Spring naar bijdragen

Hebreeuwse Evangeliën gevonden in afval Vaticaan


Aanbevolen berichten

Nehemiah Gorden heeft ontdekt dat in afval van de bibliotheek van het Vaticaan Hebreeuwse geschriften gevonden zijn van de Evangeliën van Johannes en Lukas. Een game changer naar mijn mening. De Naam Jehovah staat all over the place in de Evangelien 

 

Volgens mij zijn dit de manuscripten.

https://audio.nehemiaswall.com/Sources/Hebrew-Gospels-of-Luke-and-John-from-the-Vatican.pdf

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als dit nu wetenschappelijk niet onderbouwd kan worden, ga jij dan de JG bijbelversie nooit meer citeren?  
Dit is overigens al 5 jaar oud toch?

https://nl.wikisage.org/wiki/Nehemia_Gordon

Ik zal eens kijken of er meer te vinden is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/JHWH

Om de uitspraak tot uitdrukking te brengen werd jhwh in de Hebreeuwse Bijbel met de klinkers van ’ădônāj geschreven: jəhowāh en dat werd uit ontzag meestal verkort tot jəhwāh (יְהוָה), zoals in de Masoretische Tekst, Codex Aleppo en Codex Leningradensis.

In de Middeleeuwen begon men de schrijfwijze jəhowāh door een misverstand[24] niet meer als ’ădônāj, "Heer" maar als "Jehowah", "Jehovah" te lezen – aldus de 13e-eeuwse dominicaanse monnik Raimundus Marti in zijn werk Pugio Fidei adversus Mauros et Judaeos. Erasmus gaf de Godsnaam als "Jehova" weer en nam aan dat dit de oorspronkelijke uitspraak was. Deze vorm werd ook gebruikt in de inleiding van de eerste uitgave van de Statenvertaling van 1637.[25] Luther volgde de joodse traditie en vertaalde het tetragram met "(de) HEER" en bepaalde daarmee de belangrijkste protestantse traditie.

Sinds Joseph Franklin Rutherford de Bijbelonderzoekers hernoemde tot Jehova's getuigen, wordt de uitspraak Jehova vaak met die geloofsgemeenschap geassocieerd. De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen (ook wel Mormonen genoemd) gelooft dat Jehova een naam is van Jezus Christus.

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Monachos:

De titel kwam bij mij over als iets recents en iets spectaculairs. Maar de video is van 2018. Als ik op de titel van de video ga zoeken vind ik geen recente resultaten en helemaal geen nieuwsresultaten. Het lijkt mij sterk dat het Vaticaan zo slordig met manuscripten om zou gaan, als het om echt bijzondere documenten zou gaan.

Misschien proberen ze het onder de mat te vegen. Het komt mij als authentiek over. Ik ben het ook nooit eerder tegengekomen. Nehemiah Gorden vertrouw ik wel . Hij heeft meegeholpen met het vertalen van de Dode Zeerollen. 
Ik kom overigens wel  documenten tegen op internet van Hebreeuwse Evangelien inclusief vertaling .

Als het klopt dan staat de Naam Jehovah van oorsprong dus all over the place in de Evangeliën.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

Misschien proberen ze het onder de mat te vegen. Het komt mij als authentiek over. Ik ben het ook nooit eerder tegengekomen. Nehemiah Gorden vertrouw ik wel . Hij heeft meegeholpen met het vertalen van de Dode Zeerollen. 
Ik kom overigens wel  documenten tegen op internet van Hebreeuwse Evangelien inclusief vertaling .

Als het klopt dan staat de Naam Jehovah van oorsprong dus all over the place in de Evangeliën.

Het is algemeen bekend dat men per ongeluk de klinkers van Adonai lazen bij JHWH.  
De evangeliën zijn Grieks, dus je hebt hier toch met een vertaling te maken.  
En vertalingen zijn er legio, dus waarom niet naar het Hebreeuws. Helaas met foutieve klinkers.  
Maar in de oudste nieuwe testamenten gebruikt men toch niet JHWH, maar God of Kurios (van Adonai).

https://www.kuleuven.be/thomas/page/abel-godsnamen/
Meestal verving men de naam Jahweh door ‘Heer’. In het Hebreeuws is dat ‘Edonai’. Dit gebruik bestond vermoedelijk reeds in de tijd van Christus. Daardoor is het te verklaren dat men in het Nieuwe Testament nooit de naam ‘Jahweh’ aantreft maar wel ‘God’, of de ‘Heer’, of ‘Heer God’.

De naam van Israëls God biedt evenwel een speciale moeilijkheid. In de oudere Hebreeuwse Bijbels schrijft men die vanzelfsprekend zonder klinkers, zoals alle andere woorden. In onze lettertekens kan men die naam door JHWH weergeven. In teksten waarin men toch een vocalisatie aanbracht vulde men bij JHWH meestal drie klinkers in: e,o,a. De bedoeling was niet dat men zou JeHoWaH lezen, zoals de Getuigen van Jehovah, maar wel dat men de drie genoemde klinkers zou herkennen als horende bij Edonaï : Heer. Gezien het woord JHWH zelf reeds eeuwenlang door de Joden niet meer wordt uitgesproken is de oorspronkelijke uitspraak enigszins wazig en onzeker.

 

Het is m.i. een beetje onzin dus om Jehovah in het NT te lezen.

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei sjako:

Misschien proberen ze het onder de mat te vegen. Het komt mij als authentiek over. Ik ben het ook nooit eerder tegengekomen. Nehemiah Gorden vertrouw ik wel . Hij heeft meegeholpen met het vertalen van de Dode Zeerollen. Ik kom overigens wel  documenten tegen op internet van Hebreeuwse Evangelien inclusief vertaling . Als het klopt dan staat de Naam Jehovah van oorsprong dus all over the place in de Evangeliën.

Zodra Salomo zijn gebed beëindigde, kwam er vuur uit de hemel dat het brandoffer en de slachtoffers verteerde, en de heerlijkheid van de Heer vulde de tempel. (2 kronieken 7:1)

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:

Misschien proberen ze het onder de mat te vegen. Het komt mij als authentiek over. Ik ben het ook nooit eerder tegengekomen. Nehemiah Gorden vertrouw ik wel . Hij heeft meegeholpen met het vertalen van de Dode Zeerollen. 
Ik kom overigens wel  documenten tegen op internet van Hebreeuwse Evangelien inclusief vertaling .

Als het klopt dan staat de Naam Jehovah van oorsprong dus all over the place in de Evangeliën.

Vertrouw je Gordon bij al zijn ideeën ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Monachos:

Ik vind het niet geloofwaardig of om maar eens de naam van dit forum te gebruiken: niet credible.

En wat is de reden dat je het niet geloofwaardig vindt? Nehemiah Gorden is erkende wetenschapper. Hij laat nb de documenten zien en hij laat ook zien waar de Naam staat. In Jezus tijd kenden ze de Naam ook. Jezus heeft de Naam bekend gemaakt. In het Griekse Septuagenta in Jezus tijd stond de Naam YHWH in Hebreeuwse letters. Dus ik vind het helemaal niet zo gek dat de apostelen de Naam gebruikten en het evangelie in het Hebreeuws schreven. Daar zijn trouwens meer aanwijzingen voor.

44 minuten geleden zei Robert Frans:

Wat voor belang zou het Vaticaan er dan precies bij hebben om de Godsnaam te verbergen?

Dat weet ik ook niet. Maar het is raar dat zo’n belangrijk document bij het afval terecht komt.

1 uur geleden zei HJW4:

Vertrouw je Gordon bij al zijn ideeën ?

Dat zeg ik niet, maar hier heeft hij toch wel duidelijk bewijs.

12 uur geleden zei Breuk:

Het is algemeen bekend dat men per ongeluk de klinkers van Adonai lazen bij JHWH.  
De evangeliën zijn Grieks, dus je hebt hier toch met een vertaling te maken.  

Nee, dat is dus niet waar. Er zijn een heleboel aanwijzingen dat ze van oorsprong Hebreeuws waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Monachos:

Die heb ik al gegeven. Nogmaals: als het authentieke, bijzondere documenten betreft zal het Vaticaan die echt niet in de prullenbak dumpen. En als ze het in de doofpot hadden willen stoppen hadden ze die documenten vernietigd of in een kluis gelegd.

Daar overtuig je me niet mee. In deze vind ik deze link ook heel interessant https://www.yeshuahatorah.com/wordpress/hebreeuws-mattheus-bevestigt-messiaans-geloof/

Hier wordt ook Nehemiah Gordon genoemd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Daar overtuig je me niet mee. In deze vind ik deze link ook heel interessant https://www.yeshuahatorah.com/wordpress/hebreeuws-mattheus-bevestigt-messiaans-geloof/. Hier wordt ook Nehemiah Gordon genoemd. 

Interessanter lijkt om het over de inhoud te kunnen hebben, hoe oud zijn die geschriften? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei sjako:

Dat zeg ik niet, maar hier heeft hij toch wel duidelijk bewijs.

Jij stelde in zijn algemeenheid dat je Gordon wel vertrouwt.

Daarnaast is het menselijk om mensen meer krediet te geven als ze jouw geloofsovertuiging onderschrijven.

Het doet vaak wel afbreuk aan de objectiviteit. Jij bent daarin overigens bij lange na niet de enige.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

En wat is de reden dat je het niet geloofwaardig vindt? Nehemiah Gorden is erkende wetenschapper. Hij laat nb de documenten zien en hij laat ook zien waar de Naam staat. In Jezus tijd kenden ze de Naam ook. Jezus heeft de Naam bekend gemaakt. In het Griekse Septuagenta in Jezus tijd stond de Naam YHWH in Hebreeuwse letters. Dus ik vind het helemaal niet zo gek dat de apostelen de Naam gebruikten en het evangelie in het Hebreeuws schreven. Daar zijn trouwens meer aanwijzingen voor.

Dat weet ik ook niet. Maar het is raar dat zo’n belangrijk document bij het afval terecht komt.

Dat zeg ik niet, maar hier heeft hij toch wel duidelijk bewijs.

Nee, dat is dus niet waar. Er zijn een heleboel aanwijzingen dat ze van oorsprong Hebreeuws waren.

Deze theologen weten veel mbt de schrijvers van de NT.  
Indien er door Dr. Gordon oudere NT manuscripten zijn gevonden, dan is dat toch nieuws vergelijkbaar met de dode zee rollen.  
Sjako denk toch even na, wil je niet iets heel graag.  
Graag een onderbouwing van de ouderdom van die Hebreeuwse teksten (het zijn vermoedelijk gewoon vertalingen van de Griekse teksten en die zijn er heel veel (zelfs in het Twents).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-11-2023 om 20:47 zei sjako:

Nehemiah Gorden heeft ontdekt dat in afval van de bibliotheek van het Vaticaan Hebreeuwse geschriften gevonden zijn van de Evangeliën van Johannes en Lukas. Een game changer naar mijn mening. De Naam Jehovah staat all over the place in de Evangelien 

 

Volgens mij zijn dit de manuscripten.

https://audio.nehemiaswall.com/Sources/Hebrew-Gospels-of-Luke-and-John-from-the-Vatican.pdf

Dat zegt op zich toch niks. Er vanuit gaande dat de oorspronkelijke evangeliën in het Grieks geschreven zijn zijn de Hebreeuwse teksten vertalingen. Gezien het gebruik van de Godsnaam veelvuldig in het oude testament kan men voor God Jehovah vertaald hebben. Gezien de eenheid met het oude testament geen foute invulling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-11-2023 om 12:37 zei Barnabas:

Dat zegt op zich toch niks. Er vanuit gaande dat de oorspronkelijke evangeliën in het Grieks geschreven zijn zijn de Hebreeuwse teksten vertalingen.

Dat blijkt niet altijd zo te zijn. Bijv er zijn genoeg aanwijzingen in Matheus dat dit evangelie in het Hebreeuws is geschreven. Bijv Mattheus 1:21

Ze zal een zoon krijgen, en je moet hem Jezus noemen, want hij zal zijn volk redden van hun zonden.’

Hoezo moet hij Jezus heten en wat heeft die naam met het redden van het volk te maken? De naam Jezus heeft niet direct met redding te maken in het Grieks. Als je het echter in het Hebreeuws leest dan is dit vers wel duidelijk. In het Hebreeuws staat er Jeshoua of Jehosjoea . Dit betekent Jehovah is verlossing. Dan heeft het wel betekenis. Ook staan er uitdrukkingen in die alleen in het Hebreeuws voorkomen.

Woordspeling: ‘en iemands huisgenoten [geliefden] zullen zijn vijanden zijn’ (Mt. 10:36); de Hebreeuwse tekst heeft hier ahuvim en haoyvim, die bijna hetzelfde zijn en ook gelijk klinken.

Woordverband: ‘Wie zijn leven vindt, zal het verliezen’ (Mt. 10:39a). In het Hebreeuws komt weer het woord voor liefhebbenuit eerdergenoemde v. 36 terug. Er staat eigenlijk: ‘Wie zijn leven liefheeft’. Zo worden perikopen aan elkaar verbonden.

Een bepaalde rijm: ‘neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart (Mt. 11:29). Het Hebreeuws heeft hier een bepaalde rijm, waarin ‘juk op u’ (uli alekhem’) en ‘want ik ben zachtmoedig ‘ (‘ani ni’) op een bepaalde manier rijmen.

Zoals gezegd is het Hebreeuwse Mattheüs verzadigt van deze typisch Hebreeuwse stijlkenmerken. Bron: https://www.yeshuahatorah.com/wordpress/hebreeuws-mattheus-bevestigt-messiaans-geloof/https://www.yeshuahatorah.com/wordpress/hebreeuws-mattheus-bevestigt-messiaans-geloof/

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Op 16-11-2023 om 21:26 zei Monachos:

Hoi Sjako,

De titel kwam bij mij over als iets recents en iets spectaculairs. Maar de video is van 2018. Als ik op de titel van de video ga zoeken vind ik geen recente resultaten en helemaal geen nieuwsresultaten. Het lijkt mij sterk dat het Vaticaan zo slordig met manuscripten om zou gaan, als het om echt bijzondere documenten zou gaan.


Ik heb er een kwartiertje van bekeken en vind het op zich wel interessant. Wat eruit blijkt is dat die meneer Gordon die manuscripten op microfiche heeft ingezien en dat die manuscripten in wat hij noemt een prullenbak hebben gezeten. Zelf meen ik uit het verhaal op te maken dat dit geen prullenbak is geweest maar een soort vergaarbak van losse stukje, een soort “miscellaneous” bak oftewel een bakje met “diversen”.  Uit dat eerste kwartier blijkt geen datering erbij van die manuscripten. Ik vermoed dat het documenten van een veel latere datering zijn geweest. Universiteitsbibliotheken maken microfiches van boeken en manuscripten om verder bederf ervan tegen te gaan.  Dus dan heeft het niet in een prullenbak gezeten, want dan maken ze er geen microfiches van.   In de complottheorie dat het Vaticaan deze documenten verborgen zou willen houden geloof ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het filmpje dat @sjako plaatste inmiddels helemaal bekeken. In de 41e minuut zegt Gordon dat er 1034 manuscripten zijn met de naam Jehova. Maar in het filmpje hoor je verder helemaal niets over die manuscripten en niets over de datering, waar ze gevonden zijn, enzovoort.

Zelf houd ik het bij Jezus Christus en JHWH. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Flawless victory:

Maar in het filmpje hoor je verder helemaal niets over die manuscripten en niets over de datering, waar ze gevonden zijn, enzovoort.

De oudste bewaarde volledige tekst van het OT omstreeks 1000 n Chr met de naam Jehovah compleet met klinkers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei sjako:

Maar veel en veel eerder dan de zogenaamde uitvinding van die monnik. Er zijn trouwens fragmenten met ook de Naam van eerder.


Persoonlijk denk ik dat de naam Jehovah berust op een misverstand, zoals in Wikipedia wordt uitgelegd:

Jehova(h)

In de Middeleeuwen begon men de schrijfwijze jəhowāh door een misverstand[24] niet meer als ’ădônāj, "Heer" maar als "Jehowah", "Jehovah" te lezen – aldus de 13e-eeuwse dominicaanse monnik Raimundus Marti in zijn werk Pugio Fidei adversus Mauros et Judaeos. Erasmus gaf de Godsnaam als "Jehova" weer en nam aan dat dit de oorspronkelijke uitspraak was. Deze vorm werd ook gebruikt in de inleiding van de eerste uitgave van de Statenvertaling van 1637.[25] Luther volgde de joodse traditie en vertaalde het tetragram met "(de) HEER" en bepaalde daarmee de belangrijkste protestantse traditie.

Sinds Joseph Franklin Rutherford de Bijbelonderzoekers hernoemde tot Jehova's getuigen, wordt de uitspraak Jehova vaak met die geloofsgemeenschap geassocieerd. De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen (ook wel Mormonen genoemd) gelooft dat Jehova een naam is van Jezus Christus.

https://nl.wikipedia.org/wiki/JHWH#:~:text=In de theosofie wordt Jehova,voortbrenging van het menselijk lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Flawless victory:


Persoonlijk denk ik dat de naam Jehovah berust op een misverstand, zoals in Wikipedia wordt uitgelegd:

Jehova(h)

In de Middeleeuwen begon men de schrijfwijze jəhowāh door een misverstand[24] niet meer als ’ădônāj, "Heer" maar als "Jehowah", "Jehovah" te lezen – aldus de 13e-eeuwse dominicaanse monnik Raimundus Marti in zijn werk Pugio Fidei adversus Mauros et Judaeos. Erasmus gaf de Godsnaam als "Jehova" weer en nam aan dat dit de oorspronkelijke uitspraak was. Deze vorm werd ook gebruikt in de inleiding van de eerste uitgave van de Statenvertaling van 1637.[25] Luther volgde de joodse traditie en vertaalde het tetragram met "(de) HEER" en bepaalde daarmee de belangrijkste protestantse traditie.

Sinds Joseph Franklin Rutherford de Bijbelonderzoekers hernoemde tot Jehova's getuigen, wordt de uitspraak Jehova vaak met die geloofsgemeenschap geassocieerd. De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen (ook wel Mormonen genoemd) gelooft dat Jehova een naam is van Jezus Christus.

https://nl.wikipedia.org/wiki/JHWH#:~:text=In de theosofie wordt Jehova,voortbrenging van het menselijk lichaam.

We kennen in ieder geval de 4 letters YHWH. Ik denk/hoop dat daar geen twijfel over bestaat. Daarom is het vreemd en jammer, zelfs tragisch dat de Naam vervangen werd door HEERE en LORD. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hermanos2:

We kennen in ieder geval de 4 letters YHWH. Ik denk/hoop dat daar geen twijfel over bestaat. Daarom is het vreemd en jammer, zelfs tragisch dat de Naam vervangen werd door HEERE en LORD. 

Dat ben ik persoonlijk niet met je eens. HEERE en LORD vind ik helemaal prima. Veel intiemer dan een naam. Met bijkomend voordeel dat al het onheilige gestrijd over de naam zo langs je rug afglijdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid