Spring naar bijdragen

Komt er een opwekking in NL?


Komt er een opwekking in Nederland?  

  1. 1. Komt er een opwekking in Nederland?

    • Ja, dat merk ik.
      30
    • Ja, maar voorlopig niet.
      2
    • Ik weet het niet, maar het zou kunnen.
      24
    • Ik denk het niet.
      23


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Ik dacht dat jij zo'n purist was. Waarom dan niet uit de (herziene) Statenvertaling, onberijmd?

Waar haal je vandaan dat ik een purist zou zijn?Deze keuze is puur (en dat moet jou als echte Evangelo toch aanspreken) gebaseerd op emotie. (Als we dan toch gaan generaliseren...)

Dit is voor mij een jank-psalm, vooral waneer we vers 3 zingen na de doop der kinderen, houd ik het niet droog.

Ik had ook wel kunnen kiezen voor een zegenlied uit opwekking iets anders, maar die zijn net zo niet-letterlijk-bijbels als de Psalm die ik gekozen heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 510
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Deze post had ik ergens anders gedaan, maar volgens mij is hij hier meer op zijn plaats:

Wij als christenen maken fouten en in Nederland zijn er heel wat dingen waar God van gruwelt. En dan is het een wonder dat God ons land nog niet helemaal verlaten heeft. En als je puur kijkt naar hoe zat God ons wel niet zou moeten zijn vanuit menselijke emoties bekeken, is het bijna niet voor te stellen dat God nog in Nederland wil wonen.

klopt er is een heleboel in Nederland waar we van ons dienen te bekeren

Quote:
Toch zie ik om me heen een heel aantal bijzondere dingen gebeuren. Wat niemand onder paars had kunnen voorspellen, we krijgen een overwegend christelijk kabinet. Kerken zoeken toenadering tot elkaar en belijden schuld ten opzichte van elkaar. De wallen gaan dicht voor 2010. Veel christenen om me heen geloven dat God dit land op een bijzondere manier gaat bezoeken de komende jaren, dat er een opwekking zal komen. Dat is misschien een irrationele gedachte, maar dat maakt hem daardoor niet perse minder waar.

ik hoop het met je. Maar een christelijk kabinet kan invloed hebben, maar niet alles ongedaan maken. Er is zo veel meer nodig om dit land te veranderen of om de negatieve spiraal van ontkerkelijking alleen al te stoppen. Al vind ik die toenadering ook wel spannend tussen kerken.

Quote:
Ik denk dat Nederland vlak voor een T splitsing staat. De komende jaren krijgen we als Nederland in Gods genade nóg een kans. Hoe de christenen hierop reageren zal de doorslag geven in of die kans benut zal worden. Als wij niets doen als christenen, zal het land hoofdzakelijk overheerst worden door vrijzinnigheid, occultisme, losbandigheid. Maar als we opstaan, samen als één lichaam, elkaar niet verdringen, maar samen hetzelfde doel nastreven, dan geloof ik dat er hier een opwekking zal komen.

waarop basseer je die T-splitsing en waarom hangt de toekomst van Nederland van de christenen af? Wij zijn toch geen haar beter??? Dit land wordt toch al overheerst door vrijzinnigheid en losbandigheid?

Quote:
Kom gerust met de skeptische reacties. Ik heb toch niet alle antwoorden
knipoog_dicht.gif
Want, zoals ik al eerder zei: Het is misschien een irrationele gedachte, maar dat maakt hem daardoor niet perse minder waar.

ik heb zoals je ziet wat voorzichtige vraagtekens. Maar ik vind het tof dat je durft te dromen en dat goed kan verwoorden.

Quote:
Trouwens, even om mijn post wat toe te lichten. Opwekking zie ik niet als een soort extatische toestand waarin allemaal doden opstaan enzo. Dat beeld krijg ik nog wel eens van "hyperevangelischen" die wat ononderbouwde kreten schreeuwen, meestal in zeer gebrekkig Nederlands.

ja, dat kan je nu in diverse charismatische kerken wel meemaken. Wat is er bij deze extatische toestanden echt en wat is gebakken lucht?

Quote:
Als ik het heb over opwekking heb ik het over christenen die niet langer de verschillen benadrukken maar de handen ineen slaan en gaan staan in de eenheid die we als christenen hebben.

dan ga ik nog even door met in een lachstuip liggen met mijn katholieke collega widegrin.gif

Quote:
Ik heb het over een volk dat weer op de knieen gaat. Niet als een maniertje om God te behagen ofzo, maar uit berouw voor wat wij en het Nederlandse volk fout hebben gedaan. Dat we teruggaan naar Gods woord, om God beter te leren kennen en Zijn wil voor onze levens te vinden. Dat we groeien in een liefde voor God die we ook gestalte geven in onze omgang met de mensen om ons heen.

is dat opwekking dan? Want als dat opwekking is, dan hebben we in mijn kerk opwekking puh2.gif. Ik noem dat het leven van een christen.

Quote:
Basicly, dat het niet gaat om een religie, maar om een relatie met de Allerhoogste God. En dat we hiervan de consequenties dragen en naleven.

amen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]waarop basseer je die T-splitsing en waarom hangt de toekomst van Nederland van de christenen af? Wij zijn toch geen haar beter??? Dit land wordt toch al overheerst door vrijzinnigheid en losbandigheid?

Die T-splitsing basseer ik op profetieen die ik heb gehoord, maar ook op iets wat ik zelf ervaar of aanvoel. Misschien heb je daar geen boodschap aan, klinkt het je leeg in de oren na al die charismatische meuk die je over je heen gehad hebt. Maar of we nou op een T splitsing staan of niet, we moeten wel een keuze maken als christenen. Gaan we echt voor God of blijven we rustig aanmodderen?

En we zijn vaak als christenen geen haar beter. Dat is juist mijn punt. Daarom moet er dringend iets veranderen! En als we willen dat dit land terug gaat naar God, dan zullen we toch echt zelf eerst ons moeten bekeren. Als wij als christenen al niet de weg naar God kunnen wijzen, hoe moeten we dan verwachten dat er er een heel land terug gaat naar Hem?

Quote:
[...]is dat opwekking dan? Want als dat opwekking is, dan hebben we in mijn kerk opwekking
puh2.gif
. Ik noem dat het leven van een christen.

Zit jij in een kerk zit die op de knieen gaat voor God uit berouw voor wat wij als Nederlanders hebben gedaan? Een kerk waar ze teruggaan naar het Woord, niet als religieuze plicht, maar omdat de leden Jezus liefhebben en Hem beter willen leren kennen? Een kerk waar iedereen groeit in liefde voor God en die gestalte geeft in de omgang met mensen om je heen?

Gefeliciteerd! Naar welke kerk ga je, ik wil daar ook wel heen smile.gif

Sowiezo is opwekking niet een hype, maar juist de toestand dat mensen teruggaan naar de basis. Naar het evangelie zonder alle opsmuk. En ja, dan zullen er ook zieken genezen, misschien wel doden opstaan. Maar daar draait het dan niet om, maar juist om de relatie met God.

En nu even in het algemeen:

Als je niet geloof dat God opwekking kan geven in Zijn genade, dan kan je jezelf afvragen of je niet te klein van Hem denkt voor wie alles mogelijk is.

Geloof je dat God het wel kan, maar sta je er skeptisch tegenover mbt Nederland, heel begrijpelijk. Dan wil ik je alsnog oproepen om niet af te wachten tot God opwekking geeft, maar om te beginnen te leven alsof die opwekking er al is. Hoe vurig zou je voor Jezus zijn als om je heen mensen massaal tot geloof komen en dit land op zijn kop gaat? Zoek God en bouw aan je relatie met Hem, leer meer van Hem te houden, alsof je al in die opwekking leeft...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waar haal e vandaan dat ik een purist zou zijn?Deze keuze is puur (en dat moet jou als echte Evangelo toch aanspreken) gebaseerd op emotie. (Als we dan toch gaan generaliseren...)

Oh, dat schatte ik zo in. Maar ik sta altijd open voor nieuwe inzichten, als die mij kunnen verrijken. Je zal het vast wel ironisch bedoeld hebben, maar ik plaats mij ook niet in het hokje van Evangelo of emotie smile.gif

Quote:
Dit is voor mij een jank-psalm. Waneer we vooal vers 3 zingen na de doop der kinderen, houd ik het niet droog.

Ik had ook wel kunnen kiezen voor een zegenlied uit opwekking iets anders, maar die zijn net zo niet-letterlijk-bijbels als de Psalm die ik gekozen heb.

O.k. smile.gif

@T!mon en Marliesje: mooie bijdragen van jullie.

@anderen die evt. nog geinteresseerd waren in 1 v/d profetien: link .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Die T-splitsing basseer ik op profetieen die ik heb gehoord, maar ook op iets wat ik zelf ervaar of aanvoel. Misschien heb je daar geen boodschap aan, klinkt het je leeg in de oren na al die charismatische meuk die je over je heen gehad hebt. Maar of we nou op een T splitsing staan of niet, we moeten wel een keuze maken als christenen. Gaan we echt voor God of blijven we rustig aanmodderen?

ja, maar wat is echt voor God gaan? Is dat een synoniem voor een nog fanatieker christen worden? Mezelf opsluiten in een klooster en m'n bijbel gaan lezen, zoiets?

Quote:
En we zijn vaak als christenen geen haar beter. Dat is juist mijn punt. Daarom moet er dringend iets veranderen! En als we willen dat dit land terug gaat naar God, dan zullen we toch echt zelf eerst ons moeten bekeren. Als wij als christenen al niet de weg naar God kunnen wijzen, hoe moeten we dan verwachten dat er er een heel land terug gaat naar Hem?

we zullen ons absoluut moeten bekeren, dat ben ik met je eens, maar wat in de geschiedenis bekend staat als opwekking, is toch altijd Gods soevereine werk gebleken, iets wat dus niet te sturen en te creëren is.

Quote:
[...]

Zit jij in een kerk zit die op de knieen gaat voor God uit berouw voor wat wij als Nederlanders hebben gedaan?

dat nog niet

Quote:
Een kerk waar ze teruggaan naar het Woord, niet als religieuze plicht, maar omdat de leden Jezus liefhebben en Hem beter willen leren kennen? Een kerk waar iedereen groeit in liefde voor God en die gestalte geeft in de omgang met mensen om je heen?

en dat op zich weer wel

Quote:
Gefeliciteerd! Naar welke kerk ga je, ik wil daar ook wel heen
smile.gif

een kleine vergrijsde, bijna uit elkaar vallende missionaire gereformeerde bondsgemeente in een grote stad, die zo ongeveer van genade aan elkaar hangt, waar het voortbestaan op langere termijn onzeker is, waar we elke zondag de psalmberijming zingen van 1773 en lezen uit de Statenvertaling puh2.gif.

Quote:
Sowiezo is opwekking niet een hype, maar juist de toestand dat mensen teruggaan naar de basis. Naar het evangelie zonder alle opsmuk. En ja, dan zullen er ook zieken genezen, misschien wel doden opstaan. Maar daar draait het dan niet om, maar juist om de relatie met God.

het draait idd om de relatie met God. Maar opwekking in deze discussie is voor mij een leeg containerbegrip, zeker in vergelijking tot wat ik gelezen heb over bijvoorbeeld Jonathan Edwards en de Great Awakening.

Quote:
En nu even in het algemeen:

Als je niet geloof dat God opwekking kan geven in Zijn genade, dan kan je jezelf afvragen of je niet te klein van Hem denkt voor wie alles mogelijk is.

voor God is idd alles mogelijk, maar opwekking is een heel erg leeg begrip atm zeker als je eerdere opwekkingen gaat bestuderen. Ik mis kennis van Gods woord en liefde.

Quote:
Geloof je dat God het wel kan, maar sta je er skeptisch tegenover mbt Nederland, heel begrijpelijk. Dan wil ik je alsnog oproepen om niet af te wachten tot God opwekking geeft, maar om te beginnen te leven alsof die opwekking er al is. Hoe vurig zou je voor Jezus zijn als om je heen mensen massaal tot geloof komen en dit land op zijn kop gaat? Zoek God en bouw aan je relatie met Hem, leer meer van Hem te houden, alsof je al in die opwekking leeft...

sorry, laat maar ik ben de hype een beetje zat. Ik wil mijn leven als christen leven en hopen dat God steeds dichter bij mij komt, dat Hij groter mag wordne in mijn leven en dat ik meer van Hem mag weten. Of anderen dat om me heen gaan doen, dat zou mooi zijn, maar dat is nog altijd Gods werk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(@anastasia: als jij daar (nog) belang aan hecht, zou ik graag nog even ingaan op jouw post, waarbij ik dan hopelijk iets van mijzelf en mijn manier van schrijven kan toelichten, wat dan misschien hopelijk kan bijdragen aan een beter wederzijds begrip. Maar dan ben ik bang dat dat hier teveel off-topic zou zijn. Zou ik ergens anders beter een reactie kunnen geven?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

gehoorzaam het eerste Gebod!

Heb God lief boven alles! (Zoek eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en de rest zal je geschonken worden)

Je vind je vervulling in Jezus!

Weet je al dat najagen van bestemming...(ik wil dit doen en dat doen voor God)...

onze bestemming is Jezus Christus!

Een intieme liefdes relatie met Hem waarin niks hoeft maar gewoon bij Hem zijn en Hij doet de rest wel!

Vanuit Zijn liefde ga je automatisch dingen voor Hem doen als normaal!

Je loopt richting het strijdveld via de Troonzaal van God!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij zegt Aalt dit:

1. Relatie

Het gaat er niet om wat je doet, maar wie je bent.

Het gaat er om wie je bent in Christus, oftewel: je liefdesrelatie met God is belangrijk. Wij hebben door Jezus vrije toegang tot de Troonzaal van God, waar we relatie met God kunnen hebben.

2. Werk voor God

Het gaat niet om werken. Als je een intieme relatie met Hem hebt, ga je automatisch dingen voor Hem doen, uit liefde.

Als je op die manier dingen voor Hem doet die Zijn wil zijn, wordt je blij/gezegend.

Conclusie

Praktisch gezien: lees je Bijbel, bid; en aanbid Hem!

Hierdoor heb je relatie met Hem, waardoor je automatisch dingen uit liefde voor Hem gaat doen naar Zijn wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus wat Aalt en jij (Barbapapa) omschrijven is eigenlijk een gewone, gezonde Bijbelse relatie hebben met Hem?

Ja precies Raido!

En weet je..

Als je dat doet het bidden (praten met God) en in Zijn Woord leest (Bijbel) en Hem aanbid oprecht, dat je God echt wil ontmoeten!

Dan komt Hij!

Soms kan het even duren, maar houd vol! (dit omdat je een handeling in de Geest doet, ook wel een stuk geestelijke oorlogsvoering, maar dat is een ander onderwerp)

Hij komt echt en je merkt, doordat de Heilige Geest in je woont, dat Hij

je steeds dichter mee neemt in Gods Aanwezigheid smile.gif en daar ontmoet je God dan wil je nooit meer weg en de rest gaat vanzelf!

En dat bedoel ik met meegaan in de stroom van de Heilige Geest waar Hij heen waait smile.gif (hopelijk begrijp je me)

bedankt zegen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja precies Raido!

En weet je..

Als je dat doet het bidden (praten met God) en in Zijn Woord leest (Bijbel) en Hem aanbid oprecht, dat je God echt wil ontmoeten!

Dan komt Hij soms kan het even duren, maar houd vol!

Hij komt echt en je merkt, doordat de Heilige Geest in je woont, dat Hij

je steeds dichter mee neemt in Gods Aanwezigheid
smile.gif
en daar ontmoet je God dan wil je nooit meer weg en de rest gaat vanzelf!

En dat bedoel ik met meegaan in de stroom van de Heilige Geest waar Hij heen waait
smile.gif
(hopelijk begrijp je me)

bedankt zegen

Ik herken wat je daar zegt, ik heb die tijden ook met God dat Zijn glorie zo sterk wordt dat niets anders meer wil. Gaaf!!!

Wat een heerlijke God hebben we toch dat we zo dicht bij Hem mogen komen en dat Hij zo dicht bij ons wil zijn!!

I love His precense handsup.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik herken wat je daar zegt, ik heb die tijden ook met God dat Zijn glorie zo sterk wordt dat niets anders meer wil. Gaaf!!!

Wat een heerlijke God hebben we toch dat we zo dicht bij Hem mogen komen en dat Hij zo dicht bij ons wil zijn!!

I love His precense
handsup.gif

Het uitleggen van in de Geest leven en met Hem meegaan waar Hij wil is lastig, omdat je dat niet kan omschrijven, je zult het moeten leven zo om het te kunnen pakken en te begrijpen!

Ik zelf zocht altijd naar een manier om in de Geest dichtbij God te komen, door weinig te bidden en aanbidding!

Alleen Gods Woord, maar dat is niet voldoende(althans zo heb ik dat ervaren)

God trok steeds aan mn hart (geestelijke hart) van Aalt praat met Mij, Hij liet me echt wel weten wat ik doen moest!

En als je dat dan gaat doen, dan gaat er een wereld voor je open!

De rijkdom van WIE Jezus IS word je geopenbaard door de Geest!

echt zo! Net zoals Paulus zegt:

Ef 1,17

opdat de God van onze Here Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve de Geest van wijsheid en van openbaring om Hem recht te kennen:

Ef 3,16

opdat Hij u geve, naar de rijkdom zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door zijn Geest in de inwendige mens,

Gal 1,12

Want ik heb het ook niet van een mens ontvangen of geleerd, maar door openbaring van Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

(@anastasia: als jij daar (nog) belang aan hecht, zou ik graag nog even ingaan op jouw post, waarbij ik dan hopelijk iets van mijzelf en mijn manier van schrijven kan toelichten, wat dan misschien hopelijk kan bijdragen aan een beter wederzijds begrip. Maar dan ben ik bang dat dat hier teveel off-topic zou zijn. Zou ik ergens anders beter een reactie kunnen geven?)

Ja hoor, klik op het poppetje in mijn post en je komt in mijn profiel smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja precies Raido!

En weet je..

Als je dat doet het bidden (praten met God) en in Zijn Woord leest (Bijbel) en Hem aanbid oprecht, dat je God echt wil ontmoeten!

We ontmoeten Hem toch vooral in de Bijbel? Uiteraard wanneer de Geest ons dat inzicht geeft..

Quote:
Dan komt Hij!

Op het moment dat Hij dat het beste vind, wat vaak niet tegelijk valt met het moment dat jij of ik dat zelf zou willen.

Quote:
Soms kan het even duren, maar houd vol! (dit omdat je een handeling in de Geest doet, ook wel een stuk geestelijke oorlogsvoering, maar dat is een ander onderwerp)

Ik denk dat het veel meer een strijd is met jezelf, met je oude natuur die je altijd mee zult blijven slepen.. Natuurlijk heeft de Satan ook nog wat in de pap te brokkelen, maar de grootste strijd van een christen is de strijd van de heiligmaking. Het gene dat ik wil, dat doe ik niet, maar dat gene wat ik niet wil, dat doe ik.

Quote:
Hij komt echt en je merkt, doordat de Heilige Geest in je woont, dat Hij je steeds dichter mee neemt in Gods Aanwezigheid
smile.gif
en daar ontmoet je God dan wil je nooit meer weg en de rest gaat vanzelf!

Zijn er graden, staten of standen in de aanwezigheid van God of zijn het graden, staten of standen in de ervaring de beleving van de aanwezigheid.. God zegt immers zelf De HEERE zal uw uitgang en uw ingang bewaren, van nu aan tot in der eeuwigheid.. Of wat dacht je van 1 Koningen 19 en 20 waar geschreven word dat onze God een God van de bergen is?

Dat moet je wel in de context zien. De Syriërs vonden JHWH een God van de vlakten, hun God was een Berggod, die waren veel sterker. Israël gaat de ze tot in Syrië achterna de bergen in. Een profeet zegt dan dat God een god van de bergen is (ofwel, God is overal)..

Quote:
En dat bedoel ik met meegaan in de stroom van de Heilige Geest waar Hij heen waait
smile.gif
(hopelijk begrijp je me)

bedankt zegen

Jezus Christus zou gezegd hebben 'De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid