven en hoe kunnen we effectief kerk zijn? Die vragen willen jongeren graag beantwoord krijgen en die antwoorden proberen we aan te reiken op het festival. Bill Hybels van Willow Creek concludeerde onlangs, nadat zij zelf onderzoek hadden gedaan: ,,Als kerk hebben we het prima gedaan, maar we hebben nauwelijks discipelen gemaakt! Het is trouwens prijzenswaardig dat Willow Creek dat zo openbaar maakte. Dat is de eerlijkheid die de Kerk nodig heeft en waar ook de jongeren om vragen. Overigens leven deze vragen over Hoe werkt de Kerk? niet alleen bij jongeren. Het boek van Floyd McClung ËœIk zie een leger?", wat gaat over de eenvoud en de missionaire taak van de Kerk, was binnen twee maanden uitverkocht. Dat verbaasde mij zelf (als uitgever, red.) ook, maar het is veelzeggend. Ook Lambert is overtuigd van het bijzondere geestelijke klimaat in ons land: ,,Het is echt een bijzondere ontwikkeling dat er zoveel conferenties zijn in dezelfde periode, maar dat er in grote lijnen toch ongeveer dezelfde belangstelling is als vorig jaar. Waar we naar uitzien is natuurlijk niet alleen een geweldig festival, maar vooral naar impact in het land, doordat er veranderde jongeren weer naar huis gaan. Discipelen die het Leven van Jezus doorgeven. Een andere opvallende verandering in het klimaat is dat organisaties en bedieningen meer dan ooit samenwerken. Het is voor het eerst dat alle andere belangrijke jongerenorganisaties vertegenwoordigd zijn op Soul Survivor, en dat ook echt in een heel nieuwe houding: samen schouders eronder.

Het is inderdaad uniek voor Nederland dat iedereen met iedereen samenwerkt en in vele steden en dorpen de kerken en gemeenten hun handen ineen slaan voor evangelisatie, diaconaat en andere samenwerking. Overigens volgen die kerken en gemeenten niet altijd de traditionele vormen van samenkomst, maar bestaan die soms ook uit open huiskamers en gezinnen die simpelweg Jezus liefde samen vieren en vertalen naar de straat. We leven in een opwindende tijd, waarin God kerkchristenen verandert in discipelen volgers van Hem die vanuit hun relatie met Hem hun omgeving liefhebben en Hem verkondigen.

We sluiten af met een reactie van Gerard de Groot, pionier/voorganger van de Levend Woord Gemeenten (o.m. Rotterdam, Gorinchem, Bergen op Zoom, Waalwijk) en bestuurslid van Herstel: ,,Het zijn opwindende tijden. De Kerk is aan het veranderen van een Kerk-visie naar een Koninkrijks-visie. Mensen die denken vanuit het Koninkrijk, denk inclusief, niet exclusief. Oftewel, we hebben elkaar nodig; het is niet meer mijn Kerk, mijn conferentie, mijn mensen of mijn opwekking het is Gods opwekking. En reken maar dat we als christenen vanuit alle achtergronden elkaar keihard nodig hebben en schouder aan schouder moeten staan als God zijn Geest ten volle uitstort en de wereld massaal tot Jezus toekomt!

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ten eerste, is dit artikel geschreven door een redacteur van Herstel (charismatisch blad)?

Ten tweede, waarom gaat dit alleen over charismatische organisaties? Mogen Katholieken en Protestanten niet meedoen met de opwekking?

Ten derde, waarom nou toch altijd weer die focus op de aantallen? Daar word ik een beetje moe van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ten eerste, is dit artikel geschreven door een redacteur van Herstel (charismatisch blad)?

Ten tweede, waarom gaat dit alleen over charismatische organisaties? Mogen Katholieken en Protestanten niet meedoen met de opwekking?

Ten derde, waarom nou toch altijd weer die focus op de aantallen? Daar word ik een beetje moe van.

ER staat iets in over gereformeerde kerken hoor... En aantal is een noodgedwongen eenheid, hoe wil je anders een Opwekking meten en uitdrukken? De bijbel staat trouwens ook vol met aantallen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid