Spring naar bijdragen

God en het lijden


Aanbevolen berichten

Ow, jammer dat je de zondeval buiten beschouwing laat. Die is toch wel belangrijk.

God is een God van liefde en het zou weinig liefdevol van God zijn als Hij de duivel zou loslaten op Job.

Oh, is Job helemaal volmaakt dan? Ik dacht dat Jezus alleen helemaal volmaakt was.

Los van het hele verhaal van Job is de Goede Boodschap van Christus dat we nu onder het Nieuwe Verbond leven van bescherming, gezondheid, voorspoed enz.

Jak 5,11

Zie, wij prijzen hen zalig, die volhard hebben; gij hebt van de volharding van Job gehoord en gij hebt uit het einde, dat de Here deed volgen, gezien, dat de Here rijk is aan barmhartigheid en ontferming.

In het nieuwe testament lezen we dat Job alleen wordt geprezen om zijn volharding. Dit is ook een les voor ons. Als we volharden in het geloof, zullen we zien dat God rijk is aan barmhartigheid en ontferming. Hij is dus geen slechte God.

Als we volharden in het geloof, zullen we genezen.


Samengevoegd:

Quote:

Als jij genoeg van God houdt, DAN zorgt hij goed voor je... voorwaardelijke liefde....yèèègh, dat klopt niet.

Dat is in ieder geval niet wat ik zeg. God wil altijd al goed voor je zorgen. Zijn liefde is onvoorwaardelijk.

Hij heeft ons al alles gegeven, mensen moeten alleen nog weten hoe ze het kunnen aannemen.

Ik zal je een voorbeeld geven. Mijn neefje van 2,5 kreeg met sinterklaas heel veel cadeautjes, maar kon het niet uitpakken. Hij moest erbij geholpen worden om het papier en plakband los te maken. Als hij niet was geholpen, zat het speelgoed nu misschien nóg in het cadeaupapier.


Samengevoegd:

In het algemeen:

God zegt in het Oude Testament: ik ben de God die Geneest, de God die Beschermt, de God die Voorziet, enz. enz.

God is niet veranderd.

Heb 13,8

Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en tot in eeuwigheid.

Als God toen genas, voorzag en beschermt, doet Hij dat nu nog steeds.

God zegt niet: Ik ben de God die Soms Geneest enz. Nee, God geneest. God geneest altijd. Zijn Naam ís: Geneesheer. (o.a.)

Wij zijn Zijn kinderen.

Hoe zou iemand het vinden als er ouders zijn die hun kinderen soms te eten geven en soms voor hen zorgen en soms hen helpen te genezen als ze ziek zijn. Ouders zeggen niet: 'vandaag maar eens geen eten' of 'dit keer word je maar eens een keer niet gezond, daar leer je misschien iets van'. De liefde van de ouders is onvoorwaardelijk.

Ook de liefde van God is onvoorwaardelijk. Ook als mensen slechte dingen hebben gedaan, zal God nog voor de mensen zorgen en alles geven wat Zijn kinderen nodig hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 916
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

kortom, als ik een beter christen was geweest in mijn puberteit en mij Gods beloftes had toegeëigend, dan had ik kunnen voorkomen dat mijn vader er vandoor was gegaan met een andere vrouw naar de VS.
hamer.gifcry.gifmuur.gifnoparty.gif

Behalve dat ik erg boos op je begin te worden en dit dus mijn laatste reactie is gericht aan jouw adres, omdat ik anders niet meer lief ga doen, ben ik het ook nog ongelofelijk oneens met je. Barbapapa, er zijn gewoon dingen in het leven waar je geen controle over hebt en waar je dus ook geen verantwoordelijkheid voor kan dragen. Daartoe behoren ongelukken, natuurrampen, geweld en alle zondes die andere mensen jou aandoen. Dat is leed en daar kan je gewoon
niets
aan doen. Wat je doet met de gevolgen, dat heb je wel zelf in de hand en wat de gevolgen het persoonlijk leed in mijn leven, ben ik lekker aan het stoeien met Gods beloftes de afgelopen jaren al dan niet samen met pastorale hulp en dat komt wel goed.

Ik geloof ook niet dat we verantwoordelijkheid over het verleden hoeven te dragen. Ik geloof dat we de dingen uit het verleden aan God mogen geven. Aan het verleden kunnen we ook niets meer doen.

Voordat ik over al deze dingen leerde, heb ik ook nare dingen meegemaakt en ik kan de dingen uit het verleden ook niet meer veranderen. God verandert die ook niet meer. God kan alleen nog wel je toekomst veranderen. God heeft mij ook een heel goed leven en een goede toekomst gegeven. Jou wil Hij ook een heel goed leven en toekomst geven. Ik geloof ook zeker dat Hij je daarin zal helpen.


Samengevoegd:

Quote:

God is alleen een God van liefde als je de helft van het OT negeert, of er een verknipte interpretatie op loslaat zoals jij doet. In het OT is God regelmatig een God van wraak, een boze straffende God, ongetwijfeld vanuit een oneindige liefde en rechtvaardigheid.

Wanneer God wraak uitoefende en strafte in het OT, zal Hij er ook wel redenen voor hebben gehad.

Quote:
Dat zeg jij ja, maar daarmee ben ik het niet eens, dwz jij vertaalt het naar materiële zaken (voorzpoed, gezondheid), ik niet.

Ik vertaal het niet, het staat in de Bijbel.

Al in het OT deed God machtige wonderen en tekenen.

2 Kon. 4

32 Daarna kwam Elisa het huis binnen en zie, daar lag de jongen dood op zijn bed. 33 Toen Elisa binnengegaan was, sloot hij de deur achter hen beiden en bad tot de HERE. 34 Daarna ging hij bovenop de knaap liggen; hij legde zijn mond op diens mond, zijn ogen op diens ogen, zijn handen op diens handen, en boog zich zo over hem heen. Daarop werd het lichaam van de knaap warm. 35 Daarna keerde hij terug en ging eenmaal het huis op en neer; dan ging hij naar boven en boog zich over hem heen. Toen niesde de jongen zevenmaal en opende zijn ogen. 36 En hij riep Gechazi en zeide: Roep deze Sunamitische. En toen deze haar geroepen had, kwam zij tot hem, en hij zeide: Neem uw zoon op. 37 Zij trad binnen, wierp zich aan zijn voeten en boog zich ter aarde neder. Daarop nam zij haar zoon en ging heen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Phew, het is nogal een verhaal. Vind je het goed als ik er later op terug kom? Heel in het kort komt het erop neer dat er principes/beloften in de Bijbel staan. Als je die opvolgt, lijdt dat tot 'heil' in de breedste zin van het woord.

Wanneer was je van plan hier op terug te komen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Iemand die lijd ,doet dit zichzelf aan.

Als je volgens de bijbel van de ander houd zoals je van jezelf houd.

Hier ook naar gaat leven,dan is er geen lijden meer.

Het zit allemaal tussen de oren.

Gr Raymond

onderbouw dat is............. en zou je dan als voorbeeld een kankerpatient willen nemen of een klein kindje uit Afrika wat geboren is met aids en waarschijnlijk vroeg zal overlijden of de slachtoffers van een watersnoodramp of christenen in Noord-Korea die in kampen worden gestopt omdat ze christen zijn???????????

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

onderbouw dat is............. en zou je dan als voorbeeld een kankerpatient willen nemen of een klein kindje uit Afrika wat geboren is met aids en waarschijnlijk vroeg zal overlijden of de slachtoffers van een watersnoodramp of christenen in Noord-Korea die in kampen worden gestopt omdat ze christen zijn???????????

Nou ja, lijkt me op zich best logisch toch? smile.gif Het verhaal gaat dat de martelaren in Rome zingend en lachend brandden als fakkels knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

De titel van het topic deed mij denken aan het volgende gedicht, geschreven zittend voor het beeld van Jezus door Titus Brandsma (O.Carm.) in de gevangenis van Scheveningen 23/13 februari 1942.

Ik was U nimmer zo nabij

O, Jezus, als ik U aanschouw,

dan leeft weer, dat ik van U hou,

en dat ook uw hart mij bemint,

nog wel als uw bijzondre vriend.

Al vraagt mij dat meer lijdensmoed,

och, alle lijden is mij goed,

omdat ik daardoor U gelijk,

en dit de weg is naar uw Rijk.

Ik ben gelukkig in mijn leed,

omdat ik het geen leed meer weet,

maar 't alleruitverkorenst lot,

dat mij vereent met U, o God.

O, laat mij hier maar stil alleen,

het kil en koud zijn om mij heen,

en laat geen mensen bij mij toe:

't alleen zijn word ik hier niet moe.

Want Gij, o Jezus, zijt bij mij,

ik was U nimmer zo nabij.

blijf bij mij, bij mij, Jezus zoet,

uw bijzijn maakt alles weer goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Om het geheel nog weer iets completer te maken, zal ik nog een aanvulling geven met iets wat ik in een ander topic ook heb geschreven:

[knip][plak]

Mar 11

21 En Petrus herinnerde het zich en zeide tot Hem: Rabbi, zie de vijgeboom, die Gij vervloekt hebt, is verdord. 22 En Jezus antwoordde en zeide tot hen: Hebt geloof in God. 23 Voorwaar, Ik zeg u, wie tot deze berg zou zeggen, hef u op en werp u in de zee, en in zijn hart niet zou twijfelen, maar geloven, dat hetgeen hij zegt geschiedt, het zal hem geschieden. 24 Daarom zeg Ik u, al wat gij bidt en begeert, gelooft, dat gij het hebt ontvangen, en het zal geschieden.

Het gaat niet per sé om die letterlijke berg. Daarvóór heeft Jezus laten zien dat Hij door Zijn geloof en Zijn woorden de vijgenboom heeft vervloekt en doen verdorren.

Hij zegt dat voor Zijn volgelingen hetzelfde geldt: wat Zijn volgelingen bidden, willen en geloven, zal gebeuren.

Als Zijn volgelingen problemen hebben met zonde, ziekte, armoede, ellende, dood, onrust, oorlog, gevangenschap, gebondenheid, verslaving enz., kunnen Zijn volgelingen hierover overwinnen door te bidden en te geloven dat het zal gebeuren zoals ze het willen. Zo kan elke volgeling van Christus elke berg in zijn/haar leven overwinnen.

[/plak][/knip]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is mooi geknipt en geplakt maar het geeft geen antwoord op het waarom van lijden. Bidden veranderd daar niet veel aan want God is autonoom en geen bidautomaat, je hebt wel de garantie dat je niet meer te dragen krijgt dan je kunt dragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bidden veranderd daar niet veel aan want God is autonoom en geen bidautomaat,

In Mar. 11 staat dus wel dat God je geeft waarom je bidt.

Quote:
je hebt wel de garantie dat je niet meer te dragen krijgt dan je kunt dragen.

Je hebt niet alleen die garantie. Je hebt zelfs de garantie dat het juk van Jezus zacht is en dat Zijn last licht is.

Matt. 11

28 Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven; 29 neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen; 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.

Als het juk niet zacht is en de last niet licht, weet je dat je met de duivel te maken hebt. Daar schrijf ik hieronder over.

Quote:
Dat is mooi geknipt en geplakt maar het geeft geen antwoord op het waarom van lijden.

Het antwoord op het lijden is de duivel, beter gezegd: de oorzaak. Maar Jezus Christus heeft daarvoor de oplossing.

Hand 10,38

van Jezus van Nazaret, hoe God Hem met de heilige Geest en met kracht heeft gezalfd. Hij is rondgegaan, weldoende en genezende allen, die door de duivel overweldigd waren; want God was met Hem.

1 Joh 3,8b

Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

Jezus Christus heeft de werken van de duivel verbroken.

Jak 4,7

Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

Als wij ons onderwerpen aan God en weerstand bieden aan de duivel, zal de duivel van ons vlieden. Daarmee komen we vrij van de invloed en de vernietiging van de duivel.

Dan kunnen we leven in gezondheid, voorspoed, rust, vrede, blijdschap, verlossing, vrijheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het erg dapper van jullie om er zo over te denken.

ik persoonlijk ben zeker geen Job en ik zou me zeker laten misleiden door de woorden van de omstanders "vervloek god en sterf"

Ik kan er namelijk nog steeds niet bij dat mijn God kleine kinderen laat sterven omdat een religie bepaald heeft om je te onthouden van inenting of bloed.

Het doet mij pijn. en ik wordt er erg verdrietig van.

En zo zijn er ongetwijfeld 1001 voorbeelden te noemen waarbij ik mij af vraag WAAROM...God van liefde Waarom ?

Nou vind ik het vervelend dat ik in een topic dat zo,n positieve schop heeft gekregen zo,n post plaats.

Vandaar dat ik wil besluiten met dat je wel een God van liefde moet zijn als je je enig geboren zoon wil offeren voor de mensheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het ligt in ieder geval niet aan God.

Oorspronkelijk is de dood er gekomen door de duivel, de misleider.

God had de aarde aan de mens gegeven om er over te heersen, maar de mens heerste er niet over, maar ontliep zijn verantwoordelijkheid. Daarmee werd de mens -naast de duivel- mede-verantwoordelijk voor de zondeval.

De mens liet zich misleiden en gaf zo de heerschappij over de aarde aan de duivel. Daarmee werd de schepping vervloekt.

Daarna ontnam Jezus Christus de macht aan de duivel door voor ons te sterven, droeg de vloek en gaf Hij de heerschappij terug aan de mens. Nu wordt de mens opnieuw voor de keuze gesteld: heersen over de omstandigheden, ziekte, zonde en dood of blijven onder de vloek/slavernij van de duivel.

De mens kan door de kracht van Jezus heersen over zonde, ziekte, armoede, dood en hel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het botst niet met mijn realiteit, maar komt daarmee overeen.

Kijk ook naar het voorbeeld in het Oude Testament. Het volk Israel in Egypte werd niet getroffen door rampen, terwijl dat bij de Egyptenaren rondom hen vaak gebeurde. Zo kunnen gelovigen ook in volkomen bescherming leven, terwijl er rondom hen wel dingen kunnen gebeuren die de gelovigen nooit zullen treffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het botst wel met mijn realiteit, en komt er echt niet mee overeen.

Kijk naar de krant van vandaag, Een kindje dat 5 jaar lang heeft gevochten voor zijn leventje. 5 jaar lang ziekenhuis in en ziekenhuis uit. het kindje zal a.s. donderdag worden begraven.

Was dat kindje dan ongelovig ?

Tuurlijk geloof ik dat het door de zondeval is gekomen.

Dankzij adam en eva worden wij allemaal in zonden geboren.

Voor ons als nietige mensen klinkt het toch best wel Cru,

Dat door de zonde van 2 schepsels we allemaal maar moeten boeten.

Mij is ooit in een grijs verleden iets geleerd over een strijdvraag tussen God en de duivel.

en dat dat de oorzaak zou zijn van alle zorg en pijn hier op aarde.

Hoe het precies zit kan ik helaas niet meer bovenhalen daar ik er bevooroordeelt tegen aan kijk (ik zie t als een soort weddenschap tussen God en de duivel) maar misschien kan iemand anders het wel zo uitleggen dat ik het wel wil begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan het wel met de woorden van Iemand Anders zeggen:

Gen. 3

14 Daarop zeide de HERE God tot de slang: Omdat gij dit gedaan hebt, zijt gij vervloekt onder al het vee en onder al het gedierte des velds; op uw buik zult gij gaan en stof zult gij eten, zolang gij leeft. 15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad; dit zal u de kop vermorzelen en gij zult het de hiel vermorzelen. 16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap; met smart zult gij kinderen baren en naar uw man zal uw begeerte uitgaan, en hij zal over u heersen. 17 En tot de mens zeide Hij: Omdat gij naar uw vrouw hebt geluisterd en van de boom gegeten, waarvan Ik u geboden had: Gij zult daarvan niet eten, is de aardbodem om uwentwil vervloekt; al zwoegende zult gij daarvan eten zolang gij leeft, 18 en doornen en distelen zal hij u voortbrengen, en gij zult het gewas des velds eten; 19 in het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren.

Gal 3,13

Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.

Joh 11,26

en een ieder, die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven; gelooft gij dat?

Rom 8,32

Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken?

Jes 53,4

Nochtans, onze ziekten heeft hij op zich genomen, en onze smarten gedragen; wij echter hielden hem voor een geplaagde, een door God geslagene en verdrukte.

Matt. 8

17 opdat vervuld zou worden, hetgeen gesproken werd door de profeet Jesaja, toen hij zeide:

Hij heeft onze zwakheden op Zich genomen en onze ziekten heeft Hij gedragen.

1 Petr 2,24

die zelf onze zonden in zijn lichaam op het hout gebracht heeft, opdat wij, aan de zonden afgestorven, voor de gerechtigheid zouden leven; en door zijn striemen zijt gij genezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooie teksen,

Maar het verklaard mij niet waarom God ons allemaal laat boeten voor de zonde van 2 mensen.

Ik begrijp wel dat het niet aan mijn is hier over te oordelen maar toch vraag ik het mij wel af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil er wel een uitleg aan geven, maar je schreef 'maar misschien kan iemand anders het wel zo uitleggen dat ik het wel wil begrijpen.', dus kon ik alleen nog Hem aan het Woord laten smile.gif , of misschien dat iemand anders op dit forum jou inderdaad nog een antwoord kan geven waar je vrede mee kan hebben smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

of misschien dat iemand anders op dit forum jou inderdaad nog een antwoord kan geven waar je vrede mee kan hebben
smile.gif

Wie weet Barbapapa,

De teksten die je opgaf waren best mooi maar verklaarde mij niet waarom God ons allemaal laat boeten voor iets dat 2 mensen hebben gedaan.

God heeft ons geschapen als mensen met een vrije wil.

Niet als robots.

Dit houd dus in dat een ieder een eigen kijk op dingen heeft.

Wie weet had jij of ik niet van de "appel" (vrucht) gegeten.

Waarom laat God ons dan boeten? Waarom laat hij kleine kinderen sterven.

Waarom liet hij JOB lijden?

Zo maar wat dingen die ik mij al een hele tijd afvraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Om even de discussie voor te zetten:

Quote:

Dat klopt. Wie in Christus is, zondigt niet, hoeft dus ook niet meer ziek/arm enz. te zijn, maar kan gezond en voorspoedig enz. zijn. De duivel heeft dan geen grond meer om een rechtvaardig mens ziek/arm te maken; dat kan hij dan niet meer.

hamer.gifhamer.gifhamer.gifhamer.gif

Vertel mij eens wanneer iemand rechtvaardig is, wanneer iemand in Christus is en waarom iemand van 24 jaar twee tumoren in zijn hoofd moest krijgen en moest sterven?

Werkelijk tenenkrommend wat je hier schrijft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid