Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 733
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op woensdag 01 maart 2006 16:11:10 schreef CaptainCaveman het volgende:

Nee, het spijt me
knipoog_dicht.gif

Wat betreft het in tongen praten; ik heb hier mijn vraagtekens bij. Ik zal proberen één dezer dagen posten wat dhr. Ouweneel in zijn boek 'Het domein van de slang' beschrijft. Of een korte samenvatting hiervan.

Misschien is het dan ook handig om daarbij te vermelden dat genoemde auteur reeds lichtelijk anders over genoemd onderwerp denkt. Ik heb hem zelf als docent gehad vorig jaar en hij heeft onder andere ook verteld over zijn eigen ervaringen met het spreken in tongen. Dus dat hij het zelf deed.

Quote:
Tussen neus en lippen door; hij schrijft sowieso dat het in tongen spreken niet altijd gaven van de Geest zijn. Op het moment dat je in de Geest valt, is de kans groot dat een demoon zich meester van je maakt om het zo maar uit te drukken.

Het vallen in de geest is weer iets heel anders.

Maar even over Ouweneel. Hij omschrijft zichzelf graag als iemand die er niet bang voor is om zijn standpunten te herzien, iets wat hij ook redelijk regelmatig doet. Veel van zijn oude boeken zijn om die reden ook redelijk verouderd...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 02 maart 2006 14:57:03 schreef Eli7 het volgende:

Maar even over Ouweneel. Hij omschrijft zichzelf graag als iemand die er niet bang voor is om zijn standpunten te herzien, iets wat hij ook redelijk regelmatig doet. Veel van zijn oude boeken zijn om die reden ook redelijk verouderd...

vet irritant puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

vroeger toen ik een veel hechtere relatie had met Jezus,sprak ik ook in tongen.Het was dan net of ik in het Spaans of Italiaans God aan het loven en het prijzen was.

Hebben of hadden jullie dat ook?Lijkt jullie tongen taal ook op een buitenlandse taal?

Link naar bericht
Deel via andere websites

smile.gif Hoe zit dat dan? Lukt het nu niet meer omdat je relatie met Jezus niet hecht genoeg meer is?

Hoe ging dat dan toen het nog wel lukte, het in tongen spreken? Kwam het gewoon vanuit het niets, of deed je zelf ook dingen om het op te wekken ofzo?

Ik vind het echt hartstikke interessant om daar wat meer over te horen van mensen die er ervaring mee hebben smile.gif Ik heb het in mijn omgeving namelijk nog nooit meegemaakt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 03 maart 2006 22:26:07 schreef Eneri het volgende:

vroeger toen ik een veel hechtere relatie had met Jezus,sprak ik ook in tongen.Het was dan net of ik in het Spaans of Italiaans God aan het loven en het prijzen was.

Hebben of hadden jullie dat ook?Lijkt jullie tongen taal ook op een buitenlandse taal?

Nee, ik heb dat niet.

Ik heb tongentaal alleen nog maar meegemaakt als een teken van ongeloof, omdat er niemand was die het uit kon leggen, zoals Paulus voorschrijft.

Vriendelijke groeten,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 03 maart 2006 23:26:19 schreef Marianne
knipoog_dicht.gif
het volgende:

Ik heb het gevoel dt ik een levende relatie heb met God. Zonder dat ik in tongen spreek, sta te juichen, wat dan ook. En dan vind ik het jammer dat veel evangelische gemeenten zeggen dat dat moet, anders kun je geen relatie hebben met God...
verbaasd.gif

Jammer dat men dat zegt, want ik denk dat het niet waar is. Ik reken mijzelf ook tot de evangelische christenen en ga ook naar een evangelische gemeente.

Iemand die in tongen spreekt, is geen beter christen dan iemand die dat niet doet. In onze gemeente worden drie manieren van het spreken in klanktaal onderscheden:

tongentaal als teken van doop in de Geest;

als persoonlijke gebedstaal;

als gave in de gemeente waarbij vertolking noodzakelijk is.

Ik geloof dat het spreken in tongen in principe voor elke gelovige bedoeld is. Laten wij daar dus naar streven en bidden dat God ons deze gave wil geven wanneer dat Zijn wil is. Zelf heb ik één keer in tongen gebeden, vlak na mijn doop. Ik bid er wel vrijwel elke dag voor dat God mij deze gave wil geven als dat Zijn wil is.

Niet elke klanktaal is van God. Zorg ervoor dat je rein bent, zodat het de Geest is die door jou heen spreekt. Er zijn mensen die in tongen spreken, doordat een kwade macht hun deze mogelijkheid geeft.

Laten we niet vergeten dat tongentaal een zegen van God is, maar dat er andere dingen zijn die misschien nog wel belangrijker zijn. Paulus zegt: Ik zou willen dat u allen in klanktaal kon spreken, maar ik wil nog liever dat u profeteert. (1 Korinte 14:5)

Ook zegt Paulus in 1 Korinte 14:18,19:

Ik dank God dat ik meer dan u allen de gave heb in klanktaal te spreken; maar om in de gemeente anderen te onderwijzen, gebruik ik liever een paar begrijpelijke woorden dan ontelbaar veel in klanktaal.

Cloud

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Quote:
Op vrijdag 03 maart 2006 23:24:01 schreef Levi het volgende:

[...]

Nee, ik heb dat niet.

Ik heb tongentaal alleen nog maar meegemaakt als een teken van ongeloof, omdat er niemand was die het uit kon leggen, zoals Paulus voorschrijft.

Vriendelijke groeten,

Levi

En nu met bijbelse onderbouwing:

1 Korinthe 14:

'20 Broeders en zusters, wees in uw denken niet als kinderen. Wees kinderen in het kwaad, maar wees in uw denken volwassen. 21 Er staat in de wet: ‘Ik zal tot dit volk spreken door mensen die vreemde talen spreken, door de mond van vreemdelingen, en zelfs dan zullen ze niet naar mij luisteren – zegt de Heer.’ 22 Klanktaal is dus een teken dat niet bestemd is voor gelovigen maar voor ongelovigen,'

Paulus zegt hier dat de klanktaal weliswaar een teken is van de Geest, maar dat het niet bestemd is voor gelovigen, maar juist voor ongelovigen.

Paulus verwijst hier naar de wet, waarin gewaarschuwd wordt dat tot het volk gesproken zal worden door mensen die in vreemde talen spreken, maar dat zelfs dan het volk nog niet naar Hem wil luisteren.

Soortgelijke bewoordingen komen ook voor in Deuteronomium 28, waar een zegen en een vloek over het volk Israel wordt uitgesproken door Mozes. Mogelijkerwijs heeft Paulus ook hieraan gedacht toen hij zijn brief aan Korinthe schreef, omdat deze volgende zinnen voorkomen in de vervloeking: '49 Zoals een arend onverwacht opdoemt, zo zal uit de verste uithoek van de wereld een volk op u afkomen. De HEER stuurt een volk dat een onverstaanbare taal spreekt 50 en meedogenloos optreedt, zonder uw oude mensen te ontzien en uw kinderen te sparen.'

Het is dus maar zeer de vraag of het spreken in een klanktaal wel zo positief is zoals sommigen beweren.

Ãls het spreken in klanktaal al voorkomt bij mij in de kerk, knielen de ambtsdienaren direct en bidden de Eeuwige of Hij ons ongeloof van ons weg wil doen en in - voor ons verstaanbare - taal wil spreken.

Totdat ik de bovenstaande tekstgedeelten doorlas heb ik nooit zo goed begrepen waarom het spreken in klanktaal in onze kerk niet wordt gezien als een 'groot goed', nu wel.

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

En deze tekst waarin er wel positief gesproken wordt over klanktaal?

1 Kor 14,18

Ik dank God dat ik meer dan u allen de gave heb in klanktaal te spreken;

Volgens mij waarschuwt paulus gewoon hard! Dat je in de gemeente niet!! In klanktaal moet spreken of het moet uitgelegd worden. Waarom zou Hij de ene keer anders aanmoedigen in klanktaal te spreken terwijl het slecht is? Het is slecht in de gemeente.(als het niet uitgelegd wordt Omdat het niet stichtelijk is. Waarom zou het voor jezelf slecht zijn?

Ik heb meer de indruk dat paulus de gemeente waarschuwt om dwaling te verkomen. Dat zie je toch nu ook? Sommige gemeentes waar de halve dienst mensen in tongen zitten te spreken. Totaal overbodig als je het mij vraagt....

Maar om dan tonge taal maar gelijk als slecht te bestempelen...

Volgens mij is dit dus gewoon een waarschuwing aan de gemeente:

20 Broeders en zusters, wees in uw denken niet als kinderen. Wees kinderen in het kwaad, maar wees in uw denken volwassen. 21 Er staat in de wet: ‘Ik zal tot dit volk spreken door mensen die vreemde talen spreken, door de mond van vreemdelingen, en zelfs dan zullen ze niet naar mij luisteren – zegt de Heer.’ 22 Klanktaal is dus een teken dat niet bestemd is voor gelovigen maar voor ongelovigen, en profeteren is niet voor ongelovigen maar voor gelovigen. 23 Wanneer namelijk de hele gemeente samenkomt en iedereen zich in klanktaal uit, zullen ongelovige buitenstaanders die de samenkomst bezoeken dan niet zeggen dat u krankzinnig bent? 24 Maar profeteert iedereen, dan zal een ongelovige buitenstaander door iedereen worden beoordeeld en terechtgewezen. 25 Alles wat hem heimelijk beweegt zal aan het licht komen en dan zal hij zich ter aarde werpen, God aanbidden en belijden: ‘Werkelijk, God is in uw midden.’

Groetjes,

Joël

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 27 maart 2006 21:25:54 schreef Marianne
knipoog_dicht.gif
het volgende:

Weet ik veel
smile.gif
Ik kan het nu even niet herhalen, maar ik heb in twee verschillende kerken 5 verschillende mensen hetzelfde horen zeggen.

bedoel je dat ze dezelfde tongentaal spraken? sorry ksnap het niet helemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 27 maart 2006 21:18:45 schreef Mido het volgende:

En deze tekst waarin er wel positief gesproken wordt over klanktaal?

1 Kor 14,18

Ik dank God dat ik meer dan u allen de gave heb in klanktaal te spreken;

Volgens mij waarschuwt paulus gewoon hard! Dat je in de gemeente niet!! In klanktaal moet spreken of het moet uitgelegd worden. Waarom zou Hij de ene keer anders aanmoedigen in klanktaal te spreken terwijl het slecht is? Het is slecht in de gemeente.(als het niet uitgelegd wordt Omdat het niet stichtelijk is. Waarom zou het voor jezelf slecht zijn?

Ik heb meer de indruk dat paulus de gemeente waarschuwt om dwaling te verkomen. Dat zie je toch nu ook? Sommige gemeentes waar de halve dienst mensen in tongen zitten te spreken. Totaal overbodig als je het mij vraagt....

Maar om dan tonge taal maar gelijk als slecht te bestempelen...

Volgens mij is dit dus gewoon een waarschuwing aan de gemeente:

20 Broeders en zusters, wees in uw denken niet als kinderen. Wees kinderen in het kwaad, maar wees in uw denken volwassen. 21 Er staat in de wet: ‘Ik zal tot dit volk spreken door mensen die vreemde talen spreken, door de mond van vreemdelingen, en zelfs dan zullen ze niet naar mij luisteren – zegt de Heer.’ 22 Klanktaal is dus een teken dat niet bestemd is voor gelovigen maar voor ongelovigen, en profeteren is niet voor ongelovigen maar voor gelovigen. 23 Wanneer namelijk de hele gemeente samenkomt en iedereen zich in klanktaal uit, zullen ongelovige buitenstaanders die de samenkomst bezoeken dan niet zeggen dat u krankzinnig bent? 24 Maar profeteert iedereen, dan zal een ongelovige buitenstaander door iedereen worden beoordeeld en terechtgewezen. 25 Alles wat hem heimelijk beweegt zal aan het licht komen en dan zal hij zich ter aarde werpen, God aanbidden en belijden: ‘Werkelijk, God is in uw midden.’

Groetjes,

Joël

Ben ik met je eens.

Ik wilde alleen even duidelijk tegengas geven tegen de opvatting dat het spreken of bidden in klanktaal een teken is dat je vervuld bent van de HG, of dat het een verplichting zou zijn.

Ciao,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 27 maart 2006 20:06:55 schreef Levi het volgende:

[...]

En nu met bijbelse onderbouwing:

1 Korinthe 14:

'20 Broeders en zusters, wees in uw denken niet als kinderen. Wees kinderen in het kwaad, maar wees in uw denken volwassen. 21 Er staat in de wet: ‘Ik zal tot dit volk spreken door mensen die vreemde talen spreken, door de mond van vreemdelingen, en zelfs dan zullen ze niet naar mij luisteren – zegt de Heer.’ 22
Klanktaal is dus een teken dat niet bestemd is voor gelovigen maar voor ongelovigen,
'

Paulus zegt hier dat de klanktaal weliswaar een teken is van de Geest, maar dat het niet bestemd is voor gelovigen, maar juist voor ongelovigen.

Hoi Levi,

Jammer dat je bij vers 22 stopt, vanaf 23 wordt namelijk uitleg gegeven over vers 22.

1 Korinthiers 14:22 Derhalve zijn de tongen een teken niet voor hen, die geloven, maar voor de ongelovigen; de profetie echter is niet voor de ongelovigen, maar voor hen, die geloven. 23 Indien dan de gehele gemeente bijeengekomen is en allen in tongen spreken, en er komen toehoorders of ongelovigen binnen, zullen zij niet zeggen, dat gij wartaal spreekt? 24 Maar als allen profeteren en er komt een ongelovige of toehoorder binnen, dan wordt hij door allen weerlegd, wordt hij door allen doorgrond, 25 het verborgene van zijn hart komt aan het licht en hij zal zich ter aarde werpen, God aanbidden en belijden, dat God inderdaad in uw midden is.

Nu zien we dus ook wat Paulus bedoelt met tongentaal als teken voor de ongelovige. Op het eerste gezicht lijkt het vreemd. Als eerste zeg Paulus dat tongentaal een teken is voor de ongelovigen en daarna dat ongelovigen het niet zullen begrijpen en zullen zeggen dat zij wartaal spreken.

We moeten onszelf dus afvragen: waarvan zijn tongen een teken voor ongelovigen. Wel een ongelovige die omringd wordt door mensen die in allerlei talen spreken die hij/zij niet verstaat, zal zich buitengesloten, afgewezen, niet gewenst voelen. Hij zal het gevoel krijgen er niet bij te horen. Dat is het teken dat gegeven wordt. Een begrijpelijk boodschap zal wel zijn hart raken.

Quote:
Het is dus maar zeer de vraag of het spreken in een klanktaal wel zo positief is zoals sommigen beweren.

Ãls het spreken in klanktaal al voorkomt bij mij in de kerk, knielen de ambtsdienaren direct en bidden de Eeuwige of Hij ons ongeloof van ons weg wil doen en in - voor ons verstaanbare - taal wil spreken.

Tongentaal is dus wel degelijk positief, alleen we kunnen het beter niet in bijzijn van ongelovigen spreken, vanwege het signaal wat we afgeven. Tongentaal als teken van ongeloof is naar mijn mening niet-bijbels.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Quote:
Op woensdag 05 juli 2006 11:09:04 schreef kneiter het volgende:

Excuus, dat ik dit oude topic naar boven haal, maar ik ben het aan het lezen en ben slechts bij pagina tien en ben bang dat het anders verdwijn...

Hallo,

Een topic verdwijnt niet zomaar. Als een topic uit de áctieve topics' lijst is, kun je hem gewoon terug vinden onder de verschillende kopjes op de index pagina.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 11 juni 2003 21:11:33 schreef Ronald het volgende:

Hoi!

had John het er al over, tongentaal.

Mn zusje is naar opwekking geweest en ze zei dat ze daar ook aan het zingen waren in tongentaal.

Kan iemand me uitleggen hoe dat precies werkt/wat dat is?

Is dat ook op te nemen? Ik heb op internet gezocht maar kon geen mp3's vinden. Ik wil het graag een keer horen.

Kun je het ook schrijven ofzo?

toen ik het voor de eerste keer hoorde, schrok ik me wild. het is ook irritant omdat je dan niet meer kunt concentreren met bidden tot God. Maargoed dat wend dan vast wel denk ik. Toen ik het voor het eerst hoorde, dacht ik dat ze afrikaans praatten widegrin.gifpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid