Spring naar bijdragen

Ex christenen met frustratie/boosheid/aversie e.d.


Aanbevolen berichten

15 uur geleden zei Hopper:

Hoe voelt dat nou, zo'n Judas rol?  (Sorry, inkoppertje)

Ja. Het vlees voelt zich dan weer even verzadigd. Voor korte tijd, tot de volgende beproeving optreedt.

En jij gaat er ook nog eens overheen. Jij ook 1 strafpunt. Dit hoort niet bij een opbouwende discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 136
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, dat ben ik. Denk ik. Opgegroeid in een niet-dogmatisch christelijk gezin. We gingen niet naar de kerk, maar waren wel gelovig en mijn zus en ik gingen naar christelijke scholen. Zij heeft voor gel

Nou, prima toch? Maar voor sommige mensen is die weg wél moeilijk, wat zich dus kan uiten in boosheid. En daar vroeg de openingspost naar. Of mijn reactie vervolgens een typische reactie zou zijn, wee

N.a.v. een zijjweggetje in een ander topic:    Ik ben gepaplepeld met geloofshaat. 'Religie is het kwaad der aarde' was de vaste leuze bij ons thuis. Mijn overgrootmoeder was erg kerkelijk

7 minuten geleden zei Hopper:

Hoe voelt dat nou, zo'n Judas rol?  (Sorry, inkoppertje)

Het beschuldigen van anderen is geen opbouwende discussie voeren.

5 minuten geleden zei Flawless victory:

Ja. Het vlees voelt zich dan weer even verzadigd. Voor korte tijd, tot de volgende beproeving optreedt.

Jij zou je moeten schamen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Barnabas:

Het beschuldigen van anderen is geen opbouwende discussie voeren.

Een opbouwende discussie met Hermanos beschouw ik als een illusie.  Hij heult met de Flieko trollen heb ik gezien.   De Flieko troll zelf is dan nog steeds niet verwijderd.   En ik pas voor de Judas rol.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Hopper:

Een opbouwende discussie met Hermanos beschouw ik als een illusie.  Hij heult met de Flieko trollen heb ik gezien.   De Flieko troll zelf is dan nog steeds niet verwijderd.   En ik pas voor de Judas rol.

Dit een hypocriete opmerking. Dit is een christelijk forum waarbij ik constateer dat mijn discussie met jou vooral bestaat uit het weerleggen van jouw gedachtegang waarbij je zo goed als alles naast je neerlegt. Dat wijst op een "trol" houding. Je lokt het zelf uit.

En het woord Judas is eerder op jezelf van toepassing omdat ik heel veel moeite in je hebt gestoken en je er kennelijk niets mee wilt doen maar zegt dat mijn God een verzinsel van mijn eigen gedachten is.

bewerkt door Barnabas
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Een opbouwende discussie met Hermanos beschouw ik als een illusie.  

Ik ben het helemaal met je eens. Jij en ik liggen zó ver uit elkaar dat discussie volkomen zinloos is. Je zult dan toch ergens raakvlakken moeten hebben. Maar zelfs jouw invulling van Jezus is mij nog te vreemd. Lijkt meer op Gandhi of Buddha. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Barnabas:

Dit een hypocriete opmerking. Dit is een christelijk forum waarbij ik constateer dat mijn discussie met jou vooral bestaat uit het weerleggen van jouw gedachtegang waarbij je zo goed als alles naast je neerlegt. Dat wijst op een "trol" houding. Je lokt het zelf uit.

En het woord Judas is eerder op jezelf van toepassing omdat ik heel veel moeite in je hebt gestoken en je er kennelijk niets mee wilt doen maar zegt dat mijn God een verzinsel van mijn eigen gedachten is.

Ik heb zo af en toe -tegen beter weten in- wat moeite gedaan voor je.  Tevergeefs, dat zie ik ook wel in.

3 minuten geleden zei Hermanos2:

Ik ben het helemaal met je eens. Jij en ik liggen zó ver uit elkaar dat discussie volkomen zinloos is. Je zult dan toch ergens raakvlakken moeten hebben. Maar zelfs jouw invulling van Jezus is mij nog te vreemd. Lijkt meer op Gandhi of Buddha. 

Jezus is mij nader aan het hart dan de Boeddha.  De leer is zuiverder.

Er zijn hoofdchristenen (daar reken ik jou onder) en er zijn hartchristenen (kleine minderheid).  Met die laatsten heb ik wel wat, maar hoofdchristenen zijn zo ver verdwaald van de kudde dat ik er niks mee kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Hopper:

 

Er zijn hoofdchristenen (daar reken ik jou onder) en er zijn hartchristenen (kleine minderheid).  

Hoe en wanneer heb je ze geteld? Je zet hier de meerheid van het christendom aan de kant. Zie je dat?  In feite zie je jezelf dus als een übermensch. Ook voor jou een welgemeende braaaaaaaak! 
 

Laat je niet verleiden tot hetzelfde te gaan doen. Hou het bij het onderwerp en ga geen ruzie maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei neohumanist:

Je komt alweer met kromme "redeneringen", ik heb hier geen tijd voor. Ga een cursus logica volgen.

Je gedraagt je weer net als vroeger. Allemaal ongefundeerde beweringen en als daarop wordt doorgevraagd ga je daar niet op in en maak je je er met zo'n Jantje van Leiden af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-7-2023 om 09:49 zei neohumanist:

Inderdaad, dat is het probleem met exotherisch denkenden of gelovigen, ze denken of koesteren de illusie God te kunnen projecteren in hun eigen gedachten, maar degraderen Hem daarmee tot hun te aanbidden schijnobject, terwijl God eigenlijk het Hoogste of Kosmische Subject is. Je kunt dus niet naar God kijken, maar Hij kent jou wel. Je zal je-zelf aan Hem weg moeten geven om dat besef echt tot je te kunnen laten doordringen, al zal dat nooit een directe ervaring zijn. En Jezus onderwees hoe je dat moet aanpakken (ook wel sommige andere denkers sprekend in de Bijbel hier en daar).

Let aub een beetje op je woorden. Dat Christenen God tot een schijn object zouden maken is onwaar en beledigend voor de Christenen die hier zijn. Ik hou het nu bij een waarschuwing, volgde keer een strafpunt.

Dit is mijn visie en ik hoop dat daar respect voor opgebracht kan worden. Je mag het beschimpen, je mag er de draak mee steken, maar de mond snoeren doe je niet bij andersgelovigen of beter gezegd, vrijdenkers. De tijd van het verketteren en op de brandstapel gooien is niet vergeten!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei neohumanist:

Dit is mijn visie en ik hoop dat daar respect voor opgebracht kan worden. Je mag het beschimpen, je mag er de draak mee steken, maar de mond snoeren doe je niet bij andersgelovigen of beter gezegd, vrijdenkers. De tijd van het verketteren en op de brandstapel gooien is niet vergeten!

Ik heb de betreffende post gemeld bij Sjako. Dat jij een eigen visie hebt dat is prima. Hebben we allemaal. Het gaat om de manier waarop je die visie neerlegt. En jij bent slim genoeg om precies te zien wat wel kan en wat niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen voelen zich ook sneller beledigd dan vroeger. Alles wat trending is in de mainstream blijkt mensen gek te maken en van hun boerenverstand te beroven. Dan worden ze getriggered bij enkele woorden en lopen ze ganse dagen nukkig. Ik had daar nog niet zo lang geleden ook veel last van. Maar het is beter niet op de mens te spelen en te negeren als zij op de mens spelen. Meeste mensen nemen hun eigen analyses graag te serieus en denken dat ze alles netjes in beeld hebben. Maar ze moeten wel constant in discussie gaan met alles wat vloekt met de mainstream en kunnen daar geen logisch debat invoeren. Alzo gaan ze liever op de mens om het debat te ondergraven en zinloze discussies te voeren om het mainstream beeld vast te houden.

There's a starman waiting in the skies....

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Hermanos2:

Ik heb de betreffende post gemeld bij Sjako. Dat jij een eigen visie hebt dat is prima. Hebben we allemaal. Het gaat om de manier waarop je die visie neerlegt. En jij bent slim genoeg om precies te zien wat wel kan en wat niet. 

Dan kun je wel aan het melden blijven H2, mijn kijk op Jezus gaat altijd schuren met de christelijke. Bij mij staat Jezus centraal op dit forum, niet de Koran, niet het Boek van Mormon, niet het Wachttorengenootschap. Ik heb het normaal gesproken niet graag over de verschrikkingen uit het christelijke verleden, ook hier in Nederland, maar als de onverdraagzaamheid en de neiging tot verketteren weer terug komt, dan zal ik geen meel in de mond nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 3-7-2023 om 15:56 zei neohumanist:

Dit is mijn visie en ik hoop dat daar respect voor opgebracht kan worden. Je mag het beschimpen, je mag er de draak mee steken, maar de mond snoeren doe je niet bij andersgelovigen of beter gezegd, vrijdenkers. De tijd van het verketteren en op de brandstapel gooien is niet vergeten!

Maar kun jij die tijd en die zondige christenen vergeven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het zelf nooit over zondige mensen. Mensen begaan fouten en dat heeft bij ernstige fouten ook wel deels te maken met verzeild raken binnen foute ideologien. Religieus fundamentalisme is zo'n foute ideologie. Dat ik er mee zwaai is vanwege het gewicht dat het draagt omdat je het zo door kunt trekken naar deze tijd en naar hoe mensen, ook op dit forum zich aangetrokken voelen tot dat fundamentalisme.

Op een forum als dit heb je het voortdurend over ideologie. Dat is waar ik me op richt.

De specifieke anti-fundamentalitische boosheid of woede van ex-christenen is me vreemd omdat ik nooit beschadigd ben door een religieuze opvoeding of omgeving. Soms ligt het er wel erg dik bovenop, zoals bij: https://www.youtube.com/@HarmonicAtheist

Maar ook wel bij: https://www.youtube.com/@Paulogia , 

en bij https://www.youtube.com/@CosmicSkeptic

Het is dan alsof de negativiteit die inherent is aan fundamentalisme gewoon een andere jas heeft aangetrokken.

Ik kijk dan ook niet graag naar hun filmpjes.

Het is net als met de lucht van gebakken uien, veel mensen vinden het lekker, maar ik vind het smerig stinken.

 

 

bewerkt door neohumanist
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei neohumanist:

Ik heb het zelf nooit over zondige mensen. Mensen begaan fouten en dat heeft bij ernstige fouten ook wel deels te maken met verzeild raken binnen foute ideologien. Religieus fundamentalisme is zo'n foute ideologie. Dat ik er mee zwaai is vanwege het gewicht dat het draagt omdat je het zo door kunt trekken naar deze tijd en naar hoe mensen, ook op dit forum zich aangetrokken voelen tot dat fundamentalisme.

Op een forum als dit heb je het voortdurend over ideologie. Dat is waar ik me op richt.

De specifieke anti-fundamentalitische boosheid of woede van ex-christenen is me vreemd omdat ik nooit beschadigd ben door een religieuze opvoeding of omgeving. Soms ligt het er wel erg dik bovenop, zoals bij: https://www.youtube.com/@HarmonicAtheist

Maar ook wel bij: https://www.youtube.com/@Paulogia , 

en bij https://www.youtube.com/@CosmicSkeptic

Het is dan alsof de negativiteit die inherent is aan fundamentalisme gewoon een andere jas heeft aangetrokken.

Ik kijk dan ook niet graag naar hun filmpjes.

Het is net als met de lucht van gebakken uien, veel mensen vinden het lekker, maar ik vind het smerig stinken.

 

 

Heeft u dan niet door welke ideologie het meeste schade aanricht in deze tijd?

Kinderen onvruchtbaar maken is een vorm van genocide he.

Enneuh mijn fundamenteel of orthodox noemen neem ik als een compliment. :) Maar speel toch maar op den bal en niet de speler ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

En als dat fundamentalisme zich gaat vermengen met leugenachtige wappy-propaganda, krijg je het effect wat je in de VS op grotere schaal kunt zien. Die mensen luisteren niet meer naar argumenten, maar zijn enkel bezig met nazi-achtige stemmingmakerij.

De overwinning op het nazisme in 1944/1945 gaf slechts een schijnbevrijding. Het overwinnende globale kapitalisme heeft nu iets soortgelijks gebaard, een ideologische misgeboorte die heel veel leed en kwaad de wereld inbrengt en overwonnen zal moeten worden door een ideologie met een échte moraal. Het zal een hele worsteling worden om dit monster terug in zijn benedenaardse hol te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei neohumanist:

En als dat fundamentalisme zich gaat vermengen met leugenachtige wappy-propaganda, krijg je het effect wat je in de VS op grotere schaal kunt zien. Die mensen luisteren niet meer naar argumenten, maar zijn enkel bezig met nazi-achtige stemmingmakerij.

De overwinning op het nazisme in 1944/1945 gaf slechts een schijnbevrijding. Het overwinnende globale kapitalisme heeft nu iets soortgelijks gebaard, een ideologische misgeboorte die heel veel leed en kwaad de wereld inbrengt en overwonnen zal moeten worden door een ideologie met een échte moraal. Het zal een hele worsteling worden om dit monster terug in zijn benedenaardse hol te krijgen.

Dus mannen die kinderen kunnen baren is niet wappie? Wat is wappie volgens u?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wappie is weigeren op basis van feiten te discussieren en steeds maar weer aan stemmingmakerij doen in de hoop de onderbuiken van zoveel mogelijk mensen te bereiken. Net als de nazi's deden en de fascisten in het Parlement (en ook de rechtsen in het Parlement inmiddels) ook voortdurend doen. Wappies en fascisten zeggen steeds, let u niet op de werkelijke diepere vormen van onrecht, maar let u op  uw onderbuik, waar u allemaal emotioneel moeite mee heeft. Kijkt u niet naar de bal, maar let op dat vogeltje daarboven dat dreigt op uw keurig gekamde haren te scheiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei neohumanist:

Wappie is weigeren op basis van feiten te discussieren en steeds maar weer aan stemmingmakerij doen in de hoop de onderbuiken van zoveel mogelijk mensen te bereiken. Net als de nazi's deden en de fascisten in het Parlement (en ook de rechtsen in het Parlement inmiddels) ook voortdurend doen. Wappies en fascisten zeggen steeds, let u niet op de werkelijke diepere vormen van onrecht, maar let u op  uw onderbuik, waar u allemaal emotioneel moeite mee heeft. Kijkt u niet naar de bal, maar let op dat vogeltje daarboven dat dreigt op uw keurig gekamde haren te scheiten.

Dus vasthouden aan het traditionele is wappie en fascistisch? Is dat niet een beetje woke van u?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-3-2023 om 16:43 zei Willempie:
Op 7-3-2023 om 07:48 zei Petra.:

Toch zijn er zat tegenwoordige geloofsverlaters met een enorme boosheid/aversie (of hoe je het ook noemen wil) naar het christendom. Wat ik me afvraag.. je kan ook gewoon niet meer geloven en klaar. Dus waarom met zo'n heftige reactie blijven zitten ? Is het boosheid op God of teleurstelling ? Teleurstelling in God of in jezelf..dat je zolang geloofd hebt in een leugen ? Of boosheid dat je bent voorgelogen ? Of  ???? 

Je verbindt de term geloofsverlaters met allerlei negatieve emotionele gevoelens. Wat je je misschien beter kunt afvragen is waarom wij mensen überhaupt met allerlei negatieve emoties zitten opgescheept, Die enorme universele boosheid lijkt wel de nieuwe trend te worden. Maar dat heeft al heel lang niets meer te maken met het christelijke geloof.  

Ja, daar heb je een goed punt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei neohumanist:

Het gaat wel ergens over, maar dit niveau van inzicht is moeilijk  te verkrijgen.

https://www.youtube.com/watch?v=z1Qtk0EDQlo

Deze mensen verdiepen zich tenminste in het Christendom, hoewel ze hun geloof zijn verloren.

Er zijn er ook die enkel kunnen trollen in plaats van iets zinvols bij te dragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei neohumanist:

Deze mensen verdiepen zich tenminste in het Christendom, hoewel ze hun geloof zijn verloren.

Er zijn er ook die enkel kunnen trollen in plaats van iets zinvols bij te dragen.

Je hebt er ook die zélf diep in het christendom duiken en een heel forum dragen al ware het Zijn kruis. ;) (Lol)

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid