Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 198
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Soaken is voor mij een feel-good trance waarin bepaalde christenen zichzelf in willen brengen met het idee dat de Geest van God je vervult. Alhoewel ik ten volle geloof dat het je goed kan doen voelen geloof ik dat het niks met een God of diens Geest te maken heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 14 juni 2006 13:20:07 schreef MarianneT het volgende:

Onziniuitus 5:1:

En Paulus zat heerlijk te soaken, samen met zijn vrienden, op het opwekkingslied: Real Life.

Ik vind het een beetje onzin.

Hahahaha, En dat probeert mij af en toe te wijzen op respect dat ik moet opbrengen, Ga zo door. worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 11:58:00 schreef Ol Moth het volgende:

Soaken is voor mij een feel-good trance waarin bepaalde christenen zichzelf in willen brengen met het idee dat de Geest van God je vervult. Alhoewel ik ten volle geloof dat het je goed kan doen voelen geloof ik dat het niks met een God of diens Geest te maken heeft.

En dat was nog maar de helft van Ol Moth's theorie puh2.gif

Maar goed.. Ik ga me helemaal niet goed voelen door ten eerste de naam: SOAKEN ...

En dan het idee. Chillen met God ofzo??

Nee, geef mij maar een feel-good-girls-night met de nieuwste trends op hars, maskertjes, muziek, chips en wijn-gebied ... widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 12:09:17 schreef Helena het volgende:

[...]

En dat was nog maar de helft van Ol Moth's theorie
puh2.gif

Maar goed.. Ik ga me helemaal niet goed voelen door ten eerste de naam: SOAKEN ...

En dan het idee. Chillen met God ofzo??

Nee, geef mij maar een feel-good-girls-night met de nieuwste trends op hars, maskertjes, muziek, chips en wijn-gebied ...
widegrin.gif

Ik spui stukje voor stukje de relevante delen voor een bepaald topic uit.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

hmm souken ik wist geen eens dat ze het zo noemde. maar dat maakt neit uit, ik denk dat het voor veel mensen goed is om op deze manier stiletijd te nemen. voor andere werkt dit dus gewoon averechts.

dat is het zelfde als dat je elke dag 15 min moet bidden. de ene lukt het de andere kan der niks mee.

laat ik het zo zeggen, inderdaad we moeten niet meedoen met een hype alhoewel dit soaken al heel lang bestaad maar nu een woord aan gegeven is. heb je dit soort hype ook in de zending, het word bijna gezegd dat als je niet naar Afrika of die zielige Roemenen gaat dan ben je niet een goed christen.

het is best raar dat we het christen zijn meer gaan zien als een mens+ als je snapt wat ik bedoel, we moeten in tongentaal bidden en zo niet afgekeurt. maar wat we vergeten is dat het om Hem gaat.

leer eerst Hem maar weer kennen en in dat op zicht is dat soaken wel weer goed want dan pas kunnen we tegenwoordig als mens nog rust nemen, en voor God komen. heel kort door de bocht gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Precies.. En ik word helemaal akelig van het woord soaken dus ik zal er niets aan hebben.

Savonds, raam open op mijn kamer, sterren in het zicht, windje door mijn kamer, op mijn knieen aan het bed en God vinden. Dat hoeft geen naam te hebben, dat is gewoon iets wat je doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...

Hoewel dit topic blijkbaar aardig oud is, heb ik deze maand voor het eerst over 'soaken' gehoord. Het is -zoals gezegd- een vorm van meditatie.

Een opmerking die mij raakte en opviel was deze:

Quote:

Het lijkt mij ook dat mensen die dit doen voornamelijk met zichzelf bezig zijn.

Dat denk ik ook en op onszelf gericht zijn is iets waar we altijd voor moeten oppassen!!

Op internet kwam ik zelfs een speciale website tegen over soaken o.a. over soak-bijeenkomsten die gehouden worden. Bizar hoe soaken en de heilige Geest in het middelpunt worden gezet in plaats van Jezus!!

Zie www.soakingprayercenter.nl/soaking.htm. Vul voor elke keer dat er "soaken" staat "Jezus" in en je zit goed. Maar zo niet, volgens mij.

Ook de aangehaalde bijbelteksten vind ik niet overtuigend.

Ik denk dat we dit (tijd maken voor God, tot rust komen en je op Hem richten, bijbelstudie en dat toepassen in je leven) inderdaad al jaren doen en dat 'soaken' een hippe nieuwe naam voor iets ouds is, wat in sommige groepen nu overigens ongezonde vormen gaat aannemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van de website:

Quote:

Hoe lang moet je soaken?

Het duurt vaak een minuut of 15 voordat je je gedachten een beetje tot rust hebt laten komen. Hoe vaker je soakt, hoe sneller je Gods tegenwoordigheid kunt ervaren.

De heilige Geest kan ook met golven komen. Laat de heilige Geest je dieper in de Christus (in de zalving) brengen.

Dit klinkt als een cursus "hoe laat ik de Heilige Geest tot mij komen in 15 minuten". Daar heb ik best moeite mee.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap en herken wat 'soaken' inhoudt, maar er bekruipt mij een gevoel dat het in sommige opzichten meer de kant van yoga dan van Gods heiligheid raakt.

Edit:

Nu ik verder lees kom ik dit ook nog tegen:

Quote:

Enkele teamleden hebben de Soaking Prayer Center School in Toronto gevolgd.

Tijdens de soaking gaan zij rond en zullen zacht voor mensen bidden. Dit gebeurt meestal door een zachte aanraking op bijvoorbeeld schouder of hoofd. Het bidden kan hardop of zacht gebeuren, maar is er altijd op gericht om de liefde van God te laten stromen.

Er is een veilige sfeer, waar ruimte is voor vrijheid en eigenheid voor iedereen.

TIP: Het is aan te bevelen om voor de soaking een matje en een kussentje mee te nemen.

Een school voor soaken? Moet je dat leren? En dat matje en een kussen... mondhouden.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Glenn,

Hoewel een mystieke ervaring een genadegift is wat je van God krijgt, hebben veel mystica hele boeken geschreven over hoe je in de beste gemoedstoestand voor zo'n mystieke ervaring kunt komen. Over het algemeen gaat het dan om het ontwikkelen van een diepgaand innerlijk gebedsleven, in combinatie met het doen van goede werken. Daarbij kunnen hele praktische zaken als een comfortabele plek om te zitten of te liggen al helpen. Want het is belangrijk dat je niet voortdurend hoeft te verzitten of verliggen.

Het is voor veel mensen moeilijk om helemaal tot rust te komen en ook moeilijk om echt tot God te naderen met een stil, luisterend hart. Daarom is het niet vreemd om van elkaar en van mystica te leren hoe je jezelf stil kunt maken voor Hem, om door Hem bemint te worden. Om in jezelf te keren en af te dalen naar de afgronden van je ziel, waar God immers woont. Ongetwijfeld heeft de door jou aangehaalde website een charismatische insteek, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd verkeerd te zijn.

En Sacerdos, het soaken klinkt nogal sensationeel en wordt helaas ook zo gebracht, maar ik heb het idee dat het niet méér is dan wat mystica ook aanbevelen: een innerlijk beschouwend gebed, waarin God en jij niet langer enkel met elkaar spreken, maar elkaar als het ware diep in de ogen kijken en elkaar van hart tot hart beminnen. Het is natuurlijk maar net hoe je het wilt benoemen, denk ik dan. De door jou genoemde gebedsvormen kunnen daarbij inderdaad een beproefde hulp zijn, maar uiteindelijk hangt het niet van zulke vormen af, maar van Gods genade.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toronto zegt mij helemaal niets.
smile.gif
Verder vind ik dat RobertF hier uitstekende postings deed.

Toronto is een plaatsje.

Maar hier bedoeld met de toronto beweging / toronto blessing.

link

Het is een bepaalde charismatische stroming (ik zou 't denk ik onder de derde golf plaatsen).

Door sommigen omarmd, bij anderen erg omstreden.

De toronto beweging is vooral bekend van het vallen in de Geest.

Bepaalde pinkstergemeenten en charismatische gemeenten (zoals Berea) lopen/liepen er mee weg, andere pinkstergemeenten/evangelische gemeenten (zoals de VPE) staan er nogal sceptisch tegenover / vinden het een soms wat doorgeslagen hype (en soms gevaarlijk).

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid