Spring naar bijdragen

Eén God, één Naam, Jezus Christus.


Aanbevolen berichten

16 uur geleden zei sjako:

Natuurlijk niet, want Jezus is niet God en we bidden ook niet tot Jezus maar tot de Vader, in Jezus naam.

Dat is Bijbels en zo wordt er gebeden in alle traditionele kerkgemeenschappen. Toch mogen we, in tegenstelling tot wat het WTG leert, ook tot Jezus bidden. Ik houd niet van het strooien met Bijbelteksten omdat die vaak worden misbruikt om het eigen gelijk aan te tonen of, nog erger, om anderen mee om de oren te slaan, maar er staan vele voorbeelden in de Bijbel van gebeden tot Jezus. Paulus deed dat, Johannes deed dat, Stefanus deed dat, de eerste gemeente deed dat, een Samaritaan deed dat en de 24 ouderlingen en de vier levende wezens in de hemel doen dat. Een goede studie kun je lezen in de onderstaande link.

https://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=59

Ik ben er niet zeker van of deze reactie door jouw censuur heen komt. Ik ben wel benieuwd hoever je bereid bent te gaan om mij de mond te snoeren. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 614
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik denk eerder dat de Jehova’s Getuigen in de knoop komen door mensen te leren dat de naam Jehova moet zijn en dat iemands redding daarvan af zou hangen. In mijn oren klinkt dat in ieder geval als bla

Mijn kids mogen gerust naar verjaardagsfeestjes maar als daar frikandellen worden gegeten dan heb je aan mij een kwaaie. 

Het enige verschil is dus dat jullie vertaling zoveel mogelijk is aangepast aan jullie eigen leer en alle andere vertalingen gewoon wetenschappelijke vertalingen zijn. En dat gaat niet alleen maar ove

Posted Images

12 uur geleden zei Hopper:

Jullie zetten de vleselijke mens Jezus op de troon.

Jullie? Dat doet Johannes in Openbaring. Of is Jezus hier niet het Lam?

Openbaring 7:9 Hierna zag ik en zie, een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle naties, stammen, volken en talen, stond vóór de troon en vóór het Lam, bekleed met witte gewaden en palmtakken in hun hand.
17. Want het Lam, Dat in het midden van de troon is, zal hen weiden en zal hen geleiden naar de levende waterbronnen. En God zal alle tranen van hun ogen afwissen.

Johannes 1:29 De volgende dag zag Johannes Jezus naar zich toe komen en hij zei: Zie het Lam van God, Dat de zonde van de wereld wegneemt!
30. Híj is het van Wie ik gezegd heb: Na mij komt een Man Die voor mij geworden is, want Hij was er eerder dan ik.
36. En toen hij Jezus zag lopen, zei hij: Zie, het Lam van God!

13 uur geleden zei Hopper:

Ik en de Vader zijn een zegt Jezus , er is maar een God.

In de bijbel staat exact omschreven wat Jezus is: het vleesgeworden Woord.  Er staat niet de vleesgeworden God.    Ik heb het nog even gecheckt, zelfs in de NBV21 staat dat het Woord mens is geworden.

Johannes 1:1 In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei sjako:

Dat ging over een visioen. Staat er letterlijk.  Mt 17:9 Terwijl ze de berg af daalden, gebood Jezus hun: ‘Vertel niemand over het visioen voordat de Mensenzoon uit de dood is opgewekt

Ja Jezus' apostelen hebben daar Zijn heerlijkheid als God gezien, maar is er iets mis met een visioen? Of is de realiteit dat Hij Zich daar als God toonde, daarom minder reëel volgens u?

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Jahu:

Ja Jezus' apostelen hebben daar Zijn heerlijkheid als God gezien, maar is er iets mis met een visioen? Of is de realiteit dat Hij Zich daar als God toonde, daarom minder reëel volgens u?

Mozes stond voor de Wet en Elia voor de profeten. Een visioen wil zeggen dat het niet echt is maar een soort droom. Ze zagen Jezus Christus in verheerlijkte toestand gesymboliseerd met de Wet en de profeten. Mozes en Elia lagen nog in het Graf. Je kan dit niet als bewijs zien dat Mozes en Elia leefden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

Een visioen wil zeggen dat het niet echt is maar een soort droom.

Een visioen een soort droom? Geen idee op wat voor handboek u zich nu oriënteert, maar kunt u zich svp tot de Bijbel beperken? Want ik ga u een voorbeeld van een visioen geven:

"Mozes nu, dat ziende, verwonderde zich over het gezicht; en als hij derwaarts ging, om dat te bezien, zo geschiedde een stem des Heeren tot hem" (Han.7:31)

En u zegt dat dit niet echt is geweest?? Dat een visioen geen realiteit is? Het is wel duidelijk dat niemand u begrijpt, omdat het ook tegen de hele Schrift ingaat!

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei sjako:

Dat visioen was wel echt maar Mozes en Elia waren daar niet echt aanwezig. 

Wat een totale onzin wat u allemaal uitkraamt!

"Mozes en Elia waren daar niet echt aanwezig", de apostelen hadden een soort "droom", enzovoort.

In uw JW verhaal, zijn de mensen die de Bijbel met naam noemt, "of niet echt aanwezig", of "ze dromen", of ze "zijn er onbewust", of ze zijn totaal zoek!

Moet dat nu een blijde boodschap voorstellen?

bewerkt door Jahu
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

Wat is een visioen volgens u?

Een openbaring van de hemelse werkelijkheid, die voor het natuurlijke oog verborgen was.

En mijn vorige vraag, wat is uw antwoord daar op?

"Dus voordat de Heer Jezus Christus werd gedoopt, had Hij volgens u de Heilige Geest nog niet?"

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Jahu:

Wat een totale onzin wat u allemaal uitkraamt!

"Mozes en Elia waren daar niet echt aanwezig", de apostelen hadden een soort "droom", enzovoort.

In uw JW verhaal, zijn de mensen die de Bijbel met naam noemt, "of niet echt aanwezig", of "ze dromen", of ze "zijn er onbewust", of ze zijn totaal zoek!

Moet dat nu een blijde boodschap voorstellen?

Nog even en Jezus is ook niet verschenen aan zijn discipelen, de vijfhonderd enzovoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Dat visioen was wel echt maar Mozes en Elia waren daar niet echt aanwezig. Dat is het idee van een visioen. 

Mozes en Elisa waren daar aanwezig en Petrus wil een tent voor hen maken. Zie Marcus 9: 2-10

Marcus 9:

2 En na zes dagen nam Jezus Petrus en Jakobus en Johannes met Zich mee en bracht hen apart op een hoge berg, alleen hen; en Hij werd voor hun ogen van gedaante veranderd.

3 En Zijn kleren werden blinkend, zeer wit, als sneeuw, zo wit als geen wolbewerker op aarde ze kan maken.

4 En aan hen verscheen Elia met Mozes en zij spraken met Jezus.

5 En Petrus antwoordde en zei tegen Jezus: Rabbi, het is goed dat wij hier zijn; en laten wij drie tenten maken, voor U één en voor Mozes één en voor Elia één.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-2-2024 om 00:03 zei Hopper:

 

Jullie zetten de vleselijke mens Jezus op de troon.  Maar het Woord is net zo geestelijk als God Zelf uiteraard.   Jezus is niet meer en niet minder dan het vleesgeworden Woord.   We kunnen allemaal kinderen Gods worden, dat is de impliciete boodschap van Jezus.   Maar dat gaat niet vanzelf natuurlijk.  

 

Op 14-2-2024 om 12:23 zei Breuk:

Jullie? Dat doet Johannes in Openbaring. Of is Jezus hier niet het Lam?

 

https://www.sorenkierkegaard.nl/artikelen/Nederlands/34. Het gewicht van de eeuwigheid.pdf

Citaat

Jezus kan de kloof tussen eeuwigheid en tijd overbruggen omdat Hij geen theorie verkondigt, maar zelf de concrete mens is in wie God op aarde kwam. Jezus is in persoon iets wat in theorie helemaal niet kan: de verbinding van het eeuwige, het betekenisvolle, met het tijdelijke, betekenisloze, van het ene met het vele, van het oneindige met het eindige enzovoort. Jezus is, kortom, de paradox. Als God-mens neemt hij het leven van de gewone man op zich en maakt het volkomen.

Om Jezus te kunnen begrijpen kan de mens niet buiten de existentie filosofie.  (Kierkegaard kan dat beter verwoorden dan ik)  Als de gelovige mens Jezus niet kan aanvaarden als een paradox dan rest er slechts bijgeloof.   Het begrip 'eeuwigheid' wordt door de mens niet begrepen omdat de eeuwigheid als een oneindigheid in de tijd wordt gezien.  Dat is echter niet het geval.   Eeuwigheid ligt aan gene zijde van het tijdelijke.

Wie God (of Jezus) als een persoon denkt, die plaatst zowel God als Jezus in de tijd.  Het is een kwestie van nederigheid, namelijk het inzien dat je eigen denkvermogen niet in staat is om God (en daarmee het Woord) te denken.   Wie Jezus aanbidt, aanbidt de tijdelijke vlees geworden mens.  God en het Woord kunnen niet gedacht worden.   Maar als de mens het Woord niet binnen laat in zichzelf kan God het woord niet in de mens spreken.

Citaat

Met het voorgaande in gedachten keren wij nu terug naar de verhouding tussen tijd en eeuwigheid. We stelden dat het in Kierkegaards werk gaat om het serieus nemen van de eeuwigheid. Serieus nemen betekent voor Kierkegaard existentieel relevant laten zijn, van gewicht laten zijn. Het serieus nemen van de eeuwigheid is dus: de eeuwigheid laten drukken op het eigen leven. Kierkegaard beseft goed de voordelen en de nadelen van het serieus nemen van de eeuwigheid. Hoe serieuzer men de eeuwigheid neemt, des te duidelijker het wordt dat zij kwalitatief van de tijdelijkheid is onderscheiden. Wil men de eeuwigheid laten meetellen, dan kost dit een eindig en beperkt mens grote inspanningen, om niet te zeggen offers. Het is echter de vraag of men er beter aan doet de eeuwigheid slechts tot op zekere hoogte te laten gelden. Het eeuwige dient zich nu één keer aan, ook als ze zich meldt als een gemis aan eeuwigheid. In beide gevallen veroorzaakt de eeuwigheid onrust.

De kwestie is dus of de mens de eeuwigheid in ernst in zijn leven toelaat.   Zelf leef jij als mens in de tijd, dat is helder.  Maar als jij (of een andere gelovige)  de focus legt op de tijdelijke Jezus dan heb je slechts de halve Jezus.   De Jezus welke ons toespreekt vanuit het Evangelie.   Het is het (in ernst) toelaten van de eeuwigheid in je eigen, persoonlijke leven welke de Christus in jezelf doet ontwaken.   Niet Christus als een idee, maar Christus als existentie, zodat je gelijk Paulus kunt zeggen: "Daarom leef ik zelf niet meer, maar Christus leeft in mij."

Citaat

Volgens Kierkegaard zijn er twee reacties mogelijk op de boodschap van de incarnatie, het evangelie. De meest waarschijnlijke is de ergernis. De meest onwaarschijnlijke is geloof, want in dit geloof neemt men, in Kierkegaards perceptie, de eeuwigheid het meest serieus. Men geeft namelijk alle zelfrechtvaardiging op, men laat zijn verstand kruisigen en men vertrouwt erop door genade aan Jezus' verzoening van eeuwigheid en tijdelijkheid deel te krijgen. Voor Kierkegaard heeft dit geloof de vorm van zelfopoffering, van een gekozen lijden, een vrijwillig alles opgeven. Kierkegaard noemt de beslissing daartoe ‘een eeuwigheidbesluit in de tijd'. Een dergelijk besluit karakteriseert hij als ‘de meest intensieve intensiteit, de meest intensieve sprong'. Pas in deze sprong kan de mens de taak volbrengen die hij in de tijd volbrengen moet en die Kierkegaard omschrijft als 'het tevre- denstellen van de eeuwigheid'.

Wat Jezus eigenlijk bracht is geen loskoopoffer, maar een verzoening van eeuwigheid en tijdelijkheid.   Deze verzoening kan alleen binnen de tijd worden volbracht.  Kierkegaard noemt dat het kruisigen van het denken omdat de mens de eeuwigheid niet kan denken.   Het is een geschenk van God.....(voor wie er voor open staat natuurlijk)

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 15-2-2024 om 23:58 zei Hopper:

Wie God (of Jezus) als een persoon denkt, die plaatst zowel God als Jezus in de tijd.

Ja dat doe ik zeker! Want in de 'volheid des tijds', is de Heer Jezus Christus in het vlees gekomen, God is als Mens bij de mensen gekomen.

"Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet" (Gal.4:4, Ef.1:10)

Op 15-2-2024 om 23:58 zei Hopper:

Het is een kwestie van nederigheid, namelijk het inzien dat je eigen denkvermogen niet in staat is om God (en daarmee het Woord) te denken.

Dit heeft niets met nederigheid te maken, maar met domheid en met ongeloof, anders zou u Rom.8:5 en 1Cor.2:10 lezen en ter harte nemen.

Op 15-2-2024 om 23:58 zei Hopper:

de tijdelijke Jezus dan heb je slechts de halve Jezus.

Onzinnig, filosofisch, koeterwaals! Een "halve Jezus" bestaat niet! Hij is Eén.

Er is maar één God, Hij heeft maar één Naam, Zijn Naam is Jezus Christus, de Eeuwige tot in alle eeuwigheden.

Op 15-2-2024 om 23:58 zei Hopper:

Maar als de mens het Woord niet binnen laat in zichzelf kan God het woord niet in de mens spreken.

Dat is inderdaad heel duidelijk, dat er mensen zijn die: "God is het Woord" v1, "het Woord is vlees geworden" v14, "De Eniggeboren God" v18 en 'gij zult Zijn naam heten JEZUS', pertinent afwijzen! En verhard als ze zijn, het leven: Jezus Christus, verwerpen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-2-2024 om 19:42 zei sjako:

De Vader van Jezus is de Vader niet de heilige Geest.

@sjako

Deze uitspraak van u mag u nog wel wat nader uitleggen.

"De Vader van Jezus is de Vader"

Standpunt en argument zijn hetzelfde. 

Dat wordt een "cirkelredenering" genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Jahu:

Deze uitspraak van u mag u nog wel wat nader uitleggen.

Omdat de heilige Geest geen persoon is maar de kracht die van de Vader uitgaat. Daarom heet de Vader ook de Vader. Als Hij bad tot Zijn Vader dan bad Hij niet tot de heilige Geest maar met God, de Vader. Een persoon is bijv ondeelbaar. Een kracht is wel deelbaar. Numeri 11:25 zegt bijv:

Toen daalde Jehovah neer in een wolk en sprak tot Mozes. Hij nam wat van de geest weg die op hem was en legde die op elk van de 70 oudsten. Zodra de geest op hen kwam te rusten, begonnen ze zich als profeten te gedragen.

De Vader gebruikte Zijn heilige Geest om de vrucht in de schoot van Maria te leggen. Dat is een wonder en we moeten niet proberen dat te beredeneren.

Handelingen 2:33 laat zien hoe het is.

Daarom voorzag hij de opstanding van de Christus en sprak hij erover. Hij zei dat de Christus niet achtergelaten zou worden in het Graf en dat zijn lichaam niet tot ontbinding zou overgaan.  32 God heeft deze Jezus opgewekt, en daar zijn wij allemaal getuigen van.  33 Hij is verhoogd tot Gods rechterhand en heeft de beloofde heilige geest van de Vader ontvangen. Daarom heeft hij uitgestort wat jullie zien en horen. 

Jezus heeft dus na Zijn opstanding heilige Geest gekregen van Zijn Vader en Jezus geeft die weer door aan Zijn volgelingen hier op aarde. Het is duidelijk geen persoon maar Gods werkzame kracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Jezus heeft dus na Zijn opstanding heilige Geest gekregen van Zijn Vader

En Johannes heeft getuigd  en gezegd: Ik heb de Geest zoals een duif uit de hemel zien neerdalen en die bleef op Hem. en ik kende Hem niet maar Hij die mij gestuurd heeft, heeft aan mij gezegd: Op wie je de Geest ziet neerdalen en op Hem blijven, dit is Hij die met de Heilige Geest doopt. Johannes 1:32 en 33.

Je bovenstaande stelling is dus onjuist, zoals de meeste van je stellingen onjuist zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Willempie:

Je bovenstaande stelling is dus onjuist, zoals de meeste van je stellingen onjuist zijn. 

Je kan het niet laten he

Hij is door God verheven, zit aan zijn rechterhand, en heeft van de Vader de heilige Geest ontvangen, zoals beloofd was. Die Geest heeft Hij over ons uitgegoten, en dat is wat u ziet en hoort. 
Jezus heeft de heilige Geest ontvangen om die over Christenen uit te storten. Het staat er gewoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei sjako:

Je kan het niet laten he

Hij is door God verheven, zit aan zijn rechterhand, en heeft van de Vader de heilige Geest ontvangen, zoals beloofd was. Die Geest heeft Hij over ons uitgegoten, en dat is wat u ziet en hoort. 
Jezus heeft de heilige Geest ontvangen om die over Christenen uit te storten. Het staat er gewoon.

Het is blijkbaar niet zo eenvoudig uit de bijbel af te leiden.  
Het is wel zo dat vrijwel elke christelijke kerk de eenheid tussen de God van Israël, de Zoon en de Geest belijdt. Het is nogal wat om hier afstand van te nemen.  Nu ben ik zelf wel overtuigd dat die eenheid in de bijbel terug te vinden is. Niet heel duidelijk (ook voor de schrijvers is het een lastig thema) maar men verbindt God de Vader, Jezus de Zoon en de Heilige Geest steeds heel subtiel.

Tientallen voorbeelden zijn te vinden, zoals:
Johannes 8:42 Jezus dan zei tegen hen: Als God uw Vader was, zou u Mij liefhebben; want Ik ben van God uitgegaan en gekomen. Want Ik ben ook niet uit Mijzelf gekomen, maar Hij heeft Mij gezonden.

Nog enkele spaarzame teksten die iets over de jonge Jezus zeggen.
Mattheüs 1:18 De geboorte van Jezus Christus was nu als volgt. Terwijl Maria, Zijn moeder, met Jozef in ondertrouw was, bleek zij, nog voordat zij samengekomen waren, zwanger te zijn uit de Heilige Geest.
Lukas 2:40 En het Kind groeide op en Het werd gesterkt in de geest en vervuld met wijsheid, en de genade van God was op Hem.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei sjako:

Hij is door God verheven, zit aan zijn rechterhand, en heeft van de Vader de heilige Geest ontvangen, zoals beloofd was.

Dat de Heer Jezus Christus de Heilige Geest heeft en altijd heeft gehad, is onmiskenbaar. Die heeft Hij dus niet pas ontvangen toen Hij aan de rechterhand van God ging zitten! Dat wordt in v33 ook niet bedoelt trouwens. Maar dat de Heer Jezus Christus, na Zijn dood en opstanding, de mensen die Hem aanbidden met de Heilige Geest kan dopen, dát was de grote belofte! 

Joh 12:32 SV

'En Ik, zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal hen allen tot Mij trekken.'

Dan zal Hij beginnen Zijn volgelingen te 'verhogen', dat is door hen te dopen met de Heilige Geest!

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Jahu:

Dat de Heer Jezus Christus de Heilige Geest heeft en altijd heeft gehad, is onmiskenbaar. Die heeft Hij dus niet pas ontvangen toen Hij aan de rechterhand van God ging zitten! Dat wordt in v33 ook niet bedoelt trouwens.

Maar dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat de heilige Geest zoals wij die ervaren van Jezus afkomt zoals Jezus die weer van Zijn Vader heeft gekregen. Zo heeft Jezus ook een belangrijke rol gespeeld in de schepping maar de Geest komt van Zijn Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedereen heeft een geest en die kan gebruikt worden, kan ook gesterkt worden, Jezus zijn geest werd gesterkt in de wildernis om het komend werk te doen, Pas na zijn dood ging de geest zich echt manifesteren, mensen werden gedoopt en ontvingen de heilige geest

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei antoon:

Iedereen heeft een geest en die kan gebruikt worden, kan ook gesterkt worden, Jezus zijn geest werd gesterkt in de wildernis om het komend werk te doen, Pas na zijn dood ging de geest zich echt manifesteren, mensen werden gedoopt en ontvingen de heilige geest

Onjuist, toen de Heer Jezus Christus naar de woestijn ging was Hij al gesterkt: 

Luk 4:1 SV En Jezus, vol des Heiligen Geestes, keerde wederom van de Jordaan, en werd door den Geest geleid in de woestijn

bewerkt door Jahu
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid