Spring naar bijdragen

God en het lijden


Aanbevolen berichten

Echter zijn vergelijkingen met ouders altijd leuk en aardig, maar het laat zich nimmer vergelijken met een godheid die sommigen gewoonweg absoluut niet zien. Ze verklaren de wereld op een andere manier, bestempelen andere zaken als geloofwaardig.

Diana, waarom geloven mensen wat ze geloven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 916
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

@PascalPas: God is in de gedaante van Jezus een keer als mens op aarde geweest. Nu is God opnieuw op de aarde als Heilige Geest in de gelovigen. Toen sprak God door Jezus, nu spreekt God door gelovigen. God wil door de gelovigen dingen tegen je zeggen.

Daarnaast spreekt Hij ook in de Bijbel (en spreekt Zijn Geest tegen je, onder meer in je geweten). Als je de Bijbel gaat lezen, leer je Hem kennen. Ook als je met Hem gaat spreken, zul je Hem leren kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je de Bijbel gaat lezen, leer je Hem kennen. Ook als je met Hem gaat spreken, zul je Hem leren kennen.

Als ik de Koran zal gaan lezen, leer ik dat de Islamitische variant van God kennen? En als ik met diezelfde Allah spreek, zal ik hem dan beter gaan kennen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als ik de Koran zal gaan lezen, leer ik dat de Islamitische variant van God kennen?
En als ik met diezelfde Allah spreek, zal ik hem dan beter gaan kennen?

Ja, dan zegt Hij je vast en zeker dat je beter katholiek kunt worden clown.gif

* Nou denk jij misschien, maar katholiek zijn was toch zo'n gedoe ... trust me, moslim zijn is nog veel méér gedoe puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als ik de Koran zal gaan lezen, leer ik dat de Islamitische variant van God kennen? En als ik met diezelfde Allah spreek, zal ik hem dan beter gaan kennen?

Dan zul je inderdaad de Islamitische variant van God leren kennen en zul je leren dat je aan veel voorwaarden moet voldoen en dat er vóór de hemel 2 grote engelen zullen staan die je er niet in kunnen laten, omdat je nooit voldoende goede dingen kan hebben gedaan.

Dit is echter een leugen.

God en Zijn Zoon Jezus leren je een andere weg. De enige Weg.


Samengevoegd:

Beter katholiek dan moslim smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Barbapapa: Paulus leed aan een doorn in het vlees, daarover zijn verschillende meningen, dat weet ik. Ik ga er in ieder geval van uit dat hij een lichamelijke handicap had in de vorm van een "ziekte". Is iemand met een ziekte/ handicap niet gelovig genoeg volgens jou?

6 En zelfs al zou ik hoog van mezelf willen opgeven, dan nog zou ik geen dwaas zijn, want ik zou de waarheid spreken. Maar ik zie ervan af, want ik wil worden beoordeeld op grond van wat men van mij hoort en ziet, 7 niet op grond van de uitzonderlijke openbaringen die ik heb gekregen. Om te verhinderen dat ik mezelf zou verheffen, werd mij een doorn in het vlees gestoken: ik word gekweld door een engel van Satan. 8 Ik heb de Heer driemaal gesmeekt mij van hem te bevrijden, 9 maar hij zei: ‘Je hebt niet meer dan mijn genade nodig, want kracht wordt zichtbaar in zwakheid.’ Dus laat ik mij veel liever voorstaan op mijn zwakheid, zodat de kracht van Christus in mij zichtbaar wordt. 10 Omdat Christus mij kracht schenkt, schep ik vreugde in mijn zwakheid: in beledigingen, nood, vervolging en ellende. In mijn zwakheid ben ik sterk.

2 Kor. 12 vers 6 t/m 10

@ Pascalpas: Je vraag is off topic in dit topic, want het gaat niet over waarom mensen geloven maar over het lijden en God. Ik kan je geen antwoord geven op de vraag waarom mensen geloven, ik kan alleen voor mezelf spreken en hooguit voor mensen die dichtbij mij staan en waar ik mijn leven mee deel. Misschien een idee voor een nieuw topic? "waarom geloven wat je geloofd?" (ergens zegt me iets dat er al een topic over is, dus misschien eerst even zoeken).

Het praten over lijden vind ik moeilijk, want ergens wil je daar niet over praten. Niet alleen gezien vanuit het christendom, ik denk dat het mens eigen is om niet teveel na willen denken over de mindere kanten van het leven.

Los daarvan denk ik dat een ieder daar op een gegeven moment mee in aanraking komt in het leven, de ene meer en heftiger dan de ander, maar ons er voor afsluiten is onmogelijk.

Ik hoor uit verschillende christelijke hoeken dat lijden uit den boze is en de middeleeuwse gedachte dat wanneer je ergens onder lijdt, je dit per definitie al aan jezelf te danken hebt. Hier kan ik me overigens niet bij aansluiten, hoewel ik wel van mening ben dat mensen tegenwoordig de evrantwoording voor het leven weg lijken te stoppen en niet aan durven te gaan. Door de gedachte dat lijden aan jezelf te danken is, lijkt het erop dat sommige mensen niet naar hulp durven te vragen in de maatschappij, terwijl ik van mening ben dat je als christen niet beter of hoger bent dan niet christenen en dat wij net zo goed hulp nodig hebben in ons leven.

Het stukje dat pius aanhaalt spreekt mij enigsind ook aan:

Er zijn teveel aspirines, tranquillizers en oppeppers. Te automatisch gaan we er vanuit dat lichamelijk en geestelijk lijden er is om uit de weg geruimd te worden, voor we er de les van hebben geleerd.

Ik ben van mening dat ondanks de pijn en ellende die we mee maken, God dingen ten goede kan keren en ons door ons lijden heen dingen wil leren. (hierbij denk ik ook aan Job).

In mijn eigen leven heb ik moeten leren om dingen over te geven, ondanks dat ik graag zelf alles op zou willen lossen. Door het lijden heen heb ik geleerd om echt gelukkig te zijn, om dingen in het perspectief te zien vanuit God. Vanuit zijn volmaakte liefde laat Hij mij kiezen of ik die aanvaard en van daaruit op weg te gaan tijdens het leven (in dit geval de lijdensweg).

Het stukje uit 'a grief observed' dat door Pius gepost werd, geeft zo duidelijk weer dat in nood de dingen anders bekeken worden. Ik denk nu dat het meer om onze geest/ ziel gaat dan om dit aardse lichaam dat sowieso zal vergaan. Dat neemt de nood, de pijn en het lijden niet weg, het geeft alleen een andere dimensie aan het lijden de nood en de pijn...

Zo denk ik ook dat Paulus door kon gaan met wat hij deed ondanks zijn lichamelijke beperkingen. Hij had zijn oog gericht op boven, en hij zal vast zijn lichamelijke gesteldheid niet vergeten zijn, maar ik denk dat God je wel de kracht geeft wanneer je die wilt ontvangen om door te gaan en je als het ware eroverheen te tillen.

Gewoon een gedachte na een nachtje slapen...

Liefs Diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Barbapapa: Paulus leed aan een doorn in het vlees, daarover zijn verschillende meningen, dat weet ik. Ik ga er in ieder geval van uit dat hij een lichamelijke handicap had in de vorm van een "ziekte".

Inderdaad zijn er verschillende meningen, maar bijna iedereen in Nederland gaat er vanuit dat het een ziekte was terwijl ik niet weet waar dat op is gebaseerd. Ik zelf kom oorspronkelijk uit een traditionele protestantse kerk, dus was ook met die mening opgegroeid. Al tijdens 18 of 19 eeuwen katholicisme en 4 eeuwen protestantisme is dit onderwezen. Hier link wordt er echter uitgebreid op een andere manier op ingegaan. Ik zal proberen het in eigen woorden samen te vatten. Er staat niet dat het een ziekte was, maar dat er een engel van satan was die Paulus pijnigde. De engel van satan pijnigde Paulus met een doorn in het vlees. Uit het oude testament wordt duidelijk wat een doorn in het vlees is, in Numeri 33:50-55, Jozua 23:6-13, Jes 33:12 en Eze 2:6, 2Sam 23:6. Bij déze teksten gaan mensen er vanuit dat de doorn geen ziekte is, maar een kwelling/ergenis. En Paulus vroeg aan God of de kwelling kon worden weggenomen. God zei geen 'nee' tegen Paulus. God zei dat zijn genade genoeg is, oftewel: de genade is een voldoende middel/oplossing tegen de kwelling. Elke christen die gewend is de duivel te overwinnen op elk gebied in het leven, is ervan op de hoogte dat Gods genade voldoende is om de overwinning te behalen op de duivel. Daar is de ervaring dat ziekte overwonnen/genezen kan worden door de genade.

Quote:

Is iemand met een ziekte/ handicap niet gelovig genoeg volgens jou?

Dat is in ieder geval niet wat ik zeg. Sinds ik op dit topic reageerde, wordt het mij telkens gevraagd. En als ik niet letterlijk zeg "iemand met een ziekte/ handicap is niet gelovig genoeg" of "iemand die ziek is, is een mindere christen" of "ziekte komt door zonde" dan worden mensen boos op mij. Mensen reageren er negatief tegen mij omdat ik dat niet wil zeggen. Het is ook helemaal niet raar; het is een natuurlijke reactie. Overal waar de Boodschap van bovennatuurlijke genezing door God wordt gepreekt, reageren er mensen op dezelfde negatieve manier. Overal voelen er mensen zich aangevallen. Om dezelfde reden werden de apostelen bijna overal vervolgd vanwege het vertellen van het evangelie.

Er is zelfs al een topic gesloten, omdat ik er het evangelie compromisloos preekte.

Ik heb meermalen geschreven dat er meerdere redenen kunnen zijn. De redenen staan in de Bijbel. De redenen wil ik wel uit de Bijbel citeren, al heb ik ze al geciteerd. Maar elk obstakel kan worden overwonnen. Iedereen kan genezen van alles. Extra kennis kan worden bijgebracht, meer geloof kan worden opgebouwd, zonden heeft Jezus op Zich genomen, net als ziekten overigens.

Er is helemaal niemand die zegt dat het door zonden/ongeloof komt, er staan alleen voorbeelden in de Bijbel waar Jezus refereert aan zonde/ongeloof. Maar niemand veroordeelt iemand of maakt verwijten. Ik doe dat niet en Jezus deed dat ook niet.

Als ik redenen voor ziekte zou noemen, zou dat mij worden verweten. Daarom laat ik het liever uit de mond van God zelf komen, door Hem vanuit het Woord te citeren.

En dan zijn er mensen die denken dat ik mezelf zielig vind, maar dat vind ik niet. Ik weet dat ik dit kan verwachten. Als ik het evangelie vertel, weet ik dat mensen boos kunnen worden en dat heb ik ervoor over.

Als wordt gezegd dat je kan genezen, kun je 2 dingen doen: 1. je kunt blij worden dat je kan genezen, of 2. je kunt boos worden dat iemand zegt dat je kan genezen. Vaak kiezen mensen het tweede.

Ik geloof in ieder geval dat iemand met een ziekte/handicap kan genezen.

Er wordt wel ander lijden genoemd: vervolging om Christus' wil voor de uitbreiding van het Koninkrijk. Dit is iets anders dan ziekte.

Quote:

hoewel ik wel van mening ben dat mensen tegenwoordig de evrantwoording voor het leven weg lijken te stoppen en niet aan durven te gaan.

Dit ben ik met je eens.

Quote:

Door de gedachte dat lijden aan jezelf te danken is, lijkt het erop dat sommige mensen niet naar hulp durven te vragen in de maatschappij, terwijl ik van mening ben dat je als christen niet beter of hoger bent dan niet christenen en dat wij net zo goed hulp nodig hebben in ons leven.

Er zou inderdaad hulp kunnen worden gevraagd in de reguliere gezondheidszorg en hulpverlening. Daarnaast -als er geen oplossing is- zouden mensen meer ervoor kunnen kiezen om bij God aan te kloppen voor bovennatuurlijke/goddelijke hulp/genezing. God heeft altíjd een oplossing.

Quote:

Het stukje dat pius aanhaalt spreekt mij enigsind ook aan:

Er zijn teveel aspirines, tranquillizers en oppeppers. Te automatisch gaan we er vanuit dat lichamelijk en geestelijk lijden er is om uit de weg geruimd te worden, voor we er de les van hebben geleerd.

Dit ben ik niet met je eens. Tenminste, als je lijden gelijk ziet als ziekten. Ik ken uit de Bijbel maar 3 manieren om iets te leren: door onderwijs uit het Woord Zelf, door onderwijs van de Geest en door onderwijs van oudsten/ouderlingen/bisschoppen. Ziekten staan niet in de Bijbel als middel om mensen iets te leren. Gelovigen zijn kinderen van God en er is geen enkele ouder die zijn/haar kind met een virus injecteert om het kind iets te leren met een ziekte. God is ook niet zo hard. Mensen hebben een (door de duivel) verdraaid beeld van God.

Quote:

Ik ben van mening dat ondanks de pijn en ellende die we mee maken, God dingen ten goede kan keren en ons door ons lijden heen dingen wil leren. (hierbij denk ik ook aan Job).

Over Job staat ook het e.e.a. op link . God heeft dat lijden over Job niet gewild.

Ik heb wat dingen opnieuw vermeld die ik eerder in dit topic had geschreven. Ook heb ik nog meer/andere antwoorden gegeven die in dit topic zijn beschreven.

Als er vragen zijn, hoor ik graag smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is in ieder geval niet wat ik zeg. Sinds ik op dit topic reageerde, wordt het mij telkens gevraagd. En als ik niet letterlijk zeg "iemand met een ziekte/ handicap is niet gelovig genoeg" of "iemand die ziek is, is een mindere christen" of "ziekte komt door zonde" dan worden mensen boos op mij.

Maar andersom: kun je dan wel oprecht zeggen: 'Gelovige mensen met een ziekte of handicap kunnen een sterk genoeg geloof hebben'? En als aanvulling: 'dat ze niet genezen, zegt daar niets over'?

Quote:
En dan zijn er mensen die denken dat ik mezelf zielig vind, maar dat vind ik niet. Ik weet dat ik dit kan verwachten. Als ik het evangelie vertel, weet ik dat mensen boos kunnen worden en dat heb ik ervoor over.

Je zit hier op een christelijk forum, waar je dus wel wat geloof kunt verwachten. In ieder geval heel anders dan bij een straatevangelisatie ofzo. Vervolgens valt 'iedereen' over jouw boodschap. Ligt dat aan diegenen of aan de boodschap? Wat vind je van een spookrijder die zegt 'Hé, waarom rijdt hier iedereen aan de verkeerde kant van de weg?'?

Quote:
Als wordt gezegd dat je kan genezen, kun je 2 dingen doen: 1. je kunt blij worden dat je kan genezen, of 2. je kunt boos worden dat iemand zegt dat je kan genezen. Vaak kiezen mensen het tweede.

Ik kies voor een derde variant: ik ben blij dat God ons het verstand heeft gegeven om de geneeskunde op zo'n hoog peil te brengen, dat veel mensen door dokters en medicijnen kunnen genezen. Daarbij ben ik blij en dankbaar dat Hij mensen met een ernstige ziekte waarbij geen genezing mogelijk is (of althans niet gebeurt) bij wil staan op een andere manier, die zich vaak uit in het gelovige leven en het vertrouwen op God bij zullke mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar andersom: kun je dan wel oprecht zeggen: 'Gelovige mensen met een ziekte of handicap kunnen een sterk genoeg geloof hebben'? En als aanvulling: 'dat ze niet genezen, zegt daar niets over'?

Het ligt eraan wat je bedoelt met 'sterk genoeg geloof'. Iemand met een ziekte of handicap kan sterk genoeg geloof hebben voor redding en is daarmee gered.

Ook kan ik wel zeggen 'dat ze niet genezen, zegt daar niets over'. Diegene heeft dan misschien wel sterk genoeg geloof voor redding of iets anders.

Quote:
Je zit hier op een christelijk forum, waar je dus wel wat geloof kunt verwachten. In ieder geval heel anders dan bij een straatevangelisatie ofzo. Vervolgens valt 'iedereen' over jouw boodschap. Ligt dat aan diegenen of aan de boodschap? Wat vind je van een spookrijder die zegt 'Hé, waarom rijdt hier iedereen aan de verkeerde kant van de weg?'?

Het ligt aan de boodschap én aan diegenen. De boodschap van Christus is altijd hetzelfde geweest en zal niet veranderen. Christus vraagt wel van mensen om te veranderen. Dus het is de keus van mensen om er tegenin te blijven gaan of zich om te keren. Ik voel me uiteindelijk ook niet verantwoordelijk voor de mensen. Ik leg de boodschap bij hen neer (tenminste, dat heb ik geprobeerd, maar de boodschap werd -over het algemeen- niet aangenomen) en de mensen moeten zelf weten wat ze er mee doen.

Zo'n spookrijder vind ik niet goed, maar God is nog altijd Degene die bepaalt wat links en rechts is en wat de verkeersregels zijn. Als Hij vindt dat het links rijden van Engeland de maatstaf is, dan is dat de maatstaf.

Quote:
Ik kies voor een derde variant: ik ben blij dat God ons het verstand heeft gegeven om de geneeskunde op zo'n hoog peil te brengen, dat veel mensen door dokters en medicijnen kunnen genezen. Daarbij ben ik blij en dankbaar dat Hij mensen met een ernstige ziekte waarbij geen genezing mogelijk is (of althans niet gebeurt) bij wil staan op een andere manier, die zich vaak uit in het gelovige leven en het vertrouwen op God bij zullke mensen.

Dat is allemaal heel mooi, maar dan vergeet je ook nog 1 categorie mensen. Er is een categorie mensen die niet regulier kan worden geholpen en die niet op een andere manier een weg kan vinden in de ziekte.

Dit is de wanhopige categorie, die zelfmoord pleegt, die kapot gaat aan drugs, die geen uitweg heeft/ziet. Er zijn mensen die kúnnen gewoon niet meer leven. Daarom zijn er ook zoveel mensen die voorstander van euthenasie zijn.

Terwijl dat niet nodig is. Jezus kan mensen op bovennatuurlijke manier verlossen uit ondraaglijk lijden als gevolg van ziekte e.d. en dat is niet met de dood, maar met het leven.

En het is gewoon 'zonde' (letterlijk of figuurlijk, dat mag je zelf bepalen) dat er mensen zijn die het wel met alle mogelijke middelen net kunnen volhouden, terwijl ze ook gewoon kunnen worden genezen en een normaal, fijn, gezegend leven kunnen hebben.

Er zitten hier gewoon mensen op het forum die lijden aan een ziekte en problemen, die gewoon een goed leven kunnen leiden dat God hen wil geven.

Denk eens aan Janneke Vlot (zoek maar op google). Zij had een ver-schrik-ke-lijk zwaar leven, maar werd in 1 klap door de kracht van God genezen en heeft nu een normaal, goed leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Inderdaad zijn er verschillende meningen, maar bijna iedereen in Nederland gaat er vanuit dat het een ziekte was terwijl ik niet weet waar dat op is gebaseerd. Ik zelf kom oorspronkelijk uit een traditionele protestantse kerk, dus was ook met die mening opgegroeid. Al tijdens 18 of 19 eeuwen katholicisme en 4 eeuwen protestantisme is dit onderwezen. Hier
wordt er echter uitgebreid op een andere manier op ingegaan. Ik zal proberen het in eigen woorden samen te vatten. Er staat niet dat het een ziekte was, maar dat er een engel van satan was die Paulus pijnigde. De engel van satan pijnigde Paulus met een doorn in het vlees. Uit het oude testament wordt duidelijk wat een doorn in het vlees is, in Numeri 33:50-55, Jozua 23:6-13, Jes 33:12 en Eze 2:6, 2Sam 23:6. Bij déze teksten gaan mensen er vanuit dat de doorn geen ziekte is, maar een kwelling/ergenis. En Paulus vroeg aan God of de kwelling kon worden weggenomen. God zei geen 'nee' tegen Paulus. God zei dat zijn genade genoeg is, oftewel: de genade is een voldoende middel/oplossing tegen de kwelling. Elke christen die gewend is de duivel te overwinnen op elk gebied in het leven, is ervan op de hoogte dat Gods genade voldoende is om de overwinning te behalen op de duivel. Daar is de ervaring dat ziekte overwonnen/genezen kan worden door de genade.

We verschillen duidelijk van mening over wat Paulus een doorn in het vlees was... Ik heb verschillende theoligische versies hiervan gehoord en zal van de week proberen er eentje voor je aan te halen waarin de grondtekst betrokken wordt. Daaruit schijnen mensen niet op te maken dat het om een demoon zou gaan, maar om een lichamelijke aandoening.

Quote:
Dat is in ieder geval niet wat ik zeg. Sinds ik op dit topic reageerde, wordt het mij telkens gevraagd. En als ik niet letterlijk zeg "iemand met een ziekte/ handicap is niet gelovig genoeg" of "iemand die ziek is, is een mindere christen" of "ziekte komt door zonde" dan worden mensen boos op mij. Mensen reageren er negatief tegen mij omdat ik dat niet wil zeggen. Het is ook helemaal niet raar; het is een natuurlijke reactie. Overal waar de Boodschap van bovennatuurlijke genezing door God wordt gepreekt, reageren er mensen op dezelfde negatieve manier. Overal voelen er mensen zich aangevallen. Om dezelfde reden werden de apostelen bijna overal vervolgd vanwege het vertellen van het evangelie.

Er is zelfs al een topic gesloten, omdat ik er het evangelie compromisloos preekte.

Ik heb meermalen geschreven dat er meerdere redenen kunnen zijn. De redenen staan in de Bijbel. De redenen wil ik wel uit de Bijbel citeren, al heb ik ze al geciteerd. Maar elk obstakel kan worden overwonnen. Iedereen kan genezen van alles. Extra kennis kan worden bijgebracht, meer geloof kan worden opgebouwd, zonden heeft Jezus op Zich genomen, net als ziekten overigens.

Er is helemaal niemand die zegt dat het door zonden/ongeloof komt, er staan alleen voorbeelden in de Bijbel waar Jezus refereert aan zonde/ongeloof. Maar niemand veroordeelt iemand of maakt verwijten. Ik doe dat niet en Jezus deed dat ook niet.

Als ik redenen voor ziekte zou noemen, zou dat mij worden verweten. Daarom laat ik het liever uit de mond van God zelf komen, door Hem vanuit het Woord te citeren.

En dan zijn er mensen die denken dat ik mezelf zielig vind, maar dat vind ik niet. Ik weet dat ik dit kan verwachten. Als ik het evangelie vertel, weet ik dat mensen boos kunnen worden en dat heb ik ervoor over.

Als wordt gezegd dat je kan genezen, kun je 2 dingen doen: 1. je kunt blij worden dat je kan genezen, of 2. je kunt boos worden dat iemand zegt dat je kan genezen. Vaak kiezen mensen het tweede.

Ik geloof in ieder geval dat iemand met een ziekte/handicap kan genezen.

Er wordt wel ander lijden genoemd: vervolging om Christus' wil voor de uitbreiding van het Koninkrijk. Dit is iets anders dan ziekte.

Ik sluit me aan bij de gedachte dat genezing mogelijk is. Toch geneest niet iedereen en ik denk dat dit niets te maken heeft met ongeloof of zonden, ik denk dat het te maken heeft met de zondeval en het leven in deze wereld.

Ik wil je een voorbeeld geven van een verhaal die mij enorm geholpen heeft in het plaatsen van lijden in het menselijk leven.

De familie Lucassen zijn een echtpaar in Brazilië die met straat kinderen werken en ook een meisje van de straat opnam in hun gezin. Dit meisje is doof en geestelijk ontoereikbaar voor hen, daarom bidden ze voor het meisje, dat ze mag genezen. Ze horen van een genezingsdienst bij hen in de buurt en besluiten daar heen te gaan met het meisje.

Tijdens die dienst mogen ze naar voren komen en bid de voorganger voor het meisje tot hij plotseling stopt met bidden en vertelt dat ze niet zal kunnen horen, maar dat God haar geest weer "gezond" zal maken...

Vanaf die dag is het meisje een ander kind en is ze nog net zo doof als daarvoor...

Zoals ik al eerder zei, ik denk niet dat God altijd ons tijdelijke, aardse leven zal genezen, ik denk dat God meer geeft om onze geest...

Quote:
Er zou inderdaad hulp kunnen worden gevraagd in de reguliere gezondheidszorg en hulpverlening. Daarnaast -als er geen oplossing is- zouden mensen meer ervoor kunnen kiezen om bij God aan te kloppen voor bovennatuurlijke/goddelijke hulp/genezing. God heeft altíjd een oplossing.

God heeft altijd een oplossing, maar ik ben ervan overtuigd dat Hij ook door de seculiere gezondheidszorg/ hulpvrlening heen kan werken.

Quote:
Dit ben ik niet met je eens. Tenminste, als je lijden gelijk ziet als ziekten. Ik ken uit de Bijbel maar 3 manieren om iets te leren: door onderwijs uit het Woord Zelf, door onderwijs van de Geest en door onderwijs van oudsten/ouderlingen/bisschoppen. Ziekten staan niet in de Bijbel als middel om mensen iets te leren. Gelovigen zijn kinderen van God en er is geen enkele ouder die zijn/haar kind met een virus injecteert om het kind iets te leren met een ziekte. God is ook niet zo hard. Mensen hebben een (door de duivel) verdraaid beeld van God.

Voordat je beweerd dat mijn beeld verdraait zou zijn door de duivel, zou ik eerst vragen stellen alvorens conclusies, want als je nu denkt dat jij de enige bent die het bij het juiste eind hebt, dan is er nog een hoop te leren... (evenzo geldt dat uitteraard ook voor mij).

Hetzelfde stukje over Paulus geeft aan dat hij met beide benen op de grond wordt gehouden door de doorn in zijn vlees, ook dat zie ik als een leerweg!

Wat is volgens jou lijden of wanneer is iets lijden?

Ik heb het hier o.a. over ziekten, maar er is meer dan ziekte die je op je pad tegen kunt komen als lijden: een kind verliezen, verkrachting, alles kwijt raken (zoals Job) enz.

Een ouder injecteerd zijn kind niet met een virus, maar laat het wel vrij om te spelen met andere kinderen die zijn kind een virus kunnen overdragen...

Quote:
Over Job staat ook het e.e.a. op
. God heeft dat lijden over Job niet gewild.

Dus?

Liefs Diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]We verschillen duidelijk van mening over wat Paulus een doorn in het vlees was... Ik heb verschillende theoligische versies hiervan gehoord en zal van de week proberen er eentje voor je aan te halen waarin de grondtekst betrokken wordt. Daaruit schijnen mensen niet op te maken dat het om een demoon zou gaan, maar om een lichamelijke aandoening.

Dus het was geen engel van satan?


Samengevoegd:

Quote:

[...]Niet, waarom gaf God dan de duivel toestemming om Job aan te pakken?

Job wás al in de macht van de satan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

6 Op een dag kwamen de hemelbewoners hun opwachting maken bij de HEER, en ook Satan bevond zich onder hen. 7 De HEER vroeg aan Satan: ‘Waar kom je vandaan?’ Hij antwoordde: ‘Ik heb rondgezworven en rondgedoold op aarde.’ 8 De HEER vroeg aan Satan: ‘Heb je ook op mijn dienaar Job gelet? Zoals hij is er niemand op aarde: hij is rechtschapen en onberispelijk, hij heeft ontzag voor God en mijdt het kwaad.’ 9 Satan antwoordde de HEER: ‘Zou Job werkelijk zonder reden zoveel ontzag voor God hebben? 10 U beschermt hem immers, evenals zijn gezin en alles wat hem toebehoort. U hebt het werk dat hij doet gezegend, zodat zijn bezit zich steeds meer uitbreidt. 11 Maar als u uw hand naar hem uitstrekt en aantast wat hem toebehoort, zal hij u ongetwijfeld in uw gezicht vervloeken.’ 12 Toen zei de HEER tegen Satan: ‘Goed, met alles wat van hem is mag je doen wat je wilt, maar raak Job zelf niet aan.’ Hierop vertrok Satan.

Hier in ieder geval niet. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voordat je beweerd dat mijn beeld verdraait zou zijn door de duivel, zou ik eerst vragen stellen alvorens conclusies, want als je nu denkt dat jij de enige bent die het bij het juiste eind hebt, dan is er nog een hoop te leren... (evenzo geldt dat uitteraard ook voor mij).

Hetzelfde stukje over Paulus geeft aan dat hij met beide benen op de grond wordt gehouden door de doorn in zijn vlees, ook dat zie ik als een leerweg!

Wat is volgens jou lijden of wanneer is iets lijden?

Ik heb het hier o.a. over ziekten, maar er is meer dan ziekte die je op je pad tegen kunt komen als lijden: een kind verliezen, verkrachting, alles kwijt raken (zoals Job) enz.

Een ouder injecteerd zijn kind niet met een virus, maar laat het wel vrij om te spelen met andere kinderen die zijn kind een virus kunnen overdragen...

Ik geloof ook in goddelijke bescherming als onderdeel van het evangelie en het Nieuwe Verbond. Deze bescherming geldt tegen 'een kind verliezen', 'verkrachting', 'alles kwijt raken', 'een virus' enz.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Waar staat dat geschreven in de Schrift?

Job 1

[12] Toen zei de heer tegen de satan: ‘Goed, alles wat hij heeft is in uw hand, alleen van hemzelf moet u afblijven.’ (Willibrordbijbel)

12 And the LORD said unto Satan, Behold, all that he hath is in thy power; only upon himself put not forth thine hand. So Satan went forth from the presence of the LORD. (KJV)


Samengevoegd:

Quote:

[...]Ik sluit me aan bij de gedachte dat genezing mogelijk is. Toch geneest niet iedereen en ik denk dat dit niets te maken heeft met ongeloof of zonden, ik denk dat het te maken heeft met de zondeval en het leven in deze wereld.

De gevolgen van de zondeval heeft Jezus al op Zich genomen.

We leven wel ín de wereld, maar zijn niet ván de wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Job 1

[12] Toen zei de heer tegen de satan: ‘Goed, alles wat hij heeft is in uw hand, alleen van hemzelf moet u afblijven.’ (Willibrordbijbel)

12 And the LORD said unto Satan, Behold, all that he hath is in thy power; only upon himself put not forth thine hand. So Satan went forth from the presence of the LORD. (KJV)

Ten eerste is dit een tekst waarin Satan op dat moment de toestemming krijgt om Job z'n bezittingen aan te tasten, die toestemming had hij dus nog niet. Daarnaast wordt er nadrukkelijk gesteld dat Job niet in zijn macht is, pas later krijgt hij toestemming om Job zelf aan te pakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid