Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Barnabas:

Nog even oefenen.

Voor Bohm kan de 'echte' realiteit alleen worden vastgelegd door een vrije geest, bevrijd van de illusies die door het denkproces worden gegenereerd. Het waarneembare en meetbare universum is slechts een manifestatie van deze onderliggende diepe realiteit, of een projectie van diepere niveaus van realiteit die zelf hun oorsprong vinden in een impliciete ultieme orde. Deze manifestatie of projectie vindt plaats volgens een proces waarbij de subatomaire deeltjes eindeloos 'oplossen' in de impliciete volgorde en vervolgens 'kristalliseren' in de expliciete volgorde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

TTC was inhoudelijker 

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

12 uur geleden zei TTC:

Het aantal mensen met een burn-out of depressieve gevoelens is de voorbije 4 jaar met 40% gestegen. Inzetten op je mentaal welzijn is dus belangrijker dan ooit. Maar hoe herken je nu precies een (potentiële) burn-out? We vroegen het aan Helga Helskens, preventieadviseur bij Mensura. Er zijn vier duidelijke signalen waaraan je een burn-out identificeert bij jezelf of bij een collega.

Wat moet ik met mentaal welzijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Noel2:

Het gaat bij Levinas om inherente verantwoordelijkheid, dus geen directe plicht of deugd, maar om het op gelijke voet staan met de Ander, en deze moeten beantwoorden, en de antwoorden afstemmen. Wat dan wel weer een soort plicht en deugd zijn. Het doen van God’s wil, ziet GPT als een diepere verbinding met het goddelijke, en voor Levinas is er eerst een diepere verbinding met de medemens.

Zou dat finaal niet hetzelfde zijn, in de zin van eenheid in verscheidenheid? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Noel2:

De mens is een onderdeel van de Schepping. In die zin ligt het goddelijke en menselijk op dezelfde lijn. We kunnen denk ik ook alleen het goddelijke uit het menselijke halen. Maar misschien vergis ik mij.

Moest je je vergissen dan zouden we in de wereld wel heel veel moeite doen voor iets dat niet zo is, en daarom zelfs nooit een consensus over bereikt kan worden. Dan zou het allemaal niet meer dan een tragische absurde grap zijn met als bijkomende vraag wie er wat uit wie haalt, verwarrend. Denken in termen van of/of en/of en/en? 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Noel2:

De mens is een onderdeel van de Schepping. In die zin ligt het goddelijke en menselijk op dezelfde lijn. We kunnen denk ik ook alleen het goddelijke uit het menselijke halen.

Maar misschien vergis ik mij.

Kierkegaard had daar een andere opvatting over en ik ben het met hem eens.

https://www.filosofie.nl/historisch-profiel-kierkegaard/

Citaat

Kierkegaards scherpe blik ontdekt ook in de romantische liefde voor een partner bedreigingen voor onze zelfwording. Als we die liefde tot het hoogste verheffen, gaat het mis. Voorkeursliefde is het, volgens Kierkegaard, van een soort onmiddellijkheid die nou niet specifiek menselijk is. In het ‘God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf’ ligt de uitdaging besloten om mens te worden, want dat gebod brengt aan het licht dat we onszelf niet uit of door onszelf worden. We komen pas in een vrije verhouding tot onszelf, we kunnen onszelf en de ander pas liefhebben als we uit ons zelfbedachte centrum stappen en voor God komen te staan.

Het goddelijke en het menselijke ligt pas op dezelfde lijn als we het hoogste gebod weten toe te passen en uit ons zelfbedachte centrum weten te stappen.  Dan zie je de logica ook: God is wel in de Schepping, maar  is niet de Schepping (het geschapene) zelf.  Slechts éénmaal was God het geschapene: 2000 jaar terug.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-9-2022 om 14:47 zei Hopper:

De nauwe poort en de brede weg staat in verband met Matt 7 1-2.   Het is duidelijk dat 'de Christus' met geen enkele maat meet.  Het 'met geen enkele maat meten' is de nauwe poort.   De mens welke in staat is om zonder maat te zijn, daarin kan de Godsgeboorte plaats vinden.   God als in 'alleen Eén is goed'.  Godsgeboorte wil zeggen dat de mens dan weet heeft van wat Eén is.   

Ik breng hierbij ook Lucas 18-19 in herinnering:

Zelfs Jezus weigerde zichzelf 'goed' te noemen.   Het enige wat de mens kan doen in dit leven is door de nauwe poort gaan.  Zodat Eén leidsman kan worden: Niet mijn wil geschiedde.   De nauwe poort lijkt mij van meer importantie dan alle hiernamaals-fantasieën welke ik hier lees.

Jezus weigerde niet zichzelf goed te noemen, dat is incorrect. Jezus zei: "wat noemt u mij goed, alleen God is goed". Wie is God? Jezus, Waarom stelt Jezus die vraag, omdat de vragensteller wel weet dat God goed is maar niet dat Jezus God is. Zo wordt hij aan het denken gezet dat Jezus God moet zijn.

Ik weet niet waar jet het vandaan haalt dat Jezus met geen enkele maat meet maar dat klopt niet. Zijn maat is zelfs strenger dan de wet want Hij zegt dat overspel in het hart (in je denken of ergens in je systeem) al overspel is. Hij scherpt de wet aan. Zo zegt Hij ook tegen de overspelige vrouw die Hij vrijspreekt om niet opnieuw overspel te plegen. Ook noemt Hij anderen Huichelaars. Ook zegt Hij tegen de knecht van de hogepriester die Hem stlaat (Johannes 18;23): "Jezus antwoordde hem: Als Ik verkeerd gesproken heb, bewijs dan wat er verkeerd is; maar als het terecht was, waarom slaat u Mij dan?".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is Levinas niet het paard waarvan Jehovah in Job zegt:

22Kunt u het paard kracht geven?

Kunt u zijn nek met manen bekleden?

23Laat u het springen als een sprinkhaan?

De majesteit van zijn gesnuif is een verschrikking.

24Het schraapt in de dalgrond en het is vrolijk in zijn kracht,

en het trekt uit, de wapens tegemoet.

25Het lacht om de angst en is niet ontsteld,

en keert niet om vanwege het zwaard.

26De pijlkoker klettert tegen hem aan,

het ijzer van de werpspies en de speer.

27Al trillend en briesend verslindt het de aarde,

en is niet te houden als het geluid van de bazuin klinkt.

28Bij elke bazuinklank zegt het: Ha!

en van verre ruikt het de strijd,

en het hoort het tieren van de vorsten en het krijgsgeschreeuw.

 

Maar daarvoor staat dat de struisvogel lacht om paard en zijn bereider.

 

16De vleugels van de struisvogel klapwieken vrolijk,

net als de veren van de ooievaar en het ander gevederte.

17Maar zij laat haar eieren achter in de aarde,

en verwarmt ze in het stof,

18en vergeet dat een voet ze kan breken,

en dat de dieren van het veld ze kunnen vertrappen.

19Zij behandelt haar jongen hard, alsof ze niet van haar zijn;

zij is zonder angst of haar inspanning voor niets is.

20Want God heeft haar de wijsheid onthouden,

en heeft haar niets aan inzicht toebedeeld.

21Maar als het tijd is, richt zij zich op in de hoogte;

zij lacht om het paard en zijn berijder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Noel2:

Kierkegaard leunde sterk op Socrates wiens visie op de liefde in Symposion die is van een liefde voor de wijsheid.

Niet zozeer zelfwording.

Verder denk ik dat een Schepping waarin de mens goddelijk kan worden, en het goddelijke eenmalig mens werd, alsnog een Schepping is met de nadruk op potentie van de mens. Dat Levinas de relatie van mens tot mens bekijkt, vind ik niet zo vreemd, binnen de existentie van de mens, is er in eerste instantie de mens. Eventueel al vergoddelijkt. Maar toch vooral “aanwezig” in de wil tot genieten en afkeer van lijden. Het is deze mens die een antwoord eist, eventueel een definitief antwoord.

Binnen de Schepping is het goddelijke verweven.  God heeft zelf op een bepaalde wijze plaats genomen in de Schepping, zo zie ik dat.  Als mens bepalen we onze existentie in gedachte/bedachte vorm.  We denken onszelf en bédenken ons zelf in geestelijke zin en nemen dat voor waar aan.  In het kennen van de tegenover ons liggende wereld worden we het zijn in de wereld. De menselijke geest haalt allerlei verwachtingen uit die wereld en schept zichzelf zo geestelijk als een tijdelijk wezen wat aan de dood onderworpen is.

Maar volgens Kierkegaard kunnen we ons zelf ook op een andere manier verstaan.  Dan verstaan we ons innerlijk werkelijk.  Dan worden we als existerend zelf louter en alleen nog door onszelf bepaald en niet langer door de verwachtingen uit de toekomst.  Als we er geestelijke in slagen door het gaan van 'de weg, de waarheid en het leven' komen we uit bij de zelfbepaling en zien we (wederom in geestelijke zin) hoe we ons zelf als zelf hebben gedacht/bedacht.

Er is dus niet 1 wijze van existeren, (Welke we allemaal kennen), maar 2 wijzen van existeren.  Enige Socratische kennis zal Kierkegaard niet vreemd zijn geweest.  Maar op zich was hij een christelijk denker/filosoof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Noel2:

Dat geeft te denken inderdaad. Ik hoop nog altijd op win/win.

Een mindmap is een diagram opgebouwd uit begrippen, teksten, relaties en/of plaatjes, die zijn geordend in de vorm van een boomstructuur rond een centraal thema. Een mindmap wordt gebruikt om creatieve processen te ondersteunen en bij leren en onthouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hopper:

Maar volgens Kierkegaard kunnen we ons zelf ook op een andere manier verstaan.

Wijsheid komt met de jaren, en die kan per definitie niet aan tijd gebonden zijn. 

8 uur geleden zei Barnabas:

Is Levinas niet het paard waarvan Jehovah in Job zegt.

Herstel is een intens persoonlijk, uniek proces van verandering in iemands houding, waarden, gevoelens, doelen, vaardigheden en/of rollen. Het is een manier van leven, van het leiden van een bevredigend, hoopvol en zinvol leven met de beperkingen die de psychische klachten met zich meebrengen. Herstellen betreft het ontgroeien van de catastrofale gevolgen van een psychiatrische aandoening en de ontwikkeling van een nieuwe betekenis en een nieuw doel in iemands leven.

8 uur geleden zei Barnabas:

Maar als het tijd is, richt zij zich op in de hoogte, zij lacht om het paard en zijn berijder.

Beetje als de vierde weg van Gurdieff, de metafoor van de koetsier indachtig. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Hopper:

Het goddelijke en het menselijke ligt pas op dezelfde lijn als we het hoogste gebod weten toe te passen en uit ons zelfbedachte centrum weten te stappen.

Verschillende paden leiden tot verschillende inzichten, maar ook verschillende snelheden op hetzelfde pad zijn mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hopper:

De menselijke geest haalt allerlei verwachtingen uit die wereld en schept zichzelf zo geestelijk als een tijdelijk wezen wat aan de dood onderworpen is.

Wetenschap is het domein waarin we kunnen leren wat het is om in de woestijn te roepen, soms verdacht veel lijkend op wachtlijsten voor kwetsbare mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hopper:

Enige Socratische kennis zal Kierkegaard niet vreemd zijn geweest.  Maar op zich was hij een christelijk denker/filosoof.

Alles hangt samen, in een overkoepelende waarheid zien we andere dingen, wat communicatie soms quasi onmogelijk maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Wijsheid komt met de jaren, en die kan per definitie niet aan tijd gebonden zijn. 

 

Die wijsheid staat anders gewoon in de Bijbel te lezen: met de maat waarmee ge meet zult ge weder gemeten worden.  Het zelf zonder maat wordt louter door zichzelf bepaald, het zelf wat zich af meet aan 'de ander' is een werelds zelf.   Zo een zelf kan de wereld of wereldse sfeer niet verlaten.   Zo'n werelds zelf verliest zichzelf in cognitieve inhoud.

1 uur geleden zei TTC:

Alles hangt samen, in een overkoepelende waarheid zien we andere dingen, wat communicatie soms quasi onmogelijk maakt.

Kierkegaard dacht in een Bijbelse context, dat wilde ik maar opmerken.   Dat Socrates ook bekend was met het Woord is weer een ander verhaal.   Wel intrigerend, dat dan weer wel.  Socrates leefde vóór Jezus.  Was het Woord dan al voordat Jezus er was?  Ja, dat is wel een bewering van Jezus.  (En van evangelist Johannes).

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Hopper:

Die wijsheid staat anders gewoon in de Bijbel te lezen: met de maat waarmee ge meet zult ge weder gemeten worden.  Het zelf zonder maat wordt louter door zichzelf bepaald, het zelf wat zich af meet aan 'de ander' is een werelds zelf.   Zo een zelf kan de wereld of wereldse sfeer niet verlaten.  Zo'n werelds zelf verliest zichzelf in cognitieve inhoud.

Hoeveel geschriften er zijn waarin daarnaar verwezen wordt, vergt reïncarnatie om ze gelezen te krijgen. 

38 minuten geleden zei Hopper:

Kierkegaard dacht in een Bijbelse context, dat wilde ik maar opmerken.

Misschien dat we pas een pleidooi houden om het simpel te houden nadat we het voor onszelf hopeloos complex hebben gemaakt, maar die complexiteit misschien wel nodig was om het simpele in het complexe te hervinden.

39 minuten geleden zei Hopper:

Was het Woord dan al voordat Jezus er was?

Jezus was er zelfs voor Abraham, zijn dat niet zijn woorden? 

44 minuten geleden zei Hopper:

Dat Socrates ook bekend was met het Woord is weer een ander verhaal.

Je bent altijd over een woord bezig, maar wat wil je nu eigenlijk zeggen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-4-2023 om 17:05 zei Noel2:

Het is toch eigenlijk andersom? Wanneer de evolutiepaden veranderen wijzigen de parameters van het systeem.

Volgende week start het derde deel van wat nog altijd verondersteld wordt een basistraject te zijn, hoopvol schrijden we verder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Noel2:

Dit komt bij mij erg dreigend over.

Lastige transities zijn diegenen waarbij aan bestaande referentiekaders elementen worden toegevoegd, eerder paradoxaal omdat hiervan verondersteld kan worden toch om basiskennis te gaan.

43 minuten geleden zei Noel2:

Dit komt dan weer wat meer hoopvol over.

Aan de ideeënleer van Plato is nog maar bitter weinig veranderd, tenzij dat nu alles op internet staat misschien. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei TTC:

 

Jezus was er zelfs voor Abraham, zijn dat niet zijn woorden? 

 

Johannes 8:58 zegt: "Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik."

Jezus 'was' dus niet voor Abraham, Jezus 'ben' voor Abraham.   De Evangeliën dienen zorgvuldig gelezen te worden.

6 uur geleden zei TTC:

 

Je bent altijd over een woord bezig, maar wat wil je nu eigenlijk zeggen? 

Het Woord spreekt, maar spreekt niet met aan maat gebonden woorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Johannes 8:58 zegt: "Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik." Jezus 'was' dus niet voor Abraham, Jezus 'ben' voor Abraham.   De Evangeliën dienen zorgvuldig gelezen te worden. Het Woord spreekt, maar spreekt niet met aan maat gebonden woorden.

Beetje als wiskunde synoniem stellen met metawiskunde, en dan de vraag stellen wie het überhaupt kan verzinnen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-4-2023 om 16:47 zei Noel2:

Akkoord, goede aanvulling, de machtelozen zijn zonder stem, hun geroep is ruis. Zelfs als de megafoon gebruikt wordt. Ik vertaal min of meer toevallig wat ik las over Levinas, en er komt een ander perspectief uit dan dat van Hopper.

Volgens wat is gezegd, is het spelen met de genoemde elementen bedoeld om analoog te zijn aan bepaalde logische verbindingen waarnaar men op zoek is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid