Spring naar bijdragen

De brede en/of smalle weg (Bergrede)


Aanbevolen berichten

De metafoor van de brede en de smalle weg is onderdeel van de Bergrede, volgens de christelijke overlevering de rede die Jezus hield op een berg in Galilea.

Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang. Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden. (Mat. 7: 13-14)

De uitleg bij dit Bijbelgedeelte is vaak: aan de ene kant de brede weg, aantrekkelijk met zijn verlokkingen, zondig en zelfzuchtig gedrag, wereldse comfort en overdaad, aan de andere kant de nauwe weg, sober levend, de weg die de wereld niet kent, voor het niet gelovige oog ongemakkelijk, moeilijk begaanbaar. De brede weg is de weg die leidt naar het verderf, de smalle Weg is de weg die naar Redding leidt. Jezus Christus wordt in de bijbel De Weg, de Waarheid en het Leven genoemd. Iedereen die deze weg kiest zal het leven minder luxe en ontspannen ervaren dan op de brede weg, maar wel met de belofte van God eindigen op de plaats waar het geloof door Jezus naartoe leidt. Deze uitleg van het verhaal heeft vele kunstenaars geïnspireerd.

Wanneer deze tekst echter geplaatst wordt in het licht van het de Zaligsprekingen waarmee Jezus de Bergrede begint, lijkt het dat iets anders bedoeld wordt, de brede weg lijkt op het eerste gezicht niet slecht, maar leidt uiteindelijk niet tot God. Hiermee kan worden gedoeld op de wettische, niet christelijke levensstijl van de farizeeën. De smalle weg is het leven volgens de leer van Jezus.

Bron internet

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 4,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

TTC was inhoudelijker 

Dit is echt enorme flauwekul. Ik zie in mijn omgeving veel mensen die elkaar helpen zonder iets terug te verlangen. Helaas zijn er altijd een paar luidruchtige klootzakken die het verzieken voor de an

Posted Images

Je gooit wel een heleboel op één hoop.

Jezus is inderdaad de weg de waarheid en het leven. Dat leven is juist leven in rijkdom. Het is juist het leven van wettisisme dat verstikkend werkt en als een keusrlijf zit en waarin je verstikt wordt waardoor er geen leven meer mogelijk is. De Geest maakt levend en de Geest gebruikt de wet om uitleg te geven over het leven. De wet is op zich niet de brede weg want de wet zegt dat wie de wet doet die zal leven. Maar dan moet je wel de eerste geboden in acht blijven nemen bij het invullen van de rest van de wet, namelijk om God en je naaste lief te hebben. Dan pakt de rest van de wet goed uit.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Barnabas:

Je gooit wel een heleboel op één hoop. Jezus is inderdaad de weg de waarheid en het leven. Dat leven is juist leven in rijkdom. Het is juist het leven van wettisisme dat verstikkend werkt en als een keusrlijf zit en waarin je verstikt wordt waardoor er geen leven meer mogelijk is. De Geest maakt levend en de Geest gebruikt de wet om uitleg te geven over het leven. De wet is op zich niet de brede weg want de wet zegt dat wie de wet doet die zal leven. Maar dan moet je wel de eerste geboden in acht blijven nemen bij het invullen van de rest van de wet, namelijk om God en je naaste lief te hebben. Dan pakt de rest van de wet goed uit.

Bestaan daar ook statistieken van?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De nauwe poort en de brede weg staat in verband met Matt 7 1-2.   Het is duidelijk dat 'de Christus' met geen enkele maat meet.  Het 'met geen enkele maat meten' is de nauwe poort.   De mens welke in staat is om zonder maat te zijn, daarin kan de Godsgeboorte plaats vinden.   God als in 'alleen Eén is goed'.  Godsgeboorte wil zeggen dat de mens dan weet heeft van wat Eén is.   

Ik breng hierbij ook Lucas 18-19 in herinnering:

Citaat

Jezus zeide tot hem: Waarom noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan God alleen.

Zelfs Jezus weigerde zichzelf 'goed' te noemen.   Het enige wat de mens kan doen in dit leven is door de nauwe poort gaan.  Zodat Eén leidsman kan worden: Niet mijn wil geschiedde.   De nauwe poort lijkt mij van meer importantie dan alle hiernamaals-fantasieën welke ik hier lees.

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Hopper:

De nauwe poort en de brede weg staat in verband met Matt 7 1-2.   Het is duidelijk dat 'de Christus' met geen enkele maat meet.  Het 'met geen enkele maat meten' is de nauwe poort.   De mens welke in staat is om zonder maat te zijn, daarin kan de Godsgeboorte plaats vinden.   God als in 'alleen Eén is goed'.  Godsgeboorte wil zeggen dat de mens dan weet heeft van wat Eén is. Ik breng hierbij ook Lucas 18-19 in herinnering: Zelfs Jezus weigerde zichzelf 'goed' te noemen. Het enige wat de mens kan doen in dit leven is door de nauwe poort gaan.  Zodat Eén leidsman kan worden: Niet mijn wil geschiedde.   De nauwe poort lijkt mij van meer importantie dan alle hiernamaals-fantasieën welke ik hier lees.

Met al die metaforen begrijp ik er eigenlijk niet veel van, of het kost me teveel moeite en daar heb ik geen zin in. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Hopper:

Ik zie geen metaforen.

Bizar is het fenomeen dat een berg honderd keer beklimmen dan misschien wel toelaat om te veronderstellen dat er veel verschillende wegen naar de top zijn, maar tussentijdse toppen nooit de zekerheid geven dat het dan wel effectief de top is. Maar we proberen nog eens, misschien dat we nog meer wegen vinden waarover we het uiteindelijk nooit eens zullen geraken, als een niet-aflatende kwelling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Bizar is het fenomeen dat een berg honderd keer beklimmen dan misschien wel toelaat om te veronderstellen dat er veel verschillende wegen naar de top zijn, maar tussentijdse toppen nooit de zekerheid geven dat het dan wel effectief de top is. Maar we proberen nog eens, misschien dat we nog meer wegen vinden waarover we het uiteindelijk nooit eens zullen geraken, als een niet-aflatende kwelling.

Over de top van de berg is geen enkel misverstand, er is maar één top van de berg.

Doch de wijze volgt het water dat stroomt naar het dal (de voetwassing).  Om daar de conclusie te trekken dat top en dal uit elkáár bestaan.  Jezus was een wijs man, in het minste ligt het meeste en in het meeste ligt niks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Hopper:

Over de top van de berg is geen enkel misverstand, er is maar één top van de berg. Doch de wijze volgt het water dat stroomt naar het dal (de voetwassing).  Om daar de conclusie te trekken dat top en dal uit elkáár bestaan.  Jezus was een wijs man, in het minste ligt het meeste en in het meeste ligt niks.

Alvast benieuwd wat het gaat worden wanneer die berg in elkaar gaat stuiken, illusoir of niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-9-2022 om 05:08 zei TTC:

Jezus Christus wordt in de bijbel De Weg, de Waarheid en het Leven genoemd.

Even één zijn met de Waarheid is meer waard dan het leven zelf.    Het doorstane lijden en eenzaamheid is meer waard dan je leven. 

(Om toch maar weer on topic te zijn.)

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hopper:

Het gaat hier om de bergrede, niet om die realisatie.  Hoe die smalle weg te bewandelen?  Daar kunnen we het over hebben.

Die smalle weg bewandelen suggereert dat realisatie mogelijk is, anders zou het de brede weg zijn. De bergmetafoor verwijst hiernaar, om de top te bereiken kunnen we steil omhoog of via kronkelwegen, in praktijk is het bijgevolg altijd een combinatie van beiden. In jouw vorige bericht zei je dat je achter die berg bent, hoe ben je daar geraakt? 

13 uur geleden zei Hopper:

Over de top van de berg is geen enkel misverstand, er is maar één top van de berg.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Petra.:

In de praktijk vinden we allemaal dat we het juiste paadje lopen, anders... hadden we wel een andere gekozen. 

De armoedeval komt bij de eindafrekening, wat vandaag betekent je energiefactuur niet kunnen betalen. Dan verder met de Bergrede, over bergen die niet bestaan. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Die smalle weg bewandelen suggereert dat realisatie mogelijk is, anders zou het de brede weg zijn. De bergmetafoor verwijst hiernaar, om de top te bereiken kunnen we steil omhoog of via kronkelwegen, in praktijk is het bijgevolg altijd een combinatie van beiden. In jouw vorige bericht zei je dat je achter die berg bent, hoe ben je daar geraakt? 

 

Ik verwees naar de voetwassing (het dal).  De top bereiken gaat merkwaardigerwijs middels de omgekeerde richting.  Dat is de kern van Jezus' leer.   De zaligsprekingen (Mattheüs 5:3–12) bevestigen dit ook.   Allereerst kan de mens realiseren wat 'de Christus' is (het zonder maat meten) en alleen via Mij komt ge tot de Vader.

De teksten zijn er duidelijk in, in de zaligsprekingen staat o.a. "Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien".  Dat is de Godsgeboorte in de ziel.  Doch dat gebeurd niet door het te verwachten/hopen.  De mens moet arm van geest zien te worden (Zalig zijn de armen van geest) en de betekenis daarvan begrijpen door dat te zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Hopper:

Ik verwees naar de voetwassing (het dal).  De top bereiken gaat merkwaardigerwijs middels de omgekeerde richting.  Dat is de kern van Jezus' leer.   De zaligsprekingen (Mattheüs 5:3–12) bevestigen dit ook.   Allereerst kan de mens realiseren wat 'de Christus' is (het zonder maat meten) en alleen via Mij komt ge tot de Vader. De teksten zijn er duidelijk in, in de zaligsprekingen staat o.a. "Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien".  Dat is de Godsgeboorte in de ziel.  Doch dat gebeurd niet door het te verwachten/hopen.  De mens moet arm van geest zien te worden (Zalig zijn de armen van geest) en de betekenis daarvan begrijpen door dat te zijn

Dit kan net omwille van dit proces een oneindig aantal keer herhaald worden, in het dal woedt nu een gigantische strijd om energie en van die dingen. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Hopper:

De top bereiken gaat merkwaardigerwijs middels de omgekeerde richting.

Gradueel ontsluierend kan dat wat hoop biedt nu net ook een nachtmerrie gaan worden, hierin vinden we een paradoxale verklaring binnen het kader van herstel- en/of groeiprocessen dat zonder aandacht en de bereidheid tot nader onderzoek onmogelijk begrepen kan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

Maar de waarnemer die zichzelf kent let minder op 'de dingen'.

Blind komt in vele vormen, veel van die dingen zijn wellicht irrelevant in relatie tot een hoopvoller toekomstbeeld dat nu net door die dingen niet gezien kan worden, of zo. 

Op 27-9-2022 om 09:53 zei Hopper:

De mens moet arm van geest zien te worden.

Eenmaal het innerlijke kind gecharmeerd raakt door speltheoretische abstracties en daarin zowel de nood als hoop vindt om er in alle bedachtzaamheid ggz-experten over te interpelleren, wees dan vooral voorzichtig omdat niet iedereen het begrepen heeft op subtiele nuances die quasi onzichtbaar, in die zin veel vaker onbewust hiervan, het geheel der interacties beïnvloeden. Kortom, het innerlijke kind mag dan misschien wel speels en hoopvol een reeks hulpvragen ventileren die op basis van vooronderzoek naar die beleving doordacht zijn, ondanks begrijpelijk wordt het hypersensitieve zelf hiermee misschien zelf als een speelbal in een flipperkast, als een domper op de feestvreugde.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-9-2022 om 09:53 zei Hopper:

De top bereiken gaat merkwaardigerwijs middels de omgekeerde richting.

Dat het voor kwetsbare mensen via mindfulness mogelijk wordt gemaakt om een aantal stellingen van bijvoorbeeld Einstein beter te begrijpen, kan wellicht ook niet zonder aandacht en de bereidheid tot introspectie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-9-2022 om 09:49 zei Hopper:

Maar de waarnemer die zichzelf kent let minder op 'de dingen'.

Inherent vreedzame mensen hebben niet verzonnen dat logica de leer van het strenge betoog genoemd wordt, het maakt hen ondanks alle hoop en bedachtzame hulpvragen pijnlijk onbeholpen en machteloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid