Spring naar bijdragen

God en het lijden


Aanbevolen berichten

Quote:

Ik raak een beetje in de war... is er nu wel of niet sprake van onvoorwaardelijke liefde? Je stelt dat er voorwaarden zijn.. dus geen onvoorwaardelijke liefde.. of vertel je niet de hele waarheid?

Ik vertel niets dan de waarheid. Het is onvoorwaardelijke liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 916
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

@wateengedoe2: Ik heb de bijbel vaak genoeg gelezen om te weten dat er genoeg verschillen zijn tussen de oudtestamentische en de nieuwtestamentische God.
knipoog_dicht.gif
Dat ik even een extreme andere kant liet zien dan wat Barbapapa liet zien, was slechts ter nuance. Ik hoef geen teksten uit de context te halen om aan te tonen dat God niet zo vredelievend was.

Ja, maar het flauwe is: ook in het OT zijn tal van teksten over een liefdevolle God te vinden (is Die dan weer anders dan de God van de oorlogen en ziektes?)

Je kende wellicht ook al mijn standpunt dat de Bijbel zonder referentiekader lezen niet zo goed werkt en tot rare conclusies kan leiden smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het klopt dat er in het OT teksten te vinden zijn over Gods liefde. Maar naar wie gaat die uit? Naar Israël. Dan is er nog een tekst in Jesaja dat alle volken eens God zullen eren. Maar deze God is heel Israël-gericht. En waarom?

@PascalPas: W.b. de voorwaardelijkheid van de liefde. Een vader kan zijn kind liefhebben, maar toch straffen. In het OT zie je elke keer weer dat God Israël tot zich terugneemt na de straf. Dus dat is dan toch weer in zekere zin onvoorwaardelijk. In het NT wordt dat verhaal wat lastiger...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus je loog net tegen mij
noparty.gif
.. maar dat is niet lief.. ok nu snap ik het, God's liefde is niet onvoorwaardelijk.. klopt het nu?

Ik schreef: ik schrijf niets dan de waarheid: Gods liefde is onvoorwaardelijk.


Samengevoegd:

Quote:

Het klopt dat er in het OT teksten te vinden zijn over Gods liefde. Maar naar wie gaat die uit? Naar Israël. Dan is er nog een tekst in Jesaja dat alle volken eens God zullen eren. Maar deze God is heel Israël-gericht. En waarom?

Israel wilde wel, de andere volken wilden niet worden gered.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Barbapapa" schreef het volgende:

Israel wilde wel, de andere volken wilden niet worden gered.

Onzin. In die tijd was er nog geen kwestie van gered/ongered. Ook niet van hemel of hel. Het ging er om dat Israël Gods uitverkoren volk was en dus voorbeeldig moesten zijn. Waren ze dat niet, dan kregen ze straf. 'De andere volken wilden niet worden gered'? Waar haal je dat vandaan? Die andere volken waren net zo goed als Israël. En trouwens... vanuit jouw standpunt wilde Israël eigenlijk ook niet gered worden, want ze waren nog erger dan Sodom en Gomorra.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zei: ik schrijf niets dan de waarheid: Gods liefde is onvoorwaardelijk.

Dus je maakte een grapje van die 'voorwaarde' die je stelde?

nosmile.gif

Maar Barbapapa, je bent me bijna kwijt hoor.. even op een rijtje;

God's liefde is onvoorwaardelijk.. hij stelt dus geen voorwaarden aan wie dan ook voor het ontvangen van zijn liefde... maar God stelt een voorwaarde voor het ontvangen van zijn liefde... dus God's liefde is niet onvoorwaardelijk.. maar zijn liefde is onvoorwaardelijk.. toch stelt hij een voorwaarde... hmm.. begrijp je dat ik moeite heb met het volgen van deze discussie? Je krijgt nog een keer de kans op een keuze te maken welke van je uitspraken nu juist is, en welke een grapje was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dus je maakte een grapje van die 'voorwaarde' die je stelde?

nosmile.gif

Maar Barbapapa, je bent me bijna kwijt hoor.. even op een rijtje;

God's liefde is onvoorwaardelijk.. hij stelt dus geen voorwaarden aan wie dan ook voor het ontvangen van zijn liefde... maar God stelt een voorwaarde voor het ontvangen van zijn liefde... dus God's liefde is niet onvoorwaardelijk.. maar zijn liefde is onvoorwaardelijk.. toch stelt hij een voorwaarde... hmm.. begrijp je dat ik moeite heb met het volgen van deze discussie? Je krijgt nog een keer de kans op een keuze te maken welke van je uitspraken nu juist is, en welke een grapje was.

Ik heb al heel vaak geschreven dat het onvoorwaardelijke liefde is en dat dat niets dan de waarheid is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Euh... dus?

Dus Hij kan wat met een rechtvaardig man. Hij kan zo iemand uit een rotte omgeving halen en naar een zeer goed land brengen. Dat wil Hij met iedereen doen die dat maar wil.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ah, wat heerlijk moet het toch zijn om zo'n simpel geloof te hebben!
party.gif
Maar ik heb geleerd: niet iedereen die 'Heer Heer' zegt, gaat het Koninkrijk der hemelen binnen.

Inderdaad. Als je onrechtvaardig bent en 'Heer, Heer' zegt, heb je daar niks aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb al heel vaak geschreven dat het onvoorwaardelijke liefde is en dat dat niets dan de waarheid is.

Je hebt ook al talloze keren gezegd dat er een voorwaarde is..

Ik bedoel, het zou toch zijn als het beiden te gelijk waar zou kunnen zijn maar helaas.. er is iets met dingen die met elkaar in tegenspraak zijn... ze kunnen niet beiden waar zijn..

Dus wat is het nou? Is er een voorwaarde, of is het onvoorwaardelijke liefde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 De HEER zei tegen Abram: ‘Trek weg uit je land, verlaat je familie, verlaat ook je naaste verwanten, en ga naar het land dat ik je zal wijzen.

2 Ik zal je tot een groot volk maken,

ik zal je zegenen, ik zal je aanzien geven,

een bron van zegen zul je zijn.

3 Ik zal zegenen wie jou zegenen,

wie jou bespot, zal ik vervloeken.

Alle volken op aarde zullen wensen

gezegend te worden als jij.’ - Gen. 12:1-3

Waar lees jij hier dat Abraham rechtvaardig was? Wordt niet in het OT genoemd hoor. Later door Paulus ja, maar die telt niet mee nu, want dan zouden de mensen vóór Paulus de wijze les van beloning voor rechtvaardigheid niet hebben gekend.

Abraham kreeg gewoon een belofte. Waarom? Ik zou het werkelijk waar niet weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wanneer schreef ik dan over een voorwaarde? En welke voorwaarde dan?

Onvoorwaardelijk zeg ik je.

Hier stel je een voorwaarde,

Quote:

[...]

De selectieprocedure is dat Hij iedereen uitkiest om gered te worden. Nu moet je alleen nog maar ervoor kiezen om door Hem gered te worden.

En hier ook...

Quote:

[...]

Hij ís al voor jou gestorven. Dat is Zijn offer aan jou. Nu kun je het offer (het gegevene) alleen nog aannemen of weigeren. Doe je niks, dan neem je het ook nog niet aan.

En hier is het dan wel weer grappig, want zelfs binnen 1 regel is er al sprake van tegenspraak.. want er is geen voorwaarde maar je eindigd de zin toch met een voorwaarde, namelijk dat je het 'aan moet nemen'..

Quote:

[...]

Er ís geen voorwaarde! Het is voor jou! Neem het aan!

dus.... best apart, toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid