Spring naar bijdragen

Eenheid binnen het christendom


Aanbevolen berichten

Quote:

Op de nationale synode zouden alle kerken vertegenwoordigd moeten zijn die in de traditie van de kerkhervormers Maarten Luther en Johannes Calvijn staan, maar ook pinksterkerken, evangelische gemeenten en migrantengemeenten [...]nú wat betreft de eenheid van allen die de verkondiging aangaande Christus in de samenleving een warm hart toedragen.

Ja, zo komt de eenheid er wel hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 148
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het is weer lachen met het PKN instituut voor instandhouding van fijne gedachten.Laat de PKN club eerst maar is zorgen voor eenheid binnen hun eigen kamertje.

Eeenheid binnen het Christendom is er altijd al geweest en zal er altijd zijn,maar die eenheid wordt geweten en beleden bij hen die elkaar herkennen in de kennis van God en Zijn openbare geheimenissen;kortom om de mystiek en bevinding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch kunnen we zeggen dat in betrekkelijk recente tijd heeft de Katholieke Kerk drie dogma’s heeft afgekondigd die de barrière tussen haarzelf en de protestantse kerken hebben verhoogd.

Deze zijn: de onbevlekte ontvangenis van Maria 1854)

de lichamelijke ten-hemel-opneming van Maria (1950)

de leerstellige onfeilbaarheid van de paus (1870).

Zijn dit geen struikelblokken die eenheid met andere religies in de weg staan?

Daarbij zou je kunnen zeggen dat de roomsen zich buiten de Kerk op zich hebben gesteld daarom gillen ze altijd dat zij de Kerk zijn,alleen dat geeft al te denken,en een zwaktebod,als men zeker van de zaak is ,is dat gegil niet nodig.De dogmas hier genoemd slaan nergens op en een verzinsel,waar geen grond voor gevonden wordt,en ook nooit gevonden zal worden,dus de zogenaamde eenheid kan men vergeten .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daarbij zou je kunnen zeggen dat de roomsen zich buiten de Kerk op zich hebben gesteld daarom gillen ze altijd dat zij de Kerk zijn,alleen dat geeft al te denken,en een zwaktebod,als men zeker van de zaak is ,is dat gegil niet nodig.De dogmas hier genoemd slaan nergens op en een verzinsel,waar geen grond voor gevonden wordt,en ook nooit gevonden zal worden,dus de zogenaamde eenheid kan men vergeten .

Om Pius te citeren:

Quote:
Zegt iemand die lid is van en schisma van een schisma.
rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is weer lachen met het PKN instituut voor instandhouding van fijne gedachten.Laat de PKN club eerst maar is zorgen voor eenheid binnen hun eigen kamertje.

Eeenheid binnen het Christendom is er altijd al geweest en zal er altijd zijn,maar die eenheid wordt geweten en beleden bij hen die elkaar herkennen in de kennis van God en Zijn openbare geheimenissen;kortom om de mystiek en bevinding.

In een topic over oecumene had ik eerlijk gezegd aanvankelijk geen kerkje-bash-posts voor ogen gehad. Maar het laat wel weer zien dat 't iig nog lang niet bereikt is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Tis wel een stap naar eenheid, ongeacht dit nou te realiseren is of dat men hier nou op staat te wachten.

Dat laatste is wel vrij noodzakelijk, als niemand erop zit te wachten kan de PKN eenzaam en alleen in Dordt zitten vergaderen.

Zou niet verkeerd hoor, kan men bepaalde belijdenisgeschriften weer eens doornemen.

Hé, dat zou misschien wel tot iets meer eenheid kunnen leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat laatste is wel vrij noodzakelijk, als niemand erop zit te wachten kan de PKN eenzaam en alleen in Dordt zitten vergaderen.

Of niemand zit er, als de PKN zelf ook niet komt. knipoog_dicht.gif

Quote:
Zou niet verkeerd hoor, kan men bepaalde belijdenisgeschriften weer eens doornemen.

Hé, dat zou misschien wel tot iets meer eenheid kunnen leiden.

Zou ik wel goed idee vinden, maar hé, ik ben dan ook zo'n evangelische...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zou ik wel goed idee vinden, maar hé, ik ben dan ook zo'n evangelische...

Mwah, wat mij betreft zou dat moeten leiden tot herorientering niet alleen tov. de vrijzinnige linkse theologie, maar ook op de evangelische tendensen binnen de PKN. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Mwah, wat mij betreft zou dat moeten leiden tot herorientering niet alleen tov. de vrijzinnige linkse theologie, maar ook op de evangelische tendensen binnen de PKN.
knipoog_dicht.gif

Het meer omarmen bedoel je. knipoog_dicht.gif

Wat zoals McGrath al schreef, evangelicals nemen de wereld over. party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

de DL vrijzinniger en evangelisch maken......uhm tja....daarvoor is de DL gewoon te ingewikkeld en luistert het te nauw en eigenlijk kan dat gewoon niet.

* marlies gaat een tuliptopic naar boven schoppen

Dat was mijn punt smile.gif

maar een tuliptopic, die zijn eng en daar houd ik me altijd buiten knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

yes.gif
Ik heb de DL wel is bestudeerd en jij mach?

Uhm ja, dat is precies waarom ik dat postte. Voor alle helderheid, ik bedoelde dat de PKN, of in ieder geval delen daarvan, haar belijdenisgeschriften iets serieuzer zouden moeten nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ik ook, maar die evangelischer maken en toch hun kern te laten behouden lijkt me vrij ingewikkeld

Dat is geen enkel probleem. Maar ja, dan moet je wel weten wat evangelisch in die context is, dat weet volgens mij niemand en wilt men ook niet weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daarbij, belijdenisgeschriften horen niet gereviseerd te worden.

Waarom niet dan?

Zijn ze ex cathedra? puh2.gif


Samengevoegd:

Quote:

[...]

hoezo is dat geen probleem?

Omdat nou net de eigenschap van het evangelicalisme is dat het transdenominaal is en daarmee compatible is met diverse doctrines aangezien het op vlak van doctrine minimalistisch is. Vandaar ook dat evangelicalisme te vinden is binnen de anglicaanse kerk, Lutherse kerk, gereformeerde kerk, pinkstergemeenten, baptistengemeenten, etc.

Maar voel je vrij aan te tonen waar het evangelicalisme met bijv. de PKN voor problemen zorgt wat betreft het leerstellige.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Omdat nou net de eigenschap van het evangelicalisme is dat het transdenominaal is en daarmee compatible is met diverse doctrines aangezien het op vlak van doctrine minimalistisch is. Vandaar ook dat evangelicalisme te vinden is binnen de anglicaanse kerk, Lutherse kerk, gereformeerde kerk, pinkstergemeenten, baptistengemeenten, etc.

Maar voel je vrij aan te tonen waar het evangelicalisme met bijv. de PKN voor problemen zorgt wat betreft het leerstellige.

Doop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid