Spring naar bijdragen

Opname der gelovigen


Aanbevolen berichten

Op 12-3-2022 om 14:47 zei Willempie:

Het lijkt me eerder dat de antichrist een religieuze leider betreft en de "mens van zeer grote zonde" een uitzonderlijk populaire wereldleider en niet iemand die door iedereen wordt veracht en bestreden. 

Hm volgens mij wordt de antichrist niet zo populair want een grote schare zal hem niet volgen, staat er in de bijbel. Er zijn talloze leiders in de wereld die niet populair zijn en toch grote macht hebben. De macht van de antichrist zou bij mijn weten niet op zijn populariteit berusten maar op krachten die hij doet in de wereld waar de mensen niet tegenop kunnen.

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 259
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik denk dat de grote verdrukking tot doel heeft zoveel mogelijk mensen tot God te doen keren. Het grijze gebied is dan voorbij. Het wordt óf voor of tegen de Schepper. De grote scheiding, zeg maar. Ik

Het heeft niet zo veel nut om elkaar zo in de haren te vliegen denk ik. Laat maar wezen en beschouw het maar als niet geschreven.

Daarom moeten wij ook de 'geesten beproeven of zij uit God zijn' (Johannes 4:1). Je slaat de spijker op zijn kop als je zegt: de Heilige Geest kan niet de ene keer dit beweren en de andere keer dat. D

13 uur geleden zei Divine_will:

Hm volgens mij wordt de antichrist niet zo populair want een grote schare zal hem niet volgen, staat er in de bijbel. Er zijn talloze leiders in de wereld die niet populair zijn en toch grote macht hebben. De macht van de antichrist zou bij mijn weten niet op zijn populariteit berusten maar op krachten die hij doet in de wereld waar de mensen niet tegenop kunnen.

Waar in de Bijbel staat dat er een grote schare zal zijn die hem niet volgt?

Ik lees namelijk iets heel anders:

En ik zag uit de zee een beest opkomen, hebbende zeven hoofden en tien hoornen; en op zijn hoornen waren tien koninklijke hoeden, en op zijn hoofden was een naam van gods lastering. En het beest dat ik zag, was een pardel gelijk, en zijn voeten als eens beers voeten, en zijn mond als de mond eens leeuws; en de draak gaf hem zijn kracht, en zijn troon, en grote macht. En ik zag een van zijn hoofden als tot den dood gewond, en zijn dodelijke wonde werd genezen; en de gehele aarde verwonderde zich achter het beest. En zij aanbaden den draak, die het beest macht gegeven had; en zij aanbaden het beest, zeggende: Wie is dit beest gelijk? wie kan krijg voeren tegen hetzelve? En hetzelve werd een mond gegeven, om grote dingen en gods lasteringen te spreken; en hetzelve werd macht gegeven, om zulks te doen, twee en veertig maanden. En het opende zijn mond tot lastering tegen God, om Zijn Naam te lasteren, en Zijn tabernakel, en die in den hemel wonen. En hetzelve werd macht gegeven, om den heiligen krijg aan te doen, en om die te overwinnen; en hetzelve werd macht gegeven over alle geslacht, en taal, en volk. En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld. Indien iemand oren heeft, die hore. (Op.13:1-9)

Volgens mij kan men hier hooguit concluderen dat er een bijzonder kleine groep mensen is die hem niet zal aanbidden en niet in verwondering zal vervallen. En met hen loopt het aards bekeken niet goed af.

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sandingisaskill:

Waar in de Bijbel staat dat er een grote schare zal zijn die hem niet volgt?

Ik lees namelijk iets heel anders:

En ik zag uit de zee een beest opkomen, hebbende zeven hoofden en tien hoornen; en op zijn hoornen waren tien koninklijke hoeden, en op zijn hoofden was een naam van gods lastering. En het beest dat ik zag, was een pardel gelijk, en zijn voeten als eens beers voeten, en zijn mond als de mond eens leeuws; en de draak gaf hem zijn kracht, en zijn troon, en grote macht. En ik zag een van zijn hoofden als tot den dood gewond, en zijn dodelijke wonde werd genezen; en de gehele aarde verwonderde zich achter het beest. En zij aanbaden den draak, die het beest macht gegeven had; en zij aanbaden het beest, zeggende: Wie is dit beest gelijk? wie kan krijg voeren tegen hetzelve? En hetzelve werd een mond gegeven, om grote dingen en gods lasteringen te spreken; en hetzelve werd macht gegeven, om zulks te doen, twee en veertig maanden. En het opende zijn mond tot lastering tegen God, om Zijn Naam te lasteren, en Zijn tabernakel, en die in den hemel wonen. En hetzelve werd macht gegeven, om den heiligen krijg aan te doen, en om die te overwinnen; en hetzelve werd macht gegeven over alle geslacht, en taal, en volk. En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld. Indien iemand oren heeft, die hore. (Op.13:1-9)

Volgens mij kan men hier hooguit concluderen dat er een bijzonder kleine groep mensen is die hem niet zal aanbidden en niet in verwondering zal vervallen. En met hen loopt het aards bekeken niet goed af.


De grote schare die uit de grote verdrukking zal komen heeft hun leven niet liefgehad tot in de dood.  Dat is het in slaap gevallen deel van de kerk en de overige mensen die alsnog tot geloof zullen komen.  Voor hen heeft Jezus Zijn bloed gegeven.  In Zijn Kracht zullen ze stand kunnen houden in geloof. En voor de Bruid gaf Hij Zijn Lichaam.

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Divine_will:


De grote schare die uit de grote verdrukking zal komen heeft hun leven niet liefgehad tot in de dood.  Dat is het in slaap gevallen deel van de kerk en de overige mensen die alsnog tot geloof zullen komen.  Voor hen heeft Jezus Zijn bloed gegeven.  In Zijn Kracht zullen ze stand kunnen houden in geloof. En voor de Bruid gaf Hij Zijn Lichaam.

Graag een Schriftgedeelte citeren waarin ik dit kan lezen. Ik probeer je serieus te nemen, maar heb serieus moeite met je stelling omtrent deze kwestie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-3-2022 om 12:35 zei sandingisaskill:

Waar in de Bijbel staat dat er een grote schare zal zijn die hem niet volgt?

Ik lees namelijk iets heel anders:

En ik zag uit de zee een beest opkomen, hebbende zeven hoofden en tien hoornen; en op zijn hoornen waren tien koninklijke hoeden, en op zijn hoofden was een naam van gods lastering. En het beest dat ik zag, was een pardel gelijk, en zijn voeten als eens beers voeten, en zijn mond als de mond eens leeuws; en de draak gaf hem zijn kracht, en zijn troon, en grote macht. En ik zag een van zijn hoofden als tot den dood gewond, en zijn dodelijke wonde werd genezen; en de gehele aarde verwonderde zich achter het beest. En zij aanbaden den draak, die het beest macht gegeven had; en zij aanbaden het beest, zeggende: Wie is dit beest gelijk? wie kan krijg voeren tegen hetzelve? En hetzelve werd een mond gegeven, om grote dingen en gods lasteringen te spreken; en hetzelve werd macht gegeven, om zulks te doen, twee en veertig maanden. En het opende zijn mond tot lastering tegen God, om Zijn Naam te lasteren, en Zijn tabernakel, en die in den hemel wonen. En hetzelve werd macht gegeven, om den heiligen krijg aan te doen, en om die te overwinnen; en hetzelve werd macht gegeven over alle geslacht, en taal, en volk. En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld. Indien iemand oren heeft, die hore. (Op.13:1-9)

Volgens mij kan men hier hooguit concluderen dat er een bijzonder kleine groep mensen is die hem niet zal aanbidden en niet in verwondering zal vervallen. En met hen loopt het aards bekeken niet goed af.

Daar staat “de gehele aarde” en “allen die op de aarde wonen.” Een gelovige leeft wel op de aarde maar woont er niet. Hij is reeds op aarde een hemelbewoner.

Na de Opname der Gemeente, wat een  teken is voor de achterblijvers, met name voor de Joden (God gaat dan verder met de Joden en Tekenen zijn voor de Joden), worden 144000 Joden die tot geloof in Jezus zijn gekomen verzegeld en nemen de Evangelisatie over van de opgenomen Gemeente. Zij prediken dan het Evangelie aan de rest van de wereld. En daaruit komt een grote schare tot geloof. Velen van deze zullen het fysieke lichaam verliezen maar daarmee het eeuwig leven dat ze gevonden hebben behouden.

Openbaring 7

De verzegelden uit de twaalf stammen

1. En na dezen zag ik vier engelen staan op de vier hoeken der aarde, houdende de vier winden der aarde, opdat geen wind zou waaien op de aarde, noch op de zee, noch tegen enige boom.

2. En ik zag een andere engel opkomen van de opgang der zon, hebbende het zegel van de levende God; en hij riep met een grote stem tot de vier engelen, aan wie macht gegeven was de aarde en de zee te beschadigen,

3. Zeggende: 
 Beschadigt de aarde niet, noch de zee, noch de bomen, totdat wij de dienstknechten van onze God zullen verzegeld hebben  aan hun voorhoofden.

4 En ik hoorde het getal van hen, die verzegeld waren:  honderd vier en veertig duizend waren verzegeld uit alle geslachten van de kinderen Israëls.

5 Uit het geslacht van Juda waren twaalf duizend verzegeld; uit het geslacht van Ruben waren twaalf duizend verzegeld; uit het geslacht van Gad waren twaalf duizend verzegeld;

6 Uit het geslacht van Aser waren twaalf duizend verzegeld; uit het geslacht van Nafthali waren twaalf duizend verzegeld; uit het geslacht van Manasse waren twaalf duizend verzegeld;

7 Uit het geslacht van Simeon waren twaalf duizend verzegeld; uit het geslacht van Levi waren twaalf duizend verzegeld; uit het geslacht van Issaschar waren twaalf duizend verzegeld;

8 Uit het geslacht van Zebulon waren twaalf duizend verzegeld; uit het geslacht van Jozef waren twaalf duizend verzegeld; uit het geslacht van Benjamin waren twaalf duizend verzegeld.

9 Na dezen zag ik, en ziet, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natie, en geslachten, en volken, en talen, staande voor de troon, en voor het Lam, bekleed zijnde met lange witte klederen, en palmtakken waren in hun handen.

10 En zij riepen met grote stem, zeggende: De zaligheid zij onze God, Die op de troon zit, en het Lam.

11 En al de engelen stonden rondom de troon, en rondom de ouderlingen en de vier dieren; en vielen voor de troon neer op hun aangezichten, en aanbaden God,

12Zeggende: Amen. De lof, en de heerlijkheid, en de wijsheid, en de dankzegging, en de eer, en de kracht, en de sterkte zij onze God in alle eeuwigheid. Amen.

13 En een uit de ouderlingen antwoordde, zeggende tot mij: Dezen, die bekleed zijn met de lange witte klederen, wie zijn zij, en van waar zijn zij gekomen?

14 En ik sprak tot hem: Heer, gij weet het. En hij zeide tot mij: Dezen zijn het, die uit de grote verdrukking komen; en zij hebben hun lange klederen gewassen, en hebben hun lange klederen wit gemaakt in het bloed van het Lam.

15 Daarom zijn zij voor de troon van God, en dienen Hem dag en nacht in Zijn tempel; en Die op de troon zit, zal hen overschaduwen.

16 Zij zullen niet meer hongeren, en zullen niet meer dorsten, en  de zon zal op hen niet vallen, noch enige hitte.

17 Want het Lam, Dat in het midden van de troon is, zal hen weiden, en zal hun een Leidsman zijn tot levende fonteinen der wateren; en God zal alle tranen van hun ogen  afwissen.

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Divine_will:

Daar staat “de gehele aarde” en “allen die op de aarde wonen.” Een gelovige leeft wel op de aarde maar woont er niet. Hij is reeds op aarde een hemelbewoner.

 


Mocht dit niet bekend zijn, wat ik me niet kan voorstellen, maar dan ook hiervan een tekst erbij:

Efeziërs 2

Verlossing uit genade

1. En  u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;

2. In welke gij eertijds gewandeld hebt naar de eeuw dezer wereld, naar de overste van de macht der lucht, van de geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;

3. Onder welke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden van ons vlees, doende de wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;

4. Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons liefgehad heeft,

5. Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; ( uit genade zijt gij zalig geworden)

6. En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in de hemel in Christus Jezus;

7. Opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen de uitnemende rijkdom van Zijn genade, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus.

8. Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u,  het is Gods gave;

9. Niet uit de werken, opdat niemand roeme.

10. Want wij zijn Zijn maaksel,  geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-3-2022 om 07:37 zei sandingisaskill:

Vind jij het voor een juist begrip van de Schrift noodzakelijk om deze dispensationeel te lezen? Hangt ziel en zaligheid ervan af?

Nee. Paulus zegt tegen de gevangenbewaarder: geloof in de Heer Jezus en u zult behouden worden. Paulus schrijft in Romeinen 10 'als je met je mond Jezus als Heer belijdt en met je hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u behouden worden'. Meer eisen dan dit, gaat in tegen de gezonde leer van de Schrift. Echter, de gemeente van God kan wel op dwaalwegen verzeild raken door een verkeerde profetische visie. Dat is al sinds ongeveer 320 na Christus het geval. Dit kan grote schade teweeg brengen doordat de gemeente dan niet langer effectief is in het 'winnen van zielen'. Zij is bezig een eigen rijk op aarde te vestigen met prachtige kathedralen en veel invloed in de politiek in plaats van mensen voor Christus te winnen. Dat schrijft Jezus aan Pergamum in Openbaring 2: Ik weet waar u woont, waar de troon van satan is. Het gaat om de fase in de christenheid vanaf Constantijn de Grote, het christendom werd staatsgodsdienst. Christenen kregen veel zo niet alle politieke macht. Dus de redding van een individuele ziel hangt er niet vanaf maar wel de redding van een groot collectief aan zielen vanwege de ontbrekende voeten der heilboden, die zijn overgegaan tot de orde van de dag van het regeren in het grote Roomse rijk.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei PetersSimon:

Nee. Paulus zegt tegen de gevangenbewaarder: geloof in de Heer Jezus en u zult behouden worden. Paulus schrijft in Romeinen 10 'als je met je mond Jezus als Heer belijdt en met je hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u behouden worden'. Meer eisen dan dit, gaat in tegen de gezonde leer van de Schrift.

Zo is dat. Daarmee kan ik prima op een ander afstappen. Het probleem met dispentationeel denken/Bijbellezen m.i. is dat geen twee leraren er hetzelfde over denken. Ze verschillen allemaal wel ergens op bepaalde punten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-3-2022 om 08:23 zei Gaitema:

Of zo'n periode letterlijk 3,5 is of dat dit meer een bepaald gevoel van tijd geeft weet ik niet, maar het zou wel letterlijk zo kunnen betekenen.

Waarom zou het iets anders betekenen als er zoveel Bijbelteksten een dermate concrete tijdsperiode aangeven? Dan vind ik het ver gezocht om dat te vergeestelijken en er persé iets anders in te willen lezen. 'Geen enkele Schrift laat een eigenmachtige uitleg toe', waarschuwt Petrus in 2 Petrus 1:20. 

Het zijn vooral de boeken Openbaring en Daniël die de concrete tijden noemen.

A Daniël en Openbaring: tijd, tijden en een halve tijd - een jaar + 2 jaar + een half jaar = 3,5 jaar

Wat? (1) de heiligen van de Allerhoogste zal hij te gronde richten. en zij zullen in zijn hand worden overgegeven - Dan 7:25

Wie? Het vierde dier met de tien horens en daartussen de elfde hoorn, die uiteindelijk de dienst uitmaakt en handelend optreedt.

Wat (2) om de macht van het heilige volk stuk te slaan - Dan. 12:7

Wie? staat er niet bij

Wat (3) gevlucht in de woestijn waar zij gevoed wordt, buiten het gezicht van de slang Op.12:14

Wie? De vrouw, het gelovige en getrouwe deel van het volk Israël dat op de vlucht slaat voor de vervolging door de slang, de draak, de satan, de macht achter de wereldrijken die haar vervolgde.

B Openbaring: 42 maanden = 3,5 jaar

Wat? Het vertrappen van de heilige stad (Jeruzalem) Op.11:2

Wie? De heidenen, de volken, niet niet-Joden

Wat? Een grote mond en godslasteringen Op.13:5

Wie? Het beest uit de zee

C Openbaring: 1260 dagen = 3,5 jaar

Wat? Het profeteren in rouwkleren

Wie? Gods twee getuigen

Wat? Het voeden van de vrouw, die de woestijn in vluchtte

Wie? De vrouw is het gelovig Israël

D Daniël: een halve jaarweek, de helft van 7 jaar = 3,5 jaar

Wat? Het dagelijks offer wordt gestaakt en een gruwel wordt opgericht die verwoesting brengt (Dan.9:27)

Wie? ‘hij’ – dat slaat terug op ‘de vorst van het volk dat komen zou en stad en heiligdom te gronde zou richten. Dit is in het jaar 70 gerealiseerd door drie Romeinse legioenen onder Titus. De vorst die nog moet komen, komt voort uit het Romeinse rijk, dat in de toekomst een heropleving maakt. Het zijn de fascisten in de geheime genootschappen die daar al eeuwen lang voorbereidend werk voor verrichten. Zie:

https://youtu.be/0mdDoewBRcw

Als je alle gegevens naast elkaar legt kom je tot de volgende conclusie. Er wacht de mensheid vlak voor de terugkeer van Jezus een grote verdrukking van precies 3,5 jaar en geen dag langer (als die dagen niet zouden worden verkort zou geen vlees behouden worden). Die 3,5 jaar start op het moment dat de Joden, die intussen weer een offerdienst in een tempel hebben geïnstalleerd, het offeren zal worden verboden en de tempel het terrein zal worden van een wereldwijde keizercultus – 2 Thessalonicenzen 2.

Die gebeurtenis van het staken van het dagelijks offer en het oprichten van de keizercultus noemt Jezus in Mattheus 24 de ‘gruwel der verwoesting’ waarover is gesproken door de profeet Daniël. Dit zal voor de gelovige Joden in die tijd het sein zijn om uit Judea weg te vluchten naar ‘de woestijn’. Waar dat is weten we niet en moet ook verborgen zijn want anders is het straks geen schuilplaats meer. Maar het is ergens in een woestijn waarschijnlijk in het Midden Oosten, mogelijk Jordanië. Voor 3,5 jaar houden zich daar Joden (net als Elia, ook 3,5 jaar bij de beek Krith) verborgen en worden zij gevoed door bevriende volken (uit de ontelbaar grote schare van Op.7 – zij zijn de schapen van Mt.25:31 en verder – de Joden zijn ‘de broeders in die profetie). 3,5 jaar lang zal de wereldwijde tirannie duren met alles erop en eraan: politieke druk van inentingen om mensen te koppelen aan het systeem buiten hetwelk economisch handelen onmogelijk wordt (Openbaring 9:1-12, Openbaring 13:17 en verder), de oprichting van een beeld van het beest (Openbaring 13:16), militair geweld tegen de dissidenten, die dan  1/3 van de wereldbevolking zullen uitmaken (Openbaring 9:13 en verder) en vreselijke lastertaal tegen God en alles en iedereen die met God te maken heeft. Satan, de draak, de ster uit Openbaring 9:1, zie Jesaja 14) is uit de hemel geworpen en ontplooit op aarde alle macht die hij nog heeft (Openbaring 12). Samen met demonen uit de put van de afgrond (waarvan hij in Op.9:1 de sleutel krijgt) en met oude bekenden in de vier engelen, (de vorsten van de vier wereldrijken uit Daniël 7 - lees ook Daniël 10:13, 20, 21, waarbij vorst = engelvorst - die alle vier waren gebonden omdat hun rijken waren vernietigd) zet hij een wereldwijde fascistische tirannie op. Maar ook in deze zeer duistere periode heeft God zijn getuigenis. Twee getuigen spreken 3,5 jaar lang de wereld toe en kastijden de wereld met plagen van God (net als Elia, ook 3,5 jaar droogte). Al die gegevens passen als een legpuzzel in elkaar. Maar je moet er inderdaad wel een studie van maken.

Wij hoeven hier gelukkig niet doorheen (let even niet op het meisje...dat moet er wel doorheen)

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei sandingisaskill:

dispentationeel denken/Bijbellezen

Je kunt natuurlijk net doen alsof er geen specifieke perioden zijn en de wereldgeschiedenis als een monotone brei voortkabbelt. Maar dan hou je jezelf voor de gek. In wezen is dat ook weer een opvatting, naast alle opvattingen over 'dispensationeel denken'. Je denkt alleen dat er maar één enkele dispensatie is, vanaf de grondlegging van de wereld tot aan de voleinding van de eeuw. Sommige denken twee, anderen drie, enzovoorts. Er zijn ook tal van opvattingen over de verlossing door Jezus Christus, waaronder een paar hele demonische, die Paulus scherp zou veroordelen en die tegenwoordig veel aanhang werven, tot mijn schrik uit alle mogelijke kringen. Maar al die visies op verlossing...zullen we daar dan ook maar vanaf stappen? Nee toch?

Als je het hebt over de voleinding van de eeuw. moet je je meteen al afvragen: wat is eigenlijk de voleinding van 'de eeuw'? Probleem zijn onze vertalingen, die overal waar 'eeuw' (Grieks: aion) staat hebben vertaald met 'wereld', net als 'kosmos' en 'oikoumene' (aardrijk). De vertalers hadden kennelijk een hekel aan dispensationeel denken. Dan schrappen we het op die manier uit de Bijbel. Als de discipelen vragen naar het teken van de voleinding van deze eeuw (aion) in Mt.24, dan bedoelden zij niet het einde van de wereld maar het einde van het tijdperk wat toen net was begonnen en waarin wij nog steeds leven. Echter de Heer Jezus spreekt duidelijk over 'deze eeuw' en een 'toekomstige eeuw' (Mt.12:32) Dat zijn twee onderscheiden tijdperken. Efeze 1:10 spreekt over een 'oikonomia' (vaak vertaald als 'bedeling') van de volheid van de tijden alles weer in Christus bijeen te brengen, zowel wat in de hemel als wat op de aarde is. Dat is de toekomende eeuw. Over het einde van deze eeuw heb ik hierboven net iets gepost. De 3,5 jaar lange grote verdrukking. Daarover bestaan enorm veel profetieën. Maar nog veel meer profetieën hebben betrekking op de circa 2,5 maanden 'na de verdrukking van die dagen', waarover Jezus spreekt in mt.24:29. Vergelijk Daniel 12:11,12 - 1290 of 1335 dagen met de 1260 dagen van mijn verhaal hierboven. Dat is 2,5 maand. De profeten staan barstensvol info daarover. Het is de tijd van Openbaring 16 voor een totaalplaatje. Maar als je niet 'dispensationeel wil denken', dan gaat dat allemaal langs je heen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei PetersSimon:

Je kunt natuurlijk net doen alsof er geen specifieke perioden zijn en de wereldgeschiedenis als een monotone brei voortkabbelt. Maar dan hou je jezelf voor de gek. In wezen is dat ook weer een opvatting, naast alle opvattingen over 'dispensationeel denken'. Je denkt alleen dat er maar één enkele dispensatie is, vanaf de grondlegging van de wereld tot aan de voleinding van de eeuw. Sommige denken twee, anderen drie, enzovoorts.

Nogmaals: er zijn geen twee leraren die er hetzelfde over denken en met een eenduidige uitleg komen. Tijdperkknippen is niet zo moeilijk en indien er iets niet klopt knipt en plakt men weer wat anders in elkaar. Mijn grootste zorg is dat de bedelingenleer ervan uitgaat dat er meerdere wegen zijn die tot God leiden en daarmee dus het hart van het evangelie aantasten en bederven. Namelijk dat er maar 1 weg is naar God: via Jezus Christus en Zijn volbrachte werk.

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei sandingisaskill:

Mijn grootste zorg is dat de bedelingenleer ervan uitgaat dat er meerdere wegen zijn die tot God leiden

Mag ik weten waar jij deze notie vandaan hebt? Want de weg van verlossing heeft niets maar dan ook niets met de bedelingenleer te maken. Paulus zegt dat 'zelfs als er een engel komt die een ander evangelie verkondigt dan dat u als evangelie verkondigd is, die zij vervloekt.' Dat is klare taal. Maar Paulus schrijft anderzijds wel van 'de bedeling' van de volheid der tijden om alles wat in de hemel en op aarde is onder één hoofd samen te brengen in Christus.' Geen ander evangelie. Wel verschillende tijden. In elke tijd geldt: 'niemand komt tot de Vader dan door Mij', hoewel Gods handelwijze met de mens verschillend is, is er maar één middel tot verzoening en verlossing, Jezus Christus en zijn op Golgotha volbrachte werk. Ook je opinie of opvatting of geloof ten aanzien van de bedelingen heeft geen enkele invloed op de behoudenis, zoals ik reeds stelde. Maar...dat betekent niet dat er dus geen verschillende tijden zijn en dat het er niet toe zou doen al ze er wel zijn. De Christenheid is door een verkeerd verstaan van het profetisch woord op totale dwaalwegen terecht gekomen. Ten aanzien van de verschillende tijden: Heb je Openbaring 11 wel eens gelezen en je afgevraagd: waarom tolereert God daar weer aanbidders in de tempel 'die moeten worden gemeten' door de apostel? Terwijl Jezus in Johannes 4 tot de Samaritaanse vrouw zegt: 'er komt een uur dat u noch op deze berg noch te Jeruzalem zult aanbidden. De Vader zoekt aanbidders die Hem aanbidden in Geest en in waarheid' (niet meer op vaste tijden op een geografische locatie). Waarom zegt Jezus in Mt. 24: 'bidt dat uw vlucht niet op sabbat plaatsvindt' terwijl Paulus zegt dat de wet een tuchtmeester was tot op Christus? Waarom zegt Jezus dat niemand uit vrouwen geboren groter is dan Johannes de Doper maar dat de geringste in het koninkrijk groter is dan hij? (Mt.11) Waarom zegt Jezus: 'de wet en de profeten gaan tot op Johannes en als u het wilt geloven, hij was Elia die komen zou'? Waarom zegt Jezus: 'het komt u niet toe tijden en gelegenheden te weten die de Vader in zijn eigen hand heeft gesteld (Hand.1). Waarom schrijft Paulus: 'Maar wat de tijden en gelegenheden betreft is het niet nodig dat ik u schrijf'? (1 Thess.5) Vanwaar die meervouden? De Bijbel is vol van wat jij noemt 'de bedelingenleer'. Je zou het ook kunnen noemen: de leer der tijden en gelegenheden of de leer der eeuwen. Net als Paulus verschillende termen gebruikt voor de opname, waaronder Harpazo (Latijn Rapturo) maar een andere is 'Episynagoge' (toevergadering - in 2 Thess.2) en weer een andere ‘Apostasia’ 2 Thess.2:3, ‘het vertrek’ (vaak onterecht vertaald als ‘afval’). Wanneer je je daar niet in verdiept, sluit je jezelf af voor een geweldige schat in de Schrift. Dat wil niet zeggen dat het simpel is. Diep liggende schatten zijn nooit simpel. Je moet veel graafwerk verrichten. Maar de schatten zijn des te mooier als je ze vindt. Laat je ook niet weerhouden doordat er zo verschillend over wordt gedacht. Dat is al begonnen in de tijd van Paulus – wrede wolven die binnenkwamen om de gelovigen achter zich af te trekken – brieven die in zijn naam werden geschreven over de parousia, die gemeenten deden wankelen, enz. Zelf ben ik erachter dat er slechts één en niet meer dan één juiste verklaring is voor de totaliteit van het profetisch woord. De rest is drek. Of op zijn best hout, stro en stoppelen (1 Ko.3). Gisteren ook nog weer twee preken gehoord met een tenenkrommende verklaring van Daniël 11. Mensen die zulke predikanten geloven, hebben het hoofdstuk in de Bijbel zelf waarschijnlijk niet gelezen. Anders zouden ze niet alles slikken als zoete koek. Het belangrijke kenmerk van goede schriftverklaring is: geen enkele Schrift staat een eigenmachtige uitleg toe (2 Petr.1). Oftewel: het is de Schrift die de Schrift verklaart en niet een mens.

Op 12-3-2022 om 05:30 zei Dat beloof ik:

Twee jaar geleden struikelden christenen over elkaar bij het zo hard mogelijk roepen dat ze achter Trump stonden, en nu is hij de antichrist.. 

Op zich is dat niet vreemd. De antichrist komt uit een zeer 'christelijk' milieu. Antichrist betekent ook niet zozeer 'tegen Christus' als wel 'in plaats van Christus', 'na-aper van Christus'. Christus Zelf sprak van 'valse christussen'. Hoe succesvol is vals geld? Dat hangt ervan af hoeveel het lijkt op echt geld. Hetzelfde geldt voor valse christussen. Ze zijn succesvoller naarmate ze meer lijken op de Echte. In dat geval zullen er horden 'christenen' achteraan lopen, die zich hebben laten misleiden en meedeinen op 'de waan van de dag'. Er waren in Nazi Duitsland ongetwijfeld christenen die dachten dat Hitler de Messias was, die gekomen was om het Duitse volk te bevrijden van de gevolgen van het verdrag van Versailles en de boze 'internationalen Juden' die daarachter zat. Trouwens, heb je je wel eens afgevraagd waarom er nooit sprake is van 'valse Mohammeds'?

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei PetersSimon:

Er wacht de mensheid vlak voor de terugkeer van Jezus een grote verdrukking van precies 3,5 jaar en geen dag langer (als die dagen niet zouden worden verkort zou geen vlees behouden worden). Die 3,5 jaar start op het moment dat de Joden, die intussen weer een offerdienst in een tempel hebben geïnstalleerd, het offeren zal worden verboden en de tempel het terrein zal worden van een wereldwijde keizercultus – 2 Thessalonicenzen 2.

De leeftijden van Adam tot en met Mozes opgeteld is exact 12600 jaar. Dit is een mooie vergelijking met de 1260 dagen maar dan in het verleden. De 12600 jaar was overigens niet letterlijk zo lang. Het stelde wel de tijd tussen het paradijs (Eden) en in het beloofde land (Kanaän) voor. Zo staan de 1260 dagen van verdrukking voor de tijd tussen Jezus leven op aarde en Zijn wederkomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei PetersSimon:

Trouwens, heb je je wel eens afgevraagd waarom er nooit sprake is van 'valse Mohammeds'?

Dat heb ik me nooit afgevraagd. Wellicht omdat het niet zo is. Je hebt bewegingen als de Ahmadiyya en Nation of Islam die er van uitgaan dat er ook na Mohammed nog profeten waren, andere moslims gaan er van uit dat Mohammed de laatste was en vinden de 'nieuwe profeten' vals.  Wat betreft dus ook geen verschil (ook al vind jij van wel)  tussen Islam en Christendom: volop onenigheid. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-3-2022 om 20:51 zei Ricky Tjin:

Op basis van welke Bijbelteksten constateer je dat de mens geen hemelse bestemming heeft?

Een heel sterke tekst hierover vind ik Openbaring 21

En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is er niet meer.  2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, bij God vandaan uit de hemel neerdalen, klaar als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man.  3 Toen hoorde ik een luide stem vanaf de troon zeggen: ‘Kijk! De tent van God is bij de mensen en hij zal bij hen wonen. Ze zullen zijn volk zijn en God zelf zal bij hen zijn.  4 Hij zal elke traan uit hun ogen wissen. De dood zal er niet meer zijn. Er zal geen rouw, geen gehuil en geen pijn meer zijn. De dingen van vroeger zijn voorbij.’ 5 Hij die op de troon zat, zei: ‘Kijk! Ik maak alles nieuw.’ Ook zei hij: ‘Schrijf, want deze woorden zijn betrouwbaar en waar.’

Als je deze tekst gaat analyseren dan kan dit niet in de hemel zijn. Het nieuwe Jeruzalem, wat de nieuwe regering voor de nieuwe aarde is, komt uit de hemel neerdalen. Dus dat kan niet in de hemel zijn.

De tent, de bescherming, van God is bij de mensen. Dus niet de mensen bij God.

In vers 4 wordt gezegd dat de dood er niet meer zal zijn. In de hemel is de dood nooit geweest, dus het moet hier over de aarde gaan.

Vers 5 zegt dat alles nieuw wordt gemaakt, dus ook de aarde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei sandingisaskill:

Zo schijnt er een bedeling van de wet te zijn waardoor men gered zou kunnen worden. En als ik het goed begrijp zal die ook weer komen.

De ‘bedeling van de wet’ kan niet worden aangevoerd als grond voor een verlossing door middel van de wet en het verwijt van een verkeerde leer volgens de leer der bedelingen. Een 'bedeling van de wet' was nodig om de mensheid te laten zien en overtuigend aan te tonen dat de mens zichzelf niet kan verlossen, zelfs niet als God hem de 'gebruiksaanwijzing' voor zichzelf geeft in de vorm van een wet. Alle verlossing tot op Christus en vanaf Christus komt alleen van Christus. De wet was een tuchtmeester tot op Christus (Gal.3:24). De wet heeft niets tot volmaaktheid gebracht (Heb.7:19). De apostelvergadering in Hand.15 spreekt duidelijke taal. ‘Waarom verzoekt u God door een juk op de hals van de discipelen te leggen, dat noch onze vaderen noch wij in staat zijn geweest te dragen?’ – zegt Petrus in vs.10. De gerechtigheid die God vanaf zijn genadetroon (verzoendeksel = Christus) aanreikt, geldt zowel de gelovigen van het oude als van het nieuwe testament.

Romeinen 3:9 Wat dan wel? Zijn wij voortreffelijker? Beslist niet! Wij hebben immers zojuist én Joden én Grieken beschuldigd dat zij allen onder de zonde zijn,

10. zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één,

11. er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.

21. Maar nu is zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de Wet en de Profeten is getuigd:

22. namelijk gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid.

23. Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God,

24. en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.

25. Hem heeft God openlijk aangewezen als middel tot verzoening, door het geloof in Zijn bloed. Dit was om Zijn rechtvaardigheid te bewijzen vanwege het voorbijgaan aan de zonden die eertijds hadden plaatsgevonden onder de verdraagzaamheid van God.

26. Hij deed dit om Zijn rechtvaardigheid te bewijzen nu in deze tijd, zodat Hijzelf rechtvaardig is én rechtvaardigt degene die uit het geloof in Jezus is.

Het verschil in bedeling heeft niet te maken met de weg tot verlossing maar met de Openbaring van God ten aanzien van die weg. In het OT was het ‘experiment’ nog gaande om te zien of de mens tot volmaaktheid kon komen door de wet. God wist uiteraard de uitkomst. Maar het is een juridische kwestie – ook in verband met de tegenstander, satan, de aanklager van de broeders. Juridisch moest met alle bewijs van 4000 jaar wereldgeschiedenis vast komen te staan dat de mens zichzelf niet kan verlossen, zelfs niet onder een wet die hij ontving van God. De gelovigen uit het OT danken allemaal hun verlossing aan hetzelfde werk op het kruis als de gelovigen van het NT.

Romeinen 4:1 Wat zullen wij dan zeggen dat Abraham, onze vader, wat het vlees betreft verkregen heeft?

2. Immers, als Abraham uit werken gerechtvaardigd is, heeft hij iets om zich op te beroemen, maar niet bij God.

3. Want wat zegt de Schrift? En Abraham geloofde God, en het is hem tot gerechtigheid gerekend.

4. Aan hem nu die werkt, wordt het loon niet toegerekend naar genade, maar naar wat men hem verschuldigd is.

5. Bij hem echter die niet werkt, maar gelooft in Hem Die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigheid.

6. Zoals ook David de mens zalig spreekt aan wie God gerechtigheid toerekent, zonder werken:

7. Welzalig zijn zij van wie de ongerechtigheden vergeven, en van wie de zonden bedekt zijn,

8. welzalig is de man aan wie de Heere de zonde niet toerekent.

De Romeinenbrief is een zeer duidelijk getuigenis ten aanzien van de enige weg tot behoud: Jezus Christus en zijn volbrachte werk. Die weg geldt alle gelovigen van alle tijden. Echter, dat neemt niet weg dat de wegen van God in die tijden en de eisen die God stelt (niet voor behoudenis maar voor de dienst aan Hem – Jh.4 <=> Op.11) en de openbaringen die God geeft, verschillend kunnen zijn. Een heel belangrijk verschil is de aparte plek die Israël inneemt. Dat daar sinds Christus een enorme verandering in is gekomen, daarover schrijft Paulus in Ef.3:1-5. En dat het in de toekomst opnieuw gaat veranderen, lees je in talloze profetieën in het Oude Testament, die door hen die niet houden van een ‘bedelingenleer’ allemaal worden vergeestelijkt en toegepast op de gemeente. Daarmee hollen ze het profetisch woord uit en bouwen ze met hout, hooi, stro en stoppelen. Hun behoudenis hangt er niet van af. Echter, hun ‘werken’ (de leer die zij brachten, alle leerstellingen van talloze kerken en denominaties, die het profetisch woord hun eigenmachtige uitleggingen gaven) verbranden. Lees in dat opzicht 1 Ko.3.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei PetersSimon:

De ‘bedeling van de wet’ kan niet worden aangevoerd als grond voor een verlossing door middel van de wet en het verwijt van een verkeerde leer volgens de leer der bedelingen. Een 'bedeling van de wet' was nodig om de mensheid te laten zien en overtuigend aan te tonen dat de mens zichzelf niet kan verlossen, zelfs niet als God hem de 'gebruiksaanwijzing' voor zichzelf geeft in de vorm van een wet. Alle verlossing tot op Christus en vanaf Christus komt alleen van Christus. De wet was een tuchtmeester tot op Christus (Gal.3:24). De wet heeft niets tot volmaaktheid gebracht (Heb.7:19). De apostelvergadering in Hand.15 spreekt duidelijke taal. ‘Waarom verzoekt u God door een juk op de hals van de discipelen te leggen, dat noch onze vaderen noch wij in staat zijn geweest te dragen?’ – zegt Petrus in vs.10. De gerechtigheid die God vanaf zijn genadetroon (verzoendeksel = Christus) aanreikt, geldt zowel de gelovigen van het oude als van het nieuwe testament.

Romeinen 3:9 Wat dan wel? Zijn wij voortreffelijker? Beslist niet! Wij hebben immers zojuist én Joden én Grieken beschuldigd dat zij allen onder de zonde zijn,

10. zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één,

11. er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.

21. Maar nu is zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de Wet en de Profeten is getuigd:

22. namelijk gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid.

23. Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God,

24. en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.

25. Hem heeft God openlijk aangewezen als middel tot verzoening, door het geloof in Zijn bloed. Dit was om Zijn rechtvaardigheid te bewijzen vanwege het voorbijgaan aan de zonden die eertijds hadden plaatsgevonden onder de verdraagzaamheid van God.

26. Hij deed dit om Zijn rechtvaardigheid te bewijzen nu in deze tijd, zodat Hijzelf rechtvaardig is én rechtvaardigt degene die uit het geloof in Jezus is.

Het verschil in bedeling heeft niet te maken met de weg tot verlossing maar met de Openbaring van God ten aanzien van die weg. In het OT was het ‘experiment’ nog gaande om te zien of de mens tot volmaaktheid kon komen door de wet. God wist uiteraard de uitkomst. Maar het is een juridische kwestie – ook in verband met de tegenstander, satan, de aanklager van de broeders. Juridisch moest met alle bewijs van 4000 jaar wereldgeschiedenis vast komen te staan dat de mens zichzelf niet kan verlossen, zelfs niet onder een wet die hij ontving van God. De gelovigen uit het OT danken allemaal hun verlossing aan hetzelfde werk op het kruis als de gelovigen van het NT.

Romeinen 4:1 Wat zullen wij dan zeggen dat Abraham, onze vader, wat het vlees betreft verkregen heeft?

2. Immers, als Abraham uit werken gerechtvaardigd is, heeft hij iets om zich op te beroemen, maar niet bij God.

3. Want wat zegt de Schrift? En Abraham geloofde God, en het is hem tot gerechtigheid gerekend.

4. Aan hem nu die werkt, wordt het loon niet toegerekend naar genade, maar naar wat men hem verschuldigd is.

5. Bij hem echter die niet werkt, maar gelooft in Hem Die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigheid.

6. Zoals ook David de mens zalig spreekt aan wie God gerechtigheid toerekent, zonder werken:

7. Welzalig zijn zij van wie de ongerechtigheden vergeven, en van wie de zonden bedekt zijn,

8. welzalig is de man aan wie de Heere de zonde niet toerekent.

De Romeinenbrief is een zeer duidelijk getuigenis ten aanzien van de enige weg tot behoud: Jezus Christus en zijn volbrachte werk. Die weg geldt alle gelovigen van alle tijden. Echter, dat neemt niet weg dat de wegen van God in die tijden en de eisen die God stelt (niet voor behoudenis maar voor de dienst aan Hem – Jh.4 <=> Op.11) en de openbaringen die God geeft, verschillend kunnen zijn. Een heel belangrijk verschil is de aparte plek die Israël inneemt. Dat daar sinds Christus een enorme verandering in is gekomen, daarover schrijft Paulus in Ef.3:1-5. En dat het in de toekomst opnieuw gaat veranderen, lees je in talloze profetieën in het Oude Testament, die door hen die niet houden van een ‘bedelingenleer’ allemaal worden vergeestelijkt en toegepast op de gemeente. Daarmee hollen ze het profetisch woord uit en bouwen ze met hout, hooi, stro en stoppelen. Hun behoudenis hangt er niet van af. Echter, hun ‘werken’ (de leer die zij brachten, alle leerstellingen van talloze kerken en denominaties, die het profetisch woord hun eigenmachtige uitleggingen gaven) verbranden. Lees in dat opzicht 1 Ko.3.

Ben je bekend met Scofield en zijn bijbel? Of wellicht beter geformuleerd: met zijn interpretatie van de Bijbel?

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sandingisaskill:

Ben je bekend met Scofield en zijn bijbel?

Ja, heb hem in de kast staan. Maar ik gebruik hem nooit. Ik hou niet van dat voorgekookte en door anderen uitgekauwde. Ik denk liever los van alle verklaringen van anderen na over de Bijbel en vraag God mij voor te lichten door zijn Geest. Ik ben niet teleurgesteld, kan ik je zeggen. Vroeger las ik wel bijbelcommentaren maar op een gegeven moment heb je een sterkte basis en na veel afwegen van alternatieve visies (preteristisch, historistisch, futuristisch, pretrib - midtrib - prewrath - posttrib) uiteindelijk uitgekomen op een visie die een goede 'fit' oplevert voor alle Bijbelteksten die ik tegenkom. De enige die past als een comfortabele handschoen is de pretrib futuristische visie (met een toekomstig millennium). Voor al het andere moet je bijbelteksen een 'eigenmachtige uitleg' geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei PetersSimon:

Ja, heb hem in de kast staan. Maar ik gebruik hem nooit. Ik hou niet van dat voorgekookte en door anderen uitgekauwde. Ik denk liever los van alle verklaringen van anderen na over de Bijbel en vraag God mij voor te lichten door zijn Geest. Ik ben niet teleurgesteld, kan ik je zeggen. Vroeger las ik wel bijbelcommentaren maar op een gegeven moment heb je een sterkte basis en na veel afwegen van alternatieve visies (preteristisch, historistisch, futuristisch, pretrib - midtrib - prewrath - posttrib) uiteindelijk uitgekomen op een visie die een goede 'fit' oplevert voor alle Bijbelteksten die ik tegenkom. De enige die past als een comfortabele handschoen is de pretrib futuristische visie (met een toekomstig millennium). Voor al het andere moet je bijbelteksen een 'eigenmachtige uitleg' geven.

Zie, daar ga je. Net als alle andere tijdperkknippers denk ook jij er het jouwe van. Geen twee leraren hetzelfde gedachtengoed. Men fantaseert er maar wat op los m.i. 

Van preteristisch, historistisch en futuristisch naar humoristisch wat mij betreft. Die mist nog en kunnen ze wel gebruiken.

bewerkt door sandingisaskill
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-3-2022 om 09:40 zei Dat beloof ik:

Je hebt bewegingen als de Ahmadiyya

'Dat beloof ik', dank voor je antwoord. Ik heb iets van je geleerd. Maar heb jij zelf wel eens onderzoek gedaan naar wie zij als profeet na Mohammed nog verwachten? Nee? Ik zal je helpen. Kijk eens op deze website.

https://islamnu.nl/mohammed/profeet-na-mohammed/

Ik verneem graag je bevindingen en gedachten daarover.

3 uur geleden zei sandingisaskill:

Geen twee leraren hetzelfde gedachtengoed

Voor veel mensen is dat een reden om niet tot Christus te komen. Je kunt jezelf afsnijden van al het goede in Gods woord omdat er zoveel verschil van mening over is. Dat is je goed recht en ieders vrije keuze. Je zou ook eens op zoek kunnen gaan naar de juiste wijze van 'het snijden van de woord', zoals Paulus dat noemt in 2 Tim.2:15. Je kunt overigens die 'ismen' niet gebruiken tegen de bedelingenleer want aanhangers van het preterisme moeten ook niets hebben van een bedelingenleer en veel historisten ook niet (zoals de zevendedagsadventisten, die vinden dat we de sabbat nog steeds in ere moeten houden). Het zijn alleen de futuristen (die geloven dat Openbaring 4-22 nog allemaal in de toekomst ligt) die de bedelingenleer aanhangen en feitelijk alleen verschillen ten aanzien van de timing van twee belangrijke gebeurtenissen (1) de opname van de gemeente en (2) de grote verdrukking. In wezen is dat een (niet onbelangrijk) detail van slechts zeven jaar. Maar uiteindelijk gaat het er niet om wat als die 'ismen' en 'theologen' of wie dan ook erover zegt maar wat God erover zegt en of jij daar met je hart voor open staat en niet al van tevoren bepaalde mogelijkheden hebt buitengesloten. Als je denkt dat Openbaring alleen maar nietszeggende allegorie is of al gebeurd is in de dagen van Johannes of zich reeds grotendeels voltrokken heeft gedurende de geschiedenis van Europa, dan ontneem je je de zegen van het boek omdat je dan met je eigenmachtige uitleg totaal niet begrijpt wat er feitelijk staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei PetersSimon:

'Dat beloof ik', dank voor je antwoord. Ik heb iets van je geleerd. Maar heb jij zelf wel eens onderzoek gedaan naar wie zij als profeet na Mohammed nog verwachten? Nee? Ik zal je helpen. Kijk eens op deze website.

https://islamnu.nl/mohammed/profeet-na-mohammed/

Ik verneem graag je bevindingen en gedachten daarover.

Voor veel mensen is dat een reden om niet tot Christus te komen. Je kunt jezelf afsnijden van al het goede in Gods woord omdat er zoveel verschil van mening over is. Dat is je goed recht en ieders vrije keuze. Je zou ook eens op zoek kunnen gaan naar de juiste wijze van 'het snijden van de woord', zoals Paulus dat noemt in 2 Tim.2:15. Je kunt overigens die 'ismen' niet gebruiken tegen de bedelingenleer want aanhangers van het preterisme moeten ook niets hebben van een bedelingenleer en veel historisten ook niet (zoals de zevendedagsadventisten, die vinden dat we de sabbat nog steeds in ere moeten houden). Het zijn alleen de futuristen (die geloven dat Openbaring 4-22 nog allemaal in de toekomst ligt) die de bedelingenleer aanhangen en feitelijk alleen verschillen ten aanzien van de timing van twee belangrijke gebeurtenissen (1) de opname van de gemeente en (2) de grote verdrukking. In wezen is dat een (niet onbelangrijk) detail van slechts zeven jaar. Maar uiteindelijk gaat het er niet om wat als die 'ismen' en 'theologen' of wie dan ook erover zegt maar wat God erover zegt en of jij daar met je hart voor open staat en niet al van tevoren bepaalde mogelijkheden hebt buitengesloten. Als je denkt dat Openbaring alleen maar nietszeggende allegorie is of al gebeurd is in de dagen van Johannes of zich reeds grotendeels voltrokken heeft gedurende de geschiedenis van Europa, dan ontneem je je de zegen van het boek omdat je dan met je eigenmachtige uitleg totaal niet begrijpt wat er feitelijk staat.

Ik vind het gewoon vreemd dat ze allen beweren door de Heilige Geest te zijn geïnspireerd. Waarom zou de Heilige Geest tegen de een vertellen dat de toekomst er zus uit ziet en tegen de ander zo? Dat klopt gewoon niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei sandingisaskill:

Ik vind het gewoon vreemd dat ze allen beweren door de Heilige Geest te zijn geïnspireerd. Waarom zou de Heilige Geest tegen de een vertellen dat de toekomst er zus uit ziet en tegen de ander zo? Dat klopt gewoon niet.

Dat doet de Heilige Geest dan ook niet.  Gelovigen die er niet alert op zijn zien de Great Escape zoals de Opname onder Rapture heads ook wel genoemd wordt over het hoofd. 

Lukas 21:36 

Waakt dan te aller tijd, biddende, dat gij moogt waardig geacht worden te ontvlieden al deze dingen, die geschieden zullen, en te staan voor den Zoon des mensen.

Waarom sommigen de Opname van de gelovigen in de bijbel over het hoofd zien is vermoedelijk een kwestie van Hem ijverig blijven zoeken in het persoonlijk leven, in steeds hernieuwde bijbelstudie, Hem groter laten worden en zelf kleiner worden. Zodat je continue vernieuwd wordt in je denken.

bewerkt door Divine_will
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Divine_will:

Dat doet de Heilige Geest dan ook niet.  Gelovigen die er niet alert op zijn zien de Great Escape zoals de Opname onder Rapture heads ook wel genoemd wordt over het hoofd. 

Lukas 21:36 

Waakt dan te aller tijd, biddende, dat gij moogt waardig geacht worden te ontvlieden al deze dingen, die geschieden zullen, en te staan voor den Zoon des mensen.

Volgens mij werkt het alleen maar verwarrend naar anderen toe en gaat al dat gespeculeer aan de kern van het evangelie voorbij. Je kan je beter druk maken om soteriologie ipv eschatologie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid