Spring naar bijdragen

Bijbel in 1 jaar lezen


Aanbevolen berichten

  • 4 weeks later...
  • Antwoorden 269
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Mij lukt het niet. Ik heb de discipline er niet voor.

Aan de eet tafel werd altijd uit de bijbel voorgelezen, daar dank ik nog het meeste aan.
widegrin.gif

Als ik in mijn eentje de bijbel zou moeten doorlezen, dan vrees ik het ergste.
nooo.gif

Idem hier. Vaak mezelf een trap onder m'n kont geven. Maar ik schrijf ook teksten waarin ik beschrijf hoe ik over bepaalde onderwerpen denk vanuit chr. oogpunt. En daar heb je gewoon de bijbel bij nodig yes.gif Vaak dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Toch vond ik Spreuken niet zo interessant, er zit niet zoveel samenhang in. Ik heb gisteren Prediker afgerond en dat vond ik een stuk makkelijker te doen. Ik zal wel blij zijn als ik alle hokjes van het schema heb ingekleurd. Maar ik merk nu al dat het fijn is er toch een keer in vogelvlucht doorheen te zijn gegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is waar. Ik gebruik dan ook beide methoden smile.gif De downloadbijbel zet ik soms aan als ik bv. de was aan het strijken ben smile.gif Ik luister die Bijbel chronologisch en ben bij Genesis begonnen en heb nu bijna de Psalmen allemaal geluisterd.

Quote:

Toch vond ik Spreuken niet zo interessant, er zit niet zoveel samenhang in.

Er wordt in beschreven welke weg leidt tot rust, vrede, blijdschap, vrijheid, voorspoed, bescherming, gezondheid enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Quote:

[...]

Dat is me bekend. Maar daarom is het nog wel een verzameling losse spreuken.

Spreuken is inderdaad het lastigste boek om te lezen, vind ik. Ellenlange geslachtslijsten of uitgebreide wetteksten zijn nog wel gemakkelijk door te scannen, maar al die losse (natuurlijk wel prachtige) spreuken... nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Spreuken is wel volgens een bepaalde manier gerangschikt, bijvoorbeeld de wijsheidsspreuken, maar ondanks dat blijven het afzonderlijke spreuken waarop je steeds je aandacht moet focussen. De titel zegt het al denk ik.

Momenteel ben ik bijna door Jeremia heen. Het gaat nog steeds goed maar ik moet mezelf soms wel even aansporen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

[...]

Dat is me bekend. Maar daarom is het nog wel een verzameling losse spreuken.

Ik vind Spreuken helemaal niet onsamenhangend. Angstwekkend actueel eigenlijk. Het was net alsof ik in de spiegel van mijn ziel keek tijdens het lezen... En in dat van vele anderen...

"Voor de rechtvaardige is vreugde weggelegd,

maar de hoop van de goddelozen gaat ten onder"

Spreuken 10,28

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iets kan natuurlijk dan ook zowel onsamenhangend zijn als "angstwekkend actueel." Met onsamenhangend wordt bedoeld dat de meeste hoofdstukken uit losse spreuken bestaan en niet uit een doorlopend verhaal. Die spreuken hebben op eigen wijze dan wel met elkaar te maken, maar vormen dus niet een doorlopend verhaal. Niets mis mee natuurlijk, maar dat leest gewoon iets lastiger door.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad. Ik vind de Spreuken ook buitengewoon belangrijk en ze zijn een enorm sterke bron van wijsheid voor dit leven, waardoor de mens voor vele situaties weet wat de weg naar het leven is en wat de weg is die daarvan afleidt en schade kan toebrengen als de mens zich daar begeeft. Door de Spreuken leert de mens op een heilrijke manier te leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik ben afgestapt van het willekeurig lezen van Boeken naar eigen goeddunken. Dus ben ik over een paar dagen begonnen bij het begin, Genesis. Nu heb ik Exodus bijna uit. Het is een hele verademing, behalve het einde van Exodus: de beschrijving van de tempel, priestergewaden en -wijding zijn wat aan de saaie kant.

Daarbij maak ik op het einde van ieder Boek een eigen interpretatie, en teken daarbij mogelijke (ethische) vragen op. Wanneer ik de Bijbel (en andere Katholiek geïnspireerde boeken) achter de kiezen heb, stort ik me volledig op de Koran. Volgende week is het Boekenbeurs en sla ik de eerste inleidende boeken in.

De Bijbel op 1 jaar lezen moet goed te doen zijn, maar de Bijbel begrijpen, is een andere zaak. Graag zou ik echt in de leer gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Bijbel op 1 jaar lezen moet goed te doen zijn, maar de Bijbel begrijpen, is een andere zaak. Graag zou ik echt in de leer gaan.

Ik denk dat je daar de rest van je leven nog wel zoet mee kunt zijn.

Ik zit nu in Matteüs. Ik heb eerst Marcus gedaan omdat ik dat nodig had voor m'n studie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nu Numeri achter de kiezen. Dus de eerste 4 Boeken van het OT. Ik moet eerlijk zeggen, ik wist niet de Bijbel zo leesbaar was, als ware het een Roman van het Leven. Ik bedoel, ik las de Bijbel wel al eerder, maar dan zoals ik reeds zei: in willekeurige volgorde.

Vragen, vragen en nog eens vragen. Zo zegt God tot de Israëlieten dat zij geen rente mogen innen. Mooi principe dat trouwens ook is overgenomen in de Koran (heb ik me laten vertellen). Anderzijds worden gelovigen in die tijd gewoon afgezet door de Priesters.

God houdt niet van kapitaal is de boodschap die ik meekrijg en op de volgdene bladzijde lees ik een opsomming van tarieven...

Niettemin, de Bijbel zou verplicht moeten zijn in het onderwijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Niettemin, de Bijbel zou verplicht moeten zijn in het onderwijs.

Mee eens smile.gif

Quote:

Vragen, vragen en nog eens vragen. Zo zegt God tot de Israëlieten dat zij geen rente mogen innen. Mooi principe dat trouwens ook is overgenomen in de Koran (heb ik me laten vertellen). Anderzijds worden gelovigen in die tijd gewoon afgezet door de Priesters.

God houdt niet van kapitaal is de boodschap die ik meekrijg en op de volgdene bladzijde lees ik een opsomming van tarieven...

Welke gedeelten bedoel je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In bv. Lev. 25:35-55 lees ik wel dat de allerarmsten geen rente mag worden gevraagd, maar staat ook ergens dat überhaupt geen rente mag worden gevraagd? En hoe bedoel je dat gelovigen worden afgezet door priesters?

Ik geloof wel dat God van kapitaal houdt, alleen niet van een doorgeslagen kapitalisme dat ten koste gaat van mensen. Uit de Bijbel haal ik een rechtvaardig kapitalisme dat rekening houdt met de zwakkeren en dat niet ten koste gaat van de gezondheid van mensen en dat niet tussen God en mensen in komt te staan.

Spr. 31:10-31 gaat bijvoorbeeld over een vrouw die het niet schuwt om op een rechtvaardige manier onder meer een kapitalistische rol aan te nemen.

Ook koning Salomo zorgt ervoor dat Israël een krachtige kapitalistische economie wordt en dat was niet verkeerd en werd niet zijn ondergang, maar verkeerde vrouwen werden zijn ondergang.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat van die rente heb ik zeker gelezen. En nu ik het eigenhandig in mijn Bijbel opzoek, vind ik het opnieuw heel gauw terug:

Leviticus 25, 36-37

En lees er de voetnoot ook maar bij. Mijn versie is de Wilibrordvertaling 1995.

Ik geloof Heilig in dat Vers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid