Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:
Op donderdag 20 januari 2005 17:20:54 schreef Michiel het volgende:

[...]Ja, want wie heeft het oordeel?

[...]Je houden aan Gods woord is onderhevig aan interpretatie van de teksten. Het blijkt toch duidelijk dat de opvattingen die je ten toon spreid al zo zijn. Jij haalt de StatenVertaling aan, maar dat doe Karel ook. Wie heeft er gelijk?

Praten in tongen alleen is niet voldoende. Het geloof bestaat uit veel meer aspecten, dan alleen het spreken in tongen.

Toch raar dat je iemand nodig hebt om tongentaal te vertalen. Als tongentaal van de HG komt, zou het dan niet zo zijn dat diegene die het spreekt ook weet wat hij / zij zegt. Ergens heb ik hier gelezen dat er meerdere versies zijn, maar hoe weet je nou welke vertaling je moet gebruiken?

Wat staat erin de bijbel over de uitstorting van de Heilige Geest? Precies dat een ieder die aanwezig was hoorde van het woord Gods in zijn
eigen
taal. [...]"want een iegelijk hoorde hen in zijn eigen taal spreken" wat staat hier? Precies duidelijk verstaanbaar in je eigen taal, dus geen abracadabra. Iedereen kon het verstaan en had dus geen tolk nodig.

Amen Michiel, Amen smile.gif

@ Sheepie: Goeie post knipoog_dicht.gif

@ solomonbhabla: Ik heb thuis nog een boek "zakelijke communicatie" liggen. ISBN-nr is 90-01-43187-9, misschien wel iets voor jouw knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 733
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op donderdag 20 januari 2005 18:44:36 schreef JohnM het volgende:

[...]

@ solomonbhabla: Ik heb thuis nog een boek "zakelijke communicatie" liggen. ISBN-nr is 90-01-43187-9, misschien wel iets voor jouw
knipoog_dicht.gif

Graag, of gewoon een cursus spelling&stijl in de Nederlandse taal. Misschien is tie dyslectisch, maar dan kun je iig nog hoofdletters, punten en komma's neerzetten. Wat een warboel om te lezen zeg!hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey hey

Tongentaal is een gave van de heilige geest maar egt wel een goede sommige mensen hebben de gave niet bijv mijn vriendins moeder wil het al 20 jaar en se blijft ervoor bidden. Sommige mensen seggen dat het heel erg fout is maar in In 1 korintiers 14:5- 6 moet je egt goed lezen vers 14 en 15 ,vers 18 en 19 vers 22 moet je ook maar goed lezen als je dus nog een stuk zoekt in de bijbel ga dan van af korinthiers 12 lezen tot en met 14

en koop inderdaad isso soul survivor cd als je het wil horen er staan ook hele mooie nummers op

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjonge, ik hoop dat dit gesprek nog ergens toe leidt! Ik moet toegeven, ik heb niet alle 11 pagina's gelezen, maar ik denk dat ik redelijk een idee heb waarover het hier gaat.

Interessant gesprek!

Solomonbhabla: Je zegt dat je wèl leest wat anderen schrijven, dus ik vertrouw er maar op dat je dit leest. Trouwens, iets LEZEN kan soms te weinig zijn. Het lijkt er namelijk op dat jij soort van blind bent voor de werkelijke inhoud van reacties van bijv. Karel. Sorry dat ik dit zo zeg, maar wat jij schrijft in jouw reacties op hem slaat ZO de plank mis... LEES alsjeblieft eens wat er precies staat, zonder met al jouw interpretaties van teksten direct andermans interpretatie volledig af te schrijven!

Jij gooit het ene na het andere argument op tafel, zonder werkelijk uitgebreid in te gaan op argumenten van anderen.

Ik vraag me trouwens af... Misschien is het sowieso niet verstandig om zo ontzettend veel dingen tegelijk te posten. Ik neem aan dat je mensen wilt BEREIKEN, maar op deze manier stoot je de aandacht van mensen misschien juist af... Dat is tenminste wel mijn eerste gevoel, bij vijf posts met twinig bijbelteksten achter mekaar knipoog_dicht.gif (Daarom heb ik jouw bestandje over "misverstanden over het spreken in tongen" maar ff uitgeprint, om rustig te bestuderen.)

Salomonbhabla, ik zou zeggen, probeer eens duidelijker en rustiger te schrijven in je posts! Ik wil echt heel graag begrijpen wat jouw interpretatie is van Gods Woord, maar op deze manier bereiken jouw woorden geen verandering in mijn denken.

Karel, je reactie van donderdag vind ik erg goed!

Trouwens, ik vind sowieso dat je inhoudelijk sterke reacties hebt! Hoe het precies zit met tongentaal weet ik nog niet, maar ik kan me redelijk aansluiten bij jouw reacties.

Weet je, ik krijg het idee dat bij zo'n sterke nadruk op tongentaal, de inhoud van de godsdienst bepaalt wordt door TONGENTAAL in plaats van door JEZUS CHRISTUS. Een nieuwe naam voor deze groep mensen: in plaats van "christenen" kunnen ze misschien iets van "glossolalisten" genoemd worden puh2.gif

Lieve mensen, het leven van een christen draait toch niet om tongentaal? Door Paulus wordt tongentaal genoemd als één van de gaven van de Heilige Geest, niet als de KERN! De LIEFDE is de kern! (jullie weten het vast wel: 1 Corinthiërs 12-13)

Maar goed ... Ik kom ook maar zomaar aanwaaien, wat weet ik er nu van? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik las een aantal reacties van Solomonbhabla, en ik vind dat de waarde die hij hecht aan het spreken in tongen nogal te sterk benadrukt alszijnde dat deze gave een bevestiging is dat men een waarlijk kind van God is. Ik vind dit nogal overdreven, ik kijk meer naar de vruchten van de Geest. Als men elkaar liefheeft en elkaar helpt (je naaste) en als je dat doet omdat je van Jezus houd, dat heeft veel meer waarde.

Het gesmijt met teksten van Solomonbhabla wat ik her en daar zag dient geen enkel doel omdat ze ten eerste te lang zijn(soms een hele lijst) en nauwelijks onderbouwd zijn, en dan ook aan hun doel voorbij gaan.

Tongentaal kan voorkomen in gemeenten(in sommige pinkstergemeenten), maar daar hangt niet alles van af, en er zijn ook mensen die daar anders over denken en dat moet men dan toch respecteren.

mvg

Danny

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zondag 23 januari 2005 16:33:15 schreef Dannyr het volgende:

Ik las een aantal reacties van Solomonbhabla, en ik vind dat de waarde die hij hecht aan het spreken in tongen nogal te sterk benadrukt alszijnde dat deze gave een bevestiging is dat men een waarlijk kind van God is.

Dat is volgens mij ook precies wat Solomonbhabla vindt.

Quote:
Ik vind dit nogal overdreven, ik kijk meer naar de vruchten van de Geest. Als men elkaar liefheeft en elkaar helpt (je naaste) en als je dat doet omdat je van Jezus houd, dat heeft veel meer waarde.

Oké, ik snap wat je bedoelt, maar je vertelt er niet bij waarom je dit vindt. Waarom heeft dat veel meer waarde dan tongentaal? Waarom zijn de vruchten van de Geest dan belangrijker, volgens jou?

We kunnen de argumenten van een ander wel bekritiseren, maar laten we zelf dan wèl goede argumenten gebruiken yes.gif

Quote:
Het gesmijt met teksten van Solomonbhabla wat ik her en daar zag dient geen enkel doel omdat ze ten eerste te lang zijn(soms een hele lijst) en nauwelijks onderbouwd zijn, en dan ook aan hun doel voorbij gaan.

Op zich ben ik het hiermee eens, ik schreef in mijn eerdere reactie hierboven iets soortgelijks.

Het lijkt mij echter niet de bedoeling dat we met z'n allen ons ongenoegen tegen Solomonbhabla gaan opschrijven. Toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oké, ik snap wat je bedoelt, maar je vertelt er niet bij waarom je dit vindt. Waarom heeft dat veel meer waarde dan tongentaal? Waarom zijn de vruchten van de Geest dan belangrijker, volgens jou?

Met de vruchten van de Geest kun je je geloof in de praktijk brengen, en andere mensen helpen. Tongentaal is volgens mij meer iets tussen God en jou. De meeste mensen kunnen tongentaal namelijk niet verstaan.

Quote:
We kunnen de argumenten van een ander wel bekritiseren, maar laten we zelf dan wèl goede argumenten gebruiken
yes.gif

Argument lees je hierboven, vaak is het ook dat als je een bepaalde Gave hebt dat dit een uitwerking moet hebben in je geloofsleven, met als doel om ook andere mensen te helpen, als deze uitwerking er niet is mist een dergelijke gave z'n doel.

Quote:
Op zich ben ik het hiermee eens, ik schreef in mijn eerdere reactie hierboven iets soortgelijks.

Het lijkt mij echter niet de bedoeling dat we met z'n allen ons ongenoegen tegen Solomonbhabla gaan opschrijven. Toch?

Is waar ik las dit topic voor het eerst, maar ik vond um nogal onredelijk en drammerig overkomen, terwijl hij ook op een andere manier zijn mening kan verwoorden. Is een beetje een gemistte kans denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Royke:

Er zijn meer gaven van de Geest dan alleen het spreken in tongen! Het in tongen spreken is geen bewijs daarvoor...

(en waarom zou je iets moeten bewijzen? Je weet echt wel wanneer je gedoopt bent in de Heilige Geest. Weet je het niet dan ben je niet gedoopt in de Heilige Geest.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Statenvertaling

kijk maar wat er staat in handelingen2:30 en kijk dan in handelingen10:44-48 en vooral vers 45 en 46 wat is hier de gave van de heilige geest?, antwoord het spreken in vreemde talen!

vreemde talen verwijzing naar 1 korinthe 14:14 verwijzing naar johannes 4:23-24 verwijzing naar markus16:7

bidden in de geest

1korinthe14:14

johannes4:23-24

judas1:20

efeze6:18

door 1 korinthe 14:14 weten wij dat bidden in de geest vreemde talen is (tongen) in handelingen2:4 staat vreemde talen

door verzen word het duidelijk wat de gave van de heilige geest is van handelingen2:38

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste solomonbhabla,

Lees nu eens rustig (juist !!) Hand. 2 door.

4 En zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest, en begonnen te spreken met andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken. 5 En er waren Joden, te Jeruzalem wonende, godvruchtige mannen van allen volke dergenen, die onder den hemel zijn. 6 En als deze stem geschied was, kwam de menigte samen, en werd beroerd, want een iegelijk hoorde hen in zijn eigen taal spreken. 7 En zij ontzetten zich allen, en verwonderden zich, zeggende tot elkander: Ziet, zijn niet alle dezen, die daar spreken, Galileërs? 8 En hoe horen wij hen een iegelijk in onze eigen taal, in welke wij geboren zijn? 9 Parthers, en Meders, en Elamieten, en de inwoners zijn van Mesopotamië, en Judea, en Cappadocië, Pontus en Azië. 10 En Frygië, en Pamfylië, Egypte, en de delen van Libye, hetwelk bij Cyrene ligt, en uitlandse Romeinen, beiden Joden en Jodengenoten; 11 Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze talen de grote werken Gods spreken.

'eigen taal' ... , 'de taal waarin we geboren zijn'....., verschillende nationaliteiten worden vervolgens opgesomd waarbij nog eens een keer gezegd word 'in onze talen' .....

Met name de zinsnede 'in onze eigen taal, in welke wij geboren zijn', dat doet toch niet vermoeden dat er in de Heilige Geest nu opeens een volstrekt 'nieuwe' taal zou worden gesproken. Eén nieuwe 'brabbeltaal' die opeens iedereen zou verstaan. Want 'een taal waarin iemand geboren is', dan gaat het niet om een nieuwe taal voor de toehoorder, dus wordt hier alleen het (bijzondere) vermogen van de sprekers (de apostelen) beschreven om ieder toe te spreken in de taal waarin die toehoorders geboren waren. Het 'wonder' van de talen lag dus vooral bij de sprekers om een ieder in zijn eigen taal (waarin hij geboren was) toe te spreken.

Het 'bewijs' van de Heilige Geest is dus dat iedereen kan snappen wat er gezegd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het misschien zo duidelijkverbaasd.gif

Ik heb veel critici gehad op dit forum alleen omdat ik dingen zegt die jullie niet bevallen?

Waarom is het zo moeilijk om het woord te nemen zoals het er staat.

En ja het is belangrijk op de vruchten van de geest te tonen, maar dit kunnen we pas doen als wij de zekerheid hebben wanneer wij goed staan (handelingen2:38)

Overigens gebruik ik: ‘’DE STATEN VERTALING’’

Geschriften verwijzing naar het spreken in vreemde talen

Direct verwijzing(statenvertaling)      Indirecte verwijzing

Markus 16:17, hier staat dat een teken is voor een gelovige      Johannes3:8, als we deze vers goed bestuderen dan staat hier: wie uit de geest geboren is(iemand die de geest ontvangen heeft) te horen is gelijk de wind te horen is

Handelingen2:4, hier staat dat zij het ontvangen hadden en in die vreemde talen begonnen te spreken      Johannes4:23-24, hier staat dat we aanbidden moeten in geest&waarheid, in johannes13&14 staat de trooster de geest de waarheid is

Handelingen2:16, Petrus zegt hier dat dit is het, hoe wist hij dit? De mensen spraken in vreemde talen, joel 2:28 profetie en jeseja 28:11      Efeze6:18 we moeten bidden ten allen tijd in de geest wat is in de geest bidden?

1korinthe14:14, vreemde talen is in de geest

1korinthe14:2: spreekt in verborgenheid tot god       1korinthe14:4 lees dit ga nu naar efeze6:18&1judas:20-21

Handelingen2:38      Handeligen10:44-48 vergelijk handelingen2:38 en naar handelingen10:45-46 voor meer duidelijkheid

Misverstandingen!      Waarom ?

Handelingen2:6-11, maar in vers 12 staat dat ze hier niet zeker wisten      Petrus zegt in handelingen2:16 het antwoord

En handelingen2:33 wat gij nu ziet & hoort

Kern geschriften:      

Jeseja28:11, johannes3:8 johannes4:23-24 1korinthe14:2:4:14:22 efeze6:18 romeinen8:26-27 titus3:5 1judas:20-21      

Mensen het belangrijkste is gewoon dat we doen wat Jezus gezegd heeft , wederomgeboren worden

Johannes3:3-5 uit water en geest

Handelingen2:38

Lukas11:13 vragen aan de vader voor de HG

Jakobus3: waarom de tong zo belangrijk is

Doop:1petrus3:21

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 26 januari 2005 11:36:53 schreef solomonbhabla het volgende:

Is het misschien zo duidelijk
verbaasd.gif

Niet echt ....

Quote:
Op woensdag 26 januari 2005 11:36:53 schreef solomonbhabla het volgende:

Ik heb veel critici gehad op dit forum alleen omdat ik dingen zegt die jullie niet bevallen?

Misschien zou je jouw bijdragen wat beter kunnen onderbouwen. Nu smijt je met wat teksten zonder ook maar aannemelijk te maken dat het hier in essentie gaat om een soort bijzonder, nieuw taaltje wat alleen door gelovigen gesproken zou kunnen worden.

Quote:
Op woensdag 26 januari 2005 11:36:53 schreef solomonbhabla het volgende:

Waarom is het zo moeilijk om het woord te nemen zoals het er staat.

Dat vraag ik me dus ook af ........ verbaasd.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag is of het spreken in tongen glossolalie was of xenoglossie. Het is zeer waarschijnlijk dat de "tongen" gewoon aardse talen waren.

Verder zou iedereen zich af moeten vragen aan de hand van 1 Kor. 14:21-22 in welke mate vandaag de dag de "tongen" nog fungeren als een tekengave, dus als een teken en boodschap voor de ongelovige Joden. Bij Medema verscheen het boek "het teken van de talen," ook de studie van Medema over 1 Kor. 14 is aan te bevelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

ik heb niet alle 11 pagina's gelezen, maar ik ben zondag naar een soort "jeugddienst" geweest en dat was allemaal egt super.

totdat de zanger van de band inees (naar mijn idee) vaag ging doen...hij stopte en vroeg/zei als er mensen zijn die ook tongentaal kunnen die mogen meedoen.

ik wist 1st zo snel niet meer wt t was dus aan een vriend van me uitleg gevraagd....en toen snapte ik t dus

maar ik moet eerijk zijn, ik vond t best eng...en had t nut er niet helemaal van door want ik begreep toch niet wat hij zei.

dit is mn ervaring met tongentaal...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, ik weet niet of iemand het al heeft genoemd, maar hoe wordt er gedacht over een symbolische uitleg van de tongentaal? Namelijk dat de Heilige Geest mensen inspireert en op het juiste moment woorden in de mond legt die de deuren van de harten van anderen kunnen raken? Anders lijkt me de tongentaal weinig functie hebben in het opbouwen van het Koninkrijk van God. Ik bedoel niets te ontkennen of ontkrachten met dit idee. Ben wel benieuwd naar de ideeen hierover.

Link naar bericht
Deel via andere websites

oh... aanvullinkje. Er zijn eerder een paar aanhalingen genoemt die gingen over in vreemde talen spreken en dan uitleggen... dit wijst mij meer op een punt dat de Apostelen e.a. Christenen op reis gingen, en dat dit een soort handvat voor hun is om in bijeenkomsten één en ander begrijpbaar te maken als de taal van de doelgroep niet de oorspronkelijke taal van de Apostel of missionaris of pionier/ reizende leraar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm die kerk waar solomonbhabla in zit is mij wel bekend en ik sta daar nogal kritisch tegenover omdat ze beweren dat elk wedergeboren mens de gaven van de Geest moet bezitten om tot volwaardig aangezien te worden. Ik vind dit erg krom want niemand mag de Geest dwingen om gaven, slechts vragen en ja als Hij vind dat ze op dat moment nodig zijn zal Hij ze ook zeker geven, in tongen spreken kan zeer fijn zijn als dit ook echt nodig is maar ik ben maar wat blij dat niet iedereen het spreekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

ik ben het solomonbhabla eens op het gebied van tongentaal. het hoeft niet een andere aardse taal te zijn. Meestal is het een echte goddelijke taal, een nieuwe taal. im mijn gemeente zie je mensen ook in tongentaal bijv god loven en prijzen, dit is geen bestaande taal of effe verzonnen taal. neen je kan echt horen dat het een taal op zich is.

wat je in handelingen 2 ziet, met het stukje van zij hoorde de galieers in hun eigen taal spreken.

dit stukje zegt niet dat een tongentaal een andere aardse taal is, tenminste de teksten van solomonbhabla spreken dat tegen. dat de heidenen de tongentaal in hun eigen taal hoorde was een wonder van god. god gaf hun de vertaling van de tongen die gegeven werden hun konden dat horen in hun eigen moedertaal. dat was op dat moment een wonder van god.

bij de gemeente waar ik zit is, bij een dezelfde gemeente ergens anders in NED. is er ook is een keer een tong gegeven door iemand terwijl de pastor aan het prediken was. iedereen bad toen tot god voor de vertaling en deze werd vergeven en de pastor kon de man horen spreken in zijn taal en zo kon hij vertellen wat er gezegd en geprofeteerd werd.

voor mij is dit de sleutel tot behoudenis: dat is de bekering, of te wel de verlossing van jezus aannemen en erkennen dat je zondaar bent, maar god nu op de eerste plek zet en voor hem wilt leven.

gelijk na je bekering ontvang je de heilige geest en ben je behouden. als je later de doop door onderdompeling doet, dan maak je je lichaam vrij en kan je de vervulling van de geest krjgen. bijv je krijgt de gaven van de geest, (de overtuiging van zonde ook een gave en van zekerheid en leiding tot de waarheid krijg je naar je bekering)1 van de gave die je dan naar de onderdompeiling krijgt is tongentaal, kennis, wijsheid, genezingen enz. maar het komt wel eens voor dat iemand voor zijn doop de tongentaal krijgt, maar meestal pas na de doop. de doop vindt god belangrijk en het stelt je meer open voor de geest, natuurlijk hangt dat van je eigen openheid ervoor af.

in deze zin is het hebben van de heilige geest belangrijm, omdat volgens romeinen 8:9 "degene die gods geest niet hebben behoren god niet toe".

bekering zorgt voor de ontvangst voor de geest en vraag er zeker om, omdat god deze geest geeft om wie erom vragen.

greetz johan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 20:32:24 schreef Joozt het volgende:

Door dat verhaaltje van Johan heb ik het idee dat ik dus niet behouden wordt. Ik ben niet gedoopt en spreek niet in tongentaal.

Toch?

dat heb je verkeerd begepen. ik zei dat je behouden wordt door je bekering. als je jezus zijn verlossing aangenomen hebt en erkent hebt dat je een zondaar bent en je god op de eerste plek zet in je leven en hem gaat dienen. dat is je behoudenis.

paulus zegt zelf, dat niet iedereen de gave van tongentaal is toebedeeld, terwijl ze wel bij zijn gemeente horen. het is een gave van de geest.

greetz johan

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid