Spring naar bijdragen

Hebreeuwse Evangeliën gevonden in afval Vaticaan


Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei Flawless victory:

Dat ben ik persoonlijk niet met je eens. HEERE en LORD vind ik helemaal prima. Veel intiemer dan een naam. Met bijkomend voordeel dat al het onheilige gestrijd over de naam zo langs je rug afglijdt.

Ik vind het niet okee. Men heeft met opzet veranderingen aangebracht in bestaande teksten. Dat mag niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

Maar de Elleppo codex heeft Jehovah met klinkers (als puntjes tussen JHWH) en die komt uit duizend nChr.

In de door mij gegeven link staat duidelijk beschreven dat dit berust op een misverstand en hoe dit misverstand in de wereld is gekomen.  Maar ik houd het hierbij, want ik vind het zelf geen discussie waard.  Als je Tetragrammaton intikt in het zoekveld van het forum vind je alles wat er al eerder over gezegd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Flawless victory:

De vier medeklinkers ja. Het Hebreeuws werd ongevocaliseerd geschreven.

Ja precies. Waarom werd dit dan gewijzigd naar HEER en LORD? De New Jerusalem Version en de Everett Fox vertaling kiezen voor YHWH. Mijns inziens de beste keuze. Want je verandert niets aan de Schrift en je omzeilt de discussie. John MacArthur heeft in zijn nieuwe LSB gekozen voor Yahweh. Dat mag. Maar het is discutabel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Hermanos2:

Ja precies. Waarom werd dit dan gewijzigd naar HEER en LORD? 

Men heeft besloten bij de traditie aan te sluiten dat de Godsnaam niet werd genoemd maar Adonai werd genoemd. Door HEER met hoofdletters te schrijven geeft men aan dat er in de grondtekst het Tetragrammaton, dus JHWH staat.  Dat is altijd te achterhalen dus er is geen sprake van een complot om het onder het tapijt te schuiven.   Aangezien Jezus JHWH is maakt het voor een Trinitariër niets uit. Dat het voor jou die niet gelooft dat Jezus God is wel uitmaakt bevreemdt mij niet.  Ik kan je er niet mee helpen. Je zou de bijdragen van Mira van een kleine twintig jaar geleden eens kunnen lezen.  En vul “Tetragrammaton” maar in in het zoekveld, dan kun je op je gemak alles doorlezen wat daarover geschreven is. 


Mira schrijft:

Als ik aan "DE NAAM"(JHWH) denk, wat betekent" ik zal bewijzen te zijn die ik zal zijn ",dan kan voor mij alleen Eén 'De naam' vertegenwoordigen en dat is Jezus Christus .

Als de LOGOS (Joh 1,1)was hij degene die sprak tegen Mozes 'Ik zal bewijzen te zijn die ik zal zijn!

Exodus 3;14,15

Waarom ?

Omdat Joh 5:37 duidelijk zegt "dat nog nooit een mens de stem van de VADER heeft gehoord" !

De stem die Mozes hoorde in het brandende braambos was van de Logos 

( Christus in zijn voor menselijk bestaan ) .Joh 1:18

Geen mens heeft ooit God gezien ,de enige geboren god ,die in de boesem positie bij de Vader is "Die' heeft "HEM verklaard "(JOH 5:26,Joh 1;2,3)

Daarom zegt hij (JEZUS) 

Onze Vader ( De almachtige God )in de hemelen , Uw NAAM ( de drager=Jezus Christus ) worde geheiligd .

Daarom riep Jezus ook "Vader verheerlijk uw NAAM (=Jezus Christus)

Waarop een stem uit de hemel zei( de Almachtige Vader) "Ik heb hem verheerlijkt en zal hem weder om verheerlijken ! 

De Vader had "De Naam" al reeds in het verleden verheerlijkt omdat Hij doormiddel van "de Zoon" alles heeft geschapen en zijn kracht toonde doormiddel van hem.

Opnieuw zou de Zoon de positie die hij reeds had voor zijn komst op aarde terug otvangen en opnieuw aan de rechter hand van zijn Vader de volmacht over over alles ontvangen . Kol 1:15-20,Joh 17;5

Jezus bewees doormiddel van al de werken die hij deed in de volmacht van de Vader ,wie zijn Almachtige Vader was . 

Ja zo werd hij het Beeld van de Vader.

Jezus bewees ons inderdaad wie hij is(JHWH) en wie zijn Vader is ,zowel doormiddel van de werken die hij ons laat zien in de schepping als doormiddel hoe hij Israel bevrijden uit Egypte ,als ook doormiddel van de wonderen en als loskoop offer voor ons gebracht op aarde toen hij als Gods Zoon aan het hout is genageld.

Jezus kwam daad werkelijk IN DE NAAM (JHWH) van zijn Vader

Doch zij aanvaarden hem niet ,zoals wij lezen in Johannes 5:39-47

Dit moet ons werkelijk met een enorme stilte vervullen ...

HOE BEZIEN WIJ DE CHRISTUS ?

Hebben wij echt waardering en ontzag voor "De NAAM 'JHWH ? JOH 1;10.

JOH 17:25,26

Begrijpen wij dat "die naam" zowel voor nu als in de toekomst een belofte inhoud ? 

Wat een liefde heeft de drager van 'die naam '(JHWH) ons getoond Ja de liefde voor zijn Hemelse Vader in al zijn werken, die ook 'onze "Hemelse Vader' is !

Ja ten aller tijden heeft hij zich vrijwillig onder worpen aan DE VADER ,hij zei "want de Vader is groter dan ik" !Joh 14:28

Johannes 3;18,

Hij die geloof oefent in hem(Jezus) zal niet geoordeeld worden .Hij die geen geloof oefent ,is reeds veroordeeld ,omdat hij geen geloof heeft geoefend in "DE NAAM" ( JHWH) van de enige geborenen ZOON VAN GOD.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

Over de dode zeerollen gesproken. 

https://www.trouw.nl/nieuws/een-tijdmachine~bb1e2808/

 

De inhoud van de Dode-Zeerollen zorgde voor nog meer opwinding. Want de teksten stamden uit de derde eeuw voor Christus tot en met de eerste eeuw na Christus. Eindelijk waren er geschreven bronnen uit de tijd van het ontstaan van het christendom. Eindelijk een kans om de Bijbel te toetsen. En er was zoveel materiaal! Jarenlang studeerde een team wetenschappers op de rollen. Maar er kwam slechts mondjesmaat iets naar buiten. Reden voor allerlei complottheorieën, zoals dat het Vaticaan de inhoud geheim zou willen houden.

Popovic: "De Dode Zeerollen bieden een inkijkje in de joodse denkwereld van vóór de Bijbel definitief werd vastgesteld. Tot aan deze ontdekking hadden we uit die tijd alleen de teksten van één historicus, Flavius Josephus, en het Nieuwe Testament. De Dode Zeerollen werpen nieuw licht op de oorsprong en samenstelling van de Oud-testamentische Bijbel en laten zien dat het geloof in de tijd van Jezus veel gedifferentieerder was dan het Nieuwe Testament ons doet geloven."

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Monachos:

Voor degenen die zo moeilijk doen over JHWH/YHWH/Jehovah enz. : als je consequent zou zijn zou je dan net zo veel moeite moeten hebben met de naam Jezus, aangezien dat ook geen oorspronkelijke naam is maar een Nederlandse vertaling van een Griekse vertaling (Iésous). Dan zou je eigenlijk 'Jesjoea' of iets dergelijks moeten gebruiken aangezien dat de oorspronkelijke Aramese naam is.

Daarnaast denk ik: als God het echt zo belangrijk zou vinden hoe wij Hem noemen had Hij het wel duidelijk(er) gemaakt.

Ik ben het met je eens. Ook de vervorming van Jezus' naam heb ik al vaker op gewezen. De bijbel hecht veel waarde aan namen en hun betekenis. Opvallend dus dat twee belangrijke namen 'eruit' gehaald worden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Hopper:

Over de dode zeerollen gesproken. 

https://www.trouw.nl/nieuws/een-tijdmachine~bb1e2808/

 

De inhoud van de Dode-Zeerollen zorgde voor nog meer opwinding. Want de teksten stamden uit de derde eeuw voor Christus tot en met de eerste eeuw na Christus. Eindelijk waren er geschreven bronnen uit de tijd van het ontstaan van het christendom. Eindelijk een kans om de Bijbel te toetsen. En er was zoveel materiaal! Jarenlang studeerde een team wetenschappers op de rollen. Maar er kwam slechts mondjesmaat iets naar buiten. Reden voor allerlei complottheorieën, zoals dat het Vaticaan de inhoud geheim zou willen houden.

Popovic: "De Dode Zeerollen bieden een inkijkje in de joodse denkwereld van vóór de Bijbel definitief werd vastgesteld. Tot aan deze ontdekking hadden we uit die tijd alleen de teksten van één historicus, Flavius Josephus, en het Nieuwe Testament. De Dode Zeerollen werpen nieuw licht op de oorsprong en samenstelling van de Oud-testamentische Bijbel en laten zien dat het geloof in de tijd van Jezus veel gedifferentieerder was dan het Nieuwe Testament ons doet geloven."

 

Dat wij in o.a. de Statenvertaling en de NBG51 over uitstekende Bijbelvertalingen beschikken wordt inderdaad  ook bewezen door de Dode Zeerollen. De Dode Zee-rollen omvatten ruim 200 handschriften van de Hebreeuwse Bijbel.  Onze huidige Bijbel sluit daar prima op aan. In de Hebreeuwse Bijbel staat het Tetragrammaton. Er is zelfs een exemplaar van de Bijbel gevonden die nog ouder is dan de Dode Zeerollen en ook daarin staat YHWH.  https://revive.nl/archeologen-ontdekken-oudste-exemplaar-van-de-bijbel-dat-ooit-in-jeruzalem-is-gevonden/.  Ik vind HEER  en HEERE helemaal prima. Uit de lay out van dat woord is altijd te herleiden dat in de grondtekst YHWH staat. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Flawless victory:

 

Dat wij in o.a. de Statenvertaling en de NBG51 over uitstekende Bijbelvertalingen beschikken wordt inderdaad  ook bewezen door de Dode Zeerollen. De Dode Zee-rollen omvatten ruim 200 handschriften van de Hebreeuwse Bijbel.  Onze huidige Bijbel sluit daar prima op aan. In de Hebreeuwse Bijbel staat het Tetragrammaton. Er is zelfs een exemplaar van de Bijbel gevonden die nog ouder is dan de Dode Zeerollen en ook daarin staat YHWH.  https://revive.nl/archeologen-ontdekken-oudste-exemplaar-van-de-bijbel-dat-ooit-in-jeruzalem-is-gevonden/.  Ik vind HEER  en HEERE helemaal prima. Uit de lay out van dat woord is altijd te herleiden dat in de grondtekst YHWH staat. 

Het ging me meer om de vermeende complottheorieën.  Ik ben geen fan van het Vaticaan, maar ik denk niet dat ze wat achter houden.  Hoe God genoemd wordt maakt me eerlijk gezegd niks uit.  De Ene is mij goed genoeg.  Zelfs Deuteronomium 6:4 gaat me al te ver: Hoor, Israël! de HEERE, onze God, is een enig HEERE!

Dat had korter gekund: Hoor, Israël , onze God is enig . (Zonder uitroepteken).  Ik begin me zelfs af te vragen of al dat gekissebis rondom de Ene geen blasfemie is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid