Spring naar bijdragen

Orde: vernieuwd en tot inzicht komen naar het beeld van God, dan.......


Aanbevolen berichten

Zojuist zei sjako:

Omdat wij nu idd de generatie zijn die Armageddon gaan meemaken NU geoordeeld gaan worden. Als je een hedonistisch leven leidt zonder Christus heb je dus NU een keuze gemaakt en zal je NU geoordeeld worden. Jij weet hoe de vork in de steel zit, of je kan het in ieder geval weten. Wij komen langs de deur, het internet stampt van de Bijbels met prachtige vertalingen, kennis en uitleg is alom aanwezig op een wijze dat nog nooit is voorgekomen. Je hebt geen enkel excuus om Jezus leer af te wijzen.

Dus de opstanding is er alleen voor de mensen die in het huidige leven niet hebben gekend en niet van hem hebben gehoord.

Welke bijbeltekst legt dat onderscheid uit ? Ik ken het niet, maar ik ken dan ook niet alle teksten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 252
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

In “Nederlander met de Nederlanders” schrijft Robert Plomp: ”Op het eerste gezicht zijn de vrouwen in het Nieuwe Testament meer op de achtergrond aanwezig. Jezus had twaalf mannelijke discipelen

Jezus gaf het antwoord op je hamvraag.  Het is het verhaal van de medemenselijkheid tegenover de Farizeeërs.    https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/MAT.12/Matteus-12/ "In die tijd liep

Steeds weer komen dezelfde argumenten naar voren:   - je kunt niets meer bestempelen wat goed of fout is  - de bijbel is duidelijk wat goed en fout is - het is duidelijk dat een andere

4 minuten geleden zei sjako:

Omdat wij nu idd de generatie zijn die Armageddon gaan meemaken NU geoordeeld gaan worden. Als je een hedonistisch leven leidt zonder Christus heb je dus NU een keuze gemaakt en zal je NU geoordeeld worden. Jij weet hoe de vork in de steel zit, of je kan het in ieder geval weten. Wij komen langs de deur, het internet stampt van de Bijbels met prachtige vertalingen, kennis en uitleg is alom aanwezig op een wijze dat nog nooit is voorgekomen. Je hebt geen enkel excuus om Jezus leer af te wijzen.

https://npokennis.nl/longread/7702/wat-geloven-de-jehovah-s-getuigen#
Waarom zou het einde der tijden in 1975 komen? 

In de jaren zestig verkondigt De Wachttoren dat het einde der tijden in 1975 zal plaatsvinden. Het einde der tijden is in 1914 ingeluid en in 1975 zal het laatste oordeel plaatsvinden en zal de wereld ten onder gaan. De verwachtingen zijn hooggespannen.

In de jaren voorafgaand aan 1975 stoppen Jehovah’s Getuigen wereldwijd met werken, verkopen hun huis en prediken erop los. Het hemelse paradijs is ten slotte nabij. Het aantal Jehovah’s Getuigen neemt in de jaren tot 1975 in rap tempo toe, maar als het einde der tijden wederom uitblijft is de teleurstelling groot.

 

Sjako is jouw bewering een officieel standpunt van de JG of verzin je die zelf?
En wanneer kunnen we dan bepalen dat je het mis hebt?    
Wanneer eindigt deze generatie?

(Maar ja dan komt er weer een nieuwe generatie Sjako’s)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_voorspellingen_van_het_einde_van_de_wereld

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een flauwekul wordt hier verkocht.  In de proloog van Johannes staat het duidelijk:  "Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld."

Ieder mens wordt verlicht door het waarachtige Licht.   Maar de Zijnen hebben het niet aangenomen.   Of je dat Licht aanneemt staat helemaal los van het feit of je katholiek, JG, moslim of atheïst bent.  (Of een onwetende in de wildernis)  Het gaat er om dat je het aan neemt!

En geoordeeld wordt er niet NU, maar ieder moment.  Ieder mens zal geoordeeld worden met het oordeel waarmee hij zelf oordeelt.  Zó staat het geschreven.  Zó heeft Jezus het gezegd.

En over die opstanding hoeft niemand zich druk te maken, zolang je het waarachtige Licht nog niet hebt aangenomen.  Het staat geschreven: wie het leven wilt behouden, die zal het verliezen.  Voor de persoon die jij bent is er per definitie geen enkele redding.  Het is immers de persoon die al dan niet het leven wil behouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Wat een flauwekul wordt hier verkocht.  In de proloog van Johannes staat het duidelijk:  "Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld."

Ieder mens wordt verlicht door het waarachtige Licht.   Maar de Zijnen hebben het niet aangenomen.   Of je dat Licht aanneemt staat helemaal los van het feit of je katholiek, JG, moslim of atheïst bent.  (Of een onwetende in de wildernis)  Het gaat er om dat je het aan neemt!

En geoordeeld wordt er niet NU, maar ieder moment.  Ieder mens zal geoordeeld worden met het oordeel waarmee hij zelf oordeelt.  Zó staat het geschreven.  Zó heeft Jezus het gezegd.

En over die opstanding hoeft niemand zich druk te maken, zolang je het waarachtige Licht nog niet hebt aangenomen.  Het staat geschreven: wie het leven wilt behouden, die zal het verliezen.  Voor de persoon die jij bent is er per definitie geen enkele redding.  Het is immers de persoon die al dan niet het leven wil behouden.

Hoe weet je als onwetende in de wildernis dat Jezus het waarachtige Licht is ? Het moet immers via de persoon Jezus.

Hoe wordt ieder mens verlicht door het waarachtige licht. Hoe werkt dat voor de onwetende in de wildernis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei HJW4:

Hoe weet je als onwetende in de wildernis dat Jezus het waarachtige Licht is ? Het moet immers via de persoon Jezus.

Hoe wordt ieder mens verlicht door het waarachtige licht. Hoe werkt dat voor de onwetende in de wildernis.

Mensen die Jezus niet kennen worden geoordeeld in en door het eigen geweten. Het geweten veroordeelt de ongelovige. Dat is het gevolg van het punt waarop je terugkeert naar huis. Je veroordeelt dus eigenlijk jezelf zodra je de weg terug naar huis aanvangt.  En dat geschiedt in het geweten. Je kunt te slecht over jezelf denken maar ook te goed. Zodra je in het licht staat word je je ervan bewust dat je naakt bent, dat wil zeggen dat je nog niet met Christus overkleed bent.  Het oordeel is in mijn optiek niet zozeer een straf als wel het gevolg van de zondeval, het ontkleed zijn. Geen mens kan dat ontlopen.

Zodra het licht, dat is God, die heilig is, bewust in het hart en het geweten van de mens wordt toegelaten kan het geweten niet anders dan zichzelf veroordelen.  Omdat we leven in een zondig (dat wil zeggen sterfelijk, vergankelijk) lichaam in een sterfelijke vergankelijke schepping. Face to face met heiligheid resteert zelfverwerping gevolgd door het aanbod van Christus. Ook al zouden honderd mensen zeggen dat je goed bent, zul je dat niet aannemen omdat je eigen geweten je blijft veroordelen. Dat blijft zo tot aan het einde van je leven, maar wie Christus heeft aangenomen weet dat hij al vergeven is en kan zijn zonden aan het kruis leggen.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei HJW4:

Hoe weet je als onwetende in de wildernis dat Jezus het waarachtige Licht is ? Het moet immers via de persoon Jezus.

Hoe wordt ieder mens verlicht door het waarachtige licht. Hoe werkt dat voor de onwetende in de wildernis.

Wie zegt dat het via de persoon Jezus moet?!   Die is inmiddels al weer 2000 jaar niet gezien.  Wie de proloog van Johannes leest die ziet dat het licht ieder mens komende in de wereld verlicht. (vers 9)   Iedere baby heeft dus weet van het licht.   Ook baby's die geboren worden in de wildernis.

Het probleem is meer dat 'volwassenen' menen van alles te weten.   Ik lees in deze draad 'volwassenen' die voor God  gaan bepalen wie ja/nee wordt toegelaten.  Terwijl Jezus zelf zegt dat wie niet opnieuw wordt 'als de kinderen' op zeker niet wordt toegelaten.

Al die cognitieve inhoud waar de mens over meent te beschikken is -kennelijk- het probleem.  Kinderen hebben daar geen last van. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Hopper:

Het probleem is meer dat 'volwassenen' menen van alles te weten.   Ik lees in deze draad 'volwassenen' die voor God  gaan bepalen wie ja/nee wordt toegelaten.  Terwijl Jezus zelf zegt dat wie niet opnieuw wordt 'als de kinderen' op zeker niet wordt toegelaten.

Al die cognitieve inhoud waar de mens over meent te beschikken is -kennelijk- het probleem.  Kinderen hebben daar geen last van. 

Toegelaten...waar of tot wat ???

Volgens mij geloof jij niet in een hiernamaals..noch in iets onvergankelijks..  

 

Op 22-10-2023 om 10:21 zei Hopper:

 Ik beschouw een geloof in een hiernamaals als een geestelijk object van de natuurmens.  De natuurmens die over de grens van de dood heen wilt existeren.

 

 

Op 27-10-2023 om 10:04 zei Hopper:

Het oude zelf (de natuurmens) beërft het onvergankelijke niet.   Ook volgens de woorden van Jezus zelf: wie het leven wil behouden zal het verliezen.

Best wel moeilijke materie hoor, ik ken(de) gelovigen die oprecht geloofden dat ze zelf naar Jezus toe gaan na de dood.   De hemel als een gezellige plek waar men  o.l.v. Jezus samen komt (of zoiets).   Maar alle teksten wijzen er op dat er voor de vergankelijke mens geen plaats is waar dan ook na de dood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Flawless victory:

Mensen die Jezus niet kennen worden geoordeeld in en door het eigen geweten. Het geweten veroordeelt de ongelovige. Dat is het gevolg van het punt waarop je terugkeert naar huis. Je veroordeelt dus eigenlijk jezelf zodra je de weg terug naar huis aanvangt.  En dat geschiedt in het geweten. Je kunt te slecht over jezelf denken maar ook te goed. Zodra je in het licht staat word je je ervan bewust dat je naakt bent, dat wil zeggen dat je nog niet met Christus overkleed bent.  Het oordeel is in mijn optiek niet zozeer een straf als wel het gevolg van de zondeval, het ontkleed zijn. Geen mens kan dat ontlopen.

Je probeert in je laatste zin je eigen weg algemeen geldend te verklaren. Waarom zou je dat doen ? Voor jou is dat blijkbaar de weg, dat zou toch voldoende moeten zijn ?

Ik veroordeel mijzelf niet als ik naar Huis terugkeer, ik vind dat vooral een poging om toch echt overal het oordeel er in te proppen.

Je kunt heel goed huiswaarts keren zonder je zelf te veroordelen. Voor jou werkt dat blijkbaar, verder is het psychologisch vastgesteld dat het erg ongezond is voor mensen om zo negatief over zichzelf te denken. Het is mijn pad niet.

41 minuten geleden zei Flawless victory:

Zodra het licht, dat is God, die heilig is, bewust in het hart en het geweten van de mens wordt toegelaten kan het geweten niet anders dan zichzelf veroordelen.

Dat is jouw gedachte, in mijn ervaring kan dat prima. Waarmee je absolute stelling dus niet opgaat.

42 minuten geleden zei Flawless victory:

 Omdat we leven in een zondig (dat wil zeggen sterfelijk, vergankelijk) lichaam in een sterfelijke vergankelijke schepping. Face to face met heiligheid resteert zelfverwerping gevolgd door het aanbod van Christus. 

Voor mij is het geen zelfverwerping, maar zelfvinding. Fundamenteel andere insteek.

 

42 minuten geleden zei Flawless victory:

Ook al zouden honderd mensen zeggen dat je goed bent, zul je dat niet aannemen omdat je eigen geweten je blijft veroordelen. Dat blijft zo tot aan het einde van je leven, maar wie Christus heeft aangenomen weet dat hij al vergeven is en kan zijn zonden aan het kruis leggen.

Ik vind mijzelf niet goed en niet slecht, ik weet dat ik me hier op deze aardbol in deze omstandigheden niet thuis voel. Dat staat geheel los van oordelen, zonde, vergeving, kruis.

Het zijn een hoop negatieve woorden, het zou mij naar beneden trekken als ik zo zou moeten denken. Dat het voor werkt, prima. Maar geef de ander eens de ruimte om het op zijn/har manier met God te regelen.

42 minuten geleden zei Hopper:

Wie zegt dat het via de persoon Jezus moet?!   Die is inmiddels al weer 2000 jaar niet gezien.  

Je schreef eerder:

Citaat

Zo ingewikkeld is het niet: Niemand komt tot de Vader dan door Mij.    Zonder Mij geen thuiskomst.

 

43 minuten geleden zei Hopper:

Iedere baby heeft dus weet van het licht.   Ook baby's die geboren worden in de wildernis.

Vraag was: hoe dan ? Hoe weten ze dat Jezus het licht is ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Omdat sommige dachten dat de 6000 jaar was afgelopen en de sabbat van 1000 jaar zou aanbreken. Maar het is nooit een echte leer geweest, meer een het zou kunnen en dat is een eigen leven gaan leiden.

Hmmm....

“Moeten wij uit deze studie opmaken dat de strijd van Armageddon tegen de herfst van 1975 geheel achter de rug zal zijn en dat de langverwachte duizendjarige regering van Christus dan zal beginnen? Mogelijk, maar wij moeten nog afwachten hoe nauwkeurig de zevende duizendjarige periode van 's mensen bestaan samenvalt met de op een sabbat gelijkende duizendjarige regering van Christus. (...) Het zal hooguit een verschil van weken of maanden, niet van jaren, betreffen

— De Wachttoren, 15 november 1968, blz. 691-92

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Breuk:

Sjako is jouw bewering een officieel standpunt van de JG of verzin je die zelf?

Dit is een officieel standpunt. We zeggen geen jaartal of zo, maar gezien de wereldgebeurtenissen moet het wel dicht bijzijn. 
Mattheus 25:31 zegt

Wanneer de Mensenzoon komt in zijn majesteit, samen met alle engelen, zal hij op zijn verheven troon plaatsnemen.  32 Alle volken zullen vóór hem worden samengebracht, en hij zal de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt.  33 De schapen zal hij aan zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan zijn linkerhand. 
Dus bij Jezus wederkomst zal er een scheiding komen van mensen die dan leven.

4 minuten geleden zei HJW4:

Moeten wij uit deze studie opmaken dat de strijd van Armageddon tegen de herfst van 1975 geheel achter de rug zal zijn en dat de langverwachte duizendjarige regering van Christus dan zal beginnen? Mogelijk, maar wij moeten nog afwachten hoe nauwkeurig de zevende duizendjarige periode van 's mensen bestaan samenvalt met de op een sabbat gelijkende duizendjarige regering van Christus. (...) Het zal hooguit een verschil van weken of maanden, niet van jaren, betreffen

Hier hielden ze dus een slag om de arm en ook de uitwerking hiervan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW4:

 

Je schreef eerder:  Zo ingewikkeld is het niet: Niemand komt tot de Vader dan door Mij.    Zonder Mij geen thuiskomst.

En?  Wie zegt dat Jezus met 'Mij' de persoon Jezus bedoeld?  Dat staat nergens.  Wel kunnen we uit de tekst afleiden dat Jezus als het Woord spreekt.

Citaat

Vraag was: hoe dan ? Hoe weten ze dat Jezus het licht is ?

Dat vermeldt Johannes niet.   Wat er staat is dat het waarachtig Licht ieder mens -komende op de wereld- verlicht.   Waaruit we kunnen begrijpen dat het waarachtig Licht maagdelijk is.   De mens bezoedeld dat Licht met het plegen van zonden.

1 uur geleden zei Petra.:

Toegelaten...waar of tot wat ???

Volgens mij geloof jij niet in een hiernamaals..noch in iets onvergankelijks..  

 

 

 

Toegelaten tot het Koninkrijk Gods.  Er staat nergens dat het Koninkrijk Gods het hiernamaals is.   Er staat wel geschreven dat het Koninkrijk Gods in u is.  Als ge maar zijt als de kinderen.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei HJW4:

Het onderstreepte laat je wijselijk maar weg, het staat er echter wel degelijk.

Dan zou het 7 duizendste millennium aanbreken, maar nergens staat er volgens mij dat Armageddon dan uit zou breken. Maar je probeert een mistgordijn op te werpen hen ik het idee. Het gaat erom dat mensen geoordeeld gaan worden bij Jezus wederkomst. Mensen die nooit gehoord hebben van Jezus zullen dan waarschijnlijk op hun daden beoordeeld worden. Als je moedwillig Jezus loskoopoffer afwijst ben je een bok.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei sjako:

Dit is een officieel standpunt. We zeggen geen jaartal of zo, maar gezien de wereldgebeurtenissen moet het wel dicht bijzijn. 
Mattheus 25:31 zegt

Wanneer de Mensenzoon komt in zijn majesteit, samen met alle engelen, zal hij op zijn verheven troon plaatsnemen.  32 Alle volken zullen vóór hem worden samengebracht, en hij zal de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt.  33 De schapen zal hij aan zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan zijn linkerhand. 
Dus bij Jezus wederkomst zal er een scheiding komen van mensen die dan leven.

Hier hielden ze dus een slag om de arm en ook de uitwerking hiervan.

Iets voorspellen in de toekomst kunnen we allemaal.
Het is echter totaal ongeloofwaardig en bangmakerij van de simpele gelovigen.  
Die trappen er massaal in want het is natuurlijk wel interessant om nu in de ‘eindtijd’ te leven.
Er zijn genoeg echte problemen om je op te richten.  Overigens hoeveel gevangenen, hongeringen, dorstigen, vreemdelingen heb jij geholpen?  Ik zou me daar eens druk over maken. (Daar hoor ik je dan niet over.) 

Mattheüs 25:42 Want Ik ben hongerig geweest en u hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest en u hebt Mij niet te drinken gegeven;
43. Ik was een vreemdeling en u hebt Mij niet gastvrij onthaald; naakt, en u hebt Mij niet gekleed; ziek en in de gevangenis, en u hebt Mij niet bezocht.
44. Dan zullen ook die Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien of dorstig of als een vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?
45. Dan zal Hij hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringsten niet gedaan hebt, hebt u het ook niet voor Mij gedaan.
46. En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Hopper:

Er staat wel geschreven dat het Koninkrijk Gods in u is.

Daar beroep je je telkens weer op, terwijl je heel goed weet dat dit een vertaalfout is. Lees Daniël 2 nog eens goed.

2 minuten geleden zei Breuk:

Er zijn genoeg echte problemen om je op te richten.  Overigens hoeveel gevangenen, hongeringen, dorstigen, vreemdelingen heb jij geholpen?  Ik zou me daar eens druk over maken. (Daar hoor ik je dan niet over.) 

Dat weet jij helemaal niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei sjako:

Dan zou het 7 duizendste millennium aanbreken, maar nergens staat er volgens mij dat Armageddon dan uit zou breken. Maar je probeert een mistgordijn op te werpen hen ik het idee. Het gaat erom dat mensen geoordeeld gaan worden bij Jezus wederkomst. Mensen die nooit gehoord hebben van Jezus zullen dan waarschijnlijk op hun daden beoordeeld worden. Als je moedwillig Jezus loskoopoffer afwijst ben je een bok.

Nee, ik citeer de JG gemeenschap waarin dus heel duidelijk staat dat de eindtijd in 1975 is, hooguit enkele weken of maanden afwijkend, geen jaren. Klare taal.

Dat het er volgens jou niet staat, dat kan. Maar het staat er gewoon echt. 

De beschuldiging dat ik een mistgordijn probeer op te werpen, siert je niet. Het is een heel vage beschuldiging, die je altijd kan toepassen. Je geeft niet aan wat dan het mistgordijn is. Wat wel de gedachte is is dat het dan allemaal aan mij ligt, je probeert de aandacht te verleggen. Moet je niet doen, het komt niet goed over.

Het kan altijd dat een voorspelling niet uitkomt. Sois. maar wees dan gewoon eerlijk. Dat is beter dan delen weglaten en de ander in een kwaad daglicht te stellen. Dat zou een JG'er toch niet moeten doen.

58 minuten geleden zei Hopper:

En?  Wie zegt dat Jezus met 'Mij' de persoon Jezus bedoeld?  Dat staat nergens.  Wel kunnen we uit de tekst afleiden dat Jezus als het Woord spreekt.

Hoe komt de onwetende in de wildernis dan aan het Woord ? Of het een persoon is, of een abstract Woord maakt dan niet uit.

59 minuten geleden zei Hopper:

Dat vermeldt Johannes niet.   Wat er staat is dat het waarachtig Licht ieder mens -komende op de wereld- verlicht.   Waaruit we kunnen begrijpen dat het waarachtig Licht maagdelijk is.   De mens bezoedeld dat Licht met het plegen van zonden.

Waar staat dat dat de mens het Licht bezoedelt met zonden ?

59 minuten geleden zei Hopper:

Als ge maar zijt als de kinderen.

Dat lukt mij wel. Heb jij kinderen ? Ik wel. Ze weten het altijd beter, nemen weinig tot niets van je aan, gaan hun eigen weg. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei HJW4:

Je probeert in je laatste zin je eigen weg algemeen geldend te verklaren. Waarom zou je dat doen ? Voor jou is dat blijkbaar de weg, dat zou toch voldoende moeten zijn ?

Ik veroordeel mijzelf niet als ik naar Huis terugkeer, ik vind dat vooral een poging om toch echt overal het oordeel er in te proppen.

Je kunt heel goed huiswaarts keren zonder je zelf te veroordelen. Voor jou werkt dat blijkbaar, verder is het psychologisch vastgesteld dat het erg ongezond is voor mensen om zo negatief over zichzelf te denken. Het is mijn pad niet.

Dat is jouw gedachte, in mijn ervaring kan dat prima. Waarmee je absolute stelling dus niet opgaat.

Voor mij is het geen zelfverwerping, maar zelfvinding. Fundamenteel andere insteek.

 

Ik vind mijzelf niet goed en niet slecht, ik weet dat ik me hier op deze aardbol in deze omstandigheden niet thuis voel. Dat staat geheel los van oordelen, zonde, vergeving, kruis.

Het zijn een hoop negatieve woorden, het zou mij naar beneden trekken als ik zo zou moeten denken. Dat het voor werkt, prima. Maar geef de ander eens de ruimte om het op zijn/har manier met God te regelen.

Je schreef eerder:

 

Vraag was: hoe dan ? Hoe weten ze dat Jezus het licht is ?

Zou de reden dat velen boos worden als de zonde bij name wordt genoemd niet kunnen zijn dat ze niet willen erkennen zelf ook zondaren te zijn?

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Dat weet jij helemaal niet. 

Klopt, het was ook een vraag. Maar ik ben zeer benieuwd.  Ik zelf 0.  
Wel recent de familie van een gevangene geholpen, maar ik weet niet of dat geldt.  Verder doe ik nog vrijwilligerswerk en is mijn betaalde werk ook enigszins nuttig.

Denk je, dat ik bij de schapen of bokken word ingedeeld?  
Overigens de hele clou van het verhaal is dat Jezus alleen een rechterkant heeft en geen linkerkant. De linkerkant is n.l. voor de duivel bedoeld en niet voor de mens.    Het is de zoveelste oproep om de humaniteit te bevorderen (en niet de religiositeit).  
 

Naardense bijbel (HSV vertaalt dit niet overal helemaal goed):

en hij zal de schapen doen staan 
rechts van hem en de bokjes links.

Dán zal de Koning zeggen 
tot die rechts van hem:

Dán zal hij ook tot die van links zeggen:…

 

bewerkt door Breuk
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Monachos:

10 Het Woord kwam in de wereld en heeft de wereld gemaakt, maar de wereld wilde niets van het Woord weten.

Dan blijft mijn vraag dus: hoe weet je nou dat de onwetende in de wildernis niets van het Woord wilde weten ?

39 minuten geleden zei Hopper:

Dat lijkt me duidelijk.  De mens wordt zonder zonden geboren.

Dat is iets compleet anders.

1 uur geleden zei Willempie:

Zou de reden dat velen boos worden als de zonde bij name wordt genoemd niet kunnen zijn dat ze niet willen erkennen zelf ook zondaren te zijn?

Ik heb werkelijk geen idee, ik weet allereerst al bij lange na niet hoeveel mensen er boos van worden. En ik heb ze niet gevraagd waarom ze dan boos worden.

Dit is dus pure speculatie. Dat kan, maar ik kan er niets zinnigs over zeggen.

31 minuten geleden zei Monachos:

Dat is compleet het tegenovergestelde van wat er in de Bijbel staat. 

Romeinen 5 (Het Boek) :

12 Samengevat is het zo: door de schuld van één mens, Adam, is de zonde in de wereld gekomen en de dood is het gevolg van de zonde. De dood werd het lot van alle mensen, want zij zondigden allemaal.

13 De zonde was al in de wereld voordat Mozes Gods wet ontving. Maar zolang er geen wet is, wordt de zonde niet toegerekend.

14 Toch ontkwam in de tijd van Adam tot Mozes niemand aan de dood, ook al had men niet, zoals Adam, gezondigd door een uitdrukkelijk verbod van God te overtreden. Nu is Adam een beeld van degene die later zou komen, Christus.

De gedachte dat dit de erfzonde onderbouwt komt van Augustinus (4e/5e eeuw). Ten tijde van Jezus was de gedachte van een erfzonde onbekend. Ook het jodendom kent geen erfzonde. Het is een gedachte van enkele eeuwen later.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei HJW4:

Ik heb werkelijk geen idee, ik weet allereerst al bij lange na niet hoeveel mensen er boos van worden. En ik heb ze niet gevraagd waarom ze dan boos worden.

Dit is dus pure speculatie. Dat kan, maar ik kan er niets zinnigs over zeggen.

Het is meer dan speculatie, denk ik. Ik zie op dit forum behoorlijk verontwaardigde reacties op mensen die de zonde nog durven te benoemen. Dat moet een reden hebben. Heb jij er een andere verklaring voor?

Ik zie het het overal om me heen in onze postmoderne, goddeloze maatschappij. De zonde mag niet meer worden benoemd want dat beledigt mensen.

Een praktijkvoorbeeld: We zijn onlangs geconfronteerd met Bram, die van "Ik heb glittertjes op mijn ogen. Zie je dat niet?" Even afgezien van het trieste en weerzinwekkende feit dat Bram politiek wordt misbruikt om politieke tegenstanders in een kwaad daglicht te stellen is het dus zo dat Bram uit politieke en linkse idealistische motieven wordt bevestigd in zijn beeld dat hij heel erg zielig is en zonder gebreken. Bram is normaal en zielig en mensen die van mening zijn dat Bram weliswaar zielig is maar tevens niet helemaal normaal worden geportretteerd als onmensen. Ik heb homoseksuele vrienden maar die zijn helemaal niet zielig. Ze worden door niemand belaagd of gediscrimineerd en leven gewoon een volkomen menswaardig leven. Als ik zelf met Bram geconfronteerd zou worden zou ik hem niet als mens afwijzen maar hem wel aanraden om professionele hulp te zoeken. Want Bram moet leren om zich niet langer zo zielig te voelen maar om volwassen en weerbaar te worden, wil hij op een menswaardige manier kunnen leven en functioneren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Men kan beweren dat de erfzonde niet in de Bijbel staat, maar het eten van de boom van kennis van goed en kwaad is die erfzonde.  Deze kennis van goed en kwaad wordt door ons allemaal geërfd omdat we over intellectuele vermogens daaromtrent beschikken.

Vandaar dat 'de kinderen' nog niet behept zijn met de erfzonde.  Een mens, komende in de wereld heeft weet van het waarachtige licht.  Een baby weet nog niks van goed of kwaad.    Daarom zegt Jezus ook dat we weer moeten zijn 'als de kinderen'.   Zodat we weer in het waarachtige licht kunnen leven.

Het gaat dus over weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Monachos:

Ik ben van mening dat alle bijdragen in dit topic inmiddels off topic zijn maar goed dat moeten Petra en Sjako dan maar beoordelen. In reactie op jou: de brief aan de Romeinen wordt gedateerd rond het jaar 57 (volgens Wikipedia). Uit het geciteerde gedeelte van Romeinen 5 valt m.i. vrij duidelijk het idee van die erfzonde af te leiden. Dat het woord 'erfzonde' als zodanig niet in de Bijbel voorkomt ben ik met je eens.

Dat je dat vrij duidelijk vind kan komen omdat je gewend bent dat het zo uitgelegd wordt. Dat de brief uit 57 stamt geloof ik wel. Dat die tekst als erfzonde werd geïnterpreteerd is echter van veel latere datum. In Jezus’ tijd kende men geen erfzonde.

13 minuten geleden zei Hopper:

 

Men kan beweren dat de erfzonde niet in de Bijbel staat, maar het eten van de boom van kennis van goed en kwaad is die erfzonde.  Deze kennis van goed en kwaad wordt door ons allemaal geërfd omdat we over intellectuele vermogens daaromtrent beschikken.

Vandaar dat 'de kinderen' nog niet behept zijn met de erfzonde.  

Dan snap je het begrip erfzonde niet

22 minuten geleden zei Willempie:

Het is meer dan speculatie, denk ik. Ik zie op dit forum behoorlijk verontwaardigde reacties op mensen die de zonde nog durven te benoemen. Dat moet een reden hebben. Heb jij er een andere verklaring voor?

Ik zie het het overal om me heen in onze postmoderne, goddeloze maatschappij. De zonde mag niet meer worden benoemd want dat beledigt mensen.

Het is uit de psychologie bekend dat het erg ongezond kan zijn om slecht over jezelf te denken.

Ik zie mijzelf niet als zondaar. Maar als kind van God die dat vergeten is. Je ziet mij niet boos worden als zonde benoemd wordt, het is je vrijheid.

Het verschil hier komt met name doordat jij zaken als zondig ziet die anderen niet als zondig zien. 
 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid