Spring naar bijdragen

Hoe bewijs je de openbaring van God en de autoriteit van de bijbel


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 779
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het simpele feit dat je God “de levende Vader” noemt is al een beeld, een godsbeeld. 

@Monachos heeft helemaal gelijk. De uitspraak van de Heer Jezus was gericht aan de 'overspelige vrouw' in Joh.8:11  'Ga heen, en zondig niet meer.'  En al zou het zo zijn dat deze twee vrouwen de

Besef je dat je op anderen overkomt als iemand die alleen maar wartaal uitslaat TTC?

Posted Images

9 uur geleden zei Tomega:
13 uur geleden zei Dat beloof ik:

Kan niet, ik ben geen Jood.  De kinderen van Abraham, dat zijn Joden."versie 2.0", dat staat niet in de Bijbel en watt hij daarover verstaat, staat dat niet in als woorden van God.

Jezus dan zeide tot de Joden, die in Hem geloofden: Indien gijlieden in Mijn woord blijft, zo zijt gij waarlijk Mijn discipelen; En zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken. Zij antwoordden Hem: Wij zijn Abrahams zaad, en hebben nooit iemand gediend; hoe zegt Gij dan: Gij zult vrij worden? Jezus antwoordde hun: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Een iegelijk, die de zonde doet, is een dienstknecht der zonde. En de dienstknecht blijft niet eeuwiglijk in het huis, de zoon blijft er eeuwiglijk.

Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn. Ik weet, dat gij Abrahams zaad zijt; maar gij zoekt Mij te doden; want Mijn woord heeft in u geen plaats. Indien gij Abrahams kinderen waart, zo zoudt gij de werken van Abraham doen.

Jezus dan zeide wederom tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Ik ben de Deur der schapen. Allen, zovelen als er voor Mij zijn gekomen, zijn dieven en moordenaars; maar de schapen hebben hen niet gehoord. Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden.

Staat geen 'versie 2.0' in he? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

Nee, Hij zit op een troon (de STOEL van de Rechter). 

Dit soort uitspraken resulteren alleen maar in voorstellingen van een vorst.   Jezus zelf echter leerde nederigheid.   Zodat we in zijn Woord kunnen blijven.  In het Woord kunnen we de waarheid (geestelijk) verstaan.   

In al die voorstellingen echter is de mens blind, doof en onwetend.

2 uur geleden zei Hetairos:

Zondigen is een gezindheid. Het is de natuurlijke gezindheid van alle mensen, niemand uitgezonderd. Van nature zondigt dus elk mens. Zonden zijn handelingen, die altijd bevlekt/bevuild door de zonde en vallen onder het oordeel.

Sinds Christus kan een mens deel krijgen aan de gezindheid van Geest uit God. De Geest verandert/vernieuwt de gezindheid van de menselijke geest. De menselijke geest wordt nu door de Geest van God geheiligd, dat is apart gezet. Dat betekent concreet, dat zolang een mens door de Geest uit God wordt geleid, de zondige handeling, niet meer wordt aangerekend.

Het oordeel over de zonde valt nu onder de verantwoording van de Geest uit God.

Dit is niet correct, dat wat uit de Geest is geboren is vrij van de zonde: de geestelijke mens.   Het gaat niet over wel/niet aanrekenen, de mens dient eerst de liefde van de Vader te vinden.  Hoe dat in zijn werk gaat dat staat beschreven.    De liefde des Vaders is een schaal voor de menselijke geest (geborgen zijn in die liefde van de Vader) waardoor de (eigen) menselijk geest het handelen kan bevruchten. 

Zondige handelingen blijven bestaan, doch de mens is zich dan bewust van de zondige natuur.  De geestelijke mens wordt verder niks aangerekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hetairos:

Zondigen is een gezindheid. Het is de natuurlijke gezindheid van alle mensen, niemand uitgezonderd. Van nature zondigt dus elk mens. Zonden zijn handelingen, die altijd bevlekt/bevuild door de zonde en vallen onder het oordeel.

Sinds Christus kan een mens deel krijgen aan de gezindheid van Geest uit God. De Geest verandert/vernieuwt de gezindheid van de menselijke geest. De menselijke geest wordt nu door de Geest van God geheiligd, dat is apart gezet. Dat betekent concreet, dat zolang een mens door de Geest uit God wordt geleid, de zondige handeling, niet meer wordt aangerekend.

Het oordeel over de zonde valt nu onder de verantwoording van de Geest uit God.

Hoe deden de Joden dat dan vóór Jezus? Dat ontbreekt in jouw betoog. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Hoe deden de Joden dat dan vóór Jezus? Dat ontbreekt in jouw betoog. 

Sinds de opstanding van Jezus is de Heilige Geest aanwezig om de menselijke geest te leiden (te ondersteunen). Vóór de komst van Jezus, was de Heilige Geest (als plaatsvervangende en andere trooster!) nog niet beschikbaar en waren de Joden nog aangewezen op de wet. De wet was echter niet in staat een verandering van gezindheid te bewerken; dat kan de Geest uit God wel.

Overigens geldt dit alles alleen voor hen die Christus als hun (enige!) leidsman hebben aangenomen. De mens die Hem niet hebben aangenomen, vallen nog altijd onder de wet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hetairos:

Sinds de opstanding van Jezus is de Heilige Geest aanwezig om de menselijke geest te leiden (te ondersteunen). Vóór de komst van Jezus, was de Heilige Geest (als plaatsvervangende en andere trooster!) nog niet beschikbaar en waren de Joden nog aangewezen op de wet. De wet was echter niet in staat een verandering van gezindheid te bewerken; dat kan de Geest uit God wel.

Overigens geldt dit alles alleen voor hen die Christus als hun (enige!) leidsman hebben aangenomen. De mens die Hem niet hebben aangenomen, vallen nog altijd onder de wet. 

Altijd opmerkelijk dat met de mensen die Jezus ontmoet en die hij opricht (opwekt) nooit dit soort modellen worden benoemd.

Heel simpel zegt Jezus tegen mensen die zich (via/met hem) oprichten: jouw geloof heeft je gered.  
Die verhalen zijn doorspekt van opstandingsgeloof (en dient vooral als leer).
Het mooiste voor mij zijn de ontmoetingen in Mattheus 8 en 9 die de evangelist heel mooi in een compositie van 10 wonderen zet (dat mensen opgericht zijn om te leven is ook een wonder).

En dan om de het geloof altijd aan daden te koppelen, volgt later in Mattheus 25 vanaf 31 de vragen die Jezus stelt bij zijn terugkeer:  

Mattheüs 25:35 Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald.
36. Ik was naakt en u hebt Mij gekleed; Ik ben ziek geweest en u hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis en u bent bij Mij gekomen.
 

De schema’s van ons die kunnen we lekker onderuithalen. De Geest is n.i. niet ons bezit en de duif als representant vliegt zomaar weg. Of je nu jezelf een christen noemt of niet (dat zijn weer onze schema’s).

3 uur geleden zei Thinkfree:

Ik zie hier mensen hun meningen en gedachten uitwisselen op een respectvolle manier.

Ik kan deze uitspraak hieronder nergens ontdekken.

 

Vanaf min 47.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Thinkfree:

Nog steeds niets bijzonders, anders dan zijn mening en zijn visie.

En dan ds. Witzier vanaf 52:15.   Het zijn inderdaad meningen (van een prof. P. en een dr. W. maar wel binnen jouw kerkverband). Vecht je elkaar de kerk uit of respecteer je verschil van inzichten.  
Ik begrijp overigens (van Stefan Paas) dat 50 % van de aanwezige CGK-ers op het convent nooit als kind in de CGK gedoopt is.  
Heel veel import uit de GG (of nog ‘zwaardere’ stromingen) en die komen het nu wel even vertellen?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Thinkfree:

Zonde valt niet te respecteren, gelijk afscheid nemen van die handel is mijn mening.

Scheuring is in deze onvermijdelijk.

Rond 1:03:25 geeft Peels even repliek.  

Ga elkaar dan even allemaal langs de juiste meetlat leggen….  
Echt zo droevig.   
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei TTC:

Waren het niet kerkleiders die kinderen misbruikt hebben? 

Niet zo openbaar als de politiek het vandaag doet. 

48 minuten geleden zei Breuk:

Rond 1:03:25 geeft Peels even repliek.  

Ga elkaar dan even allemaal langs de juiste meetlat leggen….  
Echt zo droevig.   
 

Maak gewoon een lang verhaal kort en bekeer u op de Bijbel; niet op kerken die u op de wereld conformeren. Het is in uw eigen belang.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Breuk:

Ik zal het doorgeven als ik hem tegenkom.   

Heb je dan niet de minste twijfel dat je wel eens verkeerd kan zijn en dat de Bijbel niet achterhaald is, maar het gebrek bij de lezer te vinden is? Makkelijk zeggen dat mensen geen bijbelkennis kunnen hebben omdat ze niet naar een kerk gaan, of mantra's herhalen die hen aan karaktermoorden proberen onderwerpen.

Maar ga nu eens diep Breuk, niet met ons maar met God en uzelf. Neem de tijd, verloochen uzelf en ga diep met de materie los van de wereld. Alleen God en jij en bezin eens heftig op dit onderwerp. Is er niet meer haat in uw hart dan dat van mij? Heb jij geen enorme afgunst op mensen met een andere mening? Kunt u uw eigen mening nuanceren zonder in jij-bakken te hervallen en valse beschuldigingen (hetzij onbewust omdat het u het misschien echt zo ervaart)?

Ga diep Breuk, ga diep!

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Hetairos:

Sinds de opstanding van Jezus is de Heilige Geest aanwezig om de menselijke geest te leiden (te ondersteunen). Vóór de komst van Jezus, was de Heilige Geest (als plaatsvervangende en andere trooster!) nog niet beschikbaar en waren de Joden nog aangewezen op de wet. De wet was echter niet in staat een verandering van gezindheid te bewerken; dat kan de Geest uit God wel.

Overigens geldt dit alles alleen voor hen die Christus als hun (enige!) leidsman hebben aangenomen. De mens die Hem niet hebben aangenomen, vallen nog altijd onder de wet. 

Dan was de wet dus niet goed genoeg? En die is duizenden jaren van kracht geweest...

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Robert Frans:

Dan is het zijn van heteroseksueel dus net zo zondig als het zijn van homoseksueel.

Ik had van u br. Robert Frans eigenlijk helemaal niet verwacht dat u bij dit thema in de contramine zou zijn, want u als goed Katholiek wilt toch ook dat het onderwijs van de Bijbel in ere wordt houden? Die leert het volgende:

1e) De Heere God schiep de mens ‘man en vrouw’. Uit de rib van Adam formeerde Hij een vrouw, dus niet een tweede man.

2e) En God zag al wat Hij gemaakt had, en ziet, het was zeer goed. (Gen.1:31)

3e) Ook geeft God Zijn zegen aan deze twee mensen door te zeggen: ‘Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt u, en vervult de aarde, ..’

Wij lezen hier dat Gods zegen is afgebakend en is bedoeld om vruchtbaar te zijn en te vermenigvuldigen, en is gegeven aan ‘man en vrouw’. U noemt dit terecht (door God) geordend, d.w.z. goed gerangschikt of geregeld.

De heteroseksueel is dus a priori helemaal niet zondig, want God Zelf heeft hen gezegend om vruchtbaar te zijn en dat zij zich zouden vermenigvuldigen. Ook de seksuele gerichtheid van de heteroseksueel is door God gewild en daarom niet zondig, maar die wordt pas zondig als hij/zij ‘overspel’ pleegt, niet eerder. De heteroseksuele mens heeft een door God gewilde herkenbare seksuele gerichtheid, en als hij die gerichtheid in de praktijk brengt dan is hij geenszins zondig. Hij leeft gewoon zoals God dat heeft verordineerd en voor hem geldt ‘doet dat en gij zult leven’, hij geeft dan het leven door.

De homoseksueel daarentegen is nooit door God gezegend, en hij kan binnen dat verband ook niet vruchtbaar zijn en zich vermenigvuldigen. Zodra hij die onnatuurlijke, door God niet gewilde geaardheid in praktijk brengt is hij vanaf het eerste moment in overtreding en zondigt hij, vanaf de onnatuurlijke begeerte tot de onnatuurlijke daad. (Rom.1:27)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jahu:

De homoseksueel daarentegen is nooit door God gezegend, en hij kan binnen dat verband ook niet vruchtbaar zijn en zich vermenigvuldigen. Zodra hij die onnatuurlijke, door God niet gewilde geaardheid in praktijk brengt is hij vanaf het eerste moment in overtreding en zondigt hij, vanaf de onnatuurlijke begeerte tot de onnatuurlijke daad. (Rom.1:27)

De gedaanteverandering van Jezus of transfiguratie of verheerlijking op de berg is een verhaal uit de synoptische evangeliën (Matteüs 17:1–8, Marcus 9:2–8, Lucas 9:28–36).

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jahu:

Ik had van u br. Robert Frans eigenlijk helemaal niet verwacht dat u bij dit thema in de contramine zou zijn, want u als goed Katholiek wilt toch ook dat het onderwijs van de Bijbel in ere wordt houden?

De RK is geen voorstander van een Bijbel die wordt uitgelegd door leken. De kerk bepaalt wat waar is, en daar speelt de Bijbel geen doorslaggevende rol in.

2 uur geleden zei Jahu:

Zodra hij die onnatuurlijke, door God niet gewilde geaardheid in praktijk brengt is hij vanaf het eerste moment in overtreding en zondigt hij, vanaf de onnatuurlijke begeerte tot de onnatuurlijke daad. (Rom.1:27)

De zin stelt dat de persoon vanaf het eerste moment in overtreding en aan het zondigen is zodra hij zijn "onnatuurlijke geaardheid" in praktijk brengt, maar ook dat hij zondigt vanaf de "onnatuurlijke begeerte". Dit zijn twee verschillende momenten, aangezien de begeerte voorafgaat aan het in praktijk brengen van die geaardheid. Bedoelt u hier dat enkel het in de praktijk brengen van de begeerte zondig is, of dat de geaardheid op zich al zondigen betreft?

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Robert Frans:

Overigens kun je alleen overspel plegen als je getrouwd bent of een relatie hebt. Homo's zijn in Gods ogen per definitie niet getrouwd, dús kunnen zij per definitie geen overspel plegen. Is dat ook weer opgelost.

In God's ogen? Die heeft nooit iets laten weten over getrouwd zijn van homo's.
Als je daar al uitspraken in de Bijbel over zoekt, kijk dan óók naar die over getrouwd zijn.
Dan zie je, dat het geen enkel probleem is voor een man om meerdere vrouwen en bijvrouwen te hebben.
Waarom heb je daarover wél een modernere visie, maar niet over homo's? 
Dat is dubbel in mijn ogen. 

2 uur geleden zei Jahu:

De Heere God schiep de mens ‘man en vrouw’.

Dat staat er niet. Er staat dat God de mensen naar zijn evenbeeld schiep, mannelijk en vrouwelijk.
God is dus zelf mannelijk én vrouwelijk volgens Genesis. En hij maakte de regenboog! ☺️

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid