Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:
Op woensdag 05 juli 2006 20:01:19 schreef Raido het volgende:

Ik lees overigens nergens in de Bijbel dat men zong of schreef in tongen
engel.gif

Ach, je leest er ook nergens over geschoren ouderlingen in het zwart. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 733
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op woensdag 05 juli 2006 20:38:21 schreef Eli7 het volgende:

[...]

Ach, je leest er ook nergens over geschoren ouderlingen in het zwart.
puh2.gif

Maar dat claimd ook niemand. Het is altijd grappig dat omdat tongentaal (of eigenlijk gewoon talen) in de gemeente als communicatie middel het opeens intens gehypt wordt.. Getuigen in tongen, schrijven in tongen, zingen in tongen, starks nog schilderen en rappen in tongen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 05 juli 2006 23:45:01 schreef Raido het volgende:

[...]Maar dat claimd ook niemand.

Andersom dus ook niet. knipoog_dicht.gif

Quote:
Het is altijd grappig dat omdat tongentaal (of eigenlijk gewoon talen) in de gemeente als communicatie middel het opeens intens gehypt wordt.. Getuigen in tongen, schrijven in tongen, zingen in tongen, starks nog schilderen en rappen in tongen?

Hypejes bouwen...

Je zou het bijna menselijk noemen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

tongentaal is iets wat ik zelf ook niet helemaal begrijp.

wat ik me heb laten vertellen, is dat het een teken is voor "ongelovigen", maar welke groep paulus hiermee bedoelt is mij een raadsel, want er staat verderop dat het een buitenstaander in de dienst is tot dwaasheid en dat hij het niet begrijpt ( Wartaal )

ik heb wel eens gelezen dat er een verwijzing naar een hoofdstuk uit jesaja was, dat verwees naar de joden die door "een dwaas volk dat geen volk is" in vreemde talen werd aangesproken, dat ze het bij God hadden verbruid als volk.

( niet als individuele jood die zich bekeert....) romeinen en 1 korinthe dacht ik, maar het kan zijn dat ik de teksten verkeerd gelezen heb....

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Hoi users!

Pas geleden had ik het met iemand weer over het spreken in tongen.

Ben benieuwd of iemand van jullie nog het één en ander kan en wil verhelderen.

Bezit hier iemand de gave van vertolking?

Zijn er ook mensen die meerdere talen kunnen spreken?

Hoe zit het met het zingen in tongen?

Cloud

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 20 augustus 2006 22:32:05 schreef Cloud het volgende:

Hoi users!

Pas geleden had ik het met iemand weer over het spreken in tongen.

Ben benieuwd of iemand van jullie nog het één en ander kan en wil verhelderen.

Bezit hier iemand de gave van vertolking?

Zijn er ook mensen die meerdere talen kunnen spreken?

Hoe zit het met het zingen in tongen?

Cloud

- ik kan het niet vertolken

- ikzelf niet maar ik weet van een vriend van mij die heeft vloeiend Portugees ontvangen, kan het spreken, lezen en schrijven.

- ik zing in tongen, tijdens de aanbidding, ben dol op nieuwe liedjes dus big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 20 augustus 2006 22:32:05 schreef Cloud het volgende:

Hoi users!

Hey Cloud!!

Quote:
Bezit hier iemand de gave van vertolking?

Ik ben in het bezit van het ontdekken of ik deze gave heb. Meer wil ik er op dit moment niet over kwijt omdat het niet zomaar iets isknipoog_dicht.gif.

Quote:
Zijn er ook mensen die meerdere talen kunnen spreken?

Engels wel maar dat bedoel je denk ik niet alleen. Verder kan ik dus geen andere talen spreken.

Quote:
Hoe zit het met het zingen in tongen?

Ik heb nog wel eens de neiging om dit ook te doen ja. Wel vet om te doen eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 19:37:19 schreef Eli7 het volgende:

Het diende (en dient) tot het stichten van jezelf, en het is bedoeld als een teken voor de ongelovigen, dat zij daardoor God zouden zien. (heb de teksten er even niet bij)

Als het alleen maar zou dienen tot het stichten van jezelf, waarom stelt Paulus dan zo uitdrukkelijk dat er altijd ook iemand bij moet zijn die het uit kan leggen?

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik het toch goed heb, kan je de Geest die je in tongen laat spreken niet dwingen daartoe. Is het niet zo dat de gave van het spreken in klanktaal niet op het door jou gewenste moment kan gebeuren? Mij lijkt het daarom onmogelijk om muziek te hebben, waarin klanktaal verwerkt is en zoals Gorthaur zegt is het in mijn ogen "showerig" op deze manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 00:45:54 schreef Michiel het volgende:

Als ik het toch goed heb, kan je de Geest die je in tongen laat spreken niet dwingen daartoe. Is het niet zo dat de gave van het spreken in klanktaal niet op het door jou gewenste moment kan gebeuren? Mij lijkt het daarom onmogelijk om muziek te hebben, waarin klanktaal verwerkt is en zoals Gorthaur zegt is het in mijn ogen "showerig" op deze manier.

Och, ik ken zat evangelische christenen die het doen wanneer ze het willen en waar ze het willen en voor wie ze het willen. Het wordt zelfs aangeleerd. clown.gifhamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien wil een van de mensen die tongentaal kan, dit wel opnemen, hier een link posten, zodat een ander met de zege van vertaling het kan vertalen. Weet tenminste iedereen waar het om gaat. Ik heb persoonlijk nog nooit iemand in tongentaal horen spreken. Ik zou het wel boeiend vinden om te horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb wel een paar liedjes gevonden:

Kevin Prossch - Come down aan het einde van het nummer

Jason Upton - cost of intimacy van de cd key of david..(min 6:20)

Jason Upton - Nothing's Gonna Hold Me --> Publiek in het begin (min 1:18)

dat was het wel, is het zo dat je zelf niet kan bepalen waneer je in tongen spreekt maar dat de Geest dat bepaalt? mensen met ''echt'' ervaring..

en kan iemand niet een soort verslag maken hoe hij bevoorbeeld begint met spreken in tongen, ga je eerst in het Nederlands praten en dan in tongen of begin je gelijk... ik hoop op een leuk antwoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De eerste-eeuwse christenen die de gave van het spreken in tongen of talen ontvingen, gebruikten die om de grote daden van God te verklaren. De nadruk werd gelegd op de noodzaak om de boodschap die in een taal werd overgebracht, duidelijk uit te leggen zodat ze door iedereen begrepen kon worden en tot opbouw van velen zou zijn.

Paulus waarschuwde: Indien gij door middel van de tong geen gemakkelijk te begrijpen woorden spreekt, hoe zal men dan weten wat er wordt gesproken? Gij zult feitelijk in de lucht spreken.

Hoewel de geest van God de vroege christenen de gave van talen verleende, gingen zij daardoor geen onverstaanbaar of onvertaalbaar gebrabbel uiten. In overeenstemming met de raad die Paulus gaf, verschafte de heilige geest spraak waardoor het goede nieuws sneller werd gepredikt.

In onze tijd is een dergelijk spreken volgens mij niet meer nodig omdat Gods Woord in bijna alle talen is vertaald.

(1 Korinthiërs 13:8) . . . hetzij er talen zijn, ze zullen ophouden . . .

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 19:41:27 schreef RobertF het volgende:

Sjaloom Levi,

Volgens mij zegt Paulus dat alleen indien het in de gemeente wordt gesproken, omdat anders niemand er iets aan heeft. Ook zegt hij inderdaad dat het puur tot stichting van jezelf is.

In Korinthe 14 zegt Paulus dat iemand die in klanktaal spreekt daar inderdaad alleen zelf baat bij heeft, maar hij wijst er duidelijk op dat deze gave eigenlijk helemaal geen nut heeft, tenzij iemand het uitlegt. In vers 13 komt dit het meest duidelijk naar voren:

'Daarom moet iemand die in klanktaal spreekt bidden om de gave die te kunnen uitleggen. '

Het is jammer om te zien dat iedereen zo vol is van gaven die geen nut hebben, maar dit uitdragen als een absolute must, terwijl de absolute must volgens Paulus is dat er iemand moet zijn die het uitlegt.

Wat wil het dan zeggen dat er zoveel gemeenten zijn waarin allemaal mensen zijn die in klantaal spreken, maar waar er niemand is om het uit te leggen?

Komt dan mischien het vervolg van Korinthe 14 aan bod:

'Er staat in de wet: ‘Ik zal tot dit volk spreken door mensen die vreemde talen spreken, door de mond van vreemdelingen, en zelfs dan zullen ze niet naar mij luisteren – zegt de Heer.’' ?

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 01:37:23 schreef jeffrey_1989 het volgende:

Aangeleerd vind ik niet goed. Maar ik heb zelf ook dat ik op dit moment wel in tongen zou kunnen bidden. Dat wel. Maar nee aanleren vind ik toch niet helemaal correct ofzo.

Mee eens. Aanleren kun je niet, want het is een gave. De Heilige Geest doet het in jou. Ik vind het altijd heel jammer als tijdens diensten mensen opeens vanaf het podium de zaal gaan leren in tongen te spreken. Naar mijn mening werkt het niet zo.

Ik kan ook in klanktaal spreken wanneer ik wil mits ik vervuld ben met de Heilige Geest. Als ik mijn zonden belijd en vraag om vervulling dan kan ik in klanktaal spreken.

Ten slotte wil ik nog opmerken dat het spreken van klanktaal in het openbaar altijd vertaling nodig heeft. Wanneer ik echter stil op mijn kamer in tongen bid is dit naar mijn mening niet nodig.

Cloud

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid