Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

2 minuten geleden zei Hopper:

Het is de open plek.  Waaraan de dingen verschijnen inclusief ik zelf.

Waar non-lineaire katalysatoren gratis zijn, dat is het al altijd geweest. 

1 minuut geleden zei Noel2:

Selectieve aandacht is een vermogen, maar het heeft ook nadelen.

Ja, omdat het idee van een paradigmashift van alle tijden is, is het ook altijd geduld koesteren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

TTC was inhoudelijker 

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

Zojuist zei Noel2:

De situatie van opperste eenzaamheid trekt me niet zo.

Vandaag is het beschouwen hoe die twee machtsblokken elkaar in evenwicht kunnen houden, of dat het allemaal niet ontploft. 

Zojuist zei Hopper:

In de zelf-bepaling is er geen andere mogelijkheid, de Ander is dan buiten beeld.

Je bent nochtans goed in beeld, iets vergeten? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

https://www.bertaltena.com/soren-kierkegaard-de-ziekte-tot-de-dood/

Citaat

De mens is geest. Maar wat is geest? Geest is het zelf. Maar wat is het zelf? Het zelf is een verhouding die zich tot zichzelf verhoudt, of is in de verhouding het feit dat de verhouding zich tot zichzelf verhoudt. Het zelf is niet de verhouding, maar dat de verhouding zich tot zichzelf verhoudt

Zo omschrijft Kierkegaard de zelf-bepaling en dat kan mijn goedkeuring wegdragen.  Maar in dat geestelijke zelf is het eenzaam en er is geen enkele hoop op een betere toekomst.  Het is een nare plek om te verblijven.   

Citaat

Voor Kierkegaard is de mens een samengesteld wezen, een synthese van eindigheid en oneindigheid, van vrijheid en noodzaak enzovoort. Deze beide polen worden samengehouden in wat hij een zelf noemt, of de verhouding. Maar dit zelf moet zich vervolgens ervan bewust worden dat het zelf, als verhouding, gesteld is. Vertwijfeling komt voort uit gebrek aan dit inzicht.

Kierkegaard kent naar eigen zeggen in deze quote het 'eeuwig nu'. (oneindigheid)   Doch het is het zelf wat die oneindigheid existentieel moet bloot leggen.

Citaat

Het maakt nogal wat uit hoe je Kierkegaard leest, filosofisch of theologisch. Beter is het beide invalshoeken tegelijk te honoreren, zoals Kierkegaard zelf ook poogde door naar eigen zeggen ‘met zijn linkerhand’ en ‘met zijn rechterhand’ te schrijven.

Een verstandig advies.  Theologie en filosofie lopen bij veel denkers door elkaar.  Beide invalshoeken mogen gescheiden zijn, maar in de menselijke geest samen te brengen .

5 minuten geleden zei Noel2:

Als het niet intern is is het extern, en dan ligt het buiten mijn macht.

Het is wel intern, maar niet psychologisch van aard.  Psychologie is een terrein waar ik van af blijf.  Het is meer affectief van aard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Noel2:

Okay, dus intern (affectief) moet je de oneindigheid blootleggen.

Het is een wijze van beschouwen van zowel de Ander als van jezelf.  Om de Ander affectief te kunnen beleven dient de mens zichzelf te verlaten. Zelfverloochening is dan weer het centrale thema van Jezus.   Empathie is wel aardig, maar we kunnen ons veel affectiever met onze medemens verhouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Noel2:

Ja dat begrijp ik.

De naam zuivere wiskunde duidt de beroepsactiviteit en het studiedomein aan van wiskundigen die de voorkeur geven aan de uitbreiding of verfijning van wiskundige inzichten en methoden boven de rechtstreekse toepassing ervan in andere gebieden van de wetenschap of in de technologie. Het is dus niet zozeer een tak van de wiskunde, als wel een meer algemene manier om wiskunde te benaderen. Doordat nuttige toepassingen helemaal niet gegarandeerd zijn en dikwijls pas veel later blijken, is wellicht voor vele niet-wiskundigen het nut in de maatschappij niet direct duidelijk. Daardoor houdt deze term soms een impliciet waardeoordeel in.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Noel2:

Je bedoelt dat het gradueel losgelaten kan worden dat ego, ja misschien, maar of dat een “systeem” is of iets fysiologisch weet ik niet. Ik las op FT dat sommigen “bevrijd van ego” een copingmechanisme noemen.

De Sapir-Whorfhypothese stelt dat de specifieke taal die we spreken invloed heeft op de manier waarop we denken over de werkelijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Hopper:

Wie zijn dat toch met die hulpvragen?  Ik hoor nooit iemand om hulp vragen.

Abstractie is het inductieve proces van het weglaten van alle niet-essentiële informatie en secundaire aspecten en vervolgens generaliseren om zo de meer fundamentele structuren zichtbaar te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Hopper:

Dat copingmechanisme lijkt me echt iets voor FT, die doen alleen aan psychologie en zoeken nooit verder dan dat.

Maar mindfullness heeft meer te bieden, namelijk het inzicht dat je gedachten hebt, maar niet je gedachten bent, waarmee je jezelf kunt ontwikkelen als een observator van je eigen denkprocessen. Dit is een diepere laag van de mindfullness-filosofie die in de huidige mindfullness-trend maar weinig aandacht krijgt. En dat is niet zo verwonderlijk, want het is behoorlijk ingewikkelde materie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Noel2:

Ik zal er nog op moeten studeren.

Het kan ook betekenen dat iemand moet stoppen met medicatie, maar dat is wel een hele sprong.

Er wordt volop medicatie gebruikt om het eigen gevoelsleven te blokkeren.

2 uur geleden zei TTC:

Maar mindfullness heeft meer te bieden, namelijk het inzicht dat je gedachten hebt, maar niet je gedachten bent, waarmee je jezelf kunt ontwikkelen als een observator van je eigen denkprocessen. 

Dat is oude koek, daar over beginnen lijkt me niet aan de orde.

10 minuten geleden zei TTC:

Met solipsisten ben je nooit klaar, vooral niet wanneer ze denken de enige te zijn. 

Ik raad je dan ook aan om te stoppen met solipsisme, al dat mindfulness resulteert maar in de gedachte dat anderen slechts bestaan in de geest van de waarnemer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hopper:

Dat is oude koek, daar over beginnen lijkt me niet aan de orde.

Dit is een diepere laag van de mindfullness-filosofie die in de huidige mindfullness-trend maar weinig aandacht krijgt. En dat is niet zo verwonderlijk, want het is behoorlijk ingewikkelde materie.

8 minuten geleden zei Hopper:

Ik raad je dan ook aan om te stoppen met solipsisme, al dat mindfulness resulteert maar in de gedachte dat anderen slechts bestaan in de geest van de waarnemer.

Abstractie is het inductieve proces van het weglaten van alle niet-essentiële informatie en secundaire aspecten en vervolgens generaliseren om zo de meer fundamentele structuren zichtbaar te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Dit is een diepere laag van de mindfullness-filosofie die in de huidige mindfullness-trend maar weinig aandacht krijgt. En dat is niet zo verwonderlijk, want het is behoorlijk ingewikkelde materie.

Je formuleert het al verkeerd: "namelijk het inzicht dat je gedachten hebt, maar niet je gedachten bent,"  Ik herken daar wat van de dwaalleer van Wolter Keers, Alexander Smit in.  Dat is veel te actief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Hopper:

Je formuleert het al verkeerd: "namelijk het inzicht dat je gedachten hebt, maar niet je gedachten bent,"  Ik herken daar wat van de dwaalleer van Wolter Keers, Alexander Smit in.  Dat is veel te actief.

In het simpele zit het complexe, het complexe in het simpele. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Noel2:

Voor de lange termijn misschien nuttig.

Misschien komen we op die manier uit bij bruggen en/of ravijnen, bedachtzaamheid gepast.

32 minuten geleden zei Noel2:

Misschien is het onderscheid intern-extern al teveel, solipsitisch gezien.

De Sapir-Whorfhypothese kan onderbouwd worden door een reeks epistemologische obstakels, kwestie van logica.

34 minuten geleden zei Noel2:

Mooi gericht op oneindigheid, of het affectief is weet ik niet.

De zoeker is het gezochte, quasi onbegrijpelijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hopper:

Ik raad je dan ook aan om te stoppen met solipsisme, al dat mindfulness resulteert maar in de gedachte dat anderen slechts bestaan in de geest van de waarnemer.

Een cladogram is een speciaal type dendrogram dat wordt gebruikt om de evolutionaire relaties tussen groepen van organismen weer te geven. In een cladogram worden meestal alleen nog levende groepen opgenomen en kent een speciale berekeningstechniek op grond van synapomorfieën.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Noel2:

Oneindigheid in de wiskunde is praktisch niet direct relevant, daar was ik al achter, en qua les nederigheid hou ik liever een midden aan.

Het vasthouden van informatie kan op twee manieren worden belemmerd. Indrukken of kennis kunnen passief vervagen, of kunnen op een meer actieve manier door interferentie met andere informatie uit het geheugen verdwijnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Noel2:

Om ook een affectie voor het tijdelijke te ontwikkelen, kan je je in de wiskunde richten op de grafentheorie. Dit betreft een einde hoeveelheid “knopen” en “verbindingen”, hoewel het aantal combinaties vaak weer heel groot kan worden.

Eigenlijk een beetje als mindfulness, of mindmappen om zodoende het bos nog door de bomen te kunnen zien? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Noel2:

Ja, zeker vergelijkbaar, oneindigheid is eigenlijk praktisch niet relevant, slechts theoretisch interessant.

Lees er dit over, de wiskundige Leonhard Euler heeft zich onder meer beziggehouden met het probleem van de zeven bruggen van Koningsbergen. Dit probleem komt neer op de vraag of het mogelijk is in een samenhangende graaf, zoals bij de zeven bruggen, een wandeling te vinden waarin alle zijden één keer voorkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Noel2:

Ja wonderlijk. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vierkleurenstelling Dat schijnt nog altijd niet definitef opgelost te zijn.

Bestaat zo een hele reeks, kunnen er misschien nog een aantal verzinnen? 

  • Het bewijs van het ABC-vermoeden
  • Het bewijs voor het vermoeden van Beal
  • Het bewijs van het vermoeden van Collatz
  • Het bewijs van het vermoeden van Fermat-Catalan
  • Het bewijs van het vermoeden van Goldbach
  • Het bewijs van het vermoeden van Legendre
  • Zijn er oneindig veel priemtweelingen? En zijn er zelfs oneindig veel priemvierlingen en priemzeslingen?
  • Bestaat er een snel algoritme voor de factorisatie van integers?
  • Bestaan er oneven perfecte getallen?
  • Voor welke natuurlijke getallen n bestaan er eindige projectieve (of affiene) platte vlakken van de orde n? Alleen voor priemmachten? Voor n = 12, 15, 18, 26, ...?
  • Het sofaprobleem: wat is het maximale oppervlak dat door een rechte hoek verplaatst kan worden?

Staat los van bronkennis die ze mogelijk maakt, of onmogelijk zo je wil. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Noel2:

De vierkleurenstelling dacht ik ooit op te lossen door alle knooppunten terug te brengen tot basistypes, waarvan je kunt aantonen dat elk knoopunt tot een basistype behoort, als voor de basistypen geldt dat het aan vier kleuren genoeg heeft is bewezen (als alle knooppunten terug te herleiden zijn tot een basistype) dat vier kleuren genoeg zijn. Dat is niet echt wiskundig.

Prijs me gelukkig geen wiskundige te zijn, wat anders is dan simpel is het moeilijkst. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Noel2:

je voorzichtig uitdrukken lijkt bij GPT het beste, in de forumwereld is het slecht

Plankton is een verzamelnaam voor micro-organismen die voornamelijk zwevend in het water leven, en zodoende voor hun passieve verplaatsing vooral afhankelijk zijn van de heersende stromingen, in tegenstelling tot nekton, dat zichzelf actief kan verplaatsen, onafhankelijk van de stromingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid