Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

link

Quote:
Wat wordt bedoeld met soaken?

Soaken is een tijd van rusten onder zachte aanbiddingsmuziek. De nadruk ligt op rusten. Het is dus geen tijd van strijd en gebed. Zachte en intieme aanbiddingsmuziek zal je helpen je ziel tot rust te brengen en je dichter bij God te brengen. In ieder mens is een verlangen om dicht bij God te zijn.

Hoe weet ik dat ik soaken nodig heb?

Bij geestelijke droogte kan soaken je geest doen herleven

Als je verlangt naar een meer krachtig bewegen in de gaven van de heilige Geest, kan soaken je helpen om Gods stem duidelijk te verstaan

Als je zoekt naar nieuwe visie of richting in je leven, kan het helpen om te soaken

Als je van binnen verwond bent, kan soaken de pijn verlichten

Als je iets nieuws wilt beginnen en de kracht van de Heer daarbij nodig hebt, kan soaken je verfrissen

Als je een antwoord zoek voor een probleem of een bepaalde situatie, kan soaken je helpen de weg te vinden

Als je verantwoordelijkheden draagt, kan soaken je last verlichten

Als je vast zit in bepaalde zonden, kan soaken je bekrachtigen om uit te breken in vrijheid

Als je relatieproblemen hebt, kan soaken je nieuwe bronnen geven van genade, geduld en liefde

Als je meer intimiteit wilt in je relatie met je hemelse Vader, kan soaken je dieper brengen in Hem

Hoe kun je soaken?

Je gaat in een makkelijke houding liggen of zitten. richt je hart en je gedachten op Jezus en geef al je zorg en lasten aan Hem. Bid bijvoorbeeld: "Heer, ik nodig U uit om te komen en mijn hart te doorzoeken. Deze tijd is voor U. Wilt U dichterbij komen en mij Uw liefde doen ervaren". Laat aanbidding voor Hem in je opkomen en geef jezelf aan Hem. Wanneer je afgeleid wordt, schrijf je desnoods even wat gedachten op die je bezighouden. Probeer daarna gewoon weer je aandacht op Hem te richten.

Hoe lang moet je soaken?

Het duurt vaak een minuut of 15 voordat je je gedachten een beetje tot rust hebt laten komen. Hoe vaker je soakt, hoe sneller je Gods tegenwoordigheid kunt ervaren.

De heilige Geest kan ook met golven komen. Laat de heilige Geest je dieper in de Christus (in de zalving) brengen.

Moet ik liggen?

Nee hoor, je mag ook zitten als je dat prettiger vindt. Het gaat erom dat je een gemakkelijke houding aanneemt en dat je tot rust komt. Sommige mensen kunnen zich liggend beter overgeven. Het kan zelfs gebeuren dat je in slaap valt. Maar dat is ook goed. Een diepe, door de heilige Geest gegeven slaap is goed voor je, vooral in tijden van moeiten of stress. Zie bijvoorbeeld Genesis 2:21, Daniel 10:8-10 en Lucas 9:32.

Hoe kun je weten dat soaken goed voor je is?

Veel mensen voelen direkt de gevolgen van het soaken. Zoals een hernieuwde en diepere liefde voor de Heer, een verlichting, nieuwe energie, vrede. De gevolgen kunnen ook op langere termijn duidelijk worden. Mensen kunnen bijvoorbeeld lichamelijke en innerlijke genezing ervaren.

Joepie... Je zult maar Evangelisch-Charismastisch zijn... muur.gif

Nu "mogen" we weer soaken

Ik heb niet zoveel met mensen en hun bewegingen die beweren dan wel claimen dat ze de manier/"sleutel" gevonden hebben om heel dicht bij God te zijn.

God is niet te bevatten. Het is dus ook helemaal niet automatisch zo dat als ik maar eem uurtje ga liggen denken over hoe goed God wel niet is (op de klanken van lounge worship part IV, Dat Zijn Geest mij overweldigt en stuff like that...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 198
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het eerste wat je onder meer moet afleren, als je wilt leren bidden, is dat de ene gebedsvorm krachtiger en zegenrijker zou zijn dan de andere. Want bij dat rijtje kun je in plaats van soaken net zo goed het bidden van de Rozenkrans, het bidden van de getijden, innerlijk bidden of lectio divinia invullen.

Alles is puur afhankelijk van Gods genade. Voor de ene persoon zal het soaken beter zijn, voor de ander het voortdurend tot God spreken. En soms kan bij een persoon vandaag de ene gebedsvorm beter zijn en over een tijdje weer een andere. Het is God die je laat groeien in het gebed, je hoeft er enkel voor open te staan. Net zoals je open voor je geliefde moet staan, om hem of haar te ontvangen en te beminnen.

Een bepaalde methode van bidden heel erg aanprijzen en er vele rijkelijke beloften aan verbinden is eerder een staaltje magisch denken te noemen. Doet me denken aan sommige katholieken die precies weten op te sommen welke zegeningen je krijgt als je dat en dat gebed zoveel dagen achter elkaar bidt. Niet doen dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is dit voor een topic? verbaasd.gif

(Stille hint om het hier over dat onderwerp te hebben in plaats van Michie's mededelingen topic. engel.gif)

Quote:
Als ik zo lees wat soaken is kun je het gewoon thuis doen in je bedje lijkt mij

Je hebt iig een beter bed.

Kan me voorstellen dat het ontspant en energie geeft, tis een veel beproefde methode, in andere settings.

Lekker ontspannen onder begeleiding van christelijke newage muziek en dan een beetje in trance raken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat natuurlijk wel vreemd is, dat ik na enig rondzoeken las dat bij zo'n soaksessie er een team op de achtergrond bezig is te bidden voor de soakers. Letterlijk werd gezegd dat dat gebeurde, omdat ze wisten dat soaken een beproefde methode in oosterse godsdiensten is, evenals in New Age, zodat de soakers toch maar beschermd moesten worden tegen eventuele occulte gedachten die kunnen binnensluipen...

Nu vráág ik je. Eerst roept dat kleine groepje extreem-charismaten dat achter elke struik een demon zit en zelfs Harry Potter een levensgevaarlijk boek is, en nu neemt ze vrolijk meditatiemethoden uit oosterse godsdiensten over, maar bidt dan nog wel even om bescherming. Geef toe, dit komt nogal tegenstrijdig over, niet? Als je niks met zulke godsdiensten te maken wilt hebben, dan hou je je toch mijlenver van zoiets als soaken? Dan zondig je toch tegen je eigen geweten, als je zulke risico's neemt?

Het geeft dan toch ook aan dat soaken blijkbaar meer is dan enkel rusten in de Heer. Zeker omdat er verschillende methoden van soaken schijnen te bestaan. Vreemd is het ook, dat die bescherming nodig zou zijn. Ik bedoel, als je zo dicht bij God bent en zo vreselijk open zou staan voor de heilige Geest, dan is er toch geen demon of kwade gedachte die nog bij jou naar binnen kan komen? Is God dan zo zwak dat Hij toch nog een legertje voorbidders nodig heeft, zelfs als Hij heel dicht bij de soaker is?

Dit soort vreemde dingen geven me dan toch wel een wat bitter smaakje bij het soaken. Het is een bepaalde gebedsvorm waarbij je God uitnodigt om in en door je heen te werken, maar blijkbaar zo vreemd van opzet, dat je nog bescherming buiten God nodig zou hebben tegen kwade machten. Terwijl de grote Beschermheer nu juist zo dicht bij jou zou zijn! Dan hou ik het toch maar bij het gewone innerlijke gebed op zijn tijd...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind de naam soaken ook erg "hyperig" klinken. Ik heb er moeite mee hoe sommige mensen de intimiteit met God zien als een soort "snack". Dat enerzijds.

Tegelijkertijd vind ik het jammer dat andere mensen weer niet verder kijken dan dat. Want uiteindelijk als je door de hype heen kijkt en de naam even voor lief neemt, kom je erachter dat contemplatie iets heel moois is. In plaats van altijd maar druk bezig te zijn en even tussendoor onze gebeden te dumpen bij Hem, ervoor kiezen om tijd voor God te nemen. Om naar Zijn stem te luisteren. Noem het soaken, noem het contemplatie, noem het hoe je wilt. Maar uiteindelijk is er niets mis mee om tijd te nemen met God en luisteren naar Gods stem...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben met dat soort dingen als 'soaken' bang dat het enerzijds iets 'snackerigs' zien zoals je aangeeft.

Maar anderzijds dat een gevoel of gemoedstoestand 'oproepen' is wat we in de niet-christelijke wereld kennen, maar nu met een christelijk sausje. In dit geval een prettige trance gevoel.

En dat an sich is niet zoveel mis mee. Als mensen diep in gebed zijn zit je ook in een soort van trance. Men hangt er teveel gewicht aan die term (want ook dagdromen is trance, 'in een boek zitten' is trance). Je focused je op God, daar kun je dan een psychisch naampje voor verzinnen of vergelijken met focussen op andere dingen... En ook muziek doet dingen met je. Dat is niet een nieuwe ontdekking, dat wisten geestelijken in de middeleeuwen ook al. Is wat mij betreft ook niets mis mee.

Maar waar ik wel een probleem mee heb is als je dingen doet om dat fijne gevoel, of die fijne gemoedstoestand. Dat God niet meer centraal staat, maar jezelf en dat lekkere gevoel wat je hebt. En of dat nou gaat om nieuwe charismatische dingen, of om de rozenkrans, dat maakt niet zoveel uit. Het verschil alleen is dat ik met dat 'soaken' die indruk gewoon sterk heb, met die muziek, dat sfeertje, hoe het gebracht wordt, en dan wetende dat het past bij onze cultuur waar er zo'n de-stress/ontspan elementen een populariteit hebben.

Ik heb veel aan de uiteenzettingen van C.S. Lewis als het gaat om het richten tot God en richten op jezelf (hedonistische behoeften)...

Kortom, als iemand met de juiste intentie denkt tot God te komen door te soaken, zal ik als buitenstaander niet met mijn vinger gaan zwaaien van foei, wat ben je fout bezig. Alleen voel ik mij persoonlijk ook niet geroepen te gaan soaken. Het spreekt me niet aan en heb er persoonlijk niet een fijn gevoel bij.

Heb ik het een beetje netjes geformuleerd T!m0n of anderen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wat Robert trouwens aanhaalt vind ik ook opmerkelijk. Alleen vraag ik me af in hoeverre die mensen representatief zijn voor de hele soak scene. Maar ben het met je eens dat het een beetje vreemd is.

Sjaloom Gorthaur,

Nou ja, ik zelf weet niet of het soaken echt gemeengoed is in de charismatische beweging. Het is iets wat op bijvoorbeeld Soul Survivor wordt beoefend, maar of dat evenement representatief is voor heel charismatisch Nederland, dat weet ik niet.

Ik denk echter als ik daarmee aan zou komen bij de charismaten hier in mijn parochie, dat ze me dan waarschijnlijk een beetje vreemd aankijken. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Sjaloom Gorthaur,

Nou ja, ik zelf weet niet of het soaken echt gemeengoed is in de charismatische beweging. Het is iets wat op bijvoorbeeld Soul Survivor wordt beoefend, maar of dat evenement representatief is voor heel charismatisch Nederland, dat weet ik niet.

Ik denk echter als ik daarmee aan zou komen bij de charismaten hier in mijn parochie, dat ze me dan waarschijnlijk een beetje vreemd aankijken.
smile.gif

Soaken is zeker geen gemeengoed binnen de charismatische beweging. Anderzijds overheerst soaken ook nergens maar is het een van de vele manieren om je geloofsleven invulling te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Sjaloom Gorthaur,

Nou ja, ik zelf weet niet of het soaken echt gemeengoed is in de charismatische beweging. Het is iets wat op bijvoorbeeld Soul Survivor wordt beoefend, maar of dat evenement representatief is voor heel charismatisch Nederland, dat weet ik niet.

Ik denk echter als ik daarmee aan zou komen bij de charismaten hier in mijn parochie, dat ze me dan waarschijnlijk een beetje vreemd aankijken.
smile.gif

Wat versta je precies onder 'charismatische beweging'? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Gorthaur,

Hmmm, daar vraag je me wat. smile.gif Ik denk dat de beschrijving op Wikipedia wel aardige dekkend is. Haar definitie is kortweg:

De charismatische beweging is een beweging in het christendom die wordt gekenmerkt door een grote nadruk op persoonlijk geloof, en de ervaring hiervan, door de gaven van de Heilige Geest, zoals het spreken in tongen, genezing door handoplegging en ontvangen van visioenen en openbaringen van God. 'Charismatisch' is een verzamelwoord voor deze christenen die geloven in de manifestaties van de Heilige Geest. Aanhangers van deze beweging vindt men zowel bij het Katholicisme als het Protestantisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oké. smile.gif

Soaken is niet gemeen goed en soulsurvival is niet representatief. smile.gif

Zo hoorde ik wel van mensen uit de pinksterbeweging die uit principiële overwegingen er niet heen willen. En anderen gaan er wel weer heen, maar staan wel afkeurend naar bepaalde dingen die gebeuren. De ene gemeente is zeg maar de ander niet.

Je hebt 3 charismatische golven. 1= pinksterbeweging, 2 vond binnen de bestaande kerken plaats (KCV is een voorbeeld).

3 = wat wikipedia ook wel noemt 'neo-charsimatisch'. Die leggen de nadruk op tekenen en wonderen. Een voorbeeld van de derde golf is de "toronto blessing", bekend van het vallen in de Geest. Maar soaken komt daar meen ik ook vandaan. Ik heb de indruk dat gemeenten en groepen van die derde golf vooral de mensen zijn die zich aanduiden als charismatisch.

Bij sommige groepen vond die 3e golf gehoor, anderen stonden/staan er kritisch en sceptisch tegenover, weer anderen vinden het maar een gevaarlijke dwaling. Hangt denk ik een beetje af van de denominatie, gemeente en persoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oké.
smile.gif

Soaken is niet gemeen goed en soulsurvival is niet representatief.
smile.gif

Zo hoorde ik wel van mensen uit de pinksterbeweging die uit principiële overwegingen er niet heen willen. En anderen gaan er wel weer heen, maar staan wel afkeurend naar bepaalde dingen die gebeuren. De ene gemeente is zeg maar de ander niet.

Je hebt 3 charismatische golven. 1= pinksterbeweging, 2 vond binnen de bestaande kerken plaats (KCV is een voorbeeld).

3 = wat wikipedia ook wel noemt 'neo-charsimatisch'. Die leggen de nadruk op tekenen en wonderen. Een voorbeeld van de derde golf is de "toronto blessing", bekend van het vallen in de Geest. Maar soaken komt daar meen ik ook vandaan. Ik heb de indruk dat gemeenten en groepen van die derde golf vooral de mensen zijn die zich aanduiden als charismatisch.

Bij sommige groepen vond die 3e golf gehoor, anderen stonden/staan er kritisch en sceptisch tegenover, weer anderen vinden het maar een gevaarlijke dwaling. Hangt denk ik een beetje af van de denominatie, gemeente en persoon.

Om wat meer duidelijk te maken over de 3e golf. Deze is voornamelijk door Vineyard (John Wimber) ontstaan en die legde inderdaad de nadruk op wonderen en tekenen (binnen de kerk). Later is pas de Toronto Blessing begonnen die zich vooral op het herstel richtte van de kerk vandaag de dag en het Vaderhart van God. Ook hieruit zijn weer bewegingen ontstaan die het Vaderhart van God centraal stellen maar dat in combinatie met wonderen en tekenen doen en vooral uitgaan. Dus vanuit de rust en intimiteit met God 'opereren' in God's Koninkrijk. Vooral dat laatste ben ik persoonlijk enorme voorstander van en probeer ik ook weer te geven binnen mijn organisatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat natuurlijk wel vreemd is, dat ik na enig rondzoeken las dat bij zo'n soaksessie er een team op de achtergrond bezig is te bidden voor de soakers. Letterlijk werd gezegd dat dat gebeurde, omdat ze wisten dat soaken een beproefde methode in oosterse godsdiensten is, evenals in New Age, zodat de soakers toch maar beschermd moesten worden tegen eventuele occulte gedachten die kunnen binnensluipen...

Die lui zien in alles een boze macht. Daarbij kan ik me amper voorstellen dat de Oosterse yoga-vormen iets weg hebben van het op de grond rollen terwijl je commerciële muziek draait.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Tom,

Het gaat dan vooral om het urenlang stil op de grond liggen of zitten en je geest proberen leeg te maken, eventueel geholpen door kalmerende muziek, zodat Gods Geest je zou kunnen doordrenken. Daar zijn wel oosterse meditatietechnieken voor en het soaken lijkt er volgens mij wel sterk op. Of het yoga is, weet ik niet, maar meditatie wel.


Samengevoegd:

Sjaloom Michie23,

Toch heb ik nog steeds mijn vragen erover. Misschien dat jij antwoord kunt geven?

Waarom nemen de extreem-charismaten (ik noem ze maar even zo) dan iets oosters over, terwijl ze normaal mijlenver weg willen blijven van "demonische" en "occulte" tradities en elementen uit oosterse godsdiensten? Waarom wordt iets indirect "occults" als Harry Potter radicaal afgewezen, maar iets direct "occults" als een meditatietechniek warm aanbevolen?

Waarom moet er tijdens een massale soaksessie door een team andere gelovigen voor de soakers gebeden worden ter bescherming tegen occulte gedachten, terwijl bij het soaken de grote Beschermer toch heel dichtbij zou zijn? Waarom een stel puppies erop afsturen, terwijl er al een oneindig grote (en als het moet, angstaanjagend valse) Waakhond de boel toch in het oog zou moeten houden?

Waarom worden er überhaupt eigenlijk zulke vermeende risico's genomen, terwijl er ook legio veilige gebedsmethoden uit de christelijke traditie zijn? Is dat dan niet zondigen tegen het eigen geweten, net zoals je volgens Paulus zondigt als je vindt dat je geen offervlees moet eten, maar het tóch eet?

Alvast bedankt voor je reactie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:


Samengevoegd:

Sjaloom Michie23,

Toch heb ik nog steeds mijn vragen erover. Misschien dat jij antwoord kunt geven?

Waarom nemen de extreem-charismaten (ik noem ze maar even zo) dan iets oosters over, terwijl ze normaal mijlenver weg willen blijven van "demonische" en "occulte" tradities en elementen uit oosterse godsdiensten? Waarom wordt iets indirect "occults" als Harry Potter radicaal afgewezen, maar iets direct "occults" als een meditatietechniek warm aanbevolen?

Waarom moet er tijdens een massale soaksessie door een team andere gelovigen voor de soakers gebeden worden ter bescherming tegen occulte gedachten, terwijl bij het soaken de grote Beschermer toch heel dichtbij zou zijn? Waarom een stel puppies erop afsturen, terwijl er al een oneindig grote (en als het moet, angstaanjagend valse) Waakhond de boel toch in het oog zou moeten houden?

Waarom worden er überhaupt eigenlijk zulke vermeende risico's genomen, terwijl er ook legio veilige gebedsmethoden uit de christelijke traditie zijn? Is dat dan niet zondigen tegen het eigen geweten, net zoals je volgens Paulus zondigt als je vindt dat je geen offervlees moet eten, maar het tóch eet?

Alvast bedankt voor je reactie.

Sjalom RobertF,

Om even antwoord proberen te geven op je vraag. Ikzelf denk niet dat wij het over hebben genomen van Oosterse mythen. De naam soaken mag dan nog niet zolang bestaan maar ik denk dat rust en muziek samen al heel lang voorkomen. Bovendien gaat het er dus maar net om op welke geest je je richt. Als iemand zich op de Heilige Geest richt en het ziet er nog zo Oosters uit mag je ervan uitgaan dat ook echt de Heilige Geest zal komen.

Vaak is het wiel al een keer eerder uitgevonden en probeert satan veel dingen na te maken. Ik heb nooit meegemaakt tijdens het soaken dat er andere geesten om de hoek kwamen kijken oid. Over dat bidden: ondanks dat er een veilige sfeer gecreeert wordt kunnen er natuurlijk altijd dingen gebeuren die dat kunnen verstoren. Daarom wordt er toch voor bescherming gebeden waar naar mijn idee niets mis mee is. Ook tijdens gewone diensten wordt dat denk ik gedaan.

Als ik voor mezelf spreek hebben wij geen speciale mensen die om bescherming bidden maar wel mensen die rondlopen en datgene zegenen wat de Heilige Geest op dat moment in een persoon aan het doen is. Wat natuurlijk ook kan gebeuren is dat iemand misschien bevrijding nodig heeft van een bepaalde macht. Dan is het toch wel prettig als er mensen in de buurt zijn die daar goed mee overweg kunnen. Ik hoop dat ik je vraag een beetje heb kunnen beantwoorden. De meeste dingen kan ik alleen uit eigen ervaring zeggen, wat anderen doen daar weet ik vrij weinig van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

Sjalom RobertF,

Sjaloom Michie23,

Om even antwoord proberen te geven op je vraag. Ikzelf denk niet dat wij het over hebben genomen van Oosterse mythen. De naam soaken mag dan nog niet zolang bestaan maar ik denk dat rust en muziek samen al heel lang voorkomen. Bovendien gaat het er dus maar net om op welke geest je je richt. Als iemand zich op de Heilige Geest richt en het ziet er nog zo Oosters uit mag je ervan uitgaan dat ook echt de Heilige Geest zal komen.Geen mythen, maar oosterse meditatievormen. knipoog_dicht.gif

Volgens deze pagina zou de leiding van Catch the fire Ministries zelf hebben toegegeven dat het uit oosterse godsdiensten kwam, en dat er daarom bidders op de achtergrond zijn. Op de website van CTF heb ik echter niet een dergelijk statement kunnen vinden. Dus of ik zoek niet goed, of die website heeft minder betrouwbare bronnen.

Toch denk ik dat het soaken inderdaad niet origineel is. In bijvoorbeeld boeddhistische kloosters is het voor monniken dagelijkse kost om urenlang te mediteren en zich zo leeg te maken. Het enige verschil is dat zij zich enkel leeg willen maken om leeg te zijn, en dat christelijke soakers zich leeg willen maken om door de Geest gevuld te worden.

Quote:
Vaak is het wiel al een keer eerder uitgevonden en probeert satan veel dingen na te maken. Ik heb nooit meegemaakt tijdens het soaken dat er andere geesten om de hoek kwamen kijken oid. Over dat bidden: ondanks dat er een veilige sfeer gecreeert wordt kunnen er natuurlijk altijd dingen gebeuren die dat kunnen verstoren. Daarom wordt er toch voor bescherming gebeden waar naar mijn idee niets mis mee is. Ook tijdens gewone diensten wordt dat denk ik gedaan.

Wat dan eigenlijk wel gek is, want zo'n dienst zélf is toch al een gebed. In de katholieke Kerk zou het ondenkbaar zijn dat tijdens de Mis in de sacristie nog een groepje mensen voor de priester en alle Misgangers zou bidden. En niet alleen daar, maar in verreweg de meeste kerken zou men dat toch wel als bijzonder dubbelop zien. Maar wellicht heeft de dienst in zo'n charismatische kerk wel een andere insteek. Misschien dat je daar iets meer over kunt vertellen?

Overigens lees ik in het in de openingspost gelinkte artikel van David Sörensen dat hij het ook volstrekt ondenkbaar acht dat er kwade machten bij je binnen zouden kunnen komen als God zo dicht bij je zou zijn tijdens het soaken. Hij verklaart het soaken dus als volkomen veilig uit zichzelf. Ik vermoed dat er dus nog wel wat discussie gevoerd kan worden onder fervente soakers. knipoog_dicht.gif

Quote:
Als ik voor mezelf spreek hebben wij geen speciale mensen die om bescherming bidden maar wel mensen die rondlopen en datgene zegenen wat de Heilige Geest op dat moment in een persoon aan het doen is. Wat natuurlijk ook kan gebeuren is dat iemand misschien bevrijding nodig heeft van een bepaalde macht. Dan is het toch wel prettig als er mensen in de buurt zijn die daar goed mee overweg kunnen. Ik hoop dat ik je vraag een beetje heb kunnen beantwoorden. De meeste dingen kan ik alleen uit eigen ervaring zeggen, wat anderen doen daar weet ik vrij weinig van.

Het is me al iets meer duidelijk inderdaad. Ik denk dan wel dat er voor soakers nog interessante discussievragen openblijven, want echt duidelijke materie is het nog niet te noemen. Is het nu compleet veilig met God aan je zijde, of moet je toch door gebed bedekt worden? Is het nu afkomstig uit occulte godsdiensten en moeten we er extra voorzichtig mee zijn of misschien toch afwijzen, of is het gewoon een algemene meditatievorm die volkomen neutraal in zichzelf is?

Het zou denk ik wel goed zijn als daar meer helderheid en eenduidigheid in komt, om te voorkomen dat er rare misverstanden over het soaken ontstaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mijzelf heb ik iets grappigs gemerkt.

Ik ben geen soaker, in die zin dat ik ooit aan een soake sessie heb meegedaan.(ik heb wel lekker ontspannen in een soake tent gezeten bij soulsurvivor.)

Echter ik merk op dat ik als ik last van stress heb of gespannen ben, ik dan een christelijk cdtje opzet, en daarna luister; echter dat ontspannen luisteren gaat vaak dan weer over in gebed.

Soms zelfs doe ik het zonder cd en lig dus ik gewoon languit op bed de bidden. Ik ben dus een soaker zonder dat ik het door heb puh2.gif.

Wat ik er eigenlijk alleen mee wil aangeven is dit:

Ik merk dat knielen voor God mijn standaard gebedshouding is, echter dat soms tot rust komen door te liggen, ook een goede manier is om te bidden.

Niet dat ik vanaf nu mijn stille tijd liggend ga doen met muziek op, maar het maakt dat ik de soakers wel begrijp en niet zo vreemd iets vindsmile.gif.


Samengevoegd:

Toevoeging.

Dat je je openzet voor verkeerde invloeden heb ik nog nooit begrepen.

misschien wat hard gezegd maar ik denk nog weleens dat veel christenen soort angst voor mystiek heerst, komt dit door de protestantse traditie? Nouja goed dit zal ik misschien in een ander topic moeten vragen...

Wijziging op mijn vorige bericht:

Dat je je door mystieke ervaringen kan openzetten voor verkeerde invloeden geloof ik wél. Wat ik meer bedoelde te zeggen is dat ik niet snap waarom soaken gelijk ruimte bied voor verkeerde invloeden.

Sowieso merk ik dat ik de term mystiek niet helemaal kan duiden.

Van dale zegt:

hartstochtelijk streven naar de bijzondere, persoonlijke vereniging van God met de menselijke ziel.

Met deze term van mystiek kan ik eigenlijks niks, dus weet ik nu niet meer wat ik met mystiek als term moet. smile.gif

Dus beschouw mijn vorige toevoeging als zinloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Sjaloom Michie23,

Om even antwoord proberen te geven op je vraag. Ikzelf denk niet dat wij het over hebben genomen van Oosterse mythen. De naam soaken mag dan nog niet zolang bestaan maar ik denk dat rust en muziek samen al heel lang voorkomen. Bovendien gaat het er dus maar net om op welke geest je je richt. Als iemand zich op de Heilige Geest richt en het ziet er nog zo Oosters uit mag je ervan uitgaan dat ook echt de Heilige Geest zal komen.

Geen mythen, maar oosterse meditatievormen. knipoog_dicht.gif

Quote:
Volgens
zou de leiding van Catch the fire Ministries zelf hebben toegegeven dat het uit oosterse godsdiensten kwam, en dat er daarom bidders op de achtergrond zijn. Op de website van CTF heb ik echter niet een dergelijk statement kunnen vinden. Dus of ik zoek niet goed, of die website heeft minder betrouwbare bronnen.

Dat is de site van dhr Geelhoed en die neem ik totaal niet serieus. Dhr Geelhoed vind elke vorm van geloven des duivels en daar zitten katholieken en protestanten ook gewoon bij. Is dus niet echt representatief voor het Christendom. Zoiets is dus inderdaad niet te vinden op CTF en heeft men bepaalde uitspraken uit het verband getrokken en op de site van dhr Geelhoed gezet.

Quote:
Toch denk ik dat het soaken inderdaad niet origineel is. In bijvoorbeeld boeddhistische kloosters is het voor monniken dagelijkse kost om urenlang te mediteren en zich zo leeg te maken. Het enige verschil is dat zij zich enkel leeg willen maken om leeg te zijn, en dat christelijke soakers zich leeg willen maken om door de Geest gevuld te worden.

En juist om de laatste zin gaat het bij het soaken, je compleet laten vervullen door de Heilige Geest. Het is nogmaal een manier, niet dé manier.

Quote:
[...]Wat dan eigenlijk wel gek is, want zo'n dienst zélf is toch al een gebed. In de katholieke Kerk zou het ondenkbaar zijn dat tijdens de Mis in de sacristie nog een groepje mensen voor de priester en alle Misgangers zou bidden. En niet alleen daar, maar in verreweg de meeste kerken zou men dat toch wel als bijzonder dubbelop zien. Maar wellicht heeft de dienst in zo'n charismatische kerk wel een andere insteek. Misschien dat je daar iets meer over kunt vertellen?

Binnen charismatische kerken is het voor een groot deel voorbede, dat neemt een hele belangijke plek in. Ook op die momenten spreekt de Heilige Geest. We bidden gewoon voor het verloop van de dienst, dat er mensen God mogen ontmoeten en het Woord de harten van mensen zal raken. Klinkt heel basic eigenlijk en juist niet heel raar denk ik? Binnen de charismatische stromingen heb je zo ook heel veel takken, volgens mij binnen de RK ook?

Quote:
Overigens lees ik in het in de openingspost gelinkte artikel van David Sörensen dat hij het ook volstrekt ondenkbaar acht dat er kwade machten bij je binnen zouden kunnen komen als God zo dicht bij je zou zijn tijdens het soaken. Hij verklaart het soaken dus als volkomen veilig uit zichzelf. Ik vermoed dat er dus nog wel wat discussie gevoerd kan worden onder fervente soakers.
knipoog_dicht.gif

Haha binnen de charismatische stroming is net zoveel discussie als bij andere stromingen. Ik denk dat het ligt aan de hoeveelheid soakers. David Sorensen deed het vooral in de woonkamer terwijl in Toronto het in heel de kerkzaal gebeurt, dat is een wezenlijk verschil.

Quote:
[...]Het is me al iets meer duidelijk inderdaad. Ik denk dan wel dat er voor soakers nog interessante discussievragen openblijven, want echt duidelijke materie is het nog niet te noemen. Is het nu compleet veilig met God aan je zijde, of moet je toch door gebed bedekt worden?

Nogmaals, dat ligt eraan met hoeveel je het doet en met wat voor mensen. Feit is dat je binnen de kerk ook niet iedereen kent en je dus ook niet weet wat je binnen hebt. Ook satanisten en heksen lopen rond tussen kerkgangers en die zijn er niet om God te aanbidden.

Quote:
Is het nu afkomstig uit occulte godsdiensten en moeten we er extra voorzichtig mee zijn of misschien toch afwijzen, of is het gewoon een algemene meditatievorm die volkomen neutraal in zichzelf is?

Ik geloof niet dat het afkomstig is van occulte godsdiensten maar je moet altijd alles met voorzichtigheid doen vind ik. Soaken moet in een veilige omgeving gebeuren en dat vind ik eigenlijk voor alles!

Quote:
Het zou denk ik wel goed zijn als daar meer helderheid en eenduidigheid in komt, om te voorkomen dat er rare misverstanden over het soaken ontstaat.

Het beste is altijd om zelf eens zoiets van dichtbij te zien, als is het maar kijken knipoog_dicht.gif

Op internet wordt zoveel gezegd en het meeste is helaas toch negatief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dat is de site van dhr Geelhoed en die neem ik totaal niet serieus. Dhr Geelhoed vind elke vorm van geloven des duivels en daar zitten katholieken en protestanten ook gewoon bij.

Hoe kom mij in vredesnaam bij het idee dat A.P.P Geelhoed elke vorm van geloven des duivels vind?

Hij vind elke vorm van mystieke mistigheid gevaarlijk (geheel terecht!) zowel binnen charismatisch-evangelisch als bevindelijk-gereformeerde kring.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Michie23,

Quote:
[...]

Dat is de site van dhr Geelhoed en die neem ik totaal niet serieus. Dhr Geelhoed vind elke vorm van geloven des duivels en daar zitten katholieken en protestanten ook gewoon bij. Is dus niet echt representatief voor het Christendom. Zoiets is dus inderdaad niet te vinden op CTF en heeft men bepaalde uitspraken uit het verband getrokken en op de site van dhr Geelhoed gezet.

Oké, op die manier. Ik weet dat Geelhoed nogal een anti-paap is en kortzichtig kan schrijven, maar soms kan hij best wel goede dingen schrijven.

Quote:
En juist om de laatste zin gaat het bij het soaken, je compleet laten vervullen door de Heilige Geest. Het is nogmaal een manier, niet dé manier.

Oké. Alleen waarom wordt het dan soms zo gepresenteerd als dé oplossing voor alle problemen? Ik begrijp het enthousiasme, maar het doet me weer denken aan sommige katholieken die aan bepaalde gebedsoefeningen gegarandeerde zegeningen toedichten. Daar heb ik ook niets mee.

Quote:
Binnen charismatische kerken is het voor een groot deel voorbede, dat neemt een hele belangijke plek in. Ook op die momenten spreekt de Heilige Geest. We bidden gewoon voor het verloop van de dienst, dat er mensen God mogen ontmoeten en het Woord de harten van mensen zal raken. Klinkt heel basic eigenlijk en juist niet heel raar denk ik? Binnen de charismatische stromingen heb je zo ook heel veel takken, volgens mij binnen de RK ook?

Nou, wat ik begreep was dat tijdens het soaken er in een andere ruimte een apart gebedsteam voor al die soakers gebeden wordt. En uit jouw post begreep ik dat dat in gewone diensten in jouw kerk ook gebeurde. Dus dat tijdens de dienst er elders een groep mensen voor al die kerkgangers bidt. Mij lijkt dát dus dubbelop, omdat de dienst zélf al een gebed zou moeten zijn, maar je bedoelde het niet zo?

Quote:
Haha binnen de charismatische stroming is net zoveel discussie als bij andere stromingen. Ik denk dat het ligt aan de hoeveelheid soakers. David Sorensen deed het vooral in de woonkamer terwijl in Toronto het in heel de kerkzaal gebeurt, dat is een wezenlijk verschil.

Nogmaals, dat ligt eraan met hoeveel je het doet en met wat voor mensen. Feit is dat je binnen de kerk ook niet iedereen kent en je dus ook niet weet wat je binnen hebt. Ook satanisten en heksen lopen rond tussen kerkgangers en die zijn er niet om God te aanbidden.

Oké, maar zou God daar dan niet al afdoende bescherming voor bieden? Ik bedoel, als iedereen soakt en als iedereen zo dicht bij God zou zijn, zou dan Gods aanwezigheid dan niet véél sterker moeten zijn dan misschien die paar verdwaalde demoontjes? Volgens mij is Gods aanwezigheid bij één iemand al veel sterker dan honderd demonen bij elkaar. Denk maar aan die man met die vele demonen, toen Jezus eraan kwam. Het koste een varkenshoeder zijn hele kudde.

Quote:
Ik geloof niet dat het afkomstig is van occulte godsdiensten maar je moet altijd alles met voorzichtigheid doen vind ik. Soaken moet in een veilige omgeving gebeuren en dat vind ik eigenlijk voor alles!

Oké. Alleen wat versta je dan onder een veilige omgeving?

Quote:
Het beste is altijd om zelf eens zoiets van dichtbij te zien, als is het maar kijken
knipoog_dicht.gif

Op internet wordt zoveel gezegd en het meeste is helaas toch negatief.

Nou ja, mijn insteek is niet negatief, zoals je weet, maar ik blijf er wel mijn vragen bij hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dhr Stroothoed is een Geelman in Wolfskleren! Wat mij betreft is het het veiligst om je bronnen zo zuiver mogelijk te houden. Ga NIET af op de uitleg van de bijbel via vage sites, maar op die uitleg die de Heilige geest in je hart openbaart.

Alle gekheid op een stokje: De site van die Geelhoed deugt gewoon niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid