Spring naar bijdragen

Genadeleer of Verdiensteleer ?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 530
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Met nous wordt de hoogste vorm van denken, een bijna goddelijk denken bedoeld. Het is de soort intellectuele intuïtie die aan het werk is als je definities, concepten ineens begrijpt, plots 'ziet', al

Uitsluitend door genade worden we gered en kunnen we met God verzoend worden. Hij zet altijd de eerste stap. Aan dat werk kunnen wij niets aan- of afdoen, behalve dan zijn genade wel of niet aanvaarde

Maar..zodra je er een "behalve dan" achteraan plaatst... is het geen "uitsluitend door Genade meer, maar komt er toch iets bij wat je er zelf voor doet of laat.  Dan is het geen -om niet- maar genade

Zojuist zei TTC:

Veranderen zal het niet, en toch blijft die basis exact hetzelfde. 

Nog 1 ding. Forumetiquette!!!

Als iemand vraagt "wat zei x dan?" Dan kan je gewoon quoteren wat die mens zei alvorens nog meer rond de pot te draaien.

Ik kan in minder dan 10 zinnen samenvatten waarover het ging tot ge met uw verdoken beledigingen begon.

Hou u wa bezig met Hopper en laat mij met rust in de toekomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fundamenteel:

Nog 1 ding. Forumetiquette!!! Als iemand vraagt "wat zei x dan?" Dan kan je gewoon quoteren wat die mens zei alvorens nog meer rond de pot te draaien. Ik kan in minder dan 10 zinnen samenvatten waarover het ging tot ge met uw verdoken beledigingen begon. Hou u wa bezig met Hopper en laat mij met rust in de toekomst.

Als je denkt dat we in je vallen blijven trappen, is de verdienste dat we ervan geleerd hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Complotdenkers zijn per definitie rechts.

De complotdenkers in de dertiger en zeventiger jaren van de vorige eeuw waren rechts noch links. Ze bleken trouwens wel gelijk te hebben. Politiek bestaat namelijk bij de gratie van complotten. Als je dat niet weet ben je een historische analfabeet (ene professor Jansen). 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

De complotdenkers in de dertiger en zeventiger jaren van de vorige eeuw waren rechts noch links. Ze bleken trouwens wel gelijk te hebben. Politiek bestaat namelijk bij de gratie van complotten. Als je dat niet weet ben je een historische analfabeet (ene professor Jansen). 

Klopt als een bus, het zwaartepunt van een samenleving kan zich op een niveau bevinden waardoor links- en/of rechts volstrekt onduidelijk is, hiermee zeggend dat al het andere buiten het aandachtsveld valt. Maar dat is de laatste decennia enorm veranderd, zodat meer mensen toegang hebben tot nuttige informatie die een heel ander beeld van de werkelijkheid schetst, gelukkig maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Willempie:

De complotdenkers in de dertiger en zeventiger jaren van de vorige eeuw waren rechts noch links. Ze bleken trouwens wel gelijk te hebben. Politiek bestaat namelijk bij de gratie van complotten. Als je dat niet weet ben je een historische analfabeet (ene professor Jansen). 

Complotdenkers door de eeuwen heen hebben 'de Joden' de schuld gegeven van van alles en nog wat.  De Protocollen van de wijzen van Sion is zo'n voorbeeld van complotdenken uit vroegere tijden.  Of hoe 'Joden' werden weggezet als bankiers en 'achter de schermen' aan de touwtjes trekken (Rothschild).

Iemand als Hitler heeft hier handig op ingespeeld en we weten hoe dat is afgelopen.  Verder wil ik er niet te veel aandacht aan geven, maar het moge duidelijk zijn dat ik niet enthousiast ben over 'complotdenken'.  En ook niet over antisemitisme in het algemeen, nationalisme en andere 'ismes'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Complotdenkers door de eeuwen heen hebben 'de Joden' de schuld gegeven van van alles en nog wat.  De Protocollen van de wijzen van Sion is zo'n voorbeeld van complotdenken uit vroegere tijden.  Of hoe 'Joden' werden weggezet als bankiers en 'achter de schermen' aan de touwtjes trekken (Rothschild).

Je moet dus onderscheid maken. Dat moet je trouwens met alles, zelfs met eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Je moet dus onderscheid maken. Dat moet je trouwens met alles, zelfs met eten.

Als ik een groep benoem, dan is dat hokjesdenken.  En ik snap best dat complotdenkers gradueel is, niet alle complotdenkers zijn kwaadaardig.   Ik vind het echter glad ijs en niet conform de leer van Jezus.   Een leer die ik dusdanig opvat dat we 'het aardse' juist dienen los te laten. (Dus ook geen crypto) Desgewenst geef ik er wel een bijbelcitaat bij.  Jezus neem ik serieus, complotdenkers niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Hopper:

Verder wil ik er niet te veel aandacht aan geven, maar het moge duidelijk zijn dat ik niet enthousiast ben over 'complotdenken'.  En ook niet over antisemitisme in het algemeen, nationalisme en andere 'ismes'.

Met een lijstje van ongeveer 340-ismen wordt het misschien moeilijker om niet in termen van complot te denken, dan wel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Hopper:

Als ik een groep benoem, dan is dat hokjesdenken.  En ik snap best dat complotdenkers gradueel is, niet alle complotdenkers zijn kwaadaardig.   Ik vind het echter glad ijs en niet conform de leer van Jezus.   Een leer die ik dusdanig opvat dat we 'het aardse' juist dienen los te laten. (Dus ook geen crypto) Desgewenst geef ik er wel een bijbelcitaat bij.  Jezus neem ik serieus, complotdenkers niet.

De Bijbel spreekt ook over complotten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Eenheid in verscheidenheid biedt veel marge om die eenheid te missen, misschien is het zo wel bedoeld? 

Nee, er wordt bedoeld dat er door overheden complotten worden gesmeed om mensen te onderdrukken en soms zelf uit te roeien. Om die reden is vertrouwen in overheden niet terecht. Wantrouwen wel (en ook zelfs nodig). 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Hopper:

Als ik een groep benoem, dan is dat hokjesdenken.  En ik snap best dat complotdenkers gradueel is, niet alle complotdenkers zijn kwaadaardig.   Ik vind het echter glad ijs en niet conform de leer van Jezus.   Een leer die ik dusdanig opvat dat we 'het aardse' juist dienen los te laten. (Dus ook geen crypto) Desgewenst geef ik er wel een bijbelcitaat bij.  Jezus neem ik serieus, complotdenkers niet.

Jezus openbaarde het complot/agenda aan ons?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Nee, er wordt bedoeld dat er door overheden complotten worden gesmeed om mensen te onderdrukken en soms zelf uit te roeien. Om die reden is vertrouwen in overheden niet terecht. Wantrouwen wel (en ook zelfs nodig). 

Probeer Kurt Gödel misschien even of de paraconsistente logica van Aristoteles, of zoveel meer dat anders laat blijken.  

2 minuten geleden zei Fundamenteel:

Jezus openbaarde het complot/agenda aan ons?

We zijn weer vertrokken, om niet veel later in kronkels te verzanden omdat we beginselen overboord kieperen, succes. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Petrus 5:8 Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden;

In de KJV gebruiken ze "schemes", sluwe plannen... Ergo complotten.

Een christen weet dat er complotten gaande zijn om een wereldmunt en werelddominatie uit te bouwen. Of gaan we kind met badwater blijven weggooien om de wereldse standpunten boven onze Bijbel te plaatsen?

Het was trouwens een complot/samenzwering dat den Eniggeboren Zoon van God vermoord werd. De waarheid.

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Petrus 5:8 Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden; In de KJV gebruiken ze "schemes", sluwe plannen... Ergo complotten. Een christen weet dat er complotten gaande zijn om een wereldmunt en werelddominatie uit te bouwen. Of gaan we kind met badwater blijven weggooien om de wereldse standpunten boven onze Bijbel te plaatsen? Het is trouwens een complot/samenzwering dat den Eniggeboren Zoon van God vermoordde. De waarheid.

Zou je niet liever een retour naar de goudstandaard willen? Vergeet dan niet dat het om balans gaat en het redelijke evenwicht. 

10 minuten geleden zei Fundamenteel:

Een christen weet dat er complotten gaande zijn om een wereldmunt en werelddominatie uit te bouwen.

Ga je ook dat weer totaal vertekend weergeven om je haat en tweestrijd te kunnen blijven ventileren? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Kijk gewoon naar de geschiedenis. Overheden liegen hun volk altijd voor. Ook in België en Nederland.

In het hier en nu is geschiedenis irrelevant, net zoals Hegel kon zeggen dat we geleerd hebben dat we niets van de geschiedenis hebben geleerd. 

3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Als christen ben je constant in strijd en zullen anderen u altijd van haatspraak beschuldigen als ge in de waarheid blijft staan.

Strijd is de vader der dingen, zelfs Heraclitus wist dat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid