Spring naar bijdragen

Adam en Eva zijn geen historische personen (of toch wel)?


Aanbevolen berichten

7 minuten geleden zei Flawless victory:

Dit zijn allemaal inleggingen en aannames van jou.  Nergens heb ik gezegd dat God afhankelijk is van het kwaad. Is een pottenbakker afhankelijk van zijn potten? Nee toch? Hij schept de potten als gebruiksvoorwerpen voor zijn doel.   De Bijbel zegt luid en duidelijk dat God ook het kwade heeft geschapen voor Zijn doel.  Dat is voor sommige mensen moeilijk te aanvaarden maar het is wel degelijk bijbels.

Als eigen aan een proces betekent niet noodzakelijk prettig de beleving.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 468
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zal niet zeggen dat het geen consequenties heeft om gradualiteit van aap naar mens aan te nemen. Maar ik heb mijn theologie gevormd als reactie op de theologie van Ellende Verlossing Dankbaarheid (

Dit forum zal erg opfrissen als iedereen het beperkte van zijn eigen mening inziet.

Je gaf aan dat als iets in strijd is met wetenschappelijke feiten, dat je het dan niet letterlijk moet nemen. De opstanding is overduidelijk in strijd met de wetenschap en zou je dan niet letterlijk m

58 minuten geleden zei Flawless victory:

Beste Aristarkos,  je haalt hier weer 1 zinnetje uit de bijbel,  een stukje klaagzang van Habakuk,  en rukt dat uit zijn context.  Je gaat daarmee ook tegen je eigen eerdere berichten in, waarin je zelf (niet ik maar jij) ervan uitgaat dat God Zelf als de verderver langs de deuren zou zijn gegaan

Waarom spreekt dat tegen? God kan Farao niet straffen nadat Hij hem kansen geeft? Dat is hetzelfde als Satan die zinloos moord zonder een kans te geven?

16 uur geleden zei Flawless victory:

Ik geloof dat God  uiteindelijk de volledige controle over hem heeft en  dat God hem laat doen waarvoor hij geschapen is.

Dat is geen afhankelijkheid?

1 uur geleden zei Flawless victory:

Dit zijn allemaal inleggingen en aannames van jou.  Nergens heb ik gezegd dat God afhankelijk is van het kwaad. Is een pottenbakker afhankelijk van zijn potten? Nee toch? Hij schept de potten als gebruiksvoorwerpen voor zijn doel.   De Bijbel zegt luid en duidelijk dat God ook het kwade heeft geschapen voor Zijn doel.  Dat is voor sommige mensen moeilijk te aanvaarden maar het is wel degelijk bijbels.

Dat zegt de Bijbel helemaal niet zo luid en duidelijk. Misschien dat je dit stuk interessant vind is in het Nederlands. (← is een link over Jes. 45:7) Als God Zelf het kwaad schept is hij er afhankelijk van anders had Hij het niet gedaan. Goddank heeft hij het niet gedaan al beledig jij Hem elke keer als je zegt dat Hij het doet. Het is niet moeilijk te aanvaarden het is ronduit beledigend voor God en onacceptabel maar dat weerhoud jou er niet van.

1 uur geleden zei Flawless victory:

In 1Timotheus 3:6 staat overigens helemaal niets over een oordeel van de duivel. Je roept maar wat.

1 Tim. 3:6 "Geen nieuweling, opdat hij niet opgeblazen worde, en in het oordeel des duivels valle. (YLT judgment of the devil)"

Mat. 25:41 "Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linkerhand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is."

1 uur geleden zei Flawless victory:

Voor jou is het onzin. Degene die vastloopt in de bijbel ben jij zelf, en wel met alle teksten waarin God in de Bijbel zegt dat Hij het kwade schept en dat Hij Zijn wil volvoert.

Dat zegt hij niet, dat zeggen de vertalingen lees de link hierboven. (← is een link over Jes. 45:7)

Dat je niet logisch kunt denken is bedenkelijk. God schept volgens jou het kwaad en straft dan iedereen die er slachtoffer van word?

1 uur geleden zei Flawless victory:

En God zegt in de Bijbel ook dat Zijn wegen hoger zijn dan onze wegen Jesaja 55:9  en dat zolang wij nog in de stof leven ons kennen onvolkomen zal zijn, 1 Korinthe 13:9; 12

Ons kennen van de inhoud van de Schriften? Dat staat er niet. God heeft ons niet de Schriften gegeven zodat we er niks van zouden kunnen snappen. Daarom heb je verlichte ogen des verstands nodig (Ef. 1:18) en niemand met verlichte ogen des verstands durft God de auteur van het kwaad te noemen...

1 uur geleden zei Flawless victory:

Alleen al het idee dat je een heelmeester zou brengen….

Alleen al het idee dat je niet weet wat spreekwoorden zijn....

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Aristarkos:

Dat je niet logisch kunt denken is bedenkelijk. God schept volgens jou het kwaad en straft dan iedereen die er slachtoffer van word?

Een theodicee is een argumentatie die een rechtvaardiging moet zijn voor het geloof in het bestaan van een God die zowel volmaakt goed als almachtig is, terwijl er toch kwaad in de wereld bestaat. Een theodicee poogt een logische verklaring te geven voor deze paradoxale combinatie van eigenschappen en feiten. Er zijn in de loop van de geschiedenis verschillende theodiceeën opgesteld. Het woord stamt uit de christelijke traditie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Aristarkos:

Waarom spreekt dat tegen? God kan Farao niet straffen nadat Hij hem kansen geeft? Dat is hetzelfde als Satan die zinloos moord zonder een kans te geven?

Dat is geen afhankelijkheid?

Dat zegt de Bijbel helemaal niet zo luid en duidelijk. Misschien dat je dit stuk interessant vind is in het Nederlands. (← is een link over Jes. 45:7) Als God Zelf het kwaad schept is hij er afhankelijk van anders had Hij het niet gedaan. Goddank heeft hij het niet gedaan al beledig jij Hem elke keer als je zegt dat Hij het doet. Het is niet moeilijk te aanvaarden het is ronduit beledigend voor God en onacceptabel maar dat weerhoud jou er niet van.

1 Tim. 3:6 "Geen nieuweling, opdat hij niet opgeblazen worde, en in het oordeel des duivels valle. (YLT judgment of the devil)"

Mat. 25:41 "Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linkerhand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is."

Dat zegt hij niet, dat zeggen de vertalingen lees de link hierboven. (← is een link over Jes. 45:7)

Dat je niet logisch kunt denken is bedenkelijk. God schept volgens jou het kwaad en straft dan iedereen die er slachtoffer van word?

Ons kennen van de inhoud van de Schriften? Dat staat er niet. God heeft ons niet de Schriften gegeven zodat we er niks van zouden kunnen snappen. Daarom heb je verlichte ogen des verstands nodig (Ef. 1:18) en niemand met verlichte ogen des verstands durft God de auteur van het kwaad te noemen...

Alleen al het idee dat je niet weet wat spreekwoorden zijn....

Aristarkos


Het Woord wordt wel beschreven in de Schriften maar valt niet met de Schriften samen en dat blijkt wel uit alle tegenstrijdigheden in alleen al je eigen verhaal. Je bent als een blinde aan  het strijden met en tegen bijbelteksten en je voelt je plaatsvervangend beledigd en schrijft dat toe aan God die volgens jou beledigd zou zijn en wel door mij.    Het staat klipp und klar in de Bijbel dat God souverein is, dat God ook het kwade schept en dat het God is die Zijn wilsbesluit volvoert en dat het God is die harten verhardt maar dat het ook God Zelf is die harten opent. 
 

GODS SOEVEREINITEIT:


Psalmen 135:6  De Here doet al wat Hem behaagt in de hemel en op de aarde, in de zeeën en alle waterdiepten;
 

Jesaja 46:10  Ik, die van den beginne de afloop verkondig en vanouds wat nog niet geschied is; die zeg: Mijn raadsbesluit zal volbracht worden en ik zal al Mijn welbehagen doen;


1 Korinthe 10:26  want de aarde en haar volheid is des Heren.


Romeinen 11:36  Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen: Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid! Amen.


Efeze 3:20  Hem nu, die blijkens de kracht, welke in ons werkt, bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen,
 

VRIJE WIL VAN DE MENS & VERKIEZEND VOORNEMEN VAN GOD:

Spreuken 16:9  Het hart des mensen overdenkt zijn weg, maar de Here bestiert zijn gang. 


Spreuken 19:21 Vele zijn de overleggingen in het hart des mensen, maar de raad des Heren, die zal bestaan.


Spreuken 21:1  Het hart van de koning is in de hand des Heren als waterbeken, Hij leidt het overal heen, waar het Hem behaagt. 


Jesaja 63:17  Waarom liet Gij ons afdwalen, Here, van uw wegen, verharddet Gij ons hart, zodat wij U niet vreesden?…


Jeremia 10:23  Ik weet, o Here, dat het niet aan de mens staat zijn weg te kiezen, noch aan een man om te gaan en zijn schreden te richten. 


Johannes 6:44  Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.


Handelingen 16:14  En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster uit de stad Tyatira, die God vereerde, hoorde toe, en de Here opende haar hart, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gezegd werd.


1 Korinthe 1:29  Opdat geen vlees zou roemen voor God.


1 Korinthe 1:30 Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt.


Romeinen 8:20-21  Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om [de wil van] Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods.


Romeinen 9:11  Want toen de kinderen nog niet geboren waren en goed noch kwaad hadden gedaan (opdat het verkiezend voornemen Gods zou blijven, …..


Romeinen 9:16  Het hangt dus niet daarvan af, of iemand wil, dan wel of iemand loopt, maar van God, die Zich ontfermt.


Romeinen 9:18 Hij ontfermt Zich dus over wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil.


Romeinen 9:22 En als God nu, Zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft;


Efeze 1:11 in Hem, in wie wij ook het erfdeel ontvangen hebben, waartoe wij tevoren bestemd waren krachtens het voornemen van Hem, die in alles werkt naar de raad van Zijn wil.


Efeze 2:8-9  Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme.


Efeze 2:10 Want Zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft opdat wij daarin zouden wandelen.


1 Petrus 2:8  voor hen, die zich daaraan, in hun ongehoorzaamheid aan het woord, stoten, waartoe zij ook bestemd zijn.

 

GOD EN HET KWAAD:


Job 2:10 Maar hij zeide tot haar: Zoals een zottin spreekt, spreekt ook gij; zouden wij het goede van God aannemen en het kwade niet? In dit alles zondigde Job met zijn lippen niet.


Psalsmen 105:25  Hij veranderde hun harten, zodat zij zijn volk haatten en listig handelden tegen zijn knechten.


Spreuken 16:4 De Here heeft alles gemaakt voor Zijn doel, ja, zelfs de goddeloze voor de dag des kwaads.


Jesaja 45:6-7 (STV)  Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer. Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.


Klaagliederen 3:38  Komt niet uit de mond des Allerhoogsten het kwade en het goede?


Amos 3:6 (STV) …zal er een kwaad [Hebr:”ra”] in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?


Romeinen 5:20 (STV)  Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, [daar] is de genade veel meer overvloedig geweest;


Genesis 12:3  …en met u (Abraham) zullen alle geslachten des aardbodems gezegend worden,


Psalmen 145:9  De Here is voor allen goed, en Zijn barmhartigheid is over al Zijn werken.


Johannes 1:29 ….Zie het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt.


Johannes 3:17  Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.


Johannes 6:39 En dit is de wil van Hem, die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren late gaan…


Johannes 12:32  en als Ik van de aarde verhoogd ben, zal Ik allen tot Mij trekken.


1 Korinthe 15:22  Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.


Romeinen 5:18 Derhalve, gelijk het door een daad van overtreding voor alle mensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het ook door een daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven.


Philippenzen 2:9-11  Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!
 

Kolossenzen 1:19-20 Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is. 


1 Timotheüs 2:5-6  Want er is een God en ook een middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor allen; en daarvan wordt getuigd te juister tijd.

 

1 Timotheüs 4:10 (STV)  Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden versmaad, omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, die een behouder is van alle mensen, [maar] allermeest der gelovigen. 


1 Johannes 3:8  …Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

2 uur geleden zei TTC:

Als eigen aan een proces betekent niet noodzakelijk prettig de beleving.


Dat klopt precies. Over “zachte heelmeesters” gesproken, die zijn er niet 

God overziet vanaf het begin het einde en Hij kent een ieder van Zijn schepsels. Hij is de grote pottenbakker en wij zijn slechts klei in Zijn handen. Ook in geloof zijn wij volkomen van Hem afhankelijk en dat kunnen wij oneerlijk vinden en zeggen waarom de een wel en de ander niet, maarHij is God en dat zijn wij niet. Dat is geen dooddoener maar een feit, zo is het nu eenmaal.

Goed ik heb geprobeerd wat duidelijk te maken en uiteindelijk is het aan God hoe men hiermee omgaat.

1 uur geleden zei Aristarkos:

 

Mat. 25:41 "Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linkerhand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is."

 

Ja en in dat vuur worden uiteindelijk zelfs satan en zijn engelen, wanneer God geen taak meer voor hen heeft, omgesmeed tot iets anders.  Immers is God bezig alles met Zich te verzoenen opdat God zal zijn alles in allen, 1 Korinthe 15:28.

Kolossenzen 1:19-20 Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Flawless victory:

je voelt je plaatsvervangend beledigd en schrijft dat toe aan God die volgens jou beledigd zou zijn en wel door mij.

Ik voel mij helemaal niet plaatsvervangend beledigd, het maakt mij persoonlijk niet uit wat je zegt of gelooft, jij beledigd God of je dat nou wilt zien of niet. Je kunt de hele Bijbel citeren, je blijft beweren dat God de auteur is van het kwaad.

Gal. 6:7 "Dwaalt niet; God laat Zich niet bespotten; want zo wat de mens zaait, dat zal hij ook maaien."

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Aristarkos:

Ik voel mij helemaal niet plaatsvervangend beledigd, het maakt mij persoonlijk niet uit wat je zegt of gelooft, jij beledigd God of je dat nou wilt zien of niet. Je kunt de hele Bijbel citeren, je blijft beweren dat God de auteur is van het kwaad.

Wat je lijkt te suggereren is dat God niet de enige schepper is, is dat niet een beetje contradictorisch? 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

 In Jesaja 45:7 staat: "Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.    Er staat dat God de auteur van het kwaad is.  Tenzij Jesaja 45:7 een leugen is.

Ook wel handig om notie van te nemen is dat de duisternis ook een schepping is, maar dat het licht geformeerd wordt door God.    Dat kan ook niet anders, want God bewoont een ontoegankelijk Licht.    Jezus op zijn beurt is dan weer het licht der wereld.  Jezus zal toch niet het geformeerde licht zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Wat je lijkt te suggereren is dat God niet de enige schepper is, is dat niet een beetje contradictorisch?

Dat suggereer ik helemaal niet, dat leid jij er onjuist uit af. Het is heel eenvoudig God heeft redelijke zedelijke wezens geschapen, die hebben de mogelijkheid tot zondigen maar dat is hun keus, dit laat God in Zijn waarde, sterker nog het toont Zijn Almacht terwijl Hem de auteur van het kwaad laten zijn, onmacht laat zien. Maar ik ben klaar met dit onderwerp, wat ik wilde zeggen is gezegd en staat hier op het forum.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Aristarkos:

Dat suggereer ik helemaal niet, dat leid jij er onjuist uit af. Het is heel eenvoudig God heeft redelijke zedelijke wezens geschapen, die hebben de mogelijkheid tot zondigen maar dat is hun keus, dit laat God in Zijn waarde, sterker nog het toont Zijn Almacht terwijl Hem de auteur van het kwaad laten zijn, onmacht laat zien. Maar ik ben klaar met dit onderwerp, wat ik wilde zeggen is gezegd en staat hier op het forum.

Gewoon zoals altijd dus, er is geen andere optie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Aristarkos:

Je kunt de hele Bijbel citeren, je blijft beweren dat God de auteur is van het kwaad.

 


Dus wie gelooft er hier nou niet wat er in de Bijbel staat. Jij of ik? Wat niet bij jouw aannames past dat gooi je weg.  En dat is vrij veel.

 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

 In Jesaja 45:7 staat: "Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.    Er staat dat God de auteur van het kwaad is.  Tenzij Jesaja 45:7 een leugen is.

Ook wel handig om notie van te nemen is dat de duisternis ook een schepping is, maar dat het licht geformeerd wordt door God.    Dat kan ook niet anders, want God bewoont een ontoegankelijk Licht.    Jezus op zijn beurt is dan weer het licht der wereld.  Jezus zal toch niet het geformeerde licht zijn?

Jes. 45:7 is geen leugen, de inleggende uitleg wel, blijkbaar heb jij niet op de link geklikt (← dit is een link) dus ik zal het hier plakken:

Citaat

"Het kwaad door God geschapen?

Jesaja 45:7 
Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.(SV)

I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the LORD do all these things.(KJV)

Ik formeer het licht en schep de duisternis, Ik maak de vrede en schep het onheil; Ik, de HEERE, doe al deze dingen.(HSV)

In Jesaja 45:7 is sprake van parallellisme: licht tegenover duisternis, vrede tegenover onheil. Hier kan het gewoonweg niet ‘het kwaad’ betekenen, omdat dan het Hebreeuwse woord ‘tov’ als antithese er tegenover had moeten staan. Maar dat staat er niet, er staat ‘shalom.’
Hoe komt Jesaja 45:7 overeen met de opvatting dat God geen kwaad heeft geschapen? Er zijn twee belangrijke feiten die moeten worden overwogen.

  1. Het woord dat vertaald is met “kwaad” is van een Hebreeuws woord dat “tegenslag, ellende, rampspoed/tegenspoed, leed, onheil” betekent. Merk op hoe de andere grote Engelse Bijbelvertalingen het woord “ramp” (NIV, HCSB) weergeven, “calamiteit”(NKJV, NAS, ESV) en “wee”(NRSV). Het Hebreeuwse woord kan verwijzen naar moreel kwaad, en heeft vaak deze betekenis in de Hebreeuwse Geschriften. Vanwege de diversiteit van mogelijke definities, is het onverstandig om aan te nemen dat “ik het kwaad creëer” in Jesaja 45: 7 verwijst naar God die moreel kwaad tot bestaan brengt.
  2. De context van Jesaja 45:7 maakt duidelijk dat iets anders dan “het in het leven roepen van moreel kwaad” in gedachten is. De context van Jesaja 45:7 is dat God Israël beloont voor gehoorzaamheid en Israël straft voor ongehoorzaamheid. God schenkt de zaligheid en zegeningen uit aan degenen aan wie Hij de voorkeur geeft. God brengt oordeel over degenen die tegen Hem blijven rebelleren. “Wee hem die ruzie maakt met zijn Meester” (Jesaja 45:9). Dat is de persoon aan wie God “kwaad” en “ramp” brengt. Dus in plaats van te zeggen dat God “moreel kwaad” heeft geschapen, presenteert Jesaja 45:7 een gemeenschappelijk thema in de Schrift – dat God rampspoed brengt over degenen die doorgaan in hardvochtige rebellie tegen hem.

Noch de oorspronkelijke auteur noch de vertalers van King James bedoelden te zeggen dat God moreel kwaad begaat. De sleutel tot het begrijpen van de intentie in de KJV is om te beseffen hoeveel woorden in de loop van de tijd van betekenis veranderen. Als je het Oxford Etymological Dictionary controleert, zul je zien dat het Engelse woord “evil” toen de KJV werd geproduceerd (1611) werd gebruikt om iets onaangenaams aan te duiden, niet alleen moreel kwaad. We gebruiken het woord niet langer op deze manier in het moderne Engels, dus moderne versies vertalen Jesaja 45:7 anders."

Aristarkos

Bron: https://kruisdrops.nl/geloofsverdediging/het-kwaad-door-god-geschapen/

bewerkt door Aristarkos
Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Aristarkos:

Jes. 45:7 is geen leugen, de inleggende uitleg wel, blijkbaar heb jij niet op de link geklikt (← dit is een link) dus ik zal het hier plakken:

"Het kwaad door God geschapen?

Jesaja 45:7 
Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.(SV)

I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the LORD do all these things.(KJV)

Ik formeer het licht en schep de duisternis, Ik maak de vrede en schep het onheil; Ik, de HEERE, doe al deze dingen.(HSV)

In Jesaja 45:7 is sprake van parallellisme: licht tegenover duisternis, vrede tegenover onheil. Hier kan het gewoonweg niet ‘het kwaad’ betekenen, omdat dan het Hebreeuwse woord ‘tov’ als antithese er tegenover had moeten staan. Maar dat staat er niet, er staat ‘shalom.’
Hoe komt Jesaja 45:7 overeen met de opvatting dat God geen kwaad heeft geschapen? Er zijn twee belangrijke feiten die moeten worden overwogen.

  1. Het woord dat vertaald is met “kwaad” is van een Hebreeuws woord dat “tegenslag, ellende, rampspoed/tegenspoed, leed, onheil” betekent. Merk op hoe de andere grote Engelse Bijbelvertalingen het woord “ramp” (NIV, HCSB) weergeven, “calamiteit”(NKJV, NAS, ESV) en “wee”(NRSV). Het Hebreeuwse woord kan verwijzen naar moreel kwaad, en heeft vaak deze betekenis in de Hebreeuwse Geschriften. Vanwege de diversiteit van mogelijke definities, is het onverstandig om aan te nemen dat “ik het kwaad creëer” in Jesaja 45: 7 verwijst naar God die moreel kwaad tot bestaan brengt.
  2. De context van Jesaja 45:7 maakt duidelijk dat iets anders dan “het in het leven roepen van moreel kwaad” in gedachten is. De context van Jesaja 45:7 is dat God Israël beloont voor gehoorzaamheid en Israël straft voor ongehoorzaamheid. God schenkt de zaligheid en zegeningen uit aan degenen aan wie Hij de voorkeur geeft. God brengt oordeel over degenen die tegen Hem blijven rebelleren. “Wee hem die ruzie maakt met zijn Meester” (Jesaja 45:9). Dat is de persoon aan wie God “kwaad” en “ramp” brengt. Dus in plaats van te zeggen dat God “moreel kwaad” heeft geschapen, presenteert Jesaja 45:7 een gemeenschappelijk thema in de Schrift – dat God rampspoed brengt over degenen die doorgaan in hardvochtige rebellie tegen hem.

Noch de oorspronkelijke auteur noch de vertalers van King James bedoelden te zeggen dat God moreel kwaad begaat. De sleutel tot het begrijpen van de intentie in de KJV is om te beseffen hoeveel woorden in de loop van de tijd van betekenis veranderen. Als je het Oxford Etymological Dictionary controleert, zul je zien dat het Engelse woord “evil” toen de KJV werd geproduceerd (1611) werd gebruikt om iets onaangenaams aan te duiden, niet alleen moreel kwaad. We gebruiken het woord niet langer op deze manier in het moderne Engels, dus moderne versies vertalen Jesaja 45:7 anders."

Aristarkos

Bron: https://kruisdrops.nl/geloofsverdediging/het-kwaad-door-god-geschapen/

De enige die uitlegt is de lezer.  Waar jij heen wilt is een gewenste uitleg zoeken. (De uitleg die jou aan staat)  Voorts neem ik de SV uitermate serieus, beter dan veel moderne vertalingen.  Jesaja 45:7 maakt inderdaad gebruik van tegenstellingen.    Zoals ik Jesaja 45:7 lees kan de mens in 'het licht' leven met de bijbehorende vrede of in de geschapen duisternis met het bijbehorende kwaad.

Ik hoef dus niet op zoek naar alternatieve uitleg, God legt mij de keuze voor om in het geformeerde licht te leven of in de geschapen duisternis.   Waarmee de schepping zelve de duisternis is en het kwaad bevat.  En dan blijft God gewoon de enige Schepper en zit in de schepping zelve het kwaad al besloten.  Voor mij uitermate logisch.  Binnen het geschapene zijn allerlei zaken welke ik kan begeren.  Het was noodzakelijk dat God het kwaad schiep, zelfs volkomen logisch.  

Jezus geeft ook uitleg omtrent de kwaadaardigheid van de schepping.  Ik zag je het vers laatst nog citeren, ik zal hem er nog even in gooien:

Hebt de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. Indien iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem. Want al wat in de wereld is: de begeerte des vlezes, de begeerte der ogen en een hovaardig leven, is niet uit de Vader, maar uit de wereld.  (Joh 2)

Ik verval dus eigenlijk in herhaling, het is de Adam (of Eva) in ons zelf die begeert.   In het geformeerde licht is geen begeren mogelijk, er is daar niks om te begeren.   Maar dan moet je natuurlijk nog wel even begrijpen dat het geformeerde licht een geestelijk licht is.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-9-2023 om 20:47 zei Hermanos2:

Adam en Eva was het eerste mensenpaar. Adam werd rechtstreeks geschapen door God. En dat is niet langer geleden dan zeg 10.000 jaar. 


Wat ook nog een heel goede mogelijkheid is, waar ik zelf ook in geloof, is dat het een oude aarde is en een jonge (6000 jaar) mensheid.   Persoonlijk geloof ik dat er tussen Genesis 1:1 en Genesis 1:2 een grote vloed is geweest die de oude aarde helemaal heeft bedekt en waarin alle dieren zijn gestorven

Zie onderstaand artikel waarin staat dat er in de grondtekst van Genesis 1 staat dat de aarde woest en ledig werd.  Dat heb ik ooit ook geleerd in een bijbelstudie van Frank Ouweneel.  Ik denk dat dat de grote allesverwoestende vloed was (dus niet die van Noach maar veel eerder) waar 2 Petrus 3:5 ook melding van maakt. 

https://www.hetbestenieuws.nl/artikelen/Janse/creatie.htm

 

Dit legt alle puzzelstukjes op hun plek. Ook dat men oude fossielen heeft gevonden.  En de huidige mensheid is dan toch jong. Gewoon 6000 jaar vanaf Adam.

Dan is de huidige hemel en aarde de tweede hemel en aarde. En na de duizend jaar (duizendjarig rijk) vergaat deze hemel en aarde door vuur en komt er een derde hemel en aarde. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flawless victory:


Wat ook nog een heel goede mogelijkheid is, waar ik zelf ook in geloof, is dat het een oude aarde is en een jonge (6000 jaar) mensheid.   Persoonlijk geloof ik dat er tussen Genesis 1:1 en Genesis 1:2 een grote vloed is geweest die de oude aarde helemaal heeft bedekt en waarin alle dieren zijn gestorven

Zie onderstaand artikel waarin staat dat er in de grondtekst van Genesis 1 staat dat de aarde woest en ledig werd.  Dat heb ik ooit ook geleerd in een bijbelstudie van Frank Ouweneel.  Ik denk dat dat de grote allesverwoestende vloed was (dus niet die van Noach maar veel eerder) waar 2 Petrus 3:5 ook melding van maakt. 

https://www.hetbestenieuws.nl/artikelen/Janse/creatie.htm

 

Dit legt alle puzzelstukjes op hun plek. Ook dat men oude fossielen heeft gevonden.  En de huidige mensheid is dan toch jong. Gewoon 6000 jaar vanaf Adam.

Dan is de huidige hemel en aarde de tweede hemel en aarde. En na de duizend jaar (duizendjarig rijk) vergaat deze hemel en aarde door vuur en komt er een derde hemel en aarde. 


Kon mijn bericht niet meer aanvullen, daarom zo. Wij leven nu als het ware op de tweede aarde, de eerste aarde werd gereinigd met water. Deze tweede aarde zal aan het einde van de 1000 jaar gereinigd worden door vuur. En dan schept God een geheel nieuwe hemel en aarde, de derde dus als het ware. 
 

Hoe de eerste aarde volliep met water weet ik niet, maar het zou kunnen zijn gekomen door een kanteling van de aarde.  Een aantal jaren geleden heb ik eens een documentaire gezien waarin werd vermeld dat men orchideeen had gevonden in het ijs op een van de polen. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Flawless victory:

Dit legt alle puzzelstukjes op hun plek. Ook dat men oude fossielen heeft gevonden.  En de huidige mensheid is dan toch jong. Gewoon 6000 jaar vanaf Adam

Dat is wel erg simplistisch, want je negeert een hoop zaken die dan zouden worden gevonden. Er zijn ook sporen van mensen die veel ouder zijn dan 6000 jaar.  En geen enkel spoor van een overstroming uit die tijd. Om maar een paar zaken te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Arme Neanderthalers en andere vroegere mensensoorten.  Anno 2024 wordt hun bestaan even uitgewist op Credible.   De eerste aarde is verdwenen onder water (smeltende poolkappen?), zou Plato dan toch gelijk hebben gehad met zijn verzonken continent?

Maar de tweede aarde is reeds miljoenen jaren geleden door vuur vergaan.  https://nl.wikipedia.org/wiki/Chicxulubkrater

Citaat

De Chicxulubkrater is het 180 kilometer brede restant van een inslag van een planetoïde die ongeveer 66 miljoen jaar geleden heeft plaatsgevonden. De krater werd in 1991 ontdekt. De inslag ervan heeft waarschijnlijk (mede) geleid tot het einde van het tijdperk der dinosauriërs.

 

Bosbranden waren de wijze waarop de tweede aarde verging:

Citaat

Aldus, speculeert men, moeten er tot enkele uren na de inslag wereldwijd meteorietenregens zijn geweest. Veel sterfte heeft wellicht direct in deze regens plaatsgevonden. In ieder geval zouden deze regens wereldwijd bosbranden hebben veroorzaakt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Flawless victory:


Wat ook nog een heel goede mogelijkheid is, waar ik zelf ook in geloof, is dat het een oude aarde is en een jonge (6000 jaar) mensheid.   Persoonlijk geloof ik dat er tussen Genesis 1:1 en Genesis 1:2 een grote vloed is geweest die de oude aarde helemaal heeft bedekt en waarin alle dieren zijn gestorven

Zie onderstaand artikel waarin staat dat er in de grondtekst van Genesis 1 staat dat de aarde woest en ledig werd.  Dat heb ik ooit ook geleerd in een bijbelstudie van Frank Ouweneel.  Ik denk dat dat de grote allesverwoestende vloed was (dus niet die van Noach maar veel eerder) waar 2 Petrus 3:5 ook melding van maakt. 

https://www.hetbestenieuws.nl/artikelen/Janse/creatie.htm

 

Dit legt alle puzzelstukjes op hun plek. Ook dat men oude fossielen heeft gevonden.  En de huidige mensheid is dan toch jong. Gewoon 6000 jaar vanaf Adam.

Dan is de huidige hemel en aarde de tweede hemel en aarde. En na de duizend jaar (duizendjarig rijk) vergaat deze hemel en aarde door vuur en komt er een derde hemel en aarde. 

Wat er allemaal verzonnen wordt om een tekst toch historisch kloppend te maken.   
Dat hebben de schrijvers toch nooit zo bedoeld.  
Deze wil juist de wording (genesis) beschrijven van het volk Israël.

Bij begin is God gaan scheppen,- de hemelen en het aardland. 

Het aardland is in z’n geschieden geworden 
   woestheid en warboel, en duisternis 
   op het aanschijn van de oervloed,- 
en geestesadem van God wervelend over het aanschijn van de wateren.

Je hebt een te grote duim als je hier een oudere schepping in wilt lezen.  
En weer puur om (en dat is winst) het kloppend te maken met de wetenschappelijke inzichten.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Breuk:

Wat er allemaal verzonnen wordt om een tekst toch historisch kloppend te maken.   
Dat hebben de schrijvers toch nooit zo bedoeld.  
Deze wil juist de wording (genesis) beschrijven van het volk Israël.

 


De beschrijving van het ontstaan van het volk Israël is niet een literair construct maar een letterlijke gebeurtenis. De scheppingsmythologie (wat niet betekent dat het verzinsels zijn!) in de Bijbel vinden we meer gedetailleerd terug in veel oudere geschriften uit Mesopotamië.  Lees eens een goed boek van professor Zacharia Sitchin: ” De twaalfde planeet” en begin daarin met hoofdstuk 12 (Genesis) tot en met 15. Daarin lees je hoe de “goden” (de Nefilim) de homo sapiens mens schiepen naar hun beeld en gelijkenis (door genetische manipulatie van hun eigen genen met een voorloper van de homo sapiens). Met vele tekstbewijzen en afbeeldingen uit Mesopotamië erbij. 

De letterlijke schepping van Adam en Eva (die niet alleen staan voor die individuen maar voor de gehele mensheid, homo sapiens, Adam betekent naast mens ook mensheid) zou je kunnen zien als het ontstaan van het volk Israël.  Het is de schepping van homo sapiens door de “goden”, de Nefilim, als werkvolk.   Die eerste mensen (want na Adam vond er serie-“productie” plaats van Adam, wat aardeling betekent) waren naakt. Ze waren bedoeld als slaven van de goden en werden dom gehouden. Ze waren naakt en ze hadden seks als de  dieren en met dieren. Totdat de “slang” (een Nefilim, wetenschapper genaamd Enki) hen erop wees dat ze naakt waren en de goden niet en hun leerde seks met hun eigen soortgenoten te hebben in plaats van met dieren. De broer van Enki, genaamd Enlil (die heerste over de aarde), was razend want dit was niet zijn bedoeling met het project mens. Enlil wilde mens primitief houden en onderdrukken voor eigen gewin.

Lees daarná de rest van het boek en veel teksten in de bijbel, met name die in het Oude Testament, vallen op hun plek.  En de informatie die de Soemerische geschriften aandragen bevestigen zowel de geldigheid van de evolutie-theorie en de waarheid van het bijbelverhaal en tonen aan dat er in werkelijkheid geen enkele tegenspraak is tussen die twee. De Soemeriërs beschrijven dat de mens zowel een doelbewuste schepping van de “goden” is als een schakel in de evolutionaire keten. 

De wezens uit de Griekse mythologie, half mens half dier, zijn ook geen verzinsels. Dit waren mislukte  creaties van de Nefilim door genetische manipulatie.  Die creaties werden niet oud en waren niet vruchtbaar.  Omdat de Nefilim werkers nodig hadden die intelligent genoeg waren om hen het werk uit handen te nemen, hebben ze uiteindelijk hun eigen genen gebruikt om de homo sapiens mens te creëren. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

https://nl.wikipedia.org/wiki/Silurische_hypothese#:~:text=De Silurische hypothese is een,jaren geleden zou hebben bestaan.

De Silurische hypothese is een gedachte-experiment[1] waarbij wordt onderzocht of de moderne wetenschap in staat is om bewijzen te vinden van een geavanceerde beschaving die miljoenen jaren geleden zou hebben bestaan. De hypothese stelt dat er op aarde een beschaving zou kunnen hebben bestaan vóór de mens, maar dat eventuele bewijzen hiervan door de tijd heen zijn verdwenen.

Het concept van pre-menselijke beschavingen is verkend in de populaire cultuur, waaronder boeken, televisieseries en korte verhalen.     

Waren de 'goden' de oerbewoners van onze planeet en de "goden' die de mens hebben geschapen?  (Waar blijft God eigenlijk als Schepper?)   Zou Erich von Däniken dan toch gelijk hebben ?    Als puber was ik gek op Erich von Däniken, maar nu ben ik groter geworden en denk ik dat de man een grote duim had.   

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Hopper:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Silurische_hypothese#:~:text=De Silurische hypothese is een,jaren geleden zou hebben bestaan.

De Silurische hypothese is een gedachte-experiment[1] waarbij wordt onderzocht of de moderne wetenschap in staat is om bewijzen te vinden van een geavanceerde beschaving die miljoenen jaren geleden zou hebben bestaan. De hypothese stelt dat er op aarde een beschaving zou kunnen hebben bestaan vóór de mens, maar dat eventuele bewijzen hiervan door de tijd heen zijn verdwenen.

Het concept van pre-menselijke beschavingen is verkend in de populaire cultuur, waaronder boeken, televisieseries en korte verhalen.     

Waren de 'goden' de oerbewoners van onze planeet en de "goden' die de mens hebben geschapen?  (Waar blijft God eigenlijk als Schepper?)   Zou Erich von Däniken dan toch gelijk hebben ?    Als puber was ik gek op Erich von Däniken, maar nu ben ik groter geworden en denk ik dat de man een grote duim had.   

Zo lust ik er nog wel een paar.
Een idiote gedacht verandert niet in iets zinnigs door het 'gedachte-experiment' te noemen.
Als er een geavanceerde beschaving is geweest, dan moeten daar sporen van zijn en dan is dat te bewijzen.
Je kunt ook stellen dat er een beschaving is geweest waarin konijntjes met slakken de aarde regereerden, maar dat daar niets van is terug te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Zo lust ik er nog wel een paar.
Een idiote gedacht verandert niet in iets zinnigs door het 'gedachte-experiment' te noemen.
Als er een geavanceerde beschaving is geweest, dan moeten daar sporen van zijn en dan is dat te bewijzen.
Je kunt ook stellen dat er een beschaving is geweest waarin konijntjes met slakken de aarde regereerden, maar dat daar niets van is terug te vinden.

Een gedachte-experiment wil niet zeggen dat ik er in geloof.   Maar ik zag dat diverse forumdeelnemers met allerlei gedachte-experimenten op grond van de Bijbel bezig waren en ik sloot daar wat bij aan.    Zelf vermoed ik dat de wetenschap gelijk heeft en dat er al honderduizenden jaren mensachtigen rondlopen op aarde.   En dat de sprookjes zoals die hier geschreven worden door de diverse forumdeelnemers uit de grote duim komen.    Dus ga ik meer voor de hypothese dat "Adam en Eva" verzonnen zijn door de schrijver van Genesis.   En dat het onbekend is wie 'de eerste mens' was.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid