Spring naar bijdragen

Een hemel of aarde zonder zonde.. heb je dan nog een vrije wil ?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 403
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dag Sjako,  HJW kon dit destijds niet weten toen hij zichzelf die ban oplegde.  De vraag is nu waarom je niet met je hand over je hart strijkt.  

Ik vind beledigingen op een Christelijk forum niet acceptabel. Je moet wel wat kunnen verdragen, maar er zijn grenzen. Als ik niet ingrijp wordt het een puinhoop. Een forum met alleen nog atheïsten zi

Zolang er nog mensen zijn die de moeite willen (en durven!) nemen om te protesteren zijn er nog mensen die zich betrokken voelen bij elkaar en je forum.. zou je ook kunnen denken. Imo is dat iets posi

7 uur geleden zei sjako:
13 uur geleden zei Dat beloof ik:

Om wie het wel gaat, is verder onduidelijk.

Het komt van de troon, dus het zal God zelf zijn.

Dat antwoord stelt me een beetje teleur. 
Van iemand met zoveel kennis had ik in deze iets mee verwacht dan 'het zal God dus wel zijn'.
Ik had eigenlijk van je verwacht: "Ik zat er naast, het komt niet van God, dat staat namelijk in Openbaringen 22:8. Daar werpt Johannes zich aan de voeten van de engel die hem alles heeft verteld, om hem te aanbidden, waarop die zegt dat hij God moet aanbidden." Degene die sprak was dus de engel uit openbaringen 22:8. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik had eigenlijk van je verwacht: "Ik zat er naast, het komt niet van God, dat staat namelijk in Openbaringen 22:8. Daar werpt Johannes zich aan de voeten van de engel die hem alles heeft verteld, om hem te aanbidden, waarop die zegt dat hij God moet aanbidden." Degene die sprak was dus de engel uit openbaringen 22:8. 

Die engel zat niet op de troon, dat is God of Jezus, maar ik denk God zelf.

8 uur geleden zei TTC:

Ja, waarom ook niet, kunnen we andere beschavingen leren kennen. 

Maar dat is weer een ander onderwerp. Bestaat er ander intelligent leven? Ik denk het niet, en ik bedoel daarmee intelligentie net als mensen. Je komt dan namelijk in conflict met de strijdvraag.

6 uur geleden zei TTC:

Glimpen van hoop hebben ze gevonden in de combinatie van het E-pad en het N-pad, het feest van korte duur.

Meer de iPad .

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-9-2022 om 16:04 zei sjako:

Het komt van de troon, dus het zal God zelf zijn.

We zijn onder andere omstandigheden geschapen maar God houdt van ons. Volgens mij maakt dat niet uit.

Dat is wat ook Jezus zegt. De meeste mensen lopen op de brede weg die naar vernietiging leidt.

Maar als elk mens de vrije wil heeft om voor God te kiezen en dus de mogelijkheid heeft een opstanding te krijgen, moet de nieuwe paradijsaarde al deze mensen kunnen opvangen als zij dat massaal zouden doen. Jezus voorziet inderdaad dat velen dat niet doen, maar God houdt er altijd rekening mee dat velen het toch wél doen.

Citaat

Daar maak ik me helemaal geen zorgen om. De hele aarde wordt vruchtbaar. De aarde kan straks miljarden mensen meer onderhouden.

Niet op de wijze zoals het paradijs door Jehovah's Getuigen wordt geschetst, namelijk met veel ruimte en groen voor alle mensen, waar ze hun eigen, vrijstaande en ruime huizen bouwen en hun eigen voedsel verbouwen. En veelal ook allerlei moderne voorzieningen gebruiken, doch zonder dat de daartoe benodigde (zware) industrie en infrastructuur in beeld is.
Het worden dan minimaal enorm grote, zeer dichtbevolkte steden, waar vele mensen in kleine appartementen wonen en er nauwelijks ruimte is voor grote natuurparken. Want die ruimte is dan nodig om grootschalige mijnen, industrieterreinen en akkers aan te leggen.

Ik denk dat je echt onderschat hoeveel mensen er al die millenia gestorven zijn en dat je de grootte en rijkwijdte van de aarde schromelijk overschat.
Volgens dit artikel hebben tot nu toe ongeveer 117 miljard mensen hier op aarde geleefd. Zou dus zelfs maar 10% van deze mensen een opstanding krijgen, dan zit je nog met 11,7 miljard mensen op deze planeet. Dat zijn dus 3,9 miljard mensen méér dan we nu al hebben.
En dan niet gewoon 11,7 miljard mensen, maar 11,7 miljard mensen die een nog veel hogere levensstandaard verwachten dan de meest rijke mensen nu al hebben, namelijk een eigen grote, zelfgebouwde huis met landgoed voor het verbouwen van het eigen voedsel, in een ongerepte paradijselijke omgeving.

God kan er dus inderdaad kiezen om zo ontzettend weinig mensen een opstanding te geven, dat de kans dat je een opstanding krijgt vele malen kleiner is dan de kans de jackpot te winnen bij de Staatsloterij. Bepaald niet hoopgevend natuurlijk, maar de aarde biedt dan inderdaad ruimte zat voor die paar miljoen overgebleven mensen.
De meest eenvoudige oplossing is echter wat vele kerken altijd al leren, namelijk dat alle rechtvaardigen met ziel en lichaam op de nieuwe hemel en aarde wonen, daar er met de hemel nooit gebrek aan ruimte is en het daardoor ontstane hemelse paradijs zich dus kan uitstrekken tot alle uithoeken van de eeuwigheid.
Waarin het geluk bestaat in de zalige aanschouwing Gods, de eeuwige volmaakte vereniging met Hem, elkaar en de dan eveneens onvergankelijke schepping en een volmaakte vrijheid van doen en laten, omdat je immers nooit meer kan zondigen en dus zelfs geen geboden meer nodig hebt om God en elkaar volmaakt te dienen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Maar dat is weer een ander onderwerp. Bestaat er ander intelligent leven? Ik denk het niet, en ik bedoel daarmee intelligentie net als mensen. Je komt dan namelijk in conflict met de strijdvraag.

Wat bedoel je hier precies met die strijdvraag? 

2 uur geleden zei sjako:

Meer de iPad.

Zolang het maar geen kikker is. 😉

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei sjako:

Waarom niet? We kunnen ons als mens helemaal ontplooien.

Een van de pijnlijke dingen van onze tijd is dat zelfverzekerde mensen dom zijn, terwijl mensen met verbeeldingskracht en inzicht juist zoveel twijfel en besluiteloosheid kennen. (Bertrand Russel)

2 uur geleden zei sjako:

Je komt dan namelijk in conflict met de strijdvraag.

Heb het al gevonden, domme vraag.

JE BENT betrokken bij de belangrijkste strijdvraag waarmee de mensheid ooit geconfronteerd is. Aan welke kant je staat, zal bepalend zijn voor je eeuwige toekomst. Deze strijdvraag werd opgeworpen toen er in Eden opstand uitbrak. Satan vroeg aan Eva: „Is het werkelijk zo dat God heeft gezegd dat gij niet van elke boom van de tuin moogt eten?” Ze antwoordde dat God over één boom had gezegd: „Gij moogt daarvan niet eten . . . opdat gij niet sterft.” Daarop beschuldigde Satan Jehovah rechtstreeks van een leugen door te zeggen dat noch Eva’s leven noch dat van Adam afhankelijk was van gehoorzaamheid aan God. Satan beweerde dat God zijn schepselen iets goeds onthield: het vermogen om hun eigen maatstaven in het leven te bepalen. Satan betoogde: „God weet dat nog op de dag dat gij ervan eet, uw ogen stellig geopend zullen worden en gij stellig als God zult zijn, kennend goed en kwaad.” — Genesis 3:1-5.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Maar dat is weer een ander onderwerp. Bestaat er ander intelligent leven? Ik denk het niet, en ik bedoel daarmee intelligentie net als mensen. Je komt dan namelijk in conflict met de strijdvraag.

Hoeft niet per se. De Schrift verhaalt over het verbond dat God met de mensheid sluit, maar verhaalt logischerwijs niet over buitenaardse beschavingen. Het is dus heel mogelijk dat God eigen verbonden met andere beschavingen gesloten heeft, met enkele universele kenmerken die wij dan zouden herkennen als we hun talen, culturen en mythologie ons eigen konden maken.
Denk aan zaken die we hier op aarde ook al in vele religies en levensbeschouwingen tegenkomen: het offeren aan God (of nog aan goden), het ontvangen wat je geeft ofwel het oogsten wat je zaait, de gulden regel, de verwachting dat er ooit een periode van (eeuwige) verlichting en verzoening aanbreekt, de toewijding aan God door de mystieke dood en verrijzenis, het besef van Gods heiligheid en mysterie, de wereldwijde broederschap van soortgenoten en het belang van schoonheid, liefde en waarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Robert Frans:

Niet op de wijze zoals het paradijs door Jehovah's Getuigen wordt geschetst, namelijk met veel ruimte en groen voor alle mensen, waar ze hun eigen, vrijstaande en ruime huizen bouwen en hun eigen voedsel verbouwen.

Paar knappe broeders hebben berekend dat iedereen de ruimte ter grote van een voetbalveld krijgt.

5 uur geleden zei Robert Frans:

Ik denk dat je echt onderschat hoeveel mensen er al die millenia gestorven zijn en dat je de grootte en rijkwijdte van de aarde schromelijk overschat.

Een relatief klein gedeelte krijgt een definitieve opstanding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:
23 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik had eigenlijk van je verwacht: "Ik zat er naast, het komt niet van God, dat staat namelijk in Openbaringen 22:8. Daar werpt Johannes zich aan de voeten van de engel die hem alles heeft verteld, om hem te aanbidden, waarop die zegt dat hij God moet aanbidden." Degene die sprak was dus de engel uit openbaringen 22:8. 

Die engel zat niet op de troon, dat is God of Jezus, maar ik denk God zelf.

Die conclusie is alleen mogelijk als je niet leest wat er staat. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei sjako:

Paar knappe broeders hebben berekend dat iedereen de ruimte ter grote van een voetbalveld krijgt.

Een relatief klein gedeelte krijgt een definitieve opstanding.

Deze aardbol biedt plek zat. Er leven nu meer mensen dan er ooit geleefd hebben. In grote werelddelen zijn de binnenlanden dunbevolkt. En meer dan de helft van de aarde is water. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Hermanos2:

Deze aardbol biedt plek zat. Er leven nu meer mensen dan er ooit geleefd hebben. In grote werelddelen zijn de binnenlanden dunbevolkt. En meer dan de helft van de aarde is water. 

Gevangenissen kunnen tot in het kleinste detail beschreven worden, het zegt daarom nog niets over hoe we ons eruit kunnen bevrijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Die conclusie is alleen mogelijk als je niet leest wat er staat. 

Eenmaal een aantal clusters gewetensvol ontrafeld volgen we het nieuws waarin ze zich als de normaal manifesteren, hiermee steeds indringender bekrachtigend dat de scheidslijn tussen twee paradigma’s flinterdun is.

10 uur geleden zei sjako:

Paar knappe broeders hebben berekend dat iedereen de ruimte ter grote van een voetbalveld krijgt.

Oppervlakte van de bewoonbare aarde gedeeld door het aantal inwoners misschien? Hoeven we niet echt slim voor te zijn, gewoon eens doen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Robert Frans:

Niet op de wijze zoals het paradijs door Jehovah's Getuigen wordt geschetst, namelijk met veel ruimte en groen voor alle mensen, waar ze hun eigen, vrijstaande en ruime huizen bouwen en hun eigen voedsel verbouwen. En veelal ook allerlei moderne voorzieningen gebruiken, doch zonder dat de daartoe benodigde (zware) industrie en infrastructuur in beeld is.
Het worden dan minimaal enorm grote, zeer dichtbevolkte steden, waar vele mensen in kleine appartementen wonen en er nauwelijks ruimte is voor grote natuurparken. Want die ruimte is dan nodig om grootschalige mijnen, industrieterreinen en akkers aan te leggen.

Alle mogelijke scenario’s kunnen onmogelijk allemaal waar zijn, wat een keuze impliceert uit opties die we wel/niet gekend zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-9-2022 om 18:35 zei Robert Frans:

De Schrift verhaalt over het verbond dat God met de mensheid sluit, maar verhaalt logischerwijs niet over buitenaardse beschavingen.

Als morgen de BRIC landen besluiten om de USD als reservemunt te verlaten, zullen we wellicht veel sneller andere beschavingen kunnen leren kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-9-2022 om 17:15 zei Robert Frans:

Ik denk dat je echt onderschat hoeveel mensen er al die millenia gestorven zijn en dat je de grootte en rijkwijdte van de aarde schromelijk overschat.

De combinatie van een aantal epistemologische obstakels en de vier elementen van Foucault maakt een en ander beslist niet eenvoudiger, ondanks het resultaat dat nu net wel kan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-9-2022 om 17:15 zei Robert Frans:

De meest eenvoudige oplossing is echter wat vele kerken altijd al leren, namelijk dat alle rechtvaardigen met ziel en lichaam op de nieuwe hemel en aarde wonen, daar er met de hemel nooit gebrek aan ruimte is en het daardoor ontstane hemelse paradijs zich dus kan uitstrekken tot alle uithoeken van de eeuwigheid.

Aan de bron kan iets misschien simpel zijn, maar dat is meestal iets anders dan de complexiteit en bijhorende caleidoscoop aan stromingen die door een aantal onderliggende basismechanismen mogelijk worden gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-8-2022 om 05:30 zei Petra.:

Als je alleen nog maar kunt kiezen voor Gods wil, kun je je wil dan nog wel een vrije wil noemen? 

Bizar is het fenomeen dat iets pas begrijpelijk wordt door iets weg te laten, om zodoende op een haast wonderbaarlijke manier transparanter te maken wat er ontbreekt. Alle gekheid op een stokje, het is alleen maar in theorie mogelijk, niet wanneer je herin ook hoop zou vinden om er in alle bedachtzaamheid hulpvragen over te stellen. Leuk zal je zeggen, maar hoe verhoudt dit zich tot je vraag? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid