Spring naar bijdragen

God en het lijden


Aanbevolen berichten

Iemand wil je een cadeau geven zonder voorwaarden. Diegene steekt Zijn handen naar je uit met dat cadeau. Hij zegt tegen je: "Je mag het hebben, hier, alsjeblieft, onvoorwaardelijk." Hoe kun je dat cadeau dan onvoorwaardelijk krijgen?

Door het aan te nemen.


Samengevoegd:

(Als Hij het naar je uitsteekt en je neemt het niet aan, dan valt het op de grond en is het kapot.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 916
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Dus je stelt een voorwaarde.

Als iemnd van je houdt, onvoorwaardelijk, dan maakt het niet uit wat je doet.. hij of zij houdt van je.. wat je ook tegen hem doet, hoe lang je hem ook zal negeren.. wat dan ook, dat is onvoorwaardelijk. Er zijn absoluut geen voorwaarden.

Jij stelt keer op keer voorwaarden, en het begint zich een beetje op te stapelen.. de afgelopen pagina's.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Barbapapa" schreef het volgende:

Als je die status hebt, ben je gered.

Asjeblieft PascalPas, voorwaardelijker kan het niet. Je moet rechtvaardig zijn, dán ben je gered. Dat is voorwaardelijk. Is dat voorwaardelijke liefde? Dat niet zozeer. Maar het is wel voorwaardelijke redding. En hoe kan nou onvoorwaardelijke liefde een voorwaardelijke redding voortbrengen.

Mensen, ik ga slapen. Welterusten en nog een prettig weekend. bye.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelfs het ontleden van je posts schijnt niet te helpen.. maargoed, nogmaals; je geeft iemand 'onvoorwaardelijk' een cadeau, wat sowieso een vreemd voorbeeld is aangezien een cadeau niet echt een cadeau is als je het niet aanneemt.. dus daar zit al best een belangrijke voorwaarde in.

Maar, als het werkelijk onvoorwaardelijk is DAN ZITTEN ER DUS GEEN VOORWAARDEN AAN.. als je stelt dat die persoon zijn armen moet uitstrekken en het cadeau aan moet nemen dan ben je al bezig met het opsommen van voorwaarden..

Hoe simpel kan taal zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je iemand aan de telefoon hebt die je niet ziet en diegene zegt door de telefoon dat 'ie je een computer wil geven die je mag hebben als je dat wil. Hij vraagt aan je of je het wil. Als je 'ja' zegt, dan zegt de ander: 'Ok, dan kom ik em nu brengen!'

Dan komt diegene er direct aan en levert 'em direct bij je af en installeert de computer ook nog even voor je en drukt zelfs nog even voor je op de 'aan'-knop.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Asjeblieft PascalPas, voorwaardelijker kan het niet. Je moet rechtvaardig zijn, dán ben je gered. Dat is voorwaardelijk. Is dat voorwaardelijke liefde? Dat niet zozeer. Maar het is wel voorwaardelijke redding. En hoe kan nou onvoorwaardelijke liefde een voorwaardelijke redding voortbrengen.

Mensen, ik ga slapen. Welterusten en nog een prettig weekend.
bye.gif

Je moet niet rechtvaardig zijn!! 'Rechtvaardigheid' is het cadeau!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ochjee, nogmeer voorbeelden.

Dus dit keer is het de voorwaarde dat ik een computer wil hebben? Als ik dat niet wil, krijg ik hem dan ook? Zo niet is 'willen' hier een beetje de doorslaggevende factor.. de voorwaarde voor het krijgen van die computer is dus dat ik hem wil..

Dus ja, een voorwaarde.. je zegt het zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zelfs het ontleden van je posts schijnt niet te helpen.. maargoed, nogmaals; je geeft iemand 'onvoorwaardelijk' een cadeau, wat sowieso een vreemd voorbeeld is aangezien een cadeau niet echt een cadeau is als je het niet aanneemt.. dus daar zit al best een belangrijke voorwaarde in.

Maar, als het werkelijk onvoorwaardelijk is DAN ZITTEN ER DUS GEEN VOORWAARDEN AAN.. als je stelt dat die persoon zijn armen moet uitstrekken en het cadeau aan moet nemen dan ben je al bezig met het opsommen van voorwaarden..

Hoe simpel kan taal zijn...

Quote:

Ochjee, nogmeer voorbeelden.

Dus dit keer is het de voorwaarde dat ik een computer wil hebben? Als ik dat niet wil, krijg ik hem dan ook? Zo niet is 'willen' hier een beetje de doorslaggevende factor.. de voorwaarde voor het krijgen van die computer is dus dat ik hem wil..

Dus ja, een voorwaarde.. je zegt het zelf.

Ik vroeg je net of je wel eens een cadeau hebt gekregen. Geef daar eens antwoord op dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als iemand je onvoorwaardelijk een computer geeft, dan zal hij je hem zelfs geven als je hem helemaal niet wil.. hij zal je op straat achterna rennen met een computer, hij zal je bellen op je werk, op school, thuis, 's-nachts, tijdens etenstijd.. hij achtervolgt je naar de supermarkt, kruipt voor je in de rij, telkens maar weer met de computer.. zijn levensdoel zal dan zijn 'het geven van die computer aan jou, onvoorwaardelijk'.. want, er zijn geen voorwaarde, zelfs als je hem niet wil, krijg je hem.

Wat opzich, nogal vreemde en 'enge' situaties opleverd..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

[...]

Ik vroeg je net of je wel eens een cadeau hebt gekregen. Geef daar eens antwoord op dan?

Ik heb een cadeau gekregen.

Daar waren echter nogal wat voorwaarden aan verbonden.. als het bijv om mijn verjaardag ging moest ik daadwerkelijk jarig zijn, ik moest de mensen uit hebben genodigd.. of ze moesten dermate bevriend zijn dat ze uit zichzelf kwamen.. of het was familie.. en uhm ja, ik moest het cadeau natuurlijk wel aannemen.. en ze moesten het aan mij geven.. ik moest ook aardig blijven doen tegen die personen.. plotseling iemand gaan slaan en trappen 5 minuten voordat ze het cadeau zouden overhandigen zou niet echt slim zijn.. bijvoorbeeld..


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Yep
smile.gif

Is dat de enige voorwaarde? party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Diana, graag ga ik hier verder met de discussie over God's liefde, als reactie op de 2e vraag in de beginpost, namelijk "Hij is toch een God van liefde?".. er staan meerdere vragen in het begin topic namelijk.. staat het in het forum regelement dat het enkel om de laatst genoemde vraag mag gaan?

De vele post komen voort uit vragen over het topic, God's onvoorwaardelijke liefde, of juist voorwaardelijke liefde. Barbapapa heeft mij tot op heden nog geen duidelijk antwoord kunnen verschaffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God is een God van liefde, althans zo lees ik dat in de bijbel. Dat wil niet zeggen dat God niet meer is dan dat, maar dat is een geheel andere discussie.

Onvoorwaardelijk heeft God ons lief, het is alleen aan ons of wij dit willen ontvangen of niet, maar God biedt het wel onvoorwaardelijk aan. Hierbij kun je denken aan de ouders van een kind, de ouder heeft het kind lief, maar het komt voor dat kinderen niet om weten te gaan met die liefde. Ook komt het voor dat een ouder vanuit die onvoorwaardelijke liefde keuzes maken die lijken alsof er geen sprake is van onvoorwaardelijke liefde. Wanneer een kind in de fase is waarin het leert lopen, zal een ouder nog steeds onvoorwaardelijk van het kind houden, ondanks dat de ouder het kind de ruimte geeft om te vallen en op te staan om zo de wereld om zich heen te leren ontdekken. Kinderen zijn geen marionetten van de ouders, zij laten hun kinderen vrij. Wanneer een kind boos is op de ouder voor het niet opvangen tijdens het vallen, kan een kind besluiten om die liefde af te wijzen en niet aan te nemen, dat maakt echter niet dat de ouder onvoorwaardelijk van het kind houdt...

Het is niet een geheel compleet verhaal, maar ik hoop dat ik het je heb kunnen uitleggen op deze manier....

Liefs diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zeg niet dat het lijkt alsof God dingen doet waaruit ik afleid dat er er geen sprake is van onvoorwaardelijke liefde, ik zeg dat er mensen zijn (en jijzelf nu net ook) die een voorwaarde stellen. In je derde zin zeg je namelijk 'het is aan ons of we dit willen ontvangen'.. of je dit dus wel of niet wilt is de voorwaarde voor het ontvangen van zijn liefde; en toch best een belangrijke voorwaarde aangezien de wil van de mens zich niet makkelijk laat herleiden. Ik raar dus gewoon in de war van het hele 'er is sprake van onvoorwaardelijke liefde' en direct daarop volgend (of er aan voorafgaand) 'er is sprake van een voorwaarde'.. het grote aantal post dat als een chat-sessie voorbij raasde is daar toch wel een leuke weerspiegeling van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat een mens moet kiezen om Zijn liefde te ontvangen doet niets af aan de onvoorwaardelijke liefde die Hij voor je heeft, want wanneer je kiest om die niet te ontvangen, Hij heeft je nog steeds onvoorwaardelijk lief!

We zijn niet geschapen als marionetten die ontvangen wat aan ons geschonken wordt. Dat doet echter niets af aan de liefde die God wel voor je heeft, onvoorwaardelijk...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar wat gebeurd er met die liefde als iemand niet gelooft? Is dat zinloze liefde? Wat krijgen mensen die toevallig niet geloven in het bestaan van de Christelijke godheid mee van die liefde? Ze hoeven het alleen maar te accepteren, alleen maar aan te nemen, enkel nog maar te ontvangen.. waarom doen ze dat dan niet? Waarom zou iemand bewust 'absolute liefde' negeren? Is die liefde dan wel absoluut, als hij genegeerd kan worden? Niet opgemerkt kan worden? Voor iets anders kan worden aangezien?

God heeft iedereen onvoorwaardelijk lief, maar er zijn voorwaarden verbonden in hoeverre die liefde de mens eigenlijk bereikt? Een 'geheime liefde', anoniem?

Is God mijn valentijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanuit Gods perspectief is het onvoorwaardelijke liefde, maar vanuit ons is er de keus om het onvoorwaardelijk aan te nemen of voorwaardelijk...

Ik denk dat Gods liefde ook de mensen bereikt die Hem niet erkennen, maar dat zij God daar niet in zien. Daardoor denk ik dat ze Gods onvoorwaardelijke liefde niet aannemen, althans, niet bewust. De voorwaarden komen niet van God, maar van ons mensen... Ik denk dat het met bewust en onbewust te maken heeft.

Verder had ik nog een vraag over lijden aan Barbapapa, aangezien ik daar twijfels bij heb gekregen na aanleiding van dit topic. Hoe zie jij de ziekte van Paulus, die hij kort aanstipt in een van de brieven. Is dit omdat hij de boodschap niet aanneemt, of is er een andere reden dat hij hier niet van genezen werd ondanks de druk die het op zijn leven legede?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is zoals Diana al eerder zei te vergelijken met ouders en hun kinderen. (De meeste) ouders houden onvoorwaardelijk van hun kinderen. Ze krijgen te eten, schone kleren, worden nog eens lekker ingestopt 's avonds. Allemaal kleine dingen, waarbij je vaak niet stilstaat dat het liefde is. Niet ieder kind bestempelt dat als liefde, hij vindt het de normaalste zaak van de wereld. Zo is het ook tussen God en mensen. Gods liefde zit in kleine dingen, maar je moet het wel willen zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid