Spring naar bijdragen

Elke jota , elke tittel in de wet blijft van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.


Aanbevolen berichten

6 minuten geleden zei Fundamenteel:

Lees Job en dan Openbaringen 19 tot en met 22 en vat het met uw eigen woorden samen zonder wildvreemde mensen van youtube het te laten inlepelen. For the love of God FV.


Ik verzoek je je strijd niet van het ene forum op het andere te transplanteren.  En ik zou als ik jou was Gods naam maar niet ijdel gebruiken. Je weet niet wat je over praat.  Losse hoofdstukjes uit de bijbel brengen je geen soelaas. En lezen met een niet daadwerkelijke bekering meestal ook niet.  Dit is de laatste reactie die je van me krijgt.   Jehova’s getuigen geloven in de uiteindelijke vernietiging, Rooms Katholieken en veel protestanten geloven in een eindeloze hel. En ik geloof in Gods Alverzoening.  Allemaal verschillende visies, allemaal geënt op de Bijbel.  

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 280
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Je kunt ook zelf nadenken, dan afwachten wat de leiding zegt. Dat zelf nadenken (zelf bijbel kunnen lezen) is m.i. ook een vrucht van de reformatie. Het bijbelonderzoek is m.i. enigszins vas

Ja, mooi geschreven. Daar ben ik het mee eens.   Fijn je weer te 'zien' hiero. 😘

Verhip.. ik was aan het parelduiken 😄en las in Romeinen 13.  Volgens mij bevestigt dit wat ik bij de aanvang van dit topic * schreef.    https://bijbel.nbv21.nl/bijbel/NBV21/ROM.13/Romeinen-

Posted Images

 

Hoe wij het boek Openbaringen exact moeten duiden weet niemand. Het is apocalyptische literatuur, vol van visioenen over het einde der tijden.  We kunnen het wel lezen en naspeurend onderzoeken, en dan opent zich naar mijn mening een schitterend vergezicht. 

DAT het met alle mensen - uiteindelijk, ooit - goedkomt dat staat gewoon in de Bijbel.

HOE  de ontelbare aantallen mensen die niet geloofd hebben en dus  voor de grote witte troon zijn be-  en veroordeeld, naar mijn idee toch weer terug komen op het wereldtoneel, dat weet ik ook niet exact, maar daar heb ik wel een idee over.  Daarvoor moeten we  Openbaring 20 t/m 22 lezen.  

In Openbaring 20: 11  is er sprake van de grote witte troon, het Laatste oordeel zogezegd. Vers 15 van dit hoofdstuk zou duidelijk moeten zijn. “Geworpen worden in de poel des vuurs.” Einde oefening zou je dan zeggen. 

Hoofdstuk 21 gaat dan echter wel verder en dan lezen we in 21: 3 dat God bij de mensen zal wonen.  En in vers 4 dat de eerste dingen voorbij gegaan zijn. In vers 5 dat Hij, God dus,  alle dingen nieuw zal maken! In vers 8 wordt er nog even gerefereerd naar zij die ge- en veroordeeld zijn en zij worden naar hun daden, hun aard, nog vernoemd. Zoals de lafhartigen,  ongelovigen, verfoeilijken, moordenaars, enz. enz. 

Dan onder het bovenschrift:  “Het nieuwe Jeruzalem” lezen we in vers 12 en 13 dat deze stad 12 poorten heedft:  3 poorten aan elke zijde.   En vanaf vers 16 lezen we de grootte van de stad, het Nieuwe Jeruzalem. De “geleerden” zijn het qua maten en afmetingen niet allemaal met elkaar eens, maar de afmetingen zijn GIGA groot. Dat moet ook wel, gezien de vele mensen die deze stad zullen gaan bewonen (bevolken). En gezien het feit dat wij daar niet als geesten of spoken rond zullen dwalen maar met een verheerlijkt lichaam, dat dus wel degelijk ruimte inneemt, daar aanwezig zullen zijn.

MAAR dán in hoofdstuk 22:2  lezen we dat er dan toch nog sprake is van het begrip TIJD. De Boom des Levens die twaalf (soorten?) vruchten voortbrengt van MAAND tot MAAND.  Dus is er nog sprake van TIJD! Het begrip “maand” is tenslotte  een tijdsaanduiding. Als we verder lezen in dit laatste hoofdstuk van Openbaring en dus ook van de Bijbel als geheel dan lezen we ook nog in vers 14 dat de poorten van de stad OPEN staan.  Het open staan is in wezen al een gebaar van uitnodiging! En in vers 15  lezen we dat BUITEN de stad er zich nog mensen bevinden die “honden”, “tovenaars”, “ontuchtplegers” en “moordenaars” worden genoemd.  Dat werpt de vraag op:  zijn dit dezelfde mensen die bij de grote witte troon, het laatste oordeel dus VEROORDEELD zijn geworden ( zie Hoofdstuk 20:11 e.v.) Zaten zij niet al in de poel des vuurs??? Of is die poel des vuurs een ruimte buiten de stad? Of is het een overdrachtelijk begrip?   En waarom staan die poorten dan constant open?

Bevinden  zij zich dan “buiten” al die ongelovigen en al de grote en kleine zondaars??? De poorten staan echter wel OPEN!!!! Zonder versperringen! 


Nu ga ik wat filosoferen:  Dan denk ik zo dat het voor een ongelovige maar een kleine stap zal zijn om zijn ongelijk te erkennen en de stap door de poort naar binnen te zetten.

Voor een massa-moordenaar zal het aanzienlijk langer duren eer hij zover is  en zo zal een ieder zijn of haar tijd nemen/krijgen om tot God te gaan. Er zal wellicht een hele lange aioon voor nodig zijn eer de laatste  grote zondaren hun stijve nek buigen. Ik zie figuren als een Mao, een Hitler, een Djengis Khan,  een Pol Pot, een Stalin en zo nog een stelletje politici, niet als eerste een der Poorten binnengaan en buigen voor het GENADE-aanbod. Die lieden hebben hun tijd daarvoor nodig om van de gevallen hemellingen met hun leider nog maar niet te spreken.
 

Dit is hoe ik erover denk. Maar dat God alles en iedereen met Zichzelf verzoent, dat staat voor mij buiten kijf. Hij heeft het Zelf gezegd in Zijn Woord en mijn God houdt woord. “

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Flawless victory:


Ik verzoek je je strijd niet van het ene forum op het andere te transplanteren.  En ik zou als ik jou was Gods naam maar niet ijdel gebruiken. Je weet niet wat je over praat.  Losse hoofdstukjes uit de bijbel brengen je geen soelaas. En lezen met een niet daadwerkelijke bekering meestal ook niet.  Dit is de laatste reactie die je van me krijgt.   Jehova’s getuigen geloven in de uiteindelijke vernietiging, Rooms Katholieken en veel protestanten geloven in een eindeloze hel. En ik geloof in Gods Alverzoening.  Allemaal verschillende visies, allemaal geënt op de Bijbel.  

Ah een christen zijn strijd is locatie gebonden? Wie heeft u dat geleerd? ;)

Ik heb toch ervaren dat christenen die belijden zondaars te zijn meer schuldbesef hebben dan christenen die maar vergeven omdat "het moet".

Laat ook geweten zijn dat ik me enkel excuseerde voor mijn fanatieke verdediging waarvan iedereen kon zien dat jij de aanleiding was. Mister basher.

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Flawless victory:

En ik geloof in Gods Alverzoening.

God heeft geen genoegen om zondaars tot in de eeuwigheid te laten lijden, zover is duidelijk. Maar alverzoening zie ik toch niet. In Openbaring staat toch echt dat hardnekkige zondaars in het meer van vuur terecht komen. Dat is een vernietiging en geen eeuwig lijden. Zowel rechtvaardige als onrechtvaardige mensen krijgen een opstanding, dat wel. Maar de onrechtvaardige tot een opstanding tot oordeel. Ze krijgen dus nog een kans. God doet echt Zijn best om de mens voor Hem te winnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei sjako:

God heeft geen genoegen om zondaars tot in de eeuwigheid te laten lijden, zover is duidelijk. Maar alverzoening zie ik toch niet. In Openbaring staat toch echt dat hardnekkige zondaars in het meer van vuur terecht komen. Dat is een vernietiging en geen eeuwig lijden. Zowel rechtvaardige als onrechtvaardige mensen krijgen een opstanding, dat wel. Maar de onrechtvaardige tot een opstanding tot oordeel. Ze krijgen dus nog een kans. God doet echt Zijn best om de mens voor Hem te winnen.

Zij haten de God van de Bijbel dus verzoenen ze Hem maar met de duivel van de Bijbel. De duivel doet echt zijn best dus om zoveel mogelijk zieltjes in die alverzoening te misleiden. Zijn "flock" spreekt voor zich.

Het is mij ook opgevallen dat investeringen in veiligheid niets betekent voor mensen die "een veilig platform" eisen. Wat zij bedoelen met een veilig platform is waar ze vrijuit kunnen prediken en de traditionelen kunnen afbashen die tot nuance durven dwingen. ;)

Let op uw kippen and rejoice with Truth :D

bewerkt door Fundamenteel
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

God heeft geen genoegen om zondaars tot in de eeuwigheid te laten lijden, zover is duidelijk. Maar alverzoening zie ik toch niet. In Openbaring staat toch echt dat hardnekkige zondaars in het meer van vuur terecht komen. Dat is een vernietiging en geen eeuwig lijden. Zowel rechtvaardige als onrechtvaardige mensen krijgen een opstanding, dat wel. Maar de onrechtvaardige tot een opstanding tot oordeel. Ze krijgen dus nog een kans. God doet echt Zijn best om de mens voor Hem te winnen.


Ik weet dat jij dat gelooft en dat is voor mij geen breekpunt, geen heilszaak. Jij gelooft ook niet in de Drieëenheid, ik wel, maar ook dat is voor mij geen breekpunt, geen heilszaak. Dankzij de openhartige uitleg van @Hermanos2  ( https://credible.nl/topic/32449-jezus-is-christus/?do=findComment&comment=1351228 ) heb ik daar nu heel veel begrip voor. Ik kan het er zelfs mee eens zijn.  

Wat betreft een eindeloze hel en vernietiging, ben ik een andere visie toegedaan. En die is net zo bijbels. Er is wereldwijd inmiddels een flinke groep Alverzoeners.  Verschillende mensen en groeperingen hebben verschillende interpretaties, benadrukken verschillende teksten en hebben verschillende inzichten.    Ik geloof dat Christus Jezus de dood teniet doet en dat is voor mij wat het Evangelie aan het licht brengt (2Tim.1:10). De dood is naar ik geloof geen definitief einde en heeft dus naar ik geloof niet het laatste woord. Het LEVEN triomfeert (1Kor.15:22-28).

Zou de dood definitief zijn, dan is God daarmee een eindeloze Verliezer. Want schepselen, werk van zijn handen, zouden voor altijd onbereikbaar zijn geworden voor Zijn grenzeloze liefde. Dat is naar ik geloof onmogelijk. GOD zoekt het verlorene totdat Hij het vindt (Lucas 15:4).

 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites

@sjako  Waar wij (jij en ik) het in elk geval over eens zijn is dat er geen eindeloze marteling plaatsvindt.  

Het woord dat in de bijbel is vertaald met  ‘verloren gaan’ (Gr. apollumi) wordt ook vertaald met het woord ‘ombrengen’ (Mat.2:13), ‘omkomen’ (Hand.5:37), ‘vergaan’ (2Petr.3:6), ‘verkwisten’ (Mat.26:8), enz. Ook een gelovige kan verloren gaan (1Kor.8:13) in die zin dat zijn geloof ‘schipbreuk leidt’ of dat hij ‘de weg kwijt raakt’. Maar op één ding kan het woord in elk geval nooit betrekking hebben en dat is op de zogenaamde hel. Dat begrip kent de Schrift  namelijk niet.  En daar zijn wij het volgens mij ook over eens. 

Dat het desondanks  in veel Bijbelvertalingen terecht is gekomen is dan ook volkomen misplaatst. In de grondtekst staat ‘sheol’ of het Griekse ‘hades’, en die beide begrippen duiden op het ongeziene ‘dodenrijk’. Meestal wordt  ‘hel’ gebruikt als vertaling van het Griekse woord ‘Gehenna’. Een grote misser want Gehenna is de Griekse term voor het dal van Hinnom bij Jeruzalem (zie: Jer.19:6; 32:35). Een concrete plaats waar je naar toe kunt lopen.  Daar zijn wij het volgens mij ook over eens. 

Ik geloof dat In het toekomstige Messiaanse rijk in dit dal de dode lichamen van opstandige mannen onbegraven ten toon zullen worden gesteld (vergl. Jesaja 66:24 en Mar.9:48).  Dat is dus geen onderaards oord  waar zielen worden gemarteld en gefolterd (wat het woord ‘hel’ suggereert) maar een geografische plaats waar dode lichamen vergaan. Het heeft betrekking op gerichten i.v.m. het Koninkrijk dat op aarde gevestigd zal worden.  Ik denk dat we het daar ook over eens zijn.

Waar we het nog meer over eens zijn volgens mij, is dat er een oordeel zal plaatsvinden van mensen die vandaag in ongeloof sterven. De Schrift spreekt van een “Grote Witte Troon” waar de opgestane doden geoordeeld zullen worden (Openb.20:11-15). Paulus zegt daarover: “Verdrukking en benauwdheid zal komen over ieder levende ziel, die het kwade bewerkt, eerst de Jood en ook de Griek” (Rom.2:9). De mensen van wie de namen niet (meer) staan geschreven in het Boek des Levens zullen vervolgens worden geworpen in “het meer van vuur” en een “tweede dood” sterven (Openb.20:15).

Tot zo ver zijn we het volgens mij nog steeds eens. Dan komt nu waar we het niet over eens zullen worden. Maar zoals ik al schreef is dat voor mij geen breekpunt en geen heilszaak.  Ik geloof echter dat dat niet  ‘einde verhaal’ is.  Dit gericht is geen doel maar de weg naar het doel. Voordat God “alles in allen” kan worden, moet Hij al wat krom is, eerst recht zetten. Dat is ook wat wat het woord ‘richten’ inhoudt. Het is een pijnlijke operatie met een heilzaam doel.

De (tweede) dood is naar ik geloof geen eindstation. De essentie van het Evangelie is dat de dood niet het laatste woord heeft (2Tim.1:10). Er staat geschreven dat Christus zal heersen “tot in de aeonen der aeonen” (Openb.11:15) maar niet eindeloos. Hij moet heersen totdat… de dood als laatste vijand zal zijn teniet gedaan (1Kor.15:25,26). Ook in Openbaring 21 en 22 is nog steeds sprake van Christus’ heerschappij (22:1,5). Pas wanneer er geen dood meer is en allen zijn levendgemaakt, zal Christus een volmaakt Koninkrijk (waar  naar ik geloof niemand zal ontbreken) aan zijn God en Vader overdragen. Dan wordt God “alles in allen“. Dan is ‘het al’ verzoend (Kol.1:20) en alle tong zal tot eer van God de Vader belijden: Jezus is Heer (Filp.2:9-11)! Dan zijn alle mensen gerechtvaardigd (Rom.5:18), levendgemaakt (1Kor.15:22) en gered (1Tim.2:4; 4:10).

Als we spreken over “het verlorene”, dan dienen we ons te realiseren dat er ook een verliezer is. Toen het schaapje verloren was, was de herder de verliezer. De grote les in de bekende gelijkenissen van Jezus in Lucas 15 (het verloren schaap, de verloren penning, de verloren zoon) is dat het verlorene altijd weer gevonden wordt. Dat  is in het belang en de eer van de eigenaar. Het geweldige van het Evangelie is naar mijn mening dat het een GOD bekendmaakt die het verlorene zoekt én vindt. Hij zoekt omdat Hij liefde is en nooit laat varen de werken van zijn handen (=zijn schepselen). En Hij vindt omdat Hij GOD is en zijn plannen nimmer falen!

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Flawless victory:

Wie de liefdesrelatie van en met en in God in Christus zou (h)(er)kennen, zou deze vragen niet stellen… en dan zou men nooit meer in dwang willen vervallen.

De zoon die de vaders bevelen in de wind slaat, omdat hij zich niet wil laten dwingen, is geen zoon van de vader, maar een zoon van de tegenstander van de vader. En ook de zoon voor wie wat vader vraagt geen niveau van bevel en wens tot gehoorzaamheid is, is als uit de liefde gevallen, geen zoon van de vader. De vraag was niettemin heel eenvoudig, of God in het paradijs uitsluitend liefde vroeg of ook gehoorzaamheid. Het is een systeem van vrijwilligheid, of anders de dwang voor wie niet horen wil. Dat God je niet dwingt, wil niet zeggen dat je jezelf niet moet dwingen.  Want ergens tussen God en jouw vlees, is een scheiding van goed en kwaad, en van begeerte om Gods wilt te doen tot begeerte om zelf iets anders te willen. Daarover moet worden geheerst, en daartegen moet worden gestreden. Zoals ook Christus moest strijden. Want ook wie volmaakt is in de liefde moet strijden.

23 uur geleden zei Flawless victory:

Wie de liefdesrelatie van en met en in God in Christus zou (h)(er)kennen, zou deze vragen niet stellen… en dan zou men nooit meer in dwang willen vervallen.

Waarom zou je rusten in emotionele gesteldheden, zonder logica en wet? Dansend om het gouden kalf was het volk echt niet zonder liefde en respect en vreugde voor hun redder. Maar wel ongehoorzaam en openlijk vijandig tegen hetgeen God had geopenbaard. Gij zult geen andere goden dienen, is geen moeite voor wie leeft onder gezag van de enige aanwezige almachtige God. En gij zult daarvan niet eten, is geen dwang zolang je gewillig alle rijkdom hebt om te eten zoveel en zo gevarieerd als je begeert. De wet is daar niet gekomen om de gewilligheid te onderstrepen, maar om de eventuele onwil en afwijkende hartsgesteldheid te bevestigen in strijd met de liefde te zijn. De wet geeft het geraamte van de liefde, en waar de liefde vet is, zie je weinig van het geraamte, van de ruggegraat van de liefde. Maar waar de liefde schraal is, daar komen de wettelijke punten als scherpe botpunten uitsteken en die zijn akelig en doen pijn.

11 uur geleden zei Flawless victory:

Zalig is hij die zo bezig is met zijn eigen zonden dat hij die van anderen niet meer ziet.

Is nu je norm of boodschap dat de zonde mag blijven en heersen omdat de liefde alles bedekt, of is je norm en boodschap dat eenieder zo druk is met z'n zonde wegdoen dat er minder zonde is, en meer liefde? De realiteit is gewoon heel eenvoudig dat de zonde bewijst hoe ver de mens af staat van God, en dus is de strijd tegen de zonde een uiting van dankbaarheid en liefde. Barmhartigheid en genade en liefde, zijn nooit bedoeld om de zonde te gaan liefhebben en om de zondaar vrede en rust te geven tot een zondig leven. Wat ook geen vrede en rust biedt omdat het strijdt met de liefde en dat leven bovendien slechts een kort leven beschoren is, tenzij jij juist daar gaat inbrengen dat ook dat leven vrede krijgt tot in de eeuwigheid. Vrede en rust is er voor degene die geraakt door de liefde, goed omarmt en kwaad verafschuwt. Niet zonder barmhartigheid, genade en liefde voor de schepping. Maar wel in haat tegen het kwaad dat in alles doordringt en van alles afdruipt en tot alles in staat is, maar niet tot onderwerping aan wat God vraagt.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Flawless victory:

Dat begrip kent de Schrift  namelijk niet.  En daar zijn wij het volgens mij ook over eens. 

Daar zijn we het zeker over eens. De Schrift spreekt van Sjeool en Hades wat het Gemeenschappelijk Graf betekent. Jezus ging drie dagen en nachten naar Hades. En dan heb je nog Gehenna wat eigenlijk de brandende vuilnisbelt buiten Jeruzalem was (bestaat trouwens nog steeds, maar wordt niet meer gebruikt als vuilnisbelt). Dit staat symbool voor oneervolle eeuwige vernietiging. En Tartarus, een gevangenis voor gevallen engelen. Het woord ‘hel’ wordt dus gebruikt voor 3 heel verschillende begrippen. Het beeld van de hel zoals die veel mensen hebben komt meer van Dante’s Goddelijke Comedie dan van de Bijbel .

19 uur geleden zei Flawless victory:

De Schrift spreekt van een “Grote Witte Troon” waar de opgestane doden geoordeeld zullen worden (Openb.20:11-15). Paulus zegt daarover: “Verdrukking en benauwdheid zal komen over ieder levende ziel, die het kwade bewerkt, eerst de Jood en ook de Griek” (Rom.2:9). De mensen van wie de namen niet (meer) staan geschreven in het Boek des Levens zullen vervolgens worden geworpen in “het meer van vuur” en een “tweede dood” sterven (Openb.20:15).

Dat oordeel vind plaats aan het einde van het duizend jarige Rijk. Mensen die gestorven zijn in Christus krijgen als eerste een opstanding. Mensen in onwetendheid en de onrechtvaardigen volgen later. Zij worden dan niet direct geoordeeld (pas aan het eind). Mensen die nooit van Jezus hebben gehoord krijgen dus nog een kans. Worden ze veroordeeld, dus als ze idd niet meer in het Boek des levens staan, dan gaan ze naar het Meer van vuur, wat de tweede dood betekent. Een eeuwige dood.

Dat er een tweede dood is vind ik geen nederlaag. Mensen krijgen alle gelegenheid om te leven. Als je halsstarrig tegen de wil van God ingaat pas je gewoon niet in Gods Koninkrijk. Aan het eind van het Millennium wordt satan nog een keer los gelaten en dan vallen er nog tallozen. Alleen beproefde en gelouterde mensen krijgen eeuwig leven. Slechte mensen worden niet vanzelf goed. Je hebt altijd nog een vrije wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 28-6-2024 om 14:32 zei Flawless victory:

 

Hoe wij het boek Openbaringen exact moeten duiden weet niemand. Het is apocalyptische literatuur, vol van visioenen over het einde der tijden.  We kunnen het wel lezen en naspeurend onderzoeken, en dan opent zich naar mijn mening een schitterend vergezicht. 

DAT het met alle mensen - uiteindelijk, ooit - goedkomt dat staat gewoon in de Bijbel.

HOE  de ontelbare aantallen mensen die niet geloofd hebben en dus  voor de grote witte troon zijn be-  en veroordeeld, naar mijn idee toch weer terug komen op het wereldtoneel, dat weet ik ook niet exact, maar daar heb ik wel een idee over.  Daarvoor moeten we  Openbaring 20 t/m 22 lezen.  

In Openbaring 20: 11  is er sprake van de grote witte troon, het Laatste oordeel zogezegd. Vers 15 van dit hoofdstuk zou duidelijk moeten zijn. “Geworpen worden in de poel des vuurs.” Einde oefening zou je dan zeggen. 

Hoofdstuk 21 gaat dan echter wel verder en dan lezen we in 21: 3 dat God bij de mensen zal wonen.  En in vers 4 dat de eerste dingen voorbij gegaan zijn. In vers 5 dat Hij, God dus,  alle dingen nieuw zal maken! In vers 8 wordt er nog even gerefereerd naar zij die ge- en veroordeeld zijn en zij worden naar hun daden, hun aard, nog vernoemd. Zoals de lafhartigen,  ongelovigen, verfoeilijken, moordenaars, enz. enz. 

Dan onder het bovenschrift:  “Het nieuwe Jeruzalem” lezen we in vers 12 en 13 dat deze stad 12 poorten heedft:  3 poorten aan elke zijde.   En vanaf vers 16 lezen we de grootte van de stad, het Nieuwe Jeruzalem. De “geleerden” zijn het qua maten en afmetingen niet allemaal met elkaar eens, maar de afmetingen zijn GIGA groot. Dat moet ook wel, gezien de vele mensen die deze stad zullen gaan bewonen (bevolken). En gezien het feit dat wij daar niet als geesten of spoken rond zullen dwalen maar met een verheerlijkt lichaam, dat dus wel degelijk ruimte inneemt, daar aanwezig zullen zijn.

MAAR dán in hoofdstuk 22:2  lezen we dat er dan toch nog sprake is van het begrip TIJD. De Boom des Levens die twaalf (soorten?) vruchten voortbrengt van MAAND tot MAAND.  Dus is er nog sprake van TIJD! Het begrip “maand” is tenslotte  een tijdsaanduiding. Als we verder lezen in dit laatste hoofdstuk van Openbaring en dus ook van de Bijbel als geheel dan lezen we ook nog in vers 14 dat de poorten van de stad OPEN staan.  Het open staan is in wezen al een gebaar van uitnodiging! En in vers 15  lezen we dat BUITEN de stad er zich nog mensen bevinden die “honden”, “tovenaars”, “ontuchtplegers” en “moordenaars” worden genoemd.  Dat werpt de vraag op:  zijn dit dezelfde mensen die bij de grote witte troon, het laatste oordeel dus VEROORDEELD zijn geworden ( zie Hoofdstuk 20:11 e.v.) Zaten zij niet al in de poel des vuurs??? Of is die poel des vuurs een ruimte buiten de stad? Of is het een overdrachtelijk begrip?   En waarom staan die poorten dan constant open?

Bevinden  zij zich dan “buiten” al die ongelovigen en al de grote en kleine zondaars??? De poorten staan echter wel OPEN!!!! Zonder versperringen! 


Nu ga ik wat filosoferen:  Dan denk ik zo dat het voor een ongelovige maar een kleine stap zal zijn om zijn ongelijk te erkennen en de stap door de poort naar binnen te zetten.

Voor een massa-moordenaar zal het aanzienlijk langer duren eer hij zover is  en zo zal een ieder zijn of haar tijd nemen/krijgen om tot God te gaan. Er zal wellicht een hele lange aioon voor nodig zijn eer de laatste  grote zondaren hun stijve nek buigen. Ik zie figuren als een Mao, een Hitler, een Djengis Khan,  een Pol Pot, een Stalin en zo nog een stelletje politici, niet als eerste een der Poorten binnengaan en buigen voor het GENADE-aanbod. Die lieden hebben hun tijd daarvoor nodig om van de gevallen hemellingen met hun leider nog maar niet te spreken.
 

Dit is hoe ik erover denk. Maar dat God alles en iedereen met Zichzelf verzoent, dat staat voor mij buiten kijf. Hij heeft het Zelf gezegd in Zijn Woord en mijn God houdt woord. “

Sorry hoor, maar je hebt wel een vreemd beeld van de werkelijkheid.. Je beweert dat mensen voor Gods troon geoordeeld gaan worden? Weet je over hoeveel mensen het hier gaat? Tientallen miljarden en nog eens miljarden. Hoe kan je dit letterlijk nemen? Word je dan naar voren geroepen? Stel je staat achterin, dan moet je helemaal naar voren lopen. Duurt jaren voor je daar bent. 

 

De mensen die Openbaring schreven/schreef wist niet dat de tijd komt door de zon en door de beweging van de Aarde. Dus geen wonder dat die schreef "van maand tot maand". Die dacht blijkbaar dat de maanden gewoon kwamen omdat ze kwamen.

Tevens is het weer van een oorlogstaal die we kennen van de Bijbel. Elk knie zal zich buigen voor het genadeoffer. Nou, ik kan je vertellen: Stel dat de Bijbel gelijk heeft en dat de OT God hetzelfde is als de NT God en dat we allemaal moeten buigen voor de genade, dan ga ik daar zeker niet voor buigen. Heb je het OT weleens gelezen? Die God is een massamoordenaar en

genocide- laten-pleger. Hoe kan je daar nou voor buigen?

Maar goed, dan snap ik oorlogstaal wel weer. Want het OT staat ook vol van dat soort taal. Zonder die taal zal misschien niemand buigen?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bekeerling14:

Elk knie zal zich buigen voor het genadeoffer.


Inderdaad. Elke knie zal zich buigen voor de Heer Jezus Christus. En dat niet gedwongen maar van ganser harte.  Er staat namelijk dat elke tong  zal belijden dat Jezus Christus Heer is.  Dat betekent dat het van binnenuit komt, van ganser harte.

 

2 uur geleden zei Bekeerling14:

dan ga ik daar zeker niet voor buigen.

 

Ook jouw knie zul je van ganser harte buigen wanneer je tot de Here Jezus Christus zult naderen. Zonder ook maar enige dwang.  Die belofte heb je gekregen in de bijbel.  Ik gun je van ganser harte dat je dat nog bij leven zult mogen meemaken. En anders in een van de volgende twee aionen. Die duren nog enkele duizenden jaren, maar gebeuren zal het. 

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-7-2024 om 23:43 zei Flawless victory:


Inderdaad. Elke knie zal zich buigen voor de Heer Jezus Christus. En dat niet gedwongen maar van ganser harte.  Er staat namelijk dat elke tong  zal belijden dat Jezus Christus Heer is.  Dat betekent dat het van binnenuit komt, van ganser harte.

 

 

Ook jouw knie zul je van ganser harte buigen wanneer je tot de Here Jezus Christus zult naderen. Zonder ook maar enige dwang.  Die belofte heb je gekregen in de bijbel.  Ik gun je van ganser harte dat je dat nog bij leven zult mogen meemaken. En anders in een van de volgende twee aionen. Die duren nog enkele duizenden jaren, maar gebeuren zal het. 

Ach man, reken je maar niet rijk. Mensen met gezond verstand gaan geen goden aanbidden of op de knieen voor een God die genocide toestaat (of zelfs eist). Zoals jullie God in het OT.. Tevens doet die God alsof wij van alles aan te rekenen zijn, waardoor mensen denken dat als wij niet gestraft worden dit genade is.. Ik vergelijk het vaak met het Stockholmsyndroom..

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Bekeerling14:

Ach man, reken je maar niet rijk. Mensen met gezond verstand gaan geen goden aanbidden of op de knieen voor een God die genocide toestaat (of zelfs eist). Zoals jullie God in het OT.. Tevens doet die God alsof wij van alles aan te rekenen zijn, waardoor mensen denken dat als wij niet gestraft worden dit genade is.. Ik vergelijk het vaak met het Stockholmsyndroom..

 

 


Ja jongen, het is dwaasheid, dat Evangelie. Gelukkig dat het niet van jouw gezond verstand afhangt allemaal. 😁 

1 Korinthe‬ ‭1‬:‭18‬-‭31‬ ‭NBG51‬‬

‘Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, een dwaasheid, maar voor ons, die behouden worden, is het een kracht Gods. Want er staat geschreven: Verderven zal Ik de wijsheid der wijzen, en het verstand der verstandigen zal Ik verdoen. Waar blijft de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze tijd? Heeft God niet de wijsheid der wereld tot dwaasheid gemaakt? Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen, die geloven. Immers, de Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid, doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid, maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, (prediken wij) Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods. Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.

Ziet slechts, broeders, wat gij waart, toen gij geroepen werdt: niet vele wijzen naar het vlees, niet vele invloedrijken, niet vele aanzienlijken. Integendeel, wat voor de wereld dwaas is, heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen, en wat voor de wereld zwak is, heeft God uitverkoren om wat sterk is te beschamen; en wat voor de wereld onaanzienlijk en veracht is, heeft God uitverkoren, dat, wat niets is, om aan hetgeen wèl iets is, zijn kracht te ontnemen, opdat geen vlees zou roemen voor God. Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt, die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing, opdat het zij, gelijk geschreven staat: Wie roemt, roeme in de Here.’
‭‭
 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Flawless victory:

Ja jongen, het is dwaasheid, dat Evangelie. Gelukkig dat het niet van jouw gezond verstand afhangt allemaal. 😁

Je kunt aan niemand 100% bewijzen dat God bestaat, daarom heet het ook geloven.

Heb. 11:6 « Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken. »

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Aristarkos:

Je kunt aan niemand 100% bewijzen dat God bestaat, daarom heet het ook geloven.

Heb. 11:6 « Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken. »

Aristarkos

Als je in de bijbel kijkt waar het woord geloof wordt gebruikt, dan gaat het niet dat je in allerlei niet te bewijzen, metafysische en ook ongeloofwaardige zaken moet gaan geloven (en daarvoor beloond wordt).

Geloof is juist gekoppeld aan de dingen die men op een bepaalde manier denkt (volgens TeNaCh) en dan ook doet.

Mattheüs 8:10 Toen Jezus dit hoorde, verwonderde Hij Zich, en zei tegen hen die Hem volgden: Voorwaar, Ik zeg u: Ik heb zelfs in Israël zo'n groot geloof niet gevonden.    
Mattheüs 9:2 En Jezus, Die hun geloof zag, zei tegen de verlamde: Zoon, heb goede moed, uw zonden zijn u vergeven.
22. Jezus keerde Zich om, zag haar en zei: Heb goede moed, dochter, uw geloof heeft u behouden. En de vrouw was vanaf dat moment gezond.
29. Toen raakte Hij hun ogen aan en zei: Het zal u gaan naar uw geloof.

Mattheüs 15:28 Toen antwoordde Jezus en zei tegen haar: O vrouw, groot is uw geloof; het zal gebeuren zoals u wilt. En haar dochter was vanaf dat moment gezond.

Mattheüs 17:20 Jezus zei tegen hen: Vanwege uw ongeloof, want voorwaar, Ik zeg u: Als u een geloof had als een mosterdzaad, u zou tegen deze berg zeggen: Verplaats u van hier naar daar! En hij zou gaan, en niets zou voor u onmogelijk zijn.

Mattheüs 21:21 Maar Jezus antwoordde en zei tegen hen: Voorwaar, Ik zeg u: Als u geloof had en niet twijfelde, zou u niet alleen doen wat er met de vijgenboom is gedaan, maar zelfs als u tegen deze berg zou zeggen: Word opgeheven en in de zee geworpen, dan zou het gebeuren.
22. En alles wat u in het gebed vraagt, in geloof, zult u ontvangen.

Mattheüs 23:23 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u geeft tienden van de munt, de dille en de komijn, en u laat het belangrijkste van de Wet na: het recht, en de barmhartigheid en het geloof. Deze dingen zou men moeten doen en die andere dingen niet nalaten.
 

Juist in Hebreeen 11 laat de schrijver zien dat de mensen in TeNaCh uit geloof daden hadden.    
Daarom schrijft ook Jacobus:   
Jakobus 2:14 Wat voor nut heeft het, mijn broeders, als iemand zegt dat hij geloof heeft, en hij heeft geen werken? Kan dat geloof hem zalig maken?
17. Zo is ook het geloof als het geen werken heeft, in zichzelf dood.
18. Maar nu zal iemand zeggen: U hebt geloof en ik heb werken. Laat mij dan uw geloof zien uit uw werken en ik zal u uit mijn werken mijn geloof laten zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Aristarkos:

Je kunt aan niemand 100% bewijzen dat God bestaat, daarom heet het ook geloven.

 

Maar voor jezelf valt God wel voor 100% te bewijzen, dan ben je het geloof voorbij.   Zolang een mens nog gelooft twijfelt een mens.  En dat is goed.

Overigens bestaat God niet.  Het is het creatuurlijke wat bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Aristarkos:

Je kunt aan niemand 100% bewijzen dat God bestaat, daarom heet het ook geloven

Je kunt aan niemand 100% bewijzen dat wetenschap slechts kennis is en geen geloof, daarom is wetenschap steeds onder de klem dat andere daarmee strijdige inzichten nog kunnen volgen.

Dat daar voortdurend zaken worden geclaimd en gesteld definitief te zijn, is geloof.

Wetenschap leert kennis van het gerijmde en het logische en het wettige. Geloof brengt verbinding met hetgeen volgt uit de verkregen kennis. Alvorens ons te verliezen in bevindelijkheden over wat volgt uit onze kennis, is het zaak om te doorgronden wat in onze kennis kennis is, en wat geloof.

God is wettig en logisch en natuurlijk en rechtuit. Dus narekenbaar en voorspelbaar en kenbaar. Eigenlijk is dat alles wat de schepping zelf zou willen of moeten zijn. En wat daarvan bij God afwijkt is heel persoonlijk. En dat laatste is ongelooflijk. Niet omdat de mens dat niet graag wil, maar omdat dat zo'n grote stap is van het hoogste en zuiverste en wettigste, tot wat en wie de mens is. En omdat dat zou getuigen van een bijzondere plaats voor de mens in de schepping en met God. Maar op welke logische grond rust dat, anders dan onze logische behoefte om dit aardrijk te willen ontstijgen?

2 uur geleden zei Hopper:

Overigens bestaat God niet.  Het is het creatuurlijke wat bestaat

Als God de kracht weg neemt uit het bestaande, zie je pas hoe het bestaande onbestaanbaar is zonder God. Niets dat bestaat, houdt zichzelf in stand. Waaruit genoegzaam mag blijken dat God bestaat. En of de mens nog bestaat, is de vraag. De mens bestaat als er leven in hem is. Maar er zijn steeds vele doden onder de levenden.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Tomega:

 

Als God de kracht weg neemt uit het bestaande, zie je pas hoe het bestaande onbestaanbaar is zonder God. Niets dat bestaat, houdt zichzelf in stand. Waaruit genoegzaam mag blijken dat God bestaat. En of de mens nog bestaat, is de vraag. De mens bestaat als er leven in hem is. Maar er zijn steeds vele doden onder de levenden.

Dat is wat anders als wat ik stelde, ik stel dat God niet bestaat zoals wij bestaan.   God is Geest.   Zonder God zouden wij mensen niet meer kunnen functioneren.   De Heilige Geest is immers inwonend in de mens.

Er is bestaan in de stof, maar zo 'bestaat' God niet.  En daar niemand God ooit gezien heeft kunnen we ook niet gaan beweren dat God 'bestaat' , want dan halen we God het stoffelijk domein in, en dat beschouw ik als blasfemie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Breuk:

Als je in de bijbel kijkt waar het woord geloof wordt gebruikt, dan gaat het niet dat je in allerlei niet te bewijzen, metafysische en ook ongeloofwaardige zaken moet gaan geloven (en daarvoor beloond wordt).

Waar zeg ik dan dat dit zo is? Begrijpend lezen is echt een uitstervend fenomeen zoals ik al eerder zei.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Aristarkos:

Waar zeg ik dan dat dit zo is? Begrijpend lezen is echt een uitstervend fenomeen zoals ik al eerder zei.

Aristarkos

Je koppelt bewijzen voor God aan geloven. 
Ik liet je zien waar en hoe in de bijbel met het woord geloof wordt omgegaan.  
De aandachtige lezer mag daar zijn conclusie uittrekken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Aristarkos:

我发现我用中文写得更好了。

Aristarkos

Je mag ook inhoudelijk reageren als iemand je tegenspreekt. Dat zie je vaker op een forum.  
Ik zit overigens niet te wachten op vrome praatjes of achterhaalde ideeën.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Hopper:

 En daar niemand God ooit gezien heeft kunnen we ook niet gaan beweren dat God 'bestaat' , want dan halen we God het stoffelijk domein in, en dat beschouw ik als blasfemie

Er zijn wegen en middelen om te verbinden wat buiten bereik lijkt, en een middel is, dat God een verterend vuur is voor de mens. Dat is geen blasfemie, maar plaatsing in een reële verhouding en context. De mens die in de materie is, ervaart God die in wezen Geest is, als een verterend vuur. En daaruit weet je dan ook dat de heilige Geest die in de mens is, wel uit God is, maar niet God zelf is.

Daarnaast is voor het bestaan van het onzichtbare niet altijd zicht vereist. Verder zijn er wel getuigenissen van contact met en zicht op God, dus dat dat niet kan, is een wat beperkte visie.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Flawless victory:


Ja jongen, het is dwaasheid, dat Evangelie. Gelukkig dat het niet van jouw gezond verstand afhangt allemaal. 😁 

1 Korinthe‬ ‭1‬:‭18‬-‭31‬ ‭NBG51‬‬

‘Want het woord des kruises is wel voor hen, die verloren gaan, een dwaasheid, maar voor ons, die behouden worden, is het een kracht Gods. Want er staat geschreven: Verderven zal Ik de wijsheid der wijzen, en het verstand der verstandigen zal Ik verdoen. Waar blijft de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze tijd? Heeft God niet de wijsheid der wereld tot dwaasheid gemaakt? Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen, die geloven. Immers, de Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid, doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid, maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, (prediken wij) Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods. Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.

Ziet slechts, broeders, wat gij waart, toen gij geroepen werdt: niet vele wijzen naar het vlees, niet vele invloedrijken, niet vele aanzienlijken. Integendeel, wat voor de wereld dwaas is, heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen, en wat voor de wereld zwak is, heeft God uitverkoren om wat sterk is te beschamen; en wat voor de wereld onaanzienlijk en veracht is, heeft God uitverkoren, dat, wat niets is, om aan hetgeen wèl iets is, zijn kracht te ontnemen, opdat geen vlees zou roemen voor God. Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt, die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing, opdat het zij, gelijk geschreven staat: Wie roemt, roeme in de Here.’
‭‭
 

 

Dit is dus een van de redenen dat ik die Paulus niet mag. De man wist gewoon dat zijn verhaal niet deugde. En daarom beweert hij dit soort dingen. 

De man had net zo goed kunnen schrijven "een vierkant is rond, en dat is voor hen die verloren gaan dwaasheid maar voor ons die behouden worden wijsheid".. Want met de woorden die God zou gezegd hebben "ik zal de wijsheid van de mens verderven" kan je alle kanten op.. 

Echt sneu dat mensen hier anno 2024 nog intrappen. 

De wijsheid van de wetenschap is echt honderd keer mooier (100 keer is misschien nog te weinig, je kan er geen vergelijking mee trekken) dan de wijsheid van Paulus of de Wijsheid van de Bijbel. Dat wij met zoveel km per uur aan de hand van de zon door het melkwegstelsel trekken, dat die weer rond een punt rondtrekt, echt onvoorstelbaar (letterlijk).

 

 

7 uur geleden zei Hopper:

Maar voor jezelf valt God wel voor 100% te bewijzen, dan ben je het geloof voorbij.   Zolang een mens nog gelooft twijfelt een mens.  En dat is goed.

Overigens bestaat God niet.  Het is het creatuurlijke wat bestaat.

Je kan ook jezelf voor de gek houden, ik denk dat je dit bedoelt met "voor jezelf 100% bewijzen"? 

Op FT deed je ook alsof je het geloof voorbij was en dat atheisten geloofden dat God niet bestond. In plaats van dat ze niet geloofden in God(en). Wat een wezenlijk verschil is. 

En bestaan en bestaan is een semantische discussie.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid