Spring naar bijdragen

Eén God, één Naam, Jezus Christus.


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is vreemd. Je begint met ' geen ondergod' om vervolgens volledig een ondergod te beschrijven. Als hij zo perfect leek op zijn vader is hij ofwel ook een god, ofwel een ondergod. in beide gevallen hebben we dus te maken met polytheïsme.

Ik weet niet of het in 2024 al eens is voorgekomen, maar dit ben ik nu eens helemaal met u eens; de redenering van JW is duidelijk een vorm van polytheïsme! Ofwel het Woord van God is Zelf God, Eén God, de Eniggeboren God, gekomen in het vlees: de Heer Jezus Christus. (Joh.1:1, 14 en 18) *Dit is mijn vaste overtuiging*

Ofwel de JW heeft naast God, nóg een god, god nr.2! (polytheïsme!)

Ik heb @sjako 9/2 pag.17 daar meermaals een zeer duidelijke vraag over gesteld, die hij niet heeft beantwoord, hij kan dat ook niet maar wil dat, tegen beter weten in, niet erkennen!

Het hele JW paradigma is gebouwd op een grote polytheïstische misleiding! Dergelijke misleidingen moeten wij aanwijzen en, net als Paulus deed, die afbreken! (2Cor.10)

2 uur geleden zei Breuk:

Jezus van Nazareth.
 

Johannes 1:15 Johannes getuigt van Hem en heeft geroepen: Híj was het van Wie ik zei: Deze Die na mij komt, is vóór mij geworden, want Hij was er eerder dan ik.
16. En uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen, en wel genade op genade.
17. Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn er door Jezus Christus gekomen.
18. Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in de schoot van de Vader is, Die heeft Hem ons verklaard.

Amen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 619
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik denk eerder dat de Jehova’s Getuigen in de knoop komen door mensen te leren dat de naam Jehova moet zijn en dat iemands redding daarvan af zou hangen. In mijn oren klinkt dat in ieder geval als bla

Ik verschuil me achter bijbelteksten? Ik probeer (het blijft altijd een poging) om via de teksten te achterhalen wat de bijbelse tekstschrijvers proberen over te brengen.   Grappig dat jij nu in

Juist de mens dient het beeld van God te worden.   Efeze 4:24 en u bekleedt met de nieuwe mens, die overeenkomstig het beeld van God geschapen is, in ware rechtvaardigheid en heiligheid. 30. En be

Posted Images

10 minuten geleden zei Jahu:

Ik weet niet of het in 2024 al eens is voorgekomen, maar dit ben ik nu eens helemaal met u eens; de redenering van JW is duidelijk een vorm van polytheïsme! Ofwel het Woord van God is Zelf God, Eén God, de Eniggeboren God, gekomen in het vlees: de Heer Jezus Christus. (Joh.1:1, 14 en 18) *Dit is mijn vaste overtuiging*

Ofwel de JW heeft naast God, nóg een god, god nr.2! (polytheïsme!)

Ik heb @sjako 9/2 pag.17 daar meermaals een zeer duidelijke vraag over gesteld, die hij niet heeft beantwoord, hij kan dat ook niet maar wil dat, tegen beter weten in, niet erkennen!

Het hele JW paradigma is gebouwd op een grote polytheïstische misleiding! Dergelijke misleidingen moeten wij aanwijzen en, net als Paulus deed, die afbreken! (2Cor.10)

Dan moet ik U teleurstellen. U denkt dat we het eens zijn, maar dat zijn we niet.
Ook Uw visie is polytheistisch;  U heeft het immers over een God en over zijn zoon.
Dat zijn er twee.
Twee is niet gelijk aan één.
Bij twee is er sprake van polytheïsme.
Erg simpel hoor, niets moeilijks aan.

Verwijder eerst de balk uit uw eigen oog, voordat U de splinter uit die van een ander haalt.

U zult stellen dat het meerdere vormen van dezelfde God zijn.
Echter, U zult hindoeisme ook als polytheististisch kenmerken. Daar zijn hindoes het zelf niet mee eens, want al die goden zien ze als meerdere vormen van één en dezelfde Brahma, precies zoals U dat doet in uw eigen religie.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

U zult stellen dat het meerdere vormen van dezelfde God zijn.
Echter, U zult hindoeisme ook als polytheististisch kenmerken. Daar zijn hindoes het zelf niet mee eens, want al die goden zien ze als meerdere vormen van één en dezelfde Brahma, precies zoals U dat doet in uw eigen religie.

Ja! Ik vind het heel logisch .. dat als je gelooft dat God een twee-eenheid of drie-eenheid kan zijn, dat een vier-eenheid tot tig-eenheid net zo goed mogelijk is. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dat beloof ik:

U heeft het immers over een God en over zijn zoon.
Dat zijn er twee.
Twee is niet gelijk aan één.
Bij twee is er sprake van polytheïsme.
Erg simpel hoor, niets moeilijks aan.

Nee hoor, Die Zoon van God, de Heer Jezus Christus, zei: 'Ik en de Vader zijn één'. (Joh.10:30)

Of de Heer Jezus heeft gelijk, of u begrijpt er niets van.. Ik denk dat ik voor optie 1 kies.

En ik ben dus niet teleurgesteld dat wij het oneens zijn, ergens heeft dat iets geruststellends.

39 minuten geleden zei Dat beloof ik:

"een Oud Testamentische visie een versleten voorstelling van zaken"

Hé pa, 'ja jongen'. Mag ik U iets vragen? 'Tuurlijk'. Onlangs hoorde ik dat er werd gezegd, 'het heil is uit de Joden', klopt dat? Ja mijn jongen, dat klopt, het is er helemaal uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Jahu:

niet of het in 2024 al eens is voorgekomen, maar dit ben ik nu eens helemaal met u eens; de redenering van JW is duidelijk een vorm van polytheïsme!

Ik aanbid Jehovah, niet Jezus. Dus u kan dit wel vinden, maar dit is natuurlijk niet zo.

47 minuten geleden zei Jahu:

Ofwel de JW heeft naast God, nóg een god, god nr.2! (polytheïsme!)

U ziet het verschil niet, of wilt het niet zien, tussen God met een hoofdletter een een god zoals bijv een koning of een rechter wordt genoemd.

37 minuten geleden zei Jahu:

Nee hoor, Die Zoon van God, de Heer Jezus Christus, zei: 'Ik en de Vader zijn één'. (Joh.10:30)

Nee hoor, niet op de manier zoals u die misleidend wilt aantonen. Johannes 17:17 Heilig hen door de waarheid. Uw woord is waarheid.  18 Ik heb hen de wereld in gestuurd, zoals u mij de wereld in hebt gestuurd.  19 En ik heilig mij voor hen, zodat ook zij door waarheid geheiligd worden. Ik doe niet alleen voor hen een verzoek, maar ook voor iedereen die door hun woord in mij gelooft,  21 zodat ze allemaal één zullen zijn, net zoals u, Vader, in eendracht met mij bent en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons zijn, zodat de wereld gelooft dat u mij hebt gestuurd.  22 Ik heb ze de eer gegeven die u mij hebt gegeven, zodat ze één zullen zijn net zoals wij één zijn.  23 Ik ben in eendracht met hen en u bent in eendracht met mij, zodat ze volmaakt één worden gemaakt. Daardoor zal de wereld weten dat u mij hebt gestuurd en dat u van hen houdt net zoals u van mij houdt. 
 

Net zoals een getrouwd stel één kunnen zijn, zo zijn de Vader en Jezus één. In eendracht met elkaar. De volgelingen van Jezus moeten ook één zijn met Jezus, de Vader en met elkaar. Verbonden door de Geest in eendracht. Hetzelfde doel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei sjako:

Johannes 10:33 De Joden antwoordden hem: ‘We stenigen u niet voor een goed werk, maar voor godslastering. Want u bent een mens maar u maakt uzelf tot een god.’  34 Jezus antwoordde: ‘Staat er niet in jullie wet geschreven: “Ik heb gezegd: ‘Jullie zijn goden’”?  35 Een Schriftgedeelte kun je niet ongeldig verklaren. Als degenen tegen wie het woord van God gericht was “goden” werden genoemd,  36 hoe kunnen jullie dan zeggen dat ik — door de Vader geheiligd en naar de wereld gestuurd — laster als ik zeg dat ik Gods Zoon ben? 
 

 

Ook hier komt duidelijk naar voren dat het JW paradigma een misleiding is, let op:

Vergelijk deze tekst uit de SV met hoe NWT die weergeeft.

"De Joden antwoordden Hem, zeggende: Wij stenigen U niet over enig goed werk, maar over gods lastering, en omdat Gij, een Mens zijnde, Uzelven God maakt." (Joh.10:33 SV)

In de NWT voegt men ook hier andermaal "een god" in. Wat zou de logica daarvan zijn? Met "een god" zouden de Joden helemaal geen moeite hebben, immers, zij wisten heel goed dat er zelfs goden in menigte waren. (1Kor.8:5) Deze goden 'in menigte' - waarvan Jezus er volgens de JW uitleg er ook een is! -, betekende voor de heilige eredienst der Joden helemaal niets. Het zou de Joden pas kwetsen indien zij tot de conclusie kwamen, dat de Heer Jezus Christus aan God Zelf gelijk is! Pas dan is er voor hun sprake van godslastering, anders niet. En die ultieme conclusie, dat de Heer Jezus Christus door Zijn prediking en door Zijn werken, niets anders kon zijn dan dat Hij Zichzelf daarmee aan de Allerhoogste God gelijk had gemaakt, hadden de Joden gemaakt. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Van God wordt gezegd dat je God niet kunt zien en tegelijkertijd leven.

Klopt, dus is jouw uitspraak: "Hij leek zoveel op God dat wanneer je Jezus had gezien de Onzichtbare ook hebt gezien." uit de duim gezogen.    Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in den schoot des Vaders is, Die heeft [Hem] [ons] verklaard.

We kunnen de Vader wel kennen.   Middels de Zoon kennen we de Vader.  Het vergt nauwkeurige interpretatie.   De Vader kennen is een ander begrip dan God zien.   Zou jij bij wijze van spreken Jezus tegen komen op straat, dan zou je niks bijzonders zien.  (Er is trouwens geen mens die Jezus zou kunnen herkennen, want er zijn geen foto's)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jahu:

 

Hé pa, 'ja jongen'. Mag ik U iets vragen? 'Tuurlijk'. Onlangs hoorde ik dat er werd gezegd, 'het heil is uit de Joden', klopt dat? Ja mijn jongen, dat klopt, het is er helemaal uit.

Dat klopt. Nochtans gaat de Vader nog steeds Zijn weg met de Joden. Sinds Hamas (en een dag later ook Hesbollah) de oorlog is begonnen tegen Israël, hervinden steeds meer soldaten hun Joodse geloof en God doet af en toe wonderen. Die wonderen zijn nog niet vrijgegeven voor publicatie, Amir Tsarfati noemde het zijdelings, dus ik kan ze niet noemen, maar wat overduidelijk is is dat er dingen zijn gebeurd die veel soldaten hun geloof hebben versterkt. Als ze een moskee opblazen (omdat die volgepakt ligt met wapens en er terreurtunnels onder gemaakt zijn) spreken ze eerst een stuk uit de Tenach uit dat luidt “onze God is Eén”.   En zowel Netanyahu als Herzog zingen in de synagoge dat ze uitzien naar de Messias.   Dat ze waarschijnlijk tot dat deel van het volk behoren dat een aardse Messias die uit zijn eigen naam komt zal omarmen doet niets af aan het feit dat de Vader dat volk niet loslaat.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei sjako:

 

Net zoals een getrouwd stel één kunnen zijn, zo zijn de Vader en Jezus één. In eendracht met elkaar. De volgelingen van Jezus moeten ook één zijn met Jezus, de Vader en met elkaar. Verbonden door de Geest in eendracht. Hetzelfde doel.

Eendracht is de toestand dat je hetzelfde over iets denkt als een ander.  Dus de Vader en de Zoon denken hetzelfde over iets?   Dat ga je mij niet wijs maken.  Je probeert dat één-zijn te bedenken.  De Vader en de Zoon zijn in elkaar: één van Wezen.  

Kon je de Johannes proloog maar eens verstaan.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Hopper:

Klopt, dus is jouw uitspraak: "Hij leek zoveel op God dat wanneer je Jezus had gezien de Onzichtbare ook hebt gezien." uit de duim gezogen.    Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in den schoot des Vaders is, Die heeft [Hem] [ons] verklaard.

Je kan toch zo op iemand lijken dat je kan zeggen dat je sprekend op die iemand lijkt? Jezus liet zien hoe God handelt en denkt doordat Jezus God in Persoon kent. Ze zijn in doen en laten één.

Johannes 14:8 Daarop zei Fili̱ppus: ‘Heer, laat ons de Vader zien, dan zijn we tevreden.’ 9 Jezus zei tegen hem: ‘Zelfs nu ik al zo lang bij jullie ben, heb je me nog niet leren kennen, Fili̱ppus? Wie mij heeft gezien, heeft ook de Vader gezien. Hoe kun je dan zeggen: “Laat ons de Vader zien”?  10 Geloof je niet dat ik in eendracht ben met de Vader en de Vader in eendracht is met mij? De dingen die ik tegen jullie zeg, spreek ik niet uit mezelf, maar het is het werk van de Vader, die in eendracht met mij blijft.  11 Geloof me dat ik in eendracht ben met de Vader en de Vader in eendracht is met mij. Geloof het anders op grond van het werk zelf.  12 Echt, ik verzeker jullie: wie in mij gelooft, zal ook de dingen doen die ik doe, en hij zal nog grotere dingen doen, want ik ga naar de Vader.

43 minuten geleden zei Flawless victory:

En zowel Netanyahu als Herzog zingen in de synagoge dat ze uitzien naar de Messias.   Dat ze waarschijnlijk tot dat deel van het volk behoren dat een aardse Messias die uit zijn eigen naam komt zal omarmen doet niets af aan het feit dat de Vader dat volk niet loslaat.

Dat is dan een vreemde manier om de Vredesvorst welkom te heten.

37 minuten geleden zei Hopper:

De Vader en de Zoon zijn in elkaar: één van Wezen.  

Dat blijkt niet uit Johannes 17 waar het éénzijn wordt uitgelegd.

54 minuten geleden zei Jahu:

Met "een god" zouden de Joden helemaal geen moeite hebben, immers, zij wisten heel goed dat er zelfs goden in menigte waren. (1Kor.8:5)

Ja, maar dat waren ze blijkbaar vergeten dus legt Jezus het nog maar eens uit, en toen dropen ze af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

 

Dat is dan een vreemde manier om de Vredesvorst welkom te heten.

Helemaal niet. God pakt in deze eindtijd de draad weer op met het Joodse volk. Geen enkele christelijke groepering neemt hun plek in, ook de JG niet.

Onderstaand Netanyahu die zingend bid voor de bescherming en kracht voor de IDF

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jahu:

"De Joden antwoordden Hem, zeggende: Wij stenigen U niet over enig goed werk, maar over gods lastering, en omdat Gij, een Mens zijnde, Uzelven God maakt.

In het Grieks staat er theos en niet ho theos, dus god en niet de God. En zo staat het ook vertaald onder het Grieks.

10 minuten geleden zei Flawless victory:

Helemaal niet. God pakt in deze eindtijd de draad weer op met het Joodse volk. Geen enkele christelijke groepering neemt hun plek in, ook de JG niet.

Als jij denkt dat God het goedkeurt wat ze dat volk aandoen heb je het lelijk mis.

2 uur geleden zei Jahu:

Het hele JW paradigma is gebouwd op een grote polytheïstische misleiding! Dergelijke misleidingen moeten wij aanwijzen en, net als Paulus deed, die afbreken! (2Cor.10)

De arrogantie ten top. 1Kor 8:5. Want ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde — en er zijn veel ‘goden’ en veel ‘heren’ — in werkelijkheid is er voor ons maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn ontstaan en voor wie wij bestaan. En er is één Heer, Jezus Christus, via wie alle dingen zijn ontstaan en via wie wij bestaan

De Vader wordt hier God genoemd en Jezus Heer, dus wat deed Paulus?

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

5 minuten geleden zei sjako:

Als jij denkt dat God het goedkeurt wat ze dat volk aandoen heb je het lelijk mis.

Wat een vreemde draai geef je aan mijn bericht. Met Gods hulp gaat Israël de oorlog, die uiteindelijk draait  om Jeruzalem, winnen. De politieke leiders in Israël laten zien zich ervan bewust te zijn dat het een religieuze oorlog is die er woedt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Jahu:

Hé pa, 'ja jongen'. Mag ik U iets vragen? 'Tuurlijk'. Onlangs hoorde ik dat er werd gezegd, 'het heil is uit de Joden', klopt dat? Ja mijn jongen, dat klopt, het is er helemaal uit

Ik denk niet dat een jongen zoiets aan zijn vader vraagt. Loa daarvan ga je totaal voorbij aan het punt dat ik maakte. Dat wordt achteraan aansluiten voor je in de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nu ruk je één regeltje uit de bergrede, plakt daar aan vast dat een Oud Testamentische visie een versleten voorstelling van zaken is, terwijl een paar regels daarna in diezelfde bergrede (vers 17) exact het tegenovergestelde staat: "denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profetenm af te schaffen".
De gevolgen staan er ook, in vers 19: Wie de geboden afschaft en anderen hetzelfde leert (.... "versleten Oud Testamentische voorstelling van zaken"....)  zal als de kleinste worden beschouwd in het Koninkrijk der Hemelen

@Jahu dit bedoelde ik

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

Ja, religie wordt zo vaak gebruikt als smoes gebruikt voor oorlog, dus niks nieuws aan de horizon wat dat betreft.

Als het aan de JG ligt moeten de Joden blijkbaar massaal hun vrouwen en kinderen laten martelen, verkrachten en in de oven laten verbranden (is letterlijk gedaan, baby’s in hun eigen huis in de hete oven gelegd door Hamas) zonder zich daartegen te beschermen.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei sjako:

Ja, maar dat waren ze blijkbaar vergeten dus legt Jezus het nog maar eens uit, en toen dropen ze af.

De Heer Jezus Christus heeft niet anders gedaan dan de Joden uitleggen dat Hij en de Vader één zijn, wat ook blijkt uit Joh.14:1 '.. gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij.'

Maar deze eigenwijze unitaristen wilden (op een 'rest' na!) niets van Hem weten, Jezus Christus was volgens hen een godslasteraar en zij moesten Hem niet! Volgens de Joden was Hij niet 'Gode gelijk', zij wisten het beter, zij hadden 'nauwkeurige kennis', uit oude Hebreeuwse geschriften. Met gevolg dat zij niet 'afdropen', wat u suggereert, maar de Heer Jezus Christus probeerten te vermoorden! Hij moest Zich noodzakelijkerwijs voor hen verbergen: 

"Zij zochten dan wederom Hem te grijpen, en Hij ontging uit hun hand." (Joh.10:39)

55 minuten geleden zei sjako:

In het Grieks staat er theos en niet ho theos, dus god en niet de God. En zo staat het ook vertaald onder het Grieks.

Ja hallo, u bent degene die de foute NWT heeft geciteerd, niet ik. Maar u bent inmiddels dus wel zover, dat u erkent dat de NWT dit fout heeft?

bewerkt door Jahu
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

De Vader wordt hier God genoemd en Jezus Heer, dus wat deed Paulus?

Wat Paulus hier deed, dat was noodzakelijk. Hij heeft aangegeven op welke wijze wij God moeten identificeren, namelijk door op de Naam Jezus Christus te wijzen. Zou hij dat niet hebben gedaan, dus dat God slechts te kennen is in en door de Heer Jezus Christus, dan waren (en zijn er ook!) talloze wilde ideeën over God ontstaan. Vandaar dus ook, dat de OT gedachte aan "Jehova" of "Jahweh" niet meer van toepassing zijn. Johannes zegt datzelfde op deze manier: 'de wet is door Mozes gegeven, genade en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die  aan het hart van de Vader rust, heeft Hem doen kennen.' 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flawless victory:

Als het aan de JG ligt moeten de Joden blijkbaar massaal hun vrouwen en kinderen laten martelen, verkrachten en in de oven laten verbranden (is letterlijk gedaan, baby’s in hun eigen huis in de hete oven gelegd door Hamas) zonder zich daartegen te beschermen.

In het politieke wespennest van het MO ga ik mij niet mengen, kan ik ook niet trouwens. Wat ik wel wil zeggen, ik heb bij protesten mensen zien staan met een bord "stand with Israël". Gelijk hebben ze, en verdedigen mogen ze zich ook. Maar ik mis het bord waar op staat: "stand with the victims", want die zijn er aan beide kanten!

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Jahu:

In het politieke wespennest van het MO ga ik mij niet mengen, kan ik ook niet trouwens. Wat ik wel wil zeggen, ik heb bij protesten mensen zien staan met een bord "stand with Israël". Gelijk hebben ze, en verdedigen mogen ze zich ook. Maar ik mis het bord waar op staat: "stand with the victims", want die zijn er aan beide kanten!

Israëlische soldaten beschermen Palestijnse kinderen tegen het vuur van Hamas.  Een “stand with Israël” is hetzelfde als “stand with the victims”.

De video’s daarvan zijn te zien op het Telegramkanaal van Amir Tsarfati.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Flawless victory:

Als het aan de JG ligt moeten de Joden blijkbaar massaal hun vrouwen en kinderen laten martelen, verkrachten en in de oven laten verbranden (is letterlijk gedaan, baby’s in hun eigen huis in de hete oven gelegd door Hamas) zonder zich daartegen te beschermen.

Doe eens een beetje normaal.

5 uur geleden zei Jahu:

De Heer Jezus Christus heeft niet anders gedaan dan de Joden uitleggen dat Hij en de Vader één zijn, wat ook blijkt uit Joh.14:1 '.. gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij.'

Je rukt alles uit zijn verband. Dat wilt Jezus helemaal niet uitleggen. Ze beschuldigen Jezus dat Hij zich als een god (theos) voordoet. Jezus toont aan dat er veel goden zijn en dat God die zo zelf heeft genoemd. Als het om God met een hoofdletter zou gaan dan was Jezus’ uitleg totaal onlogisch geweest.

5 uur geleden zei Jahu:

Wat Paulus hier deed, dat was noodzakelijk. Hij heeft aangegeven op welke wijze wij God moeten identificeren, namelijk door op de Naam Jezus Christus te wijzen.

Niks ervan. Er is 1 God, de Vader. Is niet weg te vertalen. En Jezus is de Zoon van God onze Heer. Je haalt de termen Heer en God door elkaar. 

5 uur geleden zei Jahu:

Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die  aan het hart van de Vader rust, heeft Hem doen kennen.' 

Vind ik één gekunstelde vertaling. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei sjako:

Dat wilt Jezus helemaal niet uitleggen. Ze beschuldigen Jezus dat Hij zich als een god (theos) voordoet. Jezus toont aan dat er veel goden zijn en dat God die zo zelf heeft genoemd. Als het om God met een hoofdletter zou gaan dan was Jezus’ uitleg totaal onlogisch geweest.

Johannes 10:33 De Joden antwoordden Hem: Wij stenigen U niet vanwege een goed werk, maar vanwege godslastering, namelijk omdat U, Die een Mens bent, Uzelf God maakt.    
 

Sjako je uit m.i. dezelfde kritiek die de volgelingen van Jezus ook kregen.     
Het gaat om de strijd van de latere Joodse Jezus volgelingen met hun Joodse belagers.  
Het is een theologische verslag en geen journalistiek verslag.
Je ziet dat men die latere strijd (begin 1ste eeuw?) projecteert in de discussie die Jezus zelf voert.


37. Als Ik niet de werken van Mijn Vader doe, geloof Mij dan niet,    
38. maar als Ik ze doe en u Mij niet gelooft, geloof dan de werken, opdat u erkent en gelooft dat de Vader in Mij is en Ik in Hem.
39. Zij probeerden dan opnieuw Hem te grijpen, maar Hij ontkwam aan hun handen.

Jezus ontkent (volgens zijn latere volgelingen) niet de kritiek die men heeft.    
Daarom willen de belagers hem grijpen, zoals de latere volgelingen ook belaagd worden.
Dit is 1 van de vele voorbeelden in Johannes die je kunt vinden waar zijn latere volgelingen Jezus en God onafscheidelijk met elkaar verbinden..  

Ze zijn niet hetzelfde maar wel 1.  
Het is geloofstaal en kan alleen met zinnebeeldige teksten verteld worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Jahu:

Versleten Oud Testamentische voorstelling van zaken, van mensen die de woorden van de Heer Jezus nog niet konden kennen omdat de Heiland nog niet had gepredikt, en van de mensen van nu, die vanwege hun ongeloof de woorden van de Heer Jezus Chrustus negeren en verwerpen: 

Mat 5:8  'Zalig zijn de reinen van hart; want zij zullen God zien.'

Met dit zien wordt geen visueel zien bedoeld.   Zoals Timotheüs leert bewoont God (enkelvoud) een ontoegankelijk licht.  Het door DBI aangehaalde vers 17 is interessant, want dat is geen "Versleten Oud Testamentische voorstelling van zaken" , maar juist de vervulling.  Alleen wie leeg van hart is en daarmee rein van hart kan God 'zien'.   Maar dan zitten we midden in de mystiek en daar zijn weinig liefhebbers van op dit forum.

Op wonderlijke wijze denken velen hier dat Jezus niks met mystiek van doen heeft.  Onderwijl moeten 'we' dan weer wel opnieuw uit Geest geboren worden.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid