Spring naar bijdragen

Eén God, één Naam, Jezus Christus.


Aanbevolen berichten

34 minuten geleden zei Jahu:

Bedoelt u daar misschien het godsdienstige Joodse volk mee? Dat Joodse godsdienstige volk, waarvan de Heer Jezus Christus het volgende heeft opgemerkt:

Mat 21:43   'Daarom zeg Ik ulieden, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden, en een volk gegeven, dat zijn vruchten voortbrengt.'

Waarbij de Heer Jezus enkele hoofdstukken verder, over dat volk tot de trieste conclusie komt:

Mat 23:38   'Ziet, uw huis wordt u woest gelaten.'

 

 

Misschien ga je nog eens lezen naar wie deze tekst verwijst. God zal zijn volk nooit opgeven of verstoten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 586
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik denk eerder dat de Jehova’s Getuigen in de knoop komen door mensen te leren dat de naam Jehova moet zijn en dat iemands redding daarvan af zou hangen. In mijn oren klinkt dat in ieder geval als bla

Het enige verschil is dus dat jullie vertaling zoveel mogelijk is aangepast aan jullie eigen leer en alle andere vertalingen gewoon wetenschappelijke vertalingen zijn. En dat gaat niet alleen maar ove

Ja maar we kunnen toch ook niet doen of we met de teksten alle kanten op kunnen.   Van mij mag Jezus de zilveren medaille krijgen, maar ik lees (ik denk dat ik dat lees  ) dat Jezus in Johannes de g

Posted Images

1 uur geleden zei Barnabas:

Dat is de betekenis van "messiasbelijdend", daarmee bedoelen ze dat Jezus Christus de Christus (Grieks voor messias) is, de God van Abraham, Izaak en Jakob

Waar staat dat? Messias betekent ‘gezalfde’. Paulus beleed maar één God, de Vader.

1Kor 8:6 Want ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde — en er zijn veel ‘goden’ en veel ‘heren’ —  6 in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn ontstaan en voor wie wij bestaan. En er is één Heer, Jezus Christus, via wie alle dingen zijn ontstaan en via wie wij bestaan

1 uur geleden zei Hermanos2:

Christus wil verering maar geen aanbidding. Dat komt alleen Jehovah God toe. De almachtige Schepper. 

Precies, en een hoop mensen zien dat verschil niet. Als je in de drieeenheid gelooft plaats je je in een heel ongelukkige positie. Je aanbidt niet de enige ware God, maar een door mensen bedachte constructie die nergens in de Bijbel voorkomt.

57 minuten geleden zei Breuk:

De komst van Jezus in Israël sluit de heidenen niet uit.

Het is eigenlijk heel eenvoudig. Er is maar één God dus moet dat ook de God van de heidenen zijn. Zo beredeneerd Paulus dat ook in de Romeinenbrief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Hermanos2:

God zal zijn volk nooit opgeven of verstoten. 

Dat is waar en ben ik helemaal met u eens, maar dan dienen de mensen van dat volk, of van welk volk dan ook, wel ieder persoonlijk de Heer Jezus Christus als de waarachtige God te aanbidden, want:

(1Jn 2:23) Een iegelijk, die den Zoon loochent, heeft ook den Vader niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Breuk:

De komst van Jezus in Israël sluit de heidenen niet uit.  Juist de volgelingen worden opgeroepen om zijn naam (die ook het programma van God inhoudt) te verkondigen.  
Handelingen 20:21 en ik heb zowel tegenover Joden als Grieken getuigd van de bekering tot God en het geloof in onze Heere Jezus Christus.

Overigens Mattheus beschrijft al heel subtiel de komst van de latere heidenen.
Mattheüs 2:2 en zeiden: Waar is de Koning van de Joden die geboren is? Want wij hebben Zijn ster in het oosten gezien en zijn gekomen om Hem te aanbidden.

Orthodoxe Joden spreken de naam van God uit respect niet uit en ik zou een variatie op JHWH daarom ook niet  toejuichen.  
Adonai (Heer) werd als vervanger gebruikt (met een knikje) maar helaas zoals eerder gezegd men heeft met de klinkers zitten rommelen.  
 

Dat adonai verhaal met klinkerinvoeging is onzin. Dat heeft iemand verzonnen en dat verhaal is een eigen leven gaan leiden. 

Sinds wanneer is de a gelijk aan de e? Dan zou er op zijn minst edonai moeten staan. Maar dat negeer jij gemakshalve?

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Hermanos2:

Dat adonai verhaal met klinkerinvoeging is onzin. Dat heeft iemand verzonnen en dat verhaal is een eigen leven gaan leiden. 

Sinds wanneer is de a gelijk aan de e? Dan zou er op zijn minst edonai moeten staan. Maar dat negeer jij gemakshalve?

Jij doet altijd net of ik dingen verzin, maar ik geef vaak verwijzingen op.   
Daar staat b.v.:

Klinkers van Adonai

Als ze het woord JHWH tegenkwamen, schreven ze er de klinkers van 'Adonai' tussen, omdat het woord JHWH als 'Adonai' gelezen werd. Nu is de eerste a van het woord 'Adonai' heel kort, ongeveer gelijk aan onze stomme e in 'begin'. De slot-i van 'Adonai' is in feite onze medeklinker j. Ze schreven dus de klinkers e, o en a tussen de medeklinkers J, H, W en H. Zo stond er 'Jehowah', wat wij kennen als 'Jehova'. De joden spraken echter nooit 'Jehowah' uit, maar - in die tijd - 'Adonai', en - later - ook wel 'Hassjeem'. In sommige christelijke kringen is men echter wel 'Jehova' gaan uitspreken.

Klinkers van 'Elohiem'

Overigens: niet altijd werden de klinkers van het woord 'Adonai' bij de letters JHWH geschreven. Soms stond er in het Hebreeuws namelijk 'Adonai JHWH'. Men sprak dan niet tweemaal 'Adonai' uit, maar 'Adonai Elohiem' (Heer God). Daarom schreef men in zo'n passage bij de medeklinkers JHWH de klinkers e, o en ie. Een voorbeeld is Ezechiël 2,4: Naar dat volk, dat zo halsstarrig en eigenzinnig is, stuur ik jou. Je moet tegen hen zeggen: 'Dit zegt God, de HEER ...'.

In de vertaling van het Nederlands Bijbelgenootschap (1951) luiden de laatste woorden van dit citaat: 'Zo zegt de Here HERE'.

 

Ga maar zoeken op JHWH, Adonai en klinkers en je wordt gebombardeerd met artikelen. In het Engels zal het nog veel uitgebreider zijn.  
Ik vind het wel sneu voor de JGs, maar als ze die naam willen houden, prima. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

"toch is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alles voortkomt en voor wie wij bestemd zijn, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles er is, en door wie wij leven." (1Kor.8:6)

Eén God de Vader en één Heer Jezus Christus, sluiten elkaar niet uit, maar sluiten elkaar juist in. De Heilige God is helemaal nergens anders aanwezig, dan uitsluitend in de Heer Jezus Christus. In Jezus Christus is de Allerhoogste God Lichamelijk aanwezig, Hij is in Hem gepersonifieerd en alleen in Hem identificeerbaar. De Heer Jezus Christus is daarom "Heer" en "God".

Dat zegt Hij ook Zelf in Joh.13:13: 'Jullie noemen Mij Meester en Heer, en terecht, want Ik ben het.'

 

bewerkt door Jahu
Link naar bericht
Deel via andere websites

Imo... in het ideale geval kan ieder mens naar hartenlust al of niet aanbidden en/of vereren wie ze maar willen omdat ze zich daartoe geroepen voelen. En dat..natuurlijk zonder daar door andere mensen (met andere roepingen) van weerhouden of in het ergste geval zelfs om vermoord te worden. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Jahu:

 

 De Heilige God is helemaal nergens anders aanwezig, dan uitsluitend in de Heer Jezus Christus.

 

Volgens Eckhart is God alles en de mens is niets.   Dus als God alleen aanwezig is in de Christus Jezus , dan is God elders afwezig.  Dan blijft de Christus Jezus alleen achter.  En hebben wij allemaal het nakijken.  Je begrijpt dat ik deze uitspraak niet onderschrijf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

Volgens Eckhart is God alles en de mens is niets.   Dus als God alleen aanwezig is in de Christus Jezus , dan is God elders afwezig.  Dan blijft de Christus Jezus alleen achter.  En hebben wij allemaal het nakijken.  Je begrijpt dat ik deze uitspraak niet onderschrijf.

Ja, alléén in de Heer Jezus Christus is er behoudenis, buiten Hem is er geen redding mogelijk!  Het is echter niet noodzakelijk dat u het "nakijken" heeft, want indien u de Heer Jezus aanneemt en Hem als God aanbidt om u van de boze te verlossen, dan mag u zelfs delen in Zijn "alles".

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Jahu:

Ja, alléén in de Heer Jezus Christus is er behoudenis, buiten Hem is er geen redding mogelijk!  Het is echter niet noodzakelijk dat u het "nakijken" heeft, want indien u de Heer Jezus aanneemt en Hem als God aanbidt om u van de boze te verlossen, dan mag u zelfs delen in Zijn "alles".

Nu schrijf je wat anders dan zojuist.   Want dan is God ook aanwezig in alle mensen die verlost zijn van het boze.

Ik deel jouw opinie dan ook niet.  God woont in een ontoegankelijk Licht en het Woord is het Licht dat alle mensen verlicht die in de wereld komen.  Daarmee spreekt God Zichzelf als het Woord uit in ieder mens komende in de wereld (Joh 1:9)

God is dus als het Woord in ieder mens aanwezig.  En gezien dat er in de Bijbel 'Woord' staat en geen meervoud, kunnen we aannemen dat God -in potentie- in ieder mens aanwezig is.    

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hopper:

Want dan is God ook aanwezig in alle mensen die verlost zijn van het boze.

U begrijpt het, precies die mensen zijn in God's licht gekomen, zij zijn eigendom van de Heer Jezus Christus geworden.

12 minuten geleden zei Hopper:

God is dus als het Woord in ieder mens aanwezig.

Dat is de reden dat er zoveel filosofieën en "goden" zijn, maar de mens dient zich per se te bekeren tot de Heer Jezus Christus, alleen in Hem is behoudenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Jahu:

U begrijpt het, precies die mensen zijn in God's licht gekomen, zij zijn eigendom van de Heer Jezus Christus geworden.

De Christus Jezus is geen slavenhouder (eigendom).   Lees Johannes 14:2.  In het huis van de Vader zijn vele woningen en de Christus Jezus is heen gegaan om plaats te bereiden voor u.  Opdat u mag zijn, waar Ik ben.

In dien dag zult gij bekennen, dat Ik in Mijn Vader ben, en gij in Mij, en Ik in u. (vers 20)   Dat sluit eigendom uit.   Logisch, want u geeft geheel uit eigen wil u 'zelf' op om bij de Vader in te trekken.  Daar zijn geen eigenaars en eigendommen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

De Christus Jezus is geen slavenhouder (eigendom).   Lees Johannes 14:2.  In het huis van de Vader zijn vele woningen en de Christus Jezus is heen gegaan om plaats te bereiden voor u.  Opdat u mag zijn, waar Ik ben.

In dien dag zult gij bekennen, dat Ik in Mijn Vader ben, en gij in Mij, en Ik in u. (vers 20)   Dat sluit eigendom uit.   Logisch, want u geeft geheel uit eigen wil u 'zelf' op om bij de Vader in te trekken.  Daar zijn geen eigenaars en eigendommen.

(1Co 6:20) Want gij zijt duur gekocht: zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn.

 

Als u gekocht bent, dan bent u iemands eigendom. En Hij die voor u heeft betaald is nu uw Heer, Zijn Naam is Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Jahu:

Een iegelijk, die den Zoon loochent, heeft ook den Vader niet.

Maar u heeft de Vader toch helemaal niet nodig zei u eerder?

2 uur geleden zei Breuk:

Jij doet altijd net of ik dingen verzin, maar ik geef vaak verwijzingen op.   

Nee, dit verzin je niet, het is een bekend verhaal, maar het klopt niet. Onafhankelijk van elkaar hebben kopiisten allemaal Jehovah geschreven al rond het jaar 900. De klinkers binnen het Hebreeuwse geschrift is pas later ontwikkeld na 70 nChr (soort van puntjes). Maar de uitspraak was toen gewoon bekend en de kopiisten hebben het zo gespeld. 
 

Na de verwoesting van de tweede Tempel in Jeruzalem in het jaar 70, begon de ballingschap van het Joodse volk. De rabbijnen realiseerden zich toen dat er extra hulp nodig was om het Hebreeuws te leren. Zijn ontwikkelden de klinkers, de puntjes en streepjes die onder of in de letters geschreven worden. Dit heet het gepunktueerde Hebreeuws.  Het is een goed hulpmiddel om te weten hoe de woorden precies moeten worden uitgesproken.

Bron: https://jadezra.nl/blog/2020/07/15/hebreeuws/

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Jahu:

Dat zegt Hij ook Zelf in Joh.13:13: 'Jullie noemen Mij Meester en Heer, en terecht, want Ik ben het.'

Maar nooit de Almachtige. Een koning is ook een heer. Jezus is DE Heer. De Koning der koningen aangesteld door God zelf. Je haalt Heer, God en JHWH door elkaar.

1 uur geleden zei Jahu:

Als u gekocht bent, dan bent u iemands eigendom. En Hij die voor u heeft betaald is nu uw Heer, Zijn Naam is Jezus Christus.

Als je gekocht bent heb je toch ook iemand aan wie je betaald? De Bijbel zegt dat Jezus een loskoopoffer heeft gebracht. Waar was dat loskoopoffer voor nodig en wat is er precies losgekocht?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

Als je gekocht bent heb je toch ook iemand aan wie je betaald? De Bijbel zegt dat Jezus een loskoopoffer heeft gebracht. Waar was dat loskoopoffer voor nodig en wat is er precies losgekocht?

De regel dat individueel nut niet gelijk hoeft te zijn aan maatschappelijk nut, is een belangrijke stelling in de economie, die naar hem ook de Mandevilleparadox heet. Deze stellingname schokte de gemeenschap hevig en werd bestreden door de meeste van zijn vrome tijdgenoten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei sjako:

Maar nooit de Almachtige.

De Heer Jezus Christus is de waarachtige God, niet omdat daar concensus voor nodig is, maar omdat het met zoveel woorden en op tal van plaatsen in de Bijbel staat. Nu zegt u "nooit de Almachtige", terwijl de Heer Jezus zegt:

'En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.' (Mat 28:18)

De Persoon die ALLE macht heeft, Die is De Almachtige, Zijn Naam is JEZUS.

13 minuten geleden zei Petra.:

Er staan in de Bijbel een heleboel namen voor God. Zie hier bv.

 

poster,504x498,f8f8f8-pad,600x600,f8f8f8

Al die namen Petra, zijn van toepassing en worden geculmineerd in de Heer Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei sjako:

Als je gekocht bent heb je toch ook iemand aan wie je betaald? De Bijbel zegt dat Jezus een loskoopoffer heeft gebracht. Waar was dat loskoopoffer voor nodig en wat is er precies losgekocht?

De wereld, de mensheid, was in het bezit van de duivel gekomen (Luc.4:6), waardoor alle mensen tot zondeslaven waren vervallen. (Rom.3:23)

De Heer Jezus Christus heeft ons uit die slavernij van zondeschuld vrijgekocht, door voor onze zonden met Zijn Eigen zondeloos leven te betalen! De Heer Jezus is dus het Loskoopoffer geweest, en wij, de mensen die Hem als verlossende God (de Verlosser) hebben aangenomen (Joh.1:12), zijn de losgekochten. (Mat.20:28)

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Petra.:

Er staan in de Bijbel een heleboel namen voor God. Zie hier bv.

 

poster,504x498,f8f8f8-pad,600x600,f8f8f8

En dan blijven Allah, Brahman en de andere buiten-bijbelse God (bij hen is het ook geen meervoud) nog buiten beschouwing.  God is Een, die drie letters zijn mij genoeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Jahu:

De Heer Jezus Christus is de waarachtige God, niet omdat daar concensus voor nodig is, maar omdat het met zoveel woorden en op tal van plaatsen in de Bijbel staat. Nu zegt u "nooit de Almachtige", terwijl de Heer Jezus zegt:

'En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.' (Mat 28:18)

De Persoon die ALLE macht heeft, Die is De Almachtige, Zijn Naam is JEZUS.

Al die namen Petra, zijn van toepassing en worden geculmineerd in de Heer Jezus Christus.

Naaste,
Vreemde.
Jood.
Zaad.
Boom aan de bron.
Bruidegom.
Weg.

Droom van een mens.
Deur open.
Hoektseen.
Sleutel.
Leeuw van Juda.
Lam.
Gerechte.

Herder.
Parel
Twijgje.
Brood.
Vis.

Woord.
Wijnstok.
Zoon van God.
Knecht.

Stromen levend water.
Morgenster.
Koploper.
Enige.
Onzegbaar gezegde.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Er staan in de Bijbel een heleboel namen voor God. Zie hier bv.

Nu moeten wij geen namen en titels door elkaar halen natuurlijk. Op een visitekaartje straat ook de naam en wat het beroep is bijv.

1 uur geleden zei Jahu:

maar omdat het met zoveel woorden en op tal van plaatsen in de Bijbel staat.

Ik heb er nooit een gelezen. Als het zó belangrijk is dan zou Jezus het toch wel heel duidelijk hebben gezegd, maar Hij heeft het juist altijd ontkend. Johannes 5:18 bijv. De Joden beschuldigden Hem dat door Zich de Zoon van God te noemen Hij Zich gelijk maakte aan God.

Om die reden waren de Joden er nog meer op uit om hem te doden, niet alleen omdat hij de sabbat schond, maar ook omdat hij God zijn eigen Vader noemde, waarmee hij zichzelf aan God gelijk maakte. Jezus reactie:

Daarop zei Jezus tegen ze: ‘Echt, ik verzeker jullie: de Zoon kan niets uit zichzelf doen, maar alleen wat hij de Vader ziet doen. Want alles wat de Vader doet, dat doet de Zoon op dezelfde manier. 
Jezus krijgt geest van Zijn Vader. Zonder de Geest kan Hij bijv geen wonderen doen. Hij weerspiegelt de luister van Zijn Vader. In vers 30 herhaald Hij dit.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iets wat tegenover elkaar staat geven we een naam.   Als er maar één mens zou zijn, waarom zou je hem dan nog een naam geven?  

God staat in zijn enkelvoudigheid niet tegenover een ander God. Het is niet zo dat Allah of Brahman concurrenten zijn van God.   God in zijn Oorspronkelijkheid was niet toegewend tot de mens en de wereld, die was er immers aanvankelijk nog niet.

God in zijn diepste Wezenlijkheid dient m.i. dermate geëerbiedigd te worden dat God middels de Bijbel bijbelse taal aan de mens heeft geschonken. (De namen)  De namen duiden dus niks aan, ze maken het voor de mens alleen mogelijk om over God te spreken.   

 De Vader en de Zoon zijn één.  De Zoon is ons geschonken omdat de Zoon wel toegewend is naar de mens en de wereld.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jahu:

En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.' (Mat 28:18)

Als het Hem is gegeven dan moet er hogere Macht zijn die dat Hem heeft gegeven  Die macht heeft dat beslist. Dat is de Almachtige God. Jezus heeft idd alle macht gekregen om het Koninkrijk van God op te richten en zo alles wat mis is gegaan door de zondeval te herstellen. Hij wordt ook de Koning van dat Koninkrijk. Na 1000 jaar geeft Hij het herstelde Messiaanse Rijk weer terug aan Zijn Vader, God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei sjako:

Waar staat dat? Messias betekent ‘gezalfde’. Paulus beleed maar één God, de Vader.

In het Grieks betekent christus ook "gezalfde".

Strongs G5547: Christos (khris-tos'): anointed, i.e. the Messiah, an epithet of Jesus.

"Anointed" is Engels voor gezalfde

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid