Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 198
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het is net welke interpretatie je aan aanbidding wil geven.

Ik denk dat elk persoon zelf het beste kan beslissen wat onder aanbidding 'valt' (flauw woordgrapje widegrin.gif). Voor mij zou een aanbiddingsdienst waarbij je de hele dienst met je handen zou zwaaien, of met vlaggen zou wimpelen he-le-maal niks zijn. Voor een ander juist wel. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind soaken trouwens wel echt een maffe term. Ik kan nu alleen maar denken aan die foto van Eli7. knipoog_dicht.gif

Anyways, ik vind een stuk ingeroosterde ruimte voor aanbidding in een dienst niet verkeerd. En dan is een rustig muziekje ook wel fijn op de achtegrond. Waar ik niet van hou, is wanneer je in een bepaalde sfeer gedrukt wordt door bijvoorbeeld zangers/zangeressen uit het zangteam die ineens niet anders zingen dan "Jeeeezusssssss" en alles wat lijkt op "Wij verhogen U", "Hallelujah", "Groot is Uw naam" uitrekken tot zinnen van een halve minuut en daar tot in den treuren door mee gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Haha, mooie foto!
widegrin.gifbig-smile.gif

(zie ik het nou trouwens goed, dat sinds de laatste keer dat wij elkaar gezien hebben, je haar van bovenop je hoofd naar de onderkant gezakt is?
knipoog_dicht.gif
)

Dat is inderdaad ondertussen gebeurd. knipoog_dicht.gif Al moet ik eerlijk bekennen dat het kaspel op die foto ook alweer achterhaald is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden. Ik heb er wel informatie over gelezen en betwijfel of het goed is. Tenminste als het met 'vallen in de Geest' gepaard gaat. Het komt voor zover ik weet ook niet echt in de bijbel voor. Ik las bijv: dat in de bijbel niks gezegd wordt over mensen die gewond raken door vallen, na gebed.

Soaken gaat denk ik vrij lastig gepaard met vallen in de Geest. De definitie van dat laatste is namelijk dat je letterlijk valt omdat de kracht van God over je heen komt, en bij soaken zit of lig je al op de grond.

En ik geloof dat er wel degelijk een bijbelse onderbouwing is voor soaken. In psalm 23:2-3 staat (NBV):

Hij laat mij rusten in groene weiden en voert mij naar vredig water, hij geeft mij nieuwe kracht en leidt mij langs veilige paden tot eer van zijn naam.

Wat je doet tijdens soaken is gewoon een gemakkelijke positie aannemen (de meeste mensen gaan liggen), en je richt je geest en ziel/verstand op God. Het is een tijd van rust voor geest, ziel en lichaam, en ik merk elke keer als ik uit een tijd van soaken kom dat er precies is gebeurd wat er in deze psalm staat: ik heb nieuwe kracht (of zoals in de NBG51 vertaling staat: mijn ziel is verkwikt).

Soaken gebeurt ook niet veel in zondag samenkomsten voor zover ik weet, meestal als het in georganiseerd verband gebeurt wordt er een speciale tijd voor apart gezet. Wij hebben in onze kerk bijvoorbeeld sinds kort 'Healing Nights'. De term soaken wordt niet zozeer gebruikt maar in feit komt het er wel op neer: er wordt rustige muziek op gezet, en er is ruimte om tijd met God te hebben voor jezelf.

Meestal als ik soak is dat echter gewoon thuis, op mijn bed tijdens mijn persoonlijke tijd met God/stille tijd.

Quote:

marineren

Dat is trouwens een term die ook wel eens gebruikt wordt voor hetzelfde verschijnsel. Gelukkig een stuk minder als soaken knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zoals Mark1987 het beschrijft zie ik aardig wat overeenkomsten met de technieken van trancedente meditatie. Dat is niet erg zolang je in de gaten houdt dat het gedachtengoed van TM haaks staat op het christendom.

Ik ken transcedente meditatie niet, maar wat ik van wikipedia begrijp is dat de techniek kort samengevat als volgt is:

Transcendente meditatie wordt tweemaal per dag vijftien tot twintig minuten beoefend, in een gemakkelijke zithouding. De TM-techniek bestaat voornamelijk uit het in gedachte herhalen van een geselecteerde woordklank, mantra genoemd, en het toelaten dat de herhaling stiller en stiller wordt, tot de mantra verdwijnt en men alleen nog bewust is, zonder gedachten. Dit is de inwaartse gang van de meditatie en het doel ervan wordt transcendent of zuiver bewustzijn genoemd, in het Sanskriet: toerieja ("de vierde bewustzijnstoestand") of samadhi. Samen met de geest is ook het lichaam tot rust gekomen en begint "stress" op te ruimen, wat lichamelijke en daardoor ook weer geestelijke activiteit betekent: de uitwaartse gang van de meditatie. Als de zuivering afgelopen is begint weer de inwaartse gang, enzovoorts. Na de meditatie is het belangrijk te stabiliseren door middel van vertrouwde activiteit.

Wanneer men wat ervaring heeft met het transcenderen, kan men gevorderde technieken leren, die tot doel hebben stilte en activiteit te integreren. De meest bekende van deze zogenaamde sidhi's is het 'hoppen' of 'yogisch vliegen', het gaat hier om een vorm van levitatie. Gevorderden in de techniek worden Sidha genoemd.

In mijn beleving is er eigenlijk zeer weinig wat overeenkomt:

1. De gemakkelijke zithouding. Dit is dan wellicht hetzelfde, maar dat zegt niets over wat je aan het doen bent. Momenteel zit ik op de bank in een zeer gemakkelijke houding, niets onchristelijks aan.

2. Mantra's. Bij soaken gebruik je dit absoluut niet. Het is niet zo dat ik alleen maar "Jezus jezus jezus" zeg, ik praat gewoon met Hem, en laat Hem terug praten. Gewoon ontspannen conversatie, niets geen herhalingen. Eigenlijk gewoon bidden dus: ook niet onchristelijk.

3. Staat van gedachteloosheid bereiken. Dit is absoluut niet wat je met soaken wil. De bedoeling is om vol van God te worden, zowel in je denken als in de rest van je wezen.

4. Stress opruimen. Geen idee of dit is wat er gebeurt met soaken, misschien wel. Voor zover ik weet is er nooit wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van soaken op het lichaam, dus daar kan ik niets op zeggen. Maar stel dat het lichaam door middel van soaken inderdaad stress opruimt: is dat verkeerd? Lijkt me eerder ontzettend gezond.

5. Stabiliseren van jezelf na afloop. Tijdens het soaken, en ook daarna, ben ik volledig bij bewust zijn en weet ik exact wat er gebeurt en wat ik doe. Ik raak niet in 1 of ander hoger bewustzijn terecht, en het is dan ook niet nodig om mezelf te 'stabiliseren'. Zoals ik al zei voel ik me verfrist, en kan ik er juist weer met de volle 100% tegenaan.

6. Ik heb nog nooit gehoord dat mensen door middel van soaken of een soort van verder stadium daarvan zijn gaan leviteren.

De enige echte overeenkomst die ik dus zie is de gemakkelijke zithouding. Mocht ik iets gemist hebben dan hoor ik het echter graag. Om toch nog 1 keer te benadrukken: het eerste doel van soaken is niet om rustig te worden, ik ga niet soaken om kracht te ontvangen of een hoger bewustzijn in te gaan, ik soak omdat ik dicht bij God wil zijn en omdat ik gevuld wil zijn met Zijn liefde, blijdschap, vrede, enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben dus dan al ook vrij lange tijd aan het "soaken" hoewel ik de term nooit zo heb gehoord. En ik kom uit een pinkstergemeente uit Friesland en ben wel redelijk op de hoogte maar heb er nog nooit van gehoord dus de term is minder verspreid dan men zou denken.

Ik denk dat de naam "mediteren" beter past. Overigens kan het ook door zélf muziek erbij te maken of gewoon alleen stilte. "Soaken" klinkt nogal walgelijk in mijn oren; doet me aan die andere rare manifestaties denken die in mijn mening vrij weinig met God te maken hebben zoals "slurpen" in de Geest.

Verder is er niets "oosters" aan gewoon bidden en stil zijn (met evt christelijke muziek) het wordt al duizenden jaren door Christenen gepraktiseerd.

Overigens heb ik het ook nog nooit in een kerk zelf zien gebeuren. Het is iets persoonlijks. Net zoals je niet even gaat vasten in reguliere kerkdiensten (speciale samenkomsten daarvoor daargelaten) maar iets is dat je alleen doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben dus dan al ook vrij lange tijd aan het "soaken" hoewel ik de term nooit zo heb gehoord. En ik kom uit een pinkstergemeente uit Friesland en ben wel redelijk op de hoogte maar heb er nog nooit van gehoord dus de term is minder verspreid dan men zou denken.

Volgens mij ligt de oorsprong van de term dan ook niet in de pinksterbeweging, maar is het ontstaan in de kerk 'Toronto Airport Christian Fellowship', bekend van de beweging die door critici gelabeld is als de "Toronto Blessing".

Mocht je daarmee niet bekend zijn dan waarschijnlijk ook niet met de term soaken knipoog_dicht.gif Het soaken als daad op zich zal wellicht al veel langer bestaan...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Volgens mij ligt de oorsprong van de term dan ook niet in de pinksterbeweging, maar is het ontstaan in de kerk 'Toronto Airport Christian Fellowship', bekend van de beweging die door critici gelabeld is als de "Toronto Blessing".

Mocht je daarmee niet bekend zijn dan waarschijnlijk ook niet met de term soaken
knipoog_dicht.gif
Het soaken als daad op zich zal wellicht al veel langer bestaan...

Oké vandaar, de topicstarter zei Pinksterbeweging en ik voelde me aangesproken.

Enja, de beschrijving van "soaken" matched iets dat al eeuwen bestaat als je het mij vraagt; komt immers gewoon op christelijke meditatie neer en dat deden de apostelen immers ook al.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zoals Mark1987 het beschrijft zie ik aardig wat overeenkomsten met de technieken van trancedente meditatie. Dat is niet erg zolang je in de gaten houdt dat het gedachtengoed van TM haaks staat op het christendom.

En weer wordt gaat het om verschillende bronnen en heeft het niets met elkaar te maken, maar is het juist een tegenpool: link .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens heb ik het ook nog nooit in een kerk zelf zien gebeuren. Het is iets persoonlijks. Net zoals je niet even gaat vasten in reguliere kerkdiensten (speciale samenkomsten daarvoor daargelaten) maar iets is dat je alleen doet.

Ik wel, na afloop van een dienst trouwens, van een kerk waar ik ooit te gast was. Een bepaald soort muziek werd opgezet en men werd uitgenodigd deel te nemen. Was weliswaar in de kerk, maar was na afloop van de dienst, dus je kon ook besluiten weg te gaan. Wat ik trouwens ook deed, ik voelde me er nogal ongemakkelijk bij. Wat overigens niet betekent dat ik het 'fout' vind hoor. Het is alleen persoonlijk niet zo aan me besteed. smile.gif

Het was trouwens niet een standaard onderdeel van de dienst denk ik, maar ben er slechts één keer geweest, dus mijn indruk is beperkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kom trouwens toch best een aantal parallellen tegen met 'oosterse' gebruiken. Zo zijn er mantra's in het christendom aanwezig, te vinden in bijvoorbeeld Opwekking of Taize, of gebedsnoeren, etc.

Enerzijds denk ik ook een stukje uiting spiritualiteit dat de mens eigen is. Anderzijds ook wellicht bij bepaalde zaken van elkaar overgenomen. Niks mis mee trouwens, het christendom heeft een traditie van het lenen uit andere culturen en traditie, door het vervolgens als medium te gebruiken om haar eigen geloof uit te dragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid