Spring naar bijdragen

Is het kwaad om heksen te vervolgen? 


Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei sandingisaskill:

Het enige dat de hang naar zelfrealisatie brengt is eenzaamheid. Kijk de geschiedenis er maar op na. Blijkbaar weet de mens niet om te gaan met een dergelijke vrijheid, onmacht en zinloosheid ten gevolg. Nietzsche was daar ook al achter met zijn "God is dood", wat eenzelfde razernij aan nihilisme in de hand kan werken. In tegenstelling tot de hang naar zelfrealisatie, is die hang naar externe controle geheel menselijk en daar kan helaas ook makkelijk misbruik van worden gemaakt.

Manipuleer je elk discours naar wat jij meent? Je reageert op het paradoxale fenomeen angst voor vrijheid, dat gaat over hoe de duisternis in stand wordt gehouden door op verschillende manieren onze verantwoordelijkheid, en daarmee onze vrijheid, uit handen te geven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 160
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Blijkbaar ligt de geschiedenis wat gecompliceerder. Ik heb er zelf onvoldoende kennis van, maar had begrepen dat het ook een wisselwerking was tussen kerkelijke en lokale machthebbers en ook tussen ka

Dat klopt. Excuses, ik heb geciteerd uit het verkeerde bericht waardoor jouw naam er boven kwam.

Vasten en bidden kan zeer zinvol zijn voor een gelovige. Maar volgens mij bedoel jij hier iets anders? Vasten van geloof, wat is dat? Afstand nemen, omdat je daar ook tegenstand voelt? 

5 minuten geleden zei TTC:

Manipuleer je elk discours naar wat jij meent? Je reageert op het paradoxale fenomeen angst voor vrijheid, dat gaat over hoe de duisternis in stand wordt gehouden door op verschillende manieren onze verantwoordelijkheid, en daarmee onze vrijheid, uit handen te geven. 

Heb jij de waarheid in pacht dan? Je kan hooguit voor jezelf spreken in dit geval. Wat ook weer een paradox oplevert, want volgens mij is jouw vrijheid aardig beperkt.

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sandingisaskill:

Heb jij de waarheid in pacht dan? Je kan hooguit voor jezelf spreken in dit geval. Wat ook weer een paradox oplevert, want volgens mij is jouw vrijheid aardig beperkt.

Krijgen al schrik, sorry dat we verwezen naar een boek van Erich Fromm dat vandaag nog steeds actueel fris is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Krijgen al schrik, sorry dat we verwezen naar een boek van Erich Fromm dat vandaag nog steeds actueel fris is. 

Klopt, nog steeds is de hang naar macht als oplossing voor de eenzaamheid niets meer dan een maskerade van onzekerheid.

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sandingisaskill:

Klopt, nog steeds is de hang naar macht als oplossing voor de eenzaamheid niets meer dan een maskerade van onzekerheid.

We weten nog niet zeker hoe deze maskerade zich verhoudt tot fenomenen zoals zelftranscendentie, wellicht meer een zaak voor solipsisten om hierover een mening te ventileren.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei TTC:

We weten nog niet zeker hoe deze maskerade zich verhoudt tot fenomenen zoals zelftranscendentie, wellicht meer een zaak voor solipsisten om hierover een mening te ventileren.  

De meervoudsvorm klinkt heel paradoxaal, aangezien een solipsist vindt dat ie alleen zelf bestaat. Over eenzaam gesproken.

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Robert Frans:

Laat me een situatie omschrijven die jij met je kinderen misschien ook wel herkent. Een kind slaat haar zus tijdens een ruzie, waarop moeder het kind onverbiddelijk naar haar kamer stuurt. En het kind de keuze geeft: óf je biedt je excuses aan en maakt het weer goed, zodat je weer beneden verder kan spelen, óf je blijft op je kamer.
Een verstandig kind komt natuurlijk meteen naar beneden en doet wat moeder zegt, zodat het verder weer een leuke dag heeft samen met haar zus. Maar toch zal het kind daar niet altijd voor willen kiezen. Door woede denkt ze er niet aan om sorry tegen die stomme, oneerlijke zus te willen zeggen, zodat ze op haar kamer blijft mokken.
Ze verkiest dus feitelijk de grauwe somberheid op haar kamer boven de gezellige warmte beneden, alleen maar omdat ze geen sorry wil zeggen en de lucht wil klaren. En vindt mama waarschijnlijk daarom nog stom ook.

Maar dat zijn toch maar kinderen, dat doen volwassenen toch niet? Nou... nogal wel eigenlijk. Alleen wij noemen het geen mokken, maar geven het allerlei andere namen. Trots. Vergeldingsdrang. Gevoel voor gerechtigheid. Rancune. Jezelf toch niet zo willen verlagen. Noem maar op.
Ook volwassenen kunnen in een situatie komen waar ze door eenvoudig te vergeven of zich ergens in te schikken uiteindelijk de donkerheid in hun geest kunnen klaren. En hoe meer ze die keuze afhouden, hoe meer die trots, woede of rancune zich voedt, dus hoe meer de duivel macht krijgt over diegene.
Soms moet je dus je trots en je gevoel van eigenwaarde afleggen, moet je voor je gevoel echt even tegen jezelf ingaan, om uiteindelijk weer vreugde, vrede en licht te ontvangen. Soms moet je je overgeven, om te overwinnen. Moet je sterven aan jezelf, om te verrijzen in Christus.

De duivel kan je zo als het ware influisteren: 'Kom nou, je gaat die kerel toch niet vergeven, dat is toch niet normaal? En je gaat toch niet zomaar blij zitten wezen, als de wereld zo in ellende is?
En natúúrlijk laat je je niet kennen en ga je toch écht niet schikken met die vervelende collega. Laat staan toegeven dat jij ook bloedirritant kan zijn, want jij hebt daar uiteraard toch hele redelijke excuses voor. En bovendien ben jij natúúrlijk lang niet zó irritant; die anderen kunnen het gewoon niet hebben dat jij gewoon jezelf durft te zijn.
En wat God allemaal zegt over je vijanden liefhebben, over nederigheid, over je kruis opnemen, over ascese en over gehoorzaamheid... nee, zo radicaal hoeft het het allemaal toch niet, dat gaat toch rechtsstreeks tegen jouw natuur in.'

De meest venijnige verleiding is om je te laten denken dat die blokkade toch maar een kleine, dagelijkse zonde is, waar een onvoorwaardelijk liefdevolle God toch heus niet over zal vallen.
Maar als hetgeen jou tegenhoudt heilig te worden zo klein en nietig zou zijn, waarom kun je het dan niet net zo gemakkelijk loslaten? Waarom er dan aan vast blijven houden?

Hi RF, 

We hadden het over de duivel en jij stapt over op menselijke trekjes. Geen sorry kunnen zeggen, niet kunnen toegeven, geen schuld erkennen, blokkades, de heilige onschuld uithangen. Eerlijk gezegd vind ik het kleinzielige en kwalijke trekjes, die ik niet aan de duivel toereken maar aan de mens. Ik ben blij dat ik daar geen last van heb want ik heb al sorry geroepen voor je poeh of bah kon zeggen omdat ik er van overtuigd dat je er niet van opknapt om de heilige onschuld uit te hangen; er zijn zelfs mensen die liegen en mekaar de hand boven het hoofd houden om maar geen sorry te hoeven zeggen voor hun kwalijke daden. Best triest als je er zoveel voor over hebt. Maar mijn gedachte is.. op een dag krijg je de rekening gepresenteerd. Of dat nou jaren, decennia of eeuwen duurt... het komt. En gelukkig maar.. beter laat dan nooit. Daar zijn de RK schandalen een goed voorbeeld van. 

Maar jij rekent kwalijke menselijke eigenschappen aan de duivel toe. Dan snap ik dat je in de duivel gelooft. Ik zie dat ook dat als schuld afschuiven.. -the devil made me do it- .  Aan de ene kant kan ik me wel indenken dat het schuld toegeven zou kunnen vergemakkelijken.  (-sorry hoor, ik was onder de invloed van de duivel. -Nou wat naar voor je, het is je vergeven hoor). Maar aan de andere kant denk ik.. als je gelooft dat die duivel eenmaal vat op je heeft gehad, dan is de volgende keer ook mogelijk. Zo blijf je altijd in angst voor duivelse macht. Als je het mij vraagt is dat de grootste zonde in het Adam en Eva epos.. Adam die naar Eva wijst en Eva die naar de slang wijst, terwijl ze gewoon naar zichzelf hadden moeten wijzen. 

Hoe zit dat met jou RF, als je wat verkeerds doet.. zie je dat als de duivel die dan macht op je heeft ? En hoe verhoudt zich dat dan met wat je eerder schreef.. (dat de duivel je alleen kan laten doen wat je toestaat). 

 

Citaat

Er zijn dan ook nauwelijks tot geen christenen met zo'n standpunt. De onverschillige, afwachtende christen is eigenlijk een beetje een stropop; in verreweg de meeste kerken zie je juist structurele liefdadigheid en hulpverlening in zowel binnen- als buitenland op allerlei gebied opbloeien.
Al in de middeleeuwen stichtte de kerk scholen, universiteiten, ziekenhuizen, (financiële) voorzieningen voor armen en kwetsbaren, etc. om in allerlei noden te voorzien en om de kennis van de wereld te vergroten. En dat werk gaat onverminderd wereldwijd door.

Wel.. imo is dat waar het om gaat; handen uit de mouwen steken en doen. 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Petra.:

Als je het mij vraagt is dat de grootste zonde in het Adam en Eva epos.. Adam die naar Eva wijst en Eva die naar de slang wijst, terwijl ze gewoon naar zichzelf hadden moeten wijzen. 

Van de apostel Paulus staat in het Nieuwe Testament van de Bijbel geschreven dat hij met een beroep op de Thora van mening is dat vrouwen in de Kerk moeten zwijgen (1 Korintiërs 14:34).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-8-2022 om 06:38 zei Petra.:

Hi RF, 

We hadden het over de duivel en jij stapt over op menselijke trekjes. Geen sorry kunnen zeggen, niet kunnen toegeven, geen schuld erkennen, blokkades, de heilige onschuld uithangen. Eerlijk gezegd vind ik het kleinzielige en kwalijke trekjes, die ik niet aan de duivel toereken maar aan de mens. [...]

Hoe zit dat met jou RF, als je wat verkeerds doet.. zie je dat als de duivel die dan macht op je heeft ? En hoe verhoudt zich dat dan met wat je eerder schreef.. (dat de duivel je alleen kan laten doen wat je toestaat).

Het zíjn ook kleinzielige en kwalijke trekjes. Maar als je daaraan blijft toegeven, al dan niet daartoe verleidt door de duivel, dan worden ze steeds grotere blokkades om een vrij kind van God te worden.
Zoals ik al zei: zou iets maar een kleine zonde zijn, dan zou het geen probleem moeten zijn deze onmiddelijk achter je te laten als God je dat vraagt. Maar als je dat niet lukt, als je liever trots of verontwaardigd blijft dan dat je nederig, gelukkig en vrij ervan wordt, dan is het duidelijk geen kleine zonde, maar iets dat teveel je leven beheerst om de weg met God ten volle te kunnen gaan.

De mens heeft een vrije wil, maar kan dus verleid worden. Net zoals in een huwelijk je man door een mooie dame verleid kan worden om overspel met haar te plegen. De vrouw kan dan misschien heel uitdagend en sexy zijn, maar zou hij met haar naar bed gaan, dan zul jij ongetwijfeld een dergelijk excuus niet accepteren.
Want je gaat er immers terecht vanuit dat je man áltijd de keuze heeft de avances van deze dame af te slaan en situaties waarin zij (of wie dan ook) hem kan verleiden waar mogelijk te vermijden (echtparen die meedoen aan een programma als Temptation Island begaan daarom al een zonde zodra ze het opgaveformulier invullen).
Alleen als de vrouw zich zodanig zou opdringen, dat ze hem feitelijk aanrandt of zelfs verkracht, draagt hij daar natuurlijk geen schuld meer aan, ongeacht de omstandigheden. Maar als het bij verleiden blijft, draagt hij altijd schuld als hij daarop ingaat.
De mens kan zo dus verleid worden door de duivel, maar kan dat niet als excuus aandragen tegenover God. Want we blijven een vrije wil hebben en de duivel heeft niet de macht ons ergens toe te dwingen.

Als je hier meer over wil lezen, zonder allerlei zware, apocalyptische lectuur te moeten doorploegen, kan ik je het boek Brieven uit de hel van C.S. Lewis aanbevelen. Met een zowel humoristische als inhoudelijke insteek stuurt daarin een ervaren demon brieven aan een leerling-verleider over hoe hij zijn 'patiënt', een pasbekeerde christen, weer op het pad van 'Onze Vader in de Diepte', dus de duivel moet zien te brengen.
Hierin wordt zo op ironische wijze allerlei taktieken omschreven om de patiënt te verleiden het christelijk geloof op te geven. Ook zonder geloof in de duivel kun je heldere inzichten uit de brieven halen.
Een ander boek van hem hierover is De grote scheiding, waarin helbewoners een kans wordt gegeven de hemel te bezoeken, waar hun hemelbewonende naasten klaarstaan om hen verder de hemel in te helpen, maar ze om uiteenlopende redenen vervolgens bijna allemaal weer terug willen.
Die kan ik je eveneens aanraden, alleen al vanwege het schokkende perspectief op wat echte werkelijkheid is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Robert Frans:

Het zíjn ook kleinzielige en kwalijke trekjes. Maar als je daaraan blijft toegeven, al dan niet daartoe verleidt door de duivel, dan worden ze steeds grotere blokkades om een vrij kind van God te worden....

Voor jou klinkt geen vrij kind van God kunnen worden al erg, maar ik denk dat het nóg erger is... als je geen redelijk normaal denkend mens meer kunt zijn. En het aller aller aller ergste .. als je verleid wordt om te liegen. Dan heeft de duivel de belangrijkste slag gewonnen en komt het vrees ik nooit meer goed met je geweten/ziel. 

Volgens mij hebben we het niet over kleine zondes maar over reuze zondes. Dat je verleid werd door de duivel mag je imo nooit als excuus gebruiken.|:( Nou heb ik nog nooit iemand laten kielhalen maar bij mij aan boord is drugs dan ook ten strengste verboden. Je kunt wel denken dat paddo's wel meevallen maar het zijn hallucinerende middelen die echt gevaarlijk kunnen zijn. Groepshysterie of massahysterie met lynchepartijen om een vaatje rum, voorbijzwemmmende zeemeerminnen of vermeende heksen.. er gebeuren de gekste dingen onder invloed van drugs.  Eigenlijk bega je imo al een zonde zodra je de duivel toelaat bezit van je te laten nemen en je over te geven aan geestverruimende middelen. Ook drank maakt meer kapot dan je lief is..voor je het weet sta je stomlazerus zeemansliederen te lallen, de ene na de andere te laten kielhalen, of overboord te kieperen en loopt je schip op de klippen. 

Misschien wil je hier meer over te lezen dan beveel ik je de Jellinek site over alcohol en drugsgebruik aan. Echt humoristisch is het niet, maar dat is ook niet de bedoeling; er vallen jaarlijks namelijk erg veel slachtoffers ; https://www.jellinek.nl/informatie-over-alcohol-drugs/drugs/paddos-truffels-psilocybine/beleid-wet-verkeer/

 

 

Citaat

... alleen al vanwege het schokkende perspectief op wat echte werkelijkheid is.

Echte schokkende werkelijkheid is dat ik op dit moment aan boord zit met 'n bakkie koffie, en nou jah.. ik zet er ff gezellig mijn kapiteinspet bij op nu.. en zeg (*streng doch vriendelijk*) "Goeiemorgen RF!  🧜‍♀️ Pas sowieso op met alcohol en drugs en houd je hoofd zeer zeker helder als je vaart!  👩‍✈️

 

 

bewerkt door Petra.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid