Spring naar bijdragen

Eén God, één Naam, Jezus Christus.


Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei Hopper:

Onderwijl moeten 'we' dan weer wel opnieuw uit Geest geboren worden.

Daarom zal Mijn volk, daarom zal het Mijn Naam in dien dag kennen, dat Ik het Zelf ben, Die spreekt: Zie, hier ben Ik. (Jes.52:6)

Jezus zeide tot haar: Ik ben het, Die met u spreek. (Joh.4:26)

Bij de wedergeboorte volgen wij de Heer Jezus Christus, zonder Hem is wedergeboorte niet mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 619
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik denk eerder dat de Jehova’s Getuigen in de knoop komen door mensen te leren dat de naam Jehova moet zijn en dat iemands redding daarvan af zou hangen. In mijn oren klinkt dat in ieder geval als bla

Ik verschuil me achter bijbelteksten? Ik probeer (het blijft altijd een poging) om via de teksten te achterhalen wat de bijbelse tekstschrijvers proberen over te brengen.   Grappig dat jij nu in

Juist de mens dient het beeld van God te worden.   Efeze 4:24 en u bekleedt met de nieuwe mens, die overeenkomstig het beeld van God geschapen is, in ware rechtvaardigheid en heiligheid. 30. En be

Posted Images

16 uur geleden zei Breuk:

maar als Ik ze doe en u Mij niet gelooft, geloof dan de werken, opdat u erkent en gelooft dat de Vader in Mij is en Ik in Hem.

Dat betekent dat ze in eendracht met elkaar zijn, dit heeft niks met het Wezen van de Vader en Zoon te maken. Ze zijn met elkaar verbonden dmv de heilige Geest.

16 uur geleden zei Hopper:

Met dit zien wordt geen visueel zien bedoeld.

Nee klopt, het laat zien hoe de Vader denkt en handelt. Je ziet de Vader door Jezus met geestelijke ogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

Dat betekent dat ze in eendracht met elkaar zijn, dit heeft niks met het Wezen van de Vader en Zoon te maken.

Als ik u twee Bijbelteksten geef, waaruit blijkt dat het Wezen van de Zoon helemaal gelijk is aan het Wezen van de Vader, geeft u mij dan als bewijs één Bijbeltekst, waaruit het tegedeel blijkt?

8 uur geleden zei sjako:

Ze zijn met elkaar verbonden dmv de heilige Geest.

Dat de Vader en de Zoon  "verbonden zijn dmv de Heilige Geest", heeft u dat zo letterlijk in de Bijbel gelezen, of is het een eigen interpretatie uit uw JW lectuur?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:

Dat betekent dat ze in eendracht met elkaar zijn, dit heeft niks met het Wezen van de Vader en Zoon te maken. Ze zijn met elkaar verbonden dmv de heilige Geest.

Vader en Zoon zijn niet verbonden, Vader en Zoon zijn één.  Jezus zegt het zelf! (Op meerdere plaatsen in het Evangelie.)    De Zoon is beginsel hetzelfde wat de Vader  is (Zijn).    Dat beginsel is het "In den beginne" uit Joh 1:1.

Lees je verder de proloog, dan zou je beseffen dat dit beginsel al in jou -Sjako- aanwezig is.   Het is je geboorterecht. (vers 9)  

Het probleem hier is dat de mensen opdelen.   Er is maar één God en die God deelt middels de Zoon mede dat de Zoon waarheid is.  Dat is geen wereldse waarheid, dat is een geestelijke waarheid.  Jezus zegt in Johannes 14:26 (en op andere plaatsen) dat de Vader de Helper, de Heilige Geest zal sturen.

Als wat jij schrijft zou kloppen, dan zouden Vader en Zoon niet meer verbonden zijn?  Het is een mens niet gegeven om God te gaan zitten te bedenken met allerlei bedachte constructies.  Zolang de mens God rationeel gaat ontleden verliest God zijn één zijn.  Niet God zelf, maar God in jouw denken.  Hoe moet de Vader dan de Helper, de Heilige Geest sturen?

De mens dient zich in het denken zichzelf terug te trekken uit God, zodat 'het beginsel' kan uitgroeien, zoals een kleine kastanje uitgroeit tot een machtige boom.   

2 uur geleden zei Jahu:

Als ik u twee Bijbelteksten geef, waaruit blijkt dat het Wezen van de Zoon helemaal gelijk is aan het Wezen van de Vader, geeft u mij dan als bewijs één Bijbeltekst, waaruit het tegendeel blijkt?

 

Ik heb al een Bijbeltekst gegeven waaruit blijkt dat Vader en Zoon gelijk van Wezen zijn.  Jij mag de tweede doen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei sjako:

Dat betekent dat ze in eendracht met elkaar zijn, dit heeft niks met het Wezen van de Vader en Zoon te maken. Ze zijn met elkaar verbonden dmv de heilige Geest.

 

Waarom staat dat hier niet en eigenlijk nergens?  

Jezus zegt: ik ben in de Vader. Hoe duidelijk wil je dat Johannes het blijft aangeven?
En het is geloofstaal. Jezus is gewoon een mens van vlees en bloed (maar de Vader is in hem, en hij is in de Vader).

Dan kan je blijven doen of je het beter weet (te verwoorden) dan Johannes, maar je kunt ook gewoon amen zeggen.
En die magische verzinsels over hoe Jezus dan voor de schepping was, die boeien mij niet zo.  
Ik denk niet dat jij ooit van een JG standpunt gaat veranderden, dus als je goed vindt ga ik me met andere zaken bezighouden.

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Breuk:

Jezus zegt: ik ben in de Vader. Hoe duidelijk wil je dat Johannes het blijft aangeven?

Hoe stel je je dat voor? Waar was de Vader op het moment dat Jezus dit zegt? Het is oude taal en met de uitspraak Ik en de Vader zijn 1 wordt overduidelijk één in doel bedoeld omdat Zijn volgelingen ook één moeten worden met elkaar en met Jezus en God . Maar dat wordt blijkbaar genegeerd hier. Dus nogmaals Johannes 17:20

Ik doe niet alleen voor hen een verzoek, maar ook voor iedereen die door hun woord in mij gelooft,  21 zodat ze allemaal één zullen zijn, net zoals u, Vader, in eendracht met mij bent en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons zijn, zodat de wereld gelooft dat u mij hebt gestuurd.  22 Ik heb ze de eer gegeven die u mij hebt gegeven, zodat ze één zullen zijn net zoals wij één zijn.  23 Ik ben in eendracht met hen en u bent in eendracht met mij, zodat ze volmaakt één worden gemaakt. Daardoor zal de wereld weten dat u mij hebt gestuurd en dat u van hen houdt net zoals u van mij houdt.

 

14 uur geleden zei Hopper:

Het probleem hier is dat de mensen opdelen.

Maar tot wie bad Jezus dan? Tot Zichzelf?

16 uur geleden zei Jahu:

Dat de Vader en de Zoon  "verbonden zijn dmv de Heilige Geest", heeft u dat zo letterlijk in de Bijbel gelezen, of is het een eigen interpretatie uit uw JW lectuur?

Toen Jezus gedoopt werd daalde de heilige Geest als een duif op hem neer.

Jesaja 11:2 Op hem zal de geest van Jehovah rusten, de geest van wijsheid en van verstand, de geest van raad en van kracht, de geest van kennis en van ontzag voor Jehovah.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij in de veelheid van al deze post opvalt, is dat gaandeweg alle JW standpunten van sjako zijn ontzenuwd. Ik noem er enkele:

1) Aangetoond werd, dat de engel Michaël helemaal niet de Heer Jezus Christus is.

2) Eveneens werd heel duidelijk dat bij Joh.1:1 de NWT "een god" heeft ingevoegd, maar er staat θεὸς met hoofdletter: God.

3) De zielenslaaptheorie is verzonnen, na het sterven hebben de geesten der gestorvenen bewustzijn, kijk naar Abraham in Luc.16, en naar Mozes en Elia op de berg der theofanie.

Deze drie JW doctrines zijn een gepasseerd station, ze kunnen niets meer uitrichten! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Jahu:

Wat mij in de veelheid van al deze post opvalt, is dat gaandeweg alle JW standpunten van sjako zijn ontzenuwd. Ik noem er enkele:

1) Aangetoond werd, dat de engel Michaël helemaal niet de Heer Jezus Christus is.

2) Eveneens werd heel duidelijk dat bij Joh.1:1 de NWT "een god" heeft ingevoegd, maar er staat θεὸς met hoofdletter: God.

3) De zielenslaaptheorie is verzonnen, na het sterven hebben de geesten der gestorvenen bewustzijn, kijk naar Abraham in Luc.16, en naar Mozes en Elia op de berg der theofanie.

Deze drie JW doctrines zijn een gepasseerd station, ze kunnen niets meer uitrichten! 


Ik wil even reageren omdat ik een like heb gegeven. Ik ben niet anti JG maar ik ben wel dankbaar dat een aantal dingen goed uit de doeken is gedaan, waaronder punt 1 en punt 3. Dat zijn alvast dingen waar ik niet meer opnieuw over hoef na te denken. Dankjewel @Jahu. Daarvoor gaf ik je bericht een like, als bedankje en niet als een stellingname tegen @sjako.  Punt 2 stond voor mij persoonlijk sowieso al buiten kijf. Bedankt Jahu voor de overduidelijke Bijbelse onderbouwing.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Jahu:

Wat mij in de veelheid van al deze post opvalt, is dat gaandeweg alle JW standpunten van sjako zijn ontzenuwd. Ik noem er enkele:

Totaal niet, misschien in uw eigen fantasie. Het enige wat u laat zien dat u er geen bal van snapt. U gaat in tegen uitleg die zowat elke theoloog onderschrijft.

44 minuten geleden zei Jahu:

Eveneens werd heel duidelijk dat bij Joh.1:1 de NWT "een god" heeft ingevoegd, maar er staat θεὸς met hoofdletter: God.

Steenkoolgrieks noem ik dit. Slaat nergens op laat staan dat u het ontzenuwt heeft. 

44 minuten geleden zei Jahu:

De zielenslaaptheorie is verzonnen, na het sterven hebben de geesten der gestorvenen bewustzijn, kijk naar Abraham in Luc.16, en naar Mozes en Elia op de berg der theofanie.

Dat ging over een visioen. Staat er letterlijk.  Mt 17:9 Terwijl ze de berg af daalden, gebood Jezus hun: ‘Vertel niemand over het visioen voordat de Mensenzoon uit de dood is opgewekt

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei Jahu:

Wat mij in de veelheid van al deze post opvalt, is dat gaandeweg alle JW standpunten van sjako zijn ontzenuwd. Ik noem er enkele:

Dat ben ik niet met je eens. 

Ik vind Sjako's standpunt inzake God en Jezus als verschillende personen terecht. 

 

Er zijn meer teksten die daar op duiden. 

Bv. de teksten waarin er niet alleen een troon voor God in de hemel is, maar een andere troon voor Jezus, waarin Jezus aan Gods rechterhand plaatsneemt. 

Als het 1 persoon of 1 wezen zou zijn, zou Jezus er niet naast hoeven zitten, maar was er 1 troon waar de God/Jezus figuur zou zitten. Dat is niet het geval; er zijn kennelijk meer tronen. God heeft handen. Ook een rechterhand.  En Jezus zit daarnaast. 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MAT.22/Matteus-22/

Jezus vroeg: ‘Hoe kan David Hem dan, sprekend door de Geest, Heer noemen? Want hij zegt: 44  “De Heer sprak tot mijn Heer: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand, tot Ik je vijanden onder je voeten heb gelegd.’”

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MRK.16/Marcus-16/

19  Nadat Hij dit tegen hen had gezegd, werd de Heer opgenomen in de hemel en nam Hij plaats aan de rechterhand van God. 20

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/COL.3/Kolossenzen-3/

1  Als u nu met Christus tot leven bent gewekt, streef dan naar wat boven is, waar Christus zit aan de rechterhand van God2

 

3 uur geleden zei sjako:

Hoe stel je je dat voor? Waar was de Vader op het moment dat Jezus dit zegt? 

Yep! 

Citaat

Maar tot wie bad Jezus dan? Tot Zichzelf?

Ook dat ja! 

Ennehhh... vergeet ook deze niet! 

Dit zegt Jezus NADAT hij gestorven was en weer teruggekomen. 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/JHN.20/Johannes-20/

7 ‘Houd Me niet vast,’ zei Jezus. ‘Ik ben nog niet opgestegen naar de Vader. Ga naar mijn broeders en zeg tegen hen dat Ik opstijg naar mijn Vader, die ook jullie Vader is, naar mijn God, die ook jullie God is.’ 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Petra.:

Dat ben ik niet met je eens. 

Ik vind Sjako's standpunt inzake God en Jezus als verschillende personen terecht. 

 

Er zijn meer teksten die daar op duiden. 

Bv. de teksten waarin er niet alleen een troon voor God in de hemel is, maar een andere troon voor Jezus, waarin Jezus aan Gods rechterhand plaatsneemt. 

Als het 1 persoon of 1 wezen zou zijn, zou Jezus er niet naast hoeven zitten, maar was er 1 troon waar de God/Jezus figuur zou zitten. Dat is niet het geval; er zijn kennelijk meer tronen. God heeft handen. Ook een rechterhand.  En Jezus zit daarnaast. 

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MAT.22/Matteus-22/

Jezus vroeg: ‘Hoe kan David Hem dan, sprekend door de Geest, Heer noemen? Want hij zegt: 44  “De Heer sprak tot mijn Heer: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand, tot Ik je vijanden onder je voeten heb gelegd.’”

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MRK.16/Marcus-16/

19  Nadat Hij dit tegen hen had gezegd, werd de Heer opgenomen in de hemel en nam Hij plaats aan de rechterhand van God. 20

 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/COL.3/Kolossenzen-3/

1  Als u nu met Christus tot leven bent gewekt, streef dan naar wat boven is, waar Christus zit aan de rechterhand van God2

 

Yep! 

Ook dat ja! 

Ennehhh... vergeet ook deze niet! 

Dit zegt Jezus NADAT hij gestorven was en weer teruggekomen. 

https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/JHN.20/Johannes-20/

7 ‘Houd Me niet vast,’ zei Jezus. ‘Ik ben nog niet opgestegen naar de Vader. Ga naar mijn broeders en zeg tegen hen dat Ik opstijg naar mijn Vader, die ook jullie Vader is, naar mijn God, die ook jullie God is.’ 

 

In de christelijke dogmatiek wordt niet ontkend dat God de Vader en God de Zoon aparte identiteiten zijn. Kun je ook personen noemen.  
Alleen wil men binnen de JG dat Jezus net een stapje lager in de hiërarchie staat.   
Vooral binnen Johannes valt dat verschil juist weg.  
 

Jezus is geen wandelende God.  Daarom wordt de aanduiding mensenzoon of Zoon van God ook vaak gehanteerd.

Als het een hardloopwedstrijd is dan krijgen zowel de Vader als de Zoon een gouden medaille. 
Bij de JG krijgt Jezus de zilveren medaille. 
 

Ps Jezus krijgt overigens in het evangelie helemaal geen medaille, maar wordt gediskwalificeerd. 
De laatste en laagste plaats. Maar dan zegt de Vader: ik geef je toch de gouden medaille en namens jou krijgen alle mensen een gouden medaille.  
 

Mijn geloofstaal haalt het het niet bij de teksten Johannes…

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Breuk:

In de christelijke dogmatiek wordt niet ontkend dat God de Vader en God de Zoon aparte identiteiten zijn. Kun je ook personen noemen.  Alleen wil men binnen de JG dat Jezus net een stapje lager in de hiërarchie staat.

Dat snap ik.  En ik zie het punt niet waarom dat zo erg zou zijn. Ook in het Jodendom en Islam is Jezus belangrijk, maar geen God. 

 

8 minuten geleden zei Breuk:

Ps Jezus krijgt overigens in het evangelie helemaal geen medaille, maar wordt gediskwalificeerd. 
De laatste en laagste plaats. Maar dan zegt de Vader: ik geef je toch de gouden medaille en namens jou krijgen alle mensen een gouden medaille.

Ja, dat is een mooie gedachte.  

Ik denk dat Sjako dat ook mooi vindt. 

 

7 minuten geleden zei Monachos:

Het begint inmiddels een beetje lachwekkend te worden hoe iedereen vanuit een misplaatst gevoel van zekerheid omtrent alles wat met Jezus en God te maken heeft, de ander meent te kunnen corrigeren met teksten die neerkomen op 'nee wat jij zegt klopt niet, wat ik zeg klopt.'

Alsof er ook maar één persoon momenteel in leven is die Jezus in levende lijve heeft gekend.

We moeten het allemaal doen met 'tweedehands info' namelijk de Bijbel. Zonder de Bijbel had niemand ook maar iets over Jezus kunnen vernemen.

Wees gewoon eerlijk en realistisch en zeg gewoon: ik weet het niet. Want niemand kan het echt weten, zolang God het niet zelf persoonlijk komt toelichten/uitleggen.

Of blijf vooral in je eigen religieuze waan hangen en ga gewoon lekker door met je zinloze pogingen om de ander van je eigen misplaatste gelijk te overtuigen, kan ook.

Ik ben het met je eens, dat velen met een stelligheid schrijven waarbij ik ook denk.. alsof ze God Zelve zijn en het allemaal wel ff uitleggen aan het gepeupel. 

Ik mis de .. -ik vind- of -ik denk- of -volgens mij-  achtige teksten. Maar goed.. ik besef ook dat ik daar zelf veel waarde aan hecht en het daarom ook in de regel zo schrijf. Misschien vinden anderen het minder belangrijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Petra.:

Dat snap ik.  En ik zie het punt niet waarom dat zo erg zou zijn. Ook in het Jodendom en Islam is Jezus belangrijk, maar geen God. 

 

Ja, dat is een mooie gedachte.  

Ik denk dat Sjako dat ook mooi vindt. 

 

Ik ben het met je eens, dat velen met een stelligheid schrijven waarbij ik ook denk.. alsof ze God Zelve zijn en het allemaal wel ff uitleggen aan het gepeupel. 

Ik mis de .. -ik vind- of -ik denk- of -volgens mij-  achtige teksten. Maar goed.. ik besef ook dat ik daar zelf veel waarde aan hecht en het daarom ook in de regel zo schrijf. Misschien vinden anderen het minder belangrijk. 

Ja maar we kunnen toch ook niet doen of we met de teksten alle kanten op kunnen.  
Van mij mag Jezus de zilveren medaille krijgen, maar ik lees (ik denk dat ik dat lees ;) ) dat Jezus in Johannes de gouden medaille krijgt.    
Er zijn zoveel verwijzingen: 7x Ik Ben, Kurios, Ik in de Vader etc etc.  
 

En de JG past teksten aantoonbaar aan, maar ze zullen dit niet toegeven…. 
Ik ga daar niet mee in discussie.

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Petra.:

 

Ik mis de .. -ik vind- of -ik denk- of -volgens mij-  achtige teksten. Maar goed.. ik besef ook dat ik daar zelf veel waarde aan hecht en het daarom ook in de regel zo schrijf. Misschien vinden anderen het minder belangrijk. 

Jij wil dat we hier allemaal voor alle zinnen 'ik vind' of 'ik denk' gaan schrijven?   Het lijkt me logisch dat iedereen schrijft wat hij vindt of denkt.   Ik ga hier niet Petra's mening schrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Petra.:

Dat snap ik.  En ik zie het punt niet waarom dat zo erg zou zijn. Ook in het Jodendom en Islam is Jezus belangrijk, maar geen God. 

 

Ja, dat is een mooie gedachte.  

Ik denk dat Sjako dat ook mooi vindt. 

 

Ik ben het met je eens, dat velen met een stelligheid schrijven waarbij ik ook denk.. alsof ze God Zelve zijn en het allemaal wel ff uitleggen aan het gepeupel. 

Ik mis de .. -ik vind- of -ik denk- of -volgens mij-  achtige teksten. Maar goed.. ik besef ook dat ik daar zelf veel waarde aan hecht en het daarom ook in de regel zo schrijf. Misschien vinden anderen het minder belangrijk. 

Jezus is in het Jodendom niet belangrijk.  
Er zijn wel rabbijnen die zijn gerichtheid op de Torah wel zeer kunnen waarderen, maar de toevoeging messias of Zoon van God daar zullen ze zich totaal niet in kunnen vinden.   
 

In de Islam wordt de kruisiging van Jezus ontkent, daarmee ontkennen ze de kern van het christendom en het NT.  

Vrijwel alle christelijke kerken hangen de Apostolische geloofsbelijdenis en de geloofsbelijdenis van Nicea aan.
De JG doet dat niet en dan komt Sjako hier teksten over eenheid en eendracht verkondigen.    

Ik zie ook wel een ontwikkeling in denken: lees eerst Marcus en dan Johannes.  
Johannes reageert op de felle discussies van zijn tijd en dat is m.i. vooral met het reguliere Jodendom van toen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Houd Me niet vast,’ zei Jezus. ‘Ik ben nog niet opgestegen naar de Vader. Ga naar mijn broeders en zeg tegen hen dat Ik opstijg naar mijn Vader, die ook jullie Vader is, naar mijn God, die ook jullie God is.’ 

Precies. Als Jezus de Almachtige God is kan Hij geen God boven zich hebben. En Zijn Vader is Zijn God zoals de Vader onze God is.

1 uur geleden zei Hopper:

Aparte identiteiten is polytheïsme.  Iedereen mag dat aanhangen, net zoals men in Zeus mag geloven.  Voor mij is er maar één God.

Natuurlijk niet, want Jezus is niet God en we bidden ook niet tot Jezus maar tot de Vader, in Jezus naam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei sjako:
2 uur geleden zei Petra.:

Houd Me niet vast,’ zei Jezus. ‘Ik ben nog niet opgestegen naar de Vader. Ga naar mijn broeders en zeg tegen hen dat Ik opstijg naar mijn Vader, die ook jullie Vader is, naar mijn God, die ook jullie God is.’ 

Precies. Als Jezus de Almachtige God is kan Hij geen God boven zich hebben. En Zijn Vader is Zijn God zoals de Vader onze God is.

Dat denk ik ook.  (Al is het God personage bij mij een Moeder/Vader ZHij figuur hoor) 

En het opmerkelijke is dat Maria de eer krijgt om het aan de leerlingen te vertellen. Zij noemt Jezus Rabboeni (meester) en zegt dan .. "ik heb de Heer gezien".   Nou weet ik niet hoe dat in de grondtekst staat.. maar ze zegt niet .. ik heb God gezien o.i.d.  Toch ? Of is dat wel wat hoe het er staat? Die vertalingen zijn ook niet altijd precies naar de tekst hè.  Maar goed.. naar wat ik lees.. is voor haar Jezus ook een andere figuur als God. 

 

18 Maria van Magdala ging naar de leerlingen en zei tegen hen: ‘Ik heb de Heer gezien!’ En ze vertelde alles wat Hij tegen haar gezegd had.

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Precies. Als Jezus de Almachtige God is kan Hij geen God boven zich hebben. En Zijn Vader is Zijn God zoals de Vader onze God is.

Natuurlijk niet, want Jezus is niet God en we bidden ook niet tot Jezus maar tot de Vader, in Jezus naam.

Polytheïsme zo spreekt de bijbel er juist niet over. Er is complete eenheid tussen de Vader en de Zoon.  Was jij nu zo spiritueel @Hopper als je dit mysterie niet omarmt?    
Als protestant heb ik dan toch best nog wel enig esoterisch vermogen.  
 

 

 

2 minuten geleden zei Petra.:

Dat denk ik ook. 

En het opmerkelijke is dat Maria de eer krijgt om het aan de leerlingen te vertellen. Zij noemt Jezus Rabboeni (meester) en zegt dan .. "ik heb de Heer gezien".   Nou weet ik niet hoe dat in de grondtekst staat.. maar ze zegt niet .. ik heb God gezien o.i.d.  Toch ? Of is dat wel wat hoe het er staat? Die vertalingen zijn ook niet altijd precies naar de tekst hè.  Maar goed.. naar wat ik lees.. is voor haar Jezus ook een andere figuur als God. 

 

18 Maria van Magdala ging naar de leerlingen en zei tegen hen: ‘Ik heb de Heer gezien!’ En ze vertelde alles wat Hij tegen haar gezegd had.

Hier heb je dan zo’n leerling:   
Johannes 20:28 En Thomas antwoordde en zei tegen Hem: Mijn Heere en mijn God!
29. Jezus zei tegen hem: Omdat u Mij gezien hebt, Thomas, hebt u geloofd; zalig zijn zij die niet gezien zullen hebben en toch zullen geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Breuk:

Hier heb je dan zo’n leerling:   
Johannes 20:28 En Thomas antwoordde en zei tegen Hem: Mijn Heere en mijn God!
29. Jezus zei tegen hem: Omdat u Mij gezien hebt, Thomas, hebt u geloofd; zalig zijn zij die niet gezien zullen hebben en toch zullen geloven.

Het bijzondere is dat er verschillende mensen verschillende benoemingen hebben. Misschien kan Jezus God zijn voor wie dat nodig heeft en voor anderen niet. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Breuk:

Jezus is in het Jodendom niet belangrijk.  
Er zijn wel rabbijnen die zijn gerichtheid op de Torah wel zeer kunnen waarderen, maar de toevoeging messias of Zoon van God daar zullen ze zich totaal niet in kunnen vinden.   
 

In de Islam wordt de kruisiging van Jezus ontkent, daarmee ontkennen ze de kern van het christendom en het NT.  

Vrijwel alle christelijke kerken hangen de Apostolische geloofsbelijdenis en de geloofsbelijdenis van Nicea aan.
De JG doet dat niet en dan komt Sjako hier teksten over eenheid en eendracht verkondigen.    

Ik zie ook wel een ontwikkeling in denken: lees eerst Marcus en dan Johannes.  
Johannes reageert op de felle discussies van zijn tijd en dat is m.i. vooral met het reguliere Jodendom van toen.

 

Ik vat het messianisme samen in 1 Samuël 8:7. Het rabbinisme is modern waar geloven in de Messias een geloofsprincipes is.

Ik zie het (messianisme) als een negatieve zaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Petra.:

Het bijzondere is dat er verschillende mensen verschillende benoemingen hebben. Misschien kan Jezus God zijn voor wie dat nodig heeft en voor anderen niet. 

 

Ik denk dat het juist erom gaat dat God in Jezus mens wordt.  
En begrijp me goed, het is geloofstaal, het zijn beelden, (verhalende) woorden om iets uit te drukken.  
 

Men wil graag weten, hoe het nu precies is gebeurd of men beschouwt het als getuigenverklaringen.  
Ik denk dat al die ervaringen met en van Jezus geresulteerd heeft in deze verhalen.  
Als we dan de teksten niet meer serieus nemen en m.i. aantoonbaar de bedoeling van de schrijvers ontkennen, ja dan ben ik uitgepraat. De teksten zijn weerloos. 
Elke ketter heeft zijn letter.  
Er zijn op dit forum een aantal mensen die de teksten bewust verkrachten om hun religieus ideetje of dogma te onderbouwen. Het mag natuurlijk, ik heb ook niets te willen, maar ik heb er niets mee.  

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei leren_schoen:

Ik vat het messianisme samen in 1 Samuël 8:7. Het rabbinisme is modern waar geloven in de Messias een geloofsprincipes is.

Ik zie het (messianisme) als een negatieve zaak.

Sorry, ik heb geen idee wat je me probeert uit te leggen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid