Spring naar bijdragen

Waarom heeft God de slang/satan in het Hof van Eden geplaatst/toegelaten?


Aanbevolen berichten

12 uur geleden zei Hermanos2:

Zij waren al rechtvaardig door geloof. Dus daar lag geen taak voor Jezus. 

Geloof waarin ? Jezus was immers nog niet aan het kruis gestorven en blijkbaar waren ze al rechtvaardig voor de komst van Jezus.

11 uur geleden zei Monachos:

In Mattheus 9 lijkt inderdaad te worden gesuggereerd dat er ook rechtvaardigen zijn:

10 En het gebeurde, toen Hij in het huis van Mattheüs aanlag, zie, veel tollenaars en zondaars kwamen en lagen met Jezus en Zijn discipelen aan.

11 En toen de Farizeeën dat zagen, zeiden zij tegen Zijn discipelen: Waarom eet uw Meester met de tollenaars en zondaars?

12 Maar Jezus, Die dat hoorde, zei tegen hen: Wie gezond zijn, hebben geen dokter nodig, maar wie ziek zijn.

13 Maar ga heen en leer wat het betekent: Ik wil barmhartigheid en geen offer; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen tot bekering te roepen, maar zondaars.

Terwijl bijvoorbeeld in Romeinen 3 Paulus de volgende 'peptalk' geeft:

10 zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één,

11 er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.

12 Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goeddoet, er is er zelfs niet één.

Dit zijn verwijzingen naar Psalm 14:

3 Zij allen zijn afgedwaald, tezamen zijn zij verdorven; er is niemand die goeddoet, zelfs niet één.

En Psalm 53:

4 Ieder van hen heeft zich afgekeerd, tezamen zijn zij verdorven, er is niemand die goeddoet, zelfs niet één.

Het zou misschien ook kunnen dat Jezus het cynisch bedoelde aangezien het tegen de Farizeeën gericht was, net als Lucas 18:

9 En Hij sprak ook met het oog op sommigen die van zichzelf overtuigd waren dat zij rechtvaardig waren en alle anderen minachtten, deze gelijkenis:

10 Twee mensen gingen naar de tempel om te bidden. De één was een Farizeeër en de ander een tollenaar.

...

Helder !

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 188
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Is God alwetend? Zo ja dan hoeft Hij niets te testen, dan kent Hij alles wat in het hart van Adam en Eva leeft.

Jehovah is m.i. wel het gebruik van de klinkers van Adonai maar ik vind het totaal niet interessant. Ik associeer echter Jehovah met de JGs en die club is nu weer niet zo fijn in het nieuws. Ik vind d

Deze verhalen zijn nooit letterlijk bedoeld, net zoals vele andere Hebreeuwse verhalen gaat het om een boodschap en niet om het letterlijke verhaal. Dat is dus fout gegaan toen niet-Joden het gin

7 uur geleden zei Fundamenteel:

Predestinatie is moeilijk voor me...

Als het al voor mijn geboorte bepaald is, wat voor zin heeft het dan dat ik mijn acties overdenk? Me ethisch inhoud?

Ook ik aanbid het beest, niet letterlijk; maar mijn guilty pleasures zijn in en in duister.

Predestinatie is dan ook niet aan de orde in het eeuwig nu.   Predestinatie is alleen geldig voor hen met onvervulde toekomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Flawless victory:
23 uur geleden zei Monachos:

Antwoord: omdat God (indirect) de gehoorzaamheid van Aadje en Eefje wilde testen.

Is God alwetend? Zo ja dan hoeft Hij niets te testen, dan kent Hij alles wat in het hart van Adam en Eva leeft.

Je legt hier een vreemde link tussen testen en kennen. De docent weet ook altijd al vooraf wat de student moet antwoorden. Zo is het testresultaat hier ook niet voor de kennis van vader, maar voor de kennis van het kind. 

De vader die weet dat het kind de verkeerde beslissing neemt, zal het kind zodanig sturend doen voelen wat het kind kiest, dat in het systeem van het kind een authentieke oordeelsvorming ontstaat, waarvoor het de vader niet meer nodig heeft. Maar, daarvoor heeft het kind dan wel nodig, dat de vader dat kind heeft ingeleid en begeleid en op het juiste spoor gezet, om tot die oordeelsvaardigheid te komen. Dat noem je dan een test, of een levensles, of ontgroening,
of een stukje geestelijke voeding. wat we dan weer gewoon opvoeding noemen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Fundamenteel:

Predestinatie is moeilijk voor me...

Als het al voor mijn geboorte bepaald is, wat voor zin heeft het dan dat ik mijn acties overdenk? Me ethisch inhoud?

Ook ik aanbid het beest, niet letterlijk; maar mijn guilty pleasures zijn in en in duister.

Romeinen 3:10 (Statenvertaling met kanttekeningen)

Gelijk geschreven is:26 g Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;

26 Gelijk geschreven is: Uit al deze plaatsen bewijst de apostel dat niet alleen de heidenen maar ook de Joden in zichzelven onrechtvaardig zijn voor God.

g Ps. 14:3; Ps. 53:4.


Romeinen 11:32-36 (NBB51)

Want God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten, om Zich over hen allen te ontfermen. O diepte van rijkdom, van wijsheid en van kennis Gods, hoe ondoorgrondelijk zijn zijn beschikkingen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen! Want: wie heeft de zin des Heren gekend? Of wie is Hem tot raadsman geweest? Of wie heeft Hem eerst iets gegeven, waarvoor hij vergoeding ontvangen moet? Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen: Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid! Amen.‘
‭‭

19 minuten geleden zei Tomega:

Je legt hier een vreemde link tussen testen en kennen. De docent weet ook altijd al vooraf wat de student moet antwoorden. Zo is het testresultaat hier ook niet voor de kennis van vader, maar voor de kennis van het kind. 

Je maakt hier zelf een enorme kromme redenering. De docent weet vooraf wat het kind moet antwoorden, dat is nogal wiedes. De docent weet echter niet van tevoren wat het kind zal antwoorden.  Het testresultaat is net zo goed voor de kennis van de docent als voor de kennis van het kind, want op basis van het testresultaat neemt de docent het kind bij de hand om zijn fouten te verbeteren en gemiste kennis alsnog op te doen.  En dan hebben we het nog maar over een docent, laat staan wat een Vader zou doen. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Flawless victory:

Gelijk geschreven is:26 g Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;

Het probleem van rechtvaardigheid is, dat wie rechtvaardiger wordt, dat ook bij zichzelf zo voelt, en daarom als vanzelf gaat rusten in zijn eigen rechtvaardigheid. Dat is de wet van afremmende voorsprong. Met ook geestelijk natuurkundig een evenwicht waarin rechtvaardiger willen zijn en onrechtvaardig zijn, met elkaar in balans komen. Maar rust roest. En ook geestelijke op aarde verzilverde rijkdom is een obstakel om tot het het Koninkrijk te geraken. Want wie diep in de shit zit, grijpt vaak hartelijker en dankbaarder en gelukkiger naar de verlossing, dan degene die er al met een half of heel been meent in te staan. maar ondertussen wordt de rechtvaardigheid zowel gevraagd van de rechtvaardige als van de onrechtvaardige. En de les is hier, dat de wil om rechtvaardiger te zijn nooit mag worden getemperd of afgeremd.

16 minuten geleden zei Flawless victory:

Je maakt hier zelf een enorme kromme redenering. De docent weet vooraf wat het kind moet antwoorden, dat is nogal wiedes. De docent weet echter niet van tevoren wat het kind zal antwoorden.

Dank je voor de reflectie. Zoals ingebracht, weet de docent dat de kind foute overwegingen gaat hebben. Dat is waarom de test wordt gedaan. Dat is dus geen controletest, om erachter te komen wat het kind zal doen, maar een anderssoortige test. Een les.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Tomega:

Het probleem van rechtvaardigheid is, dat wie rechtvaardiger wordt, dat ook bij zichzelf zo voelt, en daarom als vanzelf gaat rusten in zijn eigen rechtvaardigheid.

Dat ligt toch een tikkeltje anders.  Daadwerkelijke rechtvaardigheid is er alleen in Christus.   Dus dan is er geen 'eigen' rechtvaardigheid meer, maar die van Christus.  En dat is geen remmende voorsprong, de mens die in Christus rust die wacht rustig de dingen af.....ieder mens krijgt wat hem of haar toekomt, daar is geen twijfel over mogelijk.

Citaat

En ook geestelijke op aarde verzilverde rijkdom is een obstakel om tot het het Koninkrijk te geraken.

Je bent juist in geestelijke zin in het Koninkrijk. (En middels het hart natuurlijk)  Die bevestiging krijg je van binnen uit.

Citaat

Want wie diep in de shit zit, grijpt vaak hartelijker en dankbaarder en gelukkiger naar de verlossing, dan degene die er al met een half of heel been meent in te staan. 

Dat is dan weer wel zo, de mens gaat door een diep dal van beproevingen voor de verlossing.  (Lijden)

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flawless victory:

Romeinen 3:10 (Statenvertaling met kanttekeningen)

Gelijk geschreven is:26 g Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;

26 Gelijk geschreven is: Uit al deze plaatsen bewijst de apostel dat niet alleen de heidenen maar ook de Joden in zichzelven onrechtvaardig zijn voor God.

g Ps. 14:3; Ps. 53:4.


Romeinen 11:32-36 (NBB51)

Want God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten, om Zich over hen allen te ontfermen. O diepte van rijkdom, van wijsheid en van kennis Gods, hoe ondoorgrondelijk zijn zijn beschikkingen en hoe onnaspeurlijk zijn wegen! Want: wie heeft de zin des Heren gekend? Of wie is Hem tot raadsman geweest? Of wie heeft Hem eerst iets gegeven, waarvoor hij vergoeding ontvangen moet? Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen: Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid! Amen.‘
‭‭

Je maakt hier zelf een enorme kromme redenering. De docent weet vooraf wat het kind moet antwoorden, dat is nogal wiedes. De docent weet echter niet van tevoren wat het kind zal antwoorden.  Het testresultaat is net zo goed voor de kennis van de docent als voor de kennis van het kind, want op basis van het testresultaat neemt de docent het kind bij de hand om zijn fouten te verbeteren en gemiste kennis alsnog op te doen.  En dan hebben we het nog maar over een docent, laat staan wat een Vader zou doen. 

Het gaat me niet om rechtvaardigheid.

Het doet er niet toe in predestinatie wat je bent, het stond al vast voor je geboorte.

En Jezus' leven is eigenlijk een weerspiegeling van predestinatie

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Het gaat me niet om rechtvaardigheid.

Het doet er niet toe in predestinatie wat je bent, het stond al vast voor je geboorte.

En Jezus' leven is eigenlijk een weerspiegeling van predestinatie

De mens kan kiezen voor Jezus, dat is geen predestinatie.  In Christus  wordt de mens vervolgens vernieuwd.

Dat kan op geen enkele wijze voorbestemd zijn, want dan zou Jezus totaal zinloos zijn.   Dan kun je wel zomaar wat doen of laten, dat maakt dan niks meer uit.   Je doet je eigen zin of de zin van Christus.  Aan u de keuze en geen verstoppertje spelen met predestinatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

De mens kan kiezen voor Jezus, dat is geen predestinatie.  In Christus  wordt de mens vervolgens vernieuwd.

Dat kan op geen enkele wijze voorbestemd zijn, want dan zou Jezus totaal zinloos zijn.   Dan kun je wel zomaar wat doen of laten, dat maakt dan niks meer uit.   Je doet je eigen zin of de zin van Christus.  Aan u de keuze en geen verstoppertje spelen met predestinatie.

Is geloven een keuze dan? Ik kreeg ze niet :)

Als Jezus' leven een weerspiegeling van predestinatie was, waarom zou het voor een ander dan anders zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Is geloven een keuze dan? Ik kreeg ze niet :)

Als Jezus' leven een weerspiegeling van predestinatie was, waarom zou het voor een ander dan anders zijn?

Het probleem met 'geloof' is dat het veelal geërfd wordt door mensen.  Kinderen van moslims worden moslims, kinderen van christenen worden christenen.   Ja, als je het zo bekijkt is het predestinatie.  Maar ik neem al dat geërfde 'geloof' niet altijd serieus hoor.   Ik ben zelf als christen geboren, daarna atheïst geweest en nu tot Jezus gekomen.   Dat was niet voorbestemd, ik heb me juist afgekeerd van de 'erfenis'.  Ik heb het altijd raar gevonden dat je christen of moslim bent omdat je ouders dat zijn.   Dan is het geen bewuste keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hopper:

 Ik ben zelf als christen geboren, daarna atheïst geweest en nu tot Jezus gekomen.   

Waarom komen christenen altijd naar Jezus? Ik hoor dat voortdurend, al jarenlang. Jezus wijst de weg naar God, naar de Vader, YHWH. Jezus is de middelaar. Het gaat bij christenen altijd maar over Jezus. Terwijl het over God zou moeten gaan. Maarja, de vastgeroeste antwoorden zijn bekend. Jezus = God en andere flauwekul blablabla. Jezus zegt inderdaad: kom tot mij. Maar dat is het begin van de weg. Niet de voltooiing ervan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hermanos2:

Waarom komen christenen altijd naar Jezus? Ik hoor dat voortdurend, al jarenlang. Jezus wijst de weg naar God, naar de Vader, YHWH. Jezus is de middelaar. Het gaat bij christenen altijd maar over Jezus. Terwijl het over God zou moeten gaan. Maarja, de vastgeroeste antwoorden zijn bekend. Jezus = God en andere flauwekul blablabla. Jezus zegt inderdaad: kom tot mij. Maar dat is het begin van de weg. Niet de voltooiing ervan. 

Waarom neem jij aanstoot aan de Zoon? God de Vader Zelve legt de mensen aan de voeten van God de Zoon. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Hopper:

Het probleem met 'geloof' is dat het veelal geërfd wordt door mensen.  Kinderen van moslims worden moslims, kinderen van christenen worden christenen.   Ja, als je het zo bekijkt is het predestinatie.  Maar ik neem al dat geërfde 'geloof' niet altijd serieus hoor.   Ik ben zelf als christen geboren, daarna atheïst geweest en nu tot Jezus gekomen.   Dat was niet voorbestemd, ik heb me juist afgekeerd van de 'erfenis'.  Ik heb het altijd raar gevonden dat je christen of moslim bent omdat je ouders dat zijn.   Dan is het geen bewuste keuze.

Nochtans waren mijn ouders nogal anti christelijk en mijn moeder een new age hippie.

Geloof is in mij zolang ik het me kan herinneren.

Maar als ik het over predestinatie heb, heb ik het meer aansluitend op die bijbelcitaat waarin de gelovigen al in Zijn boeken zijn opgeschreven voor ze geboren waren . Dus het was dan bedoelt dat de ene moslim werd, de andere christen, de ander een seculier etc.

Het is dus allemaal vrij zinloos dan, we belanden in de hemel of hel en dat was voor onze geboorte bepaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Flawless victory:

Waarom neem jij aanstoot aan de Zoon? God de Vader Zelve legt de mensen aan de voeten van God de Zoon. 

Aanstoot nemen aan de zoon? Lees mijn post nog eens. Dan zie je waaraan ik aanstoot neem. Dat is zeer zeker niet de vader en ook niet zijn zoon. 

God de Zoon bestaat in mijn ogen niet. Wel de zoon van God. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Hermanos2:

Aanstoot nemen aan de zoon? Lees mijn post nog eens. Dan zie je waaraan ik aanstoot neem. Dat is zeer zeker niet de vader en ook niet zijn zoon. 

God de Zoon bestaat in mijn ogen niet. Wel de zoon van God. 

Geef jij de zoon van God dezelfde eer en glorie als de vader?

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Thinkfree:

Geef jij de zoon van God dezelfde eer en glorie als de vader?

Jezus gaf duidelijk aan dat niet hij maar de Vader aanbeden moest worden. En dat doe ik dus ook. 

Ik vereer Jezus en ik bid naar hem. Maar ik aanbid hem niet. Glorie geven is volgens mij iets wat mensen niet kunnen. Volgens mij is dat iets goddelijks. God kan glorie geven aan Jezus. Dat heeft hij gedaan toen Jezus na zijn opstanding opsteeg naar de vader en plaats naam aan zijn rechterhand. Toen werd Jezus in glorie hersteld. Maar dat doet God. Dat kan geen mens. 

bewerkt door Hermanos2
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hermanos2:

Jezus gaf duidelijk aan dat niet hij maar de Vader aanbeden moest worden. En dat doe ik dus ook. 

Ik vereer Jezus en ik bid naar hem. Maar ik aanbid hem niet. Glorie geven is volgens mij iets wat mensen niet kunnen. Volgens mij is dat iets goddelijks. God kan glorie geven aan Jezus. Dat heeft hij gedaan toen Jezus na zijn opstanding opsteeg naar de vader en plaats naam aan zijn rechterhand. Toen werd Jezus in glorie hersteld. Maar dat doet God. Dat kan geen mens. 

Johannes 5

23opdat allen de Zoon eren zoals zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert de Vader niet, Die Hem gezonden heeft.

Hoe eer jij de vader?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hermanos2:

In mijn vorige post staat dat ik de zoon vereer. En dat ik de vader vereer en aanbid. Lijkt mij duidelijke taal? 

Draai draai draai, jij vereert de Vader als God, wat deze twee verzen aangeven is dat jij dan maar beter ook de Zoon vereert als God.

Doe je dat niet, aanbid jij een valse god.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Thinkfree:

Draai draai draai, jij vereert de Vader als God, wat deze twee verzen aangeven is dat jij dan maar beter ook de Zoon vereert als God.

Doe je dat niet, aanbid jij een valse god.

Ik draai helemaal niet. Ik spreek heel duidelijke taal. Jij probeert mij in de val te lokken met woordspelletjes. Want het begon over aanbidding. En jij ging verder op verering. Draai draai draai... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik draai helemaal niet. Ik spreek heel duidelijke taal. Jij probeert mij in de val te lokken met woordspelletjes. Want het begon over aanbidding. En jij ging verder op verering. Draai draai draai... 

Vereren

1) Aanbidden 2) Aanbieden 3) Achten 4) Adoreren 5) Bewieroken 6) Bewonderen 7) Combineren 😎 Dienen 9) Eer bewijzen 10) Eerbewijzen 11) Hoogachten 12) Huldigen 13) Loven 14) Prijzen 15) Roemen 16) Schenken 17) Venereren 18) Verafgoden 19) Vergoden 20) Verheffen 21) Vieren 22) Waarderen

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Waarom komen christenen altijd naar Jezus? Ik hoor dat voortdurend, al jarenlang. Jezus wijst de weg naar God, naar de Vader, YHWH. Jezus is de middelaar. Het gaat bij christenen altijd maar over Jezus. Terwijl het over God zou moeten gaan. Maarja, de vastgeroeste antwoorden zijn bekend. Jezus = God en andere flauwekul blablabla. Jezus zegt inderdaad: kom tot mij. Maar dat is het begin van de weg. Niet de voltooiing ervan. 

Je legt me woorden in de mond die ik nooit geschreven heb.   

Ja, we kunnen over God gaan OH'en, maar dat is volstrekt zinloos omdat God onkenbaar is.  Toch zie ik een aantal forumdeelnemers niks anders doen dan over God OH'en.   Ik laat ze lekker kletsen, ze weten niet beter.

 

Jezus zegt: Ik ben de weg.   Daarom moeten we bij Jezus zijn en dan kun je Jezus de wegwijzer noemen of de middelaar.  Of bedenk zelf maar een mooie term.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:

Vereren

1) Aanbidden 2) Aanbieden 3) Achten 4) Adoreren 5) Bewieroken 6) Bewonderen 7) Combineren 😎 Dienen 9) Eer bewijzen 10) Eerbewijzen 11) Hoogachten 12) Huldigen 13) Loven 14) Prijzen 15) Roemen 16) Schenken 17) Venereren 18) Verafgoden 19) Vergoden 20) Verheffen 21) Vieren 22) Waarderen

Nee hoor. Niet bijbels. Maria, de moeder van Jezus, wordt vereerd. Maar niet aanbeden. 

5 uur geleden zei Flawless victory:

Waarom neem jij aanstoot aan de Zoon? God de Vader Zelve legt de mensen aan de voeten van God de Zoon. 

God de Zoon staat nergens in de bijbel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid