Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

15 minuten geleden zei Hermanos2:

Nee, echt niet. Lees Genesis en Exodus en leer God kennen. God laat zich niet bespugen, op zijn gezicht slaan en kruisigen. We praten hier wel over God. 

De voorstelling die jij hebt van God stemt niet overeen met het evangelie. De Liefde is bespot en gekruisigd en dat gebeurd heden ten dage nog steeds, tot de maat die aan de liefdeloosheid is gesteld wordt overschreden. Dan pas wordt de mensheid op aarde weggevaagd en krijgt zij te maken met de allesvernietigende kracht die de Liefde is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 350
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het is een prima vraag. Je zou ook kunnen antwoorden: ja, het was de Liefde die zich manifesteerde in de mens Jezus en de dood overwon, en de Liefde is God de Vader. God manifesteert (zich openba

In het banmeldtopic word je regelmatig genoemd; ik denk dat je Thorgrem bedoelt.  Allereerst dit topic, want je blijft eerst een toneelstukje spelen, voor je toegeeft Foppe te zijn. De vraag ri

Toch een contextafhankelijk woord. Slaat wat mij betreft op het hebben van een bepaalde gezagspositie. De Thora spreekt blijkbaar over mensen als goden omdat ze een bepaalde functie hebben gekregen va

Posted Images

3 minuten geleden zei Hermanos2:

Exodus 19 laat goed zien wie/hoe God is. We moeten er geen mens van maken. Daarom kwam Jezus naar de aarde. 

Volgens het evangelie is God mens geworden ...

"In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God."

"Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid." 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Mohawk:

Volgens het evangelie is God mens geworden ...

En dan moet je weer een rare twist bedenken waarom Jezus bidt voor God. En waarom hij vraagt waarom God hem verlaten heeft. En hoe Jezus zichzelf uit de dood opgewekt heeft. 

Geloof maar wat jullie willen. Ik ga er niet in mee. 

Stel ik zit er helemaal naast. Zegt Jezus dan straks: sorry je hebt het raadsel fout opgelost. Je bent afgekeurd? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hermanos2:

Stel ik zit er helemaal naast. Zegt Jezus dan straks: sorry je hebt het raadsel fout opgelost. Je bent afgekeurd? 

Dat denk ik niet. Ik denk dat je geen aanstoot moet nemen aan drie-eenheid want het dogma kwam tot stand omdat er mensen waren die beweerden dat christenen drie goden aanbidden: naast de Vader ook de Zoon en de Geest. Dan zeggen christenen: nee, God is 1, er zijn niet drie goden. En hoe dat kan zijn is een raadsel, mysterie, dat we niet kunnen oplossen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

En dan moet je weer een rare twist bedenken waarom Jezus bidt voor God. En waarom hij vraagt waarom God hem verlaten heeft. En hoe Jezus zichzelf uit de dood opgewekt heeft. 

Geloof maar wat jullie willen. Ik ga er niet in mee. 

Stel ik zit er helemaal naast. Zegt Jezus dan straks: sorry je hebt het raadsel fout opgelost. Je bent afgekeurd? 

Dat je niet wilt of kunt geloven dat God mens is geworden in Jezus Christus zegt mij alleen dat je niet in het evangelie gelooft. Ik heb geen idee wat Jezus je straks zal zeggen. Misschien wel: "beste Hermanos, ik hou ook van jou ..."

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hermanos2:

Exodus 19 laat goed zien wie/hoe God is. We moeten er geen mens van maken. Daarom kwam Jezus naar de aarde. 

Zoals het geval is met Jezus die enerzijds volledig mens, anderzijds volledig God is, is er ook in deze sprake van twee kanten van de medaille. Er is de toorn van God die gestild moet worden en er is de liefde van God die uitgedeeld wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Mohawk:

Volgens het evangelie is God mens geworden ...

"In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God."

"Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid." 

Deze tekst bewijst helemaal niets. Gaat gewoon over de voormenselijke Jezus die door God naar de aarde gestuurd wordt. Nergens staat dat Jezus God is behalve in 1:1. En dat is vertaaltechnisch omstreden. 

2 minuten geleden zei Peter79:

Dat denk ik niet. Ik denk dat je geen aanstoot moet nemen aan drie-eenheid want het dogma kwam tot stand omdat er mensen waren die beweerden dat christenen drie goden aanbidden: naast de Vader ook de Zoon en de Geest. Dan zeggen christenen: nee, God is 1, er zijn niet drie goden. En hoe dat kan zijn is een raadsel, mysterie, dat we niet kunnen oplossen.

Prima, akkoord. Ik wil er geen aanstoot aan nemen. Ik gun iedereen de vrijheid om de 3-1heid te geloven. Maar waarom gunt men mij die vrijheid niet? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

Deze tekst bewijst helemaal niets. Gaat gewoon over de voormenselijke Jezus die door God naar de aarde gestuurd wordt. Nergens staat dat Jezus God is behalve in 1:1. En dat is vertaaltechnisch omstreden. 

Je hebt gelijk, citaten uit de bijbel bewijzen niets. Daarom komt het op geloof aan!

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sandingisaskill:

Zoals het geval is met Jezus die enerzijds volledig mens, anderzijds volledig God is, is er ook in deze sprake van twee kanten van de medaille. Er is de toorn van God die gestild moet worden en er is de liefde van God die uitgedeeld wordt.

De toorn van God die gestild moet worden. En dat is een reden om Jezus te kruisigen. Daar kan ik dus echt niet in meedenken. 

1 minuut geleden zei Mohawk:

Je hebt gelijk, citaten uit de bijbel bewijzen niets. Daarom komt het op geloof aan!

Even een off topic zijsprong. Ik vind het ook verbazingwekkend dat menig christen niet als volwassene gedoopt is. Terwijl het NT daar toch super duidelijk in is. Het staat er letterlijk. Dus je hebt gelijk als je stelt dat bijbel teksten niets bewijzen. Het komt schijnbaar volledig aan op persoonlijke interpretatie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hermanos2:

Prima, akkoord. Ik wil er geen aanstoot aan nemen. Ik gun iedereen de vrijheid om de 3-1heid te geloven. Maar waarom gunt men mij die vrijheid niet?

Misschien zijn de bewoordingen wat scherp geworden? Gisteren zei je zelf dit: "De 3-1heid is een dwaling." 

Zelf zie ik drie-eenheid als iets uit de kerkhistorie, en speelt het begrip eigenlijk geen rol in mijn geloofsleven. Ik aanbid de Vader en ik aanbid Jezus en ik zie daarin geen conflict.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hermanos2:

Prima, akkoord. Ik wil er geen aanstoot aan nemen. Ik gun iedereen de vrijheid om de 3-1heid te geloven. Maar waarom gunt men mij die vrijheid niet?

Je hebt die vrijheid wel, je draait het nu om jij bent degene die constant af loopt te geven op de drie eenheid.

Niet dat ik dat erg vind, want discussie is m.i goed, maar ga niet onterecht het slachtoffer spelen daar heb ik meer moeite mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Hermanos2:

De toorn van God die gestild moet worden. En dat is een reden om Jezus te kruisigen. Daar kan ik dus echt niet in meedenken.

Mee eens

13 minuten geleden zei Hermanos2:

Even een off topic zijsprong. Ik vind het ook verbazingwekkend dat menig christen niet als volwassene gedoopt is. Terwijl het NT daar toch super duidelijk in is. Het staat er letterlijk. Dus je hebt gelijk als je stelt dat bijbel teksten niets bewijzen. Het komt schijnbaar volledig aan op persoonlijke interpretatie. 

De Bijbel heeft het over 1 doop. Als je als kind gedoopt bent, waarom dan nog een keer dopen? Maar ik denk dat de Bijbel er ook geen bezwaar tegen heeft als je vaker doopt. Het gaat erom wat de doop uitbeeldt en in die zin is er 1 doop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Flawless victory:

Jawel.  Door de tegenstanders van de heilige Drie-Eénheid wordt aldoor abusievelijk het begrip God tegenover de mens Jezus gesteld.   Maar het gaat om God de Vader en God de Zoon.  


 

 

Als licht der wereld was Jezus één met de Vader.  De vader woont immers in een ontoegankelijk licht (1 Timotheüs 6:16).  Wat zoveel wil zeggen dat Jezus als verschijnende mens het ontoegankelijk licht toegankelijk (Ik ben het licht der wereld) heeft gemaakt.  Maar het 'licht der wereld' is niet hetzelfde als de mens Jezus welke verschenen is.   Licht schijnt (in de duisternis) Mensen vérschijnen.  Jezus is ook verschenen volgens de evangeliën.

Je kan het zo opvatten dat Jezus intern (het licht der wereld) Zoon is (tegenwoordigheid) en als mens tijdelijk was (verleden tijd).  Volgers van Jezus worden uitgenodigd om samen met Jezus in het licht te wandelen (niet meer in de duisternis wandelen).   Om Jezus goed te verstaan kunnen we m.i. beter verstaan dat de mens Jezus niet meer op deze aarde is.  (verleden tijd). Maar dat het licht der wereld (tegenwoordigheid) nog altijd aanwezig is onder ons.   Anders dan kun je ook niet Jezus volgen en het licht des leven hebben (Joh 8:12).  Dat dient volgens mij in het heden plaats te hebben.  Wat er op wijst dat het licht des levens c.q. het licht der wereld het 'eeuwig zijnde' is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Hermanos2:

Exodus 19 laat goed zien wie/hoe God is. We moeten er geen mens van maken. Daarom kwam Jezus naar de aarde. 

Wíj hebben Hem dan ook niet tot Mens gemaakt. Dat heeft Hij in Christus zélf gedaan. Daarvoor kwam Hij inderdaad naar de aarde. Hij is echter tegelijkertijd ook God.

Citaat

En dan moet je weer een rare twist bedenken waarom Jezus bidt voor God. En waarom hij vraagt waarom God hem verlaten heeft. En hoe Jezus zichzelf uit de dood opgewekt heeft. 

Geen rare twisten voor nodig. Gewoon drie Personen: de Vader, de Zoon en de heilige Geest. En drie personen kunnen prima met elkaar communiceren en elkaar aanvullen. Of ze nu God zijn of niet.
Die worsteling met de Drievuldigheid ontstaat eigenlijk alleen als je er vanuit blijft gaan dat elk wezen maar één persoon kan zijn. In feite vermenselijk je God juist veel meer door Hem zo met ons te vergelijken, alsof Hij als goddelijk Opperwezen hetzelfde bestaansniveau heeft als wij en aan dezelfde beperkingen onderhevig is als wij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Hermanos2:

Even een off topic zijsprong. Ik vind het ook verbazingwekkend dat menig christen niet als volwassene gedoopt is. Terwijl het NT daar toch super duidelijk in is. Het staat er letterlijk. Dus je hebt gelijk als je stelt dat bijbel teksten niets bewijzen. Het komt schijnbaar volledig aan op persoonlijke interpretatie. 

Geloof is iets heel persoonlijks, ik geloof in het evangelie, de menswording van God in Christus. Jij gelooft daar niet in en die vrijheid heb je. Terecht is nu al een paar keer opgemerkt dat de term 'drie-eenheid' door de kerk is gelanceerd. Het is een menselijke toevoeging die veel verwarring veroorzaakt en volgens mij uit de koker van Satan komt. Net als alle menselijke toevoegingen, zoals die dat Jezus zich aan de rechterhand van de Vader bevindt. 

12 minuten geleden zei Robert Frans:

Wíj hebben Hem dan ook niet tot Mens gemaakt. Dat heeft Hij in Christus zélf gedaan. Daarvoor kwam Hij inderdaad naar de aarde. Hij is echter tegelijkertijd ook God.

Geen rare twisten voor nodig. Gewoon drie Personen: de Vader, de Zoon en de heilige Geest. En drie personen kunnen prima met elkaar communiceren en elkaar aanvullen. Of ze nu God zijn of niet.
Die worsteling met de Drievuldigheid ontstaat eigenlijk alleen als je er vanuit blijft gaan dat elk wezen maar één persoon kan zijn. In feite vermenselijk je God juist veel meer door Hem zo met ons te vergelijken, alsof Hij als goddelijk Opperwezen hetzelfde bestaansniveau heeft als wij en aan dezelfde beperkingen onderhevig is als wij.

Misschien is het dan een goed idee om het begrip 'personen' los te laten als het over God gaat. God is Geest!

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Mohawk:

 

Misschien is het dan een goed idee om het begrip 'personen' los te laten als het over God gaat. God is Geest!

Alleen vanuit de Geest is te begrijpen waarom en wanneer iets één is en wanneer twee (veelheid).  Personen zijn per definitie een veelheid en afgezonderd van elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Hermanos2:

https://hebrewwordlessons.com/2018/12/16/malak-messenger-sent-one-angel/

Dit artikel geeft goed weer dat ons begrip van 'engel' te beperkt is en voor misverstanden zorgt. 

Johannes 1 stelt dat Jezus God is. Wanneer je dan stelt dat de schrift niet kan kloppen dan leg je het woord terzijde en treedt je buiten het woord. Dan ben je bezig op eigen gezag dingen in te vullen. Wanneer je je eigen gedachten hoger vind dan die van de schrift, waarvan Johannnes 1 ook stelt dat dat Christus is, dan kom je ook al in conflict met de tekst: "Mijn gedachten zijn hoger dan uw gedachten" (Jesaja 55:9). Ook staat er: "wij begrijpen Hem niet" (Job 36:26).

Het woord engel is in het Hebreeuws "boodschapper" en is niet per definitie een engel. Jezus zelf is bijvoorbeeld ook een boodschapper van de Vader. Hij is door Hem gezonden om het evangelie te prediken. Maar Jezus was ook mens. Dat is een heel ander klasse dan engelen.

Dat Jezus God is zou waterdicht moeten zijn omdat het woord Christus in lettervorm is en dat zegt dat Jezus God is en dat God één is. Als het goed is moet alles in de schrift dus overeenstemmen met de tekst dat Jezus God is. Er zijn ook andere schriftgedeelten die stellen dat Jezus God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Mohawk:

Ik blijf me verbazen hoe het mogelijk is dat mensen de bijbel grondig bestuderen maar de kern van het evangelie niet begrijpen. God als drie-eenheid is een term die door de kerk is gelanceerd en veel verwarring schept. De kern van het evangelie is kinderlijk eenvoudig. De menswording van God in Christus.


De reacties van de tegenstanders laten juist zien waarom het Dogma nodig was en is. Om de Waarheid door alle eeuwen heen op aarde veilig te stellen boven alle dwaling van de ontkenners dat God mens is geworden en die tegelijkertijd beweren christen te zijn.  In mijn optiek heeft God de Kerk daarvoor gebruikt.

bewerkt door Flawless victory
Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Hopper:

Alleen vanuit de Geest is te begrijpen waarom en wanneer iets één is en wanneer twee (veelheid).  Personen zijn per definitie een veelheid en afgezonderd van elkaar.

Mee eens Hopper. De Heilige Geest als persoon bestaat niet en Christus als persoon bestaat ook niet. Het is één en dezelfde Geest die wij God noemen.

24 minuten geleden zei Flawless victory:


De reacties van de tegenstanders laten juist zien waarom het Dogma nodig was en is. Om de Waarheid door alle eeuwen heen op aarde veilig te stellen boven alle dwaling van de ontkenners dat God mens is geworden en die tegelijkertijd beweren christen te zijn. 

Ik denk niet dat een dogma als de drie-eenheid nodig was of is. Deze term is een contradictie in zichzelf en schept alleen maar verwarring. Misschien is de lancering van deze term wel goedbedoeld geweest maar volkomen misplaatst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Flawless victory:


De reacties van de tegenstanders laten juist zien waarom het Dogma nodig was en is. Om de Waarheid door alle eeuwen heen op aarde veilig te stellen boven alle dwaling van de ontkenners dat God mens is geworden en die tegelijkertijd beweren christen te zijn.  In mijn optiek heeft God de Kerk daarvoor gebruikt.

Ik denk ook dat er nogal wat mensen zijn die zeer ingewikkeld en hoogdravend doen en trachten het woord te begrijpen maar voorbij gaan aan de eenvoudige dingen in de schrift. Dwaling kan ontstaan doordat men meer wil begrijpen dan men waar kan maken. Erkennen dat men het niet weet, geduld en blijven bij de tekst voorkomt dat men het zelf gaat invullen..

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Mohawk:

Mee eens Hopper. De Heilige Geest als persoon bestaat niet en Christus als persoon bestaat ook niet. Het is één en dezelfde Geest die wij God noemen.

 

Ik wilde het maar helder hebben.  Het verbaasd mij hogelijk dat mensen Vader, Zoon en HG personen noemt.  Personen zijn altijd product (schepping).  Gewoon na te lezen in de bijbel.  Waar de Vader en de Zoon één zijn kan alleen binnen de Geest zijn.  Je kan wel de bewering doen dat God in de persoon Jezus de schepping is binnen getreden.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Mohawk:

Gods Zoon was niet de eerste creatie ... Lucifer is de eerste geest die uit Gods Geest is geschapen. De geest van Jezus is de eerstgeboren Zoon ...

Spreuken 8:22 Jehovah zelf heeft mij voortgebracht als het begin van zijn weg, als het vroegste van zijn werken van oudsher.

Hier wordt Jezus als het Woord of de Logos dat als eerste werd voortgebracht tijdens de schepping.

Openbaring 3:14 Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodice̱a: Dit zegt de Amen, de trouwe en ware getuige, het begin van de schepping door God:  15 “Ik ken je daden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:

Je hebt die vrijheid wel, je draait het nu om jij bent degene die constant af loopt te geven op de drie eenheid.

Niet dat ik dat erg vind, want discussie is m.i goed, maar ga niet onterecht het slachtoffer spelen daar heb ik meer moeite mee.

Ik kruip niet in een slachtoffer rol. Dat maak jij ervan. Ik schiet gewoon in de verdediging als ik lees dat geloof in 3-1heid rechtstreeks in verband gebracht wordt met behoudenis. Moet echt niet gekker worden. 

2 uur geleden zei Peter79:

Mee eens

De Bijbel heeft het over 1 doop. Als je als kind gedoopt bent, waarom dan nog een keer dopen? Maar ik denk dat de Bijbel er ook geen bezwaar tegen heeft als je vaker doopt. Het gaat erom wat de doop uitbeeldt en in die zin is er 1 doop.

Omdat je de doop zelf moet willen. Een doop zonder geloof heeft geen waarde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei sjako:

Spreuken 8:22 Jehovah zelf heeft mij voortgebracht als het begin van zijn weg, als het vroegste van zijn werken van oudsher.

In spreuken 8 spreekt de Wijsheid, die aan het begin stond van de schepping van hemel en aarde. Vóór die tijd heeft zich van alles afgespeeld en is Lucifer, als eerst geschapen volmaakte geest, gevallen en heeft een groot deel van de zonen Gods (dat zijn wij) met zich meegetrokken in zijn val. Om de terugkeer naar God mogelijk te maken zijn hemel en aarde geschapen.

29 minuten geleden zei sjako:

Openbaring 3:14 Schrijf aan de engel van de gemeente in Laodice̱a: Dit zegt de Amen, de trouwe en ware getuige, het begin van de schepping door God:  15 “Ik ken je daden.

De Amen uit openbaring 3:14 is de Wijsheid uit spreuken 8, ook wel de Weg, de Waarheid en het Leven genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid