Spring naar bijdragen

Is het kwaad om heksen te vervolgen? 


Aanbevolen berichten

34 minuten geleden zei Piebe:

Zoals ik in mijn vorige bericht al schreef, zoek maar eens op Beëlzebub dat toch echt een Hebreeuwse demon is. De Farizeeërs waar Jezus het mee aan de stok in geloofden er in. Zie ook de Talmoed.

En voorts is de duivel niet christelijk maar veelmeer antichristelijk.

Ik geloof niet in de duivel, en ook niet in satan overigens. 

Ik heb meer met de tekst zoals de genoemde joodse site het aangaf: er is het goede en het afwezigheid van het goede. Dat laatste noemen wij dan het kwaad. Maar het heeft geen bron,

Het heeft geen zin de duisternis te bestrijden. Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken. 

Als je het licht aandoet, is de duisternis weg,

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 160
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Blijkbaar ligt de geschiedenis wat gecompliceerder. Ik heb er zelf onvoldoende kennis van, maar had begrepen dat het ook een wisselwerking was tussen kerkelijke en lokale machthebbers en ook tussen ka

Dat klopt. Excuses, ik heb geciteerd uit het verkeerde bericht waardoor jouw naam er boven kwam.

Vasten en bidden kan zeer zinvol zijn voor een gelovige. Maar volgens mij bedoel jij hier iets anders? Vasten van geloof, wat is dat? Afstand nemen, omdat je daar ook tegenstand voelt? 

7 uur geleden zei Prob:

Ik geloof niet in de duivel, en ook niet in satan overigens. 

Ik heb meer met de tekst zoals de genoemde joodse site het aangaf: er is het goede en het afwezigheid van het goede. Dat laatste noemen wij dan het kwaad. Maar het heeft geen bron,

Het heeft geen zin de duisternis te bestrijden. Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken. 

Als je het licht aandoet, is de duisternis weg,

 

Zo te lezen geloof je wel in het jodendom omdat je hun kunstmatige onderscheid hanteert.

Ik laat het er verder maar bij, sjalom!

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Prob:

Ik geloof niet in de duivel, en ook niet in satan overigens. 

Ik heb meer met de tekst zoals de genoemde joodse site het aangaf: er is het goede en het afwezigheid van het goede. Dat laatste noemen wij dan het kwaad. Maar het heeft geen bron,

Dat is wat het christendom ook leert. Het kwaad staat niet op zichzelf, maar is een corruptie, een pervertering van het goede. De duivel is qua wezen en macht ook op geen enkele wijze gelijkwaardig aan God, maar enkel aan de andere aartsengelen. Er is dus geen enkele sprake van dualisme.
Hij is ook niet de bron van het kwaad, omdat het kwaad dus enkel uit het goede kan tappen om kwaad te kunnen doen, maar wel degene die het meest diep gevallen is en de meeste duistere macht heeft verworven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Piebe:

Zo te lezen geloof je wel in het jodendom omdat je hun kunstmatige onderscheid hanteert.

Ik laat het er verder maar bij, sjalom!

Ik geef expliciet aan in beide niet te geloven. Ik geef alleen aan waar iets vandaan komt.

42 minuten geleden zei Robert Frans:

Dat is wat het christendom ook leert. Het kwaad staat niet op zichzelf, maar is een corruptie, een pervertering van het goede. De duivel is qua wezen en macht ook op geen enkele wijze gelijkwaardig aan God, maar enkel aan de andere aartsengelen. Er is dus geen enkele sprake van dualisme.
Hij is ook niet de bron van het kwaad, omdat het kwaad dus enkel uit het goede kan tappen om kwaad te kunnen doen, maar wel degene die het meest diep gevallen is en de meeste duistere macht heeft verworven.

Hoe zie jij dat: uit het goede tappen om kwaad te doen ?

De meest duistere macht verwerven ? Als er alleen het goede is en de afwezigheid van het goede, dan zie ik eigenlijk geen ruimte voor duistere machten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Prob:

Hoe zie jij dat: uit het goede tappen om kwaad te doen ?

Diefstal is een pervertering van het vergaren van eigen bezit. Leugenarij is een pervertering van het vertellen van fantasieverhalen, ofwel van het uit fijngevoeligheid niet direct kunnen vertellen van de waarheid. Moord is een pervertering van gerechtigde woede om iemand die kwaad gedaan heeft. Misbruik is een pervertering van het verlangen naar intimiteit, ofwel van de relatie tussen overste en ondergeschikte.
Zo worden goede eigenschappen misbruikt, geperverteerd, om het tegenovergestelde ermee te bereiken. Ook in heel praktisch opzicht heb je goede eigenschappen nodig om kwaad te verrichten, zoals slimheid, kracht, moed, loyaliteit, leiderschap, etc.

Citaat

De meest duistere macht verwerven? Als er alleen het goede is en de afwezigheid van het goede, dan zie ik eigenlijk geen ruimte voor duistere machten.

Die is er uiteindelijk ook niet. Het kwaad doet zich graag heel groots voor, maar vergeleken met de goedheid en de Bron van alle goedheid, is het kwaad inhoudelijk volstrekt leeg en onwerkelijk. En hoe dichter we bij God zijn, hoe meer we dat ervaren.
Het kwaad kan niet scheppen, maar alleen corrumperen. Ze heeft alleen macht daar waar mensen zich van het licht afkeren, waardoor ze steeds meer losgekoppeld raken van de Bron en daardoor verdorren en met niets achterblijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei TTC:

Er zijn nieuwe rotstekeningen en geschriften ontdekt, en er komen er steeds nieuwe bij. 

In de grot zijn geen rotstekeningen, maar schaduwen op de wand.  De gevangenen denken dat de zintuigelijk waarneembare wereld de enige werkelijkheid is, de arme donders.  Zij kennen de wereld van het licht niet waar Jezus het over had.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hopper:

In de grot zijn geen rotstekeningen, maar schaduwen op de wand.  De gevangenen denken dat de zintuigelijk waarneembare wereld de enige werkelijkheid is, de arme donders.  Zij kennen de wereld van het licht niet waar Jezus het over had.

Handig om weten is dat een theorie praktisch niet haalbaar hoeft te zijn om tot meer bewustwording te kunnen leiden, wat heel soms de impressie geeft dat er magie in het spel zit, een wonder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hopper:

In de grot zijn geen rotstekeningen, maar schaduwen op de wand.  De gevangenen denken dat de zintuigelijk waarneembare wereld de enige werkelijkheid is, de arme donders.  Zij kennen de wereld van het licht niet waar Jezus het over had.

Was dat niet het verhaal van Plato? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Robert Frans:

Het kwaad kan niet scheppen, maar alleen corrumperen. Ze heeft alleen macht daar waar mensen zich van het licht afkeren, waardoor ze steeds meer losgekoppeld raken van de Bron en daardoor verdorren en met niets achterblijven.

Een stelsel van halve waarheden cultiveert waarheidsvinding, dat is het goede nieuws.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Robert Frans:

Dat is een beetje de karikaturale versie van het geloof inderdaad. Maar mensen hebben een vrije wil en kunnen dus kiezen of ze God volgen of niet. Die keuze is een eigen verantwoordelijkheid.
De duivel kan alleen hetgeen bij jou doen wat jij hem toestaat te doen. Hij kan je niet dwingen, hoogstens verleiden of misleiden. De duivel kan jou dus niets laten doen.

Idd. Dus waarom zou je hem dan een macht noemen? 

 

23 uur geleden zei Robert Frans:

Engelen hebben ook een vrije wil, zelfs nog veel meer dan mensen. Omdat zij als louter geestelijke wezens echter eeuwig en dus tijdloos zijn, is hun keuze al direct vanaf den beginne ten volle gemaakt. Goede engelen zijn dus volmaakt goed, kwade engelen volmaakt kwaad.


Uiteindelijk zullen wij als mensen ook in een van deze twee staten komen, als ook voor ons de tijd wegvalt, doch zonder zelf engelen te worden.

Wie heeft die keuze gemaakt.. om een goede of kwade engel te zijn dan? Als die keuze al vanaf den beginne vastlag is het misschien wel een door God verordonneerde natuurwet ? 

 

 

23 uur geleden zei Robert Frans:

De heiligen in de hemel werken mee aan de strijd tegen het kwaad door hun gebeden en hun voorspraak. De oorlog tegen het kwaad is inderdaad nog niet voorbij en zowel de Kerk in de hemel als de Kerk op aarde staan aan de frontlinie.
Echter, in de hemel is deze strijd al gewonnen; de duivel heeft haar niet kunnen veroveren, omdat hij haar niet kan verdragen. Op aarde zal de strijd uiteindelijk door God gewonnen wórden, omdat Hijzelf en de hemel veel machtiger is dan alle duivels bij elkaar.
Wanneer Christus wederkomt en de nieuwe hemel en aarde creëert, wordt het kwaad definitief verslagen wordt heel de menselijke geschiedenis geopenbaard. De strijd is dan gestreden, de dood is overwonnen, het Rijk Gods is definitief gevestigd om voor eeuwig te blijven.

Een wat raar verhaal? Misschien. Maar ik heb door zowel het geloof als de wetenschap geleerd om zienswijzen of feiten niet af te wijzen louter omdat ze raar zouden klinken.
De waarheid kan soms heel bevreemdend klinken, vooral als we er zo ver van af zijn gedwaald, dat we haar taal nog moeilijk kunnen verstaan.

Maar we hebben geen flauw idee wanneer Christus wederkomt. Wie weet duurt het nog duizenden jaren. Voor ons lijkt het lang, maar in het licht van een eeuwigheid stelt het weinig voor. Toch zal de mensheid die duizenden jaren dat het kwaad nog niet definitief verslagen is door moeten leven toch ?  

14 uur geleden zei Robert Frans:

Diefstal is een pervertering van het vergaren van eigen bezit. Leugenarij is een pervertering van het vertellen van fantasieverhalen, ofwel van het uit fijngevoeligheid niet direct kunnen vertellen van de waarheid. Moord is een pervertering van gerechtigde woede om iemand die kwaad gedaan heeft. Misbruik is een pervertering van het verlangen naar intimiteit, ofwel van de relatie tussen overste en ondergeschikte.
Zo worden goede eigenschappen misbruikt, geperverteerd, om het tegenovergestelde ermee te bereiken. 

Dat ben ik helemaal met je eens! 

Dus het beste wat ik (denk ik kan doen) is me daar niet mee inlaten en me daartegen (blijven) uitspreken, in het besef dat ik maar een radertje in het geheel ben en niet de hele wereld op mijn nek kan en hoef te nemen.  

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Robert Frans:

Diefstal is een pervertering van het vergaren van eigen bezit. Leugenarij is een pervertering van het vertellen van fantasieverhalen, ofwel van het uit fijngevoeligheid niet direct kunnen vertellen van de waarheid. Moord is een pervertering van gerechtigde woede om iemand die kwaad gedaan heeft. Misbruik is een pervertering van het verlangen naar intimiteit, ofwel van de relatie tussen overste en ondergeschikte.
Zo worden goede eigenschappen misbruikt, geperverteerd, om het tegenovergestelde ermee te bereiken. Ook in heel praktisch opzicht heb je goede eigenschappen nodig om kwaad te verrichten, zoals slimheid, kracht, moed, loyaliteit, leiderschap, etc.

 

Helder. Interessante gedachtengang.

 

Citaat

Die is er uiteindelijk ook niet. Het kwaad doet zich graag heel groots voor, maar vergeleken met de goedheid en de Bron van alle goedheid, is het kwaad inhoudelijk volstrekt leeg en onwerkelijk. En hoe dichter we bij God zijn, hoe meer we dat ervaren.
Het kwaad kan niet scheppen, maar alleen corrumperen. Ze heeft alleen macht daar waar mensen zich van het licht afkeren, waardoor ze steeds meer losgekoppeld raken van de Bron en daardoor verdorren en met niets achterblijven.

Hoe dichter we bij de Bron komen, hoe meer we Thuis naderen, hoe meer de duisternis (in onszelf) verdwijnt doordat het Licht meer ruimte krijgt.

Mooie gedachte dat het kwaad niet kan scheppen.

Het tweede stuk is vrijwel precies wat ik denk: door van Thuis weg te gaan, weg te gaan van het Licht, zijn we ontkoppeld geraakt aan wie we werkelijk zijn, onze ware natuur. En hoe langer je in de duisternis verblijft, hoe moeilijker het wordt.

Alhoewel sommigen zich erg goed schijnen te voelen in de duisternis. Ik heb er geen behoefte (meer) aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-8-2022 om 10:24 zei Piebe:

Zoals ik in mijn vorige bericht al schreef, zoek maar eens op Beëlzebub dat toch echt een Hebreeuwse demon is. De Farizeeërs waar Jezus het mee aan de stok in geloofden er in. Zie ook de Talmoed.

En voorts is de duivel niet christelijk maar veelmeer antichristelijk.

Ik heb geschreven én laten zien met onderbouwing dat dit niet zo is.
Wellicht kun je ook laten zien waar dat dan staat, in plaats van 'zoek maar eens op' ? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Ik heb geschreven én laten zien met onderbouwing dat dit niet zo is. Wellicht kun je ook laten zien waar dat dan staat, in plaats van 'zoek maar eens op' ? 

Doet altijd een beetje denken aan Plato die het had over de ziel in drie delen, er is nergens een spoor van terug te vinden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 10-8-2022 om 10:07 zei Petra.:

Idd. Dus waarom zou je hem dan een macht noemen?

Omdat wij hem dus wél toestaan een macht te zijn. En omdat hij dus wel de macht heeft ons te verleiden.
De demonen blijven nog altijd wel engelen, die hun geestelijke vermogens niet kwijt zijn geraakt. Het enige wat zij kwijt zijn geraakt, is hun verbondenheid met God, zodat hun mogelijkheden volmaakt gecorrumpeerd zijn geraakt. Maar ze hebben die nog wel.

Citaat

Wie heeft die keuze gemaakt.. om een goede of kwade engel te zijn dan? Als die keuze al vanaf den beginne vastlag is het misschien wel een door God verordonneerde natuurwet ?

De engelen zelf hebben die keuze gemaakt. En omdat zij net als God zelf niet gebonden aan de tijd zijn zoals wij en dus geen 'voor' of 'na' kennen, is hun keuze al 'vanaf den beginne' gemaakt. En omdat zij geen groei en ontwikkeling kennen zoals wij, maar als zuivere geesten altijd en eeuwig ten volle zijn wat zij zijn, is hun keuze ook direct volmaakt en onomkeerbaar.

Citaat

Maar we hebben geen flauw idee wanneer Christus wederkomt. Wie weet duurt het nog duizenden jaren. Voor ons lijkt het lang, maar in het licht van een eeuwigheid stelt het weinig voor. Toch zal de mensheid die duizenden jaren dat het kwaad nog niet definitief verslagen is door moeten leven toch ?

Klopt. Maar al zou Hij pas na drieduizend jaar terugkeren, dan maakt dat voor ons niet uit. Want binnen nu en tachtig jaar zal een ieder Hem sowieso ontmoeten en daar klaar voor moeten staan. En daar we ook van deze ontmoeting niet weten wanneer die aandient, zullen we vandaag al zo goed als het kan voorbereid daarop moeten zijn.
De mensheid zelf kan misschien nog lang moeten strijden, totdat het getal der uitverkorenen vol is, maar elk mens is het gegeven daar niet langer dan gemiddeld honderd jaar aan deel te nemen. Met Gods hulp en genade, zodat de strijd nooit tevergeefs is en het lijden nu nooit zal opwegen tegen de heerlijkheid straks, waar we nu ook al van mogen proeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Omdat wij hem dus wél toestaan een macht te zijn. En omdat hij dus wel de macht heeft ons te verleiden.
De demonen blijven nog altijd wel engelen, die hun geestelijke vermogens niet kwijt zijn geraakt. Het enige wat zij kwijt zijn geraakt, is hun verbondenheid met God, zodat hun mogelijkheden volmaakt gecorrumpeerd zijn geraakt. Maar ze hebben die nog wel.

Hi RF. 

Ik geloof niet zo in duivelse machten, ik ben er ook niet bang voor dat ik door een duivelse macht iemand kwaad zal doen ofzo. 

Hoezo staan "wij" hem toe een macht te zijn? Wie is die "wij" ?  En waarom zou jij hem toestaan een macht te zijn terwijl je eerder schreef: 

"De duivel kan alleen hetgeen bij jou doen wat jij hem toestaat te doen. Hij kan je niet dwingen, hoogstens verleiden of misleiden. De duivel kan jou dus niets laten doen." 

Dus al geloof je wel in de duivel, dan kan ie je toch niks laten doen.  Vandaar dat ik zei.. waarom zou je hem dan een macht noemen? Het is immers alleen een macht als jij dat toestaat. Sta het niet toe, geef hem geen macht, noem hem geen macht. Et voilà! 

 

Citaat

Klopt. Maar al zou Hij pas na drieduizend jaar terugkeren, dan maakt dat voor ons niet uit. Want binnen nu en tachtig jaar zal een ieder Hem sowieso ontmoeten en daar klaar voor moeten staan. En daar we ook van deze ontmoeting niet weten wanneer die aandient, zullen we vandaag al zo goed als het kan voorbereid daarop moeten zijn.
De mensheid zelf kan misschien nog lang moeten strijden, totdat het getal der uitverkorenen vol is, maar elk mens is het gegeven daar niet langer dan gemiddeld honderd jaar aan deel te nemen. Met Gods hulp en genade, zodat de strijd nooit tevergeefs is en het lijden nu nooit zal opwegen tegen de heerlijkheid straks, waar we nu ook al van mogen proeven.

Nou dat is toch helemaal prima, ik zie het opgewekt tegemoet hoor. Maar dat was ook niet wat ik bedoelde. waar het mij om ging is dat we niet met de armen over elkaar kunnen afwachten tot Jezus wederkeert, maar zelf allemaal onze verantwoordelijkheid moeten nemen.  Doe je het niet voor jezelf dan voor de toekomst van je nageslacht, denk ik dan. (Maar jij hebt geen kinderen, ik wel😀).  Als we zeker zouden weten dat Jezus morgen of dit jaar terug zou keren en alle wereldse narigheid zou oplossen dan is niks doen en afwachten niet zo'n punt. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Petra.:

Hi RF. 

Ik geloof niet zo in duivelse machten, ik ben er ook niet bang voor dat ik door een duivelse macht iemand kwaad zal doen ofzo. 

Hoezo staan "wij" hem toe een macht te zijn? Wie is die "wij" ?  En waarom zou jij hem toestaan een macht te zijn terwijl je eerder schreef: 

"De duivel kan alleen hetgeen bij jou doen wat jij hem toestaat te doen. Hij kan je niet dwingen, hoogstens verleiden of misleiden. De duivel kan jou dus niets laten doen." 

Dus al geloof je wel in de duivel, dan kan ie je toch niks laten doen.  Vandaar dat ik zei.. waarom zou je hem dan een macht noemen? Het is immers alleen een macht als jij dat toestaat. Sta het niet toe, geef hem geen macht, noem hem geen macht. Et voilà!

Laat me een situatie omschrijven die jij met je kinderen misschien ook wel herkent. Een kind slaat haar zus tijdens een ruzie, waarop moeder het kind onverbiddelijk naar haar kamer stuurt. En het kind de keuze geeft: óf je biedt je excuses aan en maakt het weer goed, zodat je weer beneden verder kan spelen, óf je blijft op je kamer.
Een verstandig kind komt natuurlijk meteen naar beneden en doet wat moeder zegt, zodat het verder weer een leuke dag heeft samen met haar zus. Maar toch zal het kind daar niet altijd voor willen kiezen. Door woede denkt ze er niet aan om sorry tegen die stomme, oneerlijke zus te willen zeggen, zodat ze op haar kamer blijft mokken.
Ze verkiest dus feitelijk de grauwe somberheid op haar kamer boven de gezellige warmte beneden, alleen maar omdat ze geen sorry wil zeggen en de lucht wil klaren. En vindt mama waarschijnlijk daarom nog stom ook.

Maar dat zijn toch maar kinderen, dat doen volwassenen toch niet? Nou... nogal wel eigenlijk. Alleen wij noemen het geen mokken, maar geven het allerlei andere namen. Trots. Vergeldingsdrang. Gevoel voor gerechtigheid. Rancune. Jezelf toch niet zo willen verlagen. Noem maar op.
Ook volwassenen kunnen in een situatie komen waar ze door eenvoudig te vergeven of zich ergens in te schikken uiteindelijk de donkerheid in hun geest kunnen klaren. En hoe meer ze die keuze afhouden, hoe meer die trots, woede of rancune zich voedt, dus hoe meer de duivel macht krijgt over diegene.
Soms moet je dus je trots en je gevoel van eigenwaarde afleggen, moet je voor je gevoel echt even tegen jezelf ingaan, om uiteindelijk weer vreugde, vrede en licht te ontvangen. Soms moet je je overgeven, om te overwinnen. Moet je sterven aan jezelf, om te verrijzen in Christus.

De duivel kan je zo als het ware influisteren: 'Kom nou, je gaat die kerel toch niet vergeven, dat is toch niet normaal? En je gaat toch niet zomaar blij zitten wezen, als de wereld zo in ellende is?
En natúúrlijk laat je je niet kennen en ga je toch écht niet schikken met die vervelende collega. Laat staan toegeven dat jij ook bloedirritant kan zijn, want jij hebt daar uiteraard toch hele redelijke excuses voor. En bovendien ben jij natúúrlijk lang niet zó irritant; die anderen kunnen het gewoon niet hebben dat jij gewoon jezelf durft te zijn.
En wat God allemaal zegt over je vijanden liefhebben, over nederigheid, over je kruis opnemen, over ascese en over gehoorzaamheid... nee, zo radicaal hoeft het het allemaal toch niet, dat gaat toch rechtsstreeks tegen jouw natuur in.'

De meest venijnige verleiding is om je te laten denken dat die blokkade toch maar een kleine, dagelijkse zonde is, waar een onvoorwaardelijk liefdevolle God toch heus niet over zal vallen.
Maar als hetgeen jou tegenhoudt heilig te worden zo klein en nietig zou zijn, waarom kun je het dan niet net zo gemakkelijk loslaten? Waarom er dan aan vast blijven houden?

Citaat

Nou dat is toch helemaal prima, ik zie het opgewekt tegemoet hoor. Maar dat was ook niet wat ik bedoelde. waar het mij om ging is dat we niet met de armen over elkaar kunnen afwachten tot Jezus wederkeert, maar zelf allemaal onze verantwoordelijkheid moeten nemen.  Doe je het niet voor jezelf dan voor de toekomst van je nageslacht, denk ik dan. (Maar jij hebt geen kinderen, ik wel😀).  Als we zeker zouden weten dat Jezus morgen of dit jaar terug zou keren en alle wereldse narigheid zou oplossen dan is niks doen en afwachten niet zo'n punt. 

Er zijn dan ook nauwelijks tot geen christenen met zo'n standpunt. De onverschillige, afwachtende christen is eigenlijk een beetje een stropop; in verreweg de meeste kerken zie je juist structurele liefdadigheid en hulpverlening in zowel binnen- als buitenland op allerlei gebied opbloeien.
Al in de middeleeuwen stichtte de kerk scholen, universiteiten, ziekenhuizen, (financiële) voorzieningen voor armen en kwetsbaren, etc. om in allerlei noden te voorzien en om de kennis van de wereld te vergroten. En dat werk gaat onverminderd wereldwijd door.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Robert Frans:

De duivel kan je zo als het ware influisteren: 'Kom nou, je gaat die kerel toch niet vergeven, dat is toch niet normaal? En je gaat toch niet zomaar blij zitten wezen, als de wereld zo in ellende is?

Ken je dat paradoxale fenomeen angst voor vrijheid? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Heeft niets met zelfrealisatie te maken, de meest absurde voorbeelden tonen dat eenvoudig aan. 

Het enige dat de hang naar zelfrealisatie brengt is eenzaamheid. Kijk de geschiedenis er maar op na. Blijkbaar weet de mens niet om te gaan met een dergelijke vrijheid, onmacht en zinloosheid ten gevolg. Nietzsche was daar ook al achter met zijn "God is dood", wat eenzelfde razernij aan nihilisme in de hand kan werken. In tegenstelling tot de hang naar zelfrealisatie, is die hang naar externe controle geheel menselijk en daar kan helaas ook makkelijk misbruik van worden gemaakt.

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid