Spring naar bijdragen

Bekering Christendom


Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn naam is Imko en ik ben 18 jaar.

In mijn levensbestaan heb ik nog nooit maar een beetje in God gelooft.

Ik kom nu echter in een fase waarin ik merk aan mezelf dat ik steeds slechter ga leven kwa luiheid, gedrag, vloeken enz. Buiten dat merk ik dat de wereld steeds slechter wordt van de oorlog tussen Israël en Palestina tot kleinere zaken. Zelf heb ik een aantal christelijke vrienden waarvan ik merk dat die opener in het leven staan met meer vertrouwen.  Ik heb ondanks mijn ongelovigheid het christendom dan ook altijd gezien als de meest zuivere vorm van leven. Ik zie het christendom dan ook als iets voor mezelf wat mij houvast kan geven om een betere versie van mezelf te worden. 

Hoewel ik van plan ben de bijbel te lezen voor antwoorden heb ik ongelooflijk veel vragen waarover ik graag al eerder antwoord op zie. Ik ben daarvoor op dit forum gekomen in de hoop er vrij over te kunnen praten.

Ten eerste is er voor mij de vraag hoe ik toenadering tot God kan vinden. Ik wil graag geloven, ik ben van mezelf echter iemand die bewijs wil zien om iets daadwerkelijk te geloven. Want wat is het bewijs voor het bestaan van God? En waarom zijn goden van alle andere geloven waaraan mensen hun leven geven niet echt?

Verder heb ik de vraag over zonden. Ik weet dat God  vergeeft en dat zonden plegen menselijk is zolang je er oprechte spijt aan betuigt. Toch zie ik ongelooflijk veel christenen die naar nachtclubs gaan, roken, veel seks hebben. Een voorbeeld hiervan is ufc fighter Mcgregor die meent christelijk te zijn maar wel elke avond er helemaal op los gaat. In extreme gevallen zijn er ook christelijke moordenaars, verkrachters enz. Het lijkt me daarin sterk dat deze mensen hier oprecht spijt van hebben en bepaalde dingen van het geloof vermijden. Zijn dit dan nog christenen en worden die vergeven? 

Een wat misschien kleinere vraag waar ik wel gewoon erg benieuwd naar ben is hoe het bijvoorbeeld zit met een gestorven baby. Deze heeft eigenlijk geen leven kunnen leiden. Gaat deze dan alsnog direct naar de hemel zonder zichzelf te hoeven bewijzen? En hoe zit het bijvoorbeeld met huisdieren?

Hoewel ik nog veel meer vragen heb ik ook de taak aan mezelf dit te ondervinden en in stapjes ernaar toe te werken. 

Alvast de dank naar iedereen die de tijd neemt het te beantwoorden en te helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag Imko,

Welkom op het forum.

Hierbij de visie van iemand die ‘het’ niet in de RKK vond, maar die verliet en Jezus letterlijk op eigen houtje vond. 

Het belangrijkste in het leven is de Liefde die men uitdraagt naar een ander, waarbij het hart en het verstand in balans moeten zijn. 

In je groei naar volwassenheid zie je nu vooral hoe het volgens jou niet zou moeten zijn. Het zich ongeremd overgeven aan vele zaken in de wereld is dan ook absoluut niet de bedoeling. Beteugel jezelf tevens ook in de minder goede eigenschappen die je nu bij jezelf ervaart.

Daadwerkelijk bewijs van het bestaan van God is er in de wereld, helaas voor jou, niet. Alleen diep in je hart kun je hem vinden en ervaren via Jezus die een eenheid vormt met de Vader en de Heilige Geest. 

Ik zelf zie het Oude Testament als een verzameling verhalen die de vele levens van een mens beschrijft en het Nieuwe Testament als een inspiratiebron waarbinnen Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven aangeeft. Er staan in het NT overigens ook wel tegenstrijdigheden: zoek wat dat betreft voor jezelf het zuiverste.

Laat het verder voldoende voor je zijn dat men zich aan Gene Zijde over een gestorven baby ontfermd. En het is mogelijk om je gestorven huisdier terug te zien. Meer kan ik daar nu niet over delen.

Dit is hetgeen ik je nu een notendop te zeggen heb. 

Ik wens je veel sterkte op je levensweg èn het vertrouwen dat je zult vinden wat je zoekt. 

Met een hartelijke groet,

Yours

bewerkt door Yours
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei imko:

Hallo,

Mijn naam is Imko en ik ben 18 jaar.

In mijn levensbestaan heb ik nog nooit maar een beetje in God gelooft.

Ik kom nu echter in een fase waarin ik merk aan mezelf dat ik steeds slechter ga leven kwa luiheid, gedrag, vloeken enz. Buiten dat merk ik dat de wereld steeds slechter wordt van de oorlog tussen Israël en Palestina tot kleinere zaken. Zelf heb ik een aantal christelijke vrienden waarvan ik merk dat die opener in het leven staan met meer vertrouwen.  Ik heb ondanks mijn ongelovigheid het christendom dan ook altijd gezien als de meest zuivere vorm van leven. Ik zie het christendom dan ook als iets voor mezelf wat mij houvast kan geven om een betere versie van mezelf te worden. 

Hoewel ik van plan ben de bijbel te lezen voor antwoorden heb ik ongelooflijk veel vragen waarover ik graag al eerder antwoord op zie. Ik ben daarvoor op dit forum gekomen in de hoop er vrij over te kunnen praten.

Ten eerste is er voor mij de vraag hoe ik toenadering tot God kan vinden. Ik wil graag geloven, ik ben van mezelf echter iemand die bewijs wil zien om iets daadwerkelijk te geloven. Want wat is het bewijs voor het bestaan van God? En waarom zijn goden van alle andere geloven waaraan mensen hun leven geven niet echt?

Verder heb ik de vraag over zonden. Ik weet dat God  vergeeft en dat zonden plegen menselijk is zolang je er oprechte spijt aan betuigt. Toch zie ik ongelooflijk veel christenen die naar nachtclubs gaan, roken, veel seks hebben. Een voorbeeld hiervan is ufc fighter Mcgregor die meent christelijk te zijn maar wel elke avond er helemaal op los gaat. In extreme gevallen zijn er ook christelijke moordenaars, verkrachters enz. Het lijkt me daarin sterk dat deze mensen hier oprecht spijt van hebben en bepaalde dingen van het geloof vermijden. Zijn dit dan nog christenen en worden die vergeven? 

Een wat misschien kleinere vraag waar ik wel gewoon erg benieuwd naar ben is hoe het bijvoorbeeld zit met een gestorven baby. Deze heeft eigenlijk geen leven kunnen leiden. Gaat deze dan alsnog direct naar de hemel zonder zichzelf te hoeven bewijzen? En hoe zit het bijvoorbeeld met huisdieren?

Hoewel ik nog veel meer vragen heb ik ook de taak aan mezelf dit te ondervinden en in stapjes ernaar toe te werken. 

Alvast de dank naar iedereen die de tijd neemt het te beantwoorden en te helpen.

Ik ben pas gaan geloven toen ik er achterkwam dat in de bijbel het helemaal niet over een algemene God gaat maar over een hele specifieke God, die een verbond sluit met een klein volkje Israël (overigens is deze naam niet direct te verwisselen met de huidige staat Israël).

Deze God onthult zijn Naam als de ‘Ik ben die ik ben’ en zegt tegen Israël: laat mij jullie God zijn tussen alle andere goden in deze wereld. 
Deze God is ook wel bekend (geopenbaard) als de God van de verhalen van Abraham, Izaak en Jakob (Jakob krijgt de naam Israël).

Ik weet niet of je bekend bent met dit verhaal (slavernij, bevrijding, woestijn, beloofde land, ballingschap, terugkeer),    
maar deze specifieke God laat zich kennen (openbaart zich) weer heel specifiek in Jezus Christus.   
Jezus is eigenlijk de belichaming van het verhaal wat ik hierboven schetste.  
 

Dus als je het over God hebt, dan is altijd de vraag: over welke God wil je het hebben?  
De God van de bijbel of de God die mensen, willen dat die zo is ( de God die je blijkbaar in je hartje kunt vinden (is m.i. niet de God van de bijbel)).

De bijbel zegt over de hemel dat God daar woont en dat de plek van de mens op aarde is.  
Het is niet de bedoeling dat de mens naar de hemel gaat. Het is andersom en dat is dat God naar de aarde komt (openbaart zich in Israël en in Jezus)).

Toch zegt de bijbel ook dat deze specifieke God niet alleen de God van Israël is ( dat voorop), maar dat deze specifieke God via Israël en in Jezus alle mensen op het oog heeft. Dat is de goede boodschap (evangelie) van de bijbel. Deze specifieke God wil de God zijn van alle mensen (en deze aarde is zijn schepping).

En dan gaat het om vertrouwen (geloof): durf je het aan om met deze specifieke God (die zich openbaart in de uitgespuugde en mishandelde Jezus) op je levensweg te gaan. In Jezus heeft deze God laten zien: het gaat goed komen. 
Jezus heeft het oordeel op zich genomen, maar is zelf ook het oordeel (de toets-steen).   
Laat die christenen die jij benoemt, maar weten dat Jezus rechtvaardig zal oordelen, niet om angst te zaaien, maar om recht te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Imko,

 

Citaat

Ten eerste is er voor mij de vraag hoe ik toenadering tot God kan vinden. Ik wil graag geloven, ik ben van mezelf echter iemand die bewijs wil zien om iets daadwerkelijk te geloven. Want wat is het bewijs voor het bestaan van God? En waarom zijn goden van alle andere geloven waaraan mensen hun leven geven niet echt?

Het enige bewijs voor het 'bestaan' van God ligt in jezelf.   Waarmee ik al aangeef dat God niet zo 'bestaat' zoals wij bestaan.   Geloven in God is dus redelijk nutteloos, want je weet niet in wie of wat je moet geloven.   En omdat gelovigen dat ook niet weten bedenken ze maar een God of soms zelfs 3.    Ik ben altijd atheïst geweest, maar ik heb wel altijd Jezus gevolgd. 

De goden van andere religies zijn dus net zo echt of onecht als de christelijke God die uit 3 personen bestaat.  De christelijke God is bedacht op een concilie.  En bedachte goden zijn nooit waar.

Citaat

Verder heb ik de vraag over zonden. Ik weet dat God  vergeeft en dat zonden plegen menselijk is zolang je er oprechte spijt aan betuigt. Toch zie ik ongelooflijk veel christenen die naar nachtclubs gaan, roken, veel seks hebben. Een voorbeeld hiervan is ufc fighter Mcgregor die meent christelijk te zijn maar wel elke avond er helemaal op los gaat. In extreme gevallen zijn er ook christelijke moordenaars, verkrachters enz. Het lijkt me daarin sterk dat deze mensen hier oprecht spijt van hebben en bepaalde dingen van het geloof vermijden. Zijn dit dan nog christenen en worden die vergeven? 

Veel christenen zijn alles behalve een goed voorbeeld.   Een niet-zondig leven leiden moet gewoon in je zitten.  Van Jezus mogen we geen wereldse zaken begeren, zo simpel ligt het.  Geloven is dus niet zo belangrijk, wat christenen doen of nalaten is niet zo belangrijk, wat er toe doet is jouw houding in het leven.  Als je de richtlijnen van Jezus serieus neemt, dan gaat ooit het Woord in jou spreken.   Wel veel geduld hebben en geen verwachtingen koesteren.  Nederigheid staat altijd voorop.

Citaat

Een wat misschien kleinere vraag waar ik wel gewoon erg benieuwd naar ben is hoe het bijvoorbeeld zit met een gestorven baby. Deze heeft eigenlijk geen leven kunnen leiden. Gaat deze dan alsnog direct naar de hemel zonder zichzelf te hoeven bewijzen? En hoe zit het bijvoorbeeld met huisdieren?

Dit soort vragen zijn onbelangrijk, want er is geen hiernamaals.   Er is het Koninkrijk Gods en daar kun je alleen 'naar toe' als je uit Geest bent geboren. Jij als natuurlijk mens gaat nergens naar toe, dus huisdieren ook niet.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-5-2024 om 01:56 zei imko:

Ten eerste is er voor mij de vraag hoe ik toenadering tot God kan vinden. Ik wil graag geloven, ik ben van mezelf echter iemand die bewijs wil zien om iets daadwerkelijk te geloven. Want wat is het bewijs voor het bestaan van God? En waarom zijn goden van alle andere geloven waaraan mensen hun leven geven niet echt?

Volgens mij stel je hier de verkeerde vragen. Je zou moeten vragen: bestaan er echt goden? Als je er zo in steekt dan moet je namelijk op alle opties dezelfde criteria toe passen. Als je vraagt wat het bewijs is voor het bestaan, dan ga je al uit van het bestaan. 

Hetzelfde geldt voor de twee vraag. Kennelijk heb je al aan genomen dat de goden van andere geloven niet echt zijn. Maar als je daar al uit van gaat, waarom dan nog bewijs vragen? 

Je schrijft ook dat je christelijke vrienden hebt die meer open in het leven staan, met meer vertrouwen. Dat kan maar je neemt hier maar aan dat dit komt omdat ze christen zijn. Wie zegt dat het daardoor komt? Wellicht zijn er andere zaken. Zijn het je enige vrienden, heb je vergelijkingsmateriaal en hoe maak je die vergelijking? 

Je zegt dat je de Bijbel wil gaan lezen. Waarom de Bijbel en niet de Koran of Dawkin's  'The God Delusion' ? 

Kortom: je beperkt jezelf enorm, waardoor er maar één uitkomst kan zijn en dat is dat je christen wordt. Dat is dan niet Gods werk, maar dat heb je jezelf naar toe gedreven. 

Je bent 18, het is heel normaal om in deze fase van je leven twijfels te hebben, maar zorg ervoor dat je er open in staat en gooi niet zelf op voorhand alle deuren dicht.

Op 13-5-2024 om 01:56 zei imko:

Ten eerste is er voor mij de vraag hoe ik toenadering tot God kan vinden. Ik wil graag geloven, ik ben van mezelf echter iemand die bewijs wil zien om iets daadwerkelijk te geloven.

Dit kan niet, het is tegengesteld aan elkaar. Als je graag bewijs wil zien om werkelijk te geloven, maar je hebt dat bewijs nog niet, dan kan het dus niet zo zijn dat je graag wil geloven. En als je graag bewijs wil zien, wat gaat je conclusie zijn als dat bewijs er niet is? Sta je daar voor open of stel je de vraag alleen voor de buhne? 

Op 13-5-2024 om 01:56 zei imko:

Verder heb ik de vraag over zonden. Ik weet dat God  vergeeft en dat zonden plegen menselijk is zolang je er oprechte spijt aan betuigt.

Nu begint je verhaal ongeloofwaardig te worden. Twee regels geleden was je nog op zoek naar bewijs, m en nu kom je al met deze stelling? Wees eerlijk @imko.Deze zin wordt alleen gebruikt door mensen die geloven. Als jij niet gelooft, zoals je zegt, kun je deze zin niet gebruiken.

 

Op 13-5-2024 om 01:56 zei imko:

Toch zie ik ongelooflijk veel christenen die naar nachtclubs gaan, roken, veel seks hebben.

Serieus? Kun jij aan de neus van nachtclub bezoekers en mensen die seks hebben, zien of ze christen zijn? Zo'n bewering kun je alleen maar doen, als je er zelf ook bent (omdat je weet dat het er ongelooflijk veel zijn en dat ze het veel doen)?  

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-5-2024 om 01:56 zei imko:

Een wat misschien kleinere vraag waar ik wel gewoon erg benieuwd naar ben is hoe het bijvoorbeeld zit met een gestorven baby

1 gestorven baby? Dit is geen kleine vraag. Per jaar gaan er miljoenen babys dood aan de honger. Ik zie dat als bewijs dat een liefdevolle God niet bestaat, anders liet die dat niet gebeuren.

Op 13-5-2024 om 01:56 zei imko:

Hoewel ik nog veel meer vragen heb ik ook de taak aan mezelf dit te ondervinden en in stapjes ernaar toe te werken.

Doe dat vooral niet. 
Je moet niet ondervinden en 'er naar toe werken', maar onderzoeken en daaruit conclusies trekken, wat die conclusies ook zijn. en dan weet je tevoren dus niet precies waar je uit gaat komen. Wees wel eerlijk tegen jezelf en anderen, want dat ben je nu niet. 
Het kijkt er op dat je onder invloed staat van mensen die je willen laten denken dat je erg rationeel bezig bent.
Maar dat ben je niet, en voor buitenstaanders is dat erg duidelijk.
Je hebt je volledig afgesloten voor andere mogelijkheden.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-5-2024 om 01:56 zei imko:

Ik zie het christendom dan ook als iets voor mezelf wat mij houvast kan geven om een betere versie van mezelf te worden.

Een christen wordt geen christen om een betere versie van zichzelf te worden. Jezelf verbeteren d.m.v. het adapteren van christelijke normen en waarden, maakt je simpelweg een dief van vruchten en een hater van de boom. Een christen is een nieuwe schepping, geen verbeterde versie van zichzelf. Dat levert enkel opgepoetste drollen op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-5-2024 om 01:56 zei imko:

Hallo,

Mijn naam is Imko en ik ben 18 jaar.

In mijn levensbestaan heb ik nog nooit maar een beetje in God gelooft.

Ik kom nu echter in een fase waarin ik merk aan mezelf dat ik steeds slechter ga leven kwa luiheid, gedrag, vloeken enz. Buiten dat merk ik dat de wereld steeds slechter wordt van de oorlog tussen Israël en Palestina tot kleinere zaken. Zelf heb ik een aantal christelijke vrienden waarvan ik merk dat die opener in het leven staan met meer vertrouwen.  Ik heb ondanks mijn ongelovigheid het christendom dan ook altijd gezien als de meest zuivere vorm van leven. Ik zie het christendom dan ook als iets voor mezelf wat mij houvast kan geven om een betere versie van mezelf te worden. 

 

 

Hallo Imko,

Welkom op dit forum.

Het feit dat je zelf opmerkt dat je steeds slechter gaat leven geeft aan dat je je daarvan bewust bent en dat de Heiige Geest met je aan het werk is. De Heilige Geest overtuigt een mens van zonden. Dat je christelijke vrienden hebt laat zien dat je ongeveer dezelfde afstemming hebt als zij.  Mooi dat je iets in hen ziet van de vreugde van de Heer in de vorm van een opener levenshouding met meer (geloofs)vertrouwen.  Het christendom kan zeker houvast geven en je helpen een betere versie van jezelf te worden. In Christus zijn we een nieuwe schepping. 
 

Op 13-5-2024 om 01:56 zei imko:

 

Hoewel ik van plan ben de bijbel te lezen voor antwoorden heb ik ongelooflijk veel vragen waarover ik graag al eerder antwoord op zie. Ik ben daarvoor op dit forum gekomen in de hoop er vrij over te kunnen praten.

Ten eerste is er voor mij de vraag hoe ik toenadering tot God kan vinden. Ik wil graag geloven, ik ben van mezelf echter iemand die bewijs wil zien om iets daadwerkelijk te geloven. Want wat is het bewijs voor het bestaan van God? En waarom zijn goden van alle andere geloven waaraan mensen hun leven geven niet echt?

 

 

De vraag hoe je toenadering tot God kunt vinden is een hele goede vraag. Je geeft aan dat je daarbij bewijs zou willen zien. Onze God geeft die bewijzen aan iemand persoonlijk, in het persoonlijk leven, in de persoonlijke relatie met God.   Je kunt toenadering tot God vinden door je geest tot rust te brengen en je bewust te worden van ogenschijnlijk kleine dingen in het leven. En daarbij zou je God in gebed kunnen vragen jou bewijzen te geven dat Hij bestaat en bij en met je is.  Als je dat echt diep gemeend wilt, dan geeft God antwoord. Vaak gebeurt dat vrij snel maar het hoeft niet altijd stante pede. Als het wat langer duurt kun je het gebed herhalen. Daaarbij is het van belang dat je een kalme geest hebt zodat je  gewaar wordt wat God je wil laten zien.  Ik zou je daarbij van harte een klein boekje (ca. 100 pagina’s) van Frère Laurent willen aanbevelen met de titel “Besef van Gods tegenwoordigheid”.

https://www.gideonboeken.nl/besef-van-gods-tegenwoordigheid

Een inkijkexemplaar vind je hier: https://www.gideonboeken.nl/system/files/dd956a308e73f6382cc59af61cdbcb82.pdf

Broeder Laurentius kwam ook op zijn achttiende tot geloof. 

Daarna zou ik je een tweede boek willen aanraden, dat is  “De navolging van Christus in jonge taal”, van Thomas à Kempis. Dit werk bestaat uit allemaal kleine hoofdstukjes, waarvan je er 1 per dag zou kunnen lezen. https://www.bol.com/nl/nl/p/de-navolging-vn-christus-in-jonge-taal/1001004006393981/?bltgh=ij9wMXvmo0VpnrH0EAtIrQ.2_13.14.ProductTitle

Verder zou ik als ik jou was eens met je vrienden hierover praten. Wat doen zij om tot God te naderen? Kun je eens een keer met hen mee naar de kerk?

 

Op 13-5-2024 om 01:56 zei imko:

Verder heb ik de vraag over zonden. Ik weet dat God  vergeeft en dat zonden plegen menselijk is zolang je er oprechte spijt aan betuigt. Toch zie ik ongelooflijk veel christenen die naar nachtclubs gaan, roken, veel seks hebben. Een voorbeeld hiervan is ufc fighter Mcgregor die meent christelijk te zijn maar wel elke avond er helemaal op los gaat. In extreme gevallen zijn er ook christelijke moordenaars, verkrachters enz. Het lijkt me daarin sterk dat deze mensen hier oprecht spijt van hebben en bepaalde dingen van het geloof vermijden. Zijn dit dan nog christenen en worden die vergeven? 

 


Ieder mens die oprecht spijt heeft, is reeds vergeven op grond van het Offer van onze Heere Jezus Christus  aan het Levenschenkend kruis.  Je geeft zelf al aan dat niet iedereen oprecht spijt heeft. Dan blijft de zonde tussen de mens en God instaan en dat kan maken dat de mens Hem minder goed verstaat. Dat komt omdat God ook via het geweten spreekt en als de mens het geweten “toeschroeit”, dus als de mens het geweten afsluit voor God (door Hem te negeren), dan belemmert dat de communicatie.  Dat is verder iets tussen God en de mens. Tussen God en de betreffende individu. Dat is niet jouw zorg, jouw zorg zou eerst en vooral jouw eigen relatie met God en jouw eigen zielenheil moeten zijn. Want daar heb jij invloed op en niet op de relatie van God met een ander.

 

Op 13-5-2024 om 01:56 zei imko:

 

Een wat misschien kleinere vraag waar ik wel gewoon erg benieuwd naar ben is hoe het bijvoorbeeld zit met een gestorven baby. Deze heeft eigenlijk geen leven kunnen leiden. Gaat deze dan alsnog direct naar de hemel zonder zichzelf te hoeven bewijzen? En hoe zit het bijvoorbeeld met huisdieren?


Baby’s hebben nog geen zonde gekend en gaan inderdaad naar de hemel. Hoe het met huisdieren zit, daarover denken christenen vaak verschillend. Persoonlijk geloof ik dat zij ook naar de hemel gaan. Ze zijn aan de mens gegeven voor kameraadschap en trouw.

 

Op 13-5-2024 om 01:56 zei imko:

 

Hoewel ik nog veel meer vragen heb ik ook de taak aan mezelf dit te ondervinden en in stapjes ernaar toe te werken. 

Alvast de dank naar iedereen die de tijd neemt het te beantwoorden en te helpen.


Het is inderdaad belangrijk om de aanwezigheid van God in je leven zelf te ondervinden en daar in stapjes naartoe te werken. Wat betreft de beantwoording van je bericht, graag gedaan. Ik hoop dat de gegeven tips je verder op weg zullen helpen naar een vruchtbare persoonlijke relatie met God.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Imko

I kom haast nooit op dit forum, maar jij schijnt echt oprechte vragen te hebben en dus dacht ik het te antwoorden.

Op 13-5-2024 om 09:26 zei imko:

Ik zie het christendom dan ook als iets voor mezelf wat mij houvast kan geven om een betere versie van mezelf te worden. 

Absoluut, maar niet het “Christendom”.  Het is Christus, God zelf, die ons redt! Christus is gekomen om ons de weg naar de hemel te openbaren.  Het geluk begint al hier op aarde! 

ieder die zijn huis, broers of zusters, vader of moeder, vrouw, kinderen of akkers heeft prijsgegeven om mijn Naam, zal het honderdvoudig terugkrijgen en eeuwig leven ontvangen.

Matteüs 19, 27-29

Op 13-5-2024 om 09:26 zei imko:

Hoewel ik van plan ben de bijbel te lezen voor antwoorden heb ik ongelooflijk veel vragen waarover ik graag al eerder antwoord op zie. Ik ben daarvoor op dit forum gekomen in de hoop er vrij over te Kunnen praten.

Als je de bijbel wil lezen begin dan met de evangelien en vooral het evangelie van St Johannes.  Als je Engels kan lezen dan zou ik dit site hartelijk aanbevelen: catholic.com. (Catholic answers)

 

Op 13-5-2024 om 09:26 zei imko:

Ik ben daarvoor op dit forum gekomen in de hoop er vrij over te kunnen praten.

Jammer genoeg denk ik dat dit forum jou alleen maar in verwarring zal brengen. Iedereen heeft hier zo zijn eigen (en vaak totaal verkeerde) mening en daar schiet je niets mee op. 

Op 13-5-2024 om 09:26 zei imko:

Ten eerste is er voor mij de vraag hoe ik toenadering tot God kan vinden.

Dat is echt niet moeilijk.  God wil zich namelijk graag openbaren en dat doet Hij ook aan iedereen die dat echt wilt. Je moet Hem gewoon vragen.  Hij begint, wij reageren. Wordt altijd verhoord.

 

Op 13-5-2024 om 09:26 zei imko:

k ben van mezelf echter iemand die bewijs wil zien om iets daadwerkelijk te geloven.

Nou, ik ook.  God is uitermatig redelijk en heeft ons verstand gegeven om het te gebruiken. 

 

Op 13-5-2024 om 09:26 zei imko:

Want wat is het bewijs voor het bestaan van God?

Reeds de oude Grieken, Aristotle en anderen wisten het te bewijzen.  St Acquinas heeft het mooi beschreven.  Er zijn ongeveer vijf manieren om het bestaan van God te bewijzen.  Google het maar.  Met ons gezond verstand komen wij al ver, maar wij hebben Gods openbaring in Christus nodig om Hem beter te begrijpen

 

Op 13-5-2024 om 09:26 zei imko:

Verder heb ik de vraag over zonden.

Wij zijn allemaal zondaars.  Elke morgen ga ik naar de Heilige Mis en daarin belijden wij dat wij zondaars zijn, mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa!  Mijn schuld, mijn schuld, mijn overgrote schuld.  Maar het fantastiesche is dat als je oprecht berouw hebt (en het dus niet meer wil doen) alle zonden helemaal vergeven worden.

Op 13-5-2024 om 09:26 zei imko:

hoe het bijvoorbeeld zit met een gestorven baby.

Als een baby geldig gedoopt is gaat het meteen naar de hemel.  Als het niet gedoopt is weten wij gewoon niet wat er gebeurt.  Er was vroeger een theorie over “limbo” een soort toestand van natuurlijk geluk, Maar dat is geen kerkleer. Het is maar een theorie.  God heeft iedereen lief op een manier die wij gewoon niet kunnen begrijpen en zal zich over die baby ontfermen.  Dus maak je gen zorgen.  Dit geld ook voor babies die nooit geboren zijn, zoals met gewilde of spontane abortussen.

 

Op 13-5-2024 om 09:26 zei imko:

En hoe zit het bijvoorbeeld met huisdieren?

Dieren hebben geen geestelijke ziel en voor hun is de dood het einde van hun bestaan.  Wel is het mogelijk dat in het hiernamaals ook planten en dieren bestaan, op een volmaakte wijze.  Het heelal is immers door God geschapen en is dus goed.  Door Christus wordt alles hernieuwd en dus ook de aarde.  Er zullen dus waarschijnlijk ook dieren zijn, maar dit is maar een opinie, niet een kerkleer.

 

Op 13-5-2024 om 09:26 zei imko:

Hoewel ik nog veel meer vragen heb ik ook de taak aan mezelf dit te ondervinden en in stapjes ernaar toe te werken. 

Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. Matteus 7:7

 

Met hartelijke groet

bewerkt door Chartreuse
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Chartreuse:
Op 13-5-2024 om 01:56 zei imko:

Want wat is het bewijs voor het bestaan van God?

Reeds de oude Grieken, Aristotle en anderen wisten het te bewijzen.  St Acquinas heeft het mooi beschreven.  Er zijn ongeveer vijf manieren om het bestaan van God te bewijzen.  Google het maar.  Met ons gezond verstand komen wij al ver,

Zeker. Dan zul je zien dat Aristoteles het had over de Griekse goden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Chartreuse:

 

 

Jammer genoeg denk ik dat dit forum jou alleen maar in verwarring zal brengen. Iedereen heeft hier zo zijn eigen (en vaak totaal verkeerde) mening en daar schiet je niets mee op. 

 

Daar ben ik het mee eens, Imko raakt alleen maar in verwarring met 10 verschillende meningen.  Waarvan er dan ook nog eens 9 verkeerd zijn.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Daar ben ik het mee eens, Imko raakt alleen maar in verwarring met 10 verschillende meningen.  Waarvan er dan ook nog eens 9 verkeerd zijn.

Het is een illustratie van de verschillende paden die bewandeld kunnen worden. 

Ik heb er vertrouwen in dat Imko er uit haalt wat voor hem naar hart en verstand goed voelt. 

Belangrijk is in mijn visie wel dat je je een beetje identificeert. Vandaar dat ik heb aangegeven dat ik God/Jezus niet in de (RKK-) kerk vond, maar in die zin op eigen houtje.

bewerkt door Yours
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hopper:

Daar ben ik het mee eens, Imko raakt alleen maar in verwarring met 10 verschillende meningen.  Waarvan er dan ook nog eens 9 verkeerd zijn.

Iets anders dan jouw mening is niet per definitie verkeerd. Wel anders. @imko wil een open gesprek, geen opgelegd om beton gegoten pad. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Yours:

Het is een illustratie van de verschillende paden die bewandeld kunnen worden. 

Ik heb er vertrouwen in dat Imko er uit haalt wat voor hem naar hart en verstand goed voelt. 

Belangrijk is in mijn visie wel dat je je een beetje identificeert. Vandaar dat ik heb aangegeven dat ik God/Jezus niet in de (RKK-) kerk vond, maar in die zin op eigen houtje.

Ik vond de opmerking van Chatreuse wel grappig.  Alsof alleen zijn mening de juiste is.  Een mening waar ik het dan weer volstrekt niet mee eens ben.   Er zijn namelijk exact nul manieren om het bestaan van God te bewijzen.  God bestaat niet.   De 'God' die bewezen kan worden kan onmogelijk 'de echte' God zijn.  Maar dat is natuurlijk dan weer mijn mening welke voortkomt uit de negatieve theologie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Dat beloof ik:

Zeker. Dan zul je zien dat Aristoteles het had over de Griekse goden.

Veelzeggend commentaar!

Net zoals Aristoteles God als de Eerste Beweger afleidt uit de bewegende hemellichamen, zo construeert Thomas van Aquino een vijfvoudig bewijs om God als de Schepper af te leiden uit de schepselen, waarbij de Schepper verschijnt als de Eerste Beweger, of het noodzakelijke bestaan op zichzelf, of als de efficiënte, laatste of existentiële oorzaak van alles.

En als je het werkelijk will weten, hier is een zeer indrukwekkend commentaar: https://www.mdpi.com/2077-1444/15/2/235#:~:text=Just as Aristotle deduces God,or existential cause of all

Over bewijzen voor het bestaan van God: Aristoteles, Avicenna en Thomas van Aquino

In dit artikel onderzoek ik de drie bewijzen voor het bestaan van God die door Aristoteles, Avicenna en Thomas van Aquino zijn voorgesteld. Door de argumenten te reconstrueren en te analyseren, wil ik laten zien dat het bewijzen van het bestaan van God zowel een filosofische als een theologische kwestie is. Ik betoog dat filosofen en theologen verschillende benaderingen hebben om het bestaan van God te bewijzen, niet alleen omdat ze verschillende epistemologische principes volgen, maar, fundamenteler, omdat ze verschillende metafysische kaders construeren in, waarin God, de Allerhoogste, verschillende rollen speelt en dus op een andere manier wordt verduidelijkt. Bovendien is het bewijs van Gods bestaan van theologische betekenis. Als theoloog verlaat Thomas van Aquino het metafysische bewijs van Avicenna en herstelt hij het Aristotelische kosmologische bewijs om theologische redenen.  ENZ

Good luck!

bewerkt door Chartreuse
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Iets anders dan jouw mening is niet per definitie verkeerd. Wel anders. @imko wil een open gesprek, geen opgelegd om beton gegoten pad. 

Inderdaad. Beetje jammer dat er een achttienjarige man een paar oprechte vragen stelt en dat vervolgens een paar spirituele ego’s gaan afgeven op anderen in plaats van zichzelf in te leven in de vraagsteller en een oprecht antwoord vanuit zichzelf te geven.  Tekenend, die spirituele ego’s.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Iets anders dan jouw mening is niet per definitie verkeerd. Wel anders. @imko wil een open gesprek, geen opgelegd om beton gegoten pad. 

Ben jij woordvoerder van Imko?   Voorlopig heeft hij zich niet meer gemeld.    Trouwens, ik heb geen om beton gegoten pad  opgelegd.   De snelste weg naar God is het lijden, maar dat is het pad wat Jezus wijst. En doorgaans kiest de mens een ander pad, het lijden is niet populair. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Chartreuse:

Door de argumenten te reconstrueren en te analyseren, wil ik laten zien dat het bewijzen van het bestaan van God zowel een filosofische als een theologische kwestie is. Ik betoog dat filosofen en theologen verschillende benaderingen hebben om het bestaan van God te bewijzen, niet alleen omdat ze verschillende epistemologische principes volgen, maar, fundamenteler, omdat ze verschillende metafysische kaders construeren in, waarin God, de Allerhoogste, verschillende rollen speelt en dus op een andere manier wordt verduidelijkt.

Om te bewijzen dat iets bestaat, moet het bestaan. Als iets niet bestaat, kunnen we er geen bewijs voor vinden, en kunnen we er ook geen redelijke argumenten voor bedenken. Blijkbaar heeft niemand een idee waar die over praat, maar het begrijpen van het onderwerp is van cruciaal belang om geldige conclusies te trekken. Als iemand niet voldoende begrijpt waar hij het over heeft, kunnen argumenten zwak of gebaseerd zijn op misvattingen. In zo'n geval is het onmogelijk om overtuigend bewijs te leveren voor een standpunt. Wenst men te vertrekken vanuit aannames, dan vormt ook dat geen bewijs. Een aanname is een hypothese, een veronderstelling of een voorlopige conclusie die wordt gemaakt zonder direct bewijs of ondersteuning. Echter, om een bewering te ondersteunen of te weerleggen, is meer nodig dan alleen een aanname, en zal men de aanname ook gewoon moeten bewijzen. Als men wil bewijzen dat God bestaat, dan zal men toch eerst moeten weten dat Hij bestaat, anders wordt het een verhaaltje zonder einde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Hopper:

De snelste weg naar God is het lijden, maar dat is het pad wat Jezus wijst. En doorgaans kiest de mens een ander pad, het lijden is niet populair. 

Bestaan er verschillende gradaties van lijden om dat proces te versnellen? Het lijkt me toch onmogelijk dat een mens zoveel kan lijden dat het genoeg zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Figulus:

Bestaan er verschillende gradaties van lijden om dat proces te versnellen? Het lijkt me toch onmogelijk dat een mens zoveel kan lijden dat het genoeg zal zijn.

We kennen de leer, Jezus roept op hem te volgen.  Dus we dienen Jezus ook in het lijden te volgen.  Niet dat slappe gedoe van: "Jezus is voor ons gestorven".  Maar zelf het lijden aan gaan.   Vertrouw me maar: God schenkt jou het lijden.   Je zult weerstand voelen om het geschenk "uit te pakken", hetgeen al een lijden op zich is.  

Verder kunnen we verstandelijk begrijpen dat het de tijd an sich is wat tussen ons en 'het Licht' in staat.   Het Licht (Het waarachtig Licht) schijnt in de duisternis.  (Joh 1:5).  Je bent zelf de duisternis!  (De natuurlijke mens)

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hopper:

We kennen de leer, Jezus roept op hem te volgen.  Dus we dienen Jezus ook in het lijden te volgen.  Niet dat slappe gedoe van: "Jezus is voor ons gestorven".  Maar zelf het lijden aan gaan.   Vertrouw me maar: God schenkt jou het lijden.   Je zult weerstand voelen om het geschenk "uit te pakken", hetgeen al een lijden op zich is.

Op pakjesavond met tegenzin geschenken openen van sarcastische sinterklaas.

13 minuten geleden zei Hopper:

Verder kunnen we verstandelijk begrijpen dat het de tijd an sich is wat tussen ons en 'het Licht' in staat.   Het Licht (Het waarachtig Licht) schijnt in de duisternis.  (Joh 1:5).  Je bent zelf de duisternis!  (De natuurlijke mens)

Dus de tijd is van belang en niet het lijden. Wat dat betreft zou men zelfmoord kunnen plegen om het proces te versnellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Figulus:

 

Dus de tijd is van belang en niet het lijden. Wat dat betreft zou men zelfmoord kunnen plegen om het proces te versnellen.

Het lijden is van uitermate belang.  De natuurlijke mens is geboren in de tijd en sterft normaliter in de tijd.   Maar wie als natuurlijke mens sterft zal het onvergankelijke niet beërven   (1 Kor 15:50).  Wat je zelf als ergens schreef: een opgepoetst zelf/ego blijft een zelf/ego.   Lees wat er in Matteüs 10:34 staat, Jezus is niet gekomen om jou als natuurlijk mens vrede te brengen, hij brengt het 'zwaard'.  Dat gaat behoorlijk pijn doen.

Ik hoop voor jou dat je geen trinitariër bent, want dan heb je een probleem.  God opdelen in 3 personen?  Maar ze zijn vergeten de Geest der waarheid in te delen (4 personen?).  Zonder de Geest der waarheid kun je het schudden.   De natuurlijke mens redt het niet om in zijn eentje te lijden en te sterven.

Het Evangelie is waar, maar vergeet de concilies.  Die concilies werden bevolkt door natuurlijke mensen, wat weten die nou van God?

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Hopper:

Ik hoop voor jou dat je geen trinitariër bent, want dan heb je een probleem.  God opdelen in 3 personen?  Maar ze zijn vergeten de Geest der waarheid in te delen (4 personen?).  Zonder de Geest der waarheid kun je het schudden.

Hoewel ik me voor kan stellen dat de leer van de Drie-Eenheid als opmerkelijk kan worden beschouwd, is mijn overtuiging dat het trinitarisme een monotheïsme betreft. God is niet deelbaar en tegelijkertijd drie personen: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Een volledig begrip van deze situatie zal enkel in retrospectief opgedaan kunnen worden vermoed ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-5-2024 om 01:56 zei imko:

Want wat is het bewijs voor het bestaan van God?

Eén van de bewijzen is de gouden spiraal en de gulden snede in de natuur. Het getuigt dat alle dingen in de natuur zijn gemaakt volgens een intelligente ontwerp van de intelligente Schepper. Evolutie of de oerknal is een ongeloofwaardige veronderstelling, en iets wat niet bestaat kan ook niks creëren.

f1281e_1b8a2fca07f749f28e5e2e73879015f2~

Op 13-5-2024 om 01:56 zei imko:

En waarom zijn goden van alle andere geloven waaraan mensen hun leven geven niet echt?

Er zijn monotheïstische religies die niet helemaal gebaseerd zijn op God's openbaring. Zij hebben een verkeerde, misvormde beeld van God. En er zijn polytheïstische religies die in grote verscheidenheid van goden geloven. In feite zijn dat demonen of fictieve personages of een combinatie van deze twee. "De goden die de hemel en de aarde niet gemaakt hebben, die zullen van de aarde en van onder deze hemel vergaan."

Op 13-5-2024 om 01:56 zei imko:

Verder heb ik de vraag over zonden. Ik weet dat God  vergeeft en dat zonden plegen menselijk is zolang je er oprechte spijt aan betuigt. Toch zie ik ongelooflijk veel christenen die naar nachtclubs gaan, roken, veel seks hebben. Een voorbeeld hiervan is ufc fighter Mcgregor die meent christelijk te zijn maar wel elke avond er helemaal op los gaat. In extreme gevallen zijn er ook christelijke moordenaars, verkrachters enz. Het lijkt me daarin sterk dat deze mensen hier oprecht spijt van hebben en bepaalde dingen van het geloof vermijden. Zijn dit dan nog christenen en worden die vergeven? 

Focus je aandacht op Jezus Christus, de stichter van het Nieuwe Testament. Hij is het perfecte voorbeeld of model om na te volgen. 

"Als de hele wereld is tegen my, dan ben ik tegen de hele wereld, gesterkt door God's genade." (Athanasius de Grote)

 

bewerkt door Modestus
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid