Spring naar bijdragen

Jezus Christus is de mensen gelijk geworden.


Aanbevolen berichten

12 uur geleden zei Hopper:

Wat je hier doet is het begrip 'geestelijk' niveau geven.   Het traditionele "Jezus op een voetstuk zetten".   Maar waarom sprak Jezus dan de woorden "Vader, in uw handen beveel Ik mijn geest."?   De leer van Jezus gaat juist over je eigen geest in de handen van de Vader leggen.  In navolging....

Naast de bijbel wordt er ook geknipt en geplakt uit mijn teksten.  
Het ging mij juist om de mensen die Jezus verheffen tot een hoog geestelijk niveau, zonder zijn mensheid (lijden, interactie met echte mensen, leer, voorbeeld) en (!) goddelijkheid te benadrukken.  
 

De schrijvers zeggen dat Jezus bij God vandaan komt en dan daar weer naar toe terugkeert.  
Het is taal, het zijn beelden (God is een mysterie, maar juist Jezus heeft die verborgen God verbonden met alle mensen).

Ad van Nieuwpoort schreef ooit het boekje: de kleine mensengod.  Ja die, niet de God van de filosofen, de moralisten, de esoterische, religieuze mens. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 123
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja. Je bent een ziel en je hebt een lichaam.

Jezus zei Mattheüs 10 (NBG51) 28 En weest niet bevreesd voor hen, die wèl het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan

"Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden" (Fil.2:7) Ik wil de titel van dit topic, een vers uit de Filippenzen

51 minuten geleden zei Jahu:

Dit uiteraard is het ultieme antwoord gegeven door de Heer Jezus Christus. Al die mensen, die schade lijden aan hun ziel, zijn het bewijs dat ze hun ziel nog hebben.

Genesis 2:7 En Jehovah God ging ertoe over de mens te vormen uit stof van de aardbodem en in zijn neusgaten de levensadem te blazen, en de mens werd een levende ziel

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Breuk:

Naast de bijbel wordt er ook geknipt en geplakt uit mijn teksten.  
Het ging mij juist om de mensen die Jezus verheffen tot een hoog geestelijk niveau, zonder zijn mensheid (lijden, interactie met echte mensen, leer, voorbeeld) en (!) goddelijkheid te benadrukken.  
 

De schrijvers zeggen dat Jezus bij God vandaan komt en dan daar weer naar toe terugkeert.  
Het is taal, het zijn beelden (God is een mysterie, maar juist Jezus heeft die verborgen God verbonden met alle mensen).

Ad van Nieuwpoort schreef ooit het boekje: de kleine mensengod.  Ja die, niet de God van de filosofen, de moralisten, de esoterische, religieuze mens. 

Het is het kerkendom wat Jezus op een voetstuk heeft geplaatst, soms zelfs letterlijk.  Vervolgens ga jij de JG er van beschuldigen dat ze van Jezus een tweederangs God maken.   Daarbij citeer je vrijwel de hele Johannes proloog, maar bent steeds maar niet in staat om deze te begrijpen.

3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.

14 En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond.

De proloog is feitelijk een beschrijving van het Woord.   Wat jij niet begrijpt is dat de mens Jezus zoals die aan ons verschenen is twee naturen had.  Onderwijl schep je er genoegen in om iedereen hier te onderwijzen.  Maar ja, de rol van leerling (Van Jezus welteverstaan, niet van mij) daar hebben niet veel mensen zin in.  Onderwijzen schijnt leuker te zijn.   Zoals in dit geval de JG onderwijzen, want die volgen niet de kerkleer.

Uiteraard komt Jezus rechtstreek bij God vandaan, dat staat al in de proloog.  En dat zegt Jezus zelf ook tijdens het sterven: de terugkeer.   De Zoon is een verborgenheid van de Vader en de Zoon is in potentie in ieder mens aanwezig wat ter wereld komt (vers 9).  Maar ja, de Zijnen hebben Hem niet aangenomen, die blijven liever turen in de duisternis.  Je licht dient te schijnen in de duisternis, Breuk.

1 uur geleden zei Jahu:

 

Dit uiteraard is het ultieme antwoord gegeven door de Heer Jezus Christus. Al die mensen, die schade lijden aan hun ziel, zijn het bewijs dat ze hun ziel nog hebben.

Je hebt geen ziel, je bent een ziel.  En alleen de ziel is ontvankelijk voor God.  Vervolgens ga je de quizmaster uithangen waar die ziel dan uithangt (het dodenrijk of het Paradijs).  Terwijl het Evangelie wat anders aangeeft (de lossing).   Als letterknecht zul je nooit de waarheid weten.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

De ziel is de hele persoon, de mens heeft geen ziel maar IS een ziel.

Nee hoor, de mens heeft ook een stoffig, ik bedoel een stoffelijk deel, weet u wel?

"En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel."

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Jahu:

Die ziel raakt dan zijn stoffelijk lichaam kwijt, dat is sterven.

Waar staat dat?

1 uur geleden zei Jahu:

Nee hoor, de mens heeft ook een stoffig, ik bedoel een stoffelijk deel, weet u wel?

Staat nergens. Is een Griekse gedachte.

1 uur geleden zei Jahu:

den adem des levens;

De levensadem is de vonk die het leven veroorzaakt en die van God afkomt. Dieren hebben ook diezelfde levensadem. 
Genesis 7:15 En ze bleven tot No̱ach in de ark komen, twee aan twee, van alle soort van vlees waarin de levenskracht werkzaam was. (Of levensadem)

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

 

Staat nergens. Is een Griekse gedachte.

 

Jezus zei

Mattheüs 10 (NBG51)

28 En weest niet bevreesd voor hen, die wèl het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven in de hel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

Waar staat dat?

De tekst door @Flawless victory geciteerd uit Mattheus 10, vind ik een goed antwoord.

Om nu behalve Gen.3:19, ook eens Prediker aan te halen: "En dat het stof wederom tot aarde keert, als het geweest is; en de geest weder tot God keert, Die hem gegeven heeft." (Pr.12:7)

"als het geweest is", gestorven, levenloze, dwz. ontzielde stof.

"De geest weder tot God", dat geldt alleen de door de Heer Jezus Christus geredde mensen. Maar die kennis was ten tijde van de TeNach nog geen gemeengoed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Jahu:

Nee hoor, de mens heeft ook een stoffig, ik bedoel een stoffelijk deel, weet u wel?

"En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel."

Ja. Je bent een ziel en je hebt een lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flawless victory:

weest niet bevreesd voor hen, die wèl het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven in de hel.

Er staat sowieso geen hel maar Gehenna. De ziel is de gehele mens, dus een stoffelijk lichaam met daarin de levensadem (zie Genesis 2) Iemand kan dus dat stoffelijke lichaam wel doden, maar de levensadem komt van God. God geeft ons het lichaam met daarin de levensadem weer terug in de opstanding. Van boosdoeners wordt zowel het lichaam als de levensadem afgenomen in Gehenna, wat staat voor eeuwige vernietiging, de tweede dood. Er kan dus geen mens jou ziel vernietigen. Ziel=lichaam+levensadem

6 minuten geleden zei Flawless victory:

Ja. Je bent een ziel en je hebt een lichaam.

Je vergeet de levensadem 

59 minuten geleden zei Jahu:

En dat het stof wederom tot aarde keert, als het geweest is; en de geest weder tot God keert, Die hem gegeven heeft." (Pr.12:7)

De geest, de rouach=levensadem gaat idd terug naar God. Dezelde levensadem die ook dieren hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

Daarbij citeer je vrijwel de hele Johannes proloog, maar bent steeds maar niet in staat om deze te begrijpen.

5 uur geleden zei Hopper:

Wat jij niet begrijpt

Volgens mij irriteer ik jou mateloos met mijn kritiek en raak ik de juiste snaar van de religieuze mens.
Maar waar blijft nu de uitleg van teksten waar Christus niet op Jezus slaan. 
Het lijkt me geen moeilijke vraag.


En als jij het allemaal wel begrijpt, hoe werkt dat geestelijke dan door in de humaniteit.  
Hoe staat het met de ander om je heen. De Eva’s de Abels, de Maria’s.  
Verras me eens met een persoonlijke (geanonimiseerde) kijk in jouw leven.


En als je het juist moeilijk hebt en eigenlijk maar een uitvlucht zoekt, ja dan heb je Jezus volgens mij
pas echt begrepen. Dan heb je je religieuze masker afgedaan.

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Breuk:

Volgens mij irriteer ik jouw mateloos met mijn kritiek en raak ik de juiste snaar van de religieuze mens.
Maar waar blijft nu de uitleg van teksten waar Christus niet op Jezus slaan. 
Het lijkt me geen moeilijke vraag.


En als jij het allemaal wel begrijpt, hoe werkt dat geestelijke dan door in de humaniteit.  
Hoe staat het met de ander om je heen. De Eva’s de Abels, de Maria’s.  
Verras me eens met een persoonlijke (geanonimiseerde) kijk in jouw leven.


En als je het juist moeilijk hebt en eigenlijk maar een uitvlucht zoekt, ja dan heb je Jezus volgens mij
pas echt begrepen. Dan heb je je religieuze masker afgedaan.

Irritatie wegens een mening, daar doe ik niet aan, Breuk.  Dat is typisch een eigenschap van de natuurmens.  Het mystieke leven is je volkomen vreemd, studeer maar door op de letteren.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Hopper:

Irritatie wegens een mening, daar doe ik niet aan, Breuk.  Dat is typisch een eigenschap van de natuurmens.  Het mystieke leven is je volkomen vreemd, studeer maar door op de letteren.  

Yep in navolging van Jezus.

Lukas 24:44 En Hij zei tegen hen: Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak toen Ik nog bij u was, dat alles vervuld moest worden wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en in de Profeten en in de Psalmen.
45. Toen opende Hij hun verstand zodat zij de Schriften begrepen.
46. En Hij zei tegen hen: Zo staat er geschreven en zo moest de Christus lijden en uit de doden opstaan op de derde dag.

 

Die zei ook nog dit:

Mattheüs 6:5 En wanneer u bidt, zult u niet zijn als de huichelaars; want die zijn er zeer op gesteld om in de synagogen en op de hoeken van de straten te staan bidden om door de mensen gezien te worden. Voorwaar, Ik zeg u dat zij hun loon al hebben.
6. Maar u, wanneer u bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader, Die in het verborgene is; en uw Vader, Die in het verborgene ziet, zal het u in het openbaar vergelden.
7. Als u bidt, gebruik dan geen omhaal van woorden zoals de heidenen, want zij denken dat zij door de veelheid van hun woorden verhoord zullen worden.
8. Word dan aan hen niet gelijk, want uw Vader weet wat u nodig hebt, voordat u tot Hem bidt.

 

Jij hebt je loon al binnen, wees blij met al die aandacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Jahu:

rna óf in het dodenrijk (de zondaar), óf in het Paradijs bij de Heer Jezus Christus,

U gaat weer voorbij wat er in de Bijbel staat. Er staat letterlijk dat Jezus in HADES was, niet in het Paradijs. Dat kan ook niet want het Paradijs is een toekomstige toestand op aarde zoals het eerste Paradijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

U gaat weer voorbij wat er in de Bijbel staat. Er staat letterlijk dat Jezus in HADES was, niet in het Paradijs. Dat kan ook niet want het Paradijs is een toekomstige toestand op aarde zoals het eerste Paradijs.

Ziet u @sjako, het woord Gods luidt:

'Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.' (Lukas 23:43)

Daar hecht ik alle waarde aan, en helemaal niets aan uw gekunstelde JW-paradigma!

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Jahu:

Ziet u @sjako, het woord Gods luidt:

'Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.' (Lukas 23:43)

Daar hecht ik alle waarde aan, en helemaal niets aan uw gekunstelde JW-paradigma!

Het is niet gekunsteld. Net is de enige mogelijke vertaling. Jezus kon niet op twee plaatsen tegelijk zijn. Hij zou ook het teken van Jona laten zien. Die was ook drie dagen en nachten in Hades.

Mattheus 12:39 Hij antwoordde: ‘Een verdorven en ontrouwe generatie blijft om een teken vragen, maar ze zullen geen ander teken krijgen dan het teken van de profeet Jona.

40 Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de enorme vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde zijn.

Handelingen 2:31 voorzag hij en sprak hij over de opstanding van de Christus, dat hij niet werd verlaten in Ha̱des en dat zijn vlees het verderf niet heeft gezien.  32 Deze Jezus is door God opgewekt, van welk feit wij allen getuigen zijn

Ziet u! Je moet nauwkeurige kennis hebben. Of is het paradijs in de ‘hel’?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Ziet u! Je moet nauwkeurige kennis hebben.

Telt u even mee? Vrijdag gestorven, naar zaterdag: 1 nacht. Van zaterdag, 1 nacht, en op zondag is de Heer Jezus Christus opgestaan: dit zijn 2 nachten, geen 3.

Lost u het met uw 'nauwkeurige kennis' even op?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei sjako:

Oei dan is de Bijbel niet juist 

Uw redenering valt in het water, uw JW-paradigma laat het afweten, en zelfs dan nog houdt u daaraan vast, en komt u tot deze zeer verbijsterende conclusie: "dan is de Bijbel niet juist"!

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Jahu:

Uw redenering valt in het water, uw JW-paradigma laat het afweten, en zelfs dan nog houdt u daaraan vast, en komt u tot deze zeer verbijsterende conclusie: "dan is de Bijbel niet juist"!

Of uw redenatie is niet juist natuurlijk.

Over die 'drie dagen en drie nachten' wordt wel eens de volgende kritische vraag gesteld:

 

Als Jezus hier zegt dat 'de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde' zal verblijven, dus in feite 3 x 24 uur, hoe kan het dan dat in de gebruikelijke chronologie van het sterven van Jezus op vrijdagmiddag en de opstanding op zondagmorgen bij lange na geen 72 uren zitten, en zeker geen drie nachten?

 

Als antwoord hierop de volgende overweging:

 

De chronologie rond het sterven van Jezus loopt bij Matteus (en ook bij de andere evangelisten) van donderdagmiddag tot zondagmorgen:

 

-Op de 14de Nissan, slachten van het paaslam (donderdagmiddag), Mt.26:17.

 

-Het Pesachmaal 'toen de avond gevallen was': donderdagavond na zonsondergang (is vrijdag joodse tijdrekening), Mt.26:20.

 

-Na het Pesachmaal, in de nacht en dag daaropvolgend, vinden de gevangenneming, veroordeling, kruisiging, dood en begrafenis van Jezus plaats (dus vrijdag voordat de sjabbat begint). Na de sjabbat, op de eerste dag van de week (zondag), beschrijft Matteus de opstanding van Jezus (Mt.28:1).

 

'Het teken van Jona' bij Matteus verwijst terug naar het boek Jona over de profeet Jona, die geroepen werd om naar Nineve te gaan en Gods oordeel aan te kondigen. Jona weigerde dit en kwam via omwegen terecht in de buik van een grote vis, waar hij tot inkeer komt en daarna alsnog naar Nineve gaat. In Jona 1:17 staat dan: "en Jona was in het ingewand van de vis drie dagen en drie nachten."

 

Dit 'teken van Jona' komt alleen bij Matteus voor in relatie tot de drie dagen en drie nachten. In Markus en Johannes komt het niet voor. Lukas betrekt 'het teken van Jona' alleen op de prediking van Jona in Nineve en de bekering van de inwoners. Hij verwijst niet naar de drie dagen en drie nachten in het ingewand van de vis. (Luk.11:29-32, Mt.12:39,40 en Mt.16:4).

 

Toch geeft Matteus in het verloop van zijn verhaal voortdurend de gewone formulering 'na drie dagen' (Mt.26:61, Mt 27:40, Mt.27:63) of 'op de derde dag' (Mt 16:21, Mt 17:23, Mt 20:19). In zijn weergave van het lijden, sterven, dood, begrafenis en opstanding van Jezus volgt Matteus de gebruikelijke chronologie: donderdagavond het Pesachmaal (begin van de joodse vrijdag), daarna gedurende die donderdagnacht en vrijdag de gevangenneming, veroordeling, kruisiging, dood en begrafenis (nog voordat de sjabbat begint). Dan volgt de sjabbat en daarna, op de eerste dag van de week (=zondag) de opstanding.

 

Als Matteus zelf die 'drie dagen en drie nachten' heel letterlijk genomen zou hebben, dan had hij toch zeker wel zijn verhaal hiermee in overeenstemming laten zijn. En wanneer men het lijden en sterven van Jezus in zijn geheel ziet als 'verblijf in het hart van de aarde/de wereld', dan begint de telling op donderdagavond na het pesachmaal als Jezus overgeleverd en gearresteerd wordt, zodat ook drie nachten geteld kunnen worden. Maar voor Matteus is die formulering 'drie dagen en drie nachten' meer dan een mathematische aangelegenheid van 3 x 24 uur. Voor hem is de uitdrukking 'drie dagen en drie nachten' gewoon hetzelfde als 'drie dagen'. En dat komt overeen met andere voorbeelden in de bijbel waar de formulering 'drie dagen en drie nachten' hetzelfde is als 'drie dagen' (vergelijk Esther 4:16 - 5:1 ; 1Sam.30:12,13). Daarbij komt nog dat het in de joodse gedachtegang normaal is om een (klein) deel van een dag te rekenen als een dag. Bijvoorbeeld in Esther 5:1, waar Esther zich op de derde dag ('toen de derde dag aangebroken was', NBV) gereed maakt voor de koning. Blijkbaar hield Esther zich ook niet aan 3x24 uur.

 

De opvolging van donderdagavond-vrijdagmiddag-zaterdag-zondagmorgen kan dus gezien worden als 'drie dagen'. Maar er kan, denk ik, meer gezegd worden over de 'drie dagen en drie nachten'. Het zegt toch meer dan zomaar 'drie dagen'. En dat had Matteüs, denk ik, ook in gedachten.

Bron: https://www.beeldengelijkenis.nl/het-teken-van-jona-mt-12/

Leg u me het teken van Jona eens uit dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

U maakte naar mij toe deze opmerking: "Ziet u! Je moet nauwkeurige kennis hebben."

Waarop ik u, want u bent degene die pretendeert 'nauwkeurige kennis' te hebben, op elegante wijze heb gevraagd: 'Lost u het met uw 'nauwkeurige kennis' even op?' Van vrijdag naar zondag zijn beslist 2 nachten, geen 3.

 

Eerst antwoord geven a.u.b., dan pas een tegenvraag stellen, dat lijkt mij de regel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei sjako:

Leg u me het teken van Jona eens uit dan?

Dat wil ik best doen, prima. Maar het antwoord dat u gaf, is niet uw eigen antwoord. Behalve dat het geen hout snijdt (uren rekenen als een dag, etc) is er zeker één nacht zoek. Vandaar dat dit opvulmateriaal niet bevredigend is. Uw antwoord zou ongeveer als volgt moeten zijn: Ik weet het niet, omdat wij JW binnen onze eigen leerstof daarop geen antwoord voorhanden hebben, omdat het niet past binnen ons paradigma.

Als dat zo is mag u het zeggen, en zal ik u het teken van Jona verklaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Jahu:

Maar het antwoord dat u gaf, is niet uw eigen antwoord.

Nee, heb dat er ook bijgezet. Het gaat om de chronologie. Als het niet zou kloppen dan klopt de Bijbel niet 

6 minuten geleden zei Jahu:

Ik weet het niet, omdat wij JW binnen onze eigen leerstof daarop geen antwoord voorhanden hebben, omdat het niet past binnen ons paradigma.

Ik toon alles aan aan de hand van de Bijbel. Van u heb ik nog niet veel kloppend gezien. En u ontkent de Bijbel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Ik toon alles aan aan de hand van de Bijbel. Van u heb ik nog niet veel kloppend gezien. En u ontkent de Bijbel. 

Ik heb het al uitgewerkt en was voornemens u het teken van Jona op Bijbelse grond volledig te verklaren, incluis de chronologie. Maar nu u niet wilt erkennen, dat u dat zelf, met uw "nauwkeurige kennis" of moet ik zeggen "vanuit uw JW-handboek", niet kunt, ga ik u dit pareltje niet geven.

17 minuten geleden zei sjako:

Ik toon alles aan aan de hand van de Bijbel.

Met zekerheid durf ik te stellen, dat u dat helemaal niet kunt. En bovendien de facto verklaart de link die u gaf ook niets, maar staat bol van de 'zou kunnen' en 'waarschijnlijk, zus' of 'waarschijnlijk zo', kortom, geen bevredigende verklaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Jahu:

En u ontkent de Bijbel. 

Dat laat ik aan de Jehova getuigen over, om dat te doen.

--  --  --

De woorden in de Bijbel van de Heer Jezus Christus zijn waar, 'drie dagen en drie nachten', en dat is wat ik vanuit de Bijbel gefundeerd kan onderbouwen.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid