Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 11:48:45 schreef Levi het volgende:

[...]

In Korinthe 14 zegt Paulus dat iemand die in klanktaal spreekt daar inderdaad alleen zelf baat bij heeft, maar hij wijst er duidelijk op dat deze gave eigenlijk helemaal geen nut heeft, tenzij iemand het uitlegt. In vers 13 komt dit het meest duidelijk naar voren:

'Daarom moet iemand die in klanktaal spreekt bidden om de gave die te kunnen uitleggen. '

En daarom zegt Paulus ook:

1 Kor 14:

18 Ik dank mijn God, dat ik meer vreemde talen spreek, dan gij allen;

Waarom zou Paulus dat zeggen denk je?

Wellicht zou je de context eens beter moeten lezen van het hele hoofdstuk. Het spreken in tongen naar andere of in de gemeente heeft weinig zin als je er geen bal van begrijpt. Daarom zegt Paulus ook:

19 Maar ik wil liever in de Gemeente vijf woorden spreken met mijn verstand, opdat ik ook anderen moge onderwijzen, dan tien duizend woorden in een vreemde taal.

Hier staat dus niet dat tongen spreken geen nut heeft, maar dat dit in de gemeente geen nut heeft als er geen vertalers bij zijn.

En jou aangehaalde bewijs gaat in context net even iets anders:

13 Daarom, die in een vreemde taal spreekt, die bidde, dat hij het moge uitleggen.

want vers 16 zegt:

16 Anderszins, indien gij dankzegt met den geest, hoe zal degene, die de plaats eens ongeleerden vervult, amen zeggen op uw dankzegging, dewijl hij niet weet, wat gij zegt?

Dit hele hoofdstuk gaat over het bidden in tongen in de gemeente. Het nut voor jezelf lijkt me evident, Paulus deed niets anders. Dus blijkbaar zit hier heel wat meer kracht in dan de meeste denken.

Groet,

Dave

Samengevoegde post 25-9-2006 16:56:54:

Quote:
Op maandag 25 september 2006 16:33:42 schreef Thorgrem het volgende:

En ik maar denken dat er zeven gaven van de heilige Geest waren. Namelijk: wijsheid, inzicht, raad, sterkte, kennis, vroomheid en ontzag voor God.

Er zijn 9 gaven van de geest:

1 Kor 12:

7 Maar aan een iegelijk wordt de openbaring des Geestes gegeven tot hetgeen oorbaar is.

8 Want dezen wordt door den Geest gegeven het woord der wijsheid, en een ander het woord der kennis, door denzelfden Geest;

9 En een ander het geloof, door denzelfden Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door denzelfden Geest.

10 En een ander de werkingen der krachten; en een ander profetie; en een ander onderscheidingen der geesten; en een ander menigerlei talen; en een ander uitlegging der talen .

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 733
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Intresant stukje van de site: link

De theoloog Ronald Schouten was jarenlang een fervent aanhanger van de pinksterbeweging. Maar toen hij theologie ging studeren, begon ook de verwijdering van de magie van het spreken in tongen. "In het tweede jaar van mijn studie maakte ik kennis met het werk van Samarin. Deze linguïstische antropoloog heeft de tongentaal aan een analyse onderworpen. Hij ontdekte patronen en klankwisselingen met een min of meer vaste herhaling van consonanten. Ook trok hij lijnen naar kindertaal, kinderliedjes en muziek. Aan mijn bureau begon ik zelf mijn tongentaal op te schrijven. Ik was toen al zo geoefend dat ik me gemakkelijk kon laten gaan. Tot mijn grote verbazing kwam ik erachter dat ook mijn tongentaal voldeed aan de opbouw volgens Samarins theorie. Dat betekende voor mij dat het spreken in tongen geen bovennatuurlijke handeling was, maar een principe dat in elk mens aanwezig is en waar je hoogstens een geestelijke lading aan kon geven. Spreken in tongen bleek een meditatietechniek."

Schouten komt nu al jaren niet meer in de samenkomsten, maar beheerst de techniek nog steeds. "Zal ik een stukje voordoen? Koe-ri-o-sa-man-ta-ki-ri-e-tek-ki-ki-es-se-te-koe-koe-es-set.& quot; Uit zijn mond vloeit het als een vaste reeks. "Nee, het zijn wel dezelfde klanken, maar het wisselt. De eerste keer dat je het doet, lijkt het ook een kopie van wat je om je heen hoort. Maar het komt toch voor een belangrijk deel uit jezelf: nan-ta-li-a-si-ni-koe-ni-a-san-ta. Het is een techniek geworden, maar pinkstergelovigen zullen dat nooit zo ervaren. Zij hebben een sensationeel gevoel, dat ik dus niet meer heb. Het wordt veel thuis gepraktiseerd, in de binnenkamer, ook tijdens het gebed."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus Paulus en de discipelen spraken onzin? De bijbel is dus blijkbaar ook fout aangezien hier tongen besproken wordt als taal van de geest en niet van het verstand.

Zo beweren sommige geleerden ook dat de mens van een aap komt zonder aantoonbaar bewijs, maar ja, als er geleerde staat dan zal het wel waar zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ronald Schouten is inderdaad tot inzicht gekomen.

Tongentaal dat deze dagen gesproken wordt in Pinkster en Charistmatische gemeentes is bedrog. ( evenals de andere gaven vande Geest die zij denken in pacht te hebben maar daar gaat het nu niet over)

Tongentaal

De bijbel leert ons iets anders.

wat dan?

1. Tongentaal was absoluut geen extatische abracadabra taal zoals door sommige wordt beweerd en uitgevoerd.

Tongentaal was gewoon een vreemde taal. Waar absoluut geen extatische uiting bij komt kijken.

2. Tongentaal was een teken voor de JODEN.

Maar daar hoor je nooit iemand over in de pinkster kringen daar het hun hele theorie met wortel en tak zou uitroeien.

3. Tongentaal is opgehouden, zoals Paulus voorzegt heeft in 1 Korinthe 13:8

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 25 september 2006 17:12:36 schreef Auke het volgende:

Ronald Schouten is inderdaad tot inzicht gekomen.

Tongentaal dat deze dagen gesproken wordt in Pinkster en Charistmatische gemeentes is bedrog. ( evenals de andere gaven vande Geest die zij denken in pacht te hebben maar daar gaat het nu niet over)

onderbouwing?

Quote:

De bijbel leert ons iets anders.

wat dan?

1. Tongentaal was absoluut geen extatische abracadabra taal zoals door sommige wordt beweerd en uitgevoerd.

Tongentaal was gewoon een vreemde taal. Waar absoluut geen extatische uiting bij komt kijken.

2. Tongentaal was een teken voor de JODEN.

onderbouwing?

Quote:

3. Tongentaal is opgehouden, zoals Paulus voorzegt heeft in 1 Korinthe 13:8

haha volgens mij moet je iets verder lezen dan je neus lang is. In vers 8 probeerd paulus duidelijk te maken dat die liefde alles overtreft en dat liefde voor altijd zal blijven. als het volmaakte komt(vers9) dan zal het beperkte verdwijenen. Dat is dus tongentaal profeteren etc. maar het volmaakte is nog niet gekomen. Want we zijn nog niet op de nieuwe aarde

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
haha volgens mij moet je iets verder lezen dan je neus lang is. In vers 8 probeerd paulus duidelijk te maken dat die liefde alles overtreft en dat liefde voor altijd zal blijven. als het volmaakte komt(vers9) dan zal het beperkte verdwijenen. Dat is dus tongentaal profeteren etc. maar het volmaakte is nog niet gekomen. Want we zijn nog niet op de nieuwe aarde

En jij zegt haha?

De nieuwe aarde komt wanneer De Heere Jezus Christus terugkomt.

Echter het woord het volmaakte is onzijdig in de grammatica en kan daarom geen referentie zijn naar een persoon.

niet direct en niet indirect.

haha?

Trouwnes fijn dat je om onderbouwing vraagt :> dat doet mij deugt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 25 september 2006 17:34:20 schreef Auke het volgende:

[...]

En jij zegt haha?

De nieuwe aarde komt wanneer De Heere Jezus Christus terugkomt.

Echter het woord het volmaakte is onzijdig in de grammatica en kan daarom geen referentie zijn naar een persoon.

niet direct en niet indirect.

haha?

Trouwnes fijn dat je om onderbouwing vraagt :> dat doet mij deugt.

waar verwijst het woord dan naar? naar het woord logos wat ook onzijdig is maar toch wordt er Jezus mee bedoeld

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 25 september 2006 16:58:18 schreef Thorgrem het volgende:

Intresant stukje van de site:

De theoloog Ronald Schouten was jarenlang een fervent aanhanger van de pinksterbeweging. Maar toen hij theologie ging studeren, begon ook de verwijdering van de magie van het spreken in tongen. "In het tweede jaar van mijn studie maakte ik kennis met het werk van Samarin. Deze linguïstische antropoloog heeft de tongentaal aan een analyse onderworpen. Hij ontdekte patronen en klankwisselingen met een min of meer vaste herhaling van consonanten. Ook trok hij lijnen naar kindertaal, kinderliedjes en muziek. Aan mijn bureau begon ik zelf mijn tongentaal op te schrijven. Ik was toen al zo geoefend dat ik me gemakkelijk kon laten gaan. Tot mijn grote verbazing kwam ik erachter dat ook mijn tongentaal voldeed aan de opbouw volgens Samarins theorie. Dat betekende voor mij dat het spreken in tongen geen bovennatuurlijke handeling was, maar een principe dat in elk mens aanwezig is en waar je hoogstens een geestelijke lading aan kon geven. Spreken in tongen bleek een meditatietechniek."

Schouten komt nu al jaren niet meer in de samenkomsten, maar beheerst de techniek nog steeds. "Zal ik een stukje voordoen? Koe-ri-o-sa-man-ta-ki-ri-e-tek-ki-ki-es-se-te-koe-koe-es-set.& quot; Uit zijn mond vloeit het als een vaste reeks. "Nee, het zijn wel dezelfde klanken, maar het wisselt. De eerste keer dat je het doet, lijkt het ook een kopie van wat je om je heen hoort. Maar het komt toch voor een belangrijk deel uit jezelf: nan-ta-li-a-si-ni-koe-ni-a-san-ta. Het is een techniek geworden, maar pinkstergelovigen zullen dat nooit zo ervaren. Zij hebben een sensationeel gevoel, dat ik dus niet meer heb. Het wordt veel thuis gepraktiseerd, in de binnenkamer, ook tijdens het gebed."

hmm.. kan iemand die ervaring heeft met spreken in tongen hier misschien een reactie op geven? Zou het waar kunnen zijn? Zo nee, waarom denk je dan van niet? (vanuit je eigen ervaringen)

* hopeloos heeft zelf niets zinnigs te melden over tongentaal, want ik heb het nog nooit gedaan puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals ik al eerder ergens schreef:

Toen ik voor tongentaal liet bidden, kon ik het echt niet. Ik had het zo ongeveer nog nooit gehoord. Moest mensen idd na gaan praten, maar dat vond ik fake, kon ik echt niet.

Later, tijdens een moment alleen met God, was het alsof er van binnen een bron open ging en ik in tongen begon te spreken.

Ik geloof wel in het bovennatuurlijke ervan!

Daarnaast geloof ik dat God onze natuurlijke dingetjes gebruikt om zijn geestelijke dingen in te deponeren.

Bijv. Hij gebruikt onze handen om mensen te genezen. Dat zijn niet opeens heilige andere dingen... nee gewoon onze handen.

Hij gebruikt ons voorstellingsvermogen om beelden en visioenen te kunnen zien.

Je kunt het altijd gaan verklaren... maar het kan dus ook dat God sommige dingen in ons natuurlijke lichaam geschapen heeft... afgesteld op de dingen die Hij in en door ons wil doen.

Dus ik ben niet zo onder de indruk van dit soort theologieën, sowieso niet van theologie!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met theologie geef je *denk (!!!) ik* de Heilige Geest minder ruimte. En juist de HG is zooo belangrijk *vind ik*.

Quote:
Op maandag 25 september 2006 16:58:18 schreef Thorgrem het volgende:

Schouten komt nu al jaren niet meer in de samenkomsten, maar beheerst de techniek nog steeds. "Zal ik een stukje voordoen? Koe-ri-o-sa-man-ta-ki-ri-e-tek-ki-ki-es-se-te-koe-koe-es-set.& quot; Uit zijn mond vloeit het als een vaste reeks. "Nee, het zijn wel dezelfde klanken, maar het wisselt. De eerste keer dat je het doet, lijkt het ook een kopie van wat je om je heen hoort. Maar het komt toch voor een belangrijk deel uit jezelf: nan-ta-li-a-si-ni-koe-ni-a-san-ta. Het is een techniek geworden, maar pinkstergelovigen zullen dat nooit zo ervaren. Zij hebben een sensationeel gevoel, dat ik dus niet meer heb. Het wordt veel thuis gepraktiseerd, in de binnenkamer, ook tijdens het gebed."

Uhm, ja. Ik spreek zelf ook in tongen. Maar dit is wel alleen wanneer de HG er is en het is ook vaak niet op tijdstippen dat ik het echt wel. Vanmiddag zat ik op school en opeens begon ik *zachtjes* in tongen te spreken. Waarom? Tsja dat moet je niet aan mij vragen. Overigens als die ''woorden'' die daar staan 1 woord is dan begin ik er *nog* harder aan te twijfelen. Het zijn namelijk wel erg lange woorden *ook voor tongentaal*. Maar ok. Dat is een klein detailpuh2.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie zijn ze? Dan zat het geloof misschien niet diep genoeg of hebben ze dingen aangeleerd die niet te onderbouwen zijn. Of kwamen ze er achter dat het allemaal even anders was dan blijheid/vrijblijvendheid die veel kerkgenootschappen prediken. Dan kun je idd stoppen met je studie en je kop in het zand steken en fijn verder gaan met je eigen leer, of je kunt op zoek gaan naar de waarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Omdat ze zeggen dat als je je relatie met God stuk wilt maken dat je dan theologie moet gaan studeren.
puh2.gif
Meerdere malen zien gebeuren. Nee hoor, geen interesse.

Ik bestudeer liever het Logos ipv Rhema!

Sjaloom Bride,

Dan ben je zeker ook niet geïnteresseerd in met name het evangelie volgens Johannes en in de brieven van Paulus. Is ook allemaal vooral theologie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 25 september 2006 18:38:12 schreef Bride het volgende:

Das Logos
knipoog_dicht.gif

Evenals Hebreën die stelt dat de zaken uit het OT en voorafspiegeling zijn van het heden, zoals Paulus bijvoorbeeld ook in 1 Korinthe 10 aangeeft.

Als je je dan nooit verdiept in de geschiedenissen uit het OT, zal je de betekenis daarvan ook niet kunnen zien.

Of is het slechts logos?

Mazzel,

Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid