Spring naar bijdragen

Is iedere religie Goddelijk geïnspireerd?


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Divine_will:

Het heeft inderdaad geen zin te discussiëren met een computerprogramma.

Ik doe het vanuit mijn hoofd in de meeste gevallen, alleen citeer ik de Bijbel vanuit een app. Wel zo praktisch op tablet.

1 uur geleden zei Hetairos:

In de kern is religie namelijk een manier van leven. Dan zou er binnen de enige juiste religie maar één regel hoeven te gelden: De naaste liefhebben als jezelf.

Daar is idd alles op terug te brengen. Daarom gaan we naar mensen toe, uit liefde. En zo zorgen we ook voor elkaar. Maakt niet uit waar een broeder of zuster vandaan komt. Er is eenheid en liefde onder elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 482
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden. Overmits hetgeen van God kennelijk i

1 Johannes 5:7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een. 8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het

Je wordt steeds ongeloofwaardiger. Het enige dat je doet is je gedragen als een blaffende hond achter jouw hek van inhoudsloze dogma's en leringen. DBI ziet terecht een discrepantie in jouw inter

2 minuten geleden zei Divine_will:

Tijdens de grote verdrukking komen sommigen wellicht tot de ontdekking dat God Zich veel meer heeft laten welgevallen dan alleen bespugen… En dat het een antropomorf godsbeeld is dat men van Hem heeft gemaakt bewerende dat God Zich dat nooit zou hebben laten gebeuren.

En als dan zal blijken dat ik verkeerde conclusies getrokken heb, dan plaats ik mezelf gewillig onder God's oordeel en genade. Zijn beslissing zal hoe dan ook rechtvaardig zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

Het probleem is echter, dat het daar niet (alleen) bij blijft. Blijkbaar heeft men een onweerstaanbare behoefte om zich (of de groep) te onderscheiden. Waarom?

Omdat de Messias Jezus de Christus ons volmaakte en ultieme vb is hoe in verhouding tot God te leven.

Volgers van Jezus hebben in de bijbel vele namen, echter is christen de meest gebruikte.

Er bestaan bijbels gezien twee groepen, je bent voor Jezus of tegen hem meer bestaan er niet al kan de illusie anders doen denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

Om het een beetje in jouw woorden te zeggen: Er is maar één ware, door de enige God geïnspireerde religie en dat is de religie waarbinnen men de naaste lief heeft als zichzelf.

Dat heb je dus heel mooi samengevat.

1 uur geleden zei Hermanos2:

Dan zouden God, Jezus en de Geest al hebben bestaan vóór de schepping. Onlogisch want waarom bestaan ze dan. De Heilige Geest als persoon heeft geen bestaansrecht zonder schepping. 

God heeft altijd bestaan. Hij heeft geen begin gekend. En dat kan je logischerwijs ook van Gods Geest zeggen, want dat is de kracht die van God uitgaat. De Schrift leert dat Jezus wel een begin heeft gekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Divine_will:

Voor aanhangers van de JWO geldt dat helaas letterlijk.  Vroeger was het de CD-ROM die alle vragen en antwoorden voorschreef, tegenwoordig het intranet. Dat is de bandbreedte waarbinnen ze moeten blijven. Om het in computertermen te houden.
 

Dan lijkt het mij een goed punt, om vragen te stellen die niet op die CD terug te vinden zijn. Blijkbaar is het 'buiten-de-box' denken voor een Jehovah wat lastiger. Heeft overigens weinig te maken met de topicvraag. Als men die beantwoordt vanuit die CD-rom, is het toch in orde?

Dat laatste doet echter @sjako niet. Het antwoord dat hij geeft, roept binnen zijn eigen organisatie wel de nodige vragen op. Misschien heeft de CD een update nodig? Want voor de Jehovah's is er maar een ware religie en dat is die van hun; alle andere gelovigen volgen een dwaalleer. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei sjako:

 

God heeft altijd bestaan. Hij heeft geen begin gekend. En dat kan je logischerwijs ook van Gods Geest zeggen, want dat is de kracht die van God uitgaat. De Schrift leert dat Jezus wel een begin heeft gekend.

Precies. God's Geest is Zijn kracht, reikwijdte, Zijn aanwezigheid. 

De Heilige Geest als persoon zien, dat werkt bijbels gezien niet. Want waarom zou deze 'persoon' bestaan vóór de schepping? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

We praten hier wel over GOD. 

Als je de omschrijving van God leest dan is Hij zo machtig en vol energie dat we niet naar God kunnen kijken. Dan vallen we gelijk dood neer. God werkt met Zijn Geest om ons aan te sturen. Jehovah’s Geest lag ook op Jezus en Jezus gebruikte Gods Geest voor de wonderen etc. Jezus kwam in de naam van God en was een volmaakt evenbeeld van God. Door naar Jezus te kijken weten we hoe God is. Jezus is niet zomaar iemand. Hij is Gods eerstgeborene. De Enige die direct door Jehovah God is geschapen of is voortgebracht. Alle schepselen zijn via Jezus ontstaan. Het is een enorm offer van Jezus en God dat Jezus naar deze aarde is gekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hetairos:

Dan lijkt het mij een goed punt, om vragen te stellen die niet op die CD terug te vinden zijn. Blijkbaar is het 'buiten-de-box' denken voor een Jehovah wat lastiger. Heeft overigens weinig te maken met de topicvraag. Als men die beantwoordt vanuit die CD-rom, is het toch in orde?

Dat laatste doet echter @sjako niet. Het antwoord dat hij geeft, roept binnen zijn eigen organisatie wel de nodige vragen op. Misschien heeft de CD een update nodig? Want voor de Jehovah's is er maar een ware religie en dat is die van hun; alle andere gelovigen volgen een dwaalleer. 

Even een tussen vraagje? Heb je al eerder geforumd? Welke naam gebruikte je toen? Gewoon uit nieuwsgierigheid... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hetairos:

Dan lijkt het mij een goed punt, om vragen te stellen die niet op die CD terug te vinden zijn. Blijkbaar is het 'buiten-de-box' denken voor een Jehovah wat lastiger. Heeft overigens weinig te maken met de topicvraag. Als men die beantwoordt vanuit die CD-rom, is het toch in orde?

De cd rom gebruiken we niet meer zoveel. Een cd rom is niets meer dan een vergaarbak van tekst. Je moet inzicht en kennis hebben om vragen te kunnen beantwoorden. Dat kost heel veel tijd. We hebben geen AI programma of zo om vragen te beantwoorden. Als je in principes of beginselen denkt en kennis van de Bijbel hebt kan je alle vragen beantwoorden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Divine_will:

Zo is dat.

 

https://www.ocregister.com/2012/03/02/rick-warren-builds-bridge-to-muslims/

Blijf asjeblieft uit de buurt van Rick Warren. Samen met Barack Obama is hij voorstander van een semensmelting van christendom en islam. De CHRISLAM. Daarin is Yehováh en Allah dezelfde persoon. 

Woorden schieten tekort om hier nog iets aan toe te voegen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos2:

Blijf asjeblieft uit de buurt van Rick Warren. Samen met Barack Obama is hij voorstander van een semensmelting van christendom en islam. De CHRISLAM. Daarin is Yehováh en Allah dezelfde persoon. 

Woorden schieten tekort om hier nog iets aan toe te voegen. 

Idd zeer gevaarlijk. De Paus gaat ook die kant op. Begrip voor elkaar is prima, maar samenwerking niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei sjako:

Daarom geloof ik ook dat er maar 1 waar geloof is. Mijn geloof stuurt geen mensen de oorlog in. Wij prediken het evangelie (1) en hebben één bestuur (2) met leden uit de hele wereld. We proberen ons niet te laten beïnvloeden door heidense factoren. Zo vieren wij geen feesten met heidense wortels zoals kerst en pasen. (3j We herdenken Jezus dood dmv het heilig avondmaal wat de enige gebeurtenis is die is opgedragen te herdenken.(4)

In een vorige bericht had je het echter over religie. Je begrijpt niet het verschil tussen 'geloof' en 'religie'. In jouw laatste bericht heb je het over 'religieuze praktijk' en plak je daar het label 'geloof' op. Ik vermoed dan ook, dat binnen het genootschap (en veel andere geloofsgemeenschappen) de collectieve religie-beleving belangrijker is dan het persoonlijke geloof van de leden. 

Je kunt geloven wat je wilt. Daar is iedereen vrij in. En terecht! Religie stelt echter kaders waarbinnen je uiting geeft aan wat je gelooft. Aan de andere kant zegt religie niets over het geloof dat je hebt; Je kunt zelfs aan een religie deelnemen, zonder geloof.

Maar het zijn dus twee verschillende discussies: "wat is het ware geloof en is daarvan maar één exemplaar?" Of "maakt het geloof niet uit, zolang je maar dezelfde religie uitoefent?"  

Mijn mening is echter, dat het ware geloof, strijdig is met elke vorm van religie. Als je dus niet vraagt wat je gelooft, is de vraag naar de religie zinloos. Karl Barth (een theoloog van de 20e eeuw) zegt zelfs dat religie ongeloof is.

PS: Kerst, Pasen (en Pinksteren) zijn geen feesten met heidense wortels; hooguit dat je kunt spreken van 'invloeden'. De wortels van die feesten liggen wel degelijk in het Judaïsme (Oude Testament). Je moet niet het kind met het badwater weggooien, voordat je het gewassen hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos2:

https://www.ocregister.com/2012/03/02/rick-warren-builds-bridge-to-muslims/

Blijf asjeblieft uit de buurt van Rick Warren. Samen met Barack Obama is hij voorstander van een semensmelting van christendom en islam. De CHRISLAM. Daarin is Yehováh en Allah dezelfde persoon. 

Woorden schieten tekort om hier nog iets aan toe te voegen. 

Allemaal leugens over de pastor.  Het verspreiden van roddels en leugens is een van de hoofdbezigheden van de Satan.   Aan de vruchten herkent men de boom. https://christiantoday.com.au/news/rick-warren-defended-by-pastors-against-chrislam-rumour.html

Fundamenteel is verder uitstekend zelf  in staat te verstaan wat de man zegt over de reden dat God de mens heeft geschapen. 

3 uur geleden zei Hetairos:

 

In de kern is religie namelijk een manier van leven. Dan zou er binnen de enige juiste religie maar één regel hoeven te gelden: De naaste liefhebben als jezelf.

 

Met je eens, alleen houdt “liefde” voor verschillende mensen verschillende dingen in. Zo vindt bijvoorbeeld @Dat beloof ik dat het vermoorden van baby’s in de moederschoot liefde is.  Iemand die door de liefde voor de naaste tot Jezus Christus wordt getrokken ontvangt hernieuwde inzichten. Het Geloof van Jezus Christus is Intelligente Liefde.

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei sjako:

De cd rom gebruiken we niet meer zoveel. Een cd rom is niets meer dan een vergaarbak van tekst. Je moet inzicht en kennis hebben om vragen te kunnen beantwoorden. Dat kost heel veel tijd. We hebben geen AI programma of zo om vragen te beantwoorden. Als je in principes of beginselen denkt en kennis van de Bijbel hebt kan je alle vragen beantwoorden. 

Dat dacht ik al wel, hoor. Ik gebruik daarvoor al jaren de BibleApp van OliveTree.

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Hetairos:

In een vorige bericht had je het echter over religie. Je begrijpt niet het verschil tussen 'geloof' en 'religie'. In jouw laatste bericht heb je het over 'religieuze praktijk' en plak je daar het label 'geloof' op. Ik vermoed dan ook, dat binnen het genootschap (en veel andere geloofsgemeenschappen) de collectieve religie-beleving belangrijker is dan het persoonlijke geloof van de leden. 

Je kunt geloven wat je wilt. Daar is iedereen vrij in. En terecht! Religie stelt echter kaders waarbinnen je uiting geeft aan wat je gelooft. Aan de andere kant zegt religie niets over het geloof dat je hebt; Je kunt zelfs aan een religie deelnemen, zonder geloof.

Maar het zijn dus twee verschillende discussies: "wat is het ware geloof en is daarvan maar één exemplaar?" Of "maakt het geloof niet uit, zolang je maar dezelfde religie uitoefent?"  

Mijn mening is echter, dat het ware geloof, strijdig is met elke vorm van religie. Als je dus niet vraagt wat je gelooft, is de vraag naar de religie zinloos. Karl Barth (een theoloog van de 20e eeuw) zegt zelfs dat religie ongeloof is.

PS: Kerst, Pasen (en Pinksteren) zijn geen feesten met heidense wortels; hooguit dat je kunt spreken van 'invloeden'. De wortels van die feesten liggen wel degelijk in het Judaïsme (Oude Testament). Je moet niet het kind met het badwater weggooien, voordat je het gewassen hebt.


Bovendien doen deze zaken er niet meer toe voor in Christus bevrijde mensen. Die leven in Zijn Realiteit en keren niet terug naar het braaksel.

Kolossenzen 2: 16-17 

Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is.

 

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Hetairos:

In een vorige bericht had je het echter over religie. Je begrijpt niet het verschil tussen 'geloof' en 'religie'. In jouw laatste bericht heb je het over 'religieuze praktijk' en plak je daar het label 'geloof' op. Ik vermoed dan ook, dat binnen het genootschap (en veel andere geloofsgemeenschappen) de collectieve religie-beleving belangrijker is dan het persoonlijke geloof van de leden. 

Snap wat je bedoelt. Maar God roept ons op om samen te komen en dan moet je toch voor een kerk of organisatie kiezen lijkt mij. Israël was in feite ook een organisatie van God. Iedereen zal daarbinnen zijn eigen geloof hebben gehad. Sommige binnen onze organisatie denken misschien aan uurtjes maken, maar zo denk ik niet. Ik probeer een persoon zo goed mogelijk te begrijpen. Geloof is niet te vatten in uren of zo. Maar ik ga wel graag naar een organisatie die de waarheid verteld. De beleving is voor iedereen zijn eigen verantwoording. Doe je dingen die tegen de Bijbel ingaan en je veranderd dat niet dan hoor je niet meer bij die organisatie. Je hebt dus een eigen verantwoordelijkheid en een verantwoordelijkheid voor de gemeente.

41 minuten geleden zei Hetairos:

De wortels van die feesten liggen wel degelijk in het Judaïsme (Oude Testament).

Ben ik benieuwd waar die staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei sjako:

Is dat voor een computer of tablet? Beetje serieuze Bijbelstudent kan niet zonder.

De BibleApp is er voor alle platforms. Ik gebruik echter alleen een iPad, een iMac en een Macbook Air. (Het kan ook op de iPhone, maar dan wordt het me te 'klein'. Ik 'zit' al jaren bij Apple op schoot. Maar de app is er natuurlijk ook voor Windows. Ik kan de app aanbevelen, want je kunt je bibliotheek zelf samenstellen. En niet alleen bijbels (o.a. NBG, SV, HSV, Luther, Leidsche), maar ook dictionaires en commentaren. Helaas is het meeste wel engels, maar met Deeple is vertalen (als dat nodig is) een eitje.

https://www.olivetree.com

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Idd zeer gevaarlijk. De Paus gaat ook die kant op. Begrip voor elkaar is prima, maar samenwerking niet. 

Wat pas echt gevaarlijk is  is zich het vlees verzadigende klakkeloos achter lasterpraat scharende.

Wie ontkent dat Jezus Christus God is zit veel dichter bij de islam dan degene die ze daarvan beschuldigen.

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Divine_will:

Bovendien doen deze zaken er niet meer toe voor in Christus bevrijde mensen. Die leven in Zijn Realiteit en keren niet terug naar het braaksel.

Kolossenzen 2: 16-17 

Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is.

 

Ik vraag me af of je wel goed over je antwoord hebt nagedacht. De context telt ook nog mee, dacht ik. En Paulus heeft het hier niet over Pasen of Pinksteren. Trouwens twee feesten die juist door de komst van Jezus een geheel nieuwe invulling hebben gekregen en er derhalve wel degelijk toe doen.

Daarnaast raad ik je aan (nog) eens te bestuderen waar het in de tweede Petrusbrief over gaat, als hij spreekt over 'braaksel'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Hetairos:

Ik vraag me af of je wel goed over je antwoord hebt nagedacht. De context telt ook nog mee, dacht ik. En Paulus heeft het hier niet over Pasen of Pinksteren. Trouwens twee feesten die juist door de komst van Jezus een geheel nieuwe invulling hebben gekregen en er derhalve wel degelijk toe doen.

Daarnaast raad ik je aan (nog) eens te bestuderen waar het in de tweede Petrusbrief over gaat, als hij spreekt over 'braaksel'.

Voor een wederomgeborene is het elke dag Sabbath, Hetairos. Jezus Christus Leeft namelijk.

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei sjako:

Ben ik benieuwd waar die staan.

Jezus is opgestaan met Pasen (Hij was het Paaslam):

(Woordenboek van het Oude Testament: Wijsheid, Poëzie & Geschriften) Het feest van Pesach is een van de drie bedevaartsfeesten en wordt gevierd van de vijftiende tot en met de eenentwintigste van Nisan (maart-april). Volgens Exodus 12 werd Pesach ingesteld toen God de Hebreeën opdroeg het bloed van een geslacht lam op hun deurposten te smeren om vrijgesteld te worden van de tiende plaag, de dood van de Egyptische eerstgeborenen. Vervolgens werd met de viering van Pesach deze gebeurtenis herdacht en de uittocht van de Hebreeën uit hun slavernij in Egypte. Het meest opvallende kenmerk ervan was het slachten en eten van het paaslam, en het is ook nauw verbonden met het feest van Ongezuurde Broden (Ex 13).

De Heilige Geest werd uitgestort met Pinksteren (het feest van de eerstelingen):

(Woordenboek van het Oude Testament: Wijsheid, Poëzie & Geschriften) Pinksteren was ook een van de drie pelgrimsfeesten en werd gevierd op de zesde van Sivan en ook op de zevende voor degenen in de diaspora (mei-juni), vijftig dagen na Pesach (vandaar de naam, Pinksteren). Vanwege hun alternatieve kalender vierden de mensen in Qumran het feest op de vijftiende van Sivan. Het feest markeert het einde van de gersteoogst en het begin van de oogst van tarwe en vruchten (vgl. Ex 23:14-19; Lev 23:9-22; Deut 16:9-12). Omdat dit een belangrijk feest was, mocht er tijdens het feest niet gewerkt worden (Num 28:26).

Enige studie kan je duidelijk maken dat juist deze feesten hun vervulling hebben gekregen in Jezus Christus.

NB: Overigens wordt het geboortefeest van Christus nooit in de Bijbel gevierd. Net zomin als een paar andere, specifiek Rooms Katholieke, festiviteiten.

16 minuten geleden zei Divine_will:

Voor een wederomgeborene is het elke dag Sabbath, Hetairos. Jezus Christus Leeft namelijk.

Ja, maar we hadden het niet over de sabbat, maar over Pasen en Pinksteren. Daarnaast zou IK het vieren van de sabbat nooit vergelijken met 'terugkeren naar je uitbraaksel'. Dat getuigt van niet veel respect voor andere gelovigen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hetairos:

Jezus is opgestaan met Pasen (Hij was het Paaslam):

Maar waar staat dat dit door Christenen gevierd moet worden op die manier? Jezus heeft wel geboden het heilig avondmaal te ‘vieren’. Eigenlijk is dat het paasfeest. Op die dag wordt herdacht dat Hij Zijn bloed en Zijn lichaam gegeven heeft voor onze zonden. Dat vieren wij wel. Dat is rond Pasen. 

1 uur geleden zei Hetairos:

Ja, maar we hadden het niet over de sabbat, maar over Pasen en Pinksteren.

Kol 2:16 zegt het volgende 

Laat niemand jullie oordelen om wat je eet en drinkt of om de viering van een feestdag of de nieuwemaan of een sabbat.  17 Die dingen zijn een schaduw van toekomstige dingen, maar de werkelijkheid is de Christus.

De feestdagen zoals die gevierd werden waren een schaduw van de toekomstige dingen, een vooruitwijzing naar Christus. Nu is Christus er. Nu hoeven we die feesten niet meer te vieren want Jezus is werkelijkheid. Joodse Christenen werden daarop aangesproken dat ze did niet meer vierden, maar Paulus steekt hier een hart onder de riem voor deze Joden. Niemand mag dat veroordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Divine_will:

Vroeger was het de CD-ROM die alle vragen en antwoorden voorschreef, tegenwoordig het intranet.

Er wordt niks voorgeschreven. Zou ook niet kunnen. Je kan miljoenen vragen verzinnen. Je moet de Bijbel goed kennen en in principes denken. Krijg de indruk dat de meeste mensen aan de leer van de Drieeenheid houden vanwege angst. Ze willen Jezus de hoogste status geven uit angst Jezus tekort te doen. Maar daar ga je juist de fout in. Er staat duidelijk dat Jehovah, uw God, één is. Niet twee en ook niet drie. Als de heilige Geest bijv een persoon is, dan hadden de Joden dat ook moeten geloven. Dan hadden ze tenminste in een twee eenheid geloofd. Maar niets van dat alles. De Drieeenheid doet de Vader tekort en Jezus wordt tekort gedaan door Zijn rol in het geheel te bagatelliseren. Zoals aangetoond kennen heel veel religies een Drieeenheid. Waarschijnlijk heeft dat zijn oorsprong in Babylon. Daarom spreekt Openbaring over Babylon de Grote, het wereldrijk der valse religie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid