Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

14 uur geleden zei Hetairos:

Ik denk het niet: negatieve gedachten scheppen sowieso niets, maar breken (dat wat er is!) enkel maar af.

Ik begrijp wat je bedoelt en kan je daarin volgen.

Ik ga het herformuleren: gedachten hebben zowel de kracht om te scheppen als om af te breken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 192
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Inderdaad Hopper ongelooflijk maar waar, ik heb er ook ervaring mee, tis erg persoonlijk anders zou ik het hier uiteenzetten, maar naar eer en geweten kan ik zeggen dat het waar is.

Wat een rare tekst... Hoe kun je nou een goed rentmeester zijn voor de wereld als je de wereld niet liefhebt.    God schiep alles in de wereld incl. het Goede en het Kwade. Teksten genoeg

Mijns inziens is het niet correct om God’s acties door de wetenschap te willen laten bevestigen. Als God een voornemen heeft dan verwezenlijkt hij dat. Ook als wij het niet kunnen verklaren. God vraag

17 uur geleden zei Hopper:
21 uur geleden zei Hetairos:

Over 'selectief de Bijbel lezen' gesproken!

Uit jullie reactie blijkt heel duidelijk dat jullie zo snel mogelijk het zinkende schip willen verlaten en het liefst vóórdat het ondergaat, terwijl God Zijn Zoon juist heeft gegeven opdat de wereld behouden wordt. Punt is dat de Christelijke Gemeente juist is geroepen om die redding van de wereld gestalte te geven. En wel in het hier en nu!

Expand  

Dat zie je goed, ik zou het liefst vandaag nog het zinkende schip verlaten en definitief weer op gaan in het Ene.   Alleen is dat mijn wil en niet mijn wil geschiedde.

Ik vraag me in alle oprechtheid af hoevelen (op dit forum) het in deze met je eens zijn.

Citaat

 

21 uur geleden zei Hetairos:

Dit ben ik met je eens, maar alleen als onze gedachten in overeenstemming zijn met die van God. Dus misschien moeten eerst onze gedachten met die van God worden gesynchroniseerd?

Mijn gedachten zullen nooit gesynchroniseerd zijn met God.   Eén zien en één liefhebben is mij voldoende.

Maar dat is ook niet wat ik schrijf: Ik heb het over de 'gedachten van God', waarmee je jouw gedachten synchroniseert.

Toch zette jouw opmerking mij aan het denken. Want wat ZOUDEN we kunnen omschrijven als de gedachten van God?

Misschien mag ik jou (jullie!) die vraag eens in alle openheid stellen. Want jouw opmerking bepaalde mij bij het gevoel dat mij al jaren bij het schrijven op een forum bekruipt en dat is dat we elkaar niet begrijpen.

Ik denk dat dit topic (Kracht) bij uitstek geschikt is om over de achterliggende vraag verder te praten: Wat is de inhoud van God's gedachten? En dan gaat het me natuurlijk niet concreet over WAT Hij precies denkt, maar veelmeer over de basis of instelling of geur (daar is 'ie weer) van Gods denken. Want dat bedoel ik met 'het synchroniseren met Gods gedachten', dat we op dezelfde manier gaan denken over alles (wat Hij geschapen heeft) zoals Hij dat doet.

Ik schrijf op dit forum eigenlijk maar om één reden en dat is ontdekken dat iemand naar hetzelfde streeft: overeenstemmen met Gods gedachten. Ik denk dat je als mens dan pas kunt zeggen, dat je één met de Schepper bent.

Misschien is nadenken over dit Schriftgedeelte een goed uitgangspunt?

  • Jesaja 55:7-9 (NBG1951) "De goddeloze verlate zijn weg en de ongerechtige man zijn gedachten en hij bekere zich tot de HERE, dan zal Hij Zich over hem ontfermen - en tot onze God, want Hij vergeeft veelvuldig. Want mijn gedachten zijn niet uw gedachten en uw wegen zijn niet mijn wegen, luidt het woord des HEREN. Want zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan uw wegen en mijn gedachten dan uw gedachten". 

 

26 minuten geleden zei HJW2:

Ik begrijp wat je bedoelt en kan je daarin volgen.

Ik ga het herformuleren: gedachten hebben zowel de kracht om te scheppen als om af te breken.

Misschien kun je ook ingaan op mijn reactie op dat wat @Hopper schrijft? Ik geloof wel dat we voor een goed gesprek wat geduld en de wil moeten hebben om te begrijpen wat de ander bedoelt te zeggen. Omgekeerd is er ook wel vertrouwen nodig dat we niet worden afgerekend op wat we schrijven, maar dat we constructief en respectvol argumenteren.

bewerkt door Hetairos
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Hetairos:

Ik denk dat dit topic (Kracht) bij uitstek geschikt is om over de achterliggende vraag verder te praten: Wat is de inhoud van God's gedachten? En dan gaat het me natuurlijk niet concreet over WAT Hij precies denkt, maar veelmeer over de basis of instelling of geur (daar is 'ie weer) van Gods denken. Want dat bedoel ik met 'het synchroniseren met Gods gedachten', dat we op dezelfde manier gaan denken over alles (wat Hij geschapen heeft) zoals Hij dat doet.

Ik denk dat het erg lastig is om vanuit het lagere, menselijke bewustzijn precies zo te denken als het hogere, goddelijke bewustzijn. Persoonlijk loop ik dan tegen allerlei grenzen aan. Voor mij is de conclusie is dat mijn denken en het goddelijke denken overeen gaan komen als ik overstap in het hogere bewustzijn. Voor mij is dat een andere formulering voor het Huiswaarts keren. Naarmate je weer naar Huis gaat, terugkeert naar het goddelijke, zullen je gedachten meer op het goddelijke gaan lijken. Dat is mijn manier van synchroniseren. Wellicht dat er veel meer zijn, maar dit is de methode die het beste bij mij past.

Zoek eerst het Koninkrijk Gods en de rest zal u gegeven worden.

30 minuten geleden zei Hetairos:

Omgekeerd is er ook wel vertrouwen nodig dat we niet worden afgerekend op wat we schrijven, maar dat we constructief en respectvol argumenteren.

Ik zal je nergens op afrekenen, benieuwd naar je gedachten en beweegredenen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

Ik vraag me in alle oprechtheid af hoevelen (op dit forum) het in deze met je eens zijn.

 

Vrijwel niemand.   Matt 16:26 interesseert gelovigen doorgaans niet.  Gelovigen zijn meer met het hiernamaals bezig dan met hun ziel.  De (verloste) ziel is niet in deze wereld.

Citaat

Maar dat is ook niet wat ik schrijf: Ik heb het over de 'gedachten van God', waarmee je jouw gedachten synchroniseert.

Toch zette jouw opmerking mij aan het denken. Want wat ZOUDEN we kunnen omschrijven als de gedachten van God?

God denkt niet zoals wij, dat is een simplificatie.  Een doodlopende weg.  Het Woord is de eerste geestelijke uitstraling van God.  Maar het Woord spreekt niet met aan maat gebonden gedachten/woorden.  

Citaat

Misschien mag ik jou (jullie!) die vraag eens in alle openheid stellen. Want jouw opmerking bepaalde mij bij het gevoel dat mij al jaren bij het schrijven op een forum bekruipt en dat is dat we elkaar niet begrijpen.

Dat klopt.  We spreken over hetzelfde maar niet hetzelfde.  Het Woord onderwijst de mens, maar dat gaat natuurlijk niet in een paar jaar, dat is het gaan van de weg. (Ik ben de weg etc)

Citaat

Ik schrijf op dit forum eigenlijk maar om één reden en dat is ontdekken dat iemand naar hetzelfde streeft: overeenstemmen met Gods gedachten. Ik denk dat je als mens dan pas kunt zeggen, dat je één met de Schepper bent.

Daar ben ik het dan ook 100% mee oneens.  De éénwording gaat allereerst middels het liefhebben zoals Jezus leert.  Waar het de mens brengt daar kunnen we het over hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei HJW2:

Ik snap je argumenten maar vind ze persoonlijk bepaald niet overtuigend.

Dat de wetenschap een jonge aarde bevestigt is gewoon onjuist. Er zal vast iemand ergens lopen die met een zeer christelijke achtergrond op wetrenschappelijk terrein iets beweert. Maar het is wel helder dat de wetenschap bepaald geen jonge aarde aangeeft, integendeel.

Dat de data kloppen zou best kunnen, het zegt niets over de juistheid van de bijbel. Als de ballingschap beschreven staat en de datum klopt, zegt dat helemaal niet dat God daar de hand in gehad heeft.

En Jan Zeilstra......tja. Als hij echt al die mensen genezen had was hij wereldberoemd geweest. Er zijn zeer zeer velen teleurgesteld afgedropen omdat er niets gebeurde. Voor deze mensen was geen nazorg geregeld. Zijn aan hun lot overgelaten. "Genezingen" die wel naar voren kwamen betreffen psycho-somatische aandoeningen, waarbij de kracht van de eigen geest een belangrijke rol speelt.

Van mij bent je vrij het allemaal te geloven, maar objectief gezien vind ik het een zwakke basis.

Je zou natuurlijk de feiten achter de verhalen van genezingen kunnen controleren en deskundigen raadplegen. In de wetenschap is geen bekende verklaring.

Maar wat betreft jonge aarde kan ik je wel vertellen dat er eenvoudige feiten zijn die aantonen dat de geavanceerde theorie van oude aarde onjuist is.

Wat betreft radiodatering die gebruikt wordt om materiaal van het aardoppervlak te dateren: Men vind dat stenen van enkele decennia oud als vele honderduizenden of miljoenen jaren oud worden bevonden. In de volgende video wordt daarvan verslag gedaan, deze video toont aan dat een oude aarde geen juiste theorie is maar ondersteunt het bijbels perspectief:  https://www.youtube.com/watch?v=qmM8Ne9e9-o , het deel over radiodatering begint bij 23.10, een tabel met genoemde gegevens staat bij 28.08. In de video worden veel meer gegevens aangedragen.

 

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW2:

Ik denk dat het erg lastig is om vanuit het lagere, menselijke bewustzijn precies zo te denken als het hogere, goddelijke bewustzijn. Persoonlijk loop ik dan tegen allerlei grenzen aan. Voor mij is de conclusie is dat mijn denken en het goddelijke denken overeen gaan komen als ik overstap in het hogere bewustzijn. Voor mij is dat een andere formulering voor het Huiswaarts keren. Naarmate je weer naar Huis gaat, terugkeert naar het goddelijke, zullen je gedachten meer op het goddelijke gaan lijken. Dat is mijn manier van synchroniseren. Wellicht dat er veel meer zijn, maar dit is de methode die het beste bij mij past.

Zoek eerst het Koninkrijk Gods en de rest zal u gegeven worden.

In jouw laatste opmerking kan ik me helemaal vinden. Met name zijn er twee woorden in die opmerking die in mijn denken naklinken en de prioriteit, die ik ervaar, benadrukken.

Dat is het woordje "eerst" en het woordje "rest". Want WAT versta ik precies onder 'het Koninkrijk Gods'? Want dat bepaalt dan tevens wat ik onder 'rest' versta. Ik denk dat ik in het verleden meer geïnteresseerd was in de 'rest' dan in het 'Koninkrijk van God' zelf. Nu is dat precies andersom. En de afstand tussen het 'Koninkrijk Gods' en 'de rest' neemt nog altijd toe. 

1 uur geleden zei HJW2:

Ik zal je nergens op afrekenen, benieuwd naar je gedachten en beweegredenen.

Dat begrijp ik. Jouw opstelling waardeer ik zeer.

11 minuten geleden zei Hopper:

Daar ben ik het dan ook 100% mee oneens.  De éénwording gaat allereerst middels het liefhebben zoals Jezus leert.  Waar het de mens brengt daar kunnen we het over hebben.

In de Bijbel wordt gezegd: God is liefde. Ik zou hetzelfde kunnen zeggen door de uitspraak in feite om te draaien: De liefde is God. Maar dan stel ik wel de vraag: Wat kan iemand me laten zien van de liefde, zodat ik God daarin kan herkennen? Het punt is dat 'liefhebben' een menselijk, dus in feite een inhoudsloos, begrip is geworden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Barnabas:

Je zou natuurlijk de feiten achter de verhalen van genezingen kunnen controleren en deskundigen raadplegen. In de wetenschap is geen bekende verklaring.

Dat heb ik gedaan en dan blijkt er niets van over te blijven. Een wetenschappelijke verklaring is er niet, omdat er geen sprake is van genezingen.

Het enige waartoe men kan komen is: placebo-effect.

52 minuten geleden zei Barnabas:

Maar wat betreft jonge aarde kan ik je wel vertellen dat er eenvoudige feiten zijn die aantonen dat de geavanceerde theorie van oude aarde onjuist is.

De gehele wetenschap zit ernaast, de enkele fundamentalistische christen heeft als enige gelijk. Het bewijs voor een oude aarde is te overweldigend om terzijde te schuiven met pseudo-wetenschap.

46 minuten geleden zei Hetairos:

Dat is het woordje "eerst" en het woordje "rest". Want WAT versta ik precies onder 'het Koninkrijk Gods'? Want dat bepaalt dan tevens wat ik onder 'rest' versta. Ik denk dat ik in het verleden meer geïnteresseerd was in de 'rest' dan in het 'Koninkrijk van God' zelf. Nu is dat precies andersom. En de afstand tussen het 'Koninkrijk Gods' en 'de rest' neemt nog altijd toe. 

Wat ik onder het Koninkrijk versta ? De Bron van al het bestaan.

Hoe dat eruit ziet en wat ik me daarbij voor moet stellen ? Ik probeer juist me daar geen voorstelling bij te maken. Ik merk dat elke voorstelling een beperking is:

Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en in geen mensenhart is opgekomen. 1 kor 2 vers 9

En wat de rest inhoudt, zie ik dan wel. Ik wil me daar niet door laten ophouden op mijn weg naar huis. Ik wil me, in mijn huidige beperkte, bewustzijn niet concentreren op zaken die ik niet kan bevatten. Daarnaast wil ik het niet in de eerste plaats snappen en doorgronden. Ik wil het beleven, ervaren en ZIJN. En dat gaat niet als je van afstand erover gaat filosoferen.

46 minuten geleden zei Hetairos:

Het punt is dat 'liefhebben' een menselijk, dus in feite een inhoudsloos, begrip is geworden. 

Inderdaad. En daarom vind ik het erg lastig om goddelijke liefde uitgelegd te krijgen. Bij vrijwel iedereen is menselijke liefde het startpunt. En het is toch echt fundamenteel anders. Waarbij zelfs mijn inzichten op dit moment nog onvolmaakt zijn,

bewerkt door HJW2
Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei HJW2:

Dat heb ik gedaan en dan blijkt er niets van over te blijven. Een wetenschappelijke verklaring is er niet, omdat er geen sprake is van genezingen.

Werkelijk? Ik bedoel dezelfde personen interviewen die in de getuigenissen aan het woord zijn, vragen wie hun medische behandelaars waren etc. Want zo kan ik het ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Barnabas:

Werkelijk? Ik bedoel dezelfde personen interviewen die in de getuigenissen aan het woord zijn, vragen wie hun medische behandelaars waren etc. Want zo kan ik het ook.

Heb jij dat gedaan ? De mensen zelf geïnterviewd ? Wat mij betreft zit Jan Zijlstra in dezelfde categorie als Jomanda.

bewerkt door HJW2
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei HJW2:

De gehele wetenschap zit ernaast, de enkele fundamentalistische christen heeft als enige gelijk. Het bewijs voor een oude aarde is te overweldigend om terzijde te schuiven met pseudo-wetenschap.

Henb jij gecontroleerd wat deze mensen in de video zeggen? Evolutietheorie met daaraan gekoppeld de oude aarde zijn ingewikkelde bouwsels, maar ingewikkeldheid en vermaardheid wegen niet o tegen eenvoudige feiten die de fundamenten onderuit halen. Zonder radiodatering stort een heleboel onderbouwind in. Wanneer één steen aantoont dat radiodatering verkeerde resultaten geeft is er reden aante nemen dat de hele methode verkeerd toegepast wordt en de theorie er achter niet deugd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Barnabas:

Henb jij gecontroleerd wat deze mensen in de video zeggen? Evolutietheorie met daaraan gekoppeld de oude aarde zijn ingewikkelde bouwsels, maar ingewikkeldheid en vermaardheid wegen niet o tegen eenvoudige feiten die de fundamenten onderuit halen. Zonder radiodatering stort een heleboel onderbouwind in. Wanneer één steen aantoont dat radiodatering verkeerde resultaten geeft is er reden aante nemen dat de hele methode verkeerd toegepast wordt en de theorie er achter niet deugd.

Heb jij dat gecontroleerd ? Heb jij alle andere metingen gecontroleerd ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei HJW2:

Heb jij dat gedaan ? De mensen zelf geïnterviewd ?

Zelf heb ik een ongeneeslijke psychische ziekte (zie mijn persoonlijk pagina wanneer je op mijn "B" klikt bij "Over mij"en daarin vertel ik daar één en ander over. Hoewel de ziekte als degeneratief is (dat betekent dat het alleen maar erger wordt en behandeling slechts afremming kan bewerken) ben ik eruit gekomen door te geloven in God en de bijbel waarin staat dat God mijn geneesheer is en een patiënt geneest wanneer hij doet wat de dokter zegt. Hoewel ik LIthium gebruikt heb ben ik daarmee gestopt en heb daarna gemerkt dat mijn hoofd gedachten kreeg en zaken uit het verleden aankon die het eerder niet aankon. Onmogelijk volges de artsen (schizofrenie is ongeneeslijk) maar niet voor God. Daarvan kan ik getuigen.

Het terugwerpen van de argumentatie is flauw en bewijst niets.

1 minuut geleden zei HJW2:

Heb jij dat gecontroleerd ? Heb jij alle andere metingen gecontroleerd ? 

Nee, dat hebben anderen gedaan.

8 minuten geleden zei HJW2:

 

Bedant voor de discussie, ik stop er maar mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

 

In de Bijbel wordt gezegd: God is liefde. Ik zou hetzelfde kunnen zeggen door de uitspraak in feite om te draaien: De liefde is God. Maar dan stel ik wel de vraag: Wat kan iemand me laten zien van de liefde, zodat ik God daarin kan herkennen? Het punt is dat 'liefhebben' een menselijk, dus in feite een inhoudsloos, begrip is geworden. 

Zolang je iemand nodig hebt om de liefde te laten zien, kun je God niet herkennen.  Dan heb je een tussenpersoon nodig om God te herkennen.    De liefde staat al prima omschreven in 1 Kor 13.   Een retorische vraag kan zijn, hoe kan ik die liefde verwezenlijken?  Niet door er over na te gaan denken, maar door jezelf open stellen voor de liefde om het wezen te leren kennen.  Dat is een gradueel proces.   En uiteindelijk leer je dan ook herkennen waar gedachten/woorden waar zijn betreffende de liefde.    Iemand zei ooit: "Maar wat is liefde?"   Het opgeven van de eigen wil was het antwoord.  En precies dat leert Jezus.

Het volgen van Jezus is dan ook het (innerlijk) verwezenlijken van liefde en dat doen we dan weer wel middels een tussenpersoon: daadwerkelijke naastenliefde.   Dus geen naastenliefde om een entreekaartje voor het hiernamaals te krijgen, maar naastenliefde zonder eigen belang.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Barnabas:

Zelf heb ik een ongeneeslijke psychische ziekte (zie mijn persoonlijk pagina wanneer je op mijn "B" klikt bij "Over mij"en daarin vertel ik daar één en ander over. Hoewel de ziekte als degeneratief is (dat betekent dat het alleen maar erger wordt en behandeling slechts afremming kan bewerken) ben ik eruit gekomen door te geloven in God en de bijbel waarin staat dat God mijn geneesheer is en een patiënt geneest wanneer hij doet wat de dokter zegt. Hoewel ik LIthium gebruikt heb ben ik daarmee gestopt en heb daarna gemerkt dat mijn hoofd gedachten kreeg en zaken uit het verleden aankon die het eerder niet aankon. Onmogelijk volges de artsen (schizofrenie is ongeneeslijk) maar niet voor God. Daarvan kan ik getuigen.

Lekker nieuws voor mensen die oprecht gebeden hebben en gedaan hebben wat de dokter zei, maar niet zijn genezen.

Ik ben een beetje sceptisch dus: ik neem aan dat je onder behandeling was voor schizofrenie, Heeft de medische wetenschap officieel vastgesteld dat jij genezen bent ? En zo ja, heb je dat zwart op wit ?

Citaat

Nee, dat hebben anderen gedaan.

Wel opvallend. Je vraagt van mij dat ik zaken ga controleren en mensen ga interviewen en zaken zelf ga onderzoeken.......maar zelf doe je dat niet. Daarmee is je hele argument natuurlijk wel weg. Beetje bluffen van jouw kant.

En wat de jonge aarde aangaat:

het zal me worst wezen hoe oud de aarde is, het verandert niets aan mijn pad en mijn doel. Voor mij een non-discussie. Alleen interessant voor fundamentalistische christenen die willen dat de bijbel letterlijk waar is. En alles geloven wat anderen daarover roepen wat in het straatje past.

Ik vertrouw hier gewoon op de wetenschap. Net zoals ik dat de afgelopen maanden in het ziekenhuis heb gedaan. Ik heb braaf alle medicijnen (op 1 na, daar bleek ik allergisch voor) geslikt en heb niet persoonlijk alle metingen gecontroleerd die gedaan zijn om het medicijn op de markt te krijgen.

Als er vervolgens een fundamentalistische anti-medicijn gebruiker binnen zou zijn gelopen die beweert dat er ergens een keer een meting van een medicijn niet heeft geklopt en daarmee een reden denkt te hebben om alle medicijnen te verwerpen........dan ga ik daar niet in mee en blijf vertrouwen op de wetenschap.

bewerkt door HJW2
Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn opinie is dat 'het Woord' geneeskracht heeft.   Zo versta ik ook Matteüs 8:5-17. *Heere! ik ben niet waardig, dat Gij onder mijn dak zoudt inkomen; maar spreek alleenlijk een woord, en mijn knecht zal genezen worden.*

 

Mijn voorstel is om elkaar in zijn of haar waarde te laten en niet de maat te nemen.   Barnabas is de enige die kan getuigen van zijn genezing.  Ik heb geen verstand van zijn aandoening en ik hoef er ook geen bewijzen van.  En als het bij anderen niet werkt dan is wellicht 'het Woord' nog niet zo aanwezig bij die anderen.  Dat kan ik allemaal niet weten.  Het enige wat ik weet is dat het Woord vrij is van psychische aandoeningen of stress.  

 

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei HJW2:

Wat ik onder het Koninkrijk versta ? De Bron van al het bestaan.

Dat is mij te vaag. Ik denk dat ook @Hopper een dergelijk antwoord zou kunnen geven. Ik vermoed echter dat jij het niet zo vaag bedoelt. Persoonlijk zie ik in de term "Het Koninkrijk van God", meer een indicatie van Zijn heerschappij. Dus in feite een manifestatie van Zijn aanwezigheid. Zijn aanwezigheid is altijd op uitnodiging. Ik bedoel daarmee te zeggen, dat God, en dus óók Zijn Zoon, Jezus Christus, altijd wachten op een ja-woord. Eenvoudig gezegd, is 'Het Koninkrijk Gods' dus de werking van Zijn Geest (de Heilige Geest) die in een mensenleven het voortouw neemt. Concreet betekent het voor mij dus dat ik steeds bewuster de Heilige Geest de leiding in mijn leven laat nemen. Het is zoiets als je persoonlijke vriend beslissingen laten nemen, omdat hij meer kennis van zaken heeft dan jij. Je vertrouwt hem dus blindelings. Het punt is dat je dat niet direct doet. Je moet daarin dus echt oefenen. En dat is voor mij het 'onderweg zijn' in het Koninkrijk. 

5 uur geleden zei HJW2:

Hoe dat eruit ziet en wat ik me daarbij voor moet stellen ? Ik probeer juist me daar geen voorstelling bij te maken. Ik merk dat elke voorstelling een beperking is:

Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en in geen mensenhart is opgekomen. 1 kor 2 vers 9

Precies. En daarom is dus oefening nodig, zodat 'de omgang met God' (onder Zijn heerschappij) je steeds meer een indruk geeft van wat God uiteindelijk in petto heeft.

5 uur geleden zei HJW2:

En wat de rest inhoudt, zie ik dan wel. Ik wil me daar niet door laten ophouden op mijn weg naar huis. Ik wil me, in mijn huidige beperkte, bewustzijn niet concentreren op zaken die ik niet kan bevatten. Daarnaast wil ik het niet in de eerste plaats snappen en doorgronden. Ik wil het beleven, ervaren en ZIJN. En dat gaat niet als je van afstand erover gaat filosoferen.

Met 'de rest' bedoel ik dan 'alles dat mij van dat Koninkrijk afleidt. Dus moet ik me ook oefenen, me niet te laten afleiden. Vandaar dat ik het ook heb over prioriteiten. Want die stellen we wel zelf, maar omdat God liefde is, respecteert Hij wel de terughoudendheid die ik van nature heb. Iemand die liefheeft, heeft ook geduld.

5 uur geleden zei HJW2:

Inderdaad. En daarom vind ik het erg lastig om goddelijke liefde uitgelegd te krijgen. Bij vrijwel iedereen is menselijke liefde het startpunt. En het is toch echt fundamenteel anders. Waarbij zelfs mijn inzichten op dit moment nog onvolmaakt zijn,

Daarom wil de Geest ook de liefde vanuit God in de harten uitstorten van degenen die Hem van harte zoeken, want die heeft de mens van nature niet. Dus is de mens, buiten het Koninkrijk van God, nog onvolmaakt. Maar binnen het Koninkrijk is hij op weg naar de volmaaktheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

Zolang je iemand nodig hebt om de liefde te laten zien, kun je God niet herkennen.  Dan heb je een tussenpersoon nodig om God te herkennen.

Daarom heeft God juist Zijn Zoon aan ons gegeven. Jezus toont ons de Vader in volle glorie. Ik kan me het probleem dus levendig voorstellen, als je de Zoon niet herkent.

5 uur geleden zei Hopper:

De liefde staat al prima omschreven in 1 Kor 13. Een retorische vraag kan zijn, hoe kan ik die liefde verwezenlijken?  Niet door er over na te gaan denken, maar door jezelf open stellen voor de liefde om het wezen te leren kennen.

Zoals gebruikelijk sla je weer een essentiële stap over. Ik heb jou al eerder aangegeven, dat je zonder geloof in de Zoon nooit zult komen tot het geloof in God. Puur omdat Hij de enige weg is. Geen mens komt tot de Vader dan door (bemiddeling van) Hem. Het lezen van 1 Kor. 13 is dan als het zien van een weg die zich aan de overkant van een ravijn bevindt, terwijl je weigert (je bent gewoon eigenwijs) de brug te nemen, die even verderop over het ravijn ligt.

5 uur geleden zei Hopper:

 Dat is een gradueel proces.   En uiteindelijk leer je dan ook herkennen waar gedachten/woorden waar zijn betreffende de liefde.    Iemand zei ooit: "Maar wat is liefde?"   Het opgeven van de eigen wil was het antwoord.  En precies dat leert Jezus.

Ja, maar dan zul je toch eerst de Brug moeten nemen. Anders blijft het 'een ver van je bed show'.

5 uur geleden zei Hopper:

Het volgen van Jezus is dan ook het (innerlijk) verwezenlijken van liefde en dat doen we dan weer wel middels een tussenpersoon: daadwerkelijke naastenliefde.   Dus geen naastenliefde om een entreekaartje voor het hiernamaals te krijgen, maar naastenliefde zonder eigen belang.

Naastenliefde wordt in de Bijbel omschreven als een (hoofd)onderdeel van de wet. Als je Jezus gaat volgen met je hart, dan ga je God de Vader liefhebben. De naaste liefhebben is gewoon een opdracht voor alle mensen. Op dit 'liefhebben' wordt ieder mens afgerekend.

Naastenliefde zonder eigenbelang is voor de mens in wiens hart de liefde van God niet is uitgestort, gewoonweg niet mogelijk. Vandaar dat er staat: 'de naaste liefhebben, als jezelf'. Trouwens, degene die 'de naaste liefheeft' om een entreekaartje voor het hiernamaals te krijgen ben ik nog nooit tegengekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-6-2023 om 11:18 zei Hetairos:

Ik wijs jullie ook nog op Johannes 3:16 waar heel expliciet wordt vermeld, dat God de wereld juist liefheeft.

De mensen in de wereld heeft Hij lief, niet het kwaad dat de wereld leidt. Daarom wil Hij de mensen verlossen van het kwaad. Jezus ontkende ook niet dat satan de wereld in zijn macht had. De wereldse macht heb ik het over. Hij bood Jezus alle koninkrijken van de wereld aan voor één daad van aanbidding jegens hem. Jezus zei niet dat satan niet kon omdat hij geen macht had over die koninkrijken. Nee, Hij weigerde en zei dat je alleen God moet aanbidden. 
1Joh 2:15 schrijft Johannes: Heb de wereld niet lief en ook de dingen in de wereld niet. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde voor de Vader niet in hem.  16 Want alles wat in de wereld is — vleselijke verlangens, dingen waar de ogen naar verlangen en het pronken met je middelen van bestaan — komt niet uit de Vader voort, maar uit de wereld.

Dus dat er staat dat God de wereld zo liefhad bedoelde Hij de mensen in het algemeen mee, niet de macht van satan.

Als je alle ellende in de wereld ziet, dan zie je toch duidelijk dat God niet de wereld bestuurd, maar satan. Hij haalt ons juist uit deze wereld en beloofd ons een Nieuwe aarde en een Nieuwe hemel.

Op 7-6-2023 om 11:18 zei Hetairos:

Punt is, dat, terwijl jullie zitten te klagen over hoe slecht het allemaal met de wereld gesteld is, God intussen alle zeilen bijzet om de wereld te redden.

Wij klagen niet, wij constateren dat de wereld achteruit vliegt. Als er een groep lichtdrager zijn zijn het Jehovah’s Getuigen wel die van deur tot deur verkondigen dat Jezus hun komt verlossen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei sjako:

De mensen in de wereld heeft Hij lief, niet het kwaad dat de wereld leidt. Daarom wil Hij de mensen verlossen van het kwaad. Jezus ontkende ook niet dat satan de wereld in zijn macht had. De wereldse macht heb ik het over. Hij bood Jezus alle koninkrijken van de wereld aan voor één daad van aanbidding jegens hem. Jezus zei niet dat satan niet kon omdat hij geen macht had over die koninkrijken. Nee, Hij weigerde en zei dat je alleen God moet aanbidden. 
1Joh 2:15 schrijft Johannes: Heb de wereld niet lief en ook de dingen in de wereld niet. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde voor de Vader niet in hem.  16 Want alles wat in de wereld is — vleselijke verlangens, dingen waar de ogen naar verlangen en het pronken met je middelen van bestaan — komt niet uit de Vader voort, maar uit de wereld.

Het viel me op dat jij en @Hopper beiden in jullie citaten het volgende vers (bewust?) oversloegen:

  • 1 Johannes 5:18 (NBG1951) "Wij weten, dat een ieder, die uit God geboren is, niet zondigt; want Hij, die uit God geboren werd, bewaart hem, en de boze heeft geen vat op hem".

In deze tekst wordt duidelijk dat je in de wereld een volwaardig bestaan kunt leiden, maar dat je als 'uit God geboren' gelovige, in de wereld wordt bewaart en dus dat de boze op deze gelovige geen vat heeft. Een, uit God geboren, gelovige zal zich dus op geen enkele wijze van de wereld hoeven af te zonderen en kan zonder voorbehoud aan de maatschappij deelnemen, ondanks het feit dat de overste van deze wereld nog altijd de boze is.

11 uur geleden zei sjako:

Wij klagen niet, wij constateren dat de wereld achteruit vliegt. Als er een groep lichtdrager zijn zijn het Jehovah’s Getuigen wel die van deur tot deur verkondigen dat Jezus hun komt verlossen.

Je bevestigt mijn punt! Ik stel dan de vraag: "Waarvan is het, volgens de Jehovah’s Getuigen, dat Jezus mij komt verlossen?" 

NB: Uit 1 Johannes 5:18 is óók te herleiden, dat Christus mij al heeft verlost! Dus van welke verlossing spreken de Jehovah’s Getuigen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Hetairos:

Dat is mij te vaag. Ik denk dat ook @Hopper een dergelijk antwoord zou kunnen geven. Ik vermoed echter dat jij het niet zo vaag bedoelt. Persoonlijk zie ik in de term "Het Koninkrijk van God", meer een indicatie van Zijn heerschappij.

Ik probeer het niet concreet te maken, omdat elke voorstelling tekort doet aan het werkelijke Koninkrijk. 

Wat ik me afvraag: als mijn gedachten zijn gesynchroniseerd met de goddelijke en mijn wil overeenstemt met de goddelijke......wat valt er dan nog te heersen ? Gedachten, ideeën ?

16 uur geleden zei Hetairos:

Ik bedoel daarmee te zeggen, dat God, en dus óók Zijn Zoon, Jezus Christus, altijd wachten op een ja-woord.

Altijd ? Het 100e schaap werd opgehaald, zonder ja-woord.

16 uur geleden zei Hetairos:

Het is zoiets als je persoonlijke vriend beslissingen laten nemen, omdat hij meer kennis van zaken heeft dan jij. Je vertrouwt hem dus blindelings.

Hoe weet je dat een beslissing van de Heilige Geest bij je binnenkomt. Is dat een stem, een gevoel of iets anders ?

16 uur geleden zei Hetairos:

Met 'de rest' bedoel ik dan 'alles dat mij van dat Koninkrijk afleidt. Dus moet ik me ook oefenen, me niet te laten afleiden. Vandaar dat ik het ook heb over prioriteiten. Want die stellen we wel zelf, maar omdat God liefde is, respecteert Hij wel de terughoudendheid die ik van nature heb. Iemand die liefheeft, heeft ook geduld.

Al die verrekte afleidingen, ik weet er alles van. God respecteert de lengte van de weg die jij en ik nemen,

Iemand die liefheeft, heeft geduld. Iemand die onvoorwaardelijk liefheeft, heeft eindeloos geduld, Aan ons de keuze hoe lang we onderweg zijn,

16 uur geleden zei Hetairos:

Daarom wil de Geest ook de liefde vanuit God in de harten uitstorten van degenen die Hem van harte zoeken, want die heeft de mens van nature niet. Dus is de mens, buiten het Koninkrijk van God, nog onvolmaakt. Maar binnen het Koninkrijk is hij op weg naar de volmaaktheid.

Toch roept Jezus ons op om volmaakt te zijn, Mattheus 5 vers 48:

Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

In deze tekst wordt duidelijk dat je in de wereld een volwaardig bestaan kunt leiden, maar dat je als 'uit God geboren' gelovige, in de wereld wordt bewaart en dus dat de boze op deze gelovige geen vat heeft.

Dat ontken ik toch ook niet. We leven nu eenmaal op deze wereld, maar zoveel mogelijk afgezonderd van wereldse invloeden die door satan worden geleidt. Zo doen wij niet aan politiek. Als je het niet opzoekt heeft satan er ook geen vat op. 

1 uur geleden zei Hetairos:

Je bevestigt mijn punt! Ik stel dan de vraag: "Waarvan is het, volgens de Jehovah’s Getuigen, dat Jezus mij komt verlossen?" 

Van de zaken die satan heeft veroorzaakt, dus de dood, maar ook van een ontwrichte natuur. Door de zondeval is er afstand ontstaan tussen de mens en God en Jezus overbrugt die afstand door zijn zoenoffer. Door daar geloof in te stellen en er naar te leven krijg je de kans om weer in harmonie met God te leven, ondanks al je onvolmaaktheden. Belangrijkste is nog wel dat Jehovah op die manier Zijn naam heiligt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei HJW2:
17 uur geleden zei Hetairos:

Ik bedoel daarmee te zeggen, dat God, en dus óók Zijn Zoon, Jezus Christus, altijd wachten op een ja-woord.

Altijd ? Het 100e schaap werd opgehaald, zonder ja-woord.

Het verloren schaap maakte al deel uit van de kudde. Je zou dus kunnen zeggen, dat het Jezus al eerder had toegestaan z'n Herder te zijn. 

50 minuten geleden zei HJW2:
17 uur geleden zei Hetairos:

Het is zoiets als je persoonlijke vriend beslissingen laten nemen, omdat hij meer kennis van zaken heeft dan jij. Je vertrouwt hem dus blindelings.

Hoe weet je dat een beslissing van de Heilige Geest bij je binnenkomt. Is dat een stem, een gevoel of iets anders ?

Als de Heilige Geest je vriend is, dat is dat geen vraag meer.

50 minuten geleden zei HJW2:
17 uur geleden zei Hetairos:

Met 'de rest' bedoel ik dan 'alles dat mij van dat Koninkrijk afleidt. Dus moet ik me ook oefenen, me niet te laten afleiden. Vandaar dat ik het ook heb over prioriteiten. Want die stellen we wel zelf, maar omdat God liefde is, respecteert Hij wel de terughoudendheid die ik van nature heb. Iemand die liefheeft, heeft ook geduld.

Al die verrekte afleidingen, ik weet er alles van. God respecteert de lengte van de weg die jij en ik nemen,

Iemand die liefheeft, heeft geduld. Iemand die onvoorwaardelijk liefheeft, heeft eindeloos geduld, Aan ons de keuze hoe lang we onderweg zijn,

Wat als je voortdurend afgeleid wordt, maar je weet niet waarvan? Met andere woorden: kun je wel spreken van een weg als je geen idee hebt waar die naartoe leidt?

50 minuten geleden zei HJW2:
17 uur geleden zei Hetairos:

Daarom wil de Geest ook de liefde vanuit God in de harten uitstorten van degenen die Hem van harte zoeken, want die heeft de mens van nature niet. Dus is de mens, buiten het Koninkrijk van God, nog onvolmaakt. Maar binnen het Koninkrijk is hij op weg naar de volmaaktheid.

Toch roept Jezus ons op om volmaakt te zijn, Mattheus 5 vers 48: Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Dat is in feite een appel en peren opmerking. Over welke 'volmaaktheid' heeft Jezus het hier? Geef mij eens een definitie?

1 uur geleden zei HJW2:

Wat ik me afvraag: als mijn gedachten zijn gesynchroniseerd met de goddelijke en mijn wil overeenstemt met de goddelijke......wat valt er dan nog te heersen ? Gedachten, ideeën ?

Goede vraag. In feite is mijn antwoord: niets! Het punt is dat we als schaap van de kudde voortdurend moeten bevestigen dat we een onderdeel zijn van Jezus' kudde. Je krijgt dus steeds een kans om jouw toewijding aan de herder te tonen. Dat is je behoudenis bewerken met met vreze en beven. Dat alles is het gevolg van het feit, dat zich rond de kudde nog steeds wolven ophouden, die loeren op een buit. Zolang we in deze wereld een bestaan hebben, zullen we daarmee rekening moeten houden.

1 uur geleden zei sjako:

Van de zaken die satan heeft veroorzaakt, dus de dood, maar ook van een ontwrichte natuur. Door de zondeval is er afstand ontstaan tussen de mens en God en Jezus overbrugt die afstand door zijn zoenoffer. Door daar geloof in te stellen en er naar te leven krijg je de kans om weer in harmonie met God te leven, ondanks al je onvolmaaktheden. Belangrijkste is nog wel dat Jehovah op die manier Zijn naam heiligt. 

Dat klinkt me toch teveel als 'loon naar werken'; naar werken in eigen kracht en dus overeenkomstig de wet.

Ik denk dat Jehovah Zijn naam heiligt door Zijn kinderen te vervullen met dezelfde Geest als waarvan Jezus getuigde in Zijn aardse leven. Dan handel/leef je volkomen  overeenkomstig de wil van God. Leven conform de wet (in welke vorm dan ook) is slechts bedoeld als overbrugging voor de tijd dat je nog onmondig bent:

  • Galaten 4:3-6 (NBG1951) "Zo bleven ook wij, zolang wij onmondig waren, onderworpen aan de wereldgeesten. Maar toen de volheid des tijds gekomen was, heeft God zijn Zoon uitgezonden, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, om hen, die onder de wet waren, vrij te kopen, opdat wij het recht van zonen zouden verkrijgen. En, dat gij zonen zijt - God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader".  
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hetairos:

Het viel me op dat jij en @Hopper beiden in jullie citaten het volgende vers (bewust?) oversloegen:

  • 1 Johannes 5:18 (NBG1951) "Wij weten, dat een ieder, die uit God geboren is, niet zondigt; want Hij, die uit God geboren werd, bewaart hem, en de boze heeft geen vat op hem".

In deze tekst wordt duidelijk dat je in de wereld een volwaardig bestaan kunt leiden, maar dat je als 'uit God geboren' gelovige, in de wereld wordt bewaart en dus dat de boze op deze gelovige geen vat heeft. Een, uit God geboren, gelovige zal zich dus op geen enkele wijze van de wereld hoeven af te zonderen en kan zonder voorbehoud aan de maatschappij deelnemen, ondanks het feit dat de overste van deze wereld nog altijd de boze is.

 

Ik weet wat er in 1 Johannes 5:18 wordt bedoeld.  Daar wordt Gods grond (ik ben) bedoeld.  Daar is het veld buiten goed en kwaad.   Dat blijkt ook uit de daaropvolgende vers:

19 Wij weten, dat wij uit God zijn, en dat de gehele wereld ligt in het boze. (SV)

In vers 19 staat dat de gehele wereld in het kwaad ligt.  Je wordt dus juist niet in de wereld bewaart.

We zijn het radicaal oneens, je trekt een conclusie uit 1 Johannes 5:18 (NBG1951) welke er niet staat.   Er is een geheel nieuwe geestelijke geboorte noodzakelijk, zoals deze tekst aangeeft (en andere teksten).  En uiteraard niet na je dood (te laat) , maar tijdens dit leven.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

Het verloren schaap maakte al deel uit van de kudde. Je zou dus kunnen zeggen, dat het Jezus al eerder had toegestaan z'n Herder te zijn. 

Hmmmm......zo kun je inderdaad ook naar kijken, Goed punt !

1 uur geleden zei Hetairos:

Wat als je voortdurend afgeleid wordt, maar je weet niet waarvan? Met andere woorden: kun je wel spreken van een weg als je geen idee hebt waar die naartoe leidt?

Weet ik niet, ik weet waar de mijne naar toe leidt.

1 uur geleden zei Hetairos:

Dat is in feite een appel en peren opmerking. Over welke 'volmaaktheid' heeft Jezus het hier? Geef mij eens een definitie?

Het staat erbij: gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

1 uur geleden zei Hetairos:

Het punt is dat we als schaap van de kudde voortdurend moeten bevestigen dat we een onderdeel zijn van Jezus' kudde. Je krijgt dus steeds een kans om jouw toewijding aan de herder te tonen. Dat is je behoudenis bewerken met met vreze en beven.

Constant bevestigen ? Lijkt mij erg vermoeiend. Het klinkt misschien heel raar, maar voor mij zou het eerder andersom zijn: de toewijding van de herder aan de kudde. Geeft een heel ander perspectief.

Met vreze en beven ? 1 Johannes 4 vers 18 zegt iets anders:

Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit; want de vrees houdt verband met straf en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde.

Liefde geeft vrijheid, blijdschap. Geen vrees en beven (meer).

1 uur geleden zei Hetairos:

Dat alles is het gevolg van het feit, dat zich rond de kudde nog steeds wolven ophouden, die loeren op een buit. Zolang we in deze wereld een bestaan hebben, zullen we daarmee rekening moeten houden.

Je zult hier refereren aan de duivel/satan. Ik geloof niet in het bestaan van dit wezen. Voor mij is het het goddelijke en wij. Ik richt mij dan ook niet op het bestrijden van het negatieve of het letten op een vermeende wolf. Ik richt me liever op positiviteit. Huiswaarts.

Volgens mij geldt hier: u geschiedde naar uw geloof. Geloof dat jij dat er wolven om je heen zijn die je moet weerstaan, dan zullen ze er ook zijn. Geloof je dat niet, dan zijn ze er ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei HJW2:

Volgens mij geldt hier: u geschiedde naar uw geloof. Geloof dat jij dat er wolven om je heen zijn die je moet weerstaan, dan zullen ze er ook zijn. Geloof je dat niet, dan zijn ze er ook niet.

Het gaat me nu te ver om alle verwijzingen in de Bijbel met jou te bespreken, die mij vertellen van het tegendeel.

Daarnaast hebben we een verschillend begrip van 'geloven' (WW). Zo geloof ik niet in de duivel, maar ik weet wel dat hij er is.

Het zou zinvol zijn een studie op te zetten naar het type geloof dat in Christus was toen Hij nog op aarde verkeerde en dan te onderzoeken of een dergelijk geloof ook voor ons bereikbaar is. En dat niet straks (want dan heb je er niets meer aan) maar in het 'hier en nu' van ons dagelijks bestaan. Dat kun je er tevens achterkomen waar de weg naar leidt, die Hij aanbiedt met jou te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid