Spring naar bijdragen

Het Boeddhisme in het Christendom


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Flawless victory:

Onze geboortedag, de dag dat we het levenslicht zagen, is een groot geschenk van God en een dag om in dankbaarheid bij stil te staan en eventueel uitbundig te vieren.

Verjaardagen worden altijd negatief benaderd in de Bijbel en werden altijd gevierd door heidenen. Het is duidelijk dat de eerste Christenen geen verjaardagen vierden. Het heeft allemaal te maken met heidense aanbidding. Het bij elkaar komen met cadeautjes komt uit de heidense gedachte dat de persoon beschermd moest worden tegen kwade geesten. Kaarsjes op taarten komt ook van heidense gewoonte om kaarsen te branden voor de persoon die jarig is. Het heeft ook te maken met astrologie waar een Christen ook ver van moet houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 152
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hemel wat een narigheid. Je hebt gelukkig verstandige ouders. Idd. met tieners ...praten, praten, praten. Maar dat doe ik nog steeds met mijn kroost. (Al leer ik tegenwoordig meer van hen dan andersom

Nee, je hebt gelijk. Ik ben een nep christen. Ik weet dat de Drie-eenheid waarheid is en ik ontken 'm bewust. Daarvoor zal ik eeuwig branden in de hel. Terwijl ik jou, harpspelend gezeten op een wolkj

Johannes handelt in de geest van Elia. Lukas 1:17 Soms wordt beweerd dat hij de opgestane Elia is ofzo maar de tekst in Lukas is volgens mij duidelijk. 

3 uur geleden zei Wijngaard1990:

Oh ja, bij een andere kerk in het dorp moeten alle vrouwen een rok dragen. Ik heb dat nooit begrepen. Jezus liep toch ook niet in een drie-delig pak 

Ik heb er wat over gelezen. Geschiedenis van de broek als kledingstuk. Wikipedia. Bezwaren tegen een broek zie ik als onbijbels en onzinnig. Ik zie echter wel bezwaren tegen het soort broek. Superstrakke skinny's, hele korte broeken, of jeans met enorme gaten. Om maar wat te noemen. 

Zowel mannen als vrouwen hebben genoeg keuze in broeken om zich fatsoenlijk en zelfs elegant te presenteren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Wel Chanoeka... de winterzonnewende. 

De bijbelse feesten uit de Torah hebben een profetisch karakter. De voorjaarsfeesten werden vervuld door de eerste komst van de Messias. De najaarsfeesten wijzen vooruit naar zijn wederkomst. Het is merkwaardig dat christenen verlangend uitzien naar zijn wederkomst maar het bijbehorende feest niet vieren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Wijngaard1990:

Oh ja, bij een andere kerk in het dorp moeten alle vrouwen een rok dragen. Ik heb dat nooit begrepen. Jezus liep toch ook niet in een drie-delig pak 

Idd. Jezus had altijd een jurkje aan.  Tenminste.. zo wordt hij altijd weergegeven op beelden en afbeeldingen. 

Ik vind het ook een rare eis. Het is nog wel een zeldzaamheid wat je alleen nog in een beperkt aantal gebieden ziet. Mijn beste dinnetje moet zich na haar werk omkleden en haar broek voor een rok verruilen om de kindertjes van school te halen. Of nou ja.. echt moeten is het niet maar volgens haar leeft het makkelijker om zich maar aan te passen naar die norm. Haar broek is niet zo geaccepteerd en dan vertelt ze smalend over de mini mini rokjes die ze om zich heen ziet. 

Maar goed, het ging over jouw interesse in boeddhisme. Had je de epistels die ik linkte al gelezen ? 

Ik merk aan een aantal afwijzende reacties hier dat het nogal bedreigend kan zijn om je in een andere levensbeschouwing te verdiepen. Imo is het alleen maar goed.. wat je er ook van vindt.. je kunt je pas een gedegen mening vormen als je er wat meer vanaf weet.

Je ouders hebben je ook niet zo streng in de leer opgevoed las ik, mooi toch. Past ook wel meer bij de huidige tijd. Naar ik begrepen heb zijn de meeste christenen in het dagelijkse leven ook een stuk gematigder dan wat je zou denken als je op fora leest, dat lijkt meer op een -wie is de beste christen- wedstrijd. 🙂

 

 

 

bewerkt door Petra.
interpunctie
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Hermanos2:

De bijbelse feesten uit de Torah hebben een profetisch karakter. De voorjaarsfeesten werden vervuld door de eerste komst van de Messias. De najaarsfeesten wijzen vooruit naar zijn wederkomst. Het is merkwaardig dat christenen verlangend uitzien naar zijn wederkomst maar het bijbehorende feest niet vieren. 

Ja de eerste christenen vierden al deze zaken via hun Joodse tradities, maar stelden deze na de komst van Christus centraal rond Hem. Dan is het Evangelie verspreid over het westen en oosten.

Er zullen wel invloeden door Rome en Griekenland aanwezig zijn in de christelijke overgeleverde tradities. Maar pasen en kerst draait maar rond 1 Iemand vandaag. En kerst is dezelfde periode als Chanoeka, dus... In de allereerste traditie gebruikte men deze feesten om de kalender (en zichzelf dus ook) weer op ritme met de maanstand (en dus de tijd) te brengen. Er is een gigantische symfonie gaande boven ons hoofd, en via onze feesten en tradities blijven wij daar verbonden mee. 

5 uur geleden zei Petra.:

Ik merk aan een aantal afwijzende reacties hier dat het nogal bedreigend kan zijn om je in een andere levensbeschouwing te verdiepen. Imo is het alleen maar goed.. wat je er ook van vindt.. je kunt je pas een gedegen mening vormen als je er wat meer vanaf weet.

De waarheid kan soms hard zijn. Boeddhisme leidt je van de ware Christus weg.  Christus onderwees van een Vader die in controle is en dat deze aarde veroordeeld is. De Bijbel onderwijst geen band met de wereld te zoeken en jezelf te verloochenen.

Daarmee zeg ik niet dat het ene beter of slechter is, maar we kunnen er niet naast dat beide strekkingen een andere levenswijze professoren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Fundamenteel:

Wel Chanoeka... de winterzonnewende. 

Dat had niks te maken met een zonnewende of geboorte van Jezus.

Chanoeka was ter nagedachtenis aan het 'oliewonder' in de Tweede Tempel van Jeruzalem in 164 v.Chr. De eerste dag van dit feest begint na zonsondergang van de 24e dag van de joodse maand kislew.

Met het feest wordt de herinwijding van de Tweede Tempel in 164 v. Chr. door Judas Makkabeüs gevierd.

Kerst is een gekerstend feest, afgeleid van de Saturnaliën. Je kan veel gewoonten van de Saturnaliën nog zien in kerst. Het was een feest ter gelegenheid van Saturnus. Een niet zo heel brave god die kinderen at.

3 uur geleden zei Fundamenteel:

Daarmee zeg ik niet dat het ene beter of slechter is, maar we kunnen er niet naast dat beide strekkingen een andere levenswijze professoren. 

Ik zeg dat wel. Christus leidt je tot het eeuwige leven, Boeddhisme tot de eeuwige dood. Eeuwig leven kan je enkel via Jezus krijgen. Er is maar 1 Middelaar tussen God en de mensen en dat is Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Wijngaard1990:

Oh ja, bij een andere kerk in het dorp moeten alle vrouwen een rok dragen. Ik heb dat nooit begrepen. Jezus liep toch ook niet in een drie-delig pak 

Deuteronomium 22:5

"De kleren van een man mogen niet door een vrouw gedragen worden, en een man mag geen vrouwenkleding aantrekken, want ieder die dat doet, is voor de HEERE , uw God, een gruwel."

Deze tekst maakt duidelijk dat er onderscheidt is tussen mannelijke kleding en vrouwelijke kleding. Het gaat hierbij om mannelijke identiteit en vrouwelijke identiteit. Kleding benadrukt de identiteit van man en vrouw.

Het dragen van een rok benadrukt de vrouwelijke vorm van het lichaam. Het zal ook met zedigheid en aanstoot vermijden te maken hebben. Het lichaam is een indrukwekkend iets en daar dient goed mee omgegaan te worden. Onzedige kleding kan leiden tot onzedig gedrag.

Een driedelig pak is mannelijk, zolang het de mannelijkheid benadrukt, want tegenwoordig heb je ook vrouwelijke mantelpakjes,

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-6-2022 om 12:26 zei Wijngaard1990:

Het idee van reincarnatie spreekt mij heel erg aan. Want ik denk dat een mensenleven lang of kort niet voldoende is om voor God een beslissing te maken of je naar de hemel of hel gaat. Ook het idee van verlichting en dat je onderdeel wordt van het universum vind ik heel mooi

Het spreekt voor je dat je het mooi vind onderdeel van het universum te zijn, maar iedereen is al onderdeel van het universum. Immers maakt alles wat bestaat daar onderdeel van uit. Tevens toont de wetenschap aan dat bouwstenen van materie zoals elektronen, protonen en neutronen geen begin en geen einde hebben. Men weet niet waar ze beginnen en waar ze ophouden. Eigenlijk zijn ze daarmee oneindig groot. Het hele lichaam is daaruit opgebouwd en technisch gezien is ieders lichaam overal. Dus je bent al overal.

Daarmee is ook iedere mens in iedere mens omdat iedereen overal is. Dat is ingebouwd in de schepping van God. Zoals God overal is zijn ook wij naar zijn beeld gemaakt en onderbouwt de wetenschap dat wij ook wat betreft alomtegenwoordigheid naar Zijn beeld gemaakt zijn. Maar daarvoor hoef je dus niet bij het Boedisme te zijn.

Terugkomend op het universum. Er staat: "Zal God u met Christus niet alle dingen geven?" Het antwoord is natuurlijk ja. God is genereus en Zijn bedoeling is dat iedereen alles met elkaar deelt. In Zijn liefde werkt alles samen en is er geen tegenstelling en vrede op aarde. Bovendien zijn er teksten (en ook uit de wetenschap blijkt dat) dat voor de mens niets onmogelijk zal zijn en de verste sterren binnen ons bereik zullen zijn wanneer wij in Christus blijven.

Reïncarnatie, waarom zou het waar zijn?

Voor God is niets onmogelijk, zelfs doet hij Samuël, na zijn overlijden opkomen uit het dodenrijk om Saul een antwoord te geven (1 Samuël 28). Samuël klaagt daarbij wel over het verstoren van zijn rust, Ook doet Hij Elia die levend ten hemel opgenomen is in een wagen van vuur opnieuw geboren worden als Johannes de Doper. Elia was niet gestorven en zijn geval is een geval van reïncarnatie. Hij kreeg opnieuw een lichaam als Johannes de Doper. Wat er met zijn oude lichaam gebeurt is weet ik niet. Maar Elia is dus één keer gestorven als Johannes de Doper en er staat: "het is ons gegeven één keer te sterven en dan het oordeel". En God is rechtvaardig dus één leven is genoeg om tot een keuze te komen. Sterker nog: Wie niet zondigt zal niet sterven. Adam en Eva stierven omdat zij zondigden. Het is dus omgekeerd. Door de keuze voor de zonde sterven wij. Het sterven toont aan dat wij gekozen hebben. Een tweede leven is dan onzin.

Er staat ook dat de Heilige Geest overtuigd van zonde gerechtigheid en oordeel, dus de mens heeft geen excuus. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Ook doet Hij Elia die levend ten hemel opgenomen is in een wagen van vuur opnieuw geboren worden als Johannes de Doper. Elia was niet gestorven en zijn geval is een geval van reïncarnatie. Hij kreeg opnieuw een lichaam als Johannes de Doper. Wat er met zijn oude lichaam gebeurt is weet ik niet. Maar Elia is dus één keer gestorven als Johannes de Doper en er staat: "het is ons gegeven één keer te sterven en dan het oordeel"

Elia is dus als Johannes de doper onthoofd. Nogal sneu als je eerder hebt geleefd en toen opgenomen was. Dat is een slecht karma zou de boeddhist zeggen, want je hebt het dan goed verknald.

Maar dan ontstaat het volgende probleem: Elia verscheen samen met Mozes op de berg van verheerlijking bij Jezus, die voor de gelegenheid zijn Koninklijke outfit aanhad. Maar was dit nu Elia of Johannes de Doper? Als dit Elia was, had Johannes de Doper dan een soort fake lichaam, zoals in de films De Matrix of Avatar wordt gesuggereerd? Daarnaast, ook Mozes verscheen, maar die was wel degelijk gestorven, want de engel Michaël en de duivel voerden een discussie over zijn lichaam.

Zou het kunnen zijn, dat de opmerking "het is ons gegeven één keer te sterven en dan het oordeel" met dit fantasierijke inzicht gewoon niets te maken heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Kerst is een gekerstend feest, afgeleid van de Saturnaliën. Je kan veel gewoonten van de Saturnaliën nog zien in kerst. Het was een feest ter gelegenheid van Saturnus. Een niet zo heel brave god die kinderen at.

Nu breekt mijn klomp. Denk je dat Saturnus écht bestaat? 
Zo niet, waarom dan die laatste opmerking? 

1 uur geleden zei Barnabas:

Het dragen van een rok benadrukt de vrouwelijke vorm van het lichaam. Het zal ook met zedigheid en aanstoot vermijden te maken hebben. Het lichaam is een indrukwekkend iets en daar dient goed mee omgegaan te worden. Onzedige kleding kan leiden tot onzedig gedrag.

Een driedelig pak is mannelijk, zolang het de mannelijkheid benadrukt, want tegenwoordig heb je ook vrouwelijke mantelpakjes,

Droeg Jezus een driedelig pak of een jurk? 

47 minuten geleden zei Barnabas:

Tevens toont de wetenschap aan dat bouwstenen van materie zoals elektronen, protonen en neutronen geen begin en geen einde hebben.

Dat toont de wetenschap helemaal niet aan. 
Waarschijnlijk heb je geen idee waar je het over hebt, want de massa van dergelijk deeltjes is precies bekend https://nl.wikipedia.org/wiki/Proton_(deeltje) 

50 minuten geleden zei Barnabas:

Men weet niet waar ze beginnen en waar ze ophouden. Eigenlijk zijn ze daarmee oneindig groot. Het hele lichaam is daaruit opgebouwd en technisch gezien is ieders lichaam overal. Dus je bent al overal.

Dit is dus onzin.

53 minuten geleden zei Barnabas:

Het antwoord is natuurlijk ja. God is genereus en Zijn bedoeling is dat iedereen alles met elkaar deelt. In Zijn liefde werkt alles samen en is er geen tegenstelling en vrede op aarde.

Eh... nee. (Joel 3:9-10)  Roept dit uit onder de heidenen, heiligt een krijg; wekt de helden op, laat naderen, laat optrekken alle krijgslieden. Slaat uw spaden tot zwaarden, en uw sikkelen tot spiesen.

 

59 minuten geleden zei Barnabas:

Er staat ook dat de Heilige Geest overtuigd van zonde gerechtigheid en oordeel, dus de mens heeft geen excuus. 

Spreek voor jezelf aub.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Barnabas:

Zo discussiëer ik niet met je. Dat is een open deur. Wanneer je een man bent geef dan je mening en lok me niet uit tot uitspraken waartegen je je af kunt zetten.

Confronterende vraag van mij he? Je ontwijkt de discussie. Jezus droeg een djellaba. Jurk in het Nederlands.

Nu even terug kijken. Wat vind jij dat ook al weer van...

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Confronterende vraag van mij he? Je ontwijkt de discussie. Jezus droeg een djellaba. Jurk in het Nederlands.

Nu even terug kijken. Wat vind jij dat ook all weer van...

Hoe denk jij te weten dat Jezus een djellaba droeg? Je hebt 'm nooit ontmoet. En dan hier christenen betichten van verbeelding? 

2 uur geleden zei Barnabas:

Het spreekt voor je dat je het mooi vind onderdeel van het universum te zijn, maar iedereen is al onderdeel van het universum. Immers maakt alles wat bestaat daar onderdeel van uit. Tevens toont de wetenschap aan dat bouwstenen van materie zoals elektronen, protonen en neutronen geen begin en geen einde hebben. Men weet niet waar ze beginnen en waar ze ophouden. Eigenlijk zijn ze daarmee oneindig groot. Het hele lichaam is daaruit opgebouwd en technisch gezien is ieders lichaam overal. Dus je bent al overal.

Daarmee is ook iedere mens in iedere mens omdat iedereen overal is. Dat is ingebouwd in de schepping van God. Zoals God overal is zijn ook wij naar zijn beeld gemaakt en onderbouwt de wetenschap dat wij ook wat betreft alomtegenwoordigheid naar Zijn beeld gemaakt zijn. Maar daarvoor hoef je dus niet bij het Boedisme te zijn.

Terugkomend op het universum. Er staat: "Zal God u met Christus niet alle dingen geven?" Het antwoord is natuurlijk ja. God is genereus en Zijn bedoeling is dat iedereen alles met elkaar deelt. In Zijn liefde werkt alles samen en is er geen tegenstelling en vrede op aarde. Bovendien zijn er teksten (en ook uit de wetenschap blijkt dat) dat voor de mens niets onmogelijk zal zijn en de verste sterren binnen ons bereik zullen zijn wanneer wij in Christus blijven.

Reïncarnatie, waarom zou het waar zijn?

Voor God is niets onmogelijk, zelfs doet hij Samuël, na zijn overlijden opkomen uit het dodenrijk om Saul een antwoord te geven (1 Samuël 28). Samuël klaagt daarbij wel over het verstoren van zijn rust, Ook doet Hij Elia die levend ten hemel opgenomen is in een wagen van vuur opnieuw geboren worden als Johannes de Doper. Elia was niet gestorven en zijn geval is een geval van reïncarnatie. Hij kreeg opnieuw een lichaam als Johannes de Doper. Wat er met zijn oude lichaam gebeurt is weet ik niet. Maar Elia is dus één keer gestorven als Johannes de Doper en er staat: "het is ons gegeven één keer te sterven en dan het oordeel". En God is rechtvaardig dus één leven is genoeg om tot een keuze te komen. Sterker nog: Wie niet zondigt zal niet sterven. Adam en Eva stierven omdat zij zondigden. Het is dus omgekeerd. Door de keuze voor de zonde sterven wij. Het sterven toont aan dat wij gekozen hebben. Een tweede leven is dan onzin.

Er staat ook dat de Heilige Geest overtuigd van zonde gerechtigheid en oordeel, dus de mens heeft geen excuus. 

 

Ik leef in de hoop één keer te reïncarneren. Bij Jezus' wederkomst staan de doden op en krijgen een nieuw lichaam. Niet meer zoals het oude. En mogen eeuwig gelukkig op een herstelde aarde leven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Hermanos2:
30 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Confronterende vraag van mij he? Je ontwijkt de discussie. Jezus droeg een djellaba. Jurk in het Nederlands.

Nu even terug kijken. Wat vind jij dat ook all weer van...

Hoe denk jij te weten dat Jezus een djellaba droeg? Je hebt 'm nooit ontmoet. En dan hier christenen betichten van verbeelding? 

Dat is toch het meest waarschijnlijk, gezien wat we weten over de streek, de tijd en de kledingstijl  De kans dat hij een driedelig pak droeg is 0,0.

En dat is grappig, gezien de uitspraak van @Barnabas

Citaat

 

"De kleren van een man mogen niet door een vrouw gedragen worden, en een man mag geen vrouwenkleding aantrekken, want ieder die dat doet, is voor de HEERE , uw God, een gruwel."

Deze tekst maakt duidelijk dat er onderscheidt is tussen mannelijke kleding en vrouwelijke kleding. Het gaat hierbij om mannelijke identiteit en vrouwelijke identiteit. Kleding benadrukt de identiteit van man en vrouw.

Het dragen van een rok benadrukt de vrouwelijke vorm van het lichaam. Het zal ook met zedigheid en aanstoot vermijden te maken hebben. Het lichaam is een indrukwekkend iets en daar dient goed mee omgegaan te worden. Onzedige kleding kan leiden tot onzedig gedrag.

Een driedelig pak is mannelijk, zolang het de mannelijkheid benadrukt, want tegenwoordig heb je ook vrouwelijke mantelpakjes,

 

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat is toch het meest waarschijnlijk, gezien wat we weten over de streek, de tijd en de kledingstijl  De kans dat hij een driedelig pak droeg is 0,0.

En dat is grappig, gezien de uitspraak van @Barnabas

 

Als ik het woord waarschijnlijk zou gebruiken in een reactie naar jou, dan schiet je er meteen op. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos2:

Hoe denk jij te weten dat Jezus een djellaba droeg? Je hebt 'm nooit ontmoet. En dan hier christenen betichten van verbeelding? 

Ik leef in de hoop één keer te reïncarneren. Bij Jezus' wederkomst staan de doden op en krijgen een nieuw lichaam. Niet meer zoals het oude. En mogen eeuwig gelukkig op een herstelde aarde leven. 

Zo kun je het ook zien ja. Theologisch juist.

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is toch het meest waarschijnlijk, gezien wat we weten over de streek, de tijd en de kledingstijl  De kans dat hij een driedelig pak droeg is 0,0.

En dat is grappig, gezien de uitspraak van @Barnabas

 

Weer tegen mij aanschoppen. Wanneer wordt je volwassen?

3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Confronterende vraag van mij he? Je ontwijkt de discussie. Jezus droeg een djellaba. Jurk in het Nederlands.

Nu even terug kijken. Wat vind jij dat ook al weer van...

Niks confronterend, maar jouw geschiedenis kennende is het alleen maar tegen christenen aanschoppen en niets willen leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Petra.:

Idd. Jezus had altijd een jurkje aan.  Tenminste.. zo wordt hij altijd weergegeven op beelden en afbeeldingen. 

Ik vind het ook een rare eis. Het is nog wel een zeldzaamheid wat je alleen nog in een beperkt aantal gebieden ziet. Mijn beste dinnetje moet zich na haar werk omkleden en haar broek voor een rok verruilen om de kindertjes van school te halen. Of nou ja.. echt moeten is het niet maar volgens haar leeft het makkelijker om zich maar aan te passen naar die norm. Haar broek is niet zo geaccepteerd en dan vertelt ze smalend over de mini mini rokjes die ze om zich heen ziet. 

Maar goed, het ging over jouw interesse in boeddhisme. Had je de epistels die ik linkte al gelezen ? 

Ik merk aan een aantal afwijzende reacties hier dat het nogal bedreigend kan zijn om je in een andere levensbeschouwing te verdiepen. Imo is het alleen maar goed.. wat je er ook van vindt.. je kunt je pas een gedegen mening vormen als je er wat meer vanaf weet.

Je ouders hebben je ook niet zo streng in de leer opgevoed las ik, mooi toch. Past ook wel meer bij de huidige tijd. Naar ik begrepen heb zijn de meeste christenen in het dagelijkse leven ook een stuk gematigder dan wat je zou denken als je op fora leest, dat lijkt meer op een -wie is de beste christen- wedstrijd. 🙂

 

 

 

Ja, ze hebben mij in de pubertijd wat losser gelaten. Ze zagen bij vrienden die hun kinderen erg strak hielden het helemaal misgaan. Tienerzwangerschappen en drugsgebruik en dat soort dingen. Dus ze zijn in mijn tienertijd veel makkelijker geworden. Ook meer met elkaar praten heeft geholpen om de band tussen mijn ouders en mij veel beter te krijgen. Ja dat wedstrijd gedoe van wie hier de beste Christen is zie ik ook wel bij sommige hier. Gelukkig zijn er ook mensen zoals jij die het beter uitleggen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Barnabas:
3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is toch het meest waarschijnlijk, gezien wat we weten over de streek, de tijd en de kledingstijl  De kans dat hij een driedelig pak droeg is 0,0.

En dat is grappig, gezien de uitspraak van @Barnabas

 

Weer tegen mij aanschoppen. Wanneer wordt je volwassen?

Ik laat alleen zien dat jouw uitspraak vreemd is. Inhoudelijk blijven aub.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Petra.:

Idd. Jezus had altijd een jurkje aan.  Tenminste.. zo wordt hij altijd weergegeven op beelden en afbeeldingen. 

Ik vind het ook een rare eis. Het is nog wel een zeldzaamheid wat je alleen nog in een beperkt aantal gebieden ziet. Mijn beste dinnetje moet zich na haar werk omkleden en haar broek voor een rok verruilen om de kindertjes van school te halen. Of nou ja.. echt moeten is het niet maar volgens haar leeft het makkelijker om zich maar aan te passen naar die norm. Haar broek is niet zo geaccepteerd en dan vertelt ze smalend over de mini mini rokjes die ze om zich heen ziet. 

Maar goed, het ging over jouw interesse in boeddhisme. Had je de epistels die ik linkte al gelezen ? 

Ik merk aan een aantal afwijzende reacties hier dat het nogal bedreigend kan zijn om je in een andere levensbeschouwing te verdiepen. Imo is het alleen maar goed.. wat je er ook van vindt.. je kunt je pas een gedegen mening vormen als je er wat meer vanaf weet.

Je ouders hebben je ook niet zo streng in de leer opgevoed las ik, mooi toch. Past ook wel meer bij de huidige tijd. Naar ik begrepen heb zijn de meeste christenen in het dagelijkse leven ook een stuk gematigder dan wat je zou denken als je op fora leest, dat lijkt meer op een -wie is de beste christen- wedstrijd. 🙂

 

 

 

Niet bepaald een aantrekkelijke discussiestijl.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-6-2022 om 16:39 zei Wijngaard1990:

Hallo,

Ik ben Christelijk opgevoed en mijn ouders zijn erg actief in een Protestanse kerk, maar er zijn een aantal dingen die mij niet aantrekken aan hun vorm van geloof. Ik was dus opzoek naar een religie, theologie of filosofie waar ik wat mij beter aansprak en toen kwam ik Boeddhisme tegen. De ideeen in dit geloof spreken mij erg aan. En nu vroeg ik mij af zijn er Christelijke stromingen die deze ideeen ook een warm hart toedragen? Naar mijn mening is Boeddhisme geen geloof omdat het God(en) ondergeschikt maakt aan de waarheid van het universum.  Dus ik vraag mij af kan het boeddhisme bestaan in het Christendom? En ben je nog steeds een Christen als je een Boeddhistische levenstijl erop na laat?

Hallo Wijngaard,

 

Je kunt prima christen én boeddhist zijn.  Simpelweg omdat het boeddhisme strikt genomen geen geloof is.    Dat is omdat het boeddhisme er vooral op gericht is om verstilling van de geest te bereiken.  Als ik het edele achtvoudige pad bekijk, dan zie ik daar niks tegenstrijdigs in met de leer van Jezus.   Sowieso vind ik het voor christenen heilzaam als ze eens wat meer bij de religieuze buren zouden kijken.   Maar daar zijn veel christenen het zelf niet mee eens.

 

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Edele_achtvoudige_pad

bewerkt door Hopper
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Petra.:

Idd. Jezus had altijd een jurkje aan.  Tenminste.. zo wordt hij altijd weergegeven op beelden en afbeeldingen. 

Ik vind het ook een rare eis. Het is nog wel een zeldzaamheid wat je alleen nog in een beperkt aantal gebieden ziet. Mijn beste dinnetje moet zich na haar werk omkleden en haar broek voor een rok verruilen om de kindertjes van school te halen. Of nou ja.. echt moeten is het niet maar volgens haar leeft het makkelijker om zich maar aan te passen naar die norm. Haar broek is niet zo geaccepteerd en dan vertelt ze smalend over de mini mini rokjes die ze om zich heen ziet. 

Maar goed, het ging over jouw interesse in boeddhisme. Had je de epistels die ik linkte al gelezen ? 

Ik merk aan een aantal afwijzende reacties hier dat het nogal bedreigend kan zijn om je in een andere levensbeschouwing te verdiepen. Imo is het alleen maar goed.. wat je er ook van vindt.. je kunt je pas een gedegen mening vormen als je er wat meer vanaf weet.

Je ouders hebben je ook niet zo streng in de leer opgevoed las ik, mooi toch. Past ook wel meer bij de huidige tijd. Naar ik begrepen heb zijn de meeste christenen in het dagelijkse leven ook een stuk gematigder dan wat je zou denken als je op fora leest, dat lijkt meer op een -wie is de beste christen- wedstrijd. 🙂

 

 

 

Hallo Petra, zou je je excuus aan willen bieden voor deze woorden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei sjako:

Dat had niks te maken met een zonnewende of geboorte van Jezus.

Chanoeka was ter nagedachtenis aan het 'oliewonder' in de Tweede Tempel van Jeruzalem in 164 v.Chr. De eerste dag van dit feest begint na zonsondergang van de 24e dag van de joodse maand kislew.

Met het feest wordt de herinwijding van de Tweede Tempel in 164 v. Chr. door Judas Makkabeüs gevierd.

Kerst is een gekerstend feest, afgeleid van de Saturnaliën. Je kan veel gewoonten van de Saturnaliën nog zien in kerst. Het was een feest ter gelegenheid van Saturnus. Een niet zo heel brave god die kinderen at.

Ik zeg dat wel. Christus leidt je tot het eeuwige leven, Boeddhisme tot de eeuwige dood. Eeuwig leven kan je enkel via Jezus krijgen. Er is maar 1 Middelaar tussen God en de mensen en dat is Jezus.

Het is geen toeval dat deze feesten op de winterzonnewende plaatsnemen, de donkerste dag. Het feest van de lichtjes ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Wijngaard1990:

Ja, ze hebben mij in de pubertijd wat losser gelaten. Ze zagen bij vrienden die hun kinderen erg strak hielden het helemaal misgaan. Tienerzwangerschappen en drugsgebruik en dat soort dingen. Dus ze zijn in mijn tienertijd veel makkelijker geworden. Ook meer met elkaar praten heeft geholpen om de band tussen mijn ouders en mij veel beter te krijgen. Ja dat wedstrijd gedoe van wie hier de beste Christen is zie ik ook wel bij sommige hier. Gelukkig zijn er ook mensen zoals jij die het beter uitleggen. 

Hemel wat een narigheid. Je hebt gelukkig verstandige ouders. Idd. met tieners ...praten, praten, praten. Maar dat doe ik nog steeds met mijn kroost. (Al leer ik tegenwoordig meer van hen dan andersom 😉). 

Wat dat wedstrijd gedoe betreft.. mijn uitleg is op boerenverstandlevel.  Ik had nada Bijbelkennis en een hoop dingen die ik lees vond en vind ik moeilijk te begrijpen. Gelukkig kon Peda (ander forum) goed uitleggen, en ik lees graag en veel dus mijn theologische kennis is inmiddels wel wat verbeterd.

 

21 uur geleden zei Fundamenteel:

Daarmee zeg ik niet dat het ene beter of slechter is, maar we kunnen er niet naast dat beide strekkingen een andere levenswijze professoren. 

Fundamenteel met een mooie gematigde reactie.. mijn complimenten! 🙂

Ik denk dat er in vele levensbeschouwingen goeie en minder goeie dingen zitten. Misschien is het juist de kunst om overal het Goeie uit te filteren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid