Spring naar bijdragen

Komt er een opwekking in NL?


Komt er een opwekking in Nederland?  

  1. 1. Komt er een opwekking in Nederland?

    • Ja, dat merk ik.
      30
    • Ja, maar voorlopig niet.
      2
    • Ik weet het niet, maar het zou kunnen.
      24
    • Ik denk het niet.
      23


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 510
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Of we het nou wel of niet geloven, of we het nu wel of niet willen, of we het nu tegen houden of niet, of je nu wel of geen gelovige bent,

één ding staat zo vast als een rots, Hij komt of we dat nu wel of niet geloven het is zo waar als een koe.

De opwekking staat voor de drempel van Nederland, sterker nog ik geloof dat er een wereld wijde opwekking gaat plaats vinden waarin God Zijn geest uitstort op al het vlees!

Revival is comming!!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het slechte gebruik van de Nederlandse en Engelse taal een gevolg of de oorzaak van de intellectuele armoede bij charismaten?

We zijn niet allemaal zo perfectionistisch als jou!!

En ja nederlands was niet mijn sterkste vak, ik ben zeer vroeg gestopt met school en ben me gaan toeweiden voor het werk in de Gods koninkrijk. Ik heb twee jaar in België gewoond en 2 jaar in America, ik ben al jaren actief in Gods werk en helaas is mijn nederlands wat matig.

Weet je je ken er over vallen en zeuren...maar ik heb mijn hart wel op de juiste plek en daar draait het om in het koninkrijk van God!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

We zijn niet allemaal zo perfectionistisch als jou!!

En ja nederlands was niet mijn sterkste vak, ik ben zeer vroeg gestopt met school en ben me gaan toeweiden voor het werk in de Gods koninkrijk. Ik heb twee jaar in België gewoond en 2 jaar in America, ik ben al jaren actief in Gods werk en helaas is mijn nederlands wat matig.

Weet je je ken er over vallen en zeuren...maar ik heb mijn hart wel op de juiste plek en daar draait het om in het koninkrijk van God!!

Amen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het slechte gebruik van de Nederlandse en Engelse taal een gevolg of de oorzaak van de intellectuele armoede bij charismaten?

Ik snap je punt en ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar je bent wel HEEL erg duidelijk (en een beetje bot) noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Of we het nou wel of niet geloven, of we het nu wel of niet willen, of we het nu tegen houden of niet, of je nu wel of geen gelovige bent,

één ding staat zo vast als een rots, Hij komt of we dat nu wel of niet geloven het is zo waar als een koe.

De opwekking staat voor de drempel van Nederland, sterker nog ik geloof dat er een wereld wijde opwekking gaat plaats vinden waarin God Zijn geest uitstort op al het vlees!

Revival is comming!!!!

Amen Hallelujah!

En nog even aan Raido!

Wist je dat Paulus Jezus beter kende dan Petrus?

Petrus zegt ergens van dat hij het nog moeilijk vind om de brieven van Paulus te begrijpen!

Er is zoveel diepte in God dat je Hem nooit zult leren kennen! maar dat is ook het mooie!

In de Geest ga je steeds dieper in God!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En ja nederlands was niet mijn sterkste vak, ik ben zeer vroeg gestopt met school en ben me gaan toeweiden voor het werk in de Gods koninkrijk. Ik heb twee jaar in België gewoond en 2 jaar in America, ik ben al jaren actief in Gods werk en helaas is mijn nederlands wat matig.

Weet je je ken er over vallen en zeuren...maar ik heb mijn hart wel op de juiste plek en daar draait het om in het koninkrijk van God!!

Misschien wordt je wat effectiever, wat serieuzer genomen als je de moeite doet om die prachtige boodschap die jij verkondigt, in normaal en begrijpelijk Nederlands te verkondigen. Met slecht Nederlands en die vreselijke, nietszeggende Engelse kreten sluit je een groot deel van de Nederlandse bevolking af voor je boodschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Misschien wordt je wat effectiever, wat serieuzer genomen als je de moeite doet om die prachtige boodschap die jij verkondigt, in normaal en begrijpelijk Nederlands te verkondigen. Met slecht Nederlands en die vreselijke, nietszeggende Engelse kreten sluit je een groot deel van de Nederlandse bevolking af voor je boodschap.

Mischien voor jou maar ik heb er al redelijk veel mogen winnen voor mijn God.

Misschien is God daarom zo kleurrijk???

Voor de één is jou taal en geloof aansprekend en voor de ander weer een charasmaat zoals ik.

De taal waarmee ik praat is gewoon een normale Christelijke taal met een charasmatische tint....maar ik begin de indruk te krijgen dat jou probleeem niet bij mijn uitdrukkingen ligt maar bij de charasmatische wereld.

Nog een keer speciaal voor jou....

Opwekking komt eraan, de wereld heeft een aanraking van God nodig!!!! Dat is serieus en een behoorlijke prachtige boodschap als God genade heeft met de wereld die ten onder gaat in zonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Men zou kunnen zeggen zo niet zeker er zal een opwekking in dit land komen,niet een opwekking die wordt gedacht in de pinksterclubjes,maar een terugkeer tot de Kerk van Jezus Christus,waar iedereen zich schuldig is bij te voegen.Die opwekking zal er komen door het aanhoudende gebed van hen die daar elke dag in de Kerk en thuis om bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Men zou kunnen zeggen zo niet zeker er zal een opwekking in dit land komen,niet een opwekking die wordt gedacht in de pinksterclubjes,maar een terugkeer tot de Kerk van Jezus Christus,waar iedereen zich schuldig is bij te voegen.Die opwekking zal er komen door het aanhoudende gebed van hen die daar elke dag in de Kerk en thuis om bidden.

Ik sluit me bij jou antwoord aan!! Helemaal mee eens!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mischien voor jou maar ik heb er al redelijk veel mogen winnen voor mijn God.

JOUW God?

En daar bij: Hoe voelt dat: iemand voor God winnen?

Quote:
Misschien is God daarom zo kleurrijk???

Voor de één is jou taal en geloof aansprekend en voor de ander weer een charasmaat zoals ik.

zit wat in...

Quote:
De taal waarmee ik praat is gewoon een normale Christelijke taal met een charasmatische tint....maar ik begin de indruk te krijgen dat jou probleeem niet bij mijn uitdrukkingen ligt maar bij de charasmatische wereld.

Ook nu: zit mischien wel een kern van waarheid in, maar je zou je ook kunnen voorstellen dat dit een algemeen Christelijk forum is waar niet iedereen dezelfde taal begrijpt.

Nog een keer speciaal voor jou....

Quote:
Opwekking komt eraan, de wereld heeft een aanraking van God nodig!!!! Dat is serieus en een behoorlijke prachtige boodschap als God genade heeft met de wereld die ten onder gaat in zonden.

Ieder opwekking is begonnen met gebed. Niet met profeten die als kippen zonder kop rondrenden, verklarende dat er een opwekking in aantocht was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

JOUW
God?

Hoewel je het tegen iemand anders zegt, wil ik er toch op reageren. In het Woord van God zegt de apostel (gezondene) Paulus:

Fil 4,19

Mijn God zal in al uw behoeften naar zijn rijkdom heerlijk voorzien, in Christus Jezus.

Booster is een door God gezonden kind en dienstknecht van God die in Christus Jezus zijn Vader 'mijn God' mag noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Amen Hallelujah!

En nog even aan Raido!

Wist je dat Paulus Jezus beter kende dan Petrus?

Petrus zegt ergens van dat hij het nog moeilijk vind om de brieven van Paulus te begrijpen!

Er is zoveel diepte in God dat je Hem nooit zult leren kennen! maar dat is ook het mooie!

In de Geest ga je steeds dieper in God!

Dieper in God???? hamer.gifverbaasd.gif dat levert bij mij wat vreemde associaties op die ik niet wil maken.....diepgang ok en God beter leren kennen, daar kan ik ook nog wel wat mee, maar dieper in God gaan...uhm nooo.gif

Als we in dit topic echt over opwekking willen hebben, dan lijkt het me zinvol naar overeenkomsten te gaan zoeken van eerdere opwekkingen zoals de Great Awakening, de gelijktijdige opwekking in Wales en de opwekking in Azusa Street..... Dat lijkt me leerzaam. Of we kunnen met z'n allen het puriteinse gedachtegoed gaan bespreken. Dan hebben we een discussie met inhoud.

Nu hebben we een discussie waar de charismaten tegenover de niet-charismaten staan die elkaar aanvallen op een berg vooroordelen en mensen ik denk niet dat we daar wat mee opschieten. En ik denk dat we zowiezo niets opschieten met het feit dat iedereen in dit topic denkt dat hij of zij gelijk heeft.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Hoewel je het tegen iemand anders zegt, wil ik er toch op reageren. In het Woord van God zegt de apostel (gezondene) Paulus:

Fil 4,19

Mijn God
zal in al uw behoeften naar zijn rijkdom heerlijk voorzien, in Christus Jezus.

filipenzen4

10 De Heer heeft mij veel vreugde gegeven nu u eindelijk uw zorg voor mij hebt kunnen tonen. U dacht altijd al aan mij, maar vond niet de gelegenheid het te laten zien. 11 Ik zeg dit niet omdat ik gebrek lijd; ik heb geleerd om in alle omstandigheden voor mezelf te zorgen. 12 Ik weet wat het is om gebrek te lijden, maar ook wat het is om in rijkdom te leven. Ik heb alles aan den lijve ondervonden: overvloed en honger, rijkdom en gebrek. 13 Ik ben tegen alles bestand door hem die mij kracht geeft.

14 Toch hebt u er goed aan gedaan in mijn moeilijkheden te delen. 15 U weet zelf, Filippenzen, dat toen ik na mijn vertrek uit Macedonië met de verkondiging begon, uw gemeente de enige is geweest die gedeeld heeft in mijn tegoeden en tekorten. 16 Al in Tessalonica hebt u mij meer dan eens iets gestuurd om mijn tekorten aan te vullen. 17 Niet dat het mij om uw gaven te doen is, ik ben er juist op uit dat het tegoed op uw rekening oploopt. 18 Nu is alles mij vergoed, en heb ik zelfs veel meer ontvangen. Mij ontbreekt niets dankzij de gaven die Epafroditus namens u heeft gebracht; ze zijn een geurig en aangenaam offer, dat God behaagt. 19 Mijn God zal uit de overvloed van zijn majesteit elk tekort van u aanvullen, door Christus Jezus. 20 Aan onze God en Vader komt de eer toe tot in alle eeuwigheid. Amen.

we pakken even de context van dit vers erbij. Je kan dit vers niet los lezen van de context. Vers 19 gaat over het feit dat Paulus de menzen van filipi bedankt voor hun giften, zodat hij niets tekort komt. Hij geeft wel aan dat hij het belangrijk vindt dat hij in zijn eigen onderhoud kan voorzien, maar toch bedankt hij hen voor de giften en zegt dat God ze zal zegenen. Dat Paulus niet afhankelijk wil zijn van giften zegt al een heleboel over hoe we het woord rijkdom in de brieven van Paulus kunnen interpreteren. Hij vindt het heel belangrijk om zelfvoorzienend te zijn, hij gaat niet zijn hand op houden bij mensen en al helemaal niet bij God.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Mischien voor jou maar ik heb er al redelijk veel mogen winnen voor mijn God.

ik dacht dat dat Gods werk was???? Misschien heb ik het wel verkeerd begrepen?

Quote:
Misschien is God daarom zo kleurrijk???

Voor de één is jou taal en geloof aansprekend en voor de ander weer een charasmaat zoals ik.

dat kan

Quote:
De taal waarmee ik praat is gewoon een normale Christelijke taal met een charasmatische tint....maar ik begin de indruk te krijgen dat jou probleeem niet bij mijn uitdrukkingen ligt maar bij de charasmatische wereld.

Helder communiceren is belangrijk en ik denk dat het van naasteliefde getuigt als je je best doet, zo goed en duidelijk mogelijk je standpunt probeert te verwoorden. In het katholieken-vs-protestanten-topic zal jij weer niet alles snappen en zal je vragen gaan stellen. Kan je voorstellen protestanten en katholieken vragen hebben bij de charismatische leer en liturgie?

Quote:
Nog een keer speciaal voor jou....

Opwekking komt eraan, de wereld heeft een aanraking van God nodig!!!! Dat is serieus en een behoorlijke prachtige boodschap als God genade heeft met de wereld die ten onder gaat in zonden.

Wat is opwekking? Ik ben er nog steeds voor om met z'n allen de eerdere opwekkingen te gaan bestuderen. Hier een link van de preek waar in de achtiende eeuw The Great Awakening mee is begonnen. Zullen we daar mee beginnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

filipenzen4

10 De Heer heeft mij veel vreugde gegeven nu u eindelijk uw zorg voor mij hebt kunnen tonen. U dacht altijd al aan mij, maar vond niet de gelegenheid het te laten zien. 11 Ik zeg dit niet omdat ik gebrek lijd; ik heb geleerd om in alle omstandigheden voor mezelf te zorgen. 12 Ik weet wat het is om gebrek te lijden, maar ook wat het is om in rijkdom te leven. Ik heb alles aan den lijve ondervonden: overvloed en honger, rijkdom en gebrek. 13 Ik ben tegen alles bestand door hem die mij kracht geeft.

14 Toch hebt u er goed aan gedaan in mijn moeilijkheden te delen. 15 U weet zelf, Filippenzen, dat toen ik na mijn vertrek uit Macedonië met de verkondiging begon, uw gemeente de enige is geweest die gedeeld heeft in mijn tegoeden en tekorten. 16 Al in Tessalonica hebt u mij meer dan eens iets gestuurd om mijn tekorten aan te vullen. 17 Niet dat het mij om uw gaven te doen is, ik ben er juist op uit dat het tegoed op uw rekening oploopt. 18 Nu is alles mij vergoed, en heb ik zelfs veel meer ontvangen. Mij ontbreekt niets dankzij de gaven die Epafroditus namens u heeft gebracht; ze zijn een geurig en aangenaam offer, dat God behaagt. 19 Mijn God zal uit de overvloed van zijn majesteit elk tekort van u aanvullen, door Christus Jezus. 20 Aan onze God en Vader komt de eer toe tot in alle eeuwigheid. Amen.

we pakken even de context van dit vers erbij. Je kan dit vers niet los lezen van de context. Vers 19 gaat over het feit dat Paulus de menzen van filipi bedankt voor hun giften, zodat hij niets tekort komt. Hij geeft wel aan dat hij het belangrijk vindt dat hij in zijn eigen onderhoud kan voorzien, maar toch bedankt hij hen voor de giften en zegt dat God ze zal zegenen. Dat Paulus niet afhankelijk wil zijn van giften zegt al een heleboel over hoe we het woord rijkdom in de brieven van Paulus kunnen interpreteren. Hij vindt het heel belangrijk om zelfvoorzienend te zijn, hij gaat niet zijn hand op houden bij mensen en al helemaal niet bij God.

Ik wilde alleen aantonen dat iemand zijn/haar God "mijn God" mag noemen. Als dat al niet kan, hoe kun je dan een intieme relatie met God hebben. En als je geen intieme relatie met God kan hebben, hoe kan er dan een opwekking ontstaan.

Noem je God: 'Abba, Vader / Papa'.

Rom 8,15

Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat is opwekking? Ik ben er nog steeds voor om met z'n allen de eerdere opwekkingen te gaan bestuderen.
een link van de preek waar in de achtiende eeuw The Great Awakening mee is begonnen. Zullen we daar mee beginnen?

Dit topic waaiert een beetje uit (het gaat nu meer over andermans taalvaardigheden dan over opwekkingen clown.gif ). Deze vraag van Marliesje lijkt mij een goed begin. Ik heb wel van de term "opwekkingen" gehoord, omdat ik op een evangelische studentenvereniging heb gezeten. Maar ik hoor het eigenlijk alleen in die kringen. Het zou mooi zijn als mensen hier kunnen uitleggen wát er precies mee bedoeld wordt. (En dan wordt het voor mij als historicus alleen maar leuker als dit gebeurt aan de hand van het verleden. knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij wordt er met een opwekking meestal bedoeld het idee dat Gods Geest weer opnieuw gaat blazen. En dan niet met het idee dat de Heilige Geest verdwenen zou zijn, of niets meer zou doen. Maar in het idee van een afschaduwing van die ene grote eerste golf van de Geest met Pinksteren. Of op een andere manier, met Pinksteren was er de grote eerste golf waar alles mee begon, die golf zakte zeg maar door de tijd wat weg, waarna er weer een nieuwe golf kwam en dat is dan een opwekking.

Opwekkingen gaan dan gepaard met dezelfde tekenen als die er ook waren tijdens Pinksteren. Namelijk de vele bekeringen en de vele uitingen van de gaven van Gods Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

JOUW
God?

En daar bij: Hoe voelt dat: iemand voor God winnen?

Ja mijn God, is Hij dan niet jou God?

Fantastisch het is geweldig als je mensen tot de troon van God mag leiden


Samengevoegd:

Quote:

[...]

[...]ik dacht dat dat Gods werk was???? Misschien heb ik het wel verkeerd begrepen?

Zeker is het Gods werk....maar wat verwacht jij dan van God? Dat Hij uit de hemel komt en zo het centrum in loopt en mensen gaat aanspeken en vraagt of ze alsjeblieft in Hem zouden willen gaan geloven?

God gebruikt mensen om mensen tot Hem te laten komen, als het lukt om iemand het evangelie mee te geven en je mag met hun het zondaars gebed met hun bidden en ze beleiden dat Jezus Christus Heer is over hun leven, nou dan ben je echt gelukkig.

De Heer zegt zelf in Zijn woord; "Ga uit in de gehele wereld en verkonidig het evenagelie"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hahaha, van deze

schiet ik elke keer weer in de lach! widegrin.gif

Wat ik telkens een beetje (tussen de regels door) lees, is: 'de evangelischen moeten niet denken dat ze weten doe de opwekking zal gaan' of 'de gereformeerden weten echt niet hoe een opwekking is' of 'het zal echt niet op een katholieke manier gaan'.

Ik denk dat een kenmerk van een opwekking is dat niemand weet hoe het zal gaan en dat iedereen verrast zal zijn. Ik denk dat iedereen versteld zal zijn van wat God gaat doen en dat dit niet volgens een 'charismatisch', 'katholiek' of 'protestants' boekje zal gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hahaha, van deze
schiet ik elke keer weer in de lach!
widegrin.gif
'

zijn dat echt 100 miljoen mensen????? Het zijn er in elk geval, heel erg veel. Ik ben op zich wel benieuwd naar informatie, hoeveel bekeerlingen de campagnes van Reinhard Bonke op de lange termijn opleveren. Dus zeg maar, welk percentage van de mensen die zich daar bekeerd, is na 10 jaar nog steeds christen? Niet om kritisch te zijn, maar gewoon uit nieuwsgierigheid.

Quote:
Wat ik telkens een beetje (tussen de regels door) lees, is: 'de evangelischen moeten niet denken dat ze weten doe de opwekking zal gaan' of 'de gereformeerden weten echt niet hoe een opwekking is' of 'het zal echt niet op een katholieke manier gaan'.

Ik denk dat een kenmerk van een opwekking is dat niemand weet hoe het zal gaan en dat iedereen verrast zal zijn. Ik denk dat iedereen versteld zal zijn van wat God gaat doen en dat dit niet volgens een 'charismatisch', 'katholiek' of 'protestants' boekje zal gaan.

maar de uitelijke kenmerken van opwekking, zoals vallen in geest, tongentaal, genezingen enz. zijn toch kenmerken die ook bij de derde charismatische golf horen??????

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat vind ik eng.

Wat vind je eng?


Samengevoegd:

Quote:

[...]zijn dat echt 100 miljoen mensen????? Het zijn er in elk geval, heel erg veel. Ik ben op zich wel benieuwd naar informatie, hoeveel bekeerlingen de campagnes van Reinhard Bonke op de lange termijn opleveren. Dus zeg maar, welk percentage van de mensen die zich daar bekeerd, is na 10 jaar nog steeds christen? Niet om kritisch te zijn, maar gewoon uit nieuwsgierigheid.

Ik denk niet dat het er zoveel zijn. Ik weet dat er wel eens campagnes zijn gehouden waar er tussen de 2 en 3 miljoen op een dag waren, maar ik weet niet hoeveel het er hier waren.

Ik zal het nog eens nazoeken, maar volgens mij wordt hem toegeschreven dat via hem tussen de 40 en 50 miljoen mensen Christus hebben aangenomen. Mensen worden bij hem wel geregistreerd. Als mensen in de campagnes Jezus aannemen, vullen ze hun gegevens in op een kaartje. Ik denk dus niet dat er zomaar wat schattingen worden gedaan.

Quote:

[...]maar de uitelijke kenmerken van opwekking, zoals vallen in geest, tongentaal, genezingen enz. zijn toch kenmerken die ook bij de derde charismatische golf horen??????

Tongentaal en genezingen waren er ook al in bv. 1907, maar ook al eerder. Over vallen in de geest weet ik het niet. Het zou kunnen dat dat met de derde charismatische golf was, maar ik kan me best voorstellen dat mensen ook al eerder niet op hun benen konden blijven staan als de kracht van God aanwezig was.

Inderdaad worden deze dingen wel als charismatische uitingen gezien, maar ik denk dat elke opwekking toch zo zal zijn dat God onvoorstelbare dingen gaat doen waar niemand rekening mee kan houden en waar iedereen perplex van staat smile.gif Ook de charismatischen weten dan vast niet wat hen overkomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb gehoord dat de getallen die er worden genoemd niet het aantal handen dat omhoog gedaan wordt betreft, maar een aantal is van mensen die via een kaartje geregistreerd staan als zijnde actief in de gemeente 2 of 3 jaar later.

Ofwel, als er 40 a 50 miljoen mensen zijn bekeerd, zijn dat ook mensen die na een paar jaar nog steeds actief christen zijn. Het zijn dus geen eendagsvliegen... Althans, dat is wat ik heb gehoord en ik heb zelf geen reden om daaraan te twijfelen

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid