Spring naar bijdragen

Jezus Christus is de mensen gelijk geworden.


Aanbevolen berichten

"Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden" (Fil.2:7)


Ik wil de titel van dit topic, een vers uit de Filippenzen-brief, graag doornemen, omdat ook deze tekst een onderbouwing is van mijn credo: 
Eén God, één Naam, Jezus Christus.

Wat ik erover ga zeggen zal bij meniggeen wellicht als volkomen nieuw overkomen, of misschien zelfs als controversieel worden gezien, dat geeft niet.

Het is immers belangrijk om, zeker bij zo'n fundamenteel onderwerp, dit grondig met elkaar te bespreken. Laten wij daarbij hetgeen wij zeggen steeds toetsen, aan alles wat wij hierover in de Bijbel kunnen vinden, ok?

 

Er staan twee komma's in Filippenzen 2 vers 7. Wat wordt er bedoelt met het stukje vóór de komma, met het middelste gedeelte, en met het stukje na de tweede komma?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 123
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja. Je bent een ziel en je hebt een lichaam.

Jezus zei Mattheüs 10 (NBG51) 28 En weest niet bevreesd voor hen, die wèl het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan

"Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden" (Fil.2:7) Ik wil de titel van dit topic, een vers uit de Filippenzen

1 uur geleden zei Jahu:

"Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden" (Fil.2:7)


Ik wil de titel van dit topic, een vers uit de Filippenzen-brief, graag doornemen, omdat ook deze tekst een onderbouwing is van mijn credo: 
Eén God, één Naam, Jezus Christus.

Wat ik erover ga zeggen zal bij meniggeen wellicht als volkomen nieuw overkomen, of misschien zelfs als controversieel worden gezien, dat geeft niet.

Het is immers belangrijk om, zeker bij zo'n fundamenteel onderwerp, dit grondig met elkaar te bespreken. Laten wij daarbij hetgeen wij zeggen steeds toetsen, aan alles wat wij hierover in de Bijbel kunnen vinden, ok?

 

Er staan twee komma's in Filippenzen 2 vers 7. Wat wordt er bedoelt met het stukje vóór de komma, met het middelste gedeelte, en met het stukje na de tweede komma?

 


Persoonlijk vind ik de NBV21 vaak een goede en fijne vertaling. Ik weet dat sommigen daar anders over denken. De NBV21 vertaalt het zo:

Fillipenzen 2:

5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. 6 Hij, die de gestalte van God had, maakte er geen aanspraak op aan God gelijk te zijn, 7 maar deed afstand van zijn positie en nam de gestalte aan van een dienaar. Hij werd gelijk aan de mensen, en als mens verschenen 8 heeft Hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis.

Dit laat m.i. aan duidelijkheid niets te wensen over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Flawless victory:


Persoonlijk vind ik de NBV21 vaak een goede en fijne vertaling. Ik weet dat sommigen daar anders over denken. De NBV21 vertaalt het zo:

Fillipenzen 2:

5 Laat onder u de gezindheid heersen die Christus Jezus had. 6 Hij, die de gestalte van God had, maakte er geen aanspraak op aan God gelijk te zijn, 7 maar deed afstand van zijn positie en nam de gestalte aan van een dienaar. Hij werd gelijk aan de mensen, en als mens verschenen 8 heeft Hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis.

Dit laat m.i. aan duidelijkheid niets te wensen over.

Dat ben ik met u eens, en de NBV21 gebruik ik heel dikwijls, hoewel de SVJ mijn voorkeur heeft.

Vers 5: Het gaat het over "Christus Jezus", Hij is het onderwerp. Dat onthouden we even.

Vers 6: Hij (Christus Jezus) maakte geen aanspraak op het God gelijk zijn, hoewel Hij in de gestalte Gods was.  SV: "in de gestaltenis Gods zijnde". ("zijnde" is volgens Encyclo:  Het zijn doordringt als fundamenteel wezenskenmerk al wat is.)

Nu komen we bij het eerste gedeelte van het crusiale

Vers 7: Maar heeft Zichzelven vernietigd  ('deed afstand' vind ik beter). -- Wanneer was dat? Was dat toen het Woord vlees werd, en Hij een baby werd in de buik van Maria?

Vers 7: de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, -- Wanneer gebeurde dat? Was Hij een dienaar toen Hij een baby was, of als kleine jongen? Of was dat vanaf Zijn prediking van het Koninkrijk Gods?

Vers 7: en is den mensen gelijk geworden  -- Wanneer was de Heer Jezus de mensen gelijk? Was dat toen Hij uit de Heilige Geest werd geboren? Dat is alleen Hij! Daarin is Hij dus uniek, en helemaal niemand Hem gelijk. Was dat toen Hij opgroeide, en Gods engelen Hem beschermden? (Ps. 91:11,12) Dat heeft alleen de Heer Jezus Christus gehad, geen enkel ander mens. Was het misschien tijdens Zijn prediking, waarin Hij talloze mensen genas, de zonden vergaf, de doden opwekte, en over het water liep, en tenslotte het Offer voor de zondeschuld der wereld heeft gebracht? Dat heeft alleen Hij gedaan, niet één mens is Hem daarin gelijk geworden.

Ik denk namelijk dat de Heer Jezus Christus de mensen pas gelijk is geworden, toen Hij vanaf Gethsemane gevangen werd genomen, werd veroordeeld, geslagen, mishandeld, bespot, en uiteindelijk vermoord aan het kruis van Golgotha.

Dáár, in die lijdensweg en dood, daar was Hij de mensen gelijk geworden! De duivel had voor het eerst macht over Hem, zoals hij die voortdurend heeft over ieder mens die met zonde beladen is, en hij kon Hem pijnigen en vermoorden, om Hem in het dodenrijk te krijgen!

 

 

(Het Evangelie stopt hier Goddank niet...)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jahu:

Dat ben ik met u eens, en de NBV21 gebruik ik heel dikwijls, hoewel de SVJ mijn voorkeur heeft.

Vers 5: Het gaat het over "Christus Jezus", Hij is het onderwerp. Dat onthouden we even.

Vers 6: Hij (Christus Jezus) maakte geen aanspraak op het God gelijk zijn, hoewel Hij in de gestalte Gods was.  SV: "in de gestaltenis Gods zijnde". ("zijnde" is volgens Encyclo:  Het zijn doordringt als fundamenteel wezenskenmerk al wat is.)

Nu komen we bij het eerste gedeelte van het crusiale

Vers 7: Maar heeft Zichzelven vernietigd  ('deed afstand' vind ik beter). -- Wanneer was dat? Was dat toen het Woord vlees werd, en Hij een baby werd in de buik van Maria?

 

Dat was toen het Woord vlees werd.   Johannes 17 (NBG51) zegt:

1 Dit sprak Jezus en Hij hief zijn ogen ten hemel en zeide: Vader, de ure is gekomen; verheerlijk uw Zoon, opdat uw Zoon U verheerlijke, 2gelijk Gij Hem macht hebt gegeven over alle vlees, om aan al wat Gij Hem gegeven hebt, eeuwig leven te schenken. 3 Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt. 4 Ik heb U verheerlijkt op de aarde door het werk te voleindigen, dat Gij Mij te doen gegeven hebt. 5 En nu, verheerlijk Gij Mij, Vader, bij Uzelf met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Flawless victory:

Dat was toen het Woord vlees werd.   Johannes 17 (NBG51) zegt:

1 Dit sprak Jezus en Hij hief zijn ogen ten hemel en zeide: Vader, de ure is gekomen; verheerlijk uw Zoon, opdat uw Zoon U verheerlijke, 2gelijk Gij Hem macht hebt gegeven over alle vlees, om aan al wat Gij Hem gegeven hebt, eeuwig leven te schenken. 3 Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt. 4 Ik heb U verheerlijkt op de aarde door het werk te voleindigen, dat Gij Mij te doen gegeven hebt. 5 En nu, verheerlijk Gij Mij, Vader, bij Uzelf met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.

Ok, dat is helemaal waar. Maar die heerlijkheid, waar de Heer Jezus het over heeft, ik denk dat Hij die reeds als Gezalfde had, toen Hij nog als de Christus, de Heilige God bij Zijn Vader was. Of denkt u dat Hij aldaar die heerlijkheid had als Jezus, de Naam die Hij pas ontving bij Zijn geboorte? Daarbij merk ik direct op, dat de Heer Jezus synoniem is geworden voor Christus.

Christus is God, en heeft de heerlijkheid Gods van eeuwigheid; 'vlees en bloed' ontving Hij toen Hij Mens werd. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jahu:

Ok, dat is helemaal waar. Maar die heerlijkheid, waar de Heer Jezus het over heeft, ik denk dat Hij die reeds als Gezalfde had, toen Hij nog als de Christus, de Heilige God bij Zijn Vader was.

 

Met je eens. 

1 uur geleden zei Jahu:

Daarbij merk ik direct op, dat de Heer Jezus synoniem is geworden voor Christus.

Christus is God, en heeft de heerlijkheid Gods van eeuwigheid; 'vlees en bloed' ontving Hij toen Hij Mens werd. 

 

Klopt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Jahu:

Dat ben ik met u eens, en de NBV21 gebruik ik heel dikwijls, hoewel de SVJ mijn voorkeur heeft.

Vers 5: Het gaat het over "Christus Jezus", Hij is het onderwerp. Dat onthouden we even.

Vers 6: Hij (Christus Jezus) maakte geen aanspraak op het God gelijk zijn, hoewel Hij in de gestalte Gods was.  SV: "in de gestaltenis Gods zijnde". ("zijnde" is volgens Encyclo:  Het zijn doordringt als fundamenteel wezenskenmerk al wat is.)

Nu komen we bij het eerste gedeelte van het crusiale

Vers 7: Maar heeft Zichzelven vernietigd  ('deed afstand' vind ik beter). -- Wanneer was dat? Was dat toen het Woord vlees werd, en Hij een baby werd in de buik van Maria?

Vers 7: de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, -- Wanneer gebeurde dat? Was Hij een dienaar toen Hij een baby was, of als kleine jongen? Of was dat vanaf Zijn prediking van het Koninkrijk Gods?

Vers 7: en is den mensen gelijk geworden  -- Wanneer was de Heer Jezus de mensen gelijk? Was dat toen Hij uit de Heilige Geest werd geboren? Dat is alleen Hij! Daarin is Hij dus uniek, en helemaal niemand Hem gelijk. Was dat toen Hij opgroeide, en Gods engelen Hem beschermden? (Ps. 91:11,12) Dat heeft alleen de Heer Jezus Christus gehad, geen enkel ander mens. Was het misschien tijdens Zijn prediking, waarin Hij talloze mensen genas, de zonden vergaf, de doden opwekte, en over het water liep, en tenslotte het Offer voor de zondeschuld der wereld heeft gebracht? Dat heeft alleen Hij gedaan, niet één mens is Hem daarin gelijk geworden.

Ik denk namelijk dat de Heer Jezus Christus de mensen pas gelijk is geworden, toen Hij vanaf Gethsemane gevangen werd genomen, werd veroordeeld, geslagen, mishandeld, bespot, en uiteindelijk vermoord aan het kruis van Golgotha.

Dáár, in die lijdensweg en dood, daar was Hij de mensen gelijk geworden! De duivel had voor het eerst macht over Hem, zoals hij die voortdurend heeft over ieder mens die met zonde beladen is, en hij kon Hem pijnigen en vermoorden, om Hem in het dodenrijk te krijgen!

 

 

(Het Evangelie stopt hier Goddank niet...)

 

Je bent uit het oog verloren dat dit een lofzang op Jezus is. Een lofzang moet je vooral niet letterlijk gaan uitleggen, echter dat is wel wat jij hier doet. Als een man tegen zijn vrouw zegt dat hij van haar houdt tot de maan en terug, dan gaat hij niet echt naar de maan. Of terug. Ook is er niemand die zich dan afvraagt wanneer die man dat dan gaat doen. Want een lofzang moet je niet letterlijk uitleggen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Je bent uit het oog verloren dat dit een lofzang op Jezus is. Een lofzang moet je vooral niet letterlijk gaan uitleggen, echter dat is wel wat jij hier doet. Als een man tegen zijn vrouw zegt dat hij van haar houdt tot de maan en terug, dan gaat hij niet echt naar de maan. Of terug. Ook is er niemand die zich dan afvraagt wanneer die man dat dan gaat doen. Want een lofzang moet je niet letterlijk uitleggen.

Wij zouden de hele Bijbel een hymne op de Heer Jezus Christus kunnen noemen, maar de dingen die ik mij bij vers 7 allemaal heb afgevraagd, kunt u die vragen toetsen aan de Schrift, en wellicht één (of meerdere) beantwoorden? Kunt u dat? Kunt u ze misschien weerleggen, dat zou leuk zijn. Of bent u het helemaal eens, dat kan natuurlijk ook.

bewerkt door Jahu
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Jahu:

Maar die heerlijkheid, waar de Heer Jezus het over heeft, ik denk dat Hij die reeds als Gezalfde had, toen Hij nog als de Christus, de Heilige God bij Zijn Vader was.

Bedankt voor uw antwoord @Flawless victory Ik ben tot deze overtuiging gekomen, mede door de tekst uit Spreuken 8:

'Ik ben van eeuwigheid af gezalfd geweest; van den aanvang, van de oudheden der aarde aan.' (Spr.8:23)

Christus is eeuwige God, Zijn Naam is Jezus, Hallelujah!

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Jahu:

Bedankt voor uw antwoord @Flawless victory Ik ben tot deze overtuiging gekomen, mede door de tekst uit Spreuken 8:

'Ik ben van eeuwigheid af gezalfd geweest; van den aanvang, van de oudheden der aarde aan.' (Spr.8:23)

Christus is eeuwige God, Zijn Naam is Jezus, Hallelujah!


Bedankt voor de Schriftplaats erbij te geven.  Ik ben tot dezelfde conclusie gekomen door een Damascuservaring. Ik onderschrijf dan ook Nicea op dat punt volledig. God uit God, licht uit licht.

Er is dan ook geen mens of tekst die mij op andere gedachten zal kunnen brengen. Onvervreemdbaar.

Overigens geloof ik niet dat het goed is dit een ander door de strot te wringen.  Ik begrijp wel je goede bedoelingen. De Gezalfde is in iedere gelovige aanwezig en zo wordt voor iedere gelovige bereikbaar wat bepaalde groeperingen voor een kleine elite menen mogen weg te leggen.  

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Jahu:

en is den mensen gelijk geworden

Ik begrijp dit niet. 

De hele issue is toch dat Jezus nooit aan de mensen gelijk was, om ie zonder zondes werd geboren. 

Misschien dat Paulus zich een beetje vergist in die brief. Of dat het niet helemaal goed vertaald is. 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

De hele issue is toch dat Jezus nooit aan de mensen gelijk was, om ie zonder zondes werd geboren. 

Helemaal juist, chapeau!

(Behalve toen Hij onze zonden op Zich nam, toen onderging ook Hij de dood, en was Hij de mensen gelijk.)

bewerkt door Jahu
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Jahu:

Wij zouden de hele Bijbel een hymne op de Heer Jezus Christus kunnen noemen, maar de dingen die ik mij bij vers 7 allemaal heb afgevraagd, kunt u die vragen toetsen aan de Schrift, en wellicht één (of meerdere) beantwoorden? Kunt u dat? Kunt u ze misschien weerleggen, dat zou leuk zijn. Of bent u het helemaal eens, dat kan natuurlijk ook.

Nu wordt het grappig.
U stelde volgende vraag:

Op 2-2-2024 om 15:12 zei Jahu:

Er staan twee komma's in Filippenzen 2 vers 7. Wat wordt er bedoelt met het stukje vóór de komma, met het middelste gedeelte, en met het stukje na de tweede komma?

Waarna ik er op heb gewezen dat die komma's er helemaal niet staan:

Op 2-2-2024 om 15:44 zei Dat beloof ik:
Op 2-2-2024 om 15:18 zei Monachos:

Staan die komma's er ook in de Griekse grondtekst(en)?

Nee. Dat doet de vraag opkomen waarom @Jahu de nadruk op komma's legt die er in feite helemaal niet staan.

 maar daar reageerde U niet op. Helaas.

Vervolgens heb ik er op gewezen dat het specifieke stukje tekst dat U noemt een lofzang is . Dus niet de hele Bijbel, maar dit specifieke stukje. U vraagt onderbouwing uit de Bijbel, welnu, dat is hier zo omdat het boven dit specifieke stukje staat (zie link): https://herzienestatenvertaling.nl/teksten/filippenzen/2.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nu wordt het grappig.
U stelde volgende vraag:

Waarna ik er op heb gewezen dat die komma's er helemaal niet staan:

 maar daar reageerde U niet op. Helaas.

Vervolgens heb ik er op gewezen dat het specifieke stukje tekst dat U noemt een lofzang is . Dus niet de hele Bijbel, maar dit specifieke stukje. U vraagt onderbouwing uit de Bijbel, welnu, dat is hier zo omdat het boven dit specifieke stukje staat (zie link): https://herzienestatenvertaling.nl/teksten/filippenzen/2.

 

 

Meerdere vertalingen plaatsen er komma’s. Daar zullen ze vast een goede reden voor hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nu wordt het grappig.
U stelde volgende vraag:

Waarna ik er op heb gewezen dat die komma's er helemaal niet staan:

 maar daar reageerde U niet op. Helaas.

Vervolgens heb ik er op gewezen dat het specifieke stukje tekst dat U noemt een lofzang is . Dus niet de hele Bijbel, maar dit specifieke stukje. U vraagt onderbouwing uit de Bijbel, welnu, dat is hier zo omdat het boven dit specifieke stukje staat (zie link): https://herzienestatenvertaling.nl/teksten/filippenzen/2.

 

 

In de HSV staat er inderdaad "Lofzang op Christus", de SV heeft dat niet. Maar ik vind het prima, u heeft de HSV heel goed geciteerd.

De 2 komma's staan in de SV tekst, en voor mij bruikbaar om de 3 zinsdelen aan te duiden. Of ze in de Griekse tekst staan (er staat er 1) is hierbij niet van belang, het gaan immers niet over een vertaalverschil, maar om het opdelen van de zin in afzonderlijke stukjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Petra.:

Ohhh. Dus Jezus werd pas echt mens toen ie doodging. 

Er staat in v.7 niet dat Hij pas echt mens werd toen de Heer Jezus stierf, maar dat Hij de mensen gelijk is geworden, dus dat de duivel Hem in zijn macht kreeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Jahu:

Er staat in v.7 niet dat Hij pas echt mens werd toen de Heer Jezus stierf, maar dat Hij de mensen gelijk is geworden, dus dat de duivel Hem in zijn macht kreeg.

Toen hij doodging werd hij mensen gelijk, schreef je. 

Houdt doodgaan dan voor jou in dat je in de macht van de duivel bent? 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jahu:

In de HSV staat er inderdaad "Lofzang op Christus", de SV heeft dat niet. Maar ik vind het prima, u heeft de HSV heel goed geciteerd.

De 2 komma's staan in de SV tekst, en voor mij bruikbaar om de 3 zinsdelen aan te duiden. Of ze in de Griekse tekst staan (er staat er 1) is hierbij niet van belang, het gaan immers niet over een vertaalverschil, maar om het opdelen van de zin in afzonderlijke stukjes.

Fijn. En omdat het een lofzang betreft, heeft het dus.geen zin om de zinnen letterlijk uit te leggen. Dat is wat U toch doet. Maar daar zijn die zinnen, met of zonder komma, nooit voor bedoeld.

1 uur geleden zei Petra.:

Ohhh. Dus Jezus werd pas echt mens toen ie doodging. 

Dat heeft wel iets moois.  

Jawel, maar mens zijn houdt op bij het dood gaan. 

1 uur geleden zei Jahu:

Er staat in v.7 niet dat Hij pas echt mens werd toen de Heer Jezus stierf, maar dat Hij de mensen gelijk is geworden, dus dat de duivel Hem in zijn macht kreeg.

Dat laatste maak je er zelf van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat laatste maak je er zelf van.

Die gewoonte heb ik niet:

'Als Ik dagelijks met u was in den tempel, zo hebt gij de handen tegen Mij niet uitgestoken; maar dit is uw ure, en de macht der duisternis.' (Luk.22:53)

44 minuten geleden zei Petra.:

Toen hij doodging werd hij mensen gelijk, schreef je. 

Dat is iets anders dan dat Hij toen pas mens werd. Hij was al Mens (God was in het 'vlees' gekomen, Joh.1:14 en 1Kor.15:47), maar bij Zijn sterven was Hij voor het éérst in de omstandigheid gekomen, waar alle andere mensen in verkeren.

51 minuten geleden zei Petra.:

Houdt doodgaan dan voor jou in dat je in de macht van de duivel bent? 

Niet dat ik dat bedacht heb, maar de Heer Jezus heeft gezegd: 

'Ik ben de Opstanding en het Leven; die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven (Joh.11:25)

Dan ben je dus niet meer in de macht van de duivel, maar overgezet in Gods Koninkrijk:

"Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon Zijner liefde" (Kol.1:13)

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Jahu:

Die gewoonte heb ik niet:

'Als Ik dagelijks met u was in den tempel, zo hebt gij de handen tegen Mij niet uitgestoken; maar dit is uw ure, en de macht der duisternis.' (Luk.22:53)

Je slaat mijn belangrijkste punt over:

45 minuten geleden zei Dat beloof ik:
2 uur geleden zei Jahu:

In de HSV staat er inderdaad "Lofzang op Christus", de SV heeft dat niet. Maar ik vind het prima, u heeft de HSV heel goed geciteerd.

De 2 komma's staan in de SV tekst, en voor mij bruikbaar om de 3 zinsdelen aan te duiden. Of ze in de Griekse tekst staan (er staat er 1) is hierbij niet van belang, het gaan immers niet over een vertaalverschil, maar om het opdelen van de zin in afzonderlijke stukjes.

Expand  

Fijn. En omdat het een lofzang betreft, heeft het dus.geen zin om de zinnen letterlijk uit te leggen. Dat is wat U toch doet. Maar daar zijn die zinnen, met of zonder komma, nooit voor bedoeld.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Jahu:

Ik ben de Opstanding en het Leven; die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven (Joh.11:25)

Hij geeft Zijn volgelingen straks een opstanding, maar ze gaan eerst wel dood, maar voor God leven ze. De opstanding is pas na of tijdens de Wederkomst van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid