Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

SOAKEN

Een nieuwe term voor een eeuwenoude meditatietechniek: soaken. In pinkstergemeenten schijnt het de nieuwste rage te zijn. Soaken is de Engelse term voor "doordrenken" en dat is wat je dan ook doet, je laten doordrenken door de Geest.

Bij het soaken zet je christelijke rustgevende muziek op en ga je rustig liggen of zitten. Vervolgens stel je je open voor God, bid je dat de Heilige Geest je mag vervullen en ben je verder gewoon stil. De muziek helpt je om je tot God te richten. Hier wordt je dan heel rustig van, omdat je dan tijd doorbrengt in de nabijheid van God.

Het je op deze manier richten tot God is iets wat al heel lang bestaat, vooral in kloosters. Door herhaalde gezangen of gebeden, of door gewoon in stilte geknield voor de monstrans te zitten, ervaren de monniken of nonnen ook die rust en gerichtheid op God.

Renate Sörensen heeft ook een stuk geschreven over soaken, die op zich verhelderend is. Alleen is de toonzetting wat schreeuwerig, wat té Tellsell-achtig voor zoiets mystieks, of bevindelijks, als rusten in en met God. Maar dat kan ook een kwestie van smaak zijn.

Nu zijn er ook christenen die zulke "fratsen" afwijzen. Daar hebben ze verschillende argumenten voor, die niet altijd onredelijk zijn. Daarom mijn vraag: hoe denk jij over het rusten in God, dus over het soaken? En hoe denk jij over de huidge rage eromheen?

Als je de term soaken niet mooi vindt, hier enkele al langer bestaande alternatieven:

In aanwezigheid van de Heer zijn

Tijd van aanbidding hebben

Rusten in/bij de Heer

Stille tijd met God hebben

Laat eens horen hoe jij over het soaken en de rage eromheen denkt en wat eventueel je ervaringen zijn ermee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 198
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Bij het soaken zet je christelijke rustgevende muziek op en ga je rustig liggen of zitten. Vervolgens stel je je open voor God, bid je dat de Heilige Geest je mag vervullen en ben je verder gewoon stil. De muziek helpt je om je tot God te richten. Hier wordt je dan heel rustig van, omdat je dan tijd doorbrengt in de nabijheid van God.

Is 'soaken' dan niet gewoon een ander woord voor mediteren?

Als het je helpt om een diepere geloofbelevenis te ervaren zou ik niet weten wat er op tegen kan zijn.

-toevoeging-

Ik zie dat contemplatie een beter synoniem is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alleen al het feit dat ik Renate Sörensen zie staan...

Ik geloof niet dat ik muziek en mensen nodig heb om dichter bij God te komen. De beste wet is een ongeschreven wet. Dus ik kom wel op mijn eigen manier tot God, of, God komt wel op Zijn manier en tijd bij mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Nu zijn er ook christenen die zulke "fratsen" afwijzen. Daar hebben ze verschillende argumenten voor, die niet altijd onredelijk zijn. Daarom mijn vraag: hoe denk jij over het rusten in God, dus over het soaken? En hoe denk jij over de huidge rage eromheen?

Ik wijs alles van Real-life af, of bekijk het op zijn minst met een erg kritische blik. Sinds ik die site ken begrijp ik ook waar al die Belgen moppen vandaan komen. En nee ik geloof hier ook niet dat het om een puur bijbels gebeuren gaat. Naar mijn idee is het vooral een gezellig post-moderne belevings hype.

Waarbij ik me ook afvraag waarom ik niet gezellig een CD van Iron Maiden op mag zetten en dan op bed gaan liggen. Daar voel ik me ook prima bij, en daarvan kom ik ook tot rust.

Tot slot staat die tekst ook nog vol van redenaties als: het werkt, want dat moet wel, omdat het werkt zoals ik je net al heb verteld"

Als soaken echt zo belangrijk was geweest had het wel in de bijbel gestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We worden in het boek psalmen met regelmaat opgeroepen om 'stil te zijn voor de Heer'.

Dat is ook logisch. Als we onze eigen gedachten 'leeg' maken, kan Hij ze vullen. Of dit per sé in een meditatiesfeer moet gebeuren weet ik niet.

Voor mijzelf is het zo dat het leegmaken van eigen gedachten op allerlei manieren kan. Als je bijvoorbeeld muziek op zet waarin Zijn Naam en werken geprezen worden en je jezelf daarop concentreert, dan zijn je 'eigen' gedachten ook al weg. Hetzelfde geldt voor het bidden, of bijbellezen.

Voor mijn gevoel kan je dus op allerlei manieren bezig zijn met 'soaken'. Ik zou er eens duidelijk in de bijbel naar moeten zoeken op welke manier het 'stil' zijn bedoeld wordt.

Ik sta er in ieder geval - vooralsnog - niet afwijzend tegenover knipoog_dicht.gif

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 14 juni 2006 12:09:52 schreef Tom het volgende:

Ik heb enkel ervaring met supersoakers.

Een supersoaker is de oudste van een kerk met soakers. Zo is de supersoaker 50 de oudste van een gemeente met vijftig leden. De ware supersoaker is overigens te herkennen aan het feit dat deze alleen met levend water spuit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waabij ik wil aantekenen dat het soaken beslist niet is verzonnen door de familie Sörensen. Het komt uit de pinksterhoek en bestaat al een tijd. Ik verwees enkel naar hun stuk, omdat ik wel vind dat het stuk het soaken degelijk uitlegt.

Ook staat het bij het soaken vrij welke muziek je draait. Je zou het in principe ook zonder muziek kunnen doen. En tja, over het rusten met betrekking tot God staat toch wel een aantal verzen in de bijbel, die Renate niet voor niets aantipt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doet me een beetje denken aan de meditatie van het yoga-type.

Ontledigen van de geest is nooit goed.

Integendeel men moet zijn geest vullen met wijsheid uit Gods Woord,en daar dan over mediteren.Het lijkt mij ook dat mensen die dit doen voornamelijk met zichzelf bezig zijn.

Men kan over dingen in de bijbel mediteren om te zien hoe men anderen er voordeel kan mee doen.Jezus zei: Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.

Christelijke meditatie is echter een actief soort meditatie, waarbij men nadenkt over opbouwende en heilzame dingen (Ps. 63:6; Spr. 15:28; Fil. 4:8)

Opbouwende meditatie toegewenst!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 14 juni 2006 13:20:07 schreef MarianneT het volgende:

Onziniuitus 5:1:

En Paulus zat heerlijk te soaken, samen met zijn vrienden, op het opwekkingslied: Real Life.

Ik vind het een beetje onzin.

Ik vind het geen onzin maar 'gezonde woorden'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik persoonlijk vind dat er op een wat treurige manier met het rusten in God (ik weiger het soaken te noemen) wordt omgegaan. Ook hier zie je wéér hetzelfde gebeuren: monastieke, vaak roomse tradities worden afgewezen en vervolgens worden er eigen tradities verzonnen die vrijwel op hetzelfde neerkomen.

Alleen dan krijgen die tradities andere, Engelse namen, net iets andere vormen en moet er weer geld verdiend worden met speciale soaking-CD's, boeken, kaarten, cursussen, noem maar op. Er wordt dan van de podia verkondigt dat dit dé manier is om tot rust te komen met God en dat het gegarandeerd veel zegen oplevert.

Het is die Tellsell-mentaliteit die mij zo tegenstaat. Een eeuwenlange traditie wordt zo als iets baanbrekends nieuws voorgesteld en er wordt een hele hype omheen gebouwd. Ineens doet iedereen het en ineens is het o zo nodig voor een rijker, bevredigender geestelijk leven.

Je ziet het bij elke manier om tot God te komen. Het gebed van Jabes, "doelgericht leven," vaandelen en nu ook het soaken: al deze manieren hebben eigen kantoren nodig met duurbetaalde direkteuren en vooral veel marketing, bomvol met de onvermijdelijke succesverhalen.

Het is toch frappant dat zoiets mystieks als het rusten in God op zo'n onrustige, "Amerikaanse" wijze wordt verkondigt. Het rusten in God wordt dan een massaproduct, een hype die al snel vervangen wordt door weer iets "nieuws." Over tien jaar horen we waarschijnlijk niets meer over dat soaken.

Waarom zouden we zulke dingen niet gewoon laten voor wat ze zijn? Dus handreikingen om het christelijk (gebeds)leven met God eenvoudiger en bevattelijker te maken? Spiritualiteit is iets heel persoonlijks en behoeft geen schreeuwende Tellsell-marketing. Daarmee doe je spiritualiteit alleen maar ernstig te kort.

Misschien dat daarom de meest contemplatieve kloosters het meest gesloten zijn. Ze hebben misschien wel geen zin in pottenkijkers die op zo'n verschrikkelijke wijze aan de haal kunnen gaan met hun vormen van mystiek en spiritualiteit. Gelijk hebben ze.

Mag je dan helemaal niet meer schrijven over zulke zaken? Natuurlijk wel. Alleen is er een verschil tussen het ongedwongen schrijven over jouw persoonlijke ervaringen en bevindingen met God, eventueel op beeldende en vrij adviserende wijze, en het schreeuwerig verkondigen dat deze! manier! absoluut! vrucht! en! zegen! voortbrengt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 14 juni 2006 15:02:39 schreef RobertF het volgende:

Ik persoonlijk vind dat er op een wat treurige manier met het rusten in God (ik weiger het soaken te noemen) wordt omgegaan. Ook hier zie je wéér hetzelfde gebeuren: monastieke, vaak roomse tradities worden afgewezen en vervolgens worden er eigen tradities verzonnen die vrijwel op hetzelfde neerkomen.

Go Robert! party.gifpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Muhaha, heet dat Soaken? (denkt net aan Tom aan Supersoaker) ik vind dit in alles lijken op de meditatietechnieken uit het boedhisme die ik nog heel enkel gebruik om stil te zijn voor God.

En ja, verder ben ik het met RobertF eens, de kerken die ontstonden als afzet tegen de traditionele kerken (zoveel de gereformeerde als de katholieke kerken) komen met een vaak half lachwekkende pseudo-traditie zoals 'vlaggen' en nu dit 'soaken', soms zelfs met een fantastisch biblicistisch gebruikte Bijbeltekst..

Wees radicaal; óf geen tradities òf dé tradities smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een instituut zonder tradities bestaat niet. Pinkstergemeenten e.d. zijn al zo oud dat ze hun eigen lading tradities ontwikkeld hebben...

Wat het soaken betreft; persoonlijk denk ik dat het onderscheid tussen 'goede' en 'slechte' meditatie niet altijd duidelijk is.

Persoonlijk zou ik zou aarzelen om duidelijk oosterse meditatietechnieken te gebruiken, enkel omdat de oorsprong ervan en vaak de filosofie erachten haaks op mijn geloof staat.

Maar daarbuiten is het lastig. Blijf het onderzoeken, let op de vruchten en zoek bovenal God's wil. Iets wat ik mezelf echt ter harte moet nemen...

Uiteindelijk denk ik dat onjuiste veroordeling ergere consequenties heeft dan (lichte) onbewuste dwaling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 14 juni 2006 16:12:07 schreef Hilko het volgende:
Persoonlijk zou ik zou aarzelen om duidelijk oosterse meditatietechnieken te gebruiken, enkel omdat de oorsprong ervan en vaak de filosofie erachten haaks op mijn geloof staat.

Als jij een bepaalde techniek gebruikt of het nou in religie, filosofie of wiskunde is maakt het geen lor uit of hij bedacht is door een christen of door een boedhist zolang het doel 'jou' God maar is. We gebruiken namelijk veel dingen bijvoorbeeld in de apologetiek die uitgedacht zijn door Plato en Aristroteles, en Aquino leunde met 'zijn' 5 ontologische Godsbewijzen zeer sterk op twee islamitische theologen van die tijd.

Heb je ook problemen met het luiden van klokken, kerstbomen en paasvuren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Euh, misschien had ik het niet zo direct na jouw post moeten zeggen, maar wat ik zei bedoel ik absoluut niet als kritiek op wat jij zei. Ondanks dat ik hier wel een mening over heb, ben ik absoluut niet overtuigd van mijn gelijk. Dat dat even duidelijk is. Wat ik schreef was mijn persoonlijke benadering op dit moment.

Dat terzijde, ik ben het absoluut met je eens dat de oorsprong niet uit maakt, althans, in veel gevallen. Het maakt mij inderdaad geen lor uit of een wiskundig bewijs, filosifie of ander wetenschappelijk fenomeen door een scientologist, mormoon of UFO-loog bewezen, bedacht danwel beschreven is.

Het maakt mij echter wél uit of een techniek, fenomeen of filosofie put uit een bepaald geloof. Dit komt omdat ik (heel onwetenschappelijk) geloof in boveannatuurlijke machten. En wanneer die 'dimensie' een logisch raakvlak heeft met een bepaald fenomeen, ben ik extra voorzichtig.

Om dezelfde reden blijf ik op dit moment ver van hallucinogene middelen. De link naar religie, extase, het bovennatuurlijke, is wat mij betreft te groot om niet in acht te nemen.

Het hoeft niet fout of gevaarlijk te zijn, maar ik ben voorzichtiger in mijn benadering.

Maar nogmaals, ik denk hier nog veel over na en ben er zelf ook nog niet over uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 14 juni 2006 12:06:41 schreef RobertF het volgende:

In pinkstergemeenten schijnt het de nieuwste rage te zijn.

Klopt.

En voor christelijke kerken is het na een scheuring gaan ruziën om de naam van de kerk van die scheuring en dan vervolgens rechtzaken aanspannen een rage.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 14 juni 2006 16:12:07 schreef Hilko het volgende:

Een instituut zonder tradities bestaat niet. Pinkstergemeenten e.d. zijn al zo oud dat ze hun eigen lading tradities ontwikkeld hebben...

"Pinkstergemeente" is geen instituut. Net zoals Evangelische gemeente (waar dit een subgroepje van is) geen instituut is en net zoals "protestantse gemeente" ook geen instituut is.

Pinkstergemeente is een container begrip. In dit container begrip heb je vervolgens kerkgenootschappen zitten of gemeenten die helemaal los zitten. Of je hebt kerkgenootschappen waar van een fussie van verschillende pinkster en evangelelie gemeenten. zoals de vpe.

Daar zul je dus vast in dat container begrup een gemeente hebben met supersoakers, vlaggetjes, en ik weet niet allemaal wat.

Maar je hebt net zo goed gemeenten waar dat toaal niet zo is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Klopt.

En voor christelijke kerken is het na een scheuring gaan ruziën om de naam van de kerk van die scheuring en dan vervolgens rechtzaken aanspannen een rage.

Sjaloom Gorthaur,

Dat is waar en dat is bepaald niet iets om trots op te zijn. Liever dan een gekke naam verzinnen voor een eeuwenoude traditie. Bedoelde mijn uitspraak dan ook niet veroordelend, maar slechts constanterend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Soaken...

Het woord ligt me niet zo. (zwak uitgedrukt)

Echter, jezelf op de Heer richten is zeer aan te moedigen. Iedereen moet eigenlijk minstens eenmaal per dag stille tijd houden en tijd nemen om zijn of haar relatie met de Heer te versterken.

Ik kan me ook wel achter de mening van RobertF scharen. Laten we niet te snel meegaan in hypes.

[add]

Overigens; hiermee wil ik niet zeggen dat soaken fout is. Laat een ieder de Heer zoeken zoals de Geest hem of haar dat ingeeft. Misschien soak ik ook wel, alleen noem ik het anders...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid