Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei TTC:

Gaat meestal zo met onveranderlijke abstracties, het zijn gratis fenomenen die ons tijdloos vergezellen. 

Het onveranderlijke staat juist buiten de fenomenen. (verschijnselen, objecten)

4 uur geleden zei TTC:

Nu we onze automatische patronen kennen, leren we vanuit mindful observeren wat er in dit hier en nu is.

Dat lijkt me een zinloze exercitie. Het gaat niet om het observeren wat er in dit hier en nu is.   Het gaat om 'dat' wat niet uit het 'eeuwig nu' vandaan kan.   Het 'wat' wat er geobserveerd wordt veranderd van seconde tot seconde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

12 minuten geleden zei Hopper:

Het onveranderlijke staat juist buiten de fenomenen. (verschijnselen, objecten). Dat lijkt me een zinloze exercitie. Het gaat niet om het observeren wat er in dit hier en nu is.   Het gaat om 'dat' wat niet uit het 'eeuwig nu' vandaan kan.   Het 'wat' wat er geobserveerd wordt veranderd van seconde tot seconde.

Misschien dat we van die brug beter een tunnel kunnen maken, anders moeten we eerst nog een kuil graven om die berg weg te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Het onveranderlijke staat juist buiten de fenomenen.

Van verwarring zijn we verzekerd wanneer we van één bol twee bollen maken, en blijkt dat die twee bollen in nog een andere bol passen. Ergo, het is die andere bol waar het om gaat, dat is bronkennis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Dat lijkt me een zinloze exercitie.

Er bestaan verschillende specifieke vormen van agnosie, zoals problemen met het herkennen van kleuren, vormen, teksten, muziek of bepaalde voorwerpen. In tegenstelling tot wat vroeger gedacht werd, is er soms ook sprake van stoornissen in de visuele waarneming.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Hopper:

Het gaat niet om het observeren wat er in dit hier en nu is.

Het richten van aandacht op objecten in de omgeving zorgt ervoor dat wij die objecten scherper waarnemen. Dat heeft echter ook een keerzijde, namelijk dat prikkels die geen aandacht krijgen minder goed of soms in het geheel niet worden waargenomen. Het lijkt wel of we dan 'blind' zijn voor die prikkels.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Het richten van aandacht op objecten in de omgeving zorgt ervoor dat wij die objecten scherper waarnemen. Dat heeft echter ook een keerzijde, namelijk dat prikkels die geen aandacht krijgen minder goed of soms in het geheel niet worden waargenomen. Het lijkt wel of we dan 'blind' zijn voor die prikkels.

Scherper waarnemen lijkt me een kwestie van zintuiglijkheid: goede oren, ogen enz.   Zintuigelijkheid an sich hoeft niet zo'n belangrijke plaats meer in ons leven meer in te nemen.  Omdat zintuigelijkheid onze persoonlijke emotionele wereld in stand houdt.

Pas als aan de persoonlijke emotionele prikkels geen gehoor meer wordt gegeven kunnen de persoonlijke emoties ten volle worden waargenomen en beleeft.   Persoonlijke emoties verdwijnen dus niet, maar zij krijgen een andere plaats waardoor er een geestelijke verdieping ontstaat.  Zelflediging, waarmee het gemoed en daarmee het 'zelf' dood gaat.  Het oude moet eerst sterven voordat het nieuwe kan opstaan.  De geestelijke tocht door de woestijn is onontkoombaar.

Innerlijk onthechten aan 'de wereld' terwijl je volop in 'de wereld' aanwezig bent.  Zo versta ik Jezus.  De wereld met al haar prikkels moet aanwezig blijven, onthechten alleen op een eiland telt niet mee.  Het is een totale afscheiding van 'de wereld' zodat er een innerlijke geestelijke leegte ontstaat, alleen leegte is daadwerkelijke armoede.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites

Het hoeft geen betoog dat de smalle weg met de nauwe doorgang tot de mystieke dood leidt.  Jezus volgen is een persoonlijk sterven zodat het eigen 'ik' niet langer meer als het eigene wordt gezien.  Ik ben er nog wel, maar zelfs het 'ik' is niet meer van mij.  De mystieke dood wordt je niet aangedaan, je trekt zelf de woestijn in,  in navolging van Jezus.  Het is de Vader zelf die alleen daar jou kan aanraken waar je zelf niet meer bent.  (Niemand komt tot de Vader dan door Mij)

Dat Mij kan nooit verstaan worden als een persoonlijk Mij.  Dat is het Christus mysterie, liefde doodt de zelfzucht maar niet de individualiteit.  Als dat mysterie verstaan wordt ben je bij het innerlijk verstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Hopper:

Scherper waarnemen lijkt me een kwestie van zintuiglijkheid: goede oren, ogen enz.   Zintuigelijkheid an sich hoeft niet zo'n belangrijke plaats meer in ons leven meer in te nemen.  Omdat zintuigelijkheid onze persoonlijke emotionele wereld in stand houdt. Pas als aan de persoonlijke emotionele prikkels geen gehoor meer wordt gegeven kunnen de persoonlijke emoties ten volle worden waargenomen en beleeft.   Persoonlijke emoties verdwijnen dus niet, maar zij krijgen een andere plaats waardoor er een geestelijke verdieping ontstaat.  Zelflediging, waarmee het gemoed en daarmee het 'zelf' dood gaat.  Het oude moet eerst sterven voordat het nieuwe kan opstaan.  De geestelijke tocht door de woestijn is onontkoombaar. Innerlijk onthechten aan 'de wereld' terwijl je volop in 'de wereld' aanwezig bent.  Zo versta ik Jezus.  De wereld met al haar prikkels moet aanwezig blijven, onthechten alleen op een eiland telt niet mee.  Het is een totale afscheiding van 'de wereld' zodat er een innerlijke geestelijke leegte ontstaat, alleen leegte is daadwerkelijke armoede.

Misschien beter om het de simpele weg te noemen, anders raken we misschien in conflict met al die verschillende lagen waarin dat wat hoopvol is veel vaker verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dat hoopvolle blijft echter beschikbaar voor wie er open voor staat, waartoe onze zintuigen nuttig kunnen zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Misschien beter om het de simpele weg te noemen, anders raken we misschien in conflict met al die verschillende lagen waarin dat wat hoopvol is veel vaker verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dat hoopvolle blijft echter beschikbaar voor wie er open voor staat, waartoe onze zintuigen nuttig kunnen zijn. 

Mocht het je niet duidelijk zijn, ik heb die weg reeds genomen.  Het hoopvolle is reeds verdwenen.  Er is geen enkele hoop meer op een  betere toekomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hopper:

Het hoeft geen betoog dat de smalle weg met de nauwe doorgang tot de mystieke dood leidt.  Jezus volgen is een persoonlijk sterven zodat het eigen 'ik' niet langer meer als het eigene wordt gezien.  Ik ben er nog wel, maar zelfs het 'ik' is niet meer van mij.  De mystieke dood wordt je niet aangedaan, je trekt zelf de woestijn in,  in navolging van Jezus.  Het is de Vader zelf die alleen daar jou kan aanraken waar je zelf niet meer bent.  (Niemand komt tot de Vader dan door Mij) Dat Mij kan nooit verstaan worden als een persoonlijk Mij.  Dat is het Christus mysterie, liefde doodt de zelfzucht maar niet de individualiteit.  Als dat mysterie verstaan wordt ben je bij het innerlijk verstaan.

Dis-identificatie en/of positieve desintegratie leidt maar al te vaak tot schijnbaar conflicterende stellingen, dat is gekend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Dis-identificatie en/of positieve desintegratie leidt maar al te vaak tot schijnbaar conflicterende stellingen, dat is gekend. 

Waar het 'ik' niet meer van mij is ben 'ik' geheel in mijzelf gekeerd: de zelf-zelf verhouding.   Daar is geen enkel conflict omdat 'de wereld' daar niet is, daar leeft de ziel als een zelf......en is in die zelf-zelf verhouding dienstbaar aan de wereld maar niet langer meer in de wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Waar het 'ik' niet meer van mij is ben 'ik' geheel in mijzelf gekeerd: de zelf-zelf verhouding.   Daar is geen enkel conflict omdat 'de wereld' daar niet is, daar leeft de ziel als een zelf......en is in die zelf-zelf verhouding dienstbaar aan de wereld maar niet langer meer in de wereld.

Denk dat het raadzaam is om even met Sjako contact op te nemen, misschien behoor je tot die 'getuigen' waar hij het altijd over heeft. 

10 minuten geleden zei Hopper:

Mocht het je niet duidelijk zijn, ik heb die weg reeds genomen.  Het hoopvolle is reeds verdwenen.  Er is geen enkele hoop meer op een  betere toekomst.

Als het hoopvolle al volledig verdwenen is, kunnen wij dat in onze harten koesteren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Denk dat het raadzaam is om even met Sjako contact op te nemen, misschien behoor je tot die 'getuigen' waar hij het altijd over heeft. 

Het is idd een toestand van getuige-zijn , het getuige-zijn kan nooit verdwijnen.  Het is tevens de presentie (ik ben) en de grondeloze grond van God.  Wie God in het verborgene kent, kent ook alles wat geschapen is (de wereld).

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Hopper:

Er is geen enkele hoop meer op een  betere toekomst.

Voor Dabrowski fungeert therapie in de eerste plaats om cliënten hun psychoneurosen te laten zien en bestuderen als unieke uiting van hun individualiteit zodat ze een meerlagige ontwikkeling kunnen doormaken zonder daarbij nog langer van de therapeut afhankelijk te zijn. Hij zou derhalve minder snel geneigd zijn symptomen te beschouwen als pathologisch en deze bestrijden met medicijnen, en eerder verkennen of zij niet het gevolg zijn van overprikkelbaarheden. Dit vergt een meer diepgaande analyse van het volledige psychologische functioneren van een individu dan vaak plaatsvindt wanneer enkel symptomen via DSM-criteria worden geëvalueerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Voor Dabrowski fungeert therapie in de eerste plaats om cliënten hun psychoneurosen te laten zien en bestuderen als unieke uiting van hun individualiteit zodat ze een meerlagige ontwikkeling kunnen doormaken zonder daarbij nog langer van de therapeut afhankelijk te zijn. Hij zou derhalve minder snel geneigd zijn symptomen te beschouwen als pathologisch en deze bestrijden met medicijnen, en eerder verkennen of zij niet het gevolg zijn van overprikkelbaarheden. Dit vergt een meer diepgaande analyse van het volledige psychologische functioneren van een individu dan vaak plaatsvindt wanneer enkel symptomen via DSM-criteria worden geëvalueerd.

Geen idee waar dit over gaat, ik heb geen belangstelling voor psychologie.

Citaat

Psychologie is de academische discipline die zich bezighoudt met het innerlijk leven (kennen, voelen en streven) en het gedrag van mensen. Zij doet dit over het algemeen door het volgen van de wetenschappelijke methode, maar in sommige gevallen doet zij beroep op symbolische interpretatie en kritische analyse, naar het voorbeeld van andere sociale wetenschappen.

(bron wiki)

 

De psychologie weet niks af van kennen, voelen en streven. Juist omdat zij een wetenschappelijke methode volgt. 

Citaat

Door mensen binnen de evolutie te plaatsen werd het mogelijk om het gedrag van mensen met andere dieren te vergelijken.

(bron wiki)

 

Daar is niks mis mee, mensen gedragen zich doorgaans als dieren.  Doch de mens heeft twee naturen: degene die uit de evolutie voortkomt, de Adam en Eva natuur.  De goddelijke natuur is van een geheel andere orde.  Dat is waar de smalle weg over gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hopper:

Het is idd een toestand van getuige-zijn , het getuige-zijn kan nooit verdwijnen.  Het is tevens de presentie (ik ben) en de grondeloze grond van God.  Wie God in het verborgene kent, kent ook alles wat geschapen is (de wereld).

Ik moet mijzelf verbeteren c.q. aanvullen zie ik. De grondeloze grond van God is het Woord (Logos).  Dit was in den beginne bij God.   God zelf is niet louter het Woord, want anders zou ik schrijven dat ik zelf God ben en dat is natuurlijk niet zo.  Het is het grondeloze wat gekend kan worden door de mens. Daarom dient Joh 1 ook  zorgvuldig gelezen te worden.  God is bv ook 'memoria' (kennis).   God kan nooit omschreven worden.  God is zowel eeuwig als 'God gebeurd'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hopper:

Geen idee waar dit over gaat, ik heb geen belangstelling voor psychologie.

Het thema hoop als tweesnijdend zwaard heeft wellicht betrekking op de verwarring die kan ontstaan tussen klimmen en/of dalen, wat het samen met smalle- en/of brede wegen beslist niet transparanter maakt. Om nog niet te spreken over de invloeden vanuit het dal die onverminderd blijven spelen doorheen deze processen, vaak ook geen idee hebbend waarom een aantal het nu altijd over bergen beklimmen heeft.

1 minuut geleden zei Hopper:

Ik moet mijzelf verbeteren c.q. aanvullen zie ik. De grondeloze grond van God is het Woord (Logos).  Dit was in den beginne bij God.   God zelf is niet louter het Woord, want anders zou ik schrijven dat ik zelf God ben en dat is natuurlijk niet zo.  Het is het grondeloze wat gekend kan worden door de mens. Daarom dient Joh 1 ook  zorgvuldig gelezen te worden.  God is bv ook 'memoria' (kennis).   God kan nooit omschreven worden.  God is zowel eeuwig als 'God gebeurd'.

Daar is het nu te laat voor, er is immers geen weg terug. 

19 minuten geleden zei Hopper:

De psychologie weet niks af van kennen, voelen en streven. Juist omdat zij een wetenschappelijke methode volgt. 

In het veld van de psychologie is veel onderzoek gedaan naar deze fenomenen. Eerder werd aangenomen dat change blindness en attentional blindness veroorzaakt worden doordat de focus van onze aandacht maar een beperkte capaciteit heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Het thema hoop als tweesnijdend zwaard heeft wellicht betrekking op de verwarring die kan ontstaan tussen klimmen en/of dalen, wat het samen met smalle- en/of brede wegen beslist niet transparanter maakt. Om nog niet te spreken over de invloeden vanuit het dal die onverminderd blijven spelen doorheen deze processen, vaak ook geen idee hebbend waarom een aantal het nu altijd over bergen beklimmen heeft.

Bij mij is geen enkele verwarring.  Als ziel leef ik als een zelf in de zelf-zelf verhouding in de ongrond van God (het zijn zelf).  Als ziel 'heb' ik een verschijning welke verschijnt op het wereldtoneel.  Maar omdat ik onthecht ben aan deze verschijning heb ik mijn interesse in de fysieke dood verloren.  Het is een tweevoudige existentie welke tevens refereert aan de tweevoudige natuur van de mens.

Wat geboren is in de lente zal sterven in de herfst.  Wat geboren is als 'eniggeboren' in de liefde van de Vader leeft in eeuwigheid bij de Vader.  Niks verwarrends aan.

Zolang de ziel nog gehecht is aan 'dat' wat verschijnt is de dood nog niet overwonnen.   Zolang de mens nog in een toekomst wenst te existeren is het eeuwige buiten bereik.  Terwijl 'het' reeds sluimert in de geestelijke diepte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

Bij mij is geen enkele verwarring.  Als ziel leef ik als een zelf in de zelf-zelf verhouding in de ongrond van God (het zijn zelf).  Als ziel 'heb' ik een verschijning welke verschijnt op het wereldtoneel.  Maar omdat ik onthecht ben aan deze verschijning heb ik mijn interesse in de fysieke dood verloren.  Het is een tweevoudige existentie welke tevens refereert aan de tweevoudige natuur van de mens. Wat geboren is in de lente zal sterven in de herfst.  Wat geboren is als 'eniggeboren' in de liefde van de Vader leeft in eeuwigheid bij de Vader.  Niks verwarrends aan. Zolang de ziel nog gehecht is aan 'dat' wat verschijnt is de dood nog niet overwonnen.   Zolang de mens nog in een toekomst wenst te existeren is het eeuwige buiten bereik.  Terwijl 'het' reeds sluimert in de geestelijke diepte.

Ja, niemand zal willen ontkennen dat een ster gevormd wordt door kosmisch stof, zo zijn er miljarden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Hopper:

Zolang de ziel nog gehecht is aan 'dat' wat verschijnt is de dood nog niet overwonnen.

Wedergeboorte is een boeddhistisch concept dat verwijst naar het opnieuw plaatsvinden van geboorte na de dood. In het boeddhisme maakt wedergeboorte deel uit van samsara, de cyclus van dood en wedergeboorte zonder begin en zonder eind. Indien iemand verlicht is en het nirwana bereikt heeft, vindt er na het overlijden geen wedergeboorte plaats maar parinibbana.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Hopper:

Bij mij is geen enkele verwarring.

Wellicht bedoel je dat er geen verwarring meer is op het niveau van de ego-transverwarring, dit geeft wellicht een verklaring waarom niet of nauwelijks dialoog mogelijk is wanneer we het over andere niveaus hebben. Bizar genoeg geeft dit de perceptie dat alles wat hoopvol is wordt weggeredeneerd, soms denkend dat elke poging tot verheldering nu net verduisterd wordt. Op die manier wordt het meervoudig complex, vaag, mistig, schemerachtig, quasi onbegrijpelijk, om een punthoofd van te krijgen.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei TTC:

Wedergeboorte is een boeddhistisch concept dat verwijst naar het opnieuw plaatsvinden van geboorte na de dood. In het boeddhisme maakt wedergeboorte deel uit van samsara, de cyclus van dood en wedergeboorte zonder begin en zonder eind. Indien iemand verlicht is en het nirwana bereikt heeft, vindt er na het overlijden geen wedergeboorte plaats maar parinibbana.

Het boeddhistische concept is bekend: mensen worden wedergeboren als verschijnende mens op deze planeet.

Ik schrijf dan ook over 'eniggeboren' wat wil zeggen 'als enige geboren'.  Hetgeen een geestelijke geboorte is en geen verschijnen in 'de dingen'.  Zo zie ik de leer van Jezus: in alle eenzaamheid zonder hoop op een toekomst wordt de mens 'enig' geboren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hopper:

Het boeddhistische concept is bekend: mensen worden wedergeboren als verschijnende mens op deze planeet. Ik schrijf dan ook over 'eniggeboren' wat wil zeggen 'als enige geboren'.  Hetgeen een geestelijke geboorte is en geen verschijnen in 'de dingen'.  Zo zie ik de leer van Jezus: in alle eenzaamheid zonder hoop op een toekomst wordt de mens 'enig' geboren.

Het is precies allemaal zo simpel nog niet, en dan hebben we nog niet eens over basale logica kunnen hebben. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Wellicht bedoel je dat er geen verwarring meer is op het niveau van de ego-transverwarring, dit geeft wellicht een verklaring waarom niet of nauwelijks dialoog mogelijk is wanneer we het over andere niveaus hebben. Bizar genoeg geeft dit de perceptie dat alles wat hoopvol is wordt weggeredeneerd, soms denkend dat elke poging tot verheldering nu net verduisterd wordt. Op die manier wordt het meervoudig complex, vaag, mistig, schemerachtig, quasi onbegrijpelijk, om een punthoofd van te krijgen.  

Het ego is per definitie een verwarring omdat het ego zichzelf als existentie bepaalt in de 'ik en de wereld' verhouding.  Wat wil zeggen dat het ego zichzelf als het spiegelbeeldige denkt in deze wereld.

Het 'ik denk, dus ik ben' is de Cartesiaanse omschrijving van het ego.   Het ego stelt het denken voorop.  De ziel welke in de ongrond existeert heeft kennis van het kenvermogen.  Het kenvermogen kan niet gekend worden middels het denken.  Het ego heeft een veel te grote dunk van het denkvermogen.  Het vereenzelvigt zich met het denkvermogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid