Spring naar bijdragen

Genadeleer of Verdiensteleer ?


Aanbevolen berichten

Op 1-8-2023 om 06:42 zei Fundamenteel:

Wij mogen onze beide handen kussen dat er nog predikanten bestaan die durven terug "schreeuwen" tegen het politiek correct gedrocht dat onze identiteit en cultuur vermoordt tussen schapen die de wolven als herders leerden zien.

Herkaderen of 'reframing' is de techniek om iets een andere betekenis te geven. Een belangrijk uitgangspunt bij deze techniek is dat iets pas betekenis krijgt in een bepaalde context. 'All meaning is context dependend' zoals Alfred Korzybski in 1933 in zijn boek 'Science and sanity’ schreef.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 530
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Met nous wordt de hoogste vorm van denken, een bijna goddelijk denken bedoeld. Het is de soort intellectuele intuïtie die aan het werk is als je definities, concepten ineens begrijpt, plots 'ziet', al

Uitsluitend door genade worden we gered en kunnen we met God verzoend worden. Hij zet altijd de eerste stap. Aan dat werk kunnen wij niets aan- of afdoen, behalve dan zijn genade wel of niet aanvaarde

Maar..zodra je er een "behalve dan" achteraan plaatst... is het geen "uitsluitend door Genade meer, maar komt er toch iets bij wat je er zelf voor doet of laat.  Dan is het geen -om niet- maar genade

29 minuten geleden zei TTC:

Interactie kan complexe systemen tot gevolg hebben, waarbij het moeilijk tot onmogelijk is om duidelijke causale verbanden waar te nemen

Immanuel Kant:

- Causaliteit is een denkmodel waarmee we structureren en begrijpen wat we in onze wereld zien.

- Realisme: de stelling dat de werkelijkheid onafhankelijk van ons bestaat en niet alleen als een mentale droom in ons hoofd.

- Oecumenisch zijn: er zijn verschillende perspectieven en methodes nodig om de sociale realiteit te categoriseren en te conceptualiseren

 

Denk ik aan correlaties en causale verbanden, dan denk ik aan Kahneman. Hier een aardig stukje over Humans en Econs, heuristiek en biasen & Keuzen, waarden en kaders :

https://www.sampol.be/2012/11/ons-feilbare-denken-thinking-fast-and-slow

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Petra.:

Immanuel Kant:

- Causaliteit is een denkmodel waarmee we structureren en begrijpen wat we in onze wereld zien.

- Realisme: de stelling dat de werkelijkheid onafhankelijk van ons bestaat en niet alleen als een mentale droom in ons hoofd.

- Oecumenisch zijn: er zijn verschillende perspectieven en methodes nodig om de sociale realiteit te categoriseren en te conceptualiseren

Denk ik aan correlaties en causale verbanden, dan denk ik aan Kahneman. Hier een aardig stukje over Humans en Econs, heuristiek en biasen & Keuzen, waarden en kaders :

https://www.sampol.be/2012/11/ons-feilbare-denken-thinking-fast-and-slow

Het voordeel van internet is dat een reeks paradoxen en anomalieën tot ieders aandacht beschikbaar zijn, het zegt nog niets over de acceptatie, respons, introspectie, elaboratie en/of besluitvorming.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Petra.:

Denk ik aan correlaties en causale verbanden, dan denk ik aan Kahneman. Hier een aardig stukje over Humans en Econs, heuristiek en biasen & Keuzen, waarden en kaders.

Zin in wat experimentjes die tonen hoe vernuftig maar tegelijk gebrekkig ons cognitief apparaat werkt? Dan is Ons feilbare denken een aan te raden boek. De auteur, psycholoog Daniel Kahneman is wereldklasse en publiceerde meermaals in toptijdschriften als Science, maar hij slaagt er wonderwel in om zijn inzichten ook toegankelijk te maken voor een breder publiek. Veel van het werk is gebeurd samen met Amos Tversky die in 1996 overleden is. Ons feilbaar denken biedt niet alleen inzicht in Kahnemans en Tversky’s werk, het biedt ook een doorkijkje naar de manier waarop de twee onderzoekers elkaar kenden en hoe hun ideeën tot stand zijn gekomen.

8 uur geleden zei Petra.:

Oecumenisch zijn: er zijn verschillende perspectieven en methodes nodig om de sociale realiteit te categoriseren en te conceptualiseren.

Mindfulness voor dummies is ook een aanrader, maar dan wel tegen niemand zeggen wat de uitkomst is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Petra.:

Denk ik aan correlaties en causale verbanden, dan denk ik aan Kahneman. Hier een aardig stukje over Humans en Econs, heuristiek en biasen & Keuzen, waarden en kaders.

Misschien is de Kondratieffcyclus interessant om het werk van Kahneman op te enten, als een proef op de som zo je wil. Maar wees bedachtzaam, er zouden zelfs christenen zijn die nog niet eerder van het Dunning-Krugereffect gehoord hebben, wonderbaarlijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Je bedoelt voeden wat je beklaagt, zo gaat het nu eenmaal. 

Lol neen. Ik ben wekelijks iets aant kopen op diverse tijdstippen.

Weet ge nog hoeveel bitcoin stond int begin? Nu is 1 bitcoin 30000 dollar. Zo hebt ge er nu gelijkaardige aan 0,00004 euro die morgen enkele nullen dichter tegen de komma schuiven.

LiteCoin is nu circa 75 euro, maar volgend jaar 90 en het jaar daarna misschien al naartoe de 300.

Schaamteloos enkele rijken kopiëren :D But it works.

Als ik u was, zou ik al uw monetaire kennis toepassen op de beurs en crypto.

Er komt een nieuwe golf aan die enkele coins de hoogte gaat in schieten. Verspreid uw valuta wijs. Het is een klein raampje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fundamenteel:

Lol neen. Ik ben wekelijks iets aant kopen op diverse tijdstippen. Weet ge nog hoeveel bitcoin stond int begin? Nu is 1 bitcoin 30000 dollar. Zo hebt ge er nu gelijkaardige aan 0,00004 euro die morgen enkele nullen dichter tegen de komma schuiven. LiteCoin is nu circa 75 euro, maar volgend jaar 90 en het jaar daarna misschien al naartoe de 300. Schaamteloos enkele rijken kopiëren  But it works. Als ik u was, zou ik al uw monetaire kennis toepassen op de beurs en crypto. Er komt een nieuwe golf aan die enkele coins de hoogte gaat in schieten. Verspreid uw valuta wijs. Het is een klein raampje.

Over demonisch gesproken, maar veel succes. 

1 uur geleden zei Fundamenteel:

Het is een klein raampje.

In ieder geval de blik ernstig vernauwend, en iets anders bestaat niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Over demonisch gesproken, maar veel succes. 

Ja echt... Eerst wou ik zelf al mijn tijd in de MetaVerse bedrijven. Dan zag ik dat het geld daarin om te ruilen zis naar echt geld en de rest is geschiedenis.

Maar ik doe het niet voor mij hoor. Ik volg ene die 2500 euro verspreid heeft over 20 crypto's. Rara wat was zijn omzet? +100K. Dat was wel high risk en ik ben toen niet gevolgd. Spreekt voor zich dat ik nu wel volg en al aan 6,5% rendement zit op nog geen 2 maand tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ja echt... Eerst wou ik zelf al mijn tijd in de MetaVerse bedrijven. Dan zag ik dat het geld daarin om te ruilen zis naar echt geld en de rest is geschiedenis. Maar ik doe het niet voor mij hoor. Ik volg ene die 2500 euro verspreid heeft over 20 crypto's. Rara wat was zijn omzet? +100K. Dat was wel high risk en ik ben toen niet gevolgd. Spreekt voor zich dat ik nu wel volg en al aan 6,5% rendement zit op nog geen 2 maand tijd.

Straks nog een bijbelcitaatje wellicht? 

Op 28-7-2023 om 08:55 zei Petra.:

Moet je er wat voor doen of laten? Kun je door eigen toedoen of beter te doen een betere plek bemachtigen? Of kun je je plekkie zeker stellen ? (=Verdienste) Of maakt het helemaal niet uit wat je doet of laat omdat je het kado krijgt (=Genade).

Heel misschien vinden we enkel gelijkstemming in het simpele, wat onbespreekbaar zal blijken binnen het complexe waarin een reeks anomalieën onbewust tot de normaal gerekend worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Lol neen. Ik ben wekelijks iets aant kopen op diverse tijdstippen.

Weet ge nog hoeveel bitcoin stond int begin? Nu is 1 bitcoin 30000 dollar. Zo hebt ge er nu gelijkaardige aan 0,00004 euro die morgen enkele nullen dichter tegen de komma schuiven.

LiteCoin is nu circa 75 euro, maar volgend jaar 90 en het jaar daarna misschien al naartoe de 300.

Schaamteloos enkele rijken kopiëren :D But it works.

Als ik u was, zou ik al uw monetaire kennis toepassen op de beurs en crypto.

Er komt een nieuwe golf aan die enkele coins de hoogte gaat in schieten. Verspreid uw valuta wijs. Het is een klein raampje.

Ben je nu zondig gedrag aan het promoten?  Het is toch zonneklaar dat crypto werk van satan is (Hebzucht)?

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hopper:

Ben je nu zondig gedrag aan het promoten?  Het is toch zonneklaar dat crypto werk van satan is (Hebzucht)?

Ik promoot dat niet, ik ben erover bezig met een expert in het monteaire.

Is crypto van de duivel of het echte geld? Want door crypto hebben we nu veel meer bewegingsruimte dan daarvoor.

Hoe dan ook, het is wat ge ermee doet en waarom ge het doet dat mee invloed speelt zeker? En zoiets moet je zeker niet doen als je niets kan missen. Ik ben zeker niet kapitalistisch of materialistisch ingesteld, maar het schept wel veel rust geld opzij te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Fundamenteel:

Ja iets met een kameel door het oog van de naald te duwen. Ik legde geen 2,5K in he, veel minder.

Hoe geloofwaardig is het nog, alsof we die patronen niet zouden kunnen opmerken misschien? 

56 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik promoot dat niet, ik ben erover bezig met een expert in het monteaire. Is crypto van de duivel of het echte geld? Want door crypto hebben we nu veel meer bewegingsruimte dan daarvoor. Hoe dan ook, het is wat ge ermee doet en waarom ge het doet dat mee invloed speelt zeker? En zoiets moet je zeker niet doen als je niets kan missen. Ik ben zeker niet kapitalistisch of materialistisch ingesteld, maar het schept wel veel rust geld opzij te hebben.

Houden het amper voor mogelijk, aanvankelijk ging het om een grap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wat is er onchristelijk aan geld binnen brengen?

Het onwaarschijnlijke, contexten door elkaar halen om er je voordeel uit te puren. Maar zo gaat het, ondertussen al de rest buitenspel plaatsen onder het mom van doordachte kennis, het oneigenlijke accentuerend. Maar doe rustig verder, veranderen zal het niet. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid