Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:
Op dinsdag 13 september 2005 00:02:57 schreef Michie23 het volgende:

[...]

Het spreken in tongen is niet zozeer een moeilijke uitdrukking maar iets wat je niet dagelijks tegenkomt, gewoonweg omdat het voornamelijk voor jezelf is.

Prima een stuk duidelijker. Dank hiervoor

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 733
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik ben in america geweest, het land van het vreemde geloof in god.. Ik heb daar groepen mensen gezien die spraken in tongentaal (zogenaamd), huilend, krijsend en compleet hysterisch soms. Ik heb een reportage gezien van een stadium vol met tieners (soort van EO, maar dan alleen maar bidden enzo) die ALLEMAAL in tongentaal uitbarsten omdat ze god voelen ?.. Geloof me, ik heb nog nooits zoiets vreemds gezien als een 20000 tieners springend, schreeuwend en huilend om god, aangedreven door een dominee..

Geeft me de kriebels :/.. America, bleh.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind tongentaal weleens lastig, in sommige gemeente wordt gedaan\verkondigd dat je zonder tongentaal niet compleet bent, of dat ej geen goede christen bent. Hierdoor krijg je mensen die deze gave niet hebben ontvangen gaan doen alsof om niet op te vallen, of sommige mensen (ervaring uit de omgeving) worden er zelfs depressief van omdat ze denken het niet goed (genoeg) te doen of te proberen in hun geloof.

Ik denk dat mensen vooral in het oog meoten houden dat het een gave is, die ontvangen, en die je niet kan leren ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 12 september 2005 22:48:51 schreef RobertF het volgende:

[...]Sjaloom J3K,

Begin eens met gewoon in het Nederlands te bidden. Hoef je niets extra's voor te lalalalen en voor God is een gewoon gebed n�t zo krachtig, mits het gepaard gaat met een oprecht streven Zijn wil te doen en een rotsvast vertrouwen in Hem. Ideetje?

Uhh nou ik bid elke avond, maare niet over dat. Misschien komt het later wel, geestelijk ben ik nog maar 6 mnd oud. Me vooral daar niet druk over maken, ik zie wel waar God me leid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi J3K,

Ben je gedoopt in de Heilige Geest?

Er bestaat namelijk een verschil tussen de doop in water en de doop in de HG. Lees bijvoorbeeld dit maar eens.

Ik denk namelijk dat pas als je vervult bent met de HG het mogelijk is om in tongen te spreken. Ben zelf wel gedoopt in de HG (vorig jaar) en pas geleden sprak ik voor het eerst in tongen.

(ik ben me er overigens van bewust dat veel mensen maar één doop zien, ik denk echter dat uit de bijbel blijkt dat er twee zijn)

Cloud

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen weet had van het feit dat het 'spreken in tongen' iets is wat blijkbaar vrij normaal is in de dagelijkse praktijk van bepaalde Christelijke kerken in Nederland.

Het spijt me, maar ik kan er persoonlijk niet veel meer in zien dan hysterie. Ook het feit dat het een gave zou betreffen die niet iedereen heeft, doet mij een beetje de wenkbrauwen fronsen. Vooral als je het in het openbaar doet, riekt het in mijn ogen een beetje teveel naar interessant-doenerij.

Ik kan me best iets voorstellen bij het feit dat iemand volledig bevangen raakt als hij/zij helemaal opgaat in een bepaalde ambiance. Dat is een vrij bekend fenomeen dat je ook in veel religies ziet. Ook hypnose werkt volgens dit principe. De Heilige Geest heeft er in die gevallen weinig mee te maken.

Ik lees nu voor het eerst over de tongentaal en dat er in Nederland mensen zijn die daar ervaring mee hebben.Ik moest meteen denken aan dit verhaal:

Quote:
Halverwege de zaal gilt plots iemand. "WRAAAAAH!!" Ik schrik me de pletter, maar niemand kijkt er van op. Schuin achter me wiegt iemand zich, de armen beschermend om de eigen schouders heengeslagen. De hysterie in de zaal neemt toe. Hard schreeuwen, ongecontroleerd met de armen zwaaien... al die keurige mensen die ik hier zie - ik schat ze in op zeventig procent keurige burgermevrouwen en dertig procent New Age dertigers - schreeuwen hier ineens zoals ze vermoedelijk nooit zouden durven wanneer ze een orgasme beleven. Jomanda is een gelegitimeerde gelegenheid om je controle te verliezen, sterker, jezelf te buiten gaan is hier goed. Dat bewijst dat er een hogere macht werkzaam is en dat je daardoor bent aangeraakt.

Hetgeen een verslag betreft van een bezoek aan een 'healing' van Jomanda. Hier het hele verhaal.

Ben ik abuis dat ik deze parallellen zie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 september 2005 17:17:24 schreef Cloud het volgende:

Hoi J3K,

Ben je gedoopt in de Heilige Geest?

Er bestaat namelijk een verschil tussen de doop in water en de doop in de HG. Lees bijvoorbeeld
maar eens.

Ik denk namelijk dat pas als je vervult bent met de HG het mogelijk is om in tongen te spreken. Ben zelf wel gedoopt in de HG (vorig jaar) en pas geleden sprak ik voor het eerst in tongen.

(ik ben me er overigens van bewust dat veel mensen maar één doop zien, ik denk echter dat uit de bijbel blijkt dat er twee zijn)

Cloud

Weet je dat je door deze post een verschrikkelijk makkelijk oordeel velt over miljarden mensen door de jaren heen? Door hun doop in twijfel te trekken en indirect hun relatie met Jezus Christus, God de Vader en de Heilige Geest. Worden ook de kleine kinderen niet gedoopt in "De Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest"?

Wat geeft het doopformulier toch een prachtige uitleg bij de kinderdoop:

"En hoewel onze kleine kinderen deze dingen niet verstaan, zo mag men ze nochtans daarom van de Doop niet uitsluiten aangezien zij ook zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn, en alzo ook weder in Christus tot genade aangenomen worden; gelijk God spreekt tot Abraham, de vader van alle gelovigen en via hem mede tot ons en onze kinderen zeggende, Gen 17:7: Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God en uw zaad na u.

Dit betuigt ook Petrus, Hand. 2:39, met deze woorden: Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die daar verre van zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal."

Op het moment dat je deze doop niet erkent dan erken je het verbond tussen God en al de mensen die enkel in die doop gedoopt zijn niet. Vooral dat je het nog als een wezenlijk verschil onderschrijft. De ene is een doop in water en de andere in de Heilige Geest... Nee, ook de kinderdoop is "in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 september 2005 18:45:11 schreef MB1 het volgende:

[...]Weet je dat je door deze post een verschrikkelijk makkelijk oordeel velt over miljarden mensen door de jaren heen? Door hun doop in twijfel te trekken en indirect hun relatie met Jezus Christus, God de Vader en de Heilige Geest. Worden ook de kleine kinderen niet gedoopt in "De Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest"?

Wat geeft het doopformulier toch een prachtige uitleg bij de kinderdoop:

"En hoewel onze kleine kinderen deze dingen niet verstaan, zo mag men ze nochtans daarom van de Doop niet uitsluiten aangezien zij ook zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn, en alzo ook weder in Christus tot genade aangenomen worden; gelijk God spreekt tot Abraham, de vader van alle gelovigen en via hem mede tot ons en onze kinderen zeggende, Gen 17:7:
Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God en uw zaad na u.

Dit betuigt ook Petrus, Hand. 2:39, met deze woorden:
Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die daar verre van zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal.
"

Op het moment dat je deze doop niet erkent dan erken je het verbond tussen God en al de mensen die enkel in die doop gedoopt zijn niet. Vooral dat je het nog als een wezenlijk verschil onderschrijft. De ene is een doop in water en de andere in de Heilige Geest... Nee, ook de kinderdoop is "in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest".

Hoi MB1,

Het is mijn overtuiging en ook die van mijn gemeente. Tevens zie ik het helemaal niet als een soort oordeel vellen. Ik vind het daarom jammer dat je dit zo zegt. Alsof ik een afvallig christen ben, die het verbond tussen God en mensen die zo gedoopt zijn niet zou erkennen.

Ik geloof dat er naast een doop in water ook een doop in de Heilige Geest is. Wanneer je tot bekering komt ontvang je de HG, wanneer je je laat dopen in de HG wordt je erdoor vervult. Jezus werd ook in water gedoopt en ontving daarna de Heilige Geest. Het kan dus best tegelijk. Toch laat de bijbel volgens mij wel degelijk twee dopen zien. Het kan echter ook zo zijn dat de Heilige Geest je opeens vervult zonder een echte doop zoals bij de discipelen gebeurde.

Waarom je over de kinderdoop begint, snap ik niet helemaal. Daar hadden we het toch niet over?

Ik weet dat er binnen de kerken veel onenigheid bestaat over de doop in de HG. Laten we in ieder geval proberen de eenheid te bewaren en elkaar niet beschuldigen.

Cloud

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Prst,

Ik kan me goed voorstellen dat het spreken in tongentaal voor jou ontzettend vreemd overkomt. De link naar Jomanda kan ik me ook wel enigszins indenken ook al weet ik zelf dat het verre van dat is.

Paulus zegt zelf ook dat wanneer er in tongen gesproken wordt dit vreemd kan overkomen op ongelovigen:

"Anderzijds zal een ongelovige of belangstellende zeggen dat u dol geworden bent als hij in de gemeente komt en ieder in vreemde talen hoort spreken." 1 Corinthe 14:23.

Lees 1 Corinthe 14 er maar eens helemaal op na als je wilt.

Cloud

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kreeg de indruk dat jij de kinderdoop een doop in water noemde. En vervolgens een onderscheid maakte tussen de doop in de heilige geest en de doop in water. Terwijl de jonge kinderen ook gedoopt zijn in de naam van de Vader de Zoon en de Heilige Geest. Zou dat verbond dan niks waard zijn? Zou God met die mensen geen verbond hebben zolang ze niet wedergedoopd zijn? Het schrikt mij af als mensen zo makkelijk zich opnieuw laten dopen. Alsof het verbond dat God met mensen sluit steeds opnieuw bevestigd moet worden. En dat raakt mij op dit moment. Ik meende dat ik dat verband zag in jouw post.

Nee, zeker niet als een afvallig Christen dan heb je verkeerd begrepen. Maar ik kreeg bij jouw post de indruk dat de doop in water ( en ook in de naam van de Heilige Geest ) niet veel waard is en opnieuw bevestigd moest worden. Dat maakt jouw nog geen afvallig Christen, maar iemand met een andere mening. Zoals er zovele zijn binnen het Christendom. Laten we inderdaad de eenheid bewaren en elkaar niet veroordelen op dit soort punten maar met elkaar overleggen zodat we tot onderling begrip kunnen komen en samen toch nog deel van Christus kunnen zijn. Het was in ieder geval nooit de bedoeling om mensen die weer gedoopt worden, of een andere mening als ik hebben over het Christelijk geloof als een afvallig Christen te bestempelen knipoog_dicht.gif

Het is ook erg off-topic, maar de kwestie van de doop raakt mij soms nog wel is. Laten we inderdaad verder gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 september 2005 18:25:51 schreef Ol Moth het volgende:

nee, je bent relativerend en deelt/verwoord mijn mening over deze praktijken. ik had al eerder zo'n soortgelijke post gedaan.. you're not alone..

Hoi Ol Moth,

Hij is zeker niet alleen. Wat ik wel jammer vind. Ik ga niet zeggen dat alle verhalen die ik hier lees normaal vind. Ik ga wel zeggen dat het voor mijzelf wel iets van God is. Dat is mijn overtuiging, die in mijn overtuiging door de HG is ingegeven.

Het enige wat ik tegen je wil zeggen, Ol Moth; bidt tot God voor inzicht over dit soort 'praktijken'. Dat blijf ik ook doen en ik blijf mij openstellen voor wat God mij wil duidelijk maken.

(de woorden 'mijn overtuiging' zijn misschien te veel gebruikt maar ik wil niemand kwetsen of tegen me in het harnas jagen)

Cloud

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 september 2005 20:41:36 schreef MB1 het volgende:

Ik kreeg de indruk dat jij de kinderdoop een doop in water noemde. En vervolgens een onderscheid maakte tussen de doop in de heilige geest en de doop in water. Terwijl de jonge kinderen ook gedoopt zijn in de naam van de Vader de Zoon en de Heilige Geest. Zou dat verbond dan niks waard zijn? Zou God met die mensen geen verbond hebben zolang ze niet wedergedoopd zijn? Het schrikt mij af als mensen zo makkelijk zich opnieuw laten dopen. Alsof het verbond dat God met mensen sluit steeds opnieuw bevestigd moet worden. En dat raakt mij op dit moment. Ik meende dat ik dat verband zag in jouw post.

Nee, zeker niet als een afvallig Christen dan heb je verkeerd begrepen. Maar ik kreeg bij jouw post de indruk dat de doop in water ( en ook in de naam van de Heilige Geest ) niet veel waard is en opnieuw bevestigd moest worden. Dat maakt jouw nog geen afvallig Christen, maar iemand met een andere mening. Zoals er zovele zijn binnen het Christendom. Laten we inderdaad de eenheid bewaren en elkaar niet veroordelen op dit soort punten maar met elkaar overleggen zodat we tot onderling begrip kunnen komen en samen toch nog deel van Christus kunnen zijn. Het was in ieder geval nooit de bedoeling om mensen die weer gedoopt worden, of een andere mening als ik hebben over het Christelijk geloof als een afvallig Christen te bestempelen
knipoog_dicht.gif

Het is ook erg off-topic, maar de kwestie van de doop raakt mij soms nog wel is. Laten we inderdaad verder gaan.

Ok. smile.gif

De doop in water is (voor alle duidelijkheid) wel degelijk belangrijk. Bij ons in de gemeente wordt zo gedoopt: Ik doop je in de naam van de Vader, in de naam van de Zoon en in de naam van de HG, dat is in de naam van Jezus. (aangezien er ook ergens staat dat men moet dopen in de naam van Jezus)

Daarna worden de mensen in het doopwater vaak gedoopt in de Heilige Geest.

Nu dan maar weer BOT

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 september 2005 20:49:59 schreef Ol Moth het volgende:

dat is het hem juist.. dit is mijn inzicht in deze dingen.. dit is hoe ik er tegen aan kijk.. en waarom zou ik tot God moeten bidden of Hij mijn beeld wilt veranderen? omdat "mijn mening/overtuiging" verschilt van die van jou?

Nee. Absoluut niet. We moeten bidden voor het juiste inzicht zodat God ons dat kan geven. Dat doe ik zelf overal bij. Als ik ergens over nadenk kan ik de meest goede artikelen lezen of de beste dingen meemaken, als ik God vraag om het juiste inzicht bereik ik daar veel meer mee. Ook al ben ik van binnen nog zo overtuigd over bepaalde dingen toch vraag ik God mij de dingen te laten zien zoals ze zijn. Ook over de schepping blijf ik God dit vragen ook al ben ik van binnen nog zo overtuigd van een zesdaagse schepping. Wanneer we ons afsluiten voor God en Hem niet om het juiste inzicht vragen, denk ik dat we ons eigen inzicht krijgen en het is maar de vraag of deze juist is.

Mijn zoon, luister naar wat ik zeg en schat mijn aanwijzingen op hun waarde. Dan krijg je een oor voor de echte wijsheid en zal je verstand worden gescherpt.Als je inzicht tracht te krijgen en er wijsheid in je woorden doorklinkt; als je dat beschouwt als een zeer groot goed en moeite doet om het te verkrijgen, zul je merken wat eerbiedig ontzag voor de HERE betekent. Dan zul je God werkelijk leren kennen. Want de HERE is de bron van alle wijsheid. Uit alles wat Hij zegt, spreekt wijsheid en verstand.

Spreuken 2:1-6

Cloud

[edit]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 15 september 2005 21:00:46 schreef Ol Moth het volgende:

dat is altijd zo leuk he.. iedereen beweert God's inzicht en God's wijsheid aan zijn kant te hebben.. en omdat mijn mening van de jouwe verschilt neem jij aan dat ik God overal buitenlaat.. een ding! trek nooit conclusies over zaken waar je niks vanaf weet.. jij weet mijn "gebedsleven" niet..

nooo.gifnooo.gifnooo.gif

Als je me goed begrijpt, weet je dat ik het zo juist niet bedoel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onbewust dan, want ik heb bewust ontzettend mijn best gedaan niet te laten overkomen dat ik alles beter weet en het is zoals ik zeg dat het is. De enige reden waarom ik over inzicht begon is dat ik wel graag wil dat je voor dingen open staat die God je wilt duidelijk maken. Of je dat al doet of niet wist ik en weet ik nog steeds niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Paulus zegt zelf ook dat wanneer er in tongen gesproken wordt dit vreemd kan overkomen op ongelovigen:

"Anderzijds zal een ongelovige of belangstellende zeggen dat u dol geworden bent als hij in de gemeente komt en ieder in vreemde talen hoort spreken." 1 Corinthe 14:23.

Lees 1 Corinthe 14 er maar eens helemaal op na als je wilt.

Hallo Cloud,

Het punt wat mij bevreemd is juist dat een dergelijke 'vreemde' bevangenheid juist veel voorkomt bij 'ongelovigen'/niet-christenen.

Het fenomeen op zich verbaast mij absolut niet, maar ik had er geen weet van dat het in Nederland ook in Christelijke kerken voorkwam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 16 september 2005 10:42:38 schreef Prst het volgende:

[...]

Hallo Cloud,

Het punt wat mij bevreemd is juist dat een dergelijke 'vreemde' bevangenheid juist veel voorkomt bij 'ongelovigen'/niet-christenen.

Het fenomeen op zich verbaast mij absolut niet, maar ik had er geen weet van dat het in Nederland ook in Christelijke kerken voorkwam.

Ook de bijbel maakt dit onderscheid. Zo kunnen ook kwade geesten door middel van mensen spreken. Dat wil niet zeggen dat de Jomanda-fans allemaal bezeten zijn door demonen (er kunnen misschien ook andere oorzaken zijn), maar wel dat het een mogelijkheid is. Het is dus ontzettend belangrijk dat je zeker weet dat de tongentaal die jij spreekt van de HG komt en deze zekerheid wordt gegeven door de HG zelf.

Het spreken in tongen komt inderdaad voor binnen kerken in Nederland. Dit zijn vooral de evangelische en pinkstergemeenten. Ik denk niet dat één bepaalde kerk dé kerk is, maar dat elke stroming zijn zwakke én sterke kanten heeft. Zo zijn evangelischen (waar ik mezelf toe reken) vaak minder trouw en minder bereid dingen op te geven ten behoeve van anderen of de kerk zelf. Daarom denk ik dat het belangrijk is dat kerken van elkaar leren.

Cloud

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 13 september 2005 11:25:27 schreef ZucaTreangeli het volgende:

Ik ben in america geweest, het land van het vreemde geloof in god.. Ik heb daar groepen mensen gezien die spraken in tongentaal (zogenaamd), huilend, krijsend en compleet hysterisch soms. Ik heb een reportage gezien van een stadium vol met tieners (soort van EO, maar dan alleen maar bidden enzo) die ALLEMAAL in tongentaal uitbarsten omdat ze god voelen ?.. Geloof me, ik heb nog nooits zoiets vreemds gezien als een 20000 tieners springend, schreeuwend en huilend om god, aangedreven door een dominee..

Geeft me de kriebels :/.. America, bleh.

God is an American, I'm afraid of Americans.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Een reactie van mij op iemand anders van een ander forum maar ik heb hier iets verwoord wat ik misschien nog een keer zo zou kunnen verwoorden. En sommige dingen zullen dus niet in context zijn. Maar alsnog: omdat ik hier graag een reactie op wil van jullie kant.

Ik vind het echt werkelijk onzinnig dat het spreken in tongen wordt gekoppelt aan je hoeveelheid geloof. Ik ken zat mensen die een erg groot en stevig geloof hebben en die niet spreken in tongen. Puur omdat ze het net als mij niet eens zijn met hoe het (o.a.) hier wordt genoemd en "aangeleert". Want dat blijft het alsnog. Je zou het in een keer dan moeten ontvangen maar naderhand leer je alsnog. Dat is gewoon een manier om onder het " Tongentaal kan niet worden geleerd" argument uit te komen. En ik geloof niet dat dat satan is die je tegenhoud als je rare onbekende klanken uit wil slaan met je eigen stembanden waar je zelf bijbent en waar je zelf controle over hebt. Dat doe ik namelijk ook weleens, als ik met baby's ben of als ik in een melige bui ben. Ik denk meer dat het te maken heeft met dat het namelijk gewoon onzinnig is. En nu mag je me best een twijfelzaaier van satan noemen hoor als jou dat geruststelt. Want dat uitstappen in geloof waar jij het over hebt in deze context vind ik eerder "Laat ik maar wat rare woordjes uit gaan brabbelen en hopen/geloven dat God daar doorheenwerkt" en als je het vaak genoeg doet ga je nog geloven dat het werkt ook. En dan voel je je gesticht omdat je hoopte dat je gesticht zou worden. Niet omdat je werkelijk gesticht bent. Zoeits heet het placebo effect. Als ik iemand om een paracetamol zou vragen en hij geeft mij een blanco tablet dan gelooft mijn lichaam dat ik een paracetamol op heb en zal reageren alsof ik een paracetamol op heb. Zonder dat ik hem daadwerkelijk heb binnengekregen.

Maar zoals ik al zei, Als je niet met enige mate van andere visie of geloof om kan gaan en dat twijfelzaaierij noemt. dan mag jij mij best een twijfelzaaier noemen voor je eigen gemoedsrust.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 06 oktober 2005 13:58:02 schreef Ol Moth het volgende:

Een reactie van mij op iemand anders van een ander forum maar ik heb hier iets verwoord wat ik misschien nog een keer zo zou kunnen verwoorden. En sommige dingen zullen dus niet in context zijn. Maar alsnog: omdat ik hier graag een reactie op wil van jullie kant.

Ik vind het echt werkelijk onzinnig dat het spreken in tongen wordt gekoppelt aan je hoeveelheid geloof. Ik ken zat mensen die een erg groot en stevig geloof hebben en die niet spreken in tongen. Puur omdat ze het net als mij niet eens zijn met hoe het (o.a.) hier wordt genoemd en "aangeleert". Want dat blijft het alsnog. Je zou het in een keer dan moeten ontvangen maar naderhand leer je alsnog. Dat is gewoon een manier om onder het " Tongentaal kan niet worden geleerd" argument uit te komen. En ik geloof niet dat dat satan is die je tegenhoud als je rare onbekende klanken uit wil slaan met je eigen stembanden waar je zelf bijbent en waar je zelf controle over hebt. Dat doe ik namelijk ook weleens, als ik met baby's ben of als ik in een melige bui ben. Ik denk meer dat het te maken heeft met dat het namelijk gewoon onzinnig is. En nu mag je me best een twijfelzaaier van satan noemen hoor als jou dat geruststelt. Want dat uitstappen in geloof waar jij het over hebt in deze context vind ik eerder "Laat ik maar wat rare woordjes uit gaan brabbelen en hopen/geloven dat God daar doorheenwerkt" en als je het vaak genoeg doet ga je nog geloven dat het werkt ook. En dan voel je je gesticht omdat je hoopte dat je gesticht zou worden. Niet omdat je werkelijk gesticht bent. Zoeits heet het placebo effect. Als ik iemand om een paracetamol zou vragen en hij geeft mij een blanco tablet dan gelooft mijn lichaam dat ik een paracetamol op heb en zal reageren alsof ik een paracetamol op heb. Zonder dat ik hem daadwerkelijk heb binnengekregen.

Maar zoals ik al zei, Als je niet met enige mate van andere visie of geloof om kan gaan en dat twijfelzaaierij noemt. dan mag jij mij best een twijfelzaaier noemen voor je eigen gemoedsrust.

je kan niet zeggen dat iemand geen groot geloof heeft als hij niet in tongen spreekt...dat is onzin

tongentaal kan niet iedereen leren, iedereen heeft andere gaven. In tongen bidden is dna weer anders dacxht ik, maar dat wil ik eens uitzoeken. Je bent iig geen betere chrisdten als je het wel kan dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid