Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 4,5k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn vrouw en ik waren op een gegeven moment zo moe van het langs elkaar heen praten dat we maar helemaal gestopt zijn met praten…

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

28 minuten geleden zei TTC:

Hyperbolische twijfel zegt zoveel dat men niet zeker kan zijn dat de dingen die men ziet echt zijn, maar men lijkt toch zeker te zijn van de wiskunde.

De dingen die men ziet impliceert iemand die ziet.  Daar bestaat geen enkele twijfel over.  De ziener kan daarmee ook bewust van zichzelf worden i.p.v. dat de ziener zichzelf als present ziet in de geziene wereld.  Erg een'voudig op zich, de weg er heen is alleen ingewikkeld.  Omdat de mens graag dwaalt, al dan niet door een woestijn.

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hopper:

De dingen die men ziet impliceert iemand die ziet.  Daar bestaat geen enkele twijfel over.  De ziener kan daarmee ook bewust van zichzelf worden i.p.v. dat de ziener zichzelf als present ziet in de geziene wereld.  Erg een'voudig op zich, de weg er heen is alleen ingewikkeld.  Omdat de mens graag dwaalt, al dan niet door een woestijn.

Ander fenomeen is dat binnen de wetenschappen het wiskundige bewijs ook enige twijfel kan opwekken, maar ook maar enkel dan wanneer er aandacht voor gevonden kan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Ander fenomeen is dat binnen de wetenschappen het wiskundige bewijs ook enige twijfel kan opwekken, maar ook maar enkel dan wanneer er aandacht voor gevonden kan worden.

Daadwerkelijke presentie staat buiten ieder wiskundig bewijs.  Ergo: daadwerkelijke presentie kan niet eens 1 +1 optellen.

Jezus heeft gezegd: Weest voorbijgangers.  Voorbijganger van je eigen leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

Daadwerkelijke presentie staat buiten ieder wiskundig bewijs.  Ergo: daadwerkelijke presentie kan niet eens 1 +1 optellen. Jezus heeft gezegd: Weest voorbijgangers.  Voorbijganger van je eigen leven.

Beetje als zeggen dat de atomen van ons lichaam op het eind van het jaar nagenoeg allemaal vervangen zijn, met als bijkomende vraag wie er dan precies voorbij gewandeld is? In de lectuur staat het beter gekend als Het Schip van Theseus, niet meer dan een gedachte-experiment. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Beetje als zeggen dat de atomen van ons lichaam op het eind van het jaar nagenoeg allemaal vervangen zijn, met als bijkomende vraag wie er dan precies voorbij gewandeld is? In de lectuur staat het beter gekend als Het Schip van Theseus, niet meer dan een gedachte-experiment. 

Gedachte experimenten hebben mijn belangstelling niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-12-2022 om 12:22 zei Hopper:

Daarom is een psycholoog ook alleen nuttig als een soort van brandweerman.

In beeldspraak lijkt positieve desintegratie sterk op een proces waarbij we in een wilde rivier stappen en proberen de overkant te bereiken, zij het niet-wetend dat iets verder ook een brug ligt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Sinds de eerste positieve resultaten van Kabat-Zinn zijn er steeds meer psychologen geïnteresseerd geraakt in experimenteren met mindfulness.

Voor mij is dan allemaal new age gedoe.   Dat kwam op in het hippie tijdperk.  Love peace and happiness.  De realiteit was dat John en Yoko wel het Hilton uitzochten en niet een sobere herberg ergens in de ommelanden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hopper:

Voor mij is dan allemaal new age gedoe.   Dat kwam op in het hippie tijdperk.  Love peace and happiness.  De realiteit was dat John en Yoko wel het Hilton uitzochten en niet een sobere herberg ergens in de ommelanden.

Alsmaar op je bord krijgen wat je net hebt losgelaten, is zelden prettig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei TTC:

Voor open deuren hebben we geen sleutel nodig, beetje als zeggen dat alles een kwestie van perceptie is en het daarbij laten.

De deur van Jezus staat al 2000 jaar open, Hij is zelf die deur.  Eentonig is het, het aardse brengt u niets.  Doch de verleiding is voor velen te groot.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hopper:

De deur van Jezus staat al 2000 jaar open, Hij is zelf die deur.  Eentonig is het, het aardse brengt u niets.  Doch de verleiding is voor velen te groot.

Stel dat je nadien rustig wil terugzwemmen, blijken die doorzichtige wanden prompt van staal.

37 minuten geleden zei Hopper:

Voor mij is dan allemaal new age gedoe.

In het kielzog van een tanker is het vrij lastig om de helderheid van abstracties op te merken, noch is het in alle bedachtzaamheid hulpvragen stellen over een aantal anomalieën een prettige bezigheid.   

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei TTC:

Stel dat je nadien rustig wil terugzwemmen, blijken die doorzichtige wanden prompt van staal.

In het kielzog van een tanker is het vrij lastig om de helderheid van abstracties op te merken, noch is het in alle bedachtzaamheid hulpvragen stellen over een aantal anomalieën een prettige bezigheid.   

Zalig zijn de armen van geest, we dienen afstand te nemen van geleerde dingen.  Mijn geest begrijpt meestal niet wat je schrijft.   Ware geleerdheid en daarmee arm van geest is 'dat' wat jouw en mijn geest gadeslaat.   Daar hoeft niks gegoogeld te worden, daar hoeft niks afgerekend te worden, dat is armer dan arm.  Leeg.

Dat wat kent (het zelf) is tegengesteld aan dat wat gekend wordt (de dingen).  Het is van een dermate geestelijke armoede dat weinigen er zelfs maar een vermoeden van hebben.  Staat allemaal ook geschreven in Joh 1.  Zonder het Woord is geen ding gemaakt.

 

Geestelijke armoede is zien dat Johannes in tegenstellingen schreef: licht-duisternis, Woord-de dingen.   Maar de Zijnen hebben het niet aangenomen, het 'zelf' heeft het niet begrepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hopper:

Zalig zijn de armen van geest, we dienen afstand te nemen van geleerde dingen.  Mijn geest begrijpt meestal niet wat je schrijft.   Ware geleerdheid en daarmee arm van geest is 'dat' wat jouw en mijn geest gadeslaat.   Daar hoeft niks gegoogeld te worden, daar hoeft niks afgerekend te worden, dat is armer dan arm.  Leeg. Dat wat kent (het zelf) is tegengesteld aan dat wat gekend wordt (de dingen).  Het is van een dermate geestelijke armoede dat weinigen er zelfs maar een vermoeden van hebben.  Staat allemaal ook geschreven in Joh 1.  Zonder het Woord is geen ding gemaakt.

Denk dat we al van geluk mogen spreken dat abstracties onveranderlijk blijven, anders zouden we ze kunnen vergeten. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid