Spring naar bijdragen

Eenheid binnen het christendom


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 148
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
"de vegaloog" schreef het volgende:

daarmee geef je dus aan, dat de keuze voor deze geschriften vrij dubieus is. Hecht jij waarde aan het Thomasevangelie, het evangelie van Maria Magdalena, en ga zo maar door? Ze staan niet in het vrij dubieuze verdrag van Nicea, maar goed...

Ik vraag me idd af welke geschriften destijds verloren zijn gegaan. Slechts een klein deel van die geschriften is teruggevonden, zoals idd de door jou genoemde gnostische evangelieen. Van het evangelie van Thomas en Maria Magdalena ben ik niet bijster onder de indruk.

Het gaat me om de reden om dat verdrag te beleggen (Constantinus wilde geen verdeeldheid meer in zijn Romeinse rijk) en de wijze waarop er is gestemd mbt de identiteiten van Jezus en God. Al diegenen die VOOR Arius stemden werden verbannen. Imo is het wat dubieus om een keuze te maken waarbij aan 1 van die keuzes een gevolg wordt verbonden...

Dan kun je wellicht ook wat vraagtekens zetten bij het samenstellen van de Schrift tijdens diezelfde vergadering, waarin vreemde dingen gebeurden.

Quote:
"de vegaloog" schreef het volgende:

Nee, ik ook niet. Die naam komt trouwens van het Griekse woord voor 'boek'. Maar dat weten de meeste crediblisten wel, dunkt me.

Goed. Je impliceerde dat de kerkgeschiedenis de Bijbel heeft opgeleverd maar tijdens het verdrag van Nicea zijn slechts een lading boeken afgewezen, de boeken die zijn geaccepteerd zijn toen niet gecreeerd.

Iig gaan kerkelijke tradities bij mij zeker niet voor de Schrift, dat probeerde ik te zeggen.

Voor jou?

Quote:
"de vegaloog" schreef het volgende:

Deed het pijn, toen je dit schreef? De geschiedkundigen zijn natuurlijk niet bepaald Sola Scriptura. En de Schrift geeft geen uitkomst over heidense herkomst van Joodse feesten en rituelen.

Interessant punt.

Echter, is het relevant? Als er redelijke twijfel is of iets van heidense afkomst is of niet, is dat dan niet genoeg reden om het eens kritisch te beschouwen?

Overigens is mijn sola scriptura overtuiging mede op basis van het werk van geschiedkundigen tot stand gekomen.

Als uit geschiedkundig werk blijkt dat op 25 december de zonnegod werd vereerd en uit de Schrift dat Jezus toen niet is geboren, zegt dat dan niet het een en ander over de heidense oorsprong van kerstmis? Een oorsprong die door maar heel weinig katholieken wordt ontkend, overigens.

Quote:
"de vegaloog" schreef het volgende:

Dat had ik toch al gedaan? Ik vereer heel veel mensen. Daarbij heb ik altijd het besef, dat zij mensen waren en/of zijn, en alleen door Gods genade iets hebben kunnen bereiken, waardoor ik hen vererenswaardig vind. Ik aanbid alleen God.

Toch wenste Jezus Christus niet vereerd te worden. Zou dat iets kunnen zeggen?

Als je bidt voor een beeld van Maria, in welk opzicht aanbid je haar dan niet?

Quote:
"de vegaloog" schreef het volgende:

Ik ben even de naam kwijt, maar in de 20ste eeuw is Jesus verschenen aan een Poolse zuster, en sindsdien is daarvan een schilderij met de afbeelding van Jesus. Wie helpt me ff? Dat schilderij met die lichtstraal uit Zijn Hand...

Het is me niet geheel duidelijk wat je hier mee wil zeggen?

Quote:
"de vegaloog" schreef het volgende:

Niet altijd...

Voro zover ik weet ging het gepaard met termen als "ik zal je geslacht vermeerderen, je geslacht zal heersen tot onbepaalde tijd" etc.

In welke gevallen niet?

Quote:
"de vegaloog" schreef het volgende:

Mooi! hadden we trouwens al eens een topic over. Derhalve even helemaal back on Topic;

Ok, zal de dat topic eens gaan opsnuffelen.

BOT lijkt me een aardig plan *kuch*, sorry.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 17:11:42 schreef Thorgrem het volgende:

Ik denk dat we nu wel tot de conclusie kunnen komen dat eenheid nog erg lang op zich gaat laten wachten. Maar we hoeven geen eenheid zijn om samen te werken en elkaar als broeders en zusters te zijn.

Klopt.

Maar ik denk dat in een kortere tijd wel iets meer euh, eenheid wel haalbaar is.

Toenadering, elkaar helpen etc. zie ik ook als een vorm van eenheid. Of beter gezegd, meer eenheid dan als je elkaar loopt tegen te werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 17:16:44 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Klopt.

Maar ik denk dat in een kortere tijd wel iets meer euh, eenheid wel haalbaar is.

Toenadering, elkaar helpen etc. zie ik ook als een vorm van eenheid. Of beter gezegd, meer eenheid dan als je elkaar loopt tegen te werken.

Maar dat zien we nu al. Mijn parochie werkt voor sommige dingen zoals het organiseren van een rommelmarkt al samen met de PKN kerk een paar straten verderop. Mijn doop wordt ook erkent in de meeste Protestantse kerken en andersom ook.

Als ik wil trouwen kan dat in een katholieke kerk of een Protestantse kerk met een priester en een dominee. Wel zo handig aangezien er tegenwoordig heel wat Protestantse-Katholieke koppeltjes rondlopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 17:24:10 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Maar dat zien we nu al. Mijn parochie werkt voor sommige dingen zoals het organiseren van een rommelmarkt al samen met de PKN kerk een paar straten verderop. Mijn doop wordt ook erkent in de meeste Protestantse kerken en andersom ook.

Als ik wil trouwen kan dat in een katholieke kerk of een Protestantse kerk met een priester en een dominee. Wel zo handig aangezien er tegenwoordig heel wat Protestantse-Katholieke koppeltjes rondlopen.

Klopt. Mijn gemeente werkt ook lokaal samen met allemaal verschillende stromingen.

Er is gelukkig al veel samenwerking. Lokaal en internationaal. Daar ben ik blij om.

Maar ik denk dat er nog zat ruimte is voor nog meer samenwerking.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 17:30:32 schreef Gorthaur het volgende:

[...]

Klopt. Mijn gemeente werkt ook lokaal samen met allemaal verschillende stromingen.

Er is gelukkig al veel samenwerking. Lokaal en internationaal. Daar ben ik blij om.

Maar ik denk dat er nog zat ruimte is voor nog meer samenwerking.

Daar ben ik het helemaal met je over eens Gorthaur. En wat een geluk dat wij de nieuwe generatie zijn die dat kunnen bewerkstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In het kader van de samenwerking; Ik ben erg onder de indruk van het leven en werk van broeder Roger (van Taizé). Hij vocht ook voor de eenheid tussen stromingen. Een citaat sprak me erg aan en past wel in dit topic:

Quote:
Ergens tussen 1915 en 1986 zei broeder Roger het volgende:

I have always thought that Christians would be reconciled by broadening their horizons, by going out to those who differed from themselves, by being open to non-believers, by carrying the preoccupations of those who were in difficulty and by being attentive to the poorest of the poor.

Dit citaat was voor mij de werkelijkheid toen ik in Albanië woonde. We leefden en werkten samen met zendelingen uit een enorm breed spectrum van denominaties. Van "ik spreek in tongen"-pinksterchristenen tot "in tongen spreken is vast van de duivel"-mennonieten, en daarbij alle mogelijke nationaliteiten. Door de gedeelde missie en visie lukte het om onze overeenkomsten te benadrukken en de verschillen te accepteren.

Het ging niet altijd makkelijk, maar het lukte. Bovendien gingen we elkaars 'bijzonderheden' vaak waarderen. Voor de mennonieten was het nieuw om in groepjes te bidden, of om meer luisterend en 'intiem' God te benaderen. Voor ons was het bijzonder om meerstemmige, oude liederen te zingen en we kregen respect voor hun sobere, strenge leefwijze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Hereniging orthodoxe en r.k.kerk nabij

AMSTERDAM - De paus van Rome mag zich in de toekomst ook de eerste patriarch van de orthodoxe kerken noemen, maar zal voorlopig daar nog geen invloed mogen uitoefenen.

Dit staat in een document waar een commissie van het Vaticaan en de orthodoxe kerken overeenstemming over heeft bereikt. Het document is gisteren gelijktijdig in Rome, Athene, Cyprus en Constantinopel (Istanbul) gepubliceerd. Het zal waarschijnlijk al op 23 november worden voorgelegd aan de kardinalen die dan bijeenkomen in Rome.

Het document moet leiden tot het einde van het al bijna duizend jaar oude schisma tussen de katholieke kerk en de orthodoxe kerken, waaronder de Grieks-orthodoxe en de Russisch-orthodoxe. In 1054 verwierpen de orthodoxe kerken het gezag van de paus. In de 15de eeuw is al een keer toenadering geweest, maar toen ketste een overeenkomst alsnog af.

Volgens de nieuwe overeenkomst die is opgesteld door een gezamenlijke theologische commissie, mag Rome bovenaan staan in het rijtje van oude bisschoppelijke steden waartoe ook Constantinopel, Alexandrië en Jeruzalem behoren. ‘De bisschop van Rome mag zich dan ook de eerste patriarch van de kerken noemen’, aldus het document. Er wordt gesteld dat er echter geen overeenstemming is over de prerogatieven die de bisschop van Rome - de paus - zal hebben. Hierover zal nog verdere studie moeten worden gedaan. Er wordt benadrukt dat de lokale bisschoppen het hoofd zijn van de kerken en dat niemand in hun plaats kan treden.

De basis voor het document is gelegd tijdens een ontmoeting van paus Benedictus XVI en patriarch Bartholomeus van Constantinopel. Het document is uitgewerkt in het Italiaanse Ravenna in oktober. De vertegenwoordiger van de Russisch-orthodoxe kerk, bisschop Ilarion, liep echter weg tijdens het overleg na een ruzie met bisschop Zizioulas van de orthodoxe kerk in Constantinopel (Istanbul). Hierdoor is het nog onduidelijk of het document ook de steun geniet van de patriarch van Moskou Aleksej II. De helft van de 250 miljoen orthodoxe christenen woont in Rusland. Aleksej II heeft gezegd later zijn reactie op het document te zullen geven.

In het document wordt in 46 stappen de weg uiteengezet naar een hereniging. De eerste stap, de erkenning van de bisschop van Rome als eerste patriarch, wordt gezien als een eerste kleine maar ook belangrijke stap in dit proces. Paus Benedictus II heeft zich in de afgelopen tijd erg voor hereniging van de verschillende christelijke kerken ingezet.

Bron: link

Prachtig nieuws wat ik nog niet op de frontpage zag staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Toch wenste Jezus Christus
niet vereerd
te worden. Zou dat iets kunnen zeggen?

(..)

dan was het zeker iemand anders die ook Jezus die heette, waar Johannes over schrijft: Daarna sloeg Jezus zijn ogen op naar de hemel en zei:" (...) En nu, verheerlijk Gij Mij, Vader, bij Uzelf met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was." ( Joh.17:1-5 - hogepriesterlijk gebed) of Jezus dan antwoordde en zeide tot hen: " (...) opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren" (Joh.5:19-23)?

en het was ongetwijfeld ook iemand anders met toevallig dezelfde naam (Opb.1:1: "Openbaring van Jezus Christus (..)"), die Johannes op Patmos dit inkijkje in de hemel gaf: Met luide stem riepen ze: ‘Het lam dat geslacht is, komt alle macht, rijkdom en wijsheid toe, en alle kracht, eer, lof en dank.’ (Opb.5:12)?

Of misschien kreeg Jezus deze eer (evenveel als de Vader!) wel volkomen terecht, maar wilde Hij deze eer niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik zat net weer naar de tv te kijken, was kardinaal Simones te gast bij de EO bij het programma van Knevel. (ging oa. over de evangelische kees kraayenoord die een cd had opgenomen waar ook kardinaal Simones een boodschap op had ingesproken).

Toen bedacht ik me iets wat mij al weet ik hoe lang op valt, als ik kijk naar de RKK omroep, of naar priesters als Bodar, Simonis (die beiden toch niet bepaald vrijzinnig te noemen), als ik kijk naar de EO, als ik in het ND lees, en in het algemeen kijk naar evangelischen, gereformeerden en katholieken in verschillende media, of bij kopstukken die je ziet (denk aan het recente excuses gedoe van de PKN aan de pinksterbeweging en van de VPE aan de PKN). Etc. etc. etc. Juist ook bij mensen die ik geen vrijzinnigheid zou kunnen verwijten.

Dat ik daar toch meer toenadering zie dan bijvoorbeeld op credible. Dat men minder grenzen ziet, meer overeenkomsten ziet, minder afwijzing, etc. Het lijkt wel alsof christenen onderling dichter bij elkaar staan dan ik hier de indruk krijg.

Daarbij valt het natuurlijk te relativeren, dat dit een discussie forum is. Dat discussie een belangrijk element is, wat een polariserende werking heeft. En dat vind ik ook niet verkeerd.

Maar wat me wel verbaast is dat de kloof breder lijkt te zijn dan die blijkbaar is volgens mensen die niet bepaald zonder gezag in hun gemeenschap staan.

Dus, je hebt aan de ene kant mensen die de kloof verbloemen waardoor het lijkt dat er geen kloof is. Gevaarlijk, want je valt dan naar beneden als je gaat lopen. Op credible lees ik dat de kloof 2 meter is. Duidelijk. Dan zie en hoor ik opeens gezaghebbende orthodoxe mensen die vertellen dat de kloof 1 meter is. Een gat wat voor oecumenische bedoelingen (afhankelijk welke dat zijn) toch weer beter overbrugbaar zijn. Een gat wat zo klein is dat je naast elkaar te beschieten ook met elkaar kunt praten.

Zijn er nog andere users die dit opvalt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had er nog niet zo bij stil gestaan, maar nu je het zo zegt...

Ik merk vaak in gesprekken met andere christenen dat we toch wel één zijn. Dat er zeker onderlinge verschillen zijn, maar dat toch de eenheid overheerst zeg maar. Ik zie mensen om me heen die ook dat verlangen naar eenheid hebben en die bereid zijn er ook echt wat voor te doen. Maar inderdaad, op het forum zie je toch wat meer polarisatie...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik had er nog niet zo bij stil gestaan, maar nu je het zo zegt...

Ik merk vaak in gesprekken met andere christenen dat we toch wel één zijn. Dat er zeker onderlinge verschillen zijn, maar dat toch de eenheid overheerst zeg maar. Ik zie mensen om me heen die ook dat verlangen naar eenheid hebben en die bereid zijn er ook echt wat voor te doen. Maar inderdaad, op het forum zie je toch wat meer polarisatie...

De vraag is wat er van die christelijke eenheid overblijft wanneer het vuur der beproeving eraan komt.

Neem nou eens ons klein Belgenlandje :Waalse gelovigen en Vlaamse gelovigen.Kijk eens hoe ze zich zelfs door communautaire geschillen laten verdelen!

Wanneer we dan nog verder teruggaan in de tijd blijken sommige christenen zelfs 'voer' voor wereldoorlogen te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja en nee. Ik zie die trend ook op Credible eigenlijk.
verbaasd.gif

Toch verbaas ik me nog steeds. Het is relatief natuurlijk (vergeleken met wat ik waarneem in relatie met credible that is). Als ik credible vergelijk met de 16e eeuw, kom ik weer tot andere conclusies. puh2.gif

Punt is, dat ik me toch steeds weer positief verbaas. En dat de verschillen toch weer kleiner lijken te zijn, en dat dus op basis van mensen die je toch absoluut geen vrijzinnigheid kunt verwijten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 8 months later...

PKN-voorzitter wil nationale synode

van onze redactie kerk

UTRECHT - Synodevoorzitter ds. Gerrit de Fijter van de Protestantse Kerk in Nederland pleit voor een nationale synode van alle protestantse kerken in Nederland. Deze synode zou moeten aangeven hoe de vele kerken ,,samen kunnen luisteren, dienen en getuigen van Jezus Christus''.Op de nationale synode zouden alle kerken vertegenwoordigd moeten zijn die in de traditie van de kerkhervormers Maarten Luther en Johannes Calvijn staan, maar ook pinksterkerken, evangelische gemeenten en migrantengemeenten, aldus De Fijter in een column in het protestantse opineblad Centraal Weekblad.

De Fijter merkte tijdens zijn vakantie in de Ardennen dat op de camping leden van heel verschillende kerken samen een dienst bijwonen. ,,Alsof het zo hoort. En het hoort ook zo. Het moet om de kerk des Heren gaan, niet om ons eigen instituut.'' De kerk is geen door mensen bedacht instituut, maar een gemeenschap, die Jezus Christus heeft bijeengebracht, schrijft De Fijter. ,,Nu nog verspreid over verschillende kerken zouden ze snel samen moeten komen.''

Fundament

De synodevoorzitter hoopt dat ook buitenlandse kerken aan de nationale synode deelnemen, zoals ook in 1618 en 1619 gebeurde toen de nationale synode van Dordrecht plaatshad. ,,Vier eeuwen terug betrof de zaak van Dordt het fundament van de kerk (die synode beslechtte het conflict tussen remonstranten en contraremonstranten en besloot tot de vertaling van de Bijbel in het Nederlands, red.). Vandaag is dat opnieuw zo: nú wat betreft de eenheid van allen die de verkondiging aangaande Christus in de samenleving een warm hart toedragen.''

Bron: Nederlands Dagblad

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wil je mijn mening dan?

Ik zat afgelopen zondag ook in een Katholieke kerk en ja daar vormde ons gezin toch wel zo'n 15% van de kerkgangers. Maar dat ik dat een keer doe betekent niet dat ik het elke week zou willen. Maar dat is denk ik niet precies wat het artikel zegt, maar het idee is mijn inziens hetzelfde.

Ik vind het idee heel mooi, zeker iets om na te streven, maar ik weet niet zeker of het realistisch is. Het zal nog wel een paar jaar duren.

en ja Credible zit echt in een zomer reces

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid